محیط زیست شهری

asal arian

عضو جدید
تلقي عموم مردم دنيا از مسائل ترافيكي طي سالهاي اخير تغيير كرده است . در كشورهاي صنعتي ، حساسيت و نگراني در مورد آثار سوء حمل و نقل درون شهري و برون شهري روي محيط زيست ( آلودگي محيط و هوا ، از بين بردن زيبائي هاي طبيعت ، سرو صدا و نظاير آنها ) افزايش يافته است . در شرايطي كه شهرها روز به روز توسعه مي يابند اين نياز احساس مي شود كه مسائل مربوط به حمل و نقل و ترافيك و تبعات اقتصادي و اجتماعي آن در زندگي بشري با نگرشي تازه ارزيابي گردد .
براي تحليل تاثير آزاد راه بر محيط زيست متغيير هاي زيادي را بايستي مورد توجه قرار دهيم . ساختار اقتصادي و مالي ، مسكن ، تسهيلات جامعه و حمل و نقل و ترافيك از جمله مسائل مهمي هستند كه نقش با اهميتي دارند . بعلاوه آلودگي صدا و هوا تفيك محله ها ايجاد سپر و مانع در محله و عوامل بصري و زيبائي شناختي هم در اثرات يك آزاد راه بر محيط زيست اهميت دارند .
سرو صداي ايجاد شده از آزادراه :
در اغلب حوزه هاي شهري منبع اصلي توليد سرو صداي محيطي ، ترافيك اتومبيلها است كه در خيابانها توليد شده و در سطح وسيعي پراكنده مي گردد . با استفاده از متغيير هاي زير مي توان سرو صدايي را كه توسط يك آزاد راه تازه بوجود مي آيد برآورد كرد :
U سرعت وسايط نقليه
U حجم وسايط نقليه
U فاصله ميان آزاد راه و ناظر
U شكل بندي آزادراه و وجود بناهاي مانع

در تفسير سطوح سرو صدا ي ترافيك كه با دسي بل بيان مي شود بايد توجه داشت كه تغيير 10dba در سر و صدا مشابه تصوير ذهني نصف يا دو برابر شدن صداي بلندي صداست . بعبارت ديگر صدايي كه بنظر ميرسد بلندي آن دو برابر صداي ديگر است بايد سطح فشار 10dba بزرگتر از ديگري داشته باشد و صدايي كه 20dba بيشتر از اولي است عموماً بايد 4 بار بلند تر از آن باشد . از طرف ديگر تفاوت 1 يا 2 dbaميان صداهايي كه ويژگيهاي مساوي دارند براي بيشتر ناظران قابل تشخيص نيست .
منحنيهاي سرو صدا براي نشان دادن تغييرات سرو صدا در محيط به هنگام شب و با فرض خالي بودن اطراف آزادراه از هرگونه بنا و ساختماني ترسيم شده اند . اين منحني ها از 40 الي 60dba متغيير هستند . شكل نشان دهنده دامنه و وسعت تاًثيراتي است كه آزادراه باقي مي گذارد ، به ويژه در حالتي كه همسطح يا برآمده باشد .

در معيارهاي مركب براي طراحي يك بزرگراه سه وضعيت را در نظر مي گيرند :
? وضعيت بدون تاًثير :
در اين حالت سرو صداي ايجاد شده توسط آزاد راه بيش از 5 dba نبوده و پائين تر از معيارهاي طراحي قرار دارد . اين وضعيت سرو صداي ناشي از آزاد راه اظهار نظر و واكنش ناچيزي را در افراد جداگانه موجب خواهد شد .
? وضعيت تاًثير مختصر
به شرايطي گفته مي شود كه سطح سرو صدا ي ازاد راه حدود 5 تا 15 dba بالاتر از سطح موجود يا كمتر از dba 5 بيشتر از معيارهاي طراحي باشد . در اين وضعيت برخي افراد به اظهار نظر و واكنش عليه سرو صدا ي توليد شده توسط آزاد راه برخواهند خاست ، ولي واكنش گروهي نامحتمل است .
? وضعيت تاًثير شديد
وضعيتي كه سطوح سرو صداي آزاد راه بيش از 15 dba بالاتر از معيارهاي طراحي باشند . در اين شرايط سرو صداي ازاد راه موجب واكنشهاي شديد از سوي افراد و گروهها خواهد شد .

تاُثيرات آلودگي هاي هوا ي آزاد راه برشهر :
با احداث يك آزاد راه در يك ناحيه ، وسائط نقليه و آلودگي هاي توليد شده توسط آنها به تمركز بيشتر جغرافيائي گرايش پيدا مي كنند . با اين وجود الگوهاي ترافيك حركت آزاد وسائط نقليه در آزاد راه بر عكس الگوي تقف حركت معمول در خيابانها ممكن است در كل به كاهشي در مواد آلوده كننده منجر شوند . مقدار و شيوه پخش مواد الوده كننده به ميزان زيادي تاًثيرات محلي اين آلوده كننده ها را تعيين مي كند . به منظور تعيين بهتر الگوهاي پراكندگي ، مطالعات زير بايستي صورت گيرد :
1- جهت و سرعت باد غالب نسبت به موقعيت آزاد راه
2- شكل بندي عمومي ناحيه و زميني كه آزاد راه از ميان آن مي گذرد .
3- ويژگيهايي كه موجب جلوگيري از پراكندگي مواد آلوده كننده توليد شده و تمركز آنها در نواحي مجاور آزاد راه مي شوند
 

Similar threads

بالا