محققان در جست‌وجوی تنهاترین نهنگ جهان

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042816890
جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳



تیمی از محققان قصد دارند از پاییز سال جاری تلاش گسترده‌ای را برای یافتن تنهاترین نهنگ جهان در اقیانوس آرام شمالی آغاز کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صدای آواز غیر طبیعی و بسیار بلند این نهنگ طی دو دهه گذشته توسط محققان شنیده شده است، اما هیچ گروهی تاکنون موفق به مشاهده این حیوان نشده است.

محققان معتقدند که این پستاندار عظیم‌الجثه به احتمال زیاد یک نهنگ باله، نهنگ آبی یا ترکیبی از هر دو گونه است.

نخستین بار در اواخر دهه 1980 میلادی صدای این نهنگ تنها توسط نیروی دریایی آمریکا ضبط شد؛ دکتر «ویلیام واتکینز» از موسسه اقیانوس شناسی Woods Hole با بررسی صداهای ضبط شده متوجه صدای نهنگی بسیار بلندتر از صدای طبیعی این پستاندار شد.

صدای اکثر نهنگ های باله یا آبی نر حدود 17 تا 18 هرتز است، اما صدای نهنگ تنها 52 هرتز ارزیابی شد.

رهگیری نهنگ در سراسر اقیانوس بدون مشاهده حیوان بسیار دشوار است، اما تیم تحقیقاتی دکتر «واتکینز» موفق به شناسایی و رهگیری موقعیت مکانی این نهنگ همزمان با فصل جفت گیری در سراسر اقیانوس آرام شدند که نتایج آن در سال 2004 میلادی منتشر شد.

صدای 52 هرتزی این نهنگ مورد توجه رسانه‌ها و محققان قرار گرفت و عنوان «تنهاترین نهنگ جهان» برای این حیوان انتخاب شد.

این نهنگ به این دلیل «تنها» نامیده می‌شود که برای برقراری ارتباط از فرکانسی استفاده می‌کند که هیچ نهنگ دیگری در اقیانوس آرام آن را بکار نمی‌برد و به نظر می‌رسد که هیچ پاسخی در جواب صدای حزن انگیزش دریافت نمی‌کند!

محققان قصد دارند پاییز سال جاری دور تازه‌ای از تلاش برای یافتن تنهاترین نهنگ جهان را در اقیانوس آرام آغاز کرده و نشانه‌هایی از گونه این پستاندار عظیم‌الجثه بدست آوردند.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا