محاسبه و بودجه بندی امور بازاریابی

QmpMarketing

عضو جدید




وجود برنامه مشخص در بازاریابی شرکت شما هدف ایجاد می نماید، بودجه بازاریابی به شما کمک می نماید تا قدم های عملی برای دستیابی به این اهداف بردارید. حال چقدر باید برای بازاریابی هزینه کنید؟ و در کجا باید هزینه ها صورت پذیرد؟


چه مواردی در بودجه بندی بازاریابی وجود دارد؟


بودجه بازاریابی به طور عام هزینه های تبلیغات، ترفیعات و روابط عمومی ها را پوشش می دهد. میزان بودجه بازاریابی نسبت به اندازه کسب و کار، فروش سالانه و میزان رقابت متفاوت می باشد. بسته به نوع صنعت و بازار، بودجه بازاریابی می تواند حداقل یک درصد از فروش تا حداکثر 30 درصد متغیر باشد. شرکت های جدید التأسیس ممکن است تا 50 درصد از فروش برای برنامه های بازاریابی مقدماتی در سال اول فعالیتشان اختصاص دهند. مدیر یک کسب و کار کوچک ممکن است تلاش کند این هزینه را فقط برای رقابت با رقبای مشخص خود صرف نماید.عناوین بودجه بازاریابی شامل موارد ذیل می گردد:1- طراحی و هزینه های چاپ برای تمام مواد چاپ، از قبیل خبرنامه ها، روزنامه ها، مجلات، و منتشر شده در مطبوعات، هزینه های پست مستقیم2- چاپ و پخش تبلیغات3- روابط عمومی4- تدوین وب سایت5- معرفی شرکت6- هر روش خاص مورد نیاز دیگردر نظر داشته باشید، معمولا ساده ترین روش آن است که با یک مقدار پایه برای بودجه بازاریابی آغاز نمایید و سپس آن را به زیر شاخه های مشخصی تقسیم کنید. بودجه بازاریابی برای در هر شرکتی متفاوت است، در زیر چهار روش معمول مورد استفاده برای تخصیص بودجه بازاریابی معرفی می شود:1- درصد از فروشاین روش برای زمانی که فروش به صورت سیستماتیک درامده است، کاربرد دارد. اختصاص یک درصد مشخص از درآمد فروش یکی از محبوب ترین روش ها برای بودجه بندی در بازاریابی است. این میزان به طور متوسط معمولا مابین نه تا دوازده درصد از بودجه سالیانه می باشد، و در کسب و کار های کوچک به کمتر از دو درصد هم می رسد. اگر شرکتی در حال راه اندازی یک محصول یا خدمت جدید باشد، به تبلیغات بیشتری نیازمند دارد، بنابراین این درصد افزایش خواهد یافت. مزیت اصلی استفاده از یک درصد از فروش این است که بودجه بازاریابی با درآمد فروش شرکت، افزایش یا کاهش خواهد یافت.
2- روش پولیاغلب شرکت ها به سادگی مقداری پول به منظور بودجه بازاریابی خود اختصاص می دهند. این روش مخصوصا برای شرکت های کوچک مفید می باشد، شرکت های کوچک نظر به این دارند که از عهده چه مقدار هزینه بازاریابی می توانند برآیند. اختصاص یک نرخ ثابت معمولا برای شرکت ها و آن قسمت هایی که به دنبال هزینه یک باره هستند، از قبیل روابط عمومی، بازاریابی یا نشان تجاری، موثر است، ولی برای یک برنامه بازاریابی بلندمدت موثر نیست. تعریف یک مقدار مشخصی هزینه برای بودجه بازاریابی در سال اول مدیران یک شرکت ممکن است آن را به چالش کشیده، زیرا هیچ سابقه ای از فروش و هزینه های بازاریابی وجود ندارد. برخی از صاحبان و مدیران شرکت ها در سال اول تاسیس خود، به افرادی که در این صنعت فعال هستند مراجعه می کنند و در مورد پروژه های بازاریابی و فروش آنها پرس و جو می کنند و به این وسیله هزینه های بازاریابی خود را تخمین و برآورد می کنند.
3- تطبیق با رقبا راه دیگر به منظور تدوین یک برنامه بودجه بازاریابی این است که به تجزیه و تحلیل و برآورد آنچه رقبا برای بازاریابی خود هزینه می کنند، بپردازند و آن را برای خود کپی کنند. که البته با توجه به اینکه اکثر شرکت ها در ایران به صورت سنتی عمل می کنند، مورد تأیید مشاوران پارک بازاریابی ایران نیست. زیرا شرایط محیطی ممکن است برای شرکت های مختلف، شرایط متفاوتی را رغم بزنند. به هر حال این روش یکی دیگر از راه های ساده برای تنظیم بودجه است، که با تطبیق هزینه بازاریابی خود با هزینه رقبای خود به نوعی خود را در صف رقابت با رقیب نگه می دارد. به هرحال این روش فرض می کند که رقبا مبلغ مناسبی را به این امر اختصاص می دهند و دارای یک شرکت برابر هستند. اگر شما مدیر یک موسسه مالی و اعتباری کوچک باشید و رقبای قدرتمندی مانند بانک ها را داشته باشید، بدیهی است که شما نمی توانید از بودجه بازاریابی بانک ملت کپی برداری نمایید. هنگام استفاده از این روش، درآمد و سایز یک شرکت هم باید در نظر گرفته شود.4- اهداف برنامه بازاریابی به اعتقاد مشاورین پارک بازاریابی ایران، این روش اغلب به عنوان موثرترین روش بودجه بندی در نظر گرفته می شود. در این روش از اهداف برنامه بازاریابی برای تعیین بودجه بازاریابی استفاده می شود. این بودجه، برآورد هزینه های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف بازاریابی مطلوب و مد نظر است. اگر چه این روش از بودجه بندی، بسیار واقع بینانه است و اغلب محدود به سرمایه موجود می باشد. البته گاهی بودجه مطلوب مورد نظر ممکن است از پولی که برای یک سال کنار گذاشته شده است، تجاوز نماید. به هر حال، بسیاری بر این باورند این روشی منطقی برای تعیین بودجه بازاریابی می باشد. با این حال اختصاص یک بودجه بازاریابی دقیق قبل از شروع هر سال مالی و سالانه ممکن است به موازات رشد یا افت شرکت تغییر کند. نظارت بر هزینه های بازاریابی و نتایج در طول سال باعث اثر بخشی بهتر بودجه تان می گردد.در نظر داشته باشید که مدیریت خوب بازاریابی یک شرکت، خود باعث می گردد که کسب و کار در محیط دلخواه قرار گرفته و به درآمد بالا دست یابید.
 
آخرین ویرایش:

QmpMarketing

عضو جدید
در طی برخی جلسات بخش خصوصی با مشتریان دولتی افراد صحبت های تکراری را بیان می کنند که همه مطالب آن مفید نیست.
در پاره ای مواقع صحبت های حاشیه ای و غیر مرتبط باعث فراموشی موارد اساسی در طول جلسات می شود. برخی مواردی که شما را در هدایت جلسات بازاریابی یاری می کند به صورت خلاصه عبارتند از:1. جلسه های بازاریابی باید حتما دارای یک هدف مشخص باشند. تنها دلیل برگزاری جلسه بازاریابی این است که درباره مساله ای از پیش تعیین شده ای بحث و درخصوص اقدامات بعدی تصمیم‌گیری شود. اگر نمی‌توانید هدف خاصی در مورد نحوه ارسال، قیمت گذاری، نحوه پرداخت وجه و ... به عنوان موضوع جلسه بیان کنید، از برگزاری آن صرف نظر نمایید.

2. جلسه ها باید دارای دستور جلسه متمرکزی باشند. محتوای دستور جلسه باید شامل هدف جلسه و تعداد محدودی عنوان و سوال باشد که فضای جلسه را از یک جلسه عمومی به سمت یک جلسه تخصصی هدایت نماید.

3. جلسه های بازاریابی نباید بیشتر از 2.5 ساعت طول بکشد. طولانی ترین زمانی که در مورد یک موضوع صحبت می کنید نباید بیشت از یک ساعت باشد. سعی کنید قبل از برگزاری جلسات مواضع را برای خودتان مشخص نمایید.

4. مستندات لازم یک روز قبل یا در ابتدای جلسه در اختیار مدیران خرید و فروش قرار بگیرد. به عنوام مثال مدیران خرید باید استانداردهای الزامی را به صورت مستند در اخیار طرف فروشنده قرار دهند. و یا مدیر فروش و بازاریابی باید استانداردها و افتخارات اخذ شده در گذشته را در اختیار مسئولین خرید قرار دهد.

5. از حضور افرادی که حضور آن ها در جلسه بازاریابی الزامی است، چند ساعت قبل از برگزاری جلسه مطمئن شوید تا زمان های از دست رفته و جلسات بی نتیجه را کاهش دهید.

6. استفاده از وسایل مونتیتورینگ و کمکی از قبیل تبلت و لپ تاپ در جلسه کمک به برگزاری بهتر جلسه می گردد. اگر نیاز به یادداشت برداری است، از کاغذ و قلم استفاده شود. و اگر فکر می کنید ممکن است موردی از قلم بی افتد، از دستگاه ضبط صدا استفاده نمایید و در ابتدای جلسه، استفاده از آن را به مدیران بازاریابی، فروش و خرید اطلاع دهید.

7. زمانی را جهت معرفی شرکت و ارائه درخواست ها در ابتدای جلسه اختصاص دهید و یا اگر دفعه دوم یا سوم است که جلسه ای برگزار می گردد، صورتجلسات قبلی و توافقات گذشته را به اطلاع عموم برسانید.

8. خلاصه مباحثی که در مورد آن ها صحبت شده و نتیجه مکتوب گردد و در میان حاضرین توزیع گردد. به این ترتیب ضمن آنکه اهداف جلسه ملموس و قابل سنجش می گردد، افراد حاضر در جلسه نسبت به دستاورد ها (یا آن چیزی که احساس می کنند دستاوردهای آن است) احساس مسئولیت احساس می نمایند.

تجربه در برگزاری و ترفندهای مذاکرات خرید و فروش نقش بسزایی ایفا می نماید. اما بکارگیری موارد فوق به افراد جوان تر را نیز این اجازه را می دهد تا بهتر در جلسه بازاریابی و فروش شرکت نمایند.

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Persia1 تقسیم بندی افراد شاغل کارآفرینی 0

Similar threads

بالا