مخروط عدم اطمینان - cone of uncertainty

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مخروط عدم اطمینان (cone of uncertainty) توضیح دهنده بهبود مقدار عدم اطمینان در مدیریت پروژه می‌باشد.
در شروع پروژه، دانسته‌های ما درباره محصول یا نتایج کار به نسبت اندک است و تخمین‌ها دارای عدم اطمینان بسیاری هستند. هنگامی که تحقیق و توسعه بیش‌تری انجام گیرد، اطلاعات بیش‌تری درباره پروژه آموخته می‌شود و عدم اطمینان رو به کاهش می‌رود؛ زمانی که تمام ریسک‌های باقی‌مانده (residual risk) به پایان می‌رسند یا منتقل می‌شوند، عدم اطمینان به صفر نزدیک می‌شود. این اتفاق معمولا در پایان پروژه می‌افتد و به این ترتیب مسئولیت‌ها به یک گروه مجزای نگهداری (maintenance) سپرده می‌شود.
مخروط عدم اطمینان می‌تواند در توسعه نرم‌افزار به کار رود. در زمینه توسعه نرم‌افزار، محیط کسب و کار به سرعت دچار تغییر می‌شود. این مفهوم تحت نام‌های مختلف، پایه اصلی مهندسی هزینه (cost engineering)‌ را تشکیل می‌دهد. بیش‌تر محیط‌ها آن‌قدر کند تغییر می‌کنند که می‌توان آن‌ها را در مدت زمان یک پروژه معمولی، ایستا (static) تصور کرد.

روش‌های معمول مدیریت پروژه از طریق آنالیز و برنامه‌ریزی دقیق، بر روی به دست آوردن درک کاملی از محیط تمرکز دارند. قبل از این که سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام شود، باید عدم اطمینان تا حدی کم شود که بتوان به راحتی ریسک را کنترل کرد. در این نوع محیط، سطح عدم اطمینان در شروع کار به سرعت کاهش می‌یابد و شکل مخروط کم‌تر واضح است. کسب و کار نرم‌افزار بسیار فرّار است و در طول زمان همواره فشار خارجی که سطح عدم اطمینان را افزایش می‌دهد وجود دارد. پروژه باید به صورت فعال و پیوسته برای کاهش عدم اطمینان کار کند.

Cone.jpg

مخروط عدم اطمینان به وسیله تحقیق و به وسیله تصمیم‌هایی که منبع تغییر را از پروژه دور می‌کند باریک می‌شود. این تصمیم‌ها مربوط اسکوپ یا حدود پروژه هستند. در صورتی که این تصمیم‌ها بعدا در طول پروژه تغییر کنند، مخروط پهن‌تر می‌شود.
یک تحقیق اولیه در مورد مهندسی و ساخت در صنایع شیمیایی نشان داد که اغلب هزینه واقعی نهایی به اندازه 100 درصد از اولین تخمین انجام شده بیش‌تر می‌باشد؛ در حالی یک تحقیق در مورد مخروط عدم اطمینان در صنعت نرم‌افزار بیان کرد که معمولا در شروع چرخه عمر پروژه (project life cycle) و قبل از جمع‌آوری ملزومات (requirements)، تخمین‌ها دارای فاکتور عدم اطمینان 4 در هر دو سمت بالا و پایین هستند؛ به این معنی که تلاش یا اسکوپ واقعی ممکن است 4 برابر یا 1/4 تخمین اولیه باشد. این عدم اطمینان در طول زمان پروژه کاهش می‌یابد با این وجود این کاهش تضمین‌شده نیست.

Cone_of_Uncertainty.jpg


در شکل بالا، محور افقی شامل مایل‌استون‌های (milestones) معمول پروژه همانند مفهوم اولیه، تعریف تصویب‌شده پروژه، اتمام ملزومات و مانند آن می‌شود. محور عمودی شامل درجات خطا می‌شود که در تخمین انجام شده به وسیله برآورد‌کنندگان در نقاط مختلف پروژه به وجود آمده‌اند. تخمین‌ها می‌توانند برای این باشند که یک بخش خاص چقدر هزینه دارد و چقدر تلاش برای تحویل آن بخش نیاز است و یا برای این باشد که چند بخش را می‌توان در یک اسکجول خاص تلاش تحویل داد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربردهای مخروط عدم اطمینان
یک راه استفاده از مخروط عدم اطمینان در تخمین پروژه این است که ابتدا تخمین تک نقطه‌ای (single-point estimate) با بیش‌ترین احتمال را تعیین کنیم و سپس بازه بالا و پایین را با استفاده از ضریب‌های از پیش تعیین شده بر حسب میزان عدم اطمینان در آن زمان، محاسبه نماییم. این کار را می‌توان به وسیله فرمول‌هایی که در صفحات گسترده (spreadsheets) اعمال شده‌اند و یا به وسیله استفاده از یک ابزار مدیریت پروژه که به مالک پروژه امکان وارد کردن تخمین‌های بازه بالا و پایین را می‌دهد و سپس ایجاد جدول یا اسکجولی (schedule) که این سطح از عدم اطمینان در آن وارد شده است انجام داد.
می‌توانبه صورت گسترده از مخروط عدم اطمینان به عنوان یک نمایش گرافیکی در پیش‌بینی طوفان استفاده کرد. توجه شود که استفاده در پیش‌بینی طوفان در نقطه مقابل استفاده در توسعه نرم‌افزار قرار دارد. در توسعه نرم‌افزار، عدم اطمینان شرایط موجود پروژه را احاطه کرده است و در آینده عدم اطمینان کاهش می‌یابد؛ در حالی که در پیش‌بینی طوفان، مکان موجود طوفان قطعی است و مسیر آتی آن به صورت فزاینده غیر مطمئن است.

Hurricane_Cone.jpg


نکاتی در مورد مخروط عدم اطمینان

در شروع پروژه تخمین‌ها (همانند زمان‌بندی، هزینه و کیفیت) به صورت ذاتی بسیار مبهم هستند

  • تخمین‌ها و پلان‌های تخمینی پروژه (project plans) نیاز به انجام مجدد به صورت منظم دارند
  • عدم اطمینان را می‌توان تخمین زد و آن را در پلان پروژه نشان داد
  • فرضیاتی که بعدا خطا بودن آن‌ها ثابت می‌شود فاکتورهای اصلی عدم اطمینان هستند
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
aminaghta برنامه ریزی زمان بندی در شرایط عدم قطعیت مدیریت و کنترل پروژه 3

Similar threads

بالا