مثلث مدیریت پروژه - project management triangle

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مثلث مدیریت پروژه (project management triangle) که قیود سه‌گانه (triple constraint) یا مثلث آهنین (iron triangle) نیز نامیده می‌شود، نشان‌گر یک مدل از قیدهای مدیریت پروژه و یک وسیله کمکی گرافیکی است که در آن سه مشخصه روی سه گوشه یک مثلث نشان‌دهنده تضاد هستند.
مثلث مدیریت پروژه برای انتخاب حالت‌های مختلف پروژه و یا تحلیل اهداف آن به کار می‌رود. مثلث مدیریت پروژه اغلب برای روشن کردن است که موفقیت در مدیریت پروژه، بر مبنای میزان توانایی تیم پروژه در مدیریت پروژه می‌باشد و بنابراین نتایج مورد انتظار در اثر مدیریت زمان و هزینه تولید می‌شوند.


مرور کلی مثلث مدیریت پروژه

همانند تمام فعالیت‌های انسانی، پروژه‌ها نیز باید تحت قید‌های مشخصی انجام و تحویل داده شوند. به صورت سنتی این قیود تحت عنوان اسکوپ یا حدود (scope)، زمان و هزینه بیان می‌شوند. همچنین به این‌ها مثلث مدیریت پروژه نیز می‌گویند که هر ضلع از آن معرف یک قید است. یک ضلع از مثلث را نمی‌توان بدون تاثیر بر دیگران تغییر داد. بررسی بیش‌تر قیدها، باعث جدا شدن کیفیت یا کارایی از اسکوپ می‌شود و کیفیت را به عنوان قید چهارم مطرح می‌کند.
قید زمانی به معنی میزان زمانی است که برای تکمیل پروژه مورد نیاز است. قید هزینه به معنی میزان بودجه‌ای است که برای پروژه مو‌جود می‌باشد. قید اسکوپ به معنی چیزی است که برای رسیدن به اهداف پروژه باید انجام گیرد. این سه قید اغلب قیود رقیب هستند: افزایش اسکوپ معمولا به افزایش زمان و افزایش هزینه منجر می‌شود؛ قید زمانی فشرده به معنی افزایش هزینه‌ها و کاهش اسکوپ و بودجه محدود به معنی افزایش زمان و کاهش اسکوپ خواهد بود.
رشته مدیریت پروژه شامل فراهم کردن ابزارها و روش‌هایی است که به کمک آن تیم پروژه (و نه فقط مدیر پروژه) می‌توانند کار خود را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنند که این قید‌ها را برآورده نمایند.
یک روش قیدی دیگر در مدیریت پروژه این است که سه قید تحت عنوان عنوان مالی، زمانی و منابع انسانی در نظر گرفته شوند. در صورتی که بخواهید یک کار را در زمان کوتاه‌تری انجام دهید، باید افراد بیش‌تری را بر روی مساله قرار دهید که این کار باعث افزایش هزینه پروژه می‌شود، مگر این که با انجام دادن سریع‌تر این وظیفه، هزینه‌های ما به همان اندازه در جای دیگری در پروژه کاهش یابد.
برای گویاتر شدن مثلث برای مدیریت پروژه، مثلث می‌تواند زمان، منابع و اهداف فنی را به جای گوشه‌ها، بر روی اضلاع مثلث نشان دهد. ارزش واقعی مثلث پروژه این است که پیچیدگی موجود در هر پروژه را نشان می‌دهد. سطح صفحه، نشان‌گر تغییرات تقریبا بی‌پایان اولویت‌هایی است که بین سه ارزش رقیب می‌توانند رخ دهند. با شناختن تغییرات بی‌پایان موجود در مثلث، استفاده از کمک گرافیکی می‌تواند به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بهتر و اطمینان از وجود هم‌راستایی میان اعضای پروژه و مالکان پروژه کمک کند.


مثالی از مثلث مدیریت پروژه

فرض کنید که به شما سه انتخاب سریع، خوب و ارزان داده شده است و باید دو تا از آن‌ها را انتخاب نمایید. در این‌جا سریع به معنی زمان مورد نیاز برای رساندن محصول است، خوب به معنی کیفیت محصول نهایی و ارزان به معنی هزینه کلی طراحی و ساخت محصول می‌باشد. این مثلث بازتاب‌کننده این واقعیت است که سه مشخصه پروژه دارای ارتباط هستند و نمی‌توان هر سه را بهینه کرد و همواره یکی از آن‌ها دچار مشکل خواهد بود. به بیان دیگر شما دارای سه انتخاب هستید:

  1. به سرعت چیزی را با استاندارد بالا طراحی کنید ولی ارزان نخواهد بود.
  2. چیزی را ارزان و سریع طراحی کنید ولی کیفیت آن بالا نخواهد بود.
  3. چیزی را با کیفیت بالا و ارزان طراحی کنید ولی زمان طولانی خواهد گرفت.


موضوعات مثلث مدیریت پروژه

زمان
برای هدف‌های تحلیلی، زمانی که برای تولید یک آیتم تحویلی مورد نیاز است به وسیله تکنیک‌های مختلفی تخمین زده می‌شود. یک روش این است که وظایف مورد نیاز برای تولید اقلام تحویلی را مشخص کنیم و آن را در یک ساختار شکست کار (work breakdown structure) یا WBS ثبت کنیم. کار مورد نیاز برای هر وظیفه تخمین زده می‌شود و این تخمین‌ها جمع می‌شوند و تخمین کلی به دست می‌آید.
همچنین وظایف اولویت‌بندی می‌شوند و وابستگی بین وظایف مشخص می‌شوند و این اطلاعات در برنامه زمان‌بندی پروژه ثبت می‌شوند. وابستگی بین وظایف یا قید وابستگی (dependency constrained) و نیز موجودی منابع یا قید منبعی (resource constrained) ممکن است بر روی طول زمان کلی پروژه تاثیر بگذارد.
مطابق با PMBOK، فرآیند مدیریت زمان پروژه شامل موارد زیر می‌شود؛

  1. تعریف فعالیت
  2. توالی فعالیت‌ها
  3. تخمین منابع فعالیت‌ها
  4. تخمین مدت‌زمان فعالیت‌ها
  5. ایجاد زمان‌بندی
  6. کنترل زمان‌بندی


هزینه

ایجاد یک تخمین از هزینه پروژه بستگی به متغیر‌های مختلفی دارد که شامل منابع، پکیج‌های کاری و نیز انجام پیش‌گیری و کنترل روی فاکتورهای تاثیرگذاری که باعث تغییر قیمت می‌شوند، می‌باشد. ابزارهای مورد استفاده در هزینه شامل مدیریت ریسک (risk management)، تطابق هزینه (cost contingency)، تعدیل هزینه (cost escalation) و هزینه‌های غیر مستقیم می‌شوند ولی بالاتر از این روش‌های حساب‌داری اولیه که هزینه‌های ثابت و متغیر را در نظر می‌گیرند، هزینه‌های اقتصادی مهمی که باید در نظر گرفته شود شامل مهارت کارگر و بهره‌وری است که به وسیله ابزارهای مختلف تخمین هزینه پروژه محاسبه می‌شود. این کار در زمانی که شرکت‌ها نیروهای موقت یا قراردادی می‌گیرند یا کار را برون‌سپاری (outsource) می‌کنند اهمیت پیدا می‌کند.

  • تخمین هزینه (cost estimating) به معنی تقریبی برای هزینه‌های تمام منابع مورد نیاز برای اتمام فعالیت‌ها است.
  • بودجه‌بندی هزینه (cost budgeting) شامل جمع‌آوری هزینه‌های تخمینی منابع، پکیج‌های کاری و فعالیت‌هایی است که یک مرجع برای هزینه ایجاد می‌کنند.
  • کنترل هزینه (cost control)؛ فاکتورهایی که باعث ایجاد نوسان و تغییر در هزینه می‌شوند را می‌توان به وسیله ابزارهای مختلف مدیریت هزینه کنترل کرد و تحت تاثیر قرار داد.


اسکوپ یا حدود

ملزومات مشخص شده برای رسیدن به نتیجه نهایی را اسکوپ (scope) می‌نامند. تعریف کلی از این که قرار است پروژه چگونه باشد و توصیف مشخص از این که نتیجه نهایی به چه صورت باشد در اسکوپ مشخص می‌شوند. یک بخش اصلی از اسکوپ، کیفیت محصول نهایی است. میزان زمانی که برای تک تک وظایف صرف می‌شود مشخص‌کننده کیفیت کلی پروژه است زیرا برخی از وظایف در زمان مشخص شده به درستی تکمیل می‌شوند ولی با صرف زمان بیش‌تر نتیجه خیره‌کننده‌ای می‌دهند. در زمینه پروژ‌ه‌های بزرگ، کیفیت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زمان و هزینه داشته باشد (و یا برعکس).
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تکامل مدل قید‌های پروژه
به صورت سنتی، مدل قیود پروژه، به وسیله سه قید کلیدی هزینه، زمان و اسکوپ تعریف می‌شود. این قیود یک مثلث ایجاد می‌کنند که به صورت هندسی ارتباط مستقل و قوی بین این فاکتورها را مشخص می‌کند. در صورتی که نیاز به جابه‌جا کردن یکی از این فاکتورها باشد، باید حداقل یکی دیگر از فاکتورها دچار تغییر شوند.

PM_triad_constraints.jpg


پذیرش عمومی از مثلث به این صورت است که هزینه و زمان با یکدیگر سازگار هستند. زمان و هزینه هر دو در سطح بالایی ورودی‌های پروژه قرار دارند. در زمینه مثلث و یا مفهوم پروژه، اغلب اسکوپ به شکل‌های مختلفی بیان می‌شود.

اسکوپ (scope)/هدف (goal)/محصول (product)/اقلام تحویلی (deliverable)/ کیفیت (quality) همگی واژگان تقریبا یکسان و دارای کمی تغییر نسبت به هم هستند. کاربرد این واژگان مختلف، بیان‌گر سطح ابهامی است که در قید سوم وجود دارند و باعث اتعطاف‌پذیری در مدل مثلث می‌شوند. این ابهام باعث ایجاد عدم تمرکز بین خروجی و فرآیند پروژه می‌شود و عبارات بیان شده در بالا موجب تغییر میزان تمایل بین این دو زمینه می‌گردد.

در مدل لوزی یا الماسی پروژه (project diamond model) این ابهام به وسیله وارد کردن جداگانه اسکوپ و کیفیت به عنوان قید سوم برطرف می‌شود. با این که کیفیت شایستگی قرار گرفتن به عنوان یک فاکتور قیدی را دارد، با رشد بیش‌تر مدیریت پروژه، این مدل همچنان از عدم شفافیت بین خروجی و فرآیند رنج می‌برد. البته مدل الماسی نمی‌تواند قیاس قوی موجود بین نقاط مثلث را نمایش بدهد.


PM_Diamond_Model.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اخیرا در PMBOK یک مدل تکامل یافته بر اساس قیود سه‌گانه با 6 فاکتوری که باید پایش و مدیریت شوند پیشنهاد شده است و به آن ستاره 6 نقطه‌ای می‌گویند که استحکام قیاس مثلثی را حفظ می‌کند (دو مثلث روی هم) در حالی که ارتباط جداگانه بین فاکتورهای ورودی و خروجی پروژه را در یک مثلث و فاکتورهای فرآیندی را در مثلث دیگر نشان می‌دهد.
متغیرهای نقاط ستاره PMBOK 4.0 6 شامل موارد زیر می‌شوند؛

مثلث 1:


  • اسکوپ
  • هزینه
  • زمان

مثلث 2:


  • ریسک
  • کیفیت
  • منابع

Triple_Constraint.jpg


در صورتی که ابهام مربوط به قید سوم و پیشنهادهای الماس پروژه را در نظر بگیریم، می‌توان به جای در نظر گرفتن هدف یا محصول پروژه،از دو زیر فاکتور اسکوپ و کیفیت به عنوان قید سوم مثلث استفاده نماییم. این تفسیر منجر به استفاده از چهار فاکتور کلیدی در مثلث اولیه به شکل ورودی/خروجی می‌شود. حتی می‌توان این کار را در ستاره PMBOK انجام داد و در هر دو مثلث فرآیندها و خروجی‌های پروژه، کیفیت را قرار داد. علاوه بر آن در زمانی که محصول به صورت خروجی‌های محسوس باشد، می‌توان از عبارت هدف برای نشان دادن خروجی‌های ایجاد کننده تغییر استفاده کرد.

PM_Star_Model.jpg
 

Similar threads

بالا