متقاضیان مدرک معتبر زبان انگلیسی این راهنما را بخوانید

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند سالی است که پای دانشجوها برای ادامه تحصیل به آن طرف باز شده و به مرور و با جهانی شدن دهکده جهانی، اهمیت دانستن یک زبان بین المللی برای همه مکشوف شده.

با بالا رفتن این آگاهی و میزان تبادل دانشجو کم کم آزمون های مختلف بین المللی هم به ایران راه پیدا کردند. با این حساب، هر روز اسامی آزمون های جدیدی به گوش می رسد که همین طور در حال تکثیر هستند. هر کدام به بهانه ای و برای کاری جدید. یعنی دیگر گذشته آن وقتی که فقط یک تافل برای زبان بود و برای نشستن پای آزمون اش باید کلی هزینه سفر به یکی از کشورهای همسایه می کردیم.

هرچند که حالا توی مملکت خودمان هم مجوز برگزاری این امتحان موجود است. نکته اینکه الان حتی طوری شده که خودمان هم دست به کار شده ایم و آزمون زبان طراحی کرده ایم! یعنی غیر از تافل، مدرک های خارجی و داخلی دیگری هم هست که بسته به نیاز، می شود یکی شان را انتخاب کرد.




تا بخوای چی بگی!

چه بخواهید فقط یک مدرک به مدارک قاب گرفته روی دیوارتان اضافه کنید یا قصد ادامه تحصیل و مهاجرت و کار به دیگر کشورها را دارید، باید بدانید که چه مدرکی به دردتان می خورد یا اصلا کشور موردنظر چه چیزی را قبول می کند. بی دلیل خودتان و جیب تان را به زحمت نیندازید و آب در هاون نکوبید و قبل از دست به جیب شدن و پرداخت هزینه ثبت نام، ببینید اصلا مدرک این آزمون به کارتان می آید یا نه.

1- TOFEL

با اینکه این روزها و با مد شدن آیلتس و GRE کمتر اسم تافل را می شنویم. اما هنوز هم اگر قصد ادامه تحصیل در ایالات متحده آمریکا و کانادا را دارید، باید مدرک تافل بگیرید. در مجموع برای 4400 کالج و دانشگاه در سراسر جهان، هنوز این مدرک معتبر است. علاوه بر این، مهاجرانی هم که دارای مشاغل حرفه ای هستند برای ادامه فعالیتشان دائما به یک رتبه تافل نیاز دارند. البته نمره کسب شده در این آزمون فقط تا دو سال اعتبار دارد.



از کجا آمده؟

تافل بچه معروف آزمون های زبان است و هنوز هم خیلی ها فکر می کنند کسی که تافل دارد، زبانش عالی است. اما دارندگان مدرک تافل معتقدند شما اگر مهارت های لازم برای آزمون تافل را به دست آورید، با انگلیسی متوسط هم می توانید نمره خوبی بگیرید. آزمون تافقل متعلق به سرویس سنجش تحصیلی (ETS) دانشگاه پرینستون است. این آزمون به دو شکل (PAPER BASED TOEFL) PBT کتبی و (INTERNET BASED TOEFL) IBT اینترنتی برگزار می شود که شکل اینترنتی آن رایج تر است.

چطور بگیریمش؟

PBT: آزمون کتبی تافل از سه بخش شنیداری listening(50 پرسش)، ساختار و نگارش structure & Written Expression (40 پرسش) و درک مطلب Reading (50 پرسش) تشکیل شده که برای پاسخگویی به 140 پرسش آن 115 دقیقه یعنی یک ساعت و 45 دقیقه وقت دارید.

IBT: در آزمون اینترنتی تافل بخش جدیدی به نام «بخش گفتاری» وجود دارد و در عوض قسمت ساختار که در آزمون کتبی وجود دارد، حذف شده است. گرامر هم به طور غیرمستقیم در بخش های مختلف آزمون مورد سوال قرار می گیرد. ضمنا خلاصه برداری (Note taking) هم در بخش شنیداری مجاز است. در بخش نگارش باید به تایپ انگلیسی مسلط باشید. تعداد سوالات هم در هر چهار بخش تافل اینترنتی (شنیداری، درک مطلب، گفتاری و نگارش) 30 سوال است که در مجموع 120 سوال می شود.

برای ثبت نام در این آزمون فقط کافی است تا سایت سازمان سنجش قدم رنجه کنید! هزینه تافل هم 400 هزار تومان است.

2- IELTS

مدرک آیتلس هم مشابه تافل است و تفاوت آن در نوع دانشگاهی است که می خواهید برای تحصیل انتخاب کنید. بعضی از دانشگاه ها مدرک تافل را قبول دارند و بعضی دیگر آیلتس را. اما در کل آزمون آکادمیک آیلتس مخصوص دانشجوهایی است که می خواهند در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهند. خیلی از دانشگاه های کانادا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند و آمریکا مدرک آیلتس را به رسمیت می شناسند. ضمنا مدرک عمومی آیلتس برای مهاجران کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند الزامی است.



از کجا آمده؟

آزمون آیلتس در واقع یک تافل انگلیسی است که در مقابل تافل آمریکایی قرار دارد و توسط دانشگاه کمبریج، کنسول انگلستان و مرکز آیلتس استرالیا طراحی شده. آیلتس به دو شکل آکادمیک (Academic Training) و عمومی (General Training) برگزار می شود. هر سال حدود یک و نیم میلیون نفر در آزمون آیلتس شرکت می کنند.

چطور بگیریمش؟

در آزمون آیلتس هر چهار بخش مهارت اصلی زبان – مهارت های شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نگارش- سنجیده می شود که فقط قسمت های شنیداری و گفتاری در هر دو شکل آزمون (عمومی و آکادمیک) یکسان است. پس موقع ثبت نام نوع آزمون را انتخاب کنید. زمان پاسخگویی به قسمت های درک مطلب و نگارش هرکدام، یک ساعت، قسمت شنیداری 30 دقیقه و قسمت گفتاری 14-11 دقیقه است. زمان کلی آزمون تقریبا دو ساعت و 45 دقیقه برای مجموع 82 سوال است. سوالات آیلتس از بسیار آسان تا بسیار مشکل طراحی شده و نمره آزمون از صفر (ناآشنای کامل به انگلیسی) تا نه (کاملا مسلط به انگلیسی) است. نمره موردقبول هر دانشگاه متفاوت است. اما به طور کلی نمره 9 عالی، 7 خوب، 5 متوسط و 3 ضعیف محسوب می شود.

آزمون آیلتس در ایران برگزار می شود اما باید حواستان را جمع کنید و سراغ موسسات غیرقانونی نروید. در حال حاضر فقط سه مرکز «آیلتس ایران»، «آیلتس تهران» و «دانشگاه آزاد اسلامی» مجوز بین المللی و تاییدیه سازمان سنجش آموزش کشور را دارند و بقیه موسساتی که ادعای برگزاری آزمون را دارند، غیرقانونی هستند. هزینه این آزمون می شود به عبارتی، حدود 400هزار تومان.

نکته های کلاس رفتن

امتحان دادن یاد می دهند!

مراکز مختلفی هستند که بریا آزمون های مختلفی مثل تافل و آیلتس و ... دوره های فشرده و نیمه فشرده و عادی دارند. این کلاس ها در واقع مهارت شما را برای شرکت در آزمون بالا می برند و آموزش زبان به شکل کلاس های عادی ندارند. به طورمثال به شما یاد می دهند که در بخش شنیداری آزمون بهتر است که به کدام بخش از گفت و گو دقت کنید یا در قسمت خواندن و پاسخ دادن به سوالات مربوط به متن، ابتدا سوالات را بخوانید و بعد سراغ متن بروید. در مورد بخش سخن گفتنتان (اسپیکینگ) هم به طور نمونه برایتان شرح می دهند که در هر آزمون چند بخش وجود دارد و در هر بخش چه باید بکنید.

یاد می گیرید در هر دام از این قسمت ها چطور شروع کنید، چه لحنی بگیریدو چطور تمام کنید و... تا امتیاز بیشتری نصیب تان شود. حضور در این دوره ها بسته به خواست و انتخاب شما به صورت مجزا برای یک بخش و یا کلی است. در حال ترکیبی در زمانی که در کلاس حضور دارید همه بخش ها موردتوجه و پرداخت قرار می گیرد. در روش دیگر، کلاس های هر بخش جداگانه است و خواندن، شنیدنف حرف زدن و ... به صورت مجزا تشکیل می شود و برای حضور در هر کدام اینها باید جداگانه ثبت نام کنید.



ثبت نام به این شکل در نهایت برایتان گرانتر از اولی درمی آید. یادتان باشد که مهم ترین نکته استفاده از منابع درست و متناسب با آزمون موردنظراست این آزمون ها به منابع خاصی محدود نمی شوند. بنابراین باید براساس میزان دانش زبانی تان مفیدترین کتاب ها را انتخاب کنید. برای توقیت مهارت شنیداری سعی کنید سی دی های آموزشی را در هر شرایطی گوش کنید و فقط دنبال جای آرام و ساکت نباشید. خودتان را برای شرایط ویژه جلسه امتحان – همهمه شرکت کننده ها و ممتحنین و کیفیت پایین سیستم صورتی آماده کنید.و گوش دادن مرتب به موضوعات مختلف، گوش شما را به انگلیسی عادت می دهد. شما باید این مهارت را به دست آوردی که هم بشنوید، هم درک کنید و هم نکات مهم را یادداشت کنید.


نکته های امتحان دادن

مثل کنکور هنر است

برای شرکت در آزمون زبان مثل شرکت در کنکور طبیعتا احتیاج به منابعی دارید تا خودتان را به سطح قابل قبول برسانید و بعد به روش هایی برای تمرین و تکرار برسید. شرکت در آزمون زبان ولی مثل شرکت در کنکور هنر است. هیچ وقت منابع مشخص و دقیقی برای شما وجود ندارد و باید در زمینه های مختلف مطالعات متنوع داشته باشید و کتاب های مختلفی را که به عنوان منبع معری می شوند بخوانید به این امید که احتمال کارآمدی آن کتاب در آزمونتان بیشتر بوده باشد. منابع آزمون زبان از آنجایی که به مهارت های شما مربوط است مشخص نیست با این حال خیلی هم دستتان خالی نیست.

کتاب هایی برای بالا بردن دایره لغات، گرامر بیشتر مورد توجه در آزمون ها! و... وجود دارد. ضمن خواندن این کتابها می توانید از فلش کارت هایی که وجود دارد برای یادآوری آموخته هاتان استفاده کنید. ضمنا هر موسسه ای که برای آمادگی در آزمون در کلاس هایش شرکت می کنید معمولا و علی الظاهر جزوات و منابع خودش را به شما معرفی می کند. هر چد که احتمالا فقط ویرایش آنها با دیگر موسسات فرق دارد.

 
بالا