[ محاسبه انواع قوس در راهسازی ]

kamalkaramzadeh

عضو جدید
سلام دوستان
استاد درس راهسازی یه تمرین داده ، ممنون میشم کمک کنید واسه جوابش
تمرین : مطلوبست ترسیم راه گرد های گردش به راست یک تقاطع همسطح و یک تقاطع غیر همسطح برای یک آزادراه با سرعت 90 km/h و یک راه فرعی با سرعت 40 km/h منطقه گرمسیر و زاویه تقاطع 110 است . آزادراه دارای دو خط 3.5 متر در هر جهت که بوسیله ی یک باند یک متری ایمن از رفوژ وسط جدا شده . عرض رفوژ 2 متر و عرض شانه آزاد راه سه متر است . راه فرعی با یک جهت در هر طرف و عرض 3.5 متر با دو شانه طرفین هرکدام به عرض 1.8 متر . ارتفاع کف آسفالت تا آسفالت دیگر 7 متر است . راه گردهای گردش به راست برای یک خط با سبقت و امکانات کم در نظر گرفته شود ( رسم در اتوکد )

روش حل مسئله رو تا حدودی بلدم ولی همون اولش گفته که باید ( دلتا 1 ) + ( دلتا 2 ) = زاویه تقاطع بشه . دلتا 1 و دلتا 2 رو چجوری پیدا کنم ؟
 

هادی دولتی

عضو جدید
[ محاسبه انواع قوس در راهسازی ]

برای دریافت فایل اکسل مربوط به محاسبات قوس های افقی راهسازی بروی ادرس بالا کلیک کنید.

در صورتی که نیاز به تصحیح داشت مورد را بررسی و اطلاع دهید.


محاسبه انواع قوسها در راهسازی.jpg

لینک دانلود کمکی
 

پیوست ها

  • قوس ها.rar
    102.8 کیلوبایت · بازدیدها: 43
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
محاسبه پارامترهای قوس افقی در راهسازی

محاسبه پارامترهای قوس افقی در راهسازی

برنامه تحت اکسل جهت محاسبه پارامترهای قوس افقی در راهسازی

محاسبه پارامترهای قوس افقی.jpg
 

پیوست ها

  • محاسبه پارامترهای قوس افقی.rar
    730.3 کیلوبایت · بازدیدها: 72

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
انواع قوس هاي افقی مورد استفاده در طرح هندسی

انواع قوس هاي افقی مورد استفاده در طرح هندسی

انواع قوسهای افقی مورد استفاده در طرح هندسی.jpg


انواع قوس هاي افقی مورد استفاده در طرح هندسی
ساده
اتصال
مرکب
سهموي
قوس هاي خاص
هم جهت (پشت تخت)
معکوس
گردنه (سرپانتین)..
 

پیوست ها

  • قوسهای افقی مسیر.rar
    3.4 مگایابت · بازدیدها: 67
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
نرم افزار طراحی قوس کلوتئید راهسازی

نرم افزار طراحی قوس کلوتئید راهسازی

Kolotoeid.jpg
لینک دانلود
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
برنامه محاسبه و طراحی قوسهای سر پانتین در راهسازی

برنامه محاسبه و طراحی قوسهای سر پانتین در راهسازی

محاسبه و طراحی قوس سر پانتین.jpg
 

پیوست ها

  • pcurve_serp.rar
    22.7 کیلوبایت · بازدیدها: 20

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
تصویر قوس .jpg
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
فرمول بدست آوردن شعاع در قوس کلوتویید

فرمول بدست آوردن شعاع در قوس کلوتویید

فرمول بدست آوردن شعاع در قوس کلوتویید


منحنی اتصال چیست


می دانیم ساده ترین کمانی که دو مسیر مستقیم را به هم وصل میکند کمانی از دایره است و چون وسیله نقلیه از شعاع بینهایت یکباره به شعاع R میرسد دچار یک تغییر ناگهانی خواهد شد
این تغییر ناگهانی که براثر نیروی گریز از مرکز یکباره به وسیله نقلیه وارد میشود تمایل به واژگونی وسیله نقلیه به بیرون را دارد
بنابراین چاره کار ایجاد دور یا بربلندی است
از طرفی چون مقدار بربلندی برای قسمت مستقیم که شعاع بینهایت است صفر است و در شروع قوس که شعاع R است بربلندی نیز e است بنابراین برای ایجاد بربلندی با مشکل مواجه خواهیم شد
برای این منظور از منحنی اتصال استفاده می شود
این منحنی وسیله نقلیه را از شعاع بینهایت به شعاع R هدایت میکند و همچنین از بربلندی صفر آرام آرام به بربلندی e می رساند
و چه جالب است این منحنی اتصال
منحنی کلوتویید چیست
در ایران جهت راه و راه آهن از این منحنی استفاده می شود
مهمترین روابط آن


این منحنی پارامتری دارد بنام A
که از رابطه زیر بدست می آید
(A*A)=R
L.
A=(R*L زیر رادیکال)




=(زاویه انحراف)
(L*L)/(6*R*Ls) * 180/314


که در آن Lطول جزء است یا طول مورد نظر شما روی کلوتویید
Rشعاع قوس دایره است
Ls طول کل کلوتویید است
وقتی دوربین روی نقطه شروع کلوتویید قرار دارد و به امتداد مستقیم راس قوس صفر صفر شده باشد زاویه ای که باز میکنیم زاویه انحراف است
ماکزیمم زاویه انحراف که همان زاویه کل شاخه کلوتویید نسبت به خط مماس است (زاویه انحراف وتر کلوتویید)


زاویه انحراف کل=
L/6R * 180/3.14


شعاع در هر نقطه از قوس کلوتویید


برای این منظور باید دلتا R را بدست آوریم
دلتا R مقدار اضافه شعایی است که در شروع قوس کلوتویید به وجود می آید
AR=دلتا R
AR=(L*L)/(24×R)


ماکزیمم شعاع قوس کلوتویید R+دلتاR است
که هرچه شعاع قوس کمتر باشد دلتاRبیشتر است مثلا در شعاع 1500 و طول شاخه کلوتویید 135 دلتا R
0.5063
و برای شعاع 400 دلتا Rمی شود
1.898


در رابطه فوق Lطول کل شاخه کلوتویید است
و Rشعاع کمان دایره است
محمد باقر ابراهیمی ( ارسنجانی)
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
قوس سرپانتین ( گردنه )

قوس سرپانتین ( گردنه )

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
محاسبه قوس قائم در راهسازی

محاسبه قوس قائم در راهسازی

قوس قائم (خم)
تغییر شیب طولى، به صورت تدریجى و به وسیله قوس های قائم انجام می شود. قوس قائم، تأمین کننده مسافت دید کافى، تخلیه مناسب آب سطحى، ایمنى، آسایش راننده و زیبایى ظاهر راه است.چنانچه مقدار تغییر شیب طولى ۰/۵ درصد یا کمتر باشد، قرار دادن قوس قائم در محل تغییر شیب ضرورى نیست. انواع قوس هاى قائم سهمى در شکل ۱ و ۲ نشان داده شده است.

شکل ۱- انواع قوس های قائم گنبدى (قوس هاى برآمده)​

شکل ۲- انواع قوس های قائم کاسه اى (قوس هاى فرورفته)​
در این شکل:
G1 = قدر مطلق شیب اول (درصد)
G2 = قدر مطلق شیب دوم (درصد)
L = طول قوس قائم (متر)
A = قدر مطلق تفاضل جبرى دو شیب
تعیین طول قوس قائم گنبدى (قوس برآمده)
طول این نوع قوس باید به اندازه اى باشد که حداقل فاصله دید براى راننده وسیله نقلیه فراهم شود (شکل ۳)

شکل ۳- محدودیت دید در قوس قائم گنبدى​
تأمین فاصله دید در قوس قائم گنبدى با توجه به رابطه L ≥ KA انجام میشود، که در آن :
L = طول قوس قائم گنبدى (متر)

K = میزان انحنای قائم که تابع فاصله دید (S) و سرعت طرح است که برای فاصله دید توقف از جدول ۱ و برای فاصله دید سبقت از جدول ۲ بدست مى آید. این ضریب بر حسب متر بوده و معناى فیزیکى آن، طول لازم قوس قائم براى یک درصد تغییر شیب طولى راه است.

ضریب K، با فرض ارتفاع چشم راننده از سطح راه، ۱۰۸ سانتی متر (h1) و ارتفاع مانع از سطح راه، ۶۰ سانتیمتر برای فاصله دید توقف (h2) و ۱۰۸ سانتیمتر برای فاصله دید سبقت بدست آمده است.
جدول ۱- مقادیر حداقل K براى قوس قائم گنبدى برای فاصله دید توقف (L = AS[SUP]2[/SUP]/685)​

جدول ۲- مقادیر حداقل K براى قوس قائم گنبدى برای فاصله دید سبقت (L = AS[SUP]2[/SUP]/864)​

A= قدر مطلق تفاضل جبرى دو شیب
تعیین طول قوس قائم کاسه اى (قوس فرورفته)
این نوع قوس در روز به علت وجود روشنایى کافى، دید راننده را محدود نمى کند. اما در تاریکى، فاصله اى که توسط نور چراغ هاى وسایل نقلیه در این قوس قائم روشن مى شود، محدود است.

شکل ۴- محدودیت دید در قوس قائم کاسه اى و در تاریکى شب
حداقل طول قوس های قائم کاسه اى از رابطه ۱ به دست مى آید :

رابطه ۱​
که در آن
:L = طول قوس قائم کاسه اى (متر)K = میزان انحنای قائم، تابع فاصله دید (یا سرعت طرح) و وضعیت روشنایى راه است که از جدول ۳ به دست می اید.
جدول ۳- مقادیر حداقل K براى قوس قائم کاسه اى L = AS[SUP]2[/SUP]/(120 + 3.5 S)​

ارتفاع چراغ هاى جلو از سطح راه، ۶۰ سانتیمتر و زاویه پخش نور اتومبیل، یک درجه فرض می شود.
A = قدر مطلق تفاضل جبرى دو شیب
تبصره ۱- اگرچه طول قوس های قائم به قدر مطلق تفاضل جبرى دو شیب بستگى دارد ولى در هر صورت از ۰/۶V که در آن V سرعت طرح بر حسب کیلومتر در ساعت است یا ۳۰ متر (هر کدام که بیشتر باشد) کمتر نباشد
.تبصره ۲- هنگام طرح قوس های قائم نوع ۱ و ۳، تخلیه آب باران در آنها مورد بررسى قرار مى گیرد. به ویژه زمانی که قوس های قائم و افقی با یکدیگر ترکیب مى شوند، در بخش هایى که لبه راه داراى جدول است و یا شیب عرضی تغییر جهت مى دهد، بهتر است ضریب K بزرگتر از ۵۱ باشد. در این حالت، شیب مناسب برای زهکشی در طول قوس ایجاد می شود.

تبصره ۳- قرار دادن قوس های قائم گنبدى در پل و تونل بلامانع است اما بهتر است از قرار دادن قوس قائم کاسه اى نوع ۳ در تونل پرهیز شود. در مورد پل بهتر است در صورت امکان، قوس های قائم کاسه اى در یک طرف پل قرار گیرند، به طوری که پل در خط القعر نباشد.

کنترل طول قوس های قائم کاسه اى در زیرگذر
برای کنترل طول قوس های قائم کاسه ای در زیرگذر نیز فاصله دید مورد نیاز طرح، مبنا قرار می گیرد که حداقل آن برابر با فاصله دید توقف می باشد. خط دید و عوامل مؤثر بر آن در شکل ۵ نشان داده شده است.

شکل ۵- خط دید در خم کاسه ای​
در طراحی، برای کنترل کفایت مقدار C، از روابط ۲ و ۳ استفاده میکنند.الف- اگر فاصله دید بزرگتر از طول قوس قائم باشد (S > L) :

رابطه ۲​
ب- اگر فاصله دید کمتر از طول قوس قائم باشد (S > L) :

رابطه ۳​
که در این روابط C، فاصله قوس قائم تا زیر سازه پل (فاصله آزاد قائم) بر حسب متر است. معیار طراحی در این روابط کامیون می باشد که ارتفاع چشم راننده کامیون ۲۴۰ سانتیمتر و ارتفاع شی ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته شده است.
 
بالا