مجله دانش شهر (دانلود)

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر شماره ۱۴۶(مدیریت تقاضای سفر TDM)
تراکم ترافیک به عنوان مشکل اصلی مناطق شهری روزانه هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. پدیده‌هایی چون آلودگی هوا، مصرف انرژی و تأخیر وارده بر افراد در ترافیک به عنوان فراگیرترین هزینه‌ها گزارش می‌شوند. امروزه به دلیل نرخ رشد بیش‌تر تقاضای سفر از نرخ عرضه تسهیلات، رویکرد «پیش‌بینی و تدارک» به عنوان راه حل مسائل روبه رشد حمل و نقل، اعتبار خود را از دست داده، در حالی که رویکردهای مدیریت حمل و نقل از اقبال بالایی در چند دهه گذشته برخوردار بوده‌اند. فراگیر شدن این رویکردها در کلانشهرهای دنیا موجب پیدایش سیاست‌ها و برنامه‌های مختلفی در جهت تکامل آن‌ها شده است. هدف از این سیاست‌ها بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود در قالب گزینه‌هایی است که نه تنها موجب بهبود تحرک در شبکه حمل و نقل می‌گردد، بلکه بازدهی اقتصادی بیشتری را نیز فراهم می‌سازد. روش‌های «مدیریت تقاضای حمل و نقل» در سال‌های اخیر از گسترش چشمگیری برخوردار بوده است، به نحوی که در برخی مطالعات از ۶۴ سیاست نام برده شده است. روش‌هایی نظیر افزایش تعداد سرنشین وسایل نقلیه شخصی، تغییر وسیله سفر از طریق جاذب ساختن حمل و نقل همگانی، تغییر زمان سفر از دوره اوج به دوره غیراوج، تغییر مقصد سفر از مرکز شهر به حومه، و دست‌یابی به هدف مورد نظر از انجام سفر به شکل‌های دیگر، از جمله این روش‌ها است. این گزارش به مرور مطالعات ملی و بین‌المللی در زمینه مدیریت تقاضا پرداخته و برخی از نتایج آن‌ها را ارائه می‌کند.
بدیهی است، به دلیل عواقب ناشی از عملیاتی شدن هر یک از سیاست‌های مدیریت تقاضای سفر، انتظار می‌رود انتخاب روش مناسب برای حل مسائل ترافیکی، براساس ویژگی‌های آن‌ها صورت گیرد. یک سیاست مدیریتی دارای ویژگی‌هایی از قبیل اجبار به تغییر رفتار و شیوه آن، گستره زمانی و مکانی و زمینه‌های اجرایی، تأثیر بر تقاضای آشکار و نهان، امکان پذیری فنی و اقتصادی آن است؛ لذا با وجود مجموعه انتخاب گسترده‌ای که در زمینه برنامه‌های مدیریت تقاضای سفر وجود دارد، برای دست‌یابی به بالاترین بازده، انتخاب روش‌های مناسب باید مبتنی بر مطالعات کارشناسی و تخصصی همه‌ جانبه باشد. شایان ذکر است که هر یک از این روش‌ها به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مدیریت حمل و نقل و ترافیک باشد و در این صورت فقط به صورت یک تسکین دهنده موقتی عمل خواهد کرد. بنابراین اعمال مجموعه‌ای از سیاست‌ها و تدابیر در کنار هم و یا به دنبال هم، نتیجه مطلوب و قابل ملاحظه‌ای در مدیریت ترافیک معابر ایجاد می‌نماید و این در حالی است که اعمال هر سیاست می‌تواند اثرات سایر سیاست‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد و این امر شناسایی بسته‌ای از سیاست‌ها را دشوار می‌سازد.

برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.


لینک منبع: http://www.shahrsazionline.com/1053/دانش-شهر-شماره-۱۴۶مدیریت-تقاضای-سفر-tdm/

 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۲۷ (سامانه فرماندهی حادثه شهر تهران)

دانش شهر – شماره ۱۲۷ (سامانه فرماندهی حادثه شهر تهران)

سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی از جمله ده کشور سانحه‌خیز جهان به شمار می‌آید و همواره بر اثر بروز سوانحی چون سیل، زلزله، خشکسالی، توفان و غیره، خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است. از همین رو، سال‌هاست که راه‌های کاهش اثرات سوانح طبیعی در کشور مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود تا همگام با تجربه‌های جهانی در این حوزه، شاخص ایمنی و آمادگی در برابر سوانح طبیعی ارتقاء یابد. در این میان، برنامه‌ریزی برای پیشگیری و افزایش آمادگی در برابر سوانح در شهر تهران به عنوان مرکز فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. کلانشهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مرکز جمعیتی، اقتصادی، اداری، سیاسی و صنعتی کشور دارای مشکلات و نابسامانی های اساسی و جدی است که در میان آن‌ها خطر تهدیدات ناشی از حوادث و سوانح بیش از سایر مسایل و مشکلات می بایست مورد توجه قرار گیرد.
مدیریت شرایط اضطراری و مقابله با حوادث، طیف گسترده ای از فعالیت ها و سازمان ها را برای اجرا، هماهنگی و پشتیبانی موثر تمام سطوح حکومتی، با استفاده از منابع دولتی و غیردولتی برای برنامه ریزی، مقابله و بازسازی حادثه بدون در نظر گرفتن علت، اندازه و پیچیدگی حادثه تأمین می کند. سامانه فرماندهی حادثه یکی از المان های اساسی در مدیریت حادثه است و یک سامانه مدیریت اجرایی است که برای توانمند کردن مدیریت موثر و کارآمد حادثه از طریق جمع¬آوری تسهیلات، تجهیزات، پرسنل یا روندها و ارتباطات طراحی می شود و از طریق یک ساختار سازمانی معمولی فعالیت می کند. سامانه فرماندهی حادثه، یک فرم اساسی مدیریت است که در یک فرمت استاندارد ایجاد شده و هدف آن توانمند کردن مدیران حادثه در تشخیص مسائل و مشکلات کلیدی یک حادثه می باشد. به عنوان یک سامانه، سامانه فرماندهی حادثه بسیار مفید می باشد؛ نه فقط به این دلیل که یک ساختار سازمانی برای مدیریت حادثه ایجاد می کند، بلکه فرآیندی برای برنامه ریزی، ساخت و تعدیل آن ساختار به وجود می-آورد.
در این گزارش، سعی بر آن شده است که با مطالعه برنامه شرایط اضطراری شهرهای مختلف جهان و ساختار سامانه فرماندهی حادثه آن‌ها، به تشریح مفهوم سامانه فرماندهی حادثه پرداخته و در ادامه با توجه به موقعیت خاص شهر تهران، ساختار پیشنهادی سامانه فرماندهی حادثه شهر تهران معرفی می شود.
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۲۳(طراحی پیاده راه‌ها در شهر تهران)

دانش شهر – شماره ۱۲۳(طراحی پیاده راه‌ها در شهر تهران)

سلطه تدریجی حرکت سواره بر فضاها و معابر شهری، برنامه¬ریزی و طراحی شهری را از مقیاس‌ها و نیازهای انسان پیاده دور ساخته است، نتیجه تداوم چنین روندی باعث شده، حیات مدنی فضاها با خطر روبرو شود. زندگی شهری زمانی به اوج خود می‌رسد که شهر در خدمت انسان باشد نه در خدمت اتومبیل؛ به این ترتیب شهر و شهروند در جایگاه و نقش بایسته خود قرار می‌گیرند و زمینه حضور مردم در فضاهای شهری فراهم می‌شود. از این رو در این تحقیق یک آسیب‌شناسی از وضعیت موجود فضاهای پیاده شهر تهران در دو بخش مدیریتی و اجرائی صورت گرفته است. در بخش مدیریتی یک مقایسه تطبیقی از طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران (دوچرخه و عابر پیاده) با دو نمونه خارجی انجام شده است و برای بخش اجرائی از نظر صاحب‌نظران، مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده تا بتوان یک آسیب‌شناسی دقیق از مشکلات شهر تهران در بعد اجرایی به دست آورد.
با بررسی مسائل و مشکلات پیاده‌روهای تهران مشخص می‌گردد که فضاهای پیاده شهری از کیفیت بالایی برخوردار نبوده¬اند و در توسعه این فضاها بیشتر مسائل کمی در اولویت قرار گرفته است و این فضاها در برآورده کردن نیازهای عابرین با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌باشند. این گزارش برای داشتن فضاهای شهری با کیفیت، انسان و نیازهایش را مد نظر قرار داده است و بر این اساس یک نظام سلسله مراتبی از نیازهای عابرین در رده‌های سنی متفاوت (کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و معلولان) از پایین‌ترین سطح که ایمنی باشد تا بالاترین سطح که نیازهای زیباشناختی و اجتماعی است تدوین شده است. با شناسایی نیازها و تبدیل آنها به الزامات برای طراحی فضای پیاده، می‌توان انتظار داشت کیفیت زندگی در فضاهای شهری ارتقاء یابد و با این شناخت می‌توان مداخلات مناسب در برنامه‌ریزی و طراحی فضای پیاده انجام داد.
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۱۴(بررسی منبع درآمدی پایدار در مدیریت شهری)

دانش شهر – شماره ۱۱۴(بررسی منبع درآمدی پایدار در مدیریت شهری)

چالش‌های مدیریت مالی به عنوان یکی از مشکلات اساسی مدیریت کلانشهرهای ایران تلقی می‌شود. با وجود مطالعات مختلف در زمینه تأمین درآمدهای پایدار در شهر، هنوز بخش عمده‌ای از درآمدهای این کلانشهرها را منابع ناپایدار درآمدی تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، توسعه کلانشهرها، ضرورت بهره‌گیری از منابع درآمدی جدید را بیش از پیش محرز می‌سازد. افزایش هزینه‌های ناشی از ازدیاد جمعیت و توسعه عمودی و افقی کلانشهرها، تشریک مساعی و مشارکت بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در تأمین مالی هزینه‌ها را ضروری ساخته است.
از آن‌جا که کلانشهرها واجد نقشی در سه مقیاس درون ملی، ملی و حتی فراملی هستند، ارتقاء کیفیت زندگی در آنها میتواند موجب بهبودبخشی به خدمات‌رسانی دولت در کشور گردد. این موضوع به ویژه درخصوص شهر تهران به عنوان پایتخت اهمیتی مضاعف می‌یابد. پایتخت‌ها به عنوان ویترین کشورها، بخشی از چهره جهانی دولت‌ها را تشکیل می‌دهند و انتظام‌بخشی به آنها از یک سو موجب بهتر شدن چهره بین‌المللی کشورها شده و از سوی دیگر موجب ارتقاء کارایی و اثربخشی کارکنان دولتی مستقر در پایتخت می‌گردد.
بر این اساس، مطالعه حاضر به بررسی نقش دولت در تأمین مالی هزینه‌های پایتخت‌ها می‌پردازد و با تکیه بر تجارب جهانی، سهم دولت‌های مختلف در اداره‌ی پایتخت‌ها ارزیابی می‌شود. بدین منظور، تجارب پنج پایتخت در پنج قاره مختلف (پاریس، اتاوا، دارالسلام، کانبرا و توکیو) بررسی می‌شوند و سپس با انطباق با شرایط ایران، راهبردهایی را برای ایفای نقش دولت در تأمین هزینه‌های شهرداریهای کلانشهرها در جهت ‌دست‌یابی به منابع درآمدی پایدار مشخص می‌نماید.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نمونه‌های مورد مطالعه، به طور متوسط دولت ۵۲ درصد از درآمدهای شهرداری پایتخت را تأمین می‌نماید. بر این اساس، اگر در ایران نیز، دولت بخواهد مطابق دیگر کشورها عمل نماید، باید سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال بیش از وضع موجود به شهرداری بپردازد. بر این اساس، پیشنهادهای این مطالعه به شرح ذیل می‌باشند:
۱- ایجاد صندوق مشترک به منظور پیگیری وصول مطالبات معوقه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور از دولت،
۲- پیگیری افزایش سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده در صورت افزایش میزان مالیات بر ارزش افزوده،
۳- ایجاد اتحادیه شهرداری‌های کلانشهرها (که در بلند مدت می‌توانند به اتحادیه‌ی شهرداری‌ها تبدیل گردد).
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۱۲(شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی طرح جامع تهران)

دانش شهر – شماره ۱۱۲(شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی طرح جامع تهران)

رویکرد امروزین به برنامه‌ریزی شهری، مبتنی بر هنجارهای اجتماعی و از طریق تدوین چشم‌انداز و راهبردهای توسعه شهری بر اساس الگوی برنامه‌ریزی راهبردی است. در این قالب، تأکید بر ارزش‌های مشترک در هر جامعه که به ویژه در چشم‌انداز توسعه شهری مطرح می‌شود، می‌تواند جهت‌گیری پیشنهادهای عملی و اجرایی طرح‌های توسعه شهری را مشخص نماید.
برای شهر تهران، تاکنون سه طرح جامع مصوب تهیه شده است. اولین طرح که در سال ۱۳۴۸ به تصویب رسید، به طرح جامع فرمانفرمائیان مشهور است. پس از بیش از دو دهه، طرح دوم (مشهور به طرح ساماندهی) توسط مهندسان مشاور آتک تهیه گردید. سومین طرح جامع که موضوع این مطالعه است نیز، «طرح راهبردی‌ساختاری توسعه و عمران شهر تهران (طرح جامع تهران)» است که در سال ۱۳۸۶ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید. طرح اخیر تلاش داشته است بر مبنای الگوی برنامه‌ریزی راهبردی چشم‌اندازی روشن از آینده شهر تهران ارائه نماید. از آنجا که شهر تهران را می-توان الگویی برای توسعه شهری شهرهای کوچک‌تر به حساب آورد، ارزیابی این طرح می‌تواند در جهت‌دهی به توسعه شهری آینده کشور نیز کمک نماید.
مطالعه حاضر به تدوین معیارها و شاخص‌های نظارت و کنترل تحقق طرح جامع توسعه شهری تهران می‌پردازد. این شاخص‌ها می‌تواند نشان دهنده میزان و زمینه‌های تحقق طرح جامع تهران باشد. یافته‌های این مطالعه، شامل ۲۱۰ معیار (در فاز اول ۷۲ معیار) است که نشان دهنده‌ی روند تحقق طرح جامع خواهند بود. این پژوهش همچنین از طریق روش دلفی به وزن دهی به این معیارها اقدام کرده است. به علاوه شناسنامه شاخص‌های مربوط به هر معیار، برنامه¬ی اجرایی برای گزارش‌گیری از این معیارها، سامانه نرم‌افزاری گزارش دهی، تعیین مخاطبان هر گزارش و نیز شروط و الزامات تحقق فرآیند نظارت و ارزیابی تحقق طرح جامع، از دیگر خروجی‌های این مطالعه است. در حقیقت این مطالعه می‌تواند به عنوان سندی مکمل در اجرای طرح جمع مدنظر قرار گیرد.
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۲۸ (بررسی و ارائه سیاست های دستیابی به حمل و نقل پایدار در تهران)

دانش شهر – شماره ۱۲۸ (بررسی و ارائه سیاست های دستیابی به حمل و نقل پایدار در تهران)

توسعه پایدار رویکرد فکری غالب در قرن اخیر است که اگرچه در بدو امر تنها مسائل زیست محیطی را در حیطه توجه خود قرار می داد، ولی گسترش این مفهوم، منجر به وارد شدن بحث پایداری در دیگر مباحث مدیریتی از جمله مسکن، توسعه شهری، حمل و نقل و … گردید. حمل و نقل پایدار به دنبال جستجوی روشهایی است که امکان دسترسی مناسب تر برای همه اقشار جامعه فراهم آورده، هزینه های اقتصادی را تعدیل نموده و از همه مهم تر اینکه زمینه آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهد. این رویکرد به دنبال ناتوانی دولت ها و مدیران شهری در حل مشکلات ناشی از ازدحام و ترافیک در کلانشهرها با گسترش زیرساختهای بزرگراهی و شریانی به تفکر غالب در برنامه ریزی حمل و نقل تبدیل شده است.
تهران به عنوان بزرگترین کلانشهر خاورمیانه با مشکلات جدی در حمل و نقل شهری مواجه است. این مشکلات تا حد زیادی ناشی از مسائل خاص و ویژگیهای منحصر به فردی است که در یک تقسیم بندی کلی به مدیریتی و اجرایی، موانع ساختاری و کالبدی، موانع اجتماعی و فرهنگی و نهایتاً موانع مالی و اقتصادی تقسیم می شود. انتخاب تهران به عنوان یکی از ۵ شهر برتر در زمینه حمل و نقل پایدار نشان از هدف گذاری درست مدیریت شهری برای حرکت به سمت پایداری و رفع موانع دارد. همچنین شهردار تهران در تصمیم مدیریتی تمامی پروژه های بزرگ شهری را ملزم به ارائه پیوست اجتماعی و زیست محیطی نموده که دو بعد اصلی از پایداری است. در این پژوهش ابتدا به مرور ادبیات مرتبط با حمل و نقل پایدار پرداخته شده، سپس موانع دستیابی به حمل و نقل پایدار در تهران بررسی گردیده و اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در راستای پایداری حمل و نقل شهری معرفی شده و نهایتاً با استفاده از تکنیک SWOT راهکارهایی برای دستیابی به حمل و نقل پایدار در تهران ارائه و اولویت بندی شده است.
کلید واژه : حمل و نقل پایدار، کلانشهرها، تهران
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۳۶ (الزامات تهیه دستورالعمل یخ زدایی معابر)

دانش شهر – شماره ۱۳۶ (الزامات تهیه دستورالعمل یخ زدایی معابر)

زمانی بود که نگهداری معابر در فصل زمستان همراه بود با این قانون ساده بدین مفهوم که در موقعیت تشکیک و عدم قطعیت از وضعیت جوی و وضعیت معابر، بهتر است که میزان نمک زیادی برای اطمینان از باز بودن مسیر مورد استفاده قرار بگیرد. اما مدت زمان زیادی از آن روزها می‌گذرد و دیگر این روش‌ها، منسوخ شده است. کنترل برف و یخ زدگی به منظور تأمین امکان تردد سهل، ایمن و مؤثر مردم و کالا انجام می‌شود که این امر باید با درنظر گرفتن بهترین شیوه‌های مدیریتی انجام شود.
جدیدترین روش نگهداری معابر در زمستان بر چهار مقوله استوار است: استفاده از مقدار صحیح، مصالح مناسب در مکان و زمان مناسب. به عبارت دیگر، استفاده موثر از نمک. از مزایای این رویکرد، بهینه کردن میزان مصرف نمک در معابر می‌باشد.
چگونگی و منبع سفارش مواد مورد نیاز، انتخاب مکان و ساختار مناسب دپوی مواد، نوع تجهیزات و خودروهای مورد استفاده، روش‌های پخش مواد در سطح معابر، روش‌های بارگیری و تخلیه بار، شستشوی خودروها بعد از تخلیه بار و فعالیت های انجام گرفته بعد از طوفان برف از جمله فعالیت‌ها و موضوعات مهمی هستند که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
 

Ashkan-kamrani

عضو جدید
دانش شهر – شماره ۱۰۹ (خطرهای محتمل بر تونل‌های درون شهری)

دانش شهر – شماره ۱۰۹ (خطرهای محتمل بر تونل‌های درون شهری)

امروزه در شهر‌های بزرگ، مترو‌ها و تونل‌های شهری به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل شهری به شمار می‌آیند. احداث این نوع زیرساخت‌ها در کشورهای توسعه یافته و حصول نتایج مناسب از به‌ کارگیری آن‌ها در کاهش مشکلات حمل و نقل شهری، لزوم توجه به استفاده گسترده از این مستحدثات را در کشورهای در حال توسعه اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. از طرفی، اجرای چنین پروژه‌های عظیمی در داخل کشور که شامل اجزاء مختلفی نظیر سازه‌های مهندسی، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی بوده و هزینه قابل توجهی برای ساخت آن‌ها صرف می‌شود، همواره ممکن است با خطرات و تهدیدهایی همراه باشد. این خطرات و تهدیدها به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین چالش‌های حرفه تونل‌سازی در هر سه فاز طراحی، اجرا و بهره‌برداری محسوب شده و برای نیل به پیشرفت و توسعه پایدار در زمینه سازه‌های زیرزمینی، بایستی افزایش ایمنی و ارزیابی ریسک ناشی از وقوع آن‌ها به جد مدنظر قرار گیرد. در این خصوص، اولین گام، شناسایی این نوع خطرات و تهدیدها و بررسی تبعات وقوع آن‌ها بر تونل‌های درون شهری می‌باشد. از این رو، در این گزارش سعی شده است که حتی‌الامکان تمامی خطرات و تهدیدهای محتمل بر تونل‌های درون شهری در مراحل قبل و حین بهره‌برداری مورد بررسی قرار گیرد.
 

Similar threads

بالا