[متریال] تزیینات و دیوار پوش و کف پوش های داخلی (کاغذ دیواری و برچسب دیواری و ...)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

maral55

مدیر بازنشسته
این چند تا دیزیان جدید رو دیدم گفتم جالبه با شما هم قسمت کنم فقط بگم که من انگلیسیم اونقد خوب نیست تا جایی که بلد بودم ترجمه کردم ولی منبع رو گذاشتم که خواستید خودتون بخونید.

اولیش :


جنگل مونیکا فوستر:
یه جور جداکننده اتاق هستش که شکل برگ های رنگی رو تداعی میکنه که از دیسک های بریده شده نمدی و یه چوبه های فلزی ساخته شده است.


قفسه های کشویی سیمون پنگلی

که در اون هر ردیف افقی جعبه ها ادامه پیدا میکنه و یه فضای وسیع نر و باز رو ایجاد میکنه.


Claesson Koivisto Rune’s ککون(یه جور پیله کرم ابریشم ترجمه شده):
یه جور صندلی ها و مبل هایی هستن که بغل ها و پشت اونها بالا می آید تا یه فضای خصوصیتری رو ایجاد کنه.
و آخری

Jessica Albarn’s فرش عنکبوتی :

با یه نشانه تمثیلی بزرگ و ظریفاز یک تک عنکبوت

این اخری رو راستش خودم نفهمیدم دقیقا چیه !!

خلاصه ببخشید اگه ترجمه ها خوب نبود.

منبع :http://mocoloco.com
 

maral55

مدیر بازنشسته
Cooking Tables

Cooking Tables

Alno سازنده تجهیزات آشپزخانه میز های آشپزخانه ای تولید کرده که ترکیبی است از اجاق و میز آشپزخانه به عنوان بخش مهمی از زندگی داخل خانه .
این میز آشپزخانه شامل یه منطقه باز هست یک المنت متحرک برای آشپزی با یه پوشش شیشه ای و یه محفظه فلزی متحرک که می تونه در امتداد میز آشپزخانه قرار بگیره.که می تونه در فضای باز یا بسته قرار داده بشه.وقتی که محفظه باز هست پوشش شیشه ای از پخش شدن غذا موقه آشپزی جلوگیری میکنه.




LongIsland میتونه هر جایی در اتاق قرار بگیره و با یک میز که ثابت باشه ترکیب بشه و می تونه به چپ و راست حرکت کنه.
 

maral55

مدیر بازنشسته
Bathroom Fixtures: Jun 13, 2006

Bathroom Fixtures: Jun 13, 2006

hoch³ designers Daniel Dittmann و Sven Fischer تونستن ثابت کنن که هنوز جای خلاقیت های زیادی برای فضای حمام وجود داره طرح hock برای Kaldewei یکی از بزرگترین تولید کننده های تجهیزات سرویس بهداشتی در اروپا تولید شد.این طرح یک سیستم مدولار هست که ترکیبی هست از اشیاء قابل تعویض که بر حسب نیاز شما با هم ترکیب میشن.
من مخصوصا از سیستم پانل دیوار خوشم اومد با لوله های روی اون.و پانل های که بیرون زدن و نورانی هستن.همچنین این طراحی شده که به طور اسان و ارزان وسایلش قابل تعویض باشن.



دوش با لوله ها و نورپردازی.

 

maral55

مدیر بازنشسته

دیزاین جدید برای جواهرات از Alissia Melka-Teichroew.

چراغ با نور قرمز از Nicholas Furrow's

نوعی روکش که روی دیوار نصب میشه از Alissia MT's

Rob Teeters'
اسکچ بزرگ:4000 صفحه از کاغد های دور انداخته شده که دوباره بازیابی شدن در یک کیسه کرباسی آهار دار مشکی.این شی/ء که می تونه با دو کاربرد استفاده بشه به عنوان صندلی و یا یک میز با فضای پایان ناپذیر برای اسکچ زدن .!!!(این دیگه واقعا عجیبه اگه درست ترجمه کره باشم):surprised: :surprised: :surprised:
 

maral55

مدیر بازنشسته
دیوار پوش های جدید

دیوار پوش های جدید

100% Design London 2006: Helen Amy Murray
طرح های Helen Amy Murray’s برای پوشش دیوار که الهام گرفته شده ازطبیعت است و طراحی شده تا سطح را برجسته سازد.
بیشتر این پوشش ها از جنس چرم هستند و همچنین هلن برای ساخت مبلمان از اطلس هایی که به طور دیجیتالی چاپ شدن هم استفاده میکنه.



 

javidboss

عضو جدید
کاربر ممتاز
عناصر طراحی داخلی(...,Doors, Windows, Glass )

عناصر طراحی داخلی(...,Doors, Windows, Glass )

منم قول داده بودم یه سری عکس بزارم . شرمنده دیر به قولم عمل کردم :redface:
امیدوارم خوشتون بیاد. ;)

























































 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
شروعی برای طراحی

شروعی برای طراحی

شروعی برای طراحی
توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت.



استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.

از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را با می توان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی اولویت قرار می گیرد، از این رو نگرشی علمی و راسیونال در کنار خلاقیت های هنری مطرح شده و یکی از مسائل مهم در این زمینه ایجاد تعامل و هماهنگی بین آنها است.

امروزه مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته میگیرد.


پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جز لاینفک فضاهای معماری بر می شمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی می کند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته و تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

معماری گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ریزه کاری هایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته است. تزئینات و کاشیکاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می کنند و هم اکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است

امروزه با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه تر شده است .

بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه کرده ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم. یکی از عمده معایبی که بیشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است . ما با استفاده از چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماییم .

1. انتخاب رنگ دیوارها

انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا" رنگهای روشن باعث می شوند که فضا بزرگتر بنظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر بنظر می آید. یکی از رنگهای مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است ، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهای وسایل منزل همنشینی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.جهت ایجاد تنوع در رنگ میتوانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگهای متنوع استفاده نمایید.

2. انتخاب کفپوش

جهت پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگونی میتوان بهره گرفت .( از جمله سرامیک ها ، پارکتهای طرح چوب ، موکت و ...) اگر قصد تعویض کفپوش ساختمان را داشته باشید ، در صورت استفاده از سرامیک می بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگهای تیره در کف ، فضا را فشرده تر نشان میدهد . معمولا استفاده از رنگ های بسیار روشن مثل سفید نیز معایبی به همراه دارند ، یکی از معایب آن یکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن یکدستی آن می توان از یک قالیچه در زیر میز مبل استفاده کرد. یا اینکه در میان سرامیک ها طرح هایی با رنگهای متفاوت را بکار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نیز میبایست نکات گفته شده را رعایت نمود و رنگهای روشن طرح چوب را انتخاب کرد.

3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری

انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما استفاده از رنگهایی مثل کرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر کردن فضا کمک بیشتری می نماید و فضا بزرگتر به نظر می آید. در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با اشکال هندسی صلب و یا بدون منحنی انتخاب شود. در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبلها را تقریبا" چسبیده به دیوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون منحنی نیز این است که مبلها در کنار دیوار صاف ترکیب مناسبتری را ایجاد نمایند. حتی المقدور سعی کنید وسایل خانه را نزدیک به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن کوچکترین فضاها نیز جلوگیری شود. اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است رنگ آنها نیز روشن انتخاب شود

4. نورپردازی

نور نیز نقش مهمی را در زنده کردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و یکنواخت در آپارتمان خفگی محیط را از بین می برد ، البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسبتر است . در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن را با بکارگیری نور مصنوعی جبران نمایید. حتی المقدور از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید ، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی جلوگیری می نمایند. پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب میشوند. زیرا نور را به خوبی از خود عبور می دهند.استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و ... نیز باعث تحرک و ایجاد حرکت در فضا میشود.

5. استفاده از طبیعت

در ساختمانهای حیاط دار کمبود طبیعت بوسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران میشود . اما برای جبران آن در آپارتمان میتوان از گلدانهای کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده کرد . سعی کنید گلدانها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی که امکان دارد در کنج دیو ارها قرار دهید ، زیرا معمولا" گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.

در نتیجه سعی کنید تا جایی که امکان دارد از رنگهای روشن در طراحی داخلی آپارتمان استفاده کنید . شاید این سئوال برایتان پیش آید که بکارگیری این همه رنگ روشن فضا را یکنواخت و سرد نمی کند؟ در جواب باید بگویم این هنر شماست که با استفاده از قابها و وسایل تزیینی کوچک با رنگ بندی متنوع فضا را جذاب تر نمایید
تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر كالبدی طراحی داخلی در ایران هستند.

روش معماران گذشته ایرانی در به كارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم كاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.

به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یك سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دكوراسیون و ابعاد دراماتیك و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است كه همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملكردی را سامان دهد.
 

yasi

عضو جدید
دیوار هایتان را جلد کنید کاغذ دیواری های نوری (Light-emitting wallpaper )

دیوار هایتان را جلد کنید کاغذ دیواری های نوری (Light-emitting wallpaper )

کاغذ دیواری ها ، همواره یکی از عناصر خیلی مهم در تغییر روحیه ی یک محل بوده، ولی در این پست سعی می شود به شما ثابت شود که این جزء به ظاهر ساده، گاهی می تواند به طور باور نکردنی ای روحیه ی یک اتاق را به کلی عوض کند. تکنولوژی جدید و پیشرفت در صنایع چاپ و … ، هم اکنون دست طراحان را باز گذاشته تا هر طرحی که مایل باشند، بتواند در روی دیوار اتاق به وجود بیاورند :
کاغذ دیواری های نوری (Light-emitting wallpaper ) ، یکی از جدید ترین روش ها برای پوشاندن دیوار های اتاق است. طرح های این کاغذ دیواری ها، به وسیله ی دیود های کوچکی (LEDs) که در دیوار جاسازی شده اند، از خود نور ساطع می کنند. این LED های باریک و کوچک، به طراحانی مانند Jonas Samson ( از کشور هلند ) ، اجازه می دهد تا کاغذ دیواری هایی بسازند که علاوه بر زیبا کردن دیوار های یک اتاق، بتواند مانند یک منبع روشنایی دهنده، نقش یک لامپ را بازی کند، با این تفاوت که نور این کاغذ دیواری ها، بسیار ملایم تر و مناسب تر از لامپ های سنتی است.
چرا کاغذ دیواری های منزل شما همواره باید به یک رنگ باشد؟ تصور کنید گل های نقش شده روی دیوار اتاقتان، در ساعاتی از روز شکوفه بدهد! ولی این تصور، چیزی امکان پذیر است. Shi Yuan ، کاغذ دیواری ای اختراع کرده که با تغییرات دمایی ، رنگش هم عوض می شود، برای همین اگر از این نوع کاغذ دیواری برای دیوار های مجاور به شوفاژ یا شومینه ی اتاقتان استفاده کنید، یا حتی اگر دستتان را برای مدتی روی یک قسمت از این کاغذ دیواری بگذارید، رنگ آن تغییر میکند …
چه اتفاقی می افتاد اگر در خانه، هرگاه ایده ای به ذهنتان می رسید یا مطلبی برای گوش زد کردن به دیگر اعضای خانواده داشتید، خیلی راحت میتوانستید آن را روی دیوار خود بنویسید؟ Duncan Wilson ، طراح نوع جدیدی از کاغذ دیواری بر مبنای همین کانسپت است. این کاغذ دیواری با شبکه های رنگارنگ خود، درواقع فترچه یادداشت بزرگی است که شما میتوانید یادداشت های خود را روی آنها نوشته و حتی آن را از روی دیوار جدا کنید. این برگه ها که در رنگ های مختلفی قرار دارند، پس از مصرف به راحتی قابل جایگزینی هستند …

کاغذ های دیواری حتی می توانند بر اساس حس لامسه، به شما جوابی بدهند. این کاغذ دیواری های هوشمند، که به Page Four معروف هستند، طی یک سری تحقیقاتی که در دانشگاه مرکزی سوئد انجام شد، ساخته و تحقیقات بیشتر بر روی آنها هنوز ادامه دارد. این نوع کاغذ دیواری ها، شامل یک سنسور لمسی و یک بلند گوی کوچک است که در زیر کاغذ جاسازی شده و هنگام لمس کاغذ دیواری، واکنشی از خود بروز می دهد.
این کاغذ دیواری که در تصویر مشاهده می کنید، یکی از نمونه های کاغذ دیواری هایی است که به آن در فرانسه ” trompe l’oeil ” می گویند : ” چشم ها را فریب بده …” . هنرمندان در این نوع کاغذ دیواری، با استفاده از تکنیک های پرسپکتیو و نورپردازی ، فضایی سه بعدی و به شدت قابل درک و باور ترسیم می کنند که می تواند به کلی حستان را درباره ی کوچک بودن اتاقتان عوض کند. برای نمونه های دیگری از کاربرد این نوع کاغذ دیواری ها به کارتن های ” coyote & roadrunner ” مراجعه کنید … ;)

منبع1memar.net/1387/08/23/wallpaper_designs/
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
درهای جدید/modern doors

درهای جدید/modern doors

درهای جدید/modern doors

http://www.tarla.blogsky.com/category/cat-15/


اگر شما خانه ای با متد جدید طراحی کرده یا خریده باشید، متوجه سختی پیدا کردن درهای مدرن با طرح های جدید می شوید. در های سنتی و نرمال در همه جا موجود هستند اما پیدا کردن یک طرح جدید و نو برای در کار مشکلی ست.
نمونه هایی از درهایی با طراحی نو از Oikos
وبسایت: oikos.it





































 

hd_memar

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راهکارهای ساده برای تزیین پنجره‌ها

راهکارهای ساده برای تزیین پنجره‌ها

1- از قلمکاری‌ها و پارچه‌های جالب در آشپزخانه استفاده کنید


پارچه‌های شطرنجی و گلدار قدیمی را کنار بگذارید. می‌توانید پنجره‌ها را با پارچه‌ها یا پنجره پوش‌های سنتی بپوشانید. کرکره‌های سفید و جالب، قلمکاری گرانیکی را می‌پوشانند و به شما احساس زندگی در روستا و طبیعت را می‌بخشند.


2- در مورد روش کلی فکر کنید


قاب‌های سفید برای یک فضای کلبه مانند، راه کار استانداردی می‌باشند، اما پوشاندن قاب‌ها با روبان یک مورد غیر منتظره را ایجاد می‌کند. طرح مورب عمودی باعث می‌شود که تکنیک شما بهتر به نظر برسد و تزئینات برگی شکل دیگر عناصر طبیعی داخل اتاق را تکمیل کند.


3- پارچه‌ها را ترکیب کنید


اتاق بچه‌ها، مکان مناسبی برای نمایش روش‌های ابتکاری مربوط به پنجره‌ها می‌باشد. والان‌های قرمز و طویل به وسیله حلقه‌ها ساده آویزان می‌شوند و تمیز کردن و جابه جایی آنها به سهولت انجام می‌پذیرد. کرکره‌های جذاب و شیک که اغلب دارای رنگی آبی و لایی‌های فلزی هستند، اجازه ورود نور را به داخل اتاق می‌دهند، و علاوه بر این باعث ایجاد خلوت می‌شوند.


4- تکنیک‌های چند کاره


می توانید از کرکره‌هایی از جنس نی و قاب‌های بلند استفاده کنید، که اینها چند کاربردی هستند. کرکره‌ها و قاب‌ها را باز نمایید تا حداکثر نور خورشید وارد اتاق شود. از طرفی آنها را بسته تا خلوت شما حفظ شود. قرار دادن چوب پرده در بالای دیوار، اتاق را بزرگتر جلوه می‌دهد.


5- باعث جلب توجه نسبت به پنجره‌ها شوید


روش‌های جذابی که برای تزئین پنجره‌ها به کار می‌بندید، باعث می‌شوند که پنجره‌ها به عنوان ستاره هر اتاقی به شمار آیند. می‌توانید از سوزن دوزی‌های ظریف، روبان‌های چند رنگ، دکمه‌های زرد استفاده کنید. برای جذابیت بیشتر، دیوارها را یکدست رنگ بزنید و تزئینات و چوب پرده‌هایی ساده انتخاب نمایید.


6- از نقش و نگارهای بزرگ در اندازه‌های کوچک استفاده کنید


پرده‌های دو تکه که در بالای آنها والان‌هایی قرار دارند را به کار ببرید. این پرده‌ها دارای پلیسه و آذین بندی به وسیله روبان می‌باشند. و دارای نقش و نگارهایی مربوط به رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها هستند، به این طریق این پرده‌ها برای آشپزخانه خیلی مناسب خواهند بود.


7- پنجره پوش‌های چند کاره را انتخاب کنید


اغلب پنجره پوش‌ها چند کاربردی هستند. آنها برای ورود نور و هم برای خلوت افراد مناسب هستند. اما کاربردی و عملی بودن آنها، بدین معنی نیست که جنبه زیبایی آنها را نادیده بگیرید. این پنجره پوش‌های صورتی و زرد برای تکمیل بخشیدن بر دیگر اثاثیه و پارچه‌های فضا مناسب هستند. قرار دادن این پرده‌ها نیرو و انرژی افراد را دو چندان می‌سازند.


8- از پارچه‌های معمولی استفاده کنید


آیا به دنبال یک والان ابتکاری برای اتاق ناهارخوری یا آشپزخانه خود هستید؟ این را امتحان کنید! آویزه‌های تزئینی را به قاب پنجره وصل کنید و بندهایی را از آنها آویزان نمایید. برای تکمیل دکور دستمال‌هایی را با گیره به هم وصل کنید.


9- از تزئینات ساده استفاده نمایید


قاب‌های ساده را با تزئینات ساده بپوشانید. شاید شرابه دار کردن پرده یا استفاده از روبان‌های شامپانی رنگ جالب به نظر بیایند، اما هر چه طرح ساده تر، بهتر. تزئینات و چوب پرده تیره یک کنتراست جالبی را به وجود می‌آورند.


10- رنگ‌ها و طرح‌ها را ترکیب سازید


معمولا قاب‌های بزرگ پنجره‌ها را به شیوه ای سنتی مزین می‌سازند، اما این قاب‌ها معمول نیستند. راه حل؟ قسمت پایین را با یک رنگ آبی جذاب تزئین کنید. یک طرح شطرنجی بدون غلبه بر فضا، باعث احساس لذت بخشیدن به افراد می‌شود.


تهیه و ترجمه: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
برچسب های دیواری و تزئینات زیبا بر دیوارهای اتاق نشیمن

برچسب های دیواری و تزئینات زیبا بر دیوارهای اتاق نشیمن

تزئینات بسیار زیبا بر دیوارهای اتاق نشیمن

هنگامیکه ما می‌‌خواهیم دکوراسیون اتاق نشیمن‌مان را تغییر دهیم اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌‌کند تغییر مبلمان، اثاثیه، فرش و یا میز می‌‌باشد. آیا فکر نمی‌کنید که دیوارها از لحاظ متراژ فضای بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. آیا فکر نمی‌کنید دیوارها فضاهایی زنده هستند که قابلیت هر فکر و خلاقیتی را به شما می‌‌دهند. پس چرا سزاوار توجه نباشند؟!
هنگامیکه چهره دیوار منزل شما تغییر بیابد و ظاهر جدید پیدا کند این تغییر می‌‌تواند منزل شما را دگرگون کند بدون خرج بسیار زیادی که از خرید مبلمان و اثاثیه متحمل می‌‌شویم.



فکر نکنید منظور ما نصب قاب عکسی از گل‌های آفتاب گردان ونگوگ یا عکس مونالیزا یا مرلین مونرو می‌‌باشد. منظور ما نقاشی روی دیوار است. کاری که شاید گذشتگان ما به آن توجه خاصی داشتند و ما از آن غافل شده‌ایم. نقاشی روی دیوار می‌‌تواند در آشپزخانه، اتاق نشیمن،‌ اتاق خواب و یا حتی راهرو منزلتان باشد. نصب تابلو شاید بتواند چهره اتاق شما را تغییر دهد اما براستی کار شما منحصر بفرد و متفاوت می‌‌باشد؟!



به دیوارها و فضای داخلی منزلتان بیندیشید. شما می‌‌توانید از هر شکل و ایده‌ای استفاده کنید و سعی کنید ایده‌هایتان را روی دیوارها نمایش دهید.


شما می‌‌توانید به صورت مستقیم روی دیوار نقاشی کنید یا با هنر چاپ و یا با استفاده از شابلون کار کنید. ظاهر دیوار شما اهمیت دارد نه نحوه انجام آن. این کار را می توانید در هر جایی از دیوار انجام دهید. دیوارهای باریک که قابلیت نصب قاب ندارند و یا در پشت کاناپه و حتی دیوارهای بسیار بزرگ که قابلیت نصب چندین قاب بزرگ را دارند.



ما در این مطلب چندین ایده و طرح برای دیوارهای اتاق نشیمن به شما نشان می‌‌دهیم. این طرح‌ها می‌‌تواند راه حل فوق‌العاده‌ای برای تغییر در ظاهر منزل شما باشد.

دیوار این اتاق نشیمن با طرحی زیبا از نی‌زار تزئین شده که برگرفته از نقاشی‌های چینی می‌باشد. این طرح زیبای گرافیکی اتاقهایی را که سقف کوتاه دارند، را بلندتر جلوه می‌دهد.

طرح گرافیکی گلدار روی دیوار، رنگ ساده و خنثی دیوار را از سادگی در آورده است این رنگ تیره بدون این طرح خسته کننده خواهد بود.



رنگ سبز طرح برگی با رنگ کوسن‌های روی مبل هماهنگ است و این باعث می‌شود چشم در فضا بچرخد و روی یک نقطه خاص متمرکز نشود.



شاخه درخت از زیر کتابخانه خارج شده و برگ‌های خود را به روی زمین می‌ریزد، این طرح جالب و منحصر به فرد زیبایی اتاق را چندین برابر کرده است.

طرح زیبای گرافیک درخت روی حباب لوسر هم تکرار شده است، رنگ زنده قرمز با طرح منحصر به فرد یک درخت جذابتر به نظر می رسد.

sketching.blogfa.com/
 

ادمک تنها

عضو جدید
فضا ، عنصر اصلی در طراحی داخلی

فضا ، عنصر اصلی در طراحی داخلی

فضا ، عنصر اصلی طراحی داخلی

هدف طراحی داخلی عبارت است از بهبود كارکرد فیزیکی و روانی فضاهای داخلی ساختمان‎ها، جهت تسهیل انجام فعالیتهای روزمره زندگی در آنها. بدین‎ترتیب، فضا اصلی‎ترین عنصر طراحی داخلی به شمار می‎رود و حتی می‎توان از طراحی داخلی به فضاسازی داخلی نیز تعبیر نمود. طراحی داخلی در حقیقت با عنصر فضا آغاز می‎شود و در نهایت بایستی به ارتقای كیفیت فضا بیا‎نجامد. از این‎رو، كیفیت فضایی طرح یكی از پارامترها و معیارهای بسیار مهم در ارزش‎یابی پروژه‎های طراحی داخلی محسوب می‎شود.
فضای داخلی معماری فضایی است ساخته‎شده به دست بشر كه در وهله اول وظیفه پناه دادن به انسان در مقابل عوامل طبیعی را دارد، یعنی قسمتی از فضای محیط بگونه‌ای محدود می‌شود كه به واسطه آن فضای داخلی پدید می‌آید. در نتیجه ورود به فضای داخلی معماری احساس محفوظ بودن، سرپناه داشتن و بسته بودن را در ما ایجاد می‎كند.
ما از زمانی كه پای به عرصه هستی می‎نهیم، تا زمانی كه چشم از جهان فرو می‎بندیم، پیوسته خود را در فضاهای داخلی ساختمان‎ها می‎یابیم و بخش اعظم عمر ما در این فضاها سپری می‎شود. فضا همیشه وجود ما را احاطه كرده است و هر كاری كه ما در زندگی روزمره انجام می‎دهیم، احتیاج به فضا دارد. ما درون فضا به حركت و فعالیت می‎پردازیم، با همدیگر و با اشیاء پیرامون خود رابطه برقرار می‎كنیم، چیزهای اطراف خود را می‎بینیم، صداها را می‎شنویم و بوها را استشمام می‎كنیم. فضاهای داخلی ساختمان‎ها علاوه بر اینكه محیطی را ایجاد می‎كنند كه بسیاری از فعالیت‎های ما در آن صورت می‎گیرد، عامل روح‎بخشی به بنا نیز به شمار می‎روند. روی این اصل، کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیتهای ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد.

فضا ذاتاً ‎شكل خاص و قابل دركی ندارد، با این حال هنگامی كه عناصری در حوزه آن قرار گیرند، روابط چندگانه‎ای، هم بین فضا و عناصر و هم بین خود این عناصر، ایجاد می‎شود كه این روابط فضا را شكل می‎دهند و در نتیجه ما آن را درك می‎كنیم. این بدان معنی است كه فضا با وجود عناصر مادی و رابطه متقابل آنها با ما و با یكدیگر تعریف می‎شود و معنی پیدا می‎كند؛ حتی یك عنصر تنها قادر است از طریق فرم، اندازه و شكل خود فضایی را تحت‎الشعاع قرار داده و حوزه فضایی اطرافش را نظم بخشد.
بدین‎ترتیب در تعریف فضا با دو مفهوم پایه‌ای سروكار داریم: فضا و عناصر تعریف‎كننده یا محدودكننده فضا، به عنوان مثال اگر جعبه‌ای را در نظر بگیریم، حجم خالی درون آن، فضا و دیواره‌های جعبه، عناصر تعریف‎كننده فضا محسوب می‌شوند. فضا قابل لمس نیست، ولی عناصر تعریف‎كننده و محدودكننده آن قابل لمس، اندازه‎گیری، معرفی و تركیب با یكدیگر هستند. در حقیقت فضا از طریق عناصر محدودكننده آن قابل شناسایی است و كیفیت و شخصیت آن تابع عناصر متشكله آن و چگونگی ارتباط و نظم حاكم بین این عناصر می‎باشد. به بیان دیگر، فرم، كیفیت و نحوه ارتباط عناصر تعریف‎كننده فضاست كه شخصیت یك فضا را می‌سازد و به آن شكل، بعد و مقیاس می‌بخشد و برای ما قابل درك می‎كند.

عناصر هندسی تشكیل‎دهنده فرم یعنی نقطه، خط، صفحه و حجم می‎توانند با هم تركیب شوند و فضا را محدود و مشخص كنند. در مقیاس معماری، این عناصر به ستون‎ها، كف‎ها، دیوارها و سقف‎ها تبدیل می‎شوند. بدین‎ترتیب، فضای داخلی معماری به وسیله محدوده‌ای كه دارای عناصر افقی نظیر كف و سقف و عناصر عمودی نظیر ستون‎ها و دیوار‌ها می‌باشد، مشخص می‌گردد. به بیان دیگر، ستون‎ها، كف‎ها، دیوارها و سقف‎ها عناصر تعریف‎كننده فضای معماری هستند كه در كنار یكدیگر قرار می‎گیرند و با هم تركیب می‎شوند تا به بنا شكل ‎دهند، حدود مرز فیزیكی بنا را مشخص ‎و درون و بیرون آن را از یكدیگر جدا كنند و مرزهای فضای داخلی بنا را مشخص ‎و آن را از فضاهای داخلی اطراف و فضای خارج آن متمایز ‎سازند.

«چارلز مور»، معمار آمریكایی، در این‎ خصوص می‌گوید: «وقتی از یك كف و یك سقف و چهار دیوار، یك اطاق ساخته می‌شود، در كنار این شش عنصر، عنصر هفتمی هم وجود دارد كه فضا است و این عنصر اثری بیش از عناصر فیزیكی دارد كه فضا توسط آنان ساخته شده است.» روی این اصل، فضای معماری با تركیب مناسب دیوارها، ستون‎ها، كف‎ها و سقف‎ها به هویت و كیفیت مورد نظر دست می‎یابد و محیطی مأنوس، مفید و قابل استفاده، زیبا و خوش‎آیند، و امن و مستحكم برای انجام كلیه فعالیت‎های زندگی در شرایط مختلف، فراهم می‎آورد. البته با اینكه سیستم ساختاری یك بنا (دیوارها، ستون‎ها، كف‎ها و سقف‎ها)، فرم و طرح اصلی فضاهای داخلی آن را تعیین می‎كند، لیكن، ساختار ـ اگر آن را به معنی انتخاب و آرایش عناصر طراحی داخلی در نظر بگیریم ـ در چنین فضاهایی در نهایت توسط عناصر طراحی داخلی شكل می‎گیرد، بدین‎ترتیب كه روابط قابل رؤیت این عناصر، فضای داخلی یك مكان را مشخص كرده و بدان نظم می‎بخشد. بر این اساس، طراحی داخلی نقش تأثیرگذار و قابل اعتنایی در تعریف و سازمان‎دهی فضاهای داخلی ساختمان‎ها و در نهایت ارتقای كیفیت كاركردی ـ زیبایی‎شناختی آنها ایفا می‎كند، نقشی كه بهره‎گیری از طراحی داخلی در ساخت‎وسازها را به ضرورتی اجتناب‎ناپذیر تبدیل می‎نماید.

دکوراسیون آشپزخانه

علی رغم توجه به مسائل استاندارد، هنوز هم طرز ساخت و ابعاد آشپزخانه و لوازم آن بصورت قابل ملاحظه ای در حال تغییر و تحول است.
در یک آشپزخانه مهندسی ساز، تمام وسایل طوری چیده می شوند که غیر قابل تغییر بوده ودارای سطوح کاری و ذخیره مواد باشند.در این نوع آشپزخانه مواد مورد استفاده در آشپزخانه، معمولا از جنس چوب-تخته چند لا- نئوپان و پلاستیک هستند.
روی سطوح چوبی رو باز را می توان با پوششی از لاک چوب یا روکشی از پلاستیک پوشاند. قفسه های آشپزخانه بصورت چوبی یا تخته ای با روکش پلاستیکی هستند، استفاده از قفسه های فلزی برای قرار دادن قابلمه و ماهی تابه بهتر است. در صورت کوچک بودن فضای آشپزخانه نصب درهای کشویی یا تاشو توصیه می شود. زیرا این درها در هنگام باز شدن فضای چندانی را اشغال نمی کنند.

از کابینت های طبقه دار برای نگهداری ظروف بزرگ – سنگین یا وسایلی که از آن ها به ندرت استفاده می شود، می توان بهره گرفت. کابینت های دیواری عمق کمی دارند بنابراین از سطوح کاری زیر آنها می توان بدون هیچ مشکلی استفاده کرد. با گذاشتن ظروف چینی داخل این کابینت ها فرد می تواند بدون خم شدن، آنها را بر دارد و به آنها دسترسی داشته باشد. کمدهای یکسره بلند برای نگهداری مواد پاک کننده وجارو و ... مناسب هستند. می توان یخچالهای خانگی کوچک، اجاق گازخها یا ماکروویوها را با ارتفاع مناسب روی آنها قرار دارد.
سینکهای ظرفشویی و تخته های آبگیری ظروف باید متناسب با داخل کابینت های طبقه دار باشند چون در داخل این کابینت ها می توان یک سطل زباله ماشین ظرفشویی و چیزهای مصرفی دیگر را ( در صورت لزوم یک آبگرمکن برقی) جای دارد.

وجود دستگاه مکش هوا در بالای اجاق الزامی است هودهای مکنده برای این کار بسیار مناسب هستند. یک تفاوت عمده بین سیستم مکش هوا و سیستم چرخشی وجود دارد و آن اینکه در سیستمهای مکنده، باید حفره ای رو به بیرون تعبیه شود. این سیستم ها نسبت به سیستمهای چرخشی کارآمدتر بوده و بیشتر مورد توجه افراد واقع می شوند.
در هنگام طراحی و نقشه کشی و به منظور ایجاد فضای کافی برای نگهداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد کابینت ها و لوازم داخل آنها توجه کرد اجاق های گازی و برقی مدرن باید طوری طراحی شوند که متناسب با لوازم دیگر بوده و در مجموع باعث سهولت روند کار در آشپزخانه گردند. در چنین محیطی باید از پریز به حد کافی استفاده کرد.
یعنی برای هر منطقه کاری و آماده سازی مواد غذایی یک جفت پریز کافی است.
استفاده از سینکهای ظرفشویی دو لنگه مناسب تر است چون از یک طرف آن رای آبگیری ظروف و از طرف دیگر برای قرار دادن ظروف کثیف استفاده می شود.
ماشین ظرفشویی باید در طرف راست یا چپ سینک قرار گیرد. اگر فضای آشپزخانه بسیار کوچک باشد، ساخت آشپزخانه فشرده راه حل مشکل است.
چون چنین آشپرخانه هایی نیاز به فضایی کم داشته و متناسب با لوازم دیگر هستند.

آشپزخانه ها باید طوری ساخته شوند که در جهت شمال به شرق یا شمال به غرب بوده و مجاور باغهای گل وگیاه / سبزیجات و زیر زمین باشند. معمولا آشپزخانه باید به دروازه باغ، درب خانه، محل بازی بچه ها وحیاط دید داشته باشند و از لحاظ داخلی متناسب با آبدارخانه، ناهار خوری واتاق پر مصرف ساخته شود.
هرچند آشپزخانه یک محل کار در داخل خانه است، ولی اتاقی است که کدبانوی خانه بیشتر اوقات خود را در آن سپری می کند بنابراین طراحی آن باید در نهایت دقت انجام شود. همچنین اگر در داخل آشپزخانه میز ناهار خوری وجود داشته باشد، محلی مناسب برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر است.
در طراحی آشپزخانه، نحوه استقرار کابینت ها و لوازم باید بر حسب استاندارد بوده که ضمن اینکه مقدار فضای چرخش و تردد را کاهش می دهد، فضای کافی برای حرکت آزادانه را فراهم می سازد. در صورت امکان، کار به حالت ایستاده باید به حداقل رسیده ووضعیت نامناسب بدن بر حسب کار، ارتفاع وسایل وا ندازه بدن فرد کاهش یابد، تامین روشنایی مناسب سطوح کاری امر مهمی محسبو می شود.
نحوه چیدن وسایل آشپزخانه باید طوری باشد که فرد در هنگام کار از راست به چپ حرکت کند:
▪ این کارها عبارتند از:
استفاده از سطوح نگهدای وسایل، آشپزی، تدارک مواد غذایی، شستشوی ظروف در سینک و آبگیری ظروف.
برگرفته از وبلاگ :.kolbehhhh.blogfa.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza902

عضو جدید
ااررسی، رقص نور با ساز چوب و شیشه

ااررسی، رقص نور با ساز چوب و شیشه

واژه ارسی در فرهنگ عمید به معنی در اتاقی است که بر روی حیاط باز می شود. استاد «محمدکریم پیرنیا» از معماران پیشکسوت قدیمی در تعریف واژه ارسی معتقد است که برخی گمان می کنند ارسی به پنجره ای اطلاق می شود که به تدریج از معماری روسی در ایران رواج یافته در صورتی که پیش از آنکه ارسی در معماری روسی جایی باز کند در بناها و نقاشی های ایران مشاهده شده است.


ارسی، چیدمان چوب و شیشه، یادگاری از روزگاران قدیم و الهام گرفته از طرح های اصیل اسلیمی که در ساخت درها و پنجره بناها به کار می رفت اکنون دیگر متداول نیست و تنها در خانه های برجای مانده از قدیم دیده می شود، این دست ساخته های اصیل چوبی هرچند در حال حاضر به دلایل مختلف دیگر ساخته نمی شود اما در سرتاسر ایران زمین در شهرها و روستاهای قدیمی هنوز وجود دارد و زیباتر از آن است که از یادها فراموش شود.

واژه ارسی در فرهنگ عمید به معنی در اتاقی است که بر روی حیاط باز می شود. استاد «محمدکریم پیرنیا» از معماران پیشکسوت قدیمی در تعریف واژه ارسی معتقد است که برخی گمان می کنند ارسی به پنجره ای اطلاق می شود که به تدریج از معماری روسی در ایران رواج یافته در صورتی که پیش از آنکه ارسی در معماری روسی جایی باز کند در بناها و نقاشی های ایران مشاهده شده است.

با بهره گیری از تاریخ معماری می توان گفت، در قرن هشتم هجری نمونه های فراوانی ازرسم عناصر هندسی، گل و بته بر روی لوازم چوبی مانند منبر، درب امامزاده ها، صندوق مزار و رحل قرآن خلق شد. از اوایل قرن نهم هجری نیز این هنر رونق دیگری یافت و صنعتگران از مشبک و گره چینی در ساخت پنجره های منازل و کاخ ها استفاده کردند، همچنین از دوران صفویه به بعد هم با تعبیه شیشه های رنگی در چوب های مشبک ارسی ها ساخته شد.

در حال حاضر ارسی و گره چینی که یادگاری از زمان قدیم است در اغلب نقاط کشور مشاهده می شود و نمایی منحصر به فرد و متفاوت برای خانه های قدیمی ساخته است. تقارن کامل در شکل، فرم و رنگ که از طرح های اسلیمی نشأت گرفته و با تکه های کوچک چوب به شکل ستاره های چندپر پیاده شده، ویژگی مشترک پنجره های مشبک گره چینی در سرتاسر ایران زمین به شمار می آید که در ارسی ها شیشه های الوان به رنگ های زرد، سبز، قرمز و آبی به آن اضافه شده است. در شمال ایران نیز ساخت ارسی مانند دیگر نقاط کشورمرسوم بوده است با این تفاوت که به دلیل رطوب هوای شمال از چوب درخت آزاد یا ازدار که مقاوم است و دوام بیشتری دارد استفاده می شد ولی در مقابل در مناطق خشک جنوبی و مرکزی کشور از چوب چنار برای کار گره چینی استفاده می کردند.

اما پنجره های گره چینی شده و ارسی ها چه ویژگی های داشته است

رضا قاسم آبادی، کارشناس مرمت سازمان میراث فرهنگی استان گلستان یکی از آن افرادی است که مرمت ارسی ها را انجام می دهد، وی که با پشتکار و تلاش خویش توانسته قطعات آسیب دیده ارسی ها را جدا و سپس دوباره بازسازی و مونتاژ کند درباره پنجره های گره چینی و ارسی در این استان می گوید به نظر می رسد نصب ارسی ها بسته به زمستان نشین و یا تابستان نشین بودن اتاق ها فرق داشته است.

وی می افزاید: در اتاق های تابستان نشین ارسی ها که بالای درب اتاق ها نصب می شد نقش بادخور را ایفا می کرد. این پنجره های مشبک در هوای گرم، باد ملایم و مطبوع را با کوران هوا به داخل اتاق هدایت می کرد و به همین سبب ارسی ها در اتاق های تابستانی شیشه نداشتند، درحالی که در اتاق های زمستان نشین شیشه دار بودند و شیشه به کار رفته در این گونه ارسی ها دست ساز و به سبب کمبود شیشه در آن زمان بسیار گران بوده و آن طور که ما اطلاع پیدا کردیم خمیر شیشه ها در این منطقه از روسیه وارد شده است.

قاسم آبادی درباره چند رنگ بودن شیشه ارسی ها هم می گوید علاوه بر انعکاس رنگارنگ و تلطیف نور به داخل اتاق ها، شیشه های رنگی سبب می شود خزندگانی همچون مارمولک و مار احساس وحشت کنند و وارد اتاق نشوند که این را از ویژگی های جالب درباره ارسی ها می توان برشمرد.

وی از ویژگی های ساخت ارسی هم می گوید: در ساخت این پنجره های چوبی از میخ استفاده نمی شود و اگر هم استفاده شده میخ ها چوبی بوده است. برای محکم کردن ارسی ها که تکه هایی چوب آن را تشکیل داده اند چفت و بست یا همان زبانه نر و مادگی استفاده می شد و با اینکه هیچ وسیله وصل کننده دیگری مانند چسب هم به قطعات ارسی ها زده نمی شد اما بسیار محکم ساخته شده اند.

قاسم آبادی درباره وضع دست ساخته های چوبی گره چینی در منطقه می گوید: ساخت گره چینی دیگر منسوخ شده و هیچ کس آنها را سفارش نمی دهد به علاوه اینکه در شمال کشور استادکاری هم باقی نمانده اما مرمت آثار باقی مانده در خانه های قدیمی، یکی از اقداماتی است که برای حفظ گره چینی ها از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در خانه های قدیمی منطقه، نورگیرهایی که با گره چینی ساخته شده هنوز وجود دارد می افزاید: خیلی از ارسی های قدیمی هم اکنون از بین رفته و درباره تعدادی هم که باقی مانده همکاری خود مردم برای حفظ آنها نیاز است.

با وجود اینکه ساخت پنجره های مشبک گره چینی شده دیگر رواج ندارد اما به گفته این کارشناس می توان از آنها در دکوراسیون داخلی خانه ها در اتاق های پذیرایی یا نورگیرها استفاده کرد، همچنین می توان از آنها در اماکن تجاری و خدماتی مانند سفره خانه ها، رستوران ها و هتل بهره برد.

حسین دباغ، کارشناس مرمت سازمان میراث فرهنگی استان گلستان نیز درباره ارسی ها می گوید این دست ساخته های چوبی زیبا در سطح این استان در فضاهای مهم خانه های قدیمی که دارای تزئینات بوده و مساحت بیشتری داشته نظیر میهمان نشین ها و تالارها مشاهده می شود.

به گفته وی درباره ارسی های که در گلستان ساخته شده هیچگونه مطالعات جامعی تاکنون انجام نگرفته و در نتیجه نمی توان به طور دقیق درباره آنها اظهار نظر کرد، به همین سبب درباره تفاوت های احتمالی آنها نیز با دیگر نقاط کشور نظیر استان اصفهان و کردستان که مهد ساخت ارسی است نمی توان مقایسه ای انجام داد.

دباغ ادامه می دهد بسیاری از پنجره های ارسی و گره چینی قدیمی در استان اکنون خراب شده یا از میان رفته است، علاوه برآن تعدادی از سوی مالکان برای کار تزئینات داخلی منازل گرانقیمت فروخته شده و درباره برخی نیز ازسوی مالکان بناهای قدیمی اجازه دسترسی به آنها داده نمی شود البته مواردی هم بوده که مردم منطقه ارسی های با ارزش را برای استفاده خصوصاً در اماکن مقدس اهدا کرده اند.

این کارشناس مرمت میراث فرهنگی همچنین گرانی چوب، مقرون به صرفه نبودن کار، تجاری شدن هنر، ماشینی بودن مصالح ساختمانی، نبود اساتید زبردست، عدم حمایت سازمان ها و حتی از یاد رفتن این هنر قدیمی از سوی مردم را از دلایل منسوخ شدن ارسی ها می داند.

وی سازمان میراث فرهنگی گلستان را در امر تزئینات وابسته به معماری بناهای قدیمی ضعیف می داند و می افزاید: نبود متخصصان این رشته و اهمیت ندادن به تزئینات بناها وضعیتی را پیش آورده که تنها به ابنیه توجه می شود حتی هیچ فصل اعتباری برای مطالعات پژوهشی درباره تزئینات معماری در استان اختصاص نمی یابد.

اکنون در استان گلستان در شهر تاریخی گرگان در خانه های قدیمی کبیر، باقری، دیانی، خراسانی، شفیعی و بسیاری دیگر که مربوط به عصر قاجاریه است و همچنین در دیگر شهرها و روستاهای منطقه دست ساخته های چوبی ارسی و گره چینی مشاهده می شود. این هنر زیبا و اصیل ایرانی که تا قبل از دوره پهلوی رواج داشته اکنون گنجینه ای از میراث برجای مانده در خانه های با ارزش قدیمی گلستان است.



نویسنده : معصومه کریمیان
 

هدیه م

عضو جدید
كاغذ ديواري

كاغذ ديواري

كاغذ ديواري
تاريخچه كاغذ ديواري

كاغذ ديواري از چين آغاز .به اين دليل كه اولا چيني ها كاغذ را اختراع كردند ،ثانيا آن ها از قديم كاغذ برنجي روي ديوارهايشان مي چسباندند.
در سال 105 بعد از ميلاد چيني ها از چيزهاي به درد نخور و لباسهاي قديمي كاغذ را درست كردند،و اينآن طور كه ميدانيم تولد كاغذ است.
در قرن 8 تعدادي از زنداني هاي چيني كه زير دست عرب ها كار مي كردند،مهارت درست كردن كاغذ را به آن ها ياد دادند و به اين ترتيب دانش درست كردن كاغذ در خاور دور گسترش پيدا كرد.
در قرن 12 هم اين دانش در اروپا گسترش يافت.اولين كاغذ ديواري اروپايي كه هنوز هم وجود دارد روي تير عمارت دانشگاه كمبريج است كه به سال 1509 تعلق دارد.
اما كاغذ ديواري به نامي كه ما مي شناسيم در سال 1675 توسط جين مايكل پاپيلون كه فرانسوي است درست شد.
در سال 1785 ماشين چاپ كاغذ ديواري اختراع شد كه ابتدا 4 رنگ،سپس 8 رنگ و...بودند تا اينكه به صورت پيشرفته در آمدند.
بعد از جنگ جهاني دوم كه انقلاب صنعتي اتفاق افتا د،كاغذ ديواري هاي بادوام و قابل شستشو درست شد.

كاغذ ديواري چيست؟

كاغذ ديواري ماده اي است كه از آن جهت پوشش دهي و تزئين ديوارهاي داخلي خانه ها، دفاتر و ساير ساختمان ها استفاده مي كنند؛ و يكي از عوامل موثر در دكوراسيون داخلي محسوب مي شود.

انتخاب كاغذ ديواري
در مورد بسياري از مسايل دكوراسيون راه حل قطعي پوشش ديواري مناسب است.
از نقش هاي گلدار ظريف تا نقش هاي هندسي از سادگي راه راه تا طرح هاي هنري همه امكاناتي هستند كه در اختيار ما است. به اين ترتيب بايد انگشت روي گزينه اي گذاشت كه ما را به مقصود نهايي مي رساند و هميشه در انتخاب كاغذ ديواري به رنگ ها و نقش هايي كه شخصا مي پسنديد و اهدافي كه از دكوراسيون دنبال مي كنيد فكر كنيد.

كاغذ ديواري حاشیه

با توجه به تزئينات مدرن در طراحي و آرشيتكت داخلي ساختمانها و استفاده از كاغذ ديواري هاي حاشيه ( براي موقعيتهاي مختلف اتاقها از جمله اتاق پذيرائي ، اتاق بچه ، اتاق خواب و نشيمن در ( Border طرحهاي متنوع كه هماهنگي كامل بين دكوراسيون اجزاء مختلف ساختمان از جمله پرده ، مبلمان ، روتختي و غيره ايجاد مي گردد ، شركت بردارشيب اقدام به توليد كاغذ ديواري حاشيه خودچسب در طرحهاي متنوع نموده است كه بلحاظ سهولت در نصب كاغذ ديواري بطور خودچسب ديگر نيازي به مهارت پرسنل خاصي نبوده و افراد معمولي قادر به نصب راحت و سريع با هزينه بسيار جزئي مي باشند .
مضافا طرحهاي متنوع داراي عرض هاي مختلف از 10 سانتيمتر تا 25 سانتيمتر بوده و بنا به مشخصات محل نصب قابل انتخاب از كلكسيون طرحهاي متنوع توليدي مي باشد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

helllya

عضو جدید
پاركت سازي

پاركت سازي

پاركت سازي
براي ساختن پاركت هاي چوبي يك بنا ابتدا روي موزائيك ها و يا بتون زير پاركت را با دستگاههاي كف ساب سائيده و كاملاً صيقل مي نمايد و نيز لبه هاي موزائيك ها را هموار نموده سپس با خميري نظير خمير هايشيميايي يا چسبي يا سيماني يك قشر روي موزائيك ها را ماستيك نموده و سپس با شمشه فلزي خيلي دقيق خمير را جابجا كرده و شمشه را روي آنها گردانيده تا اطمينان حاصل شود زير پاركت ها كاملاً صاف شده ، 48 ساعت بعد روي خمير خشك شده را صيقل داده و كاملاً صاف مي نمايد و بعد پاركت هاي چوبي كه به قالب
25 سانتيمتر با تكه هاي دو و نيم سانتيمتر از چوب ملچ ، ممرز و افرا ، گردو ، راش ، چنار و چوب * هاي 25 فوفل و قيره تهي شده را با در نظر گرفتن راه چوب يعني راه هاي راست و راه پود خلاف جهت يك ديگر دركارخانه نجاري و پاركت سازي به هم متصل گرديده و روي آن يك ورق كاغذ به طور موقت چسبانده آن را با چسبهاي شيميايي و يا گندمي روي كف مي چسبانند براي اطمينان در چسبندگي كامل غلطك هاي سنگين را برروي آن حركت مي دهند تا اطمينان حاصل شود پاركت كاملاً به روي زمين چسبيده اسن 48 ساعت آنروي
پاركت ها را به وسيله ماشين سمباده كه قطر قرص آن بزرگ باشد ساييده و تمام با دستگاه پوليش كه دور قرص دايره آن ار پارچه پوشيده شده باشد كل سطح پاركت را پوليش و صيقل داده تا تشخيص داده شود سطح پاركت ها كاملاً رنگ شيشه اي روي آن را گرفته است ، از اين هنگام تا 48 ساعت نبايد روي پاركت ها عبود نمود و سپس پس از 48 ساعت كف ساختمان پاركت شده براي بهره برداي آماده است .
ميزان توليد جهاني پاركت در سال 2006 در حدود 550 ميليون متر مربع بوده است كه 60 درصد از اين ميزان در اختيار منطقه آسيا بوده است .
ميزان توليد جهاني پاركت در سال 2006 ، FDM Asia Article در Ratnasingam بر اساس گفته دكتر در حدود 550 ميليون متر مربع بوده است كه 60 درصد از اين ميزان در اختيار منطقه آسيا بوده است

روش نصب پاركت
قبل از نصب يك لايه فوم بر روي زمين . (دقت شود كه فوم با ضخامت زياد حالت نرمي
و اعوجاج در زير كفپوش ايجاد مي كند كه مطلوب نمي باشد ).
سپس چند گوه در پشت اولين رديف كفپوشها براي ايجاد فاصله جهت قرار دادن قرنيز قرار داده طوري
كه شيارها در مقابل ديوار قرار گيرد .
اولين رديف كفپوشهاي نصب شده را كنترل كرده تا از نصب كامل آن اطمينان یابیم.
شيارهاي رديف دوم را در زبانه رديف اول قرار مي دهيم . به طوري كه كام و زبانه ها در هم قفل شوند .
براي اطمينان از قفل شدن كفپوشها ، با ضربات آرام چكش پشت كفپوشها مي زنيم . ( اين كار به
آهستگي انجام مي شود تا زبانه ها آسيب نبينند ) .
كفپوشها را به گونه اي در كنار هم قرار ميدهيم كه شيارها در كنا هم قرار گیرند . ( مانند آجركاري )
كفپوش را مطابق شكستگيهاي موجود برش میدهیم
می بایست ضخامت كفپوش به علاوه فوم را متناسب با فاصله زير درب تا كف در نظر گرفت تا پس از
نصب ، درب با مشكل باز و بسته شدن مواجه نشود .
رديف آخر را بسته به فاصله باقي مانه برش میدهیم .
قرنیزهای ردیف آخر را نصب میکنیم و به کار نصب خاتمه میدهیم

مراقبت و نگهداري
پاركت فراورده اي صد در صد طبيعي و بخشي از حيات نباتي است با واكنش ها و رفتاري كم و
همانند خواستگاه اوليه حياتي خود . گرايش به ايجاد تعادل رطوبتي با محيط اطراف ، از جمله اين
واكنش هاست . اين محصول عليرغم طي كردن فرآيند نسبتا كامل و طولاني در كوره هاي چوب خشك
كني و تنش زدائي ، همچنان خاصيت گرايش به ايجاد تعادل رطوبتي با محيط اطراف را دارد كه البته
مقدار آن بسيار اندك است .
پديدار شدن درزهاي طولي و بعضا نامحسوس در فصل زمستان ( كه رطوبت محيط به حداقل مي رسد
و چوب هم گرايش به از دست دادن رطوبت خود پيدا مي كند .) به همين دليل است . البته با تغییر
فصل و شروع فصل بهار و تابستان كه رطوبت هوا افزايش مي يابد ، اين درزها خود به خود ترميم مي
شود .
اما با مراقبت از اين محصول با ارزش و رعايت برخي اصول ساده نگهداري ، مي توان گفت كه پاركت
يكي از آسان ترين كف پوش ها از نظر نگهداري و نظافت است .

1 - گرد و غبار و سنگ ريزه دشمن طبيعي پاركت هستند به دليل آن كه همانند يك سمباده زبر
موجب خراشيدگي سطح پاركت مي شوند . براي مقابله با اين مسئله ، در بيرون در ورودي ، از پادري استفاده شود.

2 - مواظب سالم بودن تخت كفش و بویژه كفش هاي پاشنه بلند باشيد زيرا كوچكترين شكاف و وجود
ميخ هاي برآمده از اين پاشنه ها ، پاركت محبوب شما را زخمي خواهد كرد.

3 - جابجايي ، كشيدن مبلمان ، تخت خواب و اثاثيه سنگين بر روي پاركت ، باعث خط افتادگي بر روي
پاركت خواهد شد . به سادگي با چسباندن تكه هاي نمد يا موكت هاي نرم بر روي پايه هاي لوازم
سنگين منزل از اين مشكل جلوگيري كنيد .

-4- نظافت ساده و آسان يكي از مزاياي اصلي پاركت است و بهترين روش نظافت و پاكيزه نگاهداشتن
اين كفپوش ، كشيدن جاروبرقي با برس نرم است . بديهي است از شستشوي مستقيم با آب يا زمين
شوي كاملا خيس اكيدا بايد خوداري كرد . در صورت نياز و تمايل به چنين كاري ، بايد بعد از خيس
كردن زمين شوي ، آب آن كاملا چلانده شود و پس از گذشت چند ساعت با اندك نم باقي مانده
پاركت را نظافت كرد . با رعايت اين نكته مهم ساليان سال جلاي لاك پاركت شما چون روز اول تازه و
با طراوت باقي خواهد ماند .

5 - رنگ چوب به طورطبيعي در مقابل تابش مستقيم آفتاب و نور معمولي به دليل اكسيداسيون به
مرور زمان اندكي گرايش به تيره تر شدن دارد . ازاين رو استفاده از پرده هاي مناسب براي كنترل
تابش مستقيم آفتاب و جابجا كردن گاه به گاه قاليچه براي جلوگيري از تغييررنگ سطوح زير آنها با
ساير قسمت ها كارساز و موثر است .

6 - قرار دادن مستقيم گلدان بر روي پاركت حتي اگرنشتي آب هم نداشته باشد لاك پاركت را كدر مي
كند از اين رو گلدان ها بايد بر روي قفسه ها و يا پايه هايي با ارتفاع مناسب از كف قرار دهيد

7- با توجه به ميزان تردد و رفت و آمد محيط هر چند وقت يكبار استفاده از واكسهاي مخصوص و مواد
پوليشي سازگار با لاك روي پاركت بر زيبايي كفپوش شما مي افزايد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

marali_64

عضو جدید
پوشش سنگي در دكوراسيون داخلي

پوشش سنگي در دكوراسيون داخلي

پوشش هاي سنگي تحولي نو در نماي ساختمانها و دکوراسيون داخلي از قبيل نماي نشيمن، پذيرايي، و حتي راهروها و راه پله ها ايجاد نموده اند. اين نوع پوشش ها تهيه شده از سنگ طبيعي با دوام طولاني مي باشند که نمايي حرفه اي و زيبا به منازل ميدهند و باتوجه به دارا بودن تنوع مدل ميتوانند جوابگوي سلايق مختلف باشند. سنگ جزء زیبا ترین پوشش ها براي نمای داخلی و خارجی ساختمان می باشد که با بهر ه گیری از تکنولوژی پیشترفته توانسته با خواص منحصر به فرد خود تحولی بنیادین در بخش زیبا سازی ساختمان ایجاد كند و گزینه مناسبی در کنار مصالح سنتی باشد. نوآوری و زیبایی به کار رفته در این پوشش برای سازه هاي مسكوني، اداري، و تجاري با ایجاد محیطی آرام و متنوع تاثیر بسزایی در آرامش روحی افراد دارد. با استفاده از علم روانشناسی و رنگها و ترکیب آنها میتوان ایجاد چنین فضاهای را به راحتی امکانپذیر ساخت. پوشش سنگ نما، به راحتي با ساير اجزاي دكوراتيو هارموني و هماهنگي برقرا مي كند و فضايي گرم و محيطي صمصمي را ايجاد مي كند كه افراد به راحتي مي توانند از بودن در آن لذت ببرند.

مزایای پوشش سنگ نما
1- عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار
2- مقاومت در برابر رطوبت
3- رنگهای متنوع و طبیعی
6- قابلیت اجرا بر روی کلیه سطوح
7- وزن سبک (حدود 3 کیلوگرم بر متر مربع )
8- ایده آل برای دکوراسیون داخل و خارج ساختمان ها ، مغازه ها ،کافی شاپ ها ، رستوران ها









 

marali_64

عضو جدید
طراحي داخلي و كاشي كاري

طراحي داخلي و كاشي كاري

هنر كاشي كاري از ديرباز در ميان ايرانيان جايگاه خاصي داشته است. در حقيقت صنعت كاشی سازی و كاشی كاری كه بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران به كار مي رفته هم اكنون نيز از محبوبيت زيادي برخوردار مي باشد.



تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغازين به پوشش کامل بناي داخلي ادر عصر اخير نجاميده است. در سرزمینهای غرب جهان اسلام که بناها اساسا سنگی بود، کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمانهای قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیری کاملا متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.

جز مهم کاشی، لعاب است. لعاب سطحی شیشه مانند است که دو عملکرد دارد: تزیینی و کاربردی. کاشی های لعاب دار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین به کاشی می شوند بلکه به عنوان عایق دیوارهای ساختمان در برابر رطوبت و آب، عمل می کنند. كاشي از ديدگاه مواد اوليه و شيوه‌ي ساخت با سفال خويشاوند است.

كاشي منسوب به شهر كاشان است و كهن‌ترين نمونه‌ي آن، آجر لعاب دار مربوط به زيگورات چغازنبيل در دوره‌ي ايلام ميانه(1250 پيش از ميلاد) مي باشد كه در دشت شوش باستان قرار دارد. در پايان سده‌ي ششم پيش از ميلاد، در كاخ آپاداناي داريوش در شوش، آجرهاي لعاب‌دار بي همتايي در تزيينات كاخ به كار برده شدند كه سربازان گارد جاويدان و ساير نقوش رايج در دربار هخامنشي را در كمال ظرافت و زيبايي نشان مي‌دادند .

اما امروزه محدوديت ها را برداشته اند و كاشي كاري مدرن با طرح هاي خلاقانه به بازرهاي جهاني عرضه شده اند. اگر شما هم علاقمند به استفاده از كاشي در طراحي داخلي منازل خود هستيد، براي زيبا سازي هر چه بيشتر محيط داخلي منزل خود مي توانيد از ايده هاي زير الهام بگيريد.


 

omran1

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تکنیک جالب برای طراحی و رنگامیزی دیوار به سبک آسیایی!

تکنیک جالب برای طراحی و رنگامیزی دیوار به سبک آسیایی!

منبع: سایت سیمرغ

طرح پارچه چمنی روی دیوار


طرح پوشاندن دیوار با پارچه چمنی ، روش بسیار خوبی برای زنده کردن فرهنگ باستانی آسیاست مانند ترکیب غنی چمن طبیعی .پارچه های رنگی ، می تواند انتخاب خوب و جایگزین مناسبی برای کاغذ دیواری های گران قیمت باشد بدون اینکه فرسوده یا کثیف شود . همینطور، به جای کاغذ دیواری با رنگ کردن دیوار می توانید از رنگ های مختلف و متناسب با دکوراسیونتان استفاده کنید . از پارچه های رنگی می توان در بسیاری از جاها بهره برد . این طرح ، انتخابی طبیعی برای اتاقهایی است که فرهنگ آسیایی را نشان می دهند اما می توان در دکوراسیون های مدرن و سنتی هم از آن استفاده کرد .
مراحل اصلی
· دیوار را به چند قسمت تقسیم کنید
· رنگ جلا را با استفاده از قلم مو ، به صورت افقی روی دیوار بزنید .
· هنگامیکه رنگ را می زنید ، روی آن فوم آب خشک کن بکشید .
· قلم موی خشک را برداشته و به آرامی روی رنگ بکشید تا خطوطی پدید آیند .
· از مخلوط جلادهنده استفاده کنید .
· خطوط را ملایم و ترکیب کنید .

وسایل مورد نیازتان را جمع آوری کنید




رنگ ها : لاتکس براق سفید برای رنگ پایه و رنگ های زیتونی ، خاکستری مایل به سبز و لاتکس براق قهوه ای خزه ای برای رنگ جلا
خط کش
غلطک رنگ

ماژیکی که نوک آن مناسب باشد


خط کش فلزی

مداد​
وسیله جلادهنده
قلم مو 4 اینچی ( 92/121 سانتی متر)


روش کار
1- سقف ، دیوارها و تزئینات را با نوار رنگی بپوشانید . سپس ، دیوار را یک دست رنگ سفید بزنید . در صورت نیاز ، دو بار رنگ کنید . نوارچسب را از روی دیوار بردارید و به مدت یک شب بگذارید تا خشک شود .
2- از خط کش فلزی و مداد استفاده کرده و دیوار را به قسمت هایی با عرض 3 فوت ( 44/91 سانتی متر) علامت بزنید . به صورت یکی درمیان ، نوار قسمت های عمودی را با نوارچسب نقاشی 2 اینچی ( 08/5 سانتی متر) بکنید . در یک ظرف پلاستیکی ، 4 قسمت رنگ جلا را با 1 قسمت رنگ زیتونی مخلوط کنید . برای ساختن دو رنگ جلای دیگر ، رنگ های خاکستری مایل به سبز و قهوه ای خزه ای ، همین روش را به کار ببرید .


3- قلم مو را در مخلوط رنگ فرو ببرید و از بالای دیوار شروع کنید .
4- وقتی رنگ جلا هنوز خیس است ، خشک کن را روی یکی از لبه ها یی که نوار چسباندید ، بگذارید و به صورت افقی آن را بکشید تا به لبه های طرف مقابل برسید و خشک کن را روی نوار بکشید . پس از اتمام هر ردیف ، رنگ اضافی را پاک کنید . خشک کن را طوری روی هم بکشید که طرحی پیوسته ایجاد شود .

5- برای ترکیب و ملایم شدن آن ، قلم موی خشکی را به صورت افقی روی خطوط بکشید . به طرف پائین دیوار حرکت کنید و روی رنگ جلا را قلم مو بکشید و برای ایجاد طرحی پیوسته ، قلم مو را طوری حرکت دهید که قسمت های رنگ شده روی هم بیافتند .



6- پیش از اینکه رنگ جلا خشک شود با استفاده از حرکات افقی قلم مو ، خطوط را ملایم کنید . کار را ادامه دهید تا تمام قسمت ها به پایان برسند و سپس بگذارید تا خشک شوند .

قسمت های باقیمانده را با نوار تقسیم بندی کنید . همین روش را ادامه دهید تا دیوار کامل شود . چسب های باقیمانده را بکنید . سپس بگذارید خشک شود . دیوار را به قسمت هایی مساوی تقسیم بندی کنید . برای ایجاد جلوه ی بیشتر ، قلم موی خود را در مخلوط های مختلف رنگ جلا بزنید و روی دیوار کار کنید .
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ - نرگس صفری
 

DDDIQ

مدیر ارشد
چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است؟

چه پوششى براى كف خانه مناسب تر است؟

سرامیك كف :
تاریخچه سرامیك به هزاران سال پیش مى رسد و در حال حاضر نیز به صورت وسیعى از آن استفاده مى شود. چین باستان و تمدن هاى رومى هر دو از سرامیك استفاده مى كردند. در معابد یونانى، كلیساها و مساجد، كاشیكاری هاى كف و دیوارها به صورت خیره كننده اى زیبا و كاملاً متفاوت بود. امروزه كاشى سرامیك در هر نقطه اى از خانه مثل اتاق ها مى تواند استفاده شود به دلیل این كه سرامیك استحكام بالایى دارد و بسیار راحت قابل شست وشو است در آشپزخانه ها و حمام از آن استفاده مى شود. در كاشیكارى و صنعت امروزه سرامیك ها از لحاظ رنگ و شكل از استحكام و دوام بیشترى برخوردار هستند. سرامیك هاى قدیمى و سنتى اسپانیا و سرامیك هاى تركیه داراى انواع متفاوتى از رنگ و مدل هستند و به این دلیل براى به وجود آوردن الگوهاى جدید و متفاوت امروزه آنها را با یكدیگر ادغام مى كنند. شكل و الگوى كاشی ها مى بایست با شكل و سایز اتاق هماهنگى داشته باشد و بهتر این است كه براى اتاق هایى با سایز بزرگ از سرامیك هاى بزرگتر استفاده شود. هنگام راه رفتن، سرامیك نسبت به كف پوش هاى ارتجاعى مثل پلاستیكى، چوب پنبه اى و لاستیكى بسیار سخت تر و محكمتر به نظر مى آید و اگر برحسب اتفاق چیزی روى زمین بیافتد غالباً مى شكند. به عبارت دیگر كاشى و سرامیك مى توانند براى نما همیشه باقى بمانند و عمر طولانى خواهند داشت. به طور كلى كاشی ها سرد هستند و مخصوصاً در هواى سرد بسیار خنك و سرد مى شوند اما به كار بردن یك سیستم گرمایى كه در زیر كاشى ها كار مى شود باعث گرم شدن آنها در فصول سرد سال مى شود. كاشى هاى سرامیك مى توانند در محیط هاى چهارگوش یا چند ضلعى استفاده شوند.


كاشى تراكوتا : (در زبان ایتالیایى به معنى خاك رس پخته شده)
این كاشى ها از خاك رس پخته شده ساخته مى شوند كه داراى رنگ قهوه اى مایل به قرمز است. در تمامى كشورهاى دنیا از ایتالیا تا مكزیك از این نوع كاشى استفاده مى كنند. این نوع كاشى به نظر روستایى و كهنه مى آید كه مخصوص كشورهاى مدیترانه اى است و مخصوصاً در كشورهاى جنوب غربى و اسپانیایى از آنها بسیار استفاده مى شود. شما مى توانید آنها را به صورت مات یا شفاف خریدارى كنید. زمانى كاشى ها را براق مى كنند كه بخواهند از خوردگى و خش افتادن روى آنها جلوگیرى شود. خریدارى آنها به صورت مات این اجازه را به مشترى مى دهد كه درجه شفافیت و براق بودن آنها را خود انتخاب كند اما از طرف دیگر ممكن است از نظر قیمت كمى بیشتر شود. اندازه كاشى ها باید با اندازه اتاق متناسب باشد. كاشى هاى تراكوتا به دلایل بسیارى داراى محبوبیت زیادى هستند. آنها بسیار مستحكم هستند و رنگى گرم و جذاب دارند. این كاشى را مى توان در تمامى قسمت هاى خانه مثل آشپزخانه و راهروها استفاده كرد.

كف سیمانى :
كف هاى سیمانى ظاهرى صنعتى دارند و مخصوصاً در سال هاى اخیر از توجه خاصى برخوردار شده اند. اما شما ممكن استكف هاى سیمانى را در گالرى هاى هنرى یا اتاق هاى زیرشیروانى نیز مشاهده كنید. کف های سیمانی را می توان با فرش پوشاند یا بدون هیچگونه پوششی به حال خود رها کرد و همچنین مى توان به طرق مختلفى رنگ آمیزى نمود. مى توان هنگام ساخت رنگ دانه ها را مستقیم وارد سیمان كرد یا این كه بعد از اتمام كار، به وسیله قلم یا اسپرى آنها را رنگ آمیزى كرد. براى به دست آوردن نتیجه بهتر مى بایست 60 تا 90 روز صبر كنید تا سیمان كاملاً خشك بشود. اگر كف هاى سیمانى قلم زنى بشوند به دلیل ورود رنگ به داخل منافذ سیمان ثبات و پایدارى رنگ بیشتر خواهد شد. در صورت به كار بردن سیمان روى كف هایى كه ثبات ندارند یا دیوارها، با ایجاد كوچكترین حركت در آنها تولید شكاف و یا ترك مى شود. براى جلوگیرى از این ترك ها بهتر است قبل از ریختن سیمان روى زمین، روى كف ترك هایى را ایجاد كنیم تا سیمان در آن نفوذ كند، مخصوصاً در جاهایى كه فشار روى آنها زیاد است مثلاً در اطراف درها. این نوع از پوشش كف هم در زیر پا بسیار سخت و محكم به نظر مى رسد و مانند سرامیك اگر چیزى روى آن بیفتد خواهد شكست. سیمان هایى كه با دستگاه ریخته مى شوند بسیار سنگین هستند و بعضى از ساختمان ها نمى توانند وزن آنها را تحمل كنند.


 

DDDIQ

مدیر ارشد
چه فرشى براى كجا مناسب تر است؟

چه فرشى براى كجا مناسب تر است؟

رابطه خصوصیات محیط با طرح و نقشه فرش:
پیش از هر توصیه اى در این زمینه یادآورى این مطلب خالى از لطف نیست كه معمولاً فرش هاى دستباف اكثر شهرهاى ایران در سه قالب اصلى به لحاظ طرح بافته مى شوند كه عبارت اند از لچك ترنج- خشتى و افشان كه در میان آنها لچك ترنج از قدیم مورد استقبال بیشترى قرار گرفته و اغلب فرش هایى را كه شما در منازل یا در فرش فروشى ها مى بینید در همین طرح بافته شده اند. البته طرح هاى دیگرى نیز وجود دارند كه در شهرهاى مختلف بر آن اساس بافته مى شوند. گبه ها، فرش هاى تركمنى و غیره از این دسته اند.
در فرش هاى لچك ترنج دار علاوه بر حاشیه اى پهن كه دور تا دور فرش را احاطه كرده است، نقشى در قالب شكل هندسى دایره و یا بیضى در میان قرار گرفته كه به آن ترنج مى گویند و در چهار گوشه داخلى حاشیه چهار نقش با فرم مثلثى قائم الزاویه كه وتر آن خطى هلالى است وجود دارد كه هر یك از این چهار نقش را هم لچك مى گویند.
برخى از كارشناسان فرش ادعا مى كنند كه طرح هاى اصلى فرش هاى ایرانى برگرفته از معمارى ساختمان هاى آن روزگار است. در نتیجه هنگامى كه در ساختار خانه ها تغییرى اساسى ایجاد مى شده، طراحان فرش نیز از این تغییر تبعیت مى كرده اند. آنها بر این عقیده اند كه طرح لچك ترنج فرش ها از طرح پردیس معمارى ساختمان هاى سده آخر دوره اشكانیان الهام گرفته است. این معمارى از فضاى اندرونى بیرونى تشكیل شده بود و در واقع فرش هاى لچك و ترنج دار نمادى از حیاط این ساختمان ها بوده اند. «لچك»ها باغچه هاى سبزیكارى چهار وجه حیاط و «ترنج» حوض میانى حیاط را یادآور مى شدند. گل هاى میان آنها نیز به گلكارى هاى گل محمدى حیاط اشاره مى كرده اند.
پس از گذشت زمان و ایجاد تغییرات در معمارى و حذف حوض میانى و باغچه هاى سبزیكارى، طرح افشان فرش به وجود آمد. در این طرح دیگر اثرى از لچك و ترنج نبود و با حفظ همان حاشیه اصلى در فضاى میان حاشیه ها نقش هایى از انواع گل و ساقه و برگ دیده مى شدند.
طرح هاى خشتى جمله دیگر طرح هاى فرش هاى ایرانى هستند كه براساس آن تمام سطح داخلى مابین حاشیه ها به مستطیل هایى مساوى تقسیم شده و در داخل هر یك نقشه اى بافته مى شود كه ممكن است این نقشه ها چندین بار در خشت هاى مختلف تكرار شود. البته عدم تكرار آنها نشانى بر مرغوبیت نقشه و ابتكار طراح است. این طرح در برخى از شهرها به گلستان نیز معروف است.
امروزه طراحان نقشه هاى فرش با ابتكارات خود و براساس سلایق متقاضیان در همین قالب هاى اصلى به ارائه طرح هاى متفاوت و زیبا پرداخته اند كه با توجه به نامشان ثبت شده است. مثلاً در فرش هاى تبریز نقشه هاى علیا، بهشتى، شیوا، بنام، تقى زاده، قلى نامى و بسیارى نقشه هاى دیگر وجود دارند كه با توجه به نام طراحانشان نامگذارى شده اند و اگرچه به لحاظ طرح و رنگ با هم متفاوت هستند ولى همگى در قالب طرح اصلى لچك ترنج جاى مى گیرند. با توجه به تنوع موجود، دست براى انتخاب مناسب ترین فرش براى فضاى مورد نظر باز است.


پس در همین راستا به پیشنهادات زیر توجه كنید:
- در فضایى با وسعت كم، پهن كردن فرش با نقش و نگارى فشرده و متراكم، به شلوغى فضا و در نهایت كوچكتر به نظر آمدن آن كمك مى كند.
- هنگامى كه كفپوش ثابت فضاى مورد نظر شما طرح دار است فرشى با طرح هاى خلوت انتخاب كنید تا تعادل طرح و نقش در كف محیط حفظ شود. مثلاً در صورت امكان استفاده از گبه به لحاظ سبك دكوراسیونى محیط بهترین انتخاب براى روى كفپوش پاركت آن هم در فضاى مدرن گبه است.
- دكوراتورها همواره فرش هاى با طرح افشان را براى فضا هاى كوچك توصیه مى كنند.
-انتخاب فرش هاى لچك ترنج براى فضاى معمولى و نسبتاً بزرگ بسیار مناسب است ولى انتخاب فرش خشتى براى این قبیل مكان ها توصیه نمى شود زیرا سبب كوچكتر جلوه كردن محیط مى شود.


رنگ و انتخاب فرش:
براى فضایى با وسعت كم، فرشى با تركیب رنگى روشن انتخاب كنید. این مسئله در مورد مكان هاى با محدودیت نور كافى نیز توصیه مى شود. هر چه كف زمین روشن تر باشد فضا بزرگتر و نورانى تر جلوه مى كند. در ضمن به هنگام انتخاب رنگ فرش، به پالت رنگى موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روكش مبلمان، پرده ها و حتى رنگ چوب لوازم و از همه مهمتر رنگ كفپوش، توجه كنید. حفظ هماهنگى میان طرح و رنگ فرش انتخابى و دیگر عناصر یك فضا از جمله مهمترین موارد در انتخاب فرش مناسب است.


كاربرد محیط و فرش مناسب:
این كه فرش مورد نیاز در چه مكانى و با چه كاربردى پهن مى شود در انتخاب تعیین كننده است. مثلاً براى فضاهاى پر رفت وآمد مثل اتاق نشیمن و فضاى ورودى خانه، فرش هاى روشن و با بافت ظریف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نكنید. اینگونه فرش ها در این مكان ها در معرض آسیب دیدگى بیشترى قرار مى گیرند. سبك دكوراسیونى: انتخاب فرش نیز مانند انتخاب دیگر لوازم دكوراسیونى تابع رعایت قوانین سبك دكوراسیونى به كار رفته در محیط است. لذا پیش از خرید فرش به انتخاب نقشه اى مناسب با سبك دكوراسیونى فضاى خانه تان بیاندیشید.
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
میز تحریرهای زیر تختخوابی

میز تحریرهای زیر تختخوابی



یكی از مهمترین راههای استفاده بهینه از فضا در یك اتاق، آن هم با وسعتی كم و كاربردهای بسیار، استفاده از ارتفاع موجود است. این ارتفاع شامل فاصله سقف تا كف بوده و با توجه به این كه این فاصله در معماری جدید ایرانی 280 تا 290 سانتیمتر است، هنوز امكان مانور دكوراسیونی بسیاری وجود دارد و از این طریق می توان پاره ای از نیازهای دكوراسیونی- كاربردی را برآورده نمود. البته این نیازها رابطه مستقیمی با شرایط مالك و یا مالكین اتاق و موقعیت فضا دارد. در این جا نیز هدف ما ارائه راهكار برای اتاق خواب كوچك فرزند محصل خانواده از طریق لوازم دكوراسیونی كم جا است.
از آنجا كه نیاز بچه ها به خصوص محصلین در اتاقشان تنها به فراهم شدن محل خوابی مناسب خلاصه نمی شود و همچنین محققین امور تحصیلی دانش آموزان، همواره به اختصاص فضائی مخصوص انجام تكالیف و مطالعه درسی و غیر درسی توصیه می كنند، شما نیز می توانید به راحتی با انتخابی صحیح برای دكوراسیون اتاق فرزندتان ، هم بستری راحت و آرام برای خواب او به ارمغان آورید و هم مكانی برای انجام امور مدرسه اش فراهم كنید.


از قدیم الایام كاربرد تخت های دو طبقه برای اتاق مشترك دو فرزند خانواده بسیار رایج بوده است ، ولی در نمونه هایی كه در تصاویر ملاحظه می كنید این گونه تخت های طبقاتی تنها برای یك نفر قابل استفاده است و فضای زیرین آن به جای تختخواب دیگر، به اتاق كار كوچكی مبدل شده است.


مزیت دیگر این قبیل تركیب ها این است، در صورتی كه شما دارای دو فرزند و یا بیشتر باشید و امكان اختصاص تنها یك اتاق به همگی آنها وجود داشته باشد، می توانید با در نظر گرفتن وسعت فضای اتاق و ابعاد سرویس انتخابی، به تعداد فرزندانتان از این گونه تركیب ها تهیه كرده و در هر گوشه از اتاق قرار دهید. به این ترتیب نه تنها دیگر نیازی به تهیه میز تحریر و كمدی جداگانه برای هر یك از آنها نیست، بلكه با این شرایط شما برای هر یك از بچه ها تنها به میزان وسعت یك تختخواب از سطح كف اتاق را اشتغال كرده اید. در تصویر تركیب كاملی از میز تحریر، كمد و تختخواب را ملاحظه می كنید.



در این تركیب به جهت آنكه سطح میز تحریر به صورت كشویی به هنگام لزوم از فضای زیر تختخواب بیرون آمده و مورد استفاده قرار می گیرد، ارتفاع زیادی برای تختخواب در نظر گرفته نشده است، زیرا دانش آموز برای انجام كار در پشت میز نیاز به نشستن در فضای زیر تختخواب را ندارد بلكه كافی است سطح میز را بیرون كشیده و به مطالعه مشغول شود و در پایان كار نیز با داخل كردن سطح كشویی در محل معین در زیر تختخواب دیگر اثری از میز تحریر به چشم نمی خورد. تنها مسئله ای كه به هنگام انتخاب و یا سفارش ساخت چنین مدلی باید مورد توجه قرار گیرد این است كه وجود فضائی خالی حدود 1 الی 5/1 متر در كنار تختخواب برای بیرون آمدن سطح میز كشویی ضروری است.



در این تصویر تركیب كامل دیگری از این لوازم دكوراسیونی كم جا را ملاحظه می كنید. در این مدل، تختخواب در ارتفاع 170 سانتیمتری از زمین قرار گرفته و كلیه لوازم واقع در زیر آن شامل میز تحریر و دراور، از یكدیگر و از تختخواب جدا هستند. یعنی به راحتی می توان با تغییر شرایط محیطی هر یك از آنها را به صورت جداگانه در هر گوشه از اتاق استفاده كرد.


در واقع ابعاد كلی آنها به گونه ای در نظر گرفته شده است كه امكان قرارگیری آنها در كنار هم و در نهایت در زیر تختخواب وجود داشته باشد. ابعاد كلی این تركیب عبارت اند از:
(طول 200 سانتیمتر)× (عرض 105 سانتیمتر)× ( ارتفاع 170 سانتیمتر)
در تركیب زیر، تخت در نزدیكترین ارتفاع ممكن به سقف قرار گرفته و توسط چهار عدد پایه و ستون های محكم و مطمئن به دیوار و در نهایت به زمین نصب شده است. به این ترتیب فضای زیرین آن نیز، با گذاشتن میز تحریر، دراور و كمد به اتاق كاری مجزا و متحرك اختصاص یافته است ، به این معنا كه این قسمت از اتاق در یك مقطع عرضی به دو نیمه غیرمساوی تقسیم شده است.


نكته:

انتقال تختخواب به نزدیكی سقف اتاق به طور قطع با هدف اختصاص فضای زیرین آن به میز تحریر می تواند انجام نگیرد بلكه هنگامی كه فضای خالی اتاق برای قرار دادن لوازم و وسائل دیگر و همچنین بازی كردن بچه كافی نباشد، هم می توان از این روش استفاده نمود.







منبع: تبیان
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکوراسیون و دیوارها

دکوراسیون و دیوارها

دکوراسیونِ یک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر متعددی است . هنگامی که در میان آنها رابطه ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، منجر به فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و کارا می شود. به طور کلی می توان گفت در یک فضا عناصر به سه دسته عمده تقسیم می شوند:
1 ـ عناصری که بیشترین هدف به کارگیری آنها در محیط ، کاربردی است . در نتیجه نقش کلیدی و خاصی را در طراحی داخلی فضا ایفا نمی کنند. به عنوان مثال هنگامی که قصد دارید برای خانه تان تلویزیون ، جاروبرقی ، یخچال و لوازمی از این قبیل را تهیه کنید، هیچ گاه با هدف دکوراسیونی اقدام به خرید آنها نمی کنید؛ بلکه ابتدا کاربرد و امکانات هر یک را بررسی کرده و سپس ظاهر وسیله را با توجه به شرایط قرارگیری در محیط و دکوراسیون آن در نظر می گیرید. البته امروزه تولید کنندگان و طراحان صنعتی علاوه بر کارایی وسیله ، به شکل ، فرم ، رنگ و به طور کلی جنبه های ظاهری آن نیز دقت بسیاری دارند و محصولاتی متنوع به لحاظ کاربرد و ظاهر تولید می کنند
2 ـ عناصری که همزمان کاربردی و دکوراسیونی هستند. اغلب لوازم دکوراسیونی مورد استفاده در خانه ها در این دسته جای می گیرند. از آن جمله به مبلمان ، پرده ، فرش ، بوفه و غیره می توان اشاره کرد. یعنی به همان میزان که نحوه کاربرد آنها مورد توجه است ، شکل و فرم ظاهری ،رنگ ، طرح و دیگر عناصر بصری آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است .
3 ـ عناصری که بیشتر نقش دکوراسیونی وتزئینی را در فضا برعهده دارند. در بررسی انگیزه انتخاب هریک از این عناصر برای محیط مورد نظر، درخواهیم یافت که اگرچه ممکن است نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نکند ولی وجود آنها به طراحی داخلی فضا بسیار کمک می کند و در واقع آنها مکمل دکوراسیون دیگر لوازم محیط محسوب می شوند. به عنوان مثال گلدان ها، ظروف تزئینی ، شمعدان ، تزئینات مختلف در قالب گل های خشک ، مصنوعی ، چینی ، مجسمه ها و غیره از این جمله اند که البته تابلوها نیز در این دسته جای می گیرند.
از آنجا که دیوارها گسترده ترین سطوح اصلی خانه یا هر مکان بسته دیگری هستند،هنگامی که فردی وارد فضایی می شود، عمده ترین سطوحی که در مقابل دیدگان او قرار می گیرند، دیوارهای محیط هستند.در نتیجه میزان تأثیرگذاری شان بر محیط نیز نسبت به سطوح دیگر شامل کف ها و سقف ها به مراتب بیشتر است. لذا علاوه بر مسائل کاربردی و وظیفه آنها در تفکیک فضا و ایجاد استقلال ، به نکات دکوراسیونی و نقش آنها در این زمینه نیز باید توجه کرد. وقتی وارد فضایی می شوید که با زیباترین و مناسب ترین لوازم دکوراسیونی مبله شده ، ولی سطوح دیوارها خالی است و کوچک ترین تدبیری برای انتخاب دیوارکوب ( به صورت عام کلمه ) اندیشیده نشده است ، خلائی در آن محیط احساس می شود که تابلوها، یکی از عمده ترین راهکارهای رفع این خلاء هستند.تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پس ظاهر این هدف ، مسئولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تأثیرمی گذارند. موضوع اثر هنری ، رنگ های به کار رفته در آن و حتی قاب انتخابی برای تابلو از جمله عوامل بسیار مؤثر بر محیط هستند؛ یعنی با نصب چند تابلو بر روی دیوار، با وجود تمام وقتی که صرف تهیه و چیدمان لوازم دکوراسیونی آن شده است ، می توان هماهنگی و احساس حاکم در محیط را برهم ریخت و یا برعکس ، دستیابی به هدف مورد نظر در آن فضا را تسهیل بخشید. صرفنظر از همه اینها گاهی نقش های کاربردی عظیم تری نیز به تابلوها محول می شود که از جمله می توان "تغییر ابعاد ظاهری فضا" را نام برد. به عنوان مثال یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری ، نصب دیوارکوب های عمودی و بلند است که این کار از طریق نصب یک و یا چند تابلوی بلند عمودی در فواصلی نزدیک و در کنار هم و یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف میسر می شود.به همین ترتیب با نصب تابلویی طویل و افقی و یا چندین تابلوی یک اندازه در کنار هم می توان ، طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد.
به طور کلی انگیزه ایجاد قاب در دور یک اثر هنری ، برجسته تر کردن و یا به عبارت دیگر جلوه دادن به آن است. شما می توانید این مسئله را آزمایش کنید. اگر بر روی دیواری از فضای خانه تان قابی خالی و بدون اثر هنری نصب کنید. خواهید دید که به این ترتیب فضای داخلی قاب ، اگرچه همان دیوار است ، ولی از دیگر فضاهای کناری اش متمایز شده است . پس به منظورایجاد جلوه ای بیشتر برای یک اثر هنری ، چارچوبی لازم است.البته لازم به ذکر است برای قاب کردن یک اثر، صرفنظر از برجسته تر کردن آن ، انگیزه های دیگری نیز وجود دارد.هنگامی که از تابلو به عنوان مکملی دکوراسیونی برای لوازم دیگر محیط یاد می شود، تنها منظور خود اثر هنری نیست بلکه ترکیب آن ( اثر هنری ) با قاب و حتی یکی از آن دو می تواند این نقش را در محیط ایفا کند. به عنوان مثال در فضایی بادیوارهای سبز و مبلمان نارنجی و زرد، به منظور حفظ هماهنگی در محیط از طریق تکرار رنگ ها، نصب تابلویی با قاب نارنجی و یا اثر هنری با رنگ آمیزی گرم مانند نارنجی ، قرمز، زرد، در کنار رنگ سبز ضروری است . در چنین شرایطی ، ممکن است مقصود از نصب تابلو و قاب کردن آن ، نمایش دادن اثرهنری و جلوه بخشیدن به آن نباشد.پس از آن که اثر هنری مورد نظر خود را با توجه به مشخصات فضا انتخاب کردید، نوبت به قاب کردن آن می رسد. با توجه به هدف مورد نظرتان برای نصب قاب ، به هنگام انتخاب ، پیش از در نظر گرفتن هماهنگی میان قاب و دیگر لوازم دکوراسیونی محیط، هماهنگی آن را با اثر مورد توجه قرار دهید؛ زیرا به جهت نزدیکی و حضور آن دو در یک قالب ، تأثیر بیشتری بر روی هم می گذارند. حتی اگر در شرایطی مانند نمونه ای که در بالا اشاره شد، اثر هنری چندان مهم نباشد و تنها رنگ های موجود در آن و قاب انتخابی نقش تعیین کننده را دارا باشند که در این مورد هم رعایت هماهنگی باید در رأس موارد دیگر قرار گیرد.ـ اگر رنگ های به کار رفته درون اثر شما ملایم و کمرنگ است و در محیط به رنگ های شادتری نیاز است ، با انتخاب قابی به یکی از رنگ های تند و گرم هماهنگ با محیط ، به اثر جلوه ای دیگر ببخشید. برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگ های گرم و تند ، انتخاب قابی به یکی از رنگ های ملایم و یا حتی خنثی ضروری است ولی اگر برای چنین اثر هنری ، قابی به رنگ گرم وتند انتخاب کنید باید توازن را از طریق دیگر لوازم دکوراسیونی برقرار سازید وگرنه محیطی خسته کننده پدید می آید. گاهی اثر به قدری جذاب است که انتخاب قابی جالب توجه ، نه تنها آن را برجسته تر نمی کند، بلکه از جلوه اش نیز می کاهد و با آنکه هدف طراح داخلی فضا جلب فوری نظر بیننده است . در این شرایط چند راهکار وجود دارد:
الف ) قاب و حاشیه دور اثر را به یک رنگ تهیه کنید. البته این رنگ باید ملایم و یا خنثی باشد.
ب ) قاب را درست به رنگ دیوار برگزینید.
ج ) از قاب کردن اثر صرف نظر کنید. به این ترتیب تابلو بدون قاب بر دیوار آویخته می شود.گذشته از رنگ ، جنس ، ضخامت ، ابعاد طرح و بافت قاب نیز بر روی اثر هنری و محیط تأثیر می گذارند. لذا انتخاب کلیه مولفه های فوق برای قاب ، باید مطابق با هدف دکوراسیونی محیط صورت گیرد .
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش دیوار در طراحی

نقش دیوار در طراحی

از آنجا که دیوارها گسترده ترین سطوح اصلی خانه یا هر مکان بسته دیگری هستند،هنگامی که فردی وارد فضایی می شود، عمده ترین سطوحی که در مقابل دیدگان او قرار می گیرند، دیوارهای محیط هستند.

در نتیجه میزان تأثیرگذاری شان بر محیط نیز نسبت به سطوح دیگر شامل کف ها و سقف ها به مراتب بیشتر است. لذا علاوه بر مسائل کاربردی و وظیفه آنها در تفکیک فضا و ایجاد استقلال ، به نکات دکوراسیونی و نقش آنها در این زمینه نیز باید توجه کرد.

وقتی وارد فضایی می شوید که با زیباترین و مناسب ترین لوازم دکوراسیونی مبله شده ، ولی سطوح دیوارها خالی است و کوچک ترین تدبیری برای انتخاب دیوارکوب ( به صورت عام کلمه ) اندیشیده نشده است ، خلئی در آن محیط احساس می شود که تابلوها، یکی از عمده ترین راهکارهای رفع این خلاء هستند.


تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پس ظاهر این هدف ، مسئولیت های کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تأثیر می گذارند.

موضوع اثر هنری، رنگ های به کار رفته در آن و حتی قاب انتخابی برای تابلو از جمله عوامل بسیار مؤثر بر محیط هستند؛ یعنی با نصب چند تابلو بر روی دیوار، با وجود تمام وقتی که صرف تهیه و چیدمان لوازم دکوراسیونی آن شده است ، می توان هماهنگی و احساس حاکم در محیط را برهم ریخت و یا برعکس ، دستیابی به هدف مورد نظر در آن فضا را تسهیل بخشید. صرفنظر از همه اینها گاهی نقش های کاربردی عظیم تری نیز به تابلوها محول می شود که از جمله می توان "تغییر ابعادظاهری فضا" را نام برد.


به عنوان مثال یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری ، نصب دیوارکوب های عمودی و بلند است که این کار از طریق نصب یک و یا چند تابلوی بلند عمودی در فواصلی نزدیک و در کنار هم و یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف میسر می شود.

به همین ترتیب با نصب تابلویی طویل و افقی و یا چندین تابلوی یک اندازه در کنار هم می توان ، طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد. به طور کلی انگیزه ایجاد قاب در دور یک اثر هنری ، برجسته تر کردن و یا به عبارت دیگر جلوه دادن به آن است. شما می توانید این مسئله را آزمایش کنید.



اگر بر روی دیواری از فضای خانه تان قابی خالی و بدون اثر هنری نصب کنید. خواهید دید که به این ترتیب فضای داخلی قاب ، اگرچه همان دیوار است ، ولی از دیگر فضاهای کناری اش متمایز شده است . پس به منظورایجاد جلوه ای بیشتر برای یک اثر هنری ، چارچوبی لازم است.

البته لازم به ذکر اس
ت برای قاب کردن یک اثر، صرفنظر از برجسته تر کردن آن ، انگیزه های دیگری نیز وجود دارد. هنگامی که از تابلو به عنوان مکملی دکوراسیونی برای لوازم دیگر محیط یاد می شود، تنها منظور خود اثر هنری نیست بلکه ترکیب آن ( اثر هنری ) با قاب و حتی یکی از آن دو می تواند این نقش را در محیط ایفا کند.

به عنوان مثال در فضایی بادیوارهای سبز و مبلمان نارنجی و زرد، به منظور حفظ هماهنگی در محیط از طریق تکرار رنگ ها، نصب تابلویی با قاب نارنجی و یا اثر هنری با رنگ آمیزی گرم مانند نارنجی ، قرمز، زرد، در کنار رنگ سبز ضروری است .

در چنین شرایطی ، ممکن است مقصود از نصب تابلو و قاب کردن آن ، نمایش دادن اثرهنری و جلوه بخشیدن به آن نباشد.پس از آن که اثر هنری مورد نظر خود را باتوجه به مشخصات فضا انتخاب کردید، نوبت به قاب کردن آن می رسد. با توجه به هدف مورد نظرتان برای نصب قاب ، به هنگام انتخاب ، پیش از در نظر گرفتن هماهنگی میان قاب و دیگر لوازم دکوراسیونی محیط، هماهنگی آن را با اثر مورد توجه قرار دهید؛ زیرا به جهت نزدیکی و حضور آن دو در یک قالب ، تأثیر بیشتری بر روی هم می گذارند.

حتی اگر در شرایطی مانند نمونه ای که در بالا اشاره شد، اثر هنری چندان مهم نباشد و تنها رنگ های موجود در آن و قاب انتخابی نقش تعیین کننده را دارا باشند که در این مورد هم رعایت هماهنگی باید در رأس موارد دیگر قرار گیرد.

اگر رنگ های به کار رفته درون اثر شما ملایم و کمرنگ است و در محیط به رنگ های شادتری نیاز است ، با انتخاب قابی به یکی از رنگ های تند و گرم هماهنگ بامحیط ، به اثر جلوه ای دیگر ببخشید.



برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگ های گرم و تند ، انتخاب قابی به یکی از رنگ های ملایم و یا حتی خنثی ضروری است ولی اگر برای چنین اثر هنری ، قابی به رنگ گرم و تند انتخاب کنید باید توازن را از طریق دیگر لوازم دکوراسیونی برقرار سازید وگرنه محیطی خسته کننده پدید می آید.
گاهی اثر به قدری جذاب است که انتخاب قابی جالب توجه ، نه تنها آن را برجسته تر نمی کند، بلکه از جلوه اش نیز می کاهد و با آنکه هدف طراح داخلی فضا جلب فوری نظر بیننده است .


در این شرایط چند راهکار وجود دارد:

الف ) قاب و حاشیه دور اثر را به یک رنگ تهیه کنید. البته این رنگ باید ملایم و یا خنثی باشد.
ب ) قاب را درست به رنگ دیوار برگزینید.
ج ) از قاب کردن اثر صرف نظر کنید. به این ترتیب تابلو بدون قاب بر دیوار آویخته می شود.


گذشته از رنگ ، جنس ، ضخامت ، ابعاد طرح و بافت قاب نیز بر روی اثر هنری و محیط تأثیر می گذارند. لذا انتخاب کلیه مولفه های فوق برای قاب، باید مطابق با هدف دکوراسیونی محیط صورت گیرد
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاغذ دیواری و کاربردهای آن

کاغذ دیواری و کاربردهای آن




در مورد بسیاری از مسایل دکوراسیون راه حل قطعی ،پوشش دیواری مناسب است .اگر دیوارها آسیب دیده اند و باید آثار آسیب را مخفی کرد ،یا اینکه می خواهیم اتاق کسالت باری به چشم جالب بیاید لازم است ،کانون تمرکزی طراحی شده ،به اتاق اضافه شود ،اگر می خواهید خطوط و بافتهای خشن یا نامتعارف عناصر معماری اتاق را نرم و ملایم و عادی جلوه دهید ،و سرانجام اگر مانده اید با چهارد یواری خانه و دفتر خود چه کنید تا آرایشی متشخص و بیانگر داشته باشد ،راه چاره همه اینها و مشکلاتی از این دست در پوشش دیوار نهفته است که با استفاده از یک کاغذ دیواری زیبا حسی جدید و مقاومتی بالا را به دیوارهای خانه و یا محل کار خود ببخشید

.
از نقش های گلدار ظریف تا نقش های بی پروای هندسی ،از سادگی راه راه تا طرح های هنری با پرداخت هایی که طرح و جنس و بافت ویژه ای را تقلید می کند همه و همه امکانات و گزینه هایی است که در اختیار شماست .به این ترتیب مشکل این نیست که چگونه به نتیجه ی دلخواه برسید،بلکه بیشتر این است که چطور از میان این همه انتخاب ،انگشت روی گزینه نهایی بگذارید که شما را به مقصود خواهد رساند . به رنگها و نقش هایی که شخصا می پسندید فکر کنیدونیز به اهدافی که از دکوراسیون دنبال می کنید .

نصب پوشش دیوار

توجه به جزییات درکیفیت نصب پوش دیوار تاثیر زیادی خواهد داشت
پس درهر مرحله با تانی عمل کنید.
دربسیاری از موارد ،یک توپ کاغذدیواری ،(یعنی کمی بیش از 3/5 متر مربع )کاغذ دارد .ولی بااحتساب بریده و نیز ضایعاتی ناشی از جور کردن نقش کاغذ ،یک توپ کاغذ دیوارای اغلب بیش از 2/8 متر مربع را نمی پوشاند .برای محاسبه ی تعداد توپ های که لازم خواهید داشت

طول دیوار ها را اندازه گیری کنید،این اندازه را در ارتفاع دیوار ضرب کنید .
از این حاصل ضرب مساحت پنجره ها و در ها و دریچه های دیگر را کم کنید .
حاصل را بر 2/8 درسیستم متریک تقسیم کنید.

اگر مساحت کاغذ دیواری روی هرتوپ مقدار استاندارد حدود 3/5 متر مربع می باشد ،لازم است که در محاسبات خو طبق عوامل موجود تغییراتی بدهید.
فروشنده می تواندشمارا راهنمایی کند تا براورد خودرا به رقم دقیق تری برسانید .عاقلانه این است که به لحاظ اشتباهاتی که ممکن است در محاسبات و اندازه گیری پیش آید و نیز به منظور وصله کردن های که بعد از نصب وجود دارد،همیشه یک توپ اضافی هم بخرید . هنگامی که سفارش خود را دریافت می کنید مطمئن شویدکه رنگ همه ی توپ ها یکسان است.

آماده سازی دیوارها

برای اینکه کاغذ دیواری به خوبی به دیوار بچسبد،ابتدا دیوار ها را بشویید تا چربی و دودی آن پاک شود یا به دقت سمباده بزنید .
پوشش قبلی را در صورتی که از جنس وینیل است یا اگر پوشش جدید از وینیل است ،از دیوار بکنید .اگر پوشش جدید از جنس کاغذ است ، می توانید کاغذ دیوارغیر وینیل قبلی را نکنید ،مشروط براینکه کاغذ قبلی همچنان چسبندگی خود را حفظ کند و لبه های دو کاغذ همچنان چسبندگی خودرا حفظ کند و لبه های دو کاغذ روی هم قرار نگیرند .پیش از چسباندن ،سطحی را که باید پوشانده شود با چسب مخصوص زیر سازی کنید.
برای آماده سازی دیوار ،اگر رنگ دیوار روغنی یا نیمه براق است ، سطح دیوار رابا کاغذ سمباده ،زبر و خش دار کنید ،با اضافه کردن ملح به چسب محلول در آب که در واقع هم برای بالا بردن غلظت آن وهم در حکم بتونه است ، می توانید سطح مورد نظر رازیر سازی کنید .پیش از نصب کاغذ دیواری روی دیواری که تازه رنگ خورده یا گچ کاری شده است ،یک هفته صبر کنید ،باید یک دور دیوار را بتونه ،زیر سازی ((sizing کنید.دیوار چوبی رنگ شده را باید قبلا با رنگ ستری روغنی پوشانده و 24صبرکرده تا خشک شود .نا صافی یا سوراخ های روی دیوار ها را درست همانگونه که در رنگ کاری معمل است ،بتونه کنید ،رویه ی تزئینات چوبی و گچبری ها را رنگ بزنید و بگذارید تا خشک شود.

شروع به کار

نخستین کار برنامه ریزی برای تطبیق نقش ها ،جور کردن و به هم انداختن نقش کاغذ دیواری است،یا بهتر بگوییم بر نامه ریزی در این مورد که عدم انطباق در کدام نقطه از دیوارکمتر به چشم می آید .بروز خطای عدم انطباق نقش،اجتناب ناپذیر است ،چرا که وقتی به آخرین تکه کاغذ دیواری می رسیم ،اغلب مجبور می شویم آن را تاسر اولین تکه کاغذ یواری کوتاه کنیم .برای اینکه تاثیر این خطا به حداقل برسد ،همیشه کار را از جایی که دید کمتری دارد شروع کنید .برای نمونه از زاویه دیوار و یا کنار در یا پنجره ،یعنی جایی که نقش ناجور ،امتداد کوتاه تری _حتی تنها چندین سانتیمتر _از ارتفاع دیوار را می پوشاند.

اینک آماده هستید که اولین تکه رابچسبانید .اولین تکه بیشترین اهمیت را دارد زیرا با نصف آن ، تکلیف تکه های بعدی تعیین می شود .اگر تکه ی اول کاملا عمودی قرار نگیرد ،باقی تکه ها از تراز خارج خواهند شد و خطای اولیه بیشتر و بیشتر به چشم خواهد آمد .برای ایجاد یک استای واقعاعمودی(شاغولی)،از شاغولی یا از تراز استفاده کنید

روی دیوار به اندازه پهنای کاغذ دیواری از نقطه شروع دور شوید ،یا 12 میلی متر به عقب برگردید و امتداد شاغول را تعیین کنید و علامت بزنید .اولین تکه کاغذ دیواری از اولین شاغول شروع می شود . اگر نقطه ی شروع ،زاویه دیوار است،کاغذ دیواری را کنج دیوار اطراف آن را به خوب فشار دهید .دو تکه اول کاغذ دیواری را به گونه ای بچینید که نقش روی آن ها با هم مطابقت داشته باشد.هر تکه باید چند سانتی متر بلند تر ازارتفاع دیوار باشد.

کاغذ دیواری چسبدار

امروزه اکثر پوشش ها ،به جز وینیل سنگین(heavy vinyl)به صورت چسبدار(prepasted) عرضه می شوند .برای نصب اینگونه پوشش ،بریده های نواری شکل کاغذ را دوباره به گونه ای از پایین به بالا لوله کنید که نقش آن رو به تو بیفتد.سپس هر لوله را به گونه ای در ظرف آب قرار دهید که قسمت بالای نوار از ظرف بیرون باشد .هنگام نصب ،ظرف آب را روی زمین درست در جایی که نوار کاغذ دیواری قرار است چسبانده شود بگذارید. سرنوار را بگیریدو به بالا بکشید ودر امتداد شاغول بچسبانید .برای از بین بردن حباب های هوا ،روی کاغذ دیواری را برس یا اسفنج تمیز بکشید . دوباره لبه ی تکه یچسبانده شده را با شاغول بسنجید تا مطمئن شوید که کاغذ عمودی قرار گرفته است .سپس با خط کش و کادر اضافی کاغذ را ببرید
.
نوار دوم را با دقت کنار اولی بگذارید به گونه ای که لب به لب شوند . بعد از 15دقیقه با استفاده از غلتک لاستیکی (seam roller)لبه ها راصاف کنید.چسبی را که از زیر لبه ها بیرون زده است (جز در مورد کاغذ هایی که نقش برجسته دارند )بااسفنج تمیز پاک کنید .

چسب زدن به نوارهای بریده

برای اینکه بتوانید پشت کاغذ وینیل سنگین یا هر نوع کاغذ دیواری را چسب بزنید بدون آنکه همه جا به چسب آلوده شود ،به هر نوار مدتی زمان دهید تا برای نصب آماده شود.از همان چسبی که تولیدکننده ی کاغذ دیواری توصیه کرده است ،استفاده کنیدنوار اولی را روی میز چسب کاری پهن کنید به گونه ای که پشت آن روبه شما باشد .چسب را از وسط رو به بالا بر پشت آن بمالید .این نیمه بالایی راکه چسب زده اید از لبه تا وسط نوار روی چسب خوردگی تا کنید.سعی کنید هنگام تا کردن نیمه بالایی ،چروکی در سطح کاغذ ایجاد نشود ،حالا نیمه ی پایینی را چسب بمالید.زمانی که نوار اولی راکنار گذاشته اید تاآماده شود ،به نوار دوم چسب بزنید .اگر برای هر دیوارهمه ی نوار های لازم را پیشاپیش می برید،پشت هرنوار ،روی لبه نوار بالای بنویسید((بالا))و هر نوار را یک شماره بدهید.نوار آماده برای نصب رابه این صورت به دیوار بچسبانیدوصاف کنید ،سپس تای نیمه ی پایینی را باز کنید ،آنرا هم بچسبانید و صاف کنید .

دریچه ها و زاویه ها

به هر درگاه و پنجرهای که می رسید آن را تکمیل کنید ،سپس سراغ دیوار بعدی بروید .نواری را مجاور در یا پنجره است به گونه ای بچسبانید که کمی از نوار روی چار چوب قرار بگیرد.ابتدا کاغذ را روی کناره عمودی چار چوب تا کنید و باتیغ یا چاقوی تیز ببرید .سپس به همان ترتیب به کناره فوقانی ودر موردپنجره به کناره های فوقانی و تحتانی ،بپردازید .برای این که بتوانید از پس زاویه ها بر آیید ،همچنان که به کنج دیوار نزدیک می شوید فاصله ی لبه آخرین کاغذ چسبانده شده را تا زاویه ی دیوار اندازه بگیرید و نوار بعدی را 12 میلی متر پهن تر از این اندازه ببرید .نوار را نصب کنید و با حاشیه ی اضافی زاویه را بپوشانید سپس با شاغول ،روی دیوار دوم راستای قائم را تعیین کنید ونوار آن دیوار را هم به گونه ای بچسبانید که حدود 12 میلیمتر اضافه تر باشد واین اضافه روی اضافه نوار قبلی بیفتد .درست در مرکز زاویه این اضافت بر هم افتاده را ببرید سپس هر لبه را کمی باز کنید تا بتوانید اضافی بریده شده را از پشت هر دو نوار بکنید .

در آخر روی نواری را که به این ترتیب پدید آمده است غلتکی لاستیکی بکشید


منبع: designhome.ir
 

marali_64

عضو جدید
کاشی های سبز و ایجاد باغ عمودی خانگی

کاشی های سبز و ایجاد باغ عمودی خانگی

کاشی های سبز و ایجاد باغ عمودی خانگی
این تایل ها در اشکال مختلف مانند مربع، مستطیل و دایره طراحی شده است. بنابراین می توان به جای نگهداری از درخت بونسای و یا کاکتوس، با بهره گیری از فواید گوناگون این پوشش، آن را به عنوان جایگزینی برای گیاهان دیگر در خانه انتخاب کرد.

در کشورهای مختلف، برنامه ریزی گسترده ای برای ایجاد باغ های عمودی در سطح شهر و کلانشهرها صورت گرفته است. اما هنوز برای طراحی داخلی و ایجاد باغ عمودی خانگی اقدامات زیادی صورت نگرفته است.

در این مقاله، نوع جدیدی از پوشش دیوار معرفی می شود. در این دیوارها گیاهان به صورت کاشی در کنار یکدیگر جای می گیرند و در نهایت یک بافت زنده و سودمند را تشکیل می دهند.

این پوشش گیاهی، نوع ویژه ای می باشد که رطوبت خود را از هوا می گیرد و نیاز به مراقبت ویژه ای ندارد. در فاصله زمانی بسیار طولانی نیاز به هرس دارد و علاوه بر این نیاز زیادی به نور ندارد.



این تایل ها در اشکال مختلف مانند مربع، مستطیل و دایره طراحی شده است. بنابراین می توان به جای نگهداری از درخت بونسای و یا کاکتوس، با بهره گیری از فواید گوناگون این پوشش، آن را به عنوان جایگزینی برای گیاهان دیگر در خانه انتخاب کرد. یکی دیگر از ویژگی های بسیار جالب این پوشش، عایق بودنِ آن در مقابل صوت است و با توجه به ضخامت، رفتار قابل توجهی را در مقابل صوت از خود نشان می دهد.













منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

ox_man_2007

عضو جدید
کاغذ دیواری "تاج سلطنتی"

کاغذ دیواری "تاج سلطنتی"

کاغذ دیواری نوعی ماده اولیه جهت پوشاندن و تزئین کردن دیوارهای داخلی ساختمان های مسکونی، تجاری و سایر ساختمان ها است و یکی از وجوه مهم دکوراسیون داخلی محسوب می شود.
کاغذ دیواری نوعی ماده اولیه جهت پوشاندن و تزئین کردن دیوارهای داخلی ساختمان های مسکونی، تجاری و سایر ساختمان ها است و یکی از وجوه مهم دکوراسیون داخلی محسوب می شود.

تکنیک های چاپ کاغذ دیواری شامل چاپ مسطح (Surface)، کلیشه‏ای (Gravure)، سیلک اسکرین (Silk Screen) و چاپ دورانی (Rotary) است.

کاغذ دیواری معمولا به صورت رول فروخته می شود و جهت چسباندن آن به دیوار از چسب مخصوص استفاده می شود.



طرح های مورد استفاده در کاغذ دیواری ها به 2 صورت می باشند:
1- طرح هایی که مانند یک نقاشی دارای تصویر مشخصی هستند.
2- طرح هایی که از بافت های گرافیکی (نقش های کوچکی که تکرار می شوند) به وجود می آیند.

بر اساس علم ریاضی در چنین طرح هایی از کاغذ دیواری، نقش های گرافیکی فقط به 17 روش می توانند در کنار هم تکرار شده و تشکیل تصویر بزرگتری را دهند و طرح های استفاده شده در تولیدات همه سازندگان کاغذ دیواری در دنیا نیز بر اساس همین 17 روش می باشد.

کاغذ دیواری تاج سلطنتی توسط گروه طراحی Graham &Brown طراحی شده است. در این کاغذ دیواری مدل های مختلف تاج سلطنتی با رنگ مشکی در پس زمینه ای سفیدرنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته است. طرح و نقش این تاج ها به گونه ای است که شما می توانید این کاغذ دیواری را به مجلل ترین و سیله تزیینی تبدیل کند. بر روی تصاویر تاج های سلطنتی، محل قرارگیری جواهرات با رنگ سفید مشخص شده است و شما می توانید با جواهرات و یا ابزارهای مشابه ، این نقاط را تزیین کنید. با توجه به نقش و کاربرد کاغذ دیواری در طراحی داخلی، در ادامه، تاریخچه این دیوارپوش را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع از چین باستان آغاز می شود. برای این ادعا می توان 2 دلیل را مطرح نمود: 1- چینی ها مخترع کاغذ بودند. 2- چینی ها کاغذ برنج را 200 سال پیش از میلاد بر دیوارهای خود می چسباندند.
گفته می شود که در قرن 8 میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عرب ها فاش نمود که در نتیجه آنها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند.



پس از آن بسیاری از اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می دادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد.

در دوران رونسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می شد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت.

از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه های تزئینی هم به اتاق رنگ می داد و هم به عنوان لایه ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل می کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می نمود.



با اینهمه این فرشینه ها بسیار گرانقیمت بودند. از اینرو تنها افراد فوق العاده ثروتمند توانایی تهیه آن ها را داشتند. طبقه نیمه مرفه که یا به دلیل قیمت گزاف و یا جنگ هایی که تجارت بین المللی را متوقف می کرد توان خرید این فرشینه ها را نداشتند، برای روح دادن به اتاقهایشان به کاغذ دیواری روی آوردند.

کاغذ دیواری های اولیه طرح هایی مشابه تصاویر فرشینه ها داشتند و گاهی اوقات ورقۀ بزرگ کاغذی همانند فرشینه ها به صورت آزاد بر روی دیوار نصب می شد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آنرا بر دیوار می چسباندند.



معمولا تصاویر چاپی به جای آنکه قاب شده و بر دیوار نصب شوند، بر دیوار چسبانده می شدند و احتمالا ابعاد بسیار بزرگ این تصاویر چاپی که چند ورقه ای نیز بودند صرفا به منظور چسبانده شدن بر دیوار تولید می شدند.

برخی از هنرمندان سرشناس چنین آثاری خلق می کردند. از جمله "آلبرشت دورر" که هم در زمینه چاپ تصاویر بزرگ و هم چاپهای تزئینی جهت آویختن بر دیوار فعالیت می کرد.



بزرگترین تصویر چاپی "طاق نصرت" بود که به سفارش مکسیمیلیان اول امپراطور روم مقدس در سال 1515 چاپ و تکمیل شد. این کاغذ دیواری ابعاد عظیم 3.57 در 2.95 متر را داشت و از 192 ورق کاغذ تشکیل شده بود و در چاپ دوره اول آن 700 کپی از آن تولید شد تا پس از رنگ آمیزی دستی، در قصرها و به خصوص سالنهای اجتماعات شهری آویخته شود.



نمونه های اندکی از الگوهای تکرار شوندۀ کاغذ دیواری های اولیه به جا مانده است، اما تعداد زیادی از کلیشه های اصلی که نمایانگر الگوهای تزئینی آن زمان می باشند هنوز هم در دسترس است.



انگلستان از کشورهای پیشرو در صنعت کاغذ دیواری محسوب می شود. قدیمی ترین نمونۀ به جا مانده از کاغذ دیواری در انگلستان که در لندن به چاپ رسیده بوده به سال 1509 برمی گردد.

استفاده از کاغذ دیواری بعد از دوران تکفیر هنری هشتم از سوی کلیسای کاتولیک بسیار رایج شد، زیرا این امر موجب قطع روابط سایر کشورها با انگلستان و در نتیجه جلوگیری از صدور فرشینه به آن کشور شد. از آنجا که انگلستان خود در تولید فرشینه مهارتی نداشت، اشراف و نجیب زادگان به کاغذ دیواری روی آوردند.



در دوران حکومت الیور کرامول تولید کاغذ دیواری از سوی دولت مذهبی عملی بیهوده به شمار آمد و متوقف شد اما با بازگشت چارلز دوم دوباره متمولین متقاضی کاغذ دیواری شدند.



حکومت کرامول، فرهنگی کسالت بار را بر مردم تحمیل کرده بود، از اینرو پس از مرگش مردم به خرید وسایل خانگی رفاهی که در دوران وی ممنوع شده بود روی آوردند.



در اواسط قرن هجده (18) بریتانیا به اولین تولید کننده و صادر کننده کاغذ دیواری در اروپا تبدیل شده بود.



در اوائل قرن نوزدهم با توسعه چاپ توسط نیروی بخار، تولیدکنندگان کاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه آن شدند که این امر به کاهش قیمت و در نتیجه قابل خرید شدن آن توسط طبقه متوسط انجامید.

در آن زمان کاغذ دیواری به عنوان وسیله ای ارزان و موثر جهت روح بخشیدن به اتاقهای تاریک و تنگ طبق ه کارگر از محبوبیت ویژه ای برخوردار شد. با شروع قرن بیستم کاغذ دیواری یکی از رایج ترین اقلام مورد استفاده در منازل دنیای غرب گردید.



ورود این محصول به ایران به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بازمی گردد. وی که علاقه ای خاص به شیوه های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط کاغذ دیواری های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.





منبع: سایت خبری معماری نیوز
 

دختر معمار

عضو جدید
کاربر ممتاز
برچسب های دیواری فانتزی

برچسب های دیواری فانتزی

زدن بر چسبهای دیواری که امروزه خیلی مد شده است ، نیاز به خلاقیت و سلیقه ی خاصی دارد که شما می توانید برای اینکار از عکسهایی که در این مجموعه قرار گرفته است ایده بگیرید.

برچسب دیواری فانتزی

برچسب دیواری فانتزی

برچسب دیواری فانتزی

برچسب دیواری فانتزی

برچسب دیواری فانتزی

برچسب دیواری فانتزی

برچسب دیواری فانتزی
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا