مجموعه مقالات فارسی مهندسی صنایع

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
زمان‌بندی تعمیر محصولات برگشتی به همراه تعیین اندازه و زمان سفارش‌دهی قطعات یدکی آنها در لجستیک معکوس دوسطحی

زمان‌بندی تعمیر محصولات برگشتی به همراه تعیین اندازه و زمان سفارش‌دهی قطعات یدکی آنها در لجستیک معکوس دوسطحی

زمان‌بندی تعمیر محصولات برگشتی به همراه تعیین اندازه و زمان سفارش‌دهی قطعات یدکی آنها در لجستیک معکوس دوسطحی

نویسندگان
1سید حسام¬الدین ذگردی؛ 2محسن صادق عمل¬نیک؛ 3محمد یاوری
1دانشیار بخش مهندسی صنایع- دانشگاه تربیت مدرس
2دانشیار دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها-پردیس دانشکده‌های فنی-دانشگاه تهران
3دانشجوی دکترای مهندسی صنایع- دانشگاه تربیت مدرس

چکیده
در این مقاله، سیستم تولیدی دمونتاژ- مونتاژ سه مرحله‌ای در لجستیک معکوس از مطالعه صنعت هوایی شناسایی و معرفی شده است، همچنین زمان‌بندی تعمیر محصول برگشتی و تعیین اندازه و زمان سفارش انباشته قطعات یدکی به طور همزمان در آن بررسی شده است. تصمیم‌گیرنده، به دنبال کمینه‌کردن مجموع هزینه‌‌ها، شامل میانگین وزنی اتمام کارها (تعمیر بالگردهای برگشتی) و هزینه‌های موجودی قطعات یدکی است. یک مدل یکپارچه از طریق مدل‌سازی برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط خطی برای مسئله توسعه داده شده است. سپس حل مدل و حساسیت جواب‌‌ها نسبت به تغییرات پارامترهای کلیدی برای مسئله پایه در صنعت هوایی بررسی شده است. استراتژی‌های مختلف تعمیر قطعات یدکی، توسط مونتاژگر، به عنوان سناریوهای جایگزین با استراتژی تعویض قطعه با قطعات دریافتی از تولیدکننده، در 120 مسئله نمونه‌ای مقایسه شده است. با وجود عملکرد بهتر استراتژی تعمیر قطعات مشترک به طور میانگین، نتایج، مؤید لزوم اتخاذ استراتژی‌های مختلف در دوره‌های مختلف عمر قطعات برگشتی است.

______________________________________
https://www.mediafire.com/?9t6rzz03n5zllwt
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یک روش فراابتکاری ترکیبی برای مسئله مکان‌یابی-مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت‌دار با پنجره‌های زمانی سخت

یک روش فراابتکاری ترکیبی برای مسئله مکان‌یابی-مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت‌دار با پنجره‌های زمانی سخت

یک روش فراابتکاری ترکیبی برای مسئله مکان‌یابی-مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت‌دار با پنجره‌های زمانی سخت

نویسندگان
1علی¬رضا محمدی شاد؛ 2پرویز فتاحی
1دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- دانشگاه بوعلی سینا
2دانشیار و مدیر گروه مهندسی صنایع- دانشگاه بوعلی سینا

چکیده
مسئله مکان‌یابی- مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت‌دار1 (CLRP)، یکی از حوزه‌های جدید تحقیقاتی در مدیریت پخش است. این موضوع، دو مسئله مشکل مکان‌یابی تسهیلات و مسیریابی وسایل نقلیه را با یکدیگر ترکیب می‌کند. هدف از CLRP گشودن مجموعه‌ای از دپو‌ها، تخصیص مشتری‌ها به دپو‌های احداث‌شده و سپس طراحی تورهای وسیله نقلیه برای کمینه‌کردن هزینه کل است. محدودیت پنجره‌های زمانی کاربردهای زیادی در دنیای واقعی دارد، با این وجود در CLRP اهمیت کمی به آن داده شده است. این مقاله، مسئله مکان‌یابی- مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت‌دار را با پنجره‌های زمانی سخت2 (CLRPHTW) در نظر می‌گیرد. در این مقاله، ابتدا یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای CLRPHTW ارائه شده و سپس روشی فراابتکاری بر مبنای الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر برای حل این مسئله پیشنهاد می‌شود. برای ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، این چارچوب با استفاده از یک مجموعه مثال‌های آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش‌های محاسباتی کارآیی روش پیشنهادی را نشان می‌دهند.

____________________________________
https://www.mediafire.com/?9t6rzz03n5zllwt
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یک مدل کمیِ برون‌سپاری با در نظر گرفتن هزینه پنهان وابستگی بین قطعات

یک مدل کمیِ برون‌سپاری با در نظر گرفتن هزینه پنهان وابستگی بین قطعات

یک مدل کمیِ برون‌سپاری با در نظر گرفتن هزینه پنهان وابستگی بین قطعات

نویسندگان
1علی احمدی دستجردی؛ 2علی شاهنده نوک آبادی
1کارشناس ارشد- دانشکده مهندسی صنایع
2دانشیار دانشکده مهندسی صنایع

چکیده
امروزه تغییرات در محیط رقابتی سبب شده است سازمان‌ها کسب و کار خود را حول فعالیت‌هایی که در انجام آنها توانایی داشته و به عنوان فعالیت اصلی و عامل ایجاد مزیت رقابتی آنها محسوب می‌شوند، متمرکز کرده و سایر فعالیت‌ها را برون‌سپاری کنند. در این راستا چگونگی تصمیم‌گیری سازمان در این باره که چه فعالیت‌هایی در داخل شرکت لازم است انجام شود و چه فعالیت‌هایی باید برون‌سپاری شود و همچنین انتخاب تأمین‌کننده مناسب، بسیار پراهمیت است. در این مقاله با ارائه یک مدل ترکیبی از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه‌ریزی خطی صفر- یک به این سؤال پاسخ داده شده است. در مدل پیشنهادی هزین? پنهان وابستگی بین قطعات با استفاده از مفهوم تابع زیان در نظر گرفته شده است. برای ارزیابی تأمین‌کنندگان از روش تابع زیان تاگوچی استفاده شد که نتایج ارزیابی در هر معیار به صورت زیان در نظر گرفته شده است. در پایان، مدل پیشنهادی در یک مطالعه موردی اجرا و نتایج آن بررسی و تحلیل شد.

کلیدواژگان
برنامه‌ریزی صفر-‌‌یک؛ برون‌سپاری؛ تابع زیان تاگوچی؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی؛ هزینه پنهان وابستگی بین قطعات

______________________________________________
https://www.mediafire.com/?jcfkxo3iptoa7qm
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حداقل‌کردن هزینه‌های توزیع زنجیره تأمین چندسطحی با رویکرد الگوریتم ژنتیک و روش هیبریدی

حداقل‌کردن هزینه‌های توزیع زنجیره تأمین چندسطحی با رویکرد الگوریتم ژنتیک و روش هیبریدی

حداقل‌کردن هزینه‌های توزیع زنجیره تأمین چندسطحی با رویکرد الگوریتم ژنتیک و روش هیبریدی

نویسندگان
1محمد جعفر تارخ؛ 2امیر ناصری
1دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
2کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

چکیده
در این مقاله، شبکه توزیع برای زنجیره تأمین چند‌سطحی مورد مطالعه قرار گرفته است. محصولات در کارخانجات تولید و از طریق انبارها و مراکز توزیع بر اساس تقاضاهای معین به مشتریان ارسال می‌شوند. در همین راستا مدلی طراحی شده است که هزینه‌های شبکه توزیع را در زنجیره تأمین چندسطحی حداقل کند. یک برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط برای مدل فرموله شده است. با توجه به Np-Hard مدل پایه، مدل پیشنهادی ارائه‌شده این مقاله نیز در این طبقه جای می‌گیرد. بنابراین برای حل مدل از دو روش فراابتکاری کمک گرفته شده است. در روش اول از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است تا جواب‌های مناسب کیفیت داشته و همچنین از نظر زمانی سرعت حل افزایش یابد. در ادامه با استفاده از الگوریتم ترکیبی پیشنهادی، دو الگوریتم ژنتیک و شبیه‌سازی تبرید با هم ترکیب شده است تا جواب‌های نزدیک‌تری به جواب بهینه حاصل شود. نتایج محاسباتی، حاکی از برتری الگوریتم ترکیبی برای مدل‌های با ابعاد متوسط و کوچک است، ولی برای مدل‌های با ابعاد بزرگ، استفاده از الگوریتم ژنتیک توصیه می‌شود.

کلیدواژگان
الگوریتم هیبریدی ژنتیک- شبییه‌سازی تبرید؛ ظرفیت تسهیلات؛ مدیریت زنجیره تأمین؛ مدل‌های موجودی- توزیع؛ هزینه فروش از دست رفته

___________________________________________
https://www.mediafire.com/?jcfkxo3iptoa7qm
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نقش رهبران عقیده در بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی: تحلیل و مرور ادبیات (یادداشت فنی)

نقش رهبران عقیده در بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی: تحلیل و مرور ادبیات (یادداشت فنی)

نقش رهبران عقیده در بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی: تحلیل و مرور ادبیات (یادداشت فنی)

نویسندگان
1نیوشا جعفری ممتاز؛ 2عبداله آقائی
1دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات
2استاد دانشکده مهندسی صنایع

چکیده
در این مقاله، با توجه به اهمیت موضوع رهبری عقیده و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی در دنیای امروز، با مطالعه بیش از 90 مقاله، مروری جامع بر مطالعات انجام‌شده در این حوزه انجام گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد، عناوین متفاوتی (نظیر رهبران عقیده، افراد پرنفوذ، خبرگان بازار و بازیگران کلیدی) برای اشاره به گروه تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است. با وجود اشتراک‌های بسیار این عناوین در مفهوم و عوامل شناسایی، تاکنون دسته‌بندی جامعی برای معرفی خصوصیات این افراد انجام نشده است. در این مقاله، با در نظر گرفتن همه خصوصیات ارائه شده برای رهبران عقیده، افراد پرنفوذ، خبرگان بازار و افراد کلیدی، سه دسته‌بندی کلی شامل ویژگی‌های ساختاری، رابطه‌ای و فردی برای خصوصیات مربوط به رهبران عقیده ارائه شده است. همچنین با توجه به اینکه در ادبیات موضوع، روش‌های بسیاری برای شناسایی و انتخاب رهبران عقیده در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است. در این مقاله، پارامترهای مناسب شامل ورودی، نحوه شناسایی و انتخاب و خروجی، برای ارزیابی دقیق و مقایسه این روش‌ها در قالب یک نمودار جامع و کامل استخراج شده است. جامعیت مطالعه و نوع دسته‌بندی و تحلیل این مطالعات گسترده،از دستاوردهای اصلی این مقاله است.

کلیدواژگان
بازاریابی؛ تحلیل شبکه‌های اجتماعی؛ دهان-به-دهان؛ رهبر عقیده؛ شبکه‌های اجتماعی

__________________________________________
https://www.mediafire.com/?f9u7349pnvflvj6
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بهبود زمان انتظار با استفاده از الگوریتم اولویت‌دهی بر اساس بالاترین امتیاز در صفوف انسانی

بهبود زمان انتظار با استفاده از الگوریتم اولویت‌دهی بر اساس بالاترین امتیاز در صفوف انسانی

بهبود زمان انتظار با استفاده از الگوریتم اولویت‌دهی بر اساس بالاترین امتیاز در صفوف انسانی

نویسندگان
1عباس دیدبان؛ 2محسن کیانی
1استادیار- دانشکده برق و کامپیوتر
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مکاترونیک- دانشکده برق و کامپیوتر

چکیده
در این مقاله به بیان یک الگوریتم جدید در اولویت‌دهی صفوف انسانی پرداخته شده است. این شیوه اولویت‌دهی در صفوفی قابل استفاده است که حجم تقاضا در آنها متفاوت باشد. در این الگوریتم زمان انتظار هر مشتری متناسب با حجم مورد تقاضا است. یک مثال بارز چنین صفی، صف نانوایی است. در روش پیشنهادی در این مقاله، زمان ورود مشتری ذخیره‌سازی شده و هنگام فراخوانی یک مشتری برای سرویس‌دهی، امتیاز همه مشتریان (طبق رابطه تعریف‌شده) محاسبه شده و مشتری با بیشترین امتیاز فراخوانی می‌شود. با اجرای این الگوریتم زمان انتظار به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد. با ارایه یک مدل ریاضی برای شبیه‌سازی الگوریتم مذکور اثبات شده است که زمان انتظار از نظر تئوری تا حداکثر 25 درصد قابل بهبود است. همچنین در اجرای عملی برای یک صف نمونه، زمان انتظار حدود 20 درصد بهبود یافته است. نکته قابل توجه دیگر پیش‌بینی زمان انتظار به صورت کاملا شهودی با توجه به تعداد افراد حاضر در صف است. از دیگر مزایای این روش می‌توان به تنظیم خودکار ازدحام، عادلانه‌تر بودن صف و افزایش رضایتمندی مشتریان اشاره کرد. این روش در یک دستگاه نوبت‌دهی برای استفاده در نانوایی پیاده‌سازی شده و نتایج آن ارایه شده است. این نتایج تأییدی بر اثرات مثبت برشمرده شده است. نتیجه نظرسنجی نیز حاکی از افزایش رضایتمندی مشتریان است.

کلیدواژگان
بهینه‌سازی؛ زمان انتظار؛ صف؛ نوبت‌دهی

_________________________________________________
https://www.mediafire.com/?f9u7349pnvflvj6
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارائه یک مدل جدید کنترل موجودی مقدار تولید اقتصادی (EPQ) چند کالایی با تقاضای فازی تصادفی

ارائه یک مدل جدید کنترل موجودی مقدار تولید اقتصادی (EPQ) چند کالایی با تقاضای فازی تصادفی

ارائه یک مدل جدید کنترل موجودی مقدار تولید اقتصادی (EPQ) چند کالایی با تقاضای فازی تصادفی

نویسندگان
1ابوالفضل کاظمی؛ 2محمدرضا ملکیان؛ 3کیوان صرافها
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین- دانشکده صنایع و مکانیک
2کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین- دانشکده صنایع و مکانیک
3کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین- باشگاه پژوهشگران جوان

چکیده
مدل کنترل موجودی تولید اقتصادی (EPQ) در محیط فازی، تا کنون از سوی محققان بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از فرضیه‌های اصلی در همه پژوهش‌های انجام‌شده، مجاز نبودن کمبود موجودی بوده است. در این مقاله یک مدل جدید کنترل موجودی تولید اقتصادی چندکالایی با تقاضای فازی تصادفی در شرایط مجاز بودن کمبود موجودی و محدودیت فضای انبار مورد مطالعه قرار گرفته است. در مدل مقدار تقاضا به صورت یک عدد فازی ذوزنقه‌ای تصادفی و کمبود موجودی از نوع سفارش معوقه در نظر گرفته شده است. برای حل مدل از روش آزاد‌سازی لاگرانژ و برای فازی‌زدایی جواب‌ها از روش مرکز ثقل استفاده شده و در نهایت برای اعتبارسنجی آن یک مثال عددی بزرگ (100 محصولی) ارائه شده است.

کلیدواژگان
تقاضای فازی تصادفی؛ سفارش معوقه؛ مدل تولید اقتصادی (EPQ)

____________________________________________________
https://www.mediafire.com/?d9wfbug4v7j7wwa
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارائه مدل عرضه انرژی ایران با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای

ارائه مدل عرضه انرژی ایران با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای

ارائه مدل عرضه انرژی ایران با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای

نویسندگان
1عالیه کاظمی؛ 2محمدرضا مهرگان؛ 3حامد شکوری گنجوی
1استادیار گروه مدیریت صنعتی- دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی- دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران
3دانشیار گروه مهندسی صنایع- پردیس دانشکده¬های فنی- دانشگاه تهران

چکیده
این تحقیق با استفاده از تکنیک‌های تحقیق در عملیات، به ارائه یک مدل ریاضی برای تخصیص بهینه منابع نفت و گاز طبیعی کشور به بخش-های مختلف شامل خانگی- تجاری، حمل و نقل، صنایع، کشاورزی، صادرات، تزریق به مخازن نفتی و نیروگاه‌ها به عنوان تولید‌کننده انرژی ثانویه پرداخته است. تخصیص بهینه منابع انرژی به مصرف‌کنندگان نهایی طی سال‌های 1390 تا 1400، با استفاده از یک مدل برنامه‌ریزی خطی و با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام شده است. از داده‌های مربوط به سال‌های 1346 تا 1387 برای پیش‌بینی تقاضای انرژی بخش‌های مختلف مصرف و بررسی اعتبار مدل استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق، برای برنامه‌ریزی مناسب درباره تخصیص بهینه منابع انرژی کشور، راهکارهای علمی مناسبی را در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌دهد.

کلیدواژگان
برنامه‌ریزی خطی؛ تخصیص منابع انرژی؛ کاهش گازهای گلخانه‌ای

__________________________________________________
https://www.mediafire.com/?a05c112m1s25i7g
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
توسعه الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات جهت حل مدل یکپارچه برنامه‌ریزی تولید و سیستم تولید سلولی پویا

توسعه الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات جهت حل مدل یکپارچه برنامه‌ریزی تولید و سیستم تولید سلولی پویا

توسعه الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات جهت حل مدل یکپارچه برنامه‌ریزی تولید و سیستم تولید سلولی پویا


نویسندگان
1عاطفه کهفی اردکانی؛ 2فرناز برزین پور؛ 3رضا توکلی¬مقدم
1کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- دانشکده فنی و مهندسی- دانشگاه پیام¬نور تهران
2استادیار دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
3استاد گروه مهندسی صنایع- دانشکده فنی و مهندسی- دانشگاه تهران

چکیده
سیستم تولید سلولی، یکی از مهم‌ترین کاربردهای تکنولوژی گروهی است. مسئله تشکیل سلول و برنامه‌ریزی تولید، دو گام مهم در پیاده‌سازی این سیستم هستند. در این مقاله یک مدل جدید برای مسئله یکپارچه تشکیل سلول پویا و برنامه‌ریزی تولید با هدف حداقل‌سازی هزینه‌های کلی شامل هزینه‌های ماشین، حمل و نقل بین سلولی و درون سلولی، استقرار مجدد، مصرف ابزار، نگهداری موجودی و کمبود و برون‌سپاری قطعات با شرط در دسترس بودن ابزار، ارائه می‌شود. با توجه به NP-Hard بودن مدل پیشنهادی، یک الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات توسعه‌یافته برای حل مسئله طراحی می‌شود. در الگوریتم پیشنهادی، با استفاده از اطلاعات بهینه محلی و مقداردهی دوباره، بدترین ذرات پراکندگی جواب‌ها افزایش یافته و از همگرایی زودرس جلوگیری می‌شود. مقایسه نتایج الگوریتم پیشنهادی با نتایج حاصل از نرم‌افزار LINGO 8.0 در مسائل کوچک و با الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات استاندارد در مسائل با ابعاد مختلف، کارآمدی آن را نشان می‌دهد.


کلیدواژگان
الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات؛ برنامه‌ریزی تولید؛ تشکیل سلول؛ سیستم تولید سلولی پویا

______________________________________________
https://www.mediafire.com/?7960erl7crgeu8j
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارائه الگوریتم هوشمند مبتنی بر اعتماد جهت تعیین اعتبار مشتریان یک سیستم مالی

ارائه الگوریتم هوشمند مبتنی بر اعتماد جهت تعیین اعتبار مشتریان یک سیستم مالی

ارائه الگوریتم هوشمند مبتنی بر اعتماد جهت تعیین اعتبار مشتریان یک سیستم مالی

نویسندگان
1منیره‌السادات میرطلایی؛ 2محمدعلی آزاده؛ 3مرتضی صابری؛ 4بهزاد اشجری
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- دانشگاه تفرش
2دانشیار گروه مهندسی صنایع- پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
3مربی گروه مهندسی صنایع- دانشگاه تفرش
4استادیار گروه مهندسی صنایع- دانشگاه تفرش

چکیده
مدل‌های اعتبارسنجی با دریافت مجموعه‌ای از اطلاعات مشتری به عنوان ورودی، امتیازی را به عنوان خروجی به مشتری اختصاص می‌دهند که بانک‌ها از این امتیاز می‌توانند در راستای تخصیص اعتبار به مشتری بهره گیرند. اغلب مدل‌های ارائه‌شده در این زمینه، مشتریان را با عنوان دو گروه "خوش‌حساب" و "بد‌حساب" دسته‌بندی می‌کنند. از این رو، احتمال گرفتن تصمیمات ناعادلانه در حوزه‌ واگذاری اعتبار به مشتریان افزایش می-یابد. با توجه به اهمیت اعتماد در تجارت الکترونیک، هدف در این تحقیق آن است تا با بهره‌گیری از شبکه‌ عصبی مصنوعی و با تلفیق این دو مفهوم (اعتماد و اعتبارسنجی)‌، امکان لحاظ کردن سطح اعتماد متقاضیان در فرآیند اعطای وام به آن‌ها، برای مؤسسات مالی فراهم شود. در این پژوهش برای نخستین بار، به کاربرد مفهوم اعتماد در مدل‌های اعتبار‌سنجی پرداخته شده است که می‌تواند راهگشای استفاده از روشی نوین در فرآیند واگذاری اعتبار آنلاین در سیستم بانکداری باشد و از طرف دیگر با تقسیم‌بندی مشتریان به گروه‌های بیشتر، امکان اعمال سیاست‌هایی متناسب با هر گروه برای بانک‌ها فراهم شود.

______________________________________________
https://www.mediafire.com/?jcgoet8qs4ow2wu
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اندازه‌گیری پدیده شلاقی در زنجیره تأمین سه مرحله‌ای با بیش از یک محصول

اندازه‌گیری پدیده شلاقی در زنجیره تأمین سه مرحله‌ای با بیش از یک محصول

اندازه‌گیری پدیده شلاقی در زنجیره تأمین سه مرحله‌ای با بیش از یک محصول

نویسندگان
1لیلا نظری؛ 2عبدالله آقایی
1کارشناس ارشد و هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
2استاد دانشکده مهندسی صنایع - دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی

چکیده
مدیریت ‌زنجیره ‌تأمین، یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمان‌ها است که یکی از مهم‌ترین دلایل ناکارآیی آن، پدیده اثر شلاقی است. بیشتر مطالعات انجام‌شده درباره اندازه‌گیری آن روی زنجیره‌های تک‌محصولی و دومرحله‌ای بوده است. در این مقاله سعی شده است تا به اندازه‌گیری آن در شبکه‌های دو و سه مرحله‌ای با بیش از یک محصول و با تقاضای همبسته و تعیین پارامترهای مؤثر بر آن و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن، پرداخته شود. در این راستا از مدل سری‌های زمانی برای بررسی الگوی تقاضا در زنجیره‌های تأمین با فرضیه‌های موردنظر و برای پیش‌بینی مصرف دوره پیش‌زمان از روش میانگین متحرک استفاده شده است. برای اثبات درستی مدل، عملکرد مدل با نتایج حاصل از واقعیت و شبیه‌سازی مقایسه شده که نشان‌دهنده نزدیکی عملکرد آنها به یکدیگر است. در نهایت اینکه نتایج حاصل از این مدلسازی، نشان‌دهنده کاهش اثر شلاقی در اثر کاهش پیش‌زمان و تعیین بهینه تعداد دوره‌های مورد استفاده در پیش‌بینی است.

کلیدواژگان
اندازه‌گیری پدیده شلاقی؛ زنجیره‌های تأمین سه‌مرحله‌ای با دو محصول؛ سری‌های زمانی؛ مدیریت زنجیره تأمین

_____________________________________
https://www.mediafire.com/?a05c112m1s25i7g
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کمینه کردن جریمه دیرکرد و بیشینه‌کردن پاداش زودکرد انجام فعالیت‌ها در مسئله MRCPSP/max با استفاده از الگوریتم ژنتیک دو مرحله‌ای

کمینه کردن جریمه دیرکرد و بیشینه‌کردن پاداش زودکرد انجام فعالیت‌ها در مسئله MRCPSP/max با استفاده از الگوریتم ژنتیک دو مرحله‌ای

کمینه کردن جریمه دیرکرد و بیشینه‌کردن پاداش زودکرد انجام فعالیت‌ها در مسئله MRCPSP/max با استفاده از الگوریتم ژنتیک دو مرحله‌ای

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1جعفر باقری نژاد ؛ 2فریبرز جولای؛ 3زهرا رفیعی مجد
1استادیار دانشکده مهندسی صنایع - دانشگاه الزهرا (س)
2استاد دانشکده مهندسی صنایع -پردیس دانشکده‌های فنی-دانشگاه تهران
3کارشناس ارشد مهندسی صنایع - دانشگاه الزهرا (س)

چکیده
در این مقاله، برای اولین بار مسئله زمانبندی پروژه در شرایط محدود بودن منابع، امکان اجرای فعالیت‌ها در چندین مد و با در نظر گرفتن تأخیرات زمانی بیشینه و کمینه میان زمان‌های شروع فعالیت‌ها، MRCPSP/max ، با هدف کمینه‌کردن جریمه دیرکرد و بیشینه کردن پاداش زودکرد اتمام فعالیت‌ها، مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. پس از بررسی تاریخچه و روند استفاده از روش‌های مختلف در حل مسائل مشابه در سال‌های گذشته، الگوریتم ژنتیک به عنوان الگوریتم مورد استفاده در این تحقیق برگزیده شده است. در این مقاله، شیوه پیداکردن جواب برای مسئله مورد نظر به این ترتیب است که با استفاده از یک الگوریتم ژنتیک، مسئله اصلی را به مسئله‌ای که در آن هر فعالیت فقط یک حالت اجرایی دارد، ساده کرده و سپس در فاز دوم حل، با استفاده از یک الگوریتم ژنتیک مستقل دیگر، بهترین جواب مسئله حاصله از فاز اول الگوریتم را می‌یابیم. عناصر اصلی و عملگرهای هر دو الگوریتم، از هم مستقل هستند. در انتها نیز نتایج عددی حاصل از الگوریتم‌های پیشنهادی که به وسیله زبان برنامه نویسی MATLAB نوشته شده است، با نتایج موجود در کتابخانه مسائل زمانبندی مقایسه شده‌اند و مشاهده می‌شود که الگوریتم ارائه شده در این تحقیق در چندین مورد جواب‌های موجود را بهبود داده است.

کلیدواژگان
زمانبندی پروژه؛ تأخیرات زمانی بیشینه و کمینه؛ الگوریتم ژنتیک؛ فعالیت‌ها با چندین مد اجرایی

________________________________________________
https://www.mediafire.com/?g4b5l1sno57gycc
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
رویکردی نوین در مدل‌سازی شبکه عصبی مصنوعی بر اساس منطق رگرسیون فازی و کاربرد آن در پیش‌بینی

رویکردی نوین در مدل‌سازی شبکه عصبی مصنوعی بر اساس منطق رگرسیون فازی و کاربرد آن در پیش‌بینی

رویکردی نوین در مدل‌سازی شبکه عصبی مصنوعی بر اساس منطق رگرسیون فازی و کاربرد آن در پیش‌بینی (مورد کاوی: پیش‌بینی قیمت گاز مایع ژاپن)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1سیدعلی ترابی؛ 2شیما پاشاپورنظری ؛ 3نجمه نشاط
1دانشیار دانشکده مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
3دانشجوی دکترای مهندسی صنایع- دانشگاه تریبت مدرس

چکیده
در این مقاله، یک رویکرد جدید مدل­سازی برای مدل‌های شبکه عصبی مصنوعی بر مبنای مفاهیم شبکه­های عصبی و رگرسیون فازی ارائه شده است. به این منظور، مدل شبکه عصبی مصنوعی در قالب یک مدل رگرسیون غیرخطی فازی فرموله شده است، به نحوی که این مدل، مزایای هر دو مدل رگرسیون فازی و شبکه عصبی مصنوعی را دارد. بنابراین، این مدل به دلیل انعطاف­پذیری بالا، قابلیت استفاده در شرایط نبود قطعیت، مبهم یا پیجیده را دارد. علاوه بر این، مطالعه موردی پیش‌بینی قیمت گاز مایع در بازار ژاپن (بزرگ‌ترین وارد‌کننده گاز طبیعی جهان) برای نشان دادن نحوه استفاده از این رویکرد ارائه شده است. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که قدرت پیش‌بینی مدل ارائه شده قابل قبول است. علاوه بر این، در شرایط غیرقطعی و پیچیده می‌تواند بر خلاف مدل‌های شبکه عصبی، اطلاعات شفافی از روابط موجود بین متغیرهای ورودی و پاسخ مدل به تصیم­گیرنده ارائه دهد.

کلیدواژگان
شبکه¬های عصبی مصنوعی؛ رگرسیون فازی؛ مدل¬سازی¬ قیمت گاز طبیعی


___________________________________________
https://www.mediafire.com/?6hlp2jt2cwff1h5
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
رویکرد بهینه سازی استوار در مسئله برنامه ریزی تولید

رویکرد بهینه سازی استوار در مسئله برنامه ریزی تولید

رویکرد بهینه سازی استوار در مسئله برنامه ریزی تولید با در نظر گرفتن دوباره کاری، کمبود و خرابی ناگهانی ماشین ها با شرایط نبود قطعیت: استفاده از یک روش تکاملی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1مسعود ربانی ؛ 2نیلوفر سادات حسینی؛ 3ندا معنوی زاده
1استاد دانشکده مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد مهندسی صنایع- پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
3استادیار گروه مهندسی صنایع- دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه الزهرا

چکیده
در این مقاله یک مسئله برنامه­ریزی تولید چند دوره­ای، چند محصولی، چند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که مقدار تقاضا و هزینه‌های نیروی انسانی در شرایط نبود قطعیت هستند. در مدل ریاضی جدید ارائه‌ شده، سیستم تولیدی، با توجه به خرابی در محصولات دوباره­کاری‌شده و خرابی ناگهانی ماشین­ها در نظر گرفته شده است. همچنین تخصیص بهینه نیروی انسانی و هزینه‌های مربوط به آن در شرایط نبود قطعیت، به واسطه وجود بالانس بین سود شرکت و مزایای کارکنان بررسی می‌شوند­. در این مقاله، الگوریتمی بر مبنای الگوریتم بهینه‌سازی استوار ارائه شده است که توانایی در نظر گرفتن نبود قطعیت را دارد. برای نشان دادن کاربردی بودن الگوریتم ارائه شده، یک مورد مطالعاتی واقعی در صنعت در نظر گرفته شده است. در ادامه، مهم‌ترین پارامترهای مدل استوار ارائه شده تحلیل شدند تا بهترین سطح نبود قطعیت که کمترین مقدار نقض در محدودیت‌ را دارد، تعیین شوند. نتایج نشان می­دهند که مدل ارائه شده مؤثر و کارا است و می­تواند یک برنامه­ریزی تولید بهینه را در شرایط نبود قطعیت ارائه دهد.

کلیدواژگان
دوباره‌کاری؛ خرابی ناگهانی ماشین‌ها؛ نبود قطعیت؛ بهینه‌سازی استوار؛ الگوریتم بهینه‌سازی توده ذرات


______________________________________
https://www.mediafire.com/?udesg9y70gyr9l8
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارزیابی کارآمدی تأمین مالی به روش قرارداد بیع متقابل در توسعه میادین نفتی

ارزیابی کارآمدی تأمین مالی به روش قرارداد بیع متقابل در توسعه میادین نفتی

ارزیابی کارآمدی تأمین مالی به روش قرارداد بیع متقابل در توسعه میادین نفتی


نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1مصطفی سالاری ؛ 2تورج دهقانی
1پژوهشگر مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی
2استادیار مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت

چکیده
عمده کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز از دانش مدیریت پروژه، بخصوص مدیریت مگاپروژه‌‌ها، امکانات مالی و فناوری پیشرفته برای اجرای پروژه‌های خود بهره‌مند نیستند. بنابراین بدین منظور از شرکت‌های بین‌المللی و خارجی استفاده می‌کنند. در این راستا، روش‌های قراردادی، یکی از عوامل تعیین‌کننده است. در چارچوب قراردادها، نمی­توان هزینه استفاده از منابع مورد استفاده در اجرای پروژه‌ها را برای کشور میزبان حداقل کرد. بدین منظور، روش قراردادی بیع متقابل از مهم‌ترین روش‌های قراردادی محسوب می‌شود که در گذشته به کرات در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بررسی­ها نشان می­دهد که در اغلب پروژه‌های اجرا شده به روش بیع متقابل، اهداف قراردادی تأمین نشده و هزینه استفاده از سرمایه برای سرمایه‌پذیر (شرکت ملی نفت ایران) بسیار بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده اولیه شده است. بنابراین اتخاذ مکانیزم‌های کاربردی برای انجام اصلاحات مجاز در روش‌های قراردادی ضروری است. بر اساس متدولوژی­های تعادل از یکسو و با توجه به مکانیزم مالی قراردادهای بیع متقابل، هر چه نسبت بین ریسک متوجه پیمانکار و پاداش در نظر گرفته شده متعادل­تر باشد، هزینه استفاده از سرمایه برای سرمایه‌پذیر حداقل خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای کاربرد مکانیزم قراردادی بیع متقابل، نخست اینکه ریسک‌های هر پروژه به طور کامل شناسایی و کمّی شده و دوم اینکه میزان پاداش در روش بازپرداخت، متناسب با آن تنظیم شود. همچنین، برای سهیم شدن عملی پیمانکار در ریسک پروفایل تولید، به عنوان مهم‌ترین ریسک پروژه و با نگاه تولید صیانتی، می‌توان دوره بازپرداخت را طولانی کرد و همزمان برای ایجاد انگیزه پیمانکار، نرخ بازپرداخت را نیز افزایش داد.

______________________________________________
https://www.mediafire.com/?nnh274ye8c4zbcf
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مسیریابی روبات بازویی با استفاده از برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط

مسیریابی روبات بازویی با استفاده از برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط

مسیریابی روبات بازویی با استفاده از برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط


نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1الیپس مسیحی ؛ 2امیرعباس ابوئی مهریزی
1استادیار بخش مهندسی صنایع- دانشگاه تربیت مدرس
2دانش¬آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس و مربی بخش مهندسی صنایع مجتمع آموزش عالی بم

چکیده
در این مقاله، روشی برای برنامه‌ریزی حرکت روبات بازویی مسطح در محیط با مانع با استفاده از مدل­سازی ریاضی ارائه شده است، به طوری که حین حرکت روبات از پیکربندی اولیه به سمت نقطه هدف، لینک­های آن با موانع برخورد نداشته باشند. پس از ساختن فضای کاری، کوتاه‌ترین مسیر حرکت از نقطه­ اولیه­ عمل­کننده­ نهایی به هدف مورد نظر، به­ کمک گراف دیدنگار تعمیم یافته، ایجاد شده و به نقاط زیرهدف تقسیم می­شود که باید به ترتیب توسط عمل­کننده­ نهایی پیموده شوند. سپس یک مدل ریاضی از نوع برنامه­ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط (MINLP) با در نظر گرفتن تابع هدف کمینه­سازی، فاصله عمل­کننده­ نهایی تا زیرهدف­ها به صورت متوالی حل شده و زاویه هر لینک به­گونه­ای تعیین می‌شود که لینک‌ها در موانع قرار نگیرند. برای بالا بردن ضریب ایمنی در برخورد با موانع، محیط موانع با افزودن حاشیه­ای بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شوند. همچنین روش ذکرشده برای کاهش متغیرهای صفر و یک و تعداد محدودیت‌ها و در نتیجه کاهش زمان حل، بهبود داده شده است.

کلیدواژگان
روبات بازویی؛ برنامه‌ریزی حرکت؛ برنامه‌ریزی ریاضی؛ مدل غیرخطی عدد صحیح مختلط؛ گراف دیدنگار

_________________________________________
https://www.mediafire.com/?dm4djs73wbajg1o
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
توسعه مدل کنترل موجودی قطعی برای کالا¬های فسادپذیر با در نظر گرفتن کمبود پس¬افت و تخفیف مقداری

توسعه مدل کنترل موجودی قطعی برای کالا¬های فسادپذیر با در نظر گرفتن کمبود پس¬افت و تخفیف مقداری

توسعه مدل کنترل موجودی قطعی برای کالا های فسادپذیر با در نظر گرفتن کمبود پس افت و تخفیف مقداری


نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1محمد مهدوی مزده ؛ 2ارشیا ریاحی نظری؛ 3عطا الله طالعی زاده
1استادیار دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
2کارشناس ارشد مهندسی صنایع- دانشگاه علم و صنعت ایران
3استادیار دانشکده مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران

چکیده
در اکثر مدل‌های کنترل موجودی فرض می‌شود که اقلام در زمان نامحدود می‌توانند برای برآورده کردن تقاضای آینده ذخیره شوند و کیفیت و کمیت آن‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کند. با این وجود انواع خاصی از محصولات وجود دارند که در طول زمان رو به زوال رفته و یا غیر قابل استفاده می‌شوند (مانند مواد غذایی، الکل، دارو و...). در نتیجه چنانچه نرخ زوال مقدار قابل توجهی باشد، اثر آن را نمی‌توان نادیده گرفت. از طرفی دیگر در دنیای واقعی در بسیاری از مواقع قیمت تمام شده یک محصول مستقل از تعداد محصول خریداری شده نیست. بدین معنا که با بالا رفتن تعداد سفارش قیمت کمتری برای هر واحد کالا پرداخت می‌شود. در نظر گرفتن این تخفیفات مقداری در مدل­ها باعث کارامد­تر شدن مدل و بالا رفتن قابلیت استفاده از مدل در دنیای واقعی می‌شود. در این مقاله به بررسی مدل کنترل موجودی برای کالاهای فساد­پذیر با در نظر گرفتن تخفیف مقداری از سوی فروشنده و همچنین مجاز بودن کمبود، زمانی که نرخ تقاضا به صورت ثابت سالیانه می­باشد، می­پردازیم. در این مدل سیستم موجودی تک کالایی، نرخ فساد ثابت، کمبود به صورت پس­افت کامل و مدت زمان تحویل کالا نیز برابر صفر است. پس از مدل سازی مسئله و بدست آوردن تابع هدف مدل ابتدا روش حل دقیق و الگوریتم ساده و کارآمدی جهت یافتن مقادیر بهینه ارائه می­شود، سپس برای تشریح مدل و الگوریتم به ارائه مثال عددی و آنالیز حساسیت مدل­ می­پردازیم.


___________________________________________
https://www.mediafire.com/?dm4djs73wbajg1o
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارائه یک رویکرد ترکیبی میانگین متحرک خودگردان فصلی و شبکه های نرو ـ فازی خطی محلی برای پیشبینی میزان بارندگی در شهر زابل

ارائه یک رویکرد ترکیبی میانگین متحرک خودگردان فصلی و شبکه های نرو ـ فازی خطی محلی برای پیشبینی میزان بارندگی در شهر زابل

ارائه یک رویکرد ترکیبی میانگین متحرک خودگردان فصلی و شبکه های نرو ـ فازی خطی محلی برای پیشبینی میزان بارندگی در شهر زابل

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1میثم نصرالهی ؛ 2حسن مینا؛ 3سید فرید قادری؛ 4رضا قدسی
1دانشجوی دکتری مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
2دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
3دانشیار دانشکده مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران
4استادیار دانشکده مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران

چکیده
تغییرات بوم شناختی ناشی از تغییرات اقلیمی می­تواند نقش بسزایی در شرایط جوامع بشری بخصوص شرایط سلامتی و وضعیت اقتصادی ایفا نماید. در برخی موارد، تغییرات ناگهانی و غیرمترقبه شرایط اقلیمی می­تواند منجر به وقوع بحران­های اجتماعی و اقتصادی گردد. بنابراین پیش­بینی دقیق این تغییرات می­تواند به مدیران جامعه در راستای مقابله با عوارض ناشی از این تغییرات کمک نماید. یکی از مهمترین پارامترها در این بین میزان بارش است. در این پژوهش یک رویکرد ترکیبی میانگین متحرک یک پارچه خودگردان فصلی و شبکه­های نرو ـ فازی خطی محلی برای پیش‌بینی میزان بارش ارایه گردیده است. مدل پیشنهادی با استفاده از داده‌های میزان بارش ماهیانه که در ایستگاه هواشناسی سینپتیک زابل از سال 1939 تا 2011 جمع آوری شده است، طراحی گردیده و نتایج حاصل از آن با مدل تناوبی سینوسی ـ کسینوسی مقایسه شده است. نتایج حاصله مبین کارآیی مدل پیشنهادی به عنوان یک ابزار کاربردی برای پیش­بینی میزان بارندگی است.

کلیدواژگان
پیش بینی میزان بارش؛ سری زمانی؛ مدیریت بحران؛ میانگین متحرک یک پارچه خودگردان فصلی؛ شبکه‌های نرو فازی خطی محلی

_____________________________________________
https://www.mediafire.com/?dm4djs73wbajg1o
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
طراحی مدل مدیریت ریسک در یک سازمان پروژه‌محور

طراحی مدل مدیریت ریسک در یک سازمان پروژه‌محور

طراحی مدل مدیریت ریسک در یک سازمان پروژه‌محور


نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1احد نظری؛ 2مجید جابری ؛ 3محسن صادق عمل نیک
1استادیار مدیریت پروژه و ساخت، بخش ساختمان- دانشکده معماری و شهرسازی- دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت- دانشگاه شهید بهشتی
3دانشیار دانشکده مهندسی صنایع - پردیس دانشکده‌های فنی- دانشگاه تهران

چکیده
نبود قطعیت‌های موجود در محیط‌های صنعتی، باعث افزایش پیچیدگی اجرا و مدیریت پروژه‌ها در سازمان‌ها شده است، موضوعی که مدیریت ریسک را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند. در این راستا، کتب و مقالات متعددی به ارائه مدل‌های عام مدیریت ریسک پرداخته‌اند. ولی برای طراحی و پیاده‌سازی مدل مدیریت ریسک در یک سازمان خاص، باید شرایط و ویژگی‌های آن سازمان در نظر گرفته شود. این تحقیق، به دنبال طراحی مدل در یک سازمان بزرگ صنعتی پروژه‌محور در ایران است. برای این منظور، ابتدا انواع مدل‌های موجود بررسی و مقایسه شدند. سپس ویژگی‌ها و شرایط سازمان مورد نظر از طریق مصاحبه و پرسشنامه، شناسایی و تجزیه و تحلیل شدند. در ادامه، با بهره‌گیری از مدل‌های موجود، فرآیندهای مدل به همراه ساختار و جزئیات اجرای هر فرآیند، طراحی و مورد اعتبارسنجی قرار گرفتند. مدل پیشنهادی قابل تعمیم به سازمان‌های مشابه است.

کلیدواژگان
ریسک؛ نبود قطعیت؛ مدیریت ریسک؛ مدیریت پروژه؛ سازمان‌های پروژه‌محور

_____________________________________
https://www.mediafire.com/?dm4djs73wbajg1o
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مساله مسیریابی وسائط نقلیه با هدف کاهش سوخت مصرفی و تعداد وسائط نقلیه توسط الگوریتم بهبود یافته بهینه‌سازی انبوه ذرات

مساله مسیریابی وسائط نقلیه با هدف کاهش سوخت مصرفی و تعداد وسائط نقلیه توسط الگوریتم بهبود یافته بهینه‌سازی انبوه ذرات

مساله مسیریابی وسائط نقلیه با هدف کاهش سوخت مصرفی و تعداد وسائط نقلیه توسط الگوریتم بهبود یافته بهینه‌سازی انبوه ذرات

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1نرگس نوروزی ؛ 2جعفر رزمی؛ 3محسن صادق عمل‌نیک
1دانشجوی دکتری- دانشکده مهندسی صنایع -پردیس دانشکده‌های فنی-دانشگاه تهران
2استاد دانشکده مهندسی صنایع -پردیس دانشکده‌های فنی-دانشگاه تهران
3دانشیار دانشکده مهندسی صنایع -پردیس دانشکده‌های فنی-دانشگاه تهران

چکیده
این مقاله‌ به ارائه مدل جدیدی از مساله مسیریابی وسائط نقلیه به منظور کاهش سوخت مصرفی و اندازه ناوگان می‌پردازد. مدیران شرکت‌های توزیع و صاحبان وسائط نقلیه به دو دلیل مهم علاقه‌مند به حداقل رساندن سوخت مصرفی در توزیع کالاها می‌باشند؛ 1) کاهش در سوخت مصرفی به کاهش هزینه‌های سرویس‌دهی و در نتیجه رضایت مشتریان می‌انجامد و 2) کاهش در مصرف سوخت به کاهش اثرات مخرب گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا منجر می‌شود. همچنین استفاده از حداقل ناوگان برای سرویس‌دهی به مشتریان به منظور کاهش هزینه‌‌های ثابت و دیگر هزینه‌های مرتبط با وسائط نقلیه در این مقاله مدنظر قرار گرفته است. به دلیل NP-Hard بودن مساله مورد بررسی و به منظور حل مسایل در ابعاد بزرگ از روش فراابتکاری بهبود یافته‌ی بهینه‌سازی انبوه ذرات (IPSO) استفاده می‌شود. سپس برای نشان دادن کارایی الگوریتم طراحی شده جواب‌های به دست آمده با نرم افزار لینگو مقایسه خواهند شد.

کلیدواژگان
مسیریابی وسائط نقلیه سبز؛ نرخ سوخت مصرفی؛ الگوریتم بهبود یافته‌ی بهینه‌سازی انبوه ذرات

_______________________________________________
https://www.mediafire.com/?dm4djs73wbajg1o
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
طراحي مدل هماهنگي در زنجيره تامين رقابتي با استفاده از رويكرد نظريه بازي با همكاري و بدون همكاري

طراحي مدل هماهنگي در زنجيره تامين رقابتي با استفاده از رويكرد نظريه بازي با همكاري و بدون همكاري

عنوان:
طراحي مدل هماهنگي در زنجيره تامين رقابتي با استفاده از رويكرد نظريه بازي با همكاري و بدون همكاري


نويسنده(گان):
علي نعيمي صديق، سيد كمال چهارسوقي، مجيد شيخ محمدي،
پست الکترونيک: skch (a) modares.ac.ir


چکيده:
زنجيره تامين فروشنده- خريدار داراي مكانيسم قيمت عمده فروشي است. به خاطر وجود همين مكانيسم، فروشنده و خريدار اهداف متضادي دارند. به عنوان مثال، به علت پويايي تقاضا در بازار، خريدار ترجيح مي دهد اندازه سفارش هاي متفاوتي از فروشنده داشته باشد تا هزينه نگهداري كمتري بپردازد. در اين تحقيق، مدل هاي مختلف زنجيره تامين فروشنده- خريدار بررسي شده است كه در آن رقابت و همكاري وجود دارد. در اين مقاله تقاضاي هر محصول متغير فرض شده است، به طوري كه تابعي از قيمت و هزينه تبليغات آن محصول است. مدل هاي ارائه شده، روابط بين خريدار و فروشنده را در دو حالت بازي بدون همكاري و بازي هاي با همكاري در نظر مي گيرند. بازي بدون همكاري در نظر گرفته شده از نوع نش است كه در آن خريدار و فروشنده از قدرت يكساني برخوردارند و به طور همزمان تصميم مي گيرند. به علت وجود تضاد در اهداف، مدل هاي خريدار و فروشنده كارايي لازم را ندارند، از اين رو بازي با همكاري براي خريدار و فروشنده ارائه شده است تا هر يك نسبت به حالت بدون همكاري سود بيشتري عائدشان گردد. در پايان تعدادي مثال نيز براي مقايسه بين مدل هاي با همكاري و بدون همكاري ارائه شده است.


کليدواژگان:
زنجيره تامين رقابتي، هماهنگي، بازي نش، بازي با همكاري،
 

پیوست ها

  • 3010-21276561-A8Z.pdf
    360 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مشکلات صنعت خودرو سازی ایران

مشکلات صنعت خودرو سازی ایران

عنوان مقاله: مشکلات صنعت خودرو سازی ایران
قالب بندی : PDF


شرح مختصر : صنعت خودرو در کشور سابقه چندین ده ساه دارد و طی این مدت با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است. اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل رنو بود که در اوایل قرن بیستم به دستور مظفرالدین شاه قاجار از کشور بلژیک خریداری شد. این اتومبیل که دود زیادی از آن خارج می شد به “کالسکه دودی” معروف بود. به دنبال گسترش شهرنشینی میزان واردات خودرو از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی ( ۱۹۲۰ میلادی) افزایش یافت. اغلب اتومبیل ها در آن سال ها از کشورهای آمریکا و انگلیس وارد می شد. اولین اتومبیل ساخته شده در ایران اتومبیل “پیکان” بود که در شرکت سهامی عام “کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال” تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان ساخته و در سال ۱۳۴۶ وارد بازار شد. تولید وانت، مینی بوس، اتوبوس نیز به تدریج در سال های بعد در این کارخانه شروع شد. در همان سال سواری های “آریا” و”شاهین” نیز در کارخانه پارس خودرو ودر سال ۱۳۴۷ سواری “ژیان” در کارخانه سایپا تولید و به بازار عرضه گشت. در سال ۱۳۵۱ با تبدیل کارخانه پارس خودرو به شرکت “جنرال موتورز ایران” تولید اتومبیل های آریا و شاهین متوقف و تولید سواری های شورولت (اپل) ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ سی سی همچنین تولید سه نوع اتومبیل سواری “بیوک”، “کادیلاک” و “شورولت نوا” تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا شروع گردید. تولید این نوع سواری ها تا پایان سال ۱۳۶۰ ادامه داشت. در سال ۱۳۵۹ تولید سواری ژیان در کارخانه سایپا متوقف و به جای آن تولید سواری “رنو ۵″ که از سال ۱۳۵۴ در کنار تولید ژیان آغاز گشته بود ادامه یافت. در سال های اخیر تولید اتومبیل هایی با تکنولوژی جدیدتر آغاز گردیده است که از جمله آنها می توان به تولید اتومبیل های پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ ، نیسان پاترول و مزدا ۳۲۳ اشاره کرد.


فهرست :
تاریخچه صنعت خودروسازی ایران
شرکت های فعال در عرصه خودرو سازی
حال باید دید که اشکال کار کجاست؟
تعیین مرز مدل
ارایه پیشنهاد جهت بهبود مساله
نمودارهای مربوطه
فرضیه های مساله
بررسی استراتژیهای توسعه صادرات
رسم نمودار حالت جریان
 

پیوست ها

  • moshkelate-sanate-khodrosazi-[www.prozhe.com].zip
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بكارگيري رويه جستجوي تصادفي تطابقي حريصانه براي حل مساله تخصيص درجه دو

بكارگيري رويه جستجوي تصادفي تطابقي حريصانه براي حل مساله تخصيص درجه دو

بكارگيري رويه جستجوي تصادفي تطابقي حريصانه براي حل مساله تخصيص درجه دو


نويسند‌گان:
[ بهدين واحدي نوري ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع - صنايع
[ مجاهد كيانپور ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع
[ پرويز فتاحي ] - استاديارو مدير گروه مهندسي صنايع


خلاصه مقاله:
رويه جستجوي تصادفي تطابقي حريصانه يكي از متاهيورستيك هاي تكراري براي حل مسائل تركيبي مي باشد دراين رويه هر تكرار شامل فاز ساخت و فاز جستجوي محلي مي باشد.


كلمات كليدي:
مساله تخصيص درجه دو، متاهيور سنتيك ها، رويه جستجوي تصادفي تطابقي حريصانه
 

پیوست ها

  • IIEC07_086_1952007.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حل مساله P-Median بر اساس روش فرا ابتكاري اجتماع مورچگان

حل مساله P-Median بر اساس روش فرا ابتكاري اجتماع مورچگان

حل مساله P-Median بر اساس روش فرا ابتكاري اجتماع مورچگان


نويسند‌گان:
[ پرويز فتاحي ] - استاديار گروه مهندسي صنايع، دانشگاه بوعلي سينا، همدان
[ حسن سرحدي ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي سيستم هاي اقتصادي- اجتماعي، دانشگاه بوع
[ عباس پورفتحي ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي سيستم هاي اقتصادي- اجتماعي، دانشگاه بوع


خلاصه مقاله:
مسائل تحليل موقعيت كه به طور كلي به تحليل موقعيت تسهيلات از قبيل تسهيلات خدمات عمومي، ايستگاه هاي انتقال نيرو، سوييچ هاي شبكه مخابرات، و ... مي پردازد يكي از حوزه اي گسترده و پر كاربرد از تحقيق در عمليات را تشكيل مي دهند. با اين وجود اين دسته از مسائل بدليل تاثير آنها بر ميزان استفاده و بهره وري منابع مورد توجه زياد مديران اكثر سازمان هاي خدماتي، صنعتي و ... مي باشد. يكي از معروفترين مسائل در اين حوزه، مساله P نقطه واسطه يا PMP است كه روش هاي متعدد قطعي و غير قطعي (ابتكاري و فرا ابتكاري) در حل آن پيشنهاد شده اند. مساله PMP يا P نقطه واسطه، به دسته بزرگي از مسائل جانمايي و تخصيص تحت عنوان حداقل سازي مجموع تعلق دارد. در اين مساله از بين نقاط ممكن براي ارائه خدمات، نقاطي به عنوان واسطه انتخاب مي شوند به طوريكه مجموع فواصل بين نقاط واسطه و نقاط تقاضا حداقل شده و تمام تقاضاها برآورده شوند. به دليل پيچيدگي بالاي مساله، در اين مقاله، پس از ارائه مدل سازي مساله برپايه گراف و برنامه ريزي عدد صحيح، الگوريتم جديدي بر اساس روش فرا ابتكاري اجتماع مورچگان در حل اين مساله پيشنهاد مي شود. مقايسه نتايج حاصل از الگوريتم پيشنهادي در حل مسائل PMP موجود در كتابخانه تحقيق در عمليات با جواب هاي بهينه حاصل از روش قطعي، نشان دهنده كيفيت بالاي اين جواب ها و قابليت هاي فراوان الگوريتم پيشنهادي است.


كلمات كليدي:
مسائل تحليل موقعيت، مساله P-Median، روش هاي فرا ابتكاري، اجتماع مورچگان.
 

پیوست ها

  • IIEC06_188_1952006.pdf
    3.4 مگایابت · بازدیدها: 0

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
مرسی
مطلبو خوندم
ولی خیلی قدیمیه
از تحلیل سیستم ها استفاده کرده
ولی اصلا کامل نیست
بنظرم با توجه به تغییر قیمت ارز همه معادلات تغییر کرده
و مهمترین نکته دیگه پایین اومدن تقاضا هستش که دلیل منطفی اش هم مشخصه چیزی نیست جز بالا رفتن بیش از حد خودرو
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسی نقش متغیر های اثر گذار بر انتقال تکنولوژی در صنایع کوچک

بررسی نقش متغیر های اثر گذار بر انتقال تکنولوژی در صنایع کوچک

عنوان مقاله: بررسی نقش متغیر های اثر گذار بر انتقال تکنولوژی در صنایع کوچک
قالب بندی : PDF


شرح مختصر : در مقاله حاضر با توجه به ضرورت نقش و اهمیت متغییرهای اثرگذار بر وضعیت انتقال تکنولوژی، در صدد تعیین نقش هر یک از متغییرهای فوق هستیم تا بر اساس میزان نقش هر یک از متغییرها، نسبت به اصلاح و حذف محدود کننده های فوق اقدام نماییم. بر این اساس سه متغییر ویژگی های داخلی صنایع کوچک و متوسط، ویژگی های خارجی صنایع کوچک و متوسط و ویژگی های فردی پرسنل صنایع کوچک و متوسط به عنوان متغییر های پژوهش فوق مد نظر قرار گرفته اند. حجم جامعه آماری پژوهش فوق ۱۸۸ شرکت در گروه ماشین آلات و صنایع می باشد. همچنین حجم نمونه بر اساس فرمول مربوطه معادل ۱۲۸ شرکت تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل در پژوهش فوق از رگرسیون و آزمون کلموگروف اسمیرینوف استفاده گردیده است. نتایج مشخص می کند که در پژوهش حاضر نقش ویژگی های فردی نسبت به دو متغیر دیگر بیشتر می باشد، همچنین نقش متغیر ویژگی های فردی کمتر از سایر متغیرها می باشد.


فهرست:
چکیده
مقدمه
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق
فرضیات پژوهش
مرور پیشینه پژوهش
پژوهش های داخلی
پژوهش های خارجی
متدولوژی پژوهش
تحلیل یافته ها
نتیجه گیری
منابع
 

پیوست ها

  • moteghayerha-tasir-sanaat-[www.prozhe.com].zip
    299.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hutwskf

عضو جدید
پیش بینی ریزش مشتری با استفاده از درخت مدل خطی محلی برای شرکت‌های مخابراتی ایرانی

نویسندگان
Mehdi Fasanghari؛ عباس کرامتی
Department of Industrial Engineering

چکیده
برای برنده بودن در رقابت جهانی، شرکت‌ها نیازمند بازشناسی و پایش رفتار مشتریانشان هستند تا رفتار و خواسته‌های آنها را زودتر از رقبایشان برآورد کنند. این تحقیق به‌دنبال شناسایی ویژگی‌هایی است که ما را به تحلیل ریزش مشتری سوق می‌دهد. به‌همین منظور، رفتار 3150 مشتری یکی از اپراتورهای مخابراتی ایرانی در طول یک سال شناسایی شده است و روند تغییرات آنها با استفاده از یک مدل LLNF خصوصی سازی شده تحلیل شده است. برای انجام این امر، الگوریتم درخت مدل خطی محلی (LOLIMOT)، که مزایای شبکه‌های عصبی مدل درخت تصمیم گیری و مدل‌های فازی را درخود جای داده است، به‌کار گرفته شده است. نتایج بیانگر آن است که نارضایتی مشتری، استفاده مشتری از خدمات و ویژگی‌های آماری وی تأثیر روشن و معنی داری بر تصمیم وی برای ماندن در سیستم و یا خروج از سیستم دارد. علاوه بر این، فعال بودن یا غیر فعال بودن وضعیت اشتراک مشتری تأثیر میانجی گرانه در باقی ماندن یا ریزش وی از سیستم دارد.

کلیدواژگان
پیش بینی؛ تأمین کنندگان خدمات تلفن همراه؛ ریزش مشتری؛ شبکه عصبی؛ منطق فازی

_____________________________________________
http://pouriatiz.persiangig.com/document/1/JIENG233231321907400.pdf/download

با سلام

آیا امکان دریافت مقاله ی فارسی این مقاله وجود دارد؟
با تشکر
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
با سلام

آیا امکان دریافت مقاله ی فارسی این مقاله وجود دارد؟
با تشکر
سلام
این مقاله توی ژورنال Journal of Industrial Engineering به صورت انگلیسی چاپ شده و نسخه فارسی نداره.
 
بالا