مدارهای الکترونیکی در آب حل می‌شوند/ نابودی سریع تجهیزات الکترونیکی

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2][/h]

تا سال 2017 یعنی کمتر از سه سال دیگر چیزی به نام "فرکانس های رادیویی" در نروژ نخواهد بود. بدین ترتیب می توان از هم اکنون کوهی از رادیوها را تصور کرد که به زودی تبدیل به فناوری های قدیمی می شوند، کوهی که بین 25 تا 20 هزار تن وزن خواهد داشت! به گزارش خبرگزاری مهر، این سرنوشت در انتظار بسیاری از محصولات کاربردی دیگر نیز هست. بسیاری از تلفن های همراه، تبلتها و رایانه های خانگی خیلی زود به روز می شوند و در یک چشم به هم زدن با ورود نسخه های جدیدتر قدیمی می شوند.
این به روزرسانی ها گرچه خبر خوشحال کننده ای است اما همان قدر که برای انسانها لذت بخش است برای طبیعت خطرناک و نگران کننده به نظر می رسد چون تقریبا بخش قابل توجهی از مواد خطرناکی که در ساخت این تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته می شوند از طبیعت و به خصوص تالاب ها و جنگل ها سر در می آورند.
از این رو صاحبنظران هشدار می دهند که باید با پوست اندازی در دنیای فناوری های نوین، از همین ابزار برای نجات آینده استفاده کرد.
درحال حاضر انبوهی از تجهیزات الکترونیکی بر روی پلاستیک ها چاپ می شوند. تمامی این تجهیزات دارای حسگرهایی هستند که به اندازه گیری "چیزی" خاص می پردازند.
پیش بینی می شود طی چند سال آینده تقریبا هر یک از ساکنان روی زمین به جای یک حسگر، صدها و حتی هزاران حسگر در اطراف خود داشته باشد.
این بدان معناست که به زودی میلیاردها تجهیزات مجهز به بارکدهای الکترونیکی روانه بازارهای جهانی خواهند شد.
اکنون محققان زیادی بر آن شده اند تا تغییرات عمده ای در این فرآیند ایجاد کنند. آنها بر روی ایده هایی کار می کنند که هدف نهایی آنها ارایه فرآیندهایی است که طی آن تجهیزات الکترونیکی جدیدی ساخته می شود. این تجهیزات طول عمر مشخص و قابل کنترلی دارند و به عبارت دیگر پس از سپری شدن زمان مشخصی ناپدید می شوند.
در نیواورلئان آمریکا گروهی از محققان مدارهای الکترونیکی جدیدی ساخته اند که پس از انجام اعمال جراحی بر روی موشهای آزمایشگاهی در محل ایجاد زخم کاشته می شوند. پس از بخیه خوردن زخم، الکتریسته مدار، فرآیند بهبودی محل برش را تسریع می کنند.
نکته جالب اینجاست که پس از چند هفته مدار الکترونیکی در مایعات بدن موش حل می شود و به همین دلیل نیازی به ایجاد برش دوباره در محل مورد نظر و خارج ساختن آن نیست. اگر این ایده نتیجه امیدوارکننده ای داشته باشد می توان از آن در کمک به بیماران استفاده کرد.
در نروژ نیز تلاشهای مشابهی در حال انجام است. محققان این کشور قطعات الکترونیکی جدیدی ساخته اند که حاوی مدارهای منیزیومی است. این مدارها که وظیفه شان انتقال انرژی است تنها در عرض چند ساعت در آب حل و ناپدید می شوند.
 
بالا