محل گسیختگی قطعه به هنگام تست کشش

harry potter

عضو جدید
با سلام خدمت مهندسان عزیز
یه سوال در مورده محل گسیختگی قطعه داشتم . چرا موقع آزمایش کشش ، قطعه به جای اینکه از وسط بشکنه ، از جای دیگه یی میشکنه ؟ البته قطعه یی که ما تو آزمایش گاه آزمایش می کردیم ، از جنس فولاد بود . ممنون می شم اگه اطلاعاتتون رو در اختیارم بزارید .
با تشکر​
 

javadjafari

عضو جدید
نظر

نظر

با سلام.
فکر می کنم تو تست کشش تمام نقاط در طول میله (به شرط داشتن مقطع ثابت) مثل هم هستن. فقط قطعه از جایی می شکنه که از نظر ساخت تو اون مقطع یه مشکلی داشته باشه.
 

kaya

عضو جدید
در اکثر کتابهای طراحی و مقاومت مصالح درباره توزیع غیر یکنواخت تنش در قطعات شرح مناسبی داده شده و می تونین برای اطلاعات بیشتر به اونها مراجعه کنید. تنش در یک قطعه توزیغ یکنواخت نداره و بسته به خلوص ماده، دقت ساخت، دقت پرداخت سطح قطعه و دستگاه کشش توزیع تنش می تونه در نقاط مختلف متفاوت باشه. فولاد ساختار بلوری داره و به همین دلیل تحت تنش در سطح قطعه (مخصوصا اگر حفره یا ترک وجود داشته باشه) باعث پاره شدن ساختار و ....
عکس و فیلم زیادی در مورد توزیع تنش وجود داره و می تونین پیدا کنین. اگه علاقه دارین نرم افزار ansys خیلی زیبا این توزیع ها رو نشون میده. یاد بگیرین خیلی خوبه. این سوال رو در تالار جامداتی ها مطرح کنین بیشتر نتیجه می گیرین.
 

Similar threads

بالا