مختصری در باره کولار و خصوصیا ت آن

moderntextile

عضو جدید
واقعا ازتون ممنونم ولی به ساختار و سنتزشم نیاز دارم
سلام
واقعا خودم شوکه شدم اين سرعت عمل بچه هاي نساجي ، خداييش حال کردي که يک مطلب خواستي و کلي مطلب مفيد در مدت کم در اختيارت قرار دادند اين نشون ميده که بچه هاي نساجي چقدر اطلاعات پر و مفيدي دارند که متاسفانه با اين وضعيت هنوز نساجي دچار مشکله. اما هر نکته اي درباره کولار دوستان گفتند اما اينجا چند نکته درباره سنتز آن را براتون ميگم
کولار به محصول ليف سنتتيکي پارا اراميد قوي، محکم و سبک گفته شده که مشابه آراميدهايي مانند نومکس و تکنورا مي باشد. در شکل زير ساختار مولکولي کولار به صورت پررنگ نشان داده شده و باندهاي هيدروژني ان به صورت نقطه چين نمايش داده شده است.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Kevlar_chemical_structure_H-bonds.png
http://en.wikipedia.org/wiki/Kevlar

کولار از مونومر 1,4- فنيلين- دي آمين ( پارار- فنيلن دي آمين) و تري فتاليول کلرايد در يک واکنش تراکمي(condenstation) پليمريزه شده و اسيد هيدروکريک به عنوان محصول جانبي توليد ميشود.
هر چه درباره کولار خواستي در سايت بالا ميتوني پيدا کني
موفق باشي
 

moderntextile

عضو جدید
عالي بود ماندانا خانم
تقريبا تمام دل و روده كولار را ريختي به هم و تقديم دوستان كردي
به عنوان يك عضو ازتون كمال تشكر رو دارم
 

moderntextile

عضو جدید
تنها چند نكته در مورد كولار كه فكر كنم ذكر نشده
كولار داراي وزن مولكولي بالا حدود 123000 گرم بر مول و ويسكوزيته 22dl/g بوده كه مي توان در دماي پايين و در حلالهاي مختلف تهيه كرد كه اين حلالها در مطالب قبلي ذكرشد. عوامل بحراني اثر گذار بر وزن مولكولي شامل حلال- تركيب آنها و غلظت جامد است كه در صورت غلظت مونومري پايين واكنش جانبي بين انتهاي اسيد كلرايد و حلال آميدي صورت گرفته و در غلظت بالا ژل مي شود.
دماي انتقال شيشه اي آن 360 و دماي ذوب آن 560 بوده اما به دليل اينكه در نزديك دماي ذوب خود تخريب مي شوند به همين دليل ذوب ريسي نمي شوند.
پليمر كولار به دليل طبيعت بلور مايع آن به روش dry-wet-spinning ريسندگي ميشود كه خاصيت بلور مايع نماتيك آن و روش ريسندگي سبب خواص بسيار عالي آن شده
يك روش تجاري ذكر شده
پليمر ppt با ويسكوزيته ذاتي 6 در اسيد سولفوريك 99.7 مخلوط كرده كه 46 گرم پليمر و 100 ميلي ليتر اسيد بوده و مخلوط در خلا قرار گرفته و به مدت 2 ساعت در دماي 77-85 درجه سانتيگراد صورت گرفته سپس در دماي 90 درجه منتقل شده و دماي رشته ساز 80 درجه بوده قطر رشته ساز حاوي 100 روزنه 2 ميلي متر ي مي باشد. دوغاب از طريق رشته ساز با سرعت 207 فوت بر دقيقه ريسيده شده و فاصله آن تا محلول انعقاد 0.5 سانتيمتر بوده و دماي حمام انعقاد كه آب باش حدود1 درجه. سپس روي بوبين پيچيده شده و همزمان به آن آب با دماي 50 درجه اسپري كرده و پس از آن در محلول 0.1 نرمال بي كربنات سديم غوطه ور كرده و در اخر در دماي 70 درجه مي شورند.
a review of new technologies in synthetic fiber production, journal of elastomers and plastics, vol 30, 1998
 

mnikjoo

عضو جدید
کولار

کولار

لطفا در باره خواص مکانیکی و فیزیکی کولار(پارا آرامید) اطلاعات حتی المقدور کاملی به من بدین
 

ARAMESH

مدیر راهنمای سایت
مدیر تالار
:Dوای چقدر مطالب خوب در مورد کولار اینجا بود...یه خرده هم مصورش کنیم کامل تر بشه





















 
Similar threads

Similar threads

بالا