محققان گوگل بو کردن را به هوش مصنوعی یاد دادند

baharpelast98

عضو جدید
محققان تیم Google Brain مقاله ای نوشته و منتشر کرده اند و در آن چگونگی آموزش تشخیص بوها به هوش مصنوعی را شرح داده اند.
پژوهشگران گوگل یک بانک اطلاعاتی از تقریباً 5 هزار مولکول شناخته شده توسط عطرسازان را ایجاد کرده و آنها را با توضیحاتی مثل «کره ای»، «استوایی» و «علفی» برچسب گذاری کرده اند. محققان از دو سوم داده ها برای آموزش هوش مصنوعی خود برای برقراری رابطه بین مولکول ها با توصیف گر آنها استفاده کردند.
دانشمندان در ادامه از داده هایی که به هوش مصنوعی آموزش داده نشده بودند برای آزمایش کردن آن در تشخیص بوها استفاده کردند. الگوریتم های هوش مصنوعی با موفقیت توانستند بوهای مولکول ها را با توجه به ساختار آنها پیش بینی کنند.


با وجود دستاورد فوق، برخی محدودیت ها علم بویایی را بسیار چالش زا کرده اند. مثلاً دو فرد ممکن است از یک بوی یکسان توصیف متفاوتی ارائه دهند؛ به عنوان مثال بوهای «چوبی» یا «زمینی» اینگونه هستند.
برخی مولکول ها اتم ها و پیوند شیمیایی یکسانی دارند ولی آینه یکدیگر بوده و بوهایی کاملاً متفاوت دارند. به این مولکول ها، مولکول های «دست سانی» (Chirality) گفته می شود. زیره و نعنای دشتی چنین مولکول هایی دارند. اوضاع با ترکیب کردن بوها پیچیده تر هم می شود.
با وجود چالش های متعدد، محققان گوگل معتقدند یادگیری هوش مصنوعی برای شناسایی برخی مولکول ها از طریق بوی آنها گام مهمی است و این دستاورد می تواند در علم شیمی، درک بشر از خوراک انسان، علوم اعصاب حسی و نحوه تولید عطرهای سنتتیک تاثیرگذار باشد.
علاوه بر گوگل شرکت هایی دیگری نیز در زمینه آموزش بویایی به هوش مصنوعی فعالیت می کنند. اوایل سال جاری میلادی، محققان در مرکز باربیکان به کمک یادگیری ماشینی بوی یک گل منقرض شده را احیا کردند. در روسیه نیز از هوش مصنوعی برای شناسایی بوهای کشنده استفاده می شود. شرکت IBM هم دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته که می تواند عطر دلخواه کاربر را بسازد.

[h=5]منبع:[/h]Engadget
 
بالا