مترجم كتاب «دايره‌المعارف اديان زنده جهان»:جهان براي انقلابي معنوي و اخلاقي آماده است

c#2010

عضو جدید
مترجم كتاب «دايره‌المعارف اديان زنده جهان» گفت: پت فيشر، نويسنده اثر، معتقد است برخلاف تصور عمومي، دين در دنياي كنوني بسيار زنده‌تر و پوياتر به حياتش ادامه مي‌دهد و بشر امروز به درجه‌اي از درك ديني رسيده كه براي يك انقلاب معنوي و اخلاقي آماده است. اين كتاب در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نيز عرضه مي‌شود.
مرضيه سليماني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: «ماري پت‌فيشر» به طور تفصيلي به يازده موضوع مهم درباره اديان مي‌پردازد، اما وي پيش از پرداختن به اين موضوعات، فلسفه وجودي دين مبني بر چرايي وجود آنها را بررسي مي‌كند. وي سپس اديان بومي را مورد توجه قرار داده، ارتباط انسان با طبيعت و ارواح را بررسي كرده است.

وي افزود: او در يكي ديگر از بخش‌هاي كتابش هندوئيسم، بوديسم، دائوئيسم، آيين كنفوسيوسي، شينتو، يهوديت، اسلام و مسيحيت را به عنوان اديان كلاسيك بررسي مورد كندوكاو قرار مي‌دهد.

سليماني فصل يازدهم كتاب را يكي از مهم‌ترين فصول آن برشمرد و گفت: نويسنده در اين بخش درباره وضعيت دين در ابتداي قرني كه به آن پا گذاشته‌ايم، سخن گفته است.

اين مترجم به واژه‌نامه مفصل اين كتاب اشاره كرد و گفت: در اين بخش واژه‌هاي تخصصي كه در كتاب به كار رفته‌اند، شرح داده شد‌ه‌اند. نمايه موضوعي، اعلام و همچنين معرفي منابع بيشتر براي هر فصل از كتاب، از جمله ديگر ويژگي‌هاي آن به شمار مي‌آيند.

وي توضيحات اين نويسنده از اديان مختلف را بسيار ملموس دانست و درباره دليل آن گفت: پت‌فيشر براي نوشتن اين كتاب مدتي را در ميان پيروان هر يك از اديان زندگي كرد و در آيين‌هاي مذهبي آنان شركت جست. وي با يادگيري زبان اين مردم، كتاب يا كتاب‌هاي مقدس‌شان را به زبان اصلي خواند. همين شيوه پژوهش سبب شد كه او به اشرافي مثال‌زدني درباره اديان دست يابد.

سليماني ادامه داد: او سرگذشت هر يك از اين اديان را از ابتداي شكل‌گيري و همچنين وضعيت آنها در شرايط و دنياي مدرن و تكنولوژيك امروز بررسي كرده است. يكي ديگر از موارد قابل توجه كتاب، مصاحبه نويسنده با يكي از نمايندگان هر يك از اديان و همچنين ذكر گفته‌هايي از بزرگان هر دين است. براي مثال، او در ذيل دين اسلام به تصوف مي‌پردازد و روايت‌ها و اشعاري از ابوسعيد ابوالخير و مولانا را ذكر مي‌كند.

وي توصيفي بودن اين اثر و خودداري نويسنده از اظهار نظر درباره اديان مختلف را يكي ديگر از ويژگي‌هاي آن به شمار آورد و گفت: اين بي‌طرفي و توصيفي بودن به ويژه در بخشي كه پت‌فيشر وضعيت كنوني اديان را بررسي مي‌كند و همچنين از نظرات او درباره گرايش بشر به دين در دوره حاضر، به خوبي پيداست.

سليماني يادآور شد: البته نمي‌توان ادعا كرد كه كتابي عاري از غرض و مرض باشد، اما از محتواي اين اثر به خوبي پيداست كه نويسنده كوشيده بي‌طرفي‌اش را حفظ كند و موضع‌گيري خاصي نداشته باشد.

وي با اشاره به مثبت‌نگر بودن پت‌فيشر گفت: به اعتقاد او، بسياري از مردم تصور مي‌كنند پيشرفت‌هاي تكنولوژيك، سيطره ماترياليستي بر دنيا و همچنين برخي سخت‌گيري‌هاي ديني سبب شده‌اند تا دين به دست فراموشي سپرده شود،‌ اما حقيقت اين است كه دين بسيار زنده‌تر و پوياتر از گذشته است و اين موضوع درباره ديندارها نيز صدق مي‌كند. به باور او، دين همچنان به حياتش ادامه مي‌دهد، هرچند پيچيدگي‌هايي عصر حاضر آن را دچار چالش كند.

سليماني درباره جنس نگاه پت‌فيشر به دين و برداشت او از آن گفت: او نگاهي سخت‌گيرانه به دين ندارد و گرايش‌هاي معنوي كه اكنون وجود دارند و ممكن است در عرف دين شناخته نشوند را نيز به گرايش به ديني تعبير مي‌كند. او در اين كتاب اديان كلاسيك را بررسي مي‌كند و نسبت به همه آنها نظري همدلانه دارد و تمامي آنها را برحق مي‌داند، چرا كه به باور وي، اديان راه‌هاي متفاوتي را در پيش مي‌گيرند، اما همه آنها در نهايت يك هدف را دنبال مي‌كنند.

وي با بيان اين كه «پت‌فيشر آينده‌اي روشن را براي دين و معنويت تصور مي‌كند» اظهار كرد: وي معتقد است بشر امروز در معنويت و درك ديني به درجه‌اي رسيده كه براي يك انقلاب معنوي و اخلاقي آماده است؛ به اين معنا كه مردم دنيا به اندازه‌اي از رشد ديني و اخلاقي رسيده‌اند كه تحولي عميق را در درون‌شان شاهد باشند.

وي در پايان يادآور شد: پيش از اين كتاب ديگري از اين نويسنده با عنوان «دين در قرن 21» را ترجمه كرده بودم كه سال 88 منتشر شد. كتاب جديد نيز در روزهاي پايان اسفند انتشار يافت.

كتاب «دايره المعارف اديان زنده جهان» به تازگي در 780 صفحه از سوي انتشارات علم منتشر شده است.
 
بالا