مبلمان و طراحی شهری Urban Design

وضعیت
موضوع بسته شده است.

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ضوابط طراحی ایستگاه اتوبوس (به همراه تصاویر)

ضوابط طراحی ایستگاه اتوبوس (به همراه تصاویر)

در این پست فایلی رو برای دانلود قرار دادم که شامل ضوابط طراحی ایستگاه های اتوبوس شهری،تعدادی عکس از ایستگاه ها و فایل راهنمای ایستگاه های اتوبوس شهری که نوشته شده توسط دفتر حمل و نقل و ترافیک کشور هست. ( نقل قول از نویسنده ی اصلی ، در سایت ِ مرجع ).









فایل پی دی اف به همراه تعدادی عکس از ایستگاه های اتوبوس، ۴٫۵ مگا بایت​

پسورد: www.m-farhang.ir


[h=5]مطلب از: m-farhang ·[/h]
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
جزئیات پل عابر پیاده

جزئیات پل عابر پیاده

امروزه با توجه به افزایش ترافیک و همچنین بزرگرهها و اتوبان ها شاهد افزایش روز افزون پل های عابر پیاده هستیم.

به همین دلیل ،در این پست به بررسی جزئیات کاربردی پل های عابر پیاده می پردازیم.( نقل قول از نویسنده ی اصلی ، در سایت ِ مرجع ).








فایل پی دی اف، ۱۹ صفحه​

پسورد: www.m-farhang.ir
[h=5]مطلب از: m-farhang ·[/h]
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
صندلي گوشه دار؛ هرمنوتیک نشستن و زیبایی شناسی مثلث




ECKBANK OST (صندلي گوشه دار)-طراحي شده توسط (Prechteck inspired)به وسيله ي انبوهي ازچوب.اين ECKBANK OST يك ايده ي مدولاربراي نشستن است.كه براي يك كلوپ مشهوري بنام (prater sauna)در وين در كشور اتريش ساخته شده است.فكر كنيد كه مردم به روشهاي متفاوتي ارتباط اجتماعي برقرار مي كنند،اين ايده ي ECKBANKOST استفاده ي سودمندي را در يك سطح وسيع ايجاد ميكند.​
راحت بودن برروي صندلي ،دراز كشيدن برروي نيمكت،نشستن برروي صندلي براي ارتباط برقرار كردن درهرسطحي از آن،با دوستاني كه نزديك شما هستند،يا حتي اين را بعنوان تكيه گاه براي زماني كه برروي چمن مينشينند استفاده كنيد،اين طراحي اولويت هاي منحصربفردي نسبت به خواسته هاي ما فراهم مي كند.اين خصوصيت نيمكت ها آنها را در بوجود آوردن مكاني ساكت براي هركسي درطول روز (به مانند ارتباطات اجتماعي كه قبلا برروي زمين مينشستند)مي خواند.​
اين نيمكت ها اساسا ازچوب ساخته شده اند،هركدام ازاين مدول ها شامل فرم هاي مثلث شكل فاصله دار به اندازه ي 40 سانتيمتر مي شود،كه هركدام بوسيله ي تيرهاي چوبي افقي به هم متصل ميشوند.هركدام ازاين مثلث ها با مثلث هاي كناري خودش به هم وصل ميشوند و يك سيستم خرپايي محكم را بوجود مياورند.​
اين سازه هاي خرپايي بعدها بوسيله ي تخته هاي چوبي از چوب صنوبر به ابعاد 15*15 سانتيمتر پوشيده ميشوند.بااستفاده كردن از هركدام از اين مثلث ها،مالك ميتواند نسبت به تعداد بازديدكنندگان اين صندلي را گردآوري كند.بدليل ختم شدن هركدام ازاين مثلث ها در طول هاي متفاوت،چيدمان آنها به گونه هاي متفاوت ،موضوع كلوپ را مانند نوع موسيقي،ريتم آن،يا صداي آن را مشخص ميكند .و همچنين آن نيمكت ها اين توانايي در مشخص كردن مقصود هرمكان يا شخصيت آنجا را دارد.
.

الهامات ایده

ساختار

گونه های مختلف نشستن

طبقه ی همکف

فاز 1

فاز2

جزییات

جزییات

صندلی نشستن


 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
پل عابر پياده آمستردام

پل عابر پياده آمستردام

براي طراحي يك پل جديد‌، لازم است كه مفهوم عملكرد پل را در طراحي خود منعكس كنيم و ساختار پل را در تخيل خود قرار دهيم. در گذشته، معني پل تنها ارتباط فاصله ي بين 2 مكان بوده است و حتي در امروزه پل به عنوان فضاي عبور و مرور و يك وسيله ي ارتباط دهنده ي افقي، تداعي مي شود. طراحي اين پل اينگونه است كه سطح زمين را به دو قسمت تقسيم مي كند؛ يكي قسمت بالاي پل كه براي عبور و مرور افراد و دوچرخه سواران مي باشد وديگری، قسمت زيرين پل است كه آب جريان دارد. اين پل(آمستردام) يك رابطه ي عقلاني و انساني را بين 2 عنصر آب و هوا ايجاد مي كند. در واقع مي توان گفت كه پل، از يك سري ورقه هاي نسبتا نازك تشكيل شده كه بارهاي زنده ی زیادی را تحمل مي كند و آنها را به سازه ي خود انتقال مي دهد. این ورقه هاي نازك، به صورت اورلپ بر روي هم پوشيده مي شوند. ارتفاعات متفاوتی كه بر روي اين پل ايجاد شده، باعث مي شود تا بيننده احساسات زیادی را در طول مسير پل تجربه كنند. اين پل از قسمت هايي چون؛ كافه و تراس جلوي كافه، موزه ي هنر هاي تجسمي كه در بيرون واقع شده و يك تعميرگاه دوچرخه تشكيل شده است. تراس رستوران يك احساس آرامش بخشي را به حاضرين القا مي كند. تعميرگاه دوچرخه در قسمت زيرين اين پل قرار گرفته است و داراي دسترسي آسان از قسمت ورودي پل مي باشد. گرچه اين پل(آمستردام) دارای فضاهاي عملكردي بسياري است، اما ايده ي اصلي طرح، كه همان عبور و مرور مي باشد، را حفظ كرده است.


منبع : سایت مارپیچ
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
طراحی پل عابر پیاده در چین توسط CA

طراحی پل عابر پیاده در چین توسط CA

آموزش از پل شهر آب زیادی از ZhuJiaJiao، و یا کسانی که از باغ های ظریف در سوژو، ما تصمیم به اتصال هر دو طرف از 50 متر رودخانه گسترده با مسیر خم شده بود. محور خم پاسخ به شرایط دسترسی مختلف و از لحاظ بصری به محیط اطراف سازگار است. استراتژی ما از استقراض از منابع محلی تاریخی و متغیرهای دیگر از سایت، همراه با هدف افشای عملکرد ساختاری پل، شکل نهایی این پروژه را تولید کند. رابطه بار دهانه توصیه به استفاده از خرپا فلزی است. به منظور مقاومت در برابر تنش پیچشی می رسد قوی در ارتباط با حمایت کمتر سیم پیچ به شکل پل، ما ساختار را فعال همه طرف حجم تحریف آن است. هر دو ساحل رودخانه دارای یک شخصیت متضاد است. این واقعیت این است که از طریق طراحی محدودیت های نامتقارن برای ساختار تاکید کرد. این پل دارای پشتیبانی ساده بر روی سطح شیب دار عرضی است که چهره خیابان های باریک سریع و دسترسی شمالی است. در مقابل، یک اتصال سفت با رمپ طولی است که متصل به مربع جنوبی کند و بزرگ وجود دارد. ارتفاع پل خود را سازگار به نمودار نامتقارن حاصل از حرکت خم شدن است. تلاش برای به حداقل رساندن میزان از بخش های مختلف فولاد، یک الگوی است که می شود چگال با توجه به نمودار تنش برشی را طراحی کنند. به عنوان نمونه های دیگر از سنت های چینی، ما درک می کنیم که پل باید برای یک فضای اختصاص داده شده بر روی رودخانه، اتاق را بیش از آب، بیش از صرفا اقدام به عنوان دستگاه های مهندسی است که حل یک مشکل ارتباطی است. چهره هر دو سقف و عرشه با پوسته های چوبی پوشیده شده است. مقایسه با پروفیل های فولادی در معرض می سازد، ساختار سبک تر به نظر می رسد. علاوه بر این، سقف سراشیب به عنوان بازتابنده بزرگ برای نور مصنوعی است که به دستگیره های نرده ای تعبیه شده است. در طول روز نیز، سطح داخلی بازتاب های پر زرق و برق از نور خورشید در آب گرفتار شوند.






...



...



...



...



...
منبع : سایت معماری مدرن
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
سایبــــــــان آلتوس دکازیوکا

سایبــــــــان آلتوس دکازیوکا

معمار کلمبیایی جین کارلو مزنتی تصاویری از فضای bosque de la esperanza را با ما به اشتراک گذاشته است. این تصاویر از یک حیاط ورزش در هوای باز و پلازای عمومی در بیغوله ی آلتوس دکازیوکا کلمبیا می باشد. خصیصه ی اصلی این حیاط یک سازه ی سایبانی با ابعادی حدود 700 متر مربع, که از یک حجم دوازده وجهی پیش ساخته تشکیل شده است. طراحی همچون شاخه ی درختان در مقابل پس زمینه ی خاموش و کسل کننده ی زیستگاه زاغه نشینان تبیین یافته است. سایبان در یک سایت شیب دار سر هم بندی شده, و بر اساس یک سازه ی چند عملکردی مبتنی بر مجموعه ای از پایه های فلزی در گره های زاویه دار متعدد رشد یافته اند. این فضای ظریف و صنعتی نمایشگر یک هویت متمایز بصری در محله می باشد.و از هر مسافتی با توجه به موقعیت دید قابل رویت است.​
شبکه ی فولادی اطراف حجم دوازده وجهی بسط پیچشی یافته و حالت متخلخل و سبکی از سایه بان ارائه می دهد. سایه بان به عنوان یک پلازای عمومی و نقطه ی اتصالی برای ساکنین این منطقه می باشد. سازه ی سایه بان بر روی بتن زمین بازی معلق مانده است. و توانسته میزبان انواع ورزش ها و فعالیت ها باشد. پرداخت طراحی تهویه ی مناسب فضا را حفظ کرده و آشکارا با زندگی خیابانی مجاور ارتباط برقرار می کند. در شب لامپ های مصنوع اضاف بر سازه ی سایبان می شود و اجازه می دهد سایه بان و سازه ی زیر آن بدرخشد. نهایتاً طراحی توانسته در قامت یک فروم دعوت کننده ی عموم در محله عمل کرده است.
...


...


...


...


...



...


منبع : سایت مارپیچ
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سایه بان درختی شب تاب

یده های ساده و کم‌هزینه‌ای که به طبیعت هم هزینه و یا ضرر خاصی وارد نمی‌کنن خیلی دوست‌داشتنی هستند. می‌شد مثل خیلی وقت‌ها بگیرن و در کنار یک درخت یک پایه فلزی بزنن و سایه بونی ایجاد کنن اما وقتی می شه به کمک درختی در طبیعت و بدون ضرر به اون کار رو ساده تر انجام داد چرا که نه؟
و در عین حال شب هم در نقش چراغی محیطی روشنایی خوبی به ما می ده











'


 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پل بالونی
موضوع:طراحی شهری ،



این ایده‌ی خلاقانه، پل بسیار منحصربه‌فرد و زیبایی است كه به جای پایه‌های نگهدارنده، توسط سه بالنِ پر شده از گاز هلیوم بر بالای رودخانه نگه داشته می‌شود، اما این پل تنها برای زیباسازی و اجرای ایده‌ی آن ساخته شده و از آن استفاده نمی‌شود. این پل در پارک Tatton انگلستان قرار دارد و توسط هنرمند فرانسوی Olivier Grossetete طراحی شده است.
عكس: Duncan Hull, Toby Savage, Wilf & Thierry Bal




















 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]عبور امن با لیزر[/h]موضوع: صنعت و تکنولوژی ، طراحی شهری ،



لیزر از مکان‌های حفاظت‌شده و موزه‌ها به وسط خیابان‌های شهر خواهد آمد! در این ایده‌ی خلاقانه درواقع سیستمی طراحی شده که بر اساس زمان‌بندیِ چراغ‌های راهنمایی چهارراه‌ها، برای اتومبیل‌ها یا عابرانی که اجازه‌ی عبور ندارند، نور لیزر قرمزرنگی تابانده می‌شود و راه به نوعی برایشان بسته می‌شود. البته عبور از این خط قرمز، کسی را دچار سوختگی و مرگ نمی‌کند اما بعید نیست همان موقع، یک تصادف منجر به فوت اتفاق بیفتد!!!!!
طراح: HOJOON Lim

 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]پله‌ای برای همه[/h]موضوع: صنعت و تکنولوژی ، طراحی شهری ،



یک محصول خلاقانه برای تغییر پلکان معمولی به رمپ‌های مناسب برای عبور صندلی‌های چرخدار! این پله‌های متصل به هم، طوری طراحی شده‌اند که با فشاردادنِ یک اهرم در کنار پله‌ی اول، آرام آرام سطوح روییِ پله‌ها بالا می‌آیند و زاویه می‌گیرند و به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک سطح شیبدار بسازند. این محصول ابتکاری، نه فقط برای عبور صندلی چرخدارها، که برای حمل وسایل سنگینی مناسب است که بایستی روی زمین کشیده شوند و نمی‌توان آنها را پله به پله بلند کرد. تصاویر ادامه روش کار این پله را نشان می‌دهد.
طراح: Chan Wen Jie







 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مبلمان شهری

مبلمان شهری

[h=2]مبلمان شهری[/h]
طراحی مناسب و به كارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش هایی از شهر كه به آنها فضاهای شهری می گوییم - فضاهایی همچون پارك‌ها، برخی میادین، پیاده‌روها، مراكز تجاری - تأثیر زیادی در كیفیت زندگی شهری بر جای می‌گذارد.
عناصری از مبلمان شهری تأثیری اساسی در مناسب‌سازی فضاهای شهری دارند.
نیمكت در مبلمان شهریابتدایی‌ترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارك‌ها، استفاده از نیمكت است. این نیمكت‌ها باید به شكلی قرار بگیرند كه دسترسی به آنها آسان و راحت باشد و در سراسر پارك و به تعداد زیاد موجود باشند. صندلی‌ها باید روبه‌روی مناظر زیبا قرار بگیرند اما در در مسیر رفت و آمد افراد نباشند.
نیمكت‌های مراكز عمومی شهر را نیز می‌توان برای آسایش و راحتی شهروندان، نزدیك مراكز ویژه‌ای مانند ایستگاه‌ها،‌كیوسك‌ها، باجه‌های تلفن، سطل‌های زباله و شیرهای آب قرار داد. مهم‌ترین محل برای قرار گرفتن نیمكت‌ها در سطح شهر، مراكزی است كه مردم در آنجا زیاد رفت و آمد می كنند؛ به ویژه مكان‌هایی كه برای استراحت و تفریح مردم در نظر گرفته شده است.
فضای باز زیبا و مناسب عمومی به شهروندان این امكان را می‌دهد كه در كنار یكدیگر از طبیعت اطراف لذت ببرند و با داشتن مكانی مناسب برای نشستن، احساس رضایت آنها چندین برابر شود. افراد مختلف، انواع متفاوتی از نیمكت‌های پارك یا فضاهای سبز را می‌پسندند كه این سلایق متفاوت، چگونگی طراحی نیمكت‌های پارك را تعیین می‌كند و به نوع طراحی آن‌‌ها تغییراتی می‌دهد.


برای نمونه، جوانان بیشتر روی قسمت بالای نیمكت یعنی تكیه‌گاه آن می‌نشینند تا روی خود نیمكت و این مورد باید در طراحی نیمكت‌های پارك یا فضاهای باز شهری مورد توجه قرار گیرد. همچنین نیمكت‌هایی كه به این مراكز اختصاص می‌یابد، باید از استحكام بیشتری در ناحیه پایه‌ها برخوردار باشد.
همچنین برای افراد مسن، نیمكت‌های دارای پشتی یا تكیه‌گاه ، راحت‌تر از نوع بدون تكیه‌گاه آن است، در حالی كه در مورد سایر افراد، صندلی‌های بدون پشتی این امكان را فراهم می‌كند كه در دو طرف نیمكت بنشینند.
ایستگاه‌های اتوبوس وجود یك ایستگاه اتوبوس مناسب، برای تمام سیستم‌های حمل و نقل درون شهری، امری واجب و ضروری است، اما میزان مناسب بودن این ایستگاه‌ها، بستگی به نظر شهروندانی ‌دارد كه از آن استفاده می‌كنند.
از دید مدیران شهری كه مسؤولیت رسیدگی به این موارد را بر عهده دارند، یك ایستگاه مناسب، ایستگاهی است كه به مراقبت و نگهداری كمتری احتیاج دارد اما ‌از دید شهروندان، یك ایستگاه خوب، محیط دید بالایی دارد و امكان سوار شدن راحت به اتوبوس را فراهم می‌كند.
مكان های بدون سایه‌بان، مكان‌های تجاری پر رفت و آمد، مكان‌هایی كه آمد و شد افراد سالمند در آنجا بیشتر است و مكان‌هایی كه در آن آب و هوا اعتدال مناسبی نداشته باشد، برای رفاه شهروندان نیازمند به نصب ایستگاه‌های درون‌شهری است.
بهترین مكان برای قرار گرفتن ایستگاه‌های اتوبوس،‌ نزدیك به مغازه‌ها و تقاطع‌ها است كه در این صورت، باید سه متر عقب‌تر از مسیر عبور و مرور قرار گیرد تا موجب بروز ترافیك و مزاحمت برای افراد پیاده نشود. چنانچه ایستگاه از تقاطع دور باشد، سایه‌بان ایستگاه باید 2 متر از پیاده‌رو عقب‌تر قرار گیرد تا برای ایستادن اتوبوس مشكلی ایجاد نشود.
میدان دید مناسب، مردم را قادر می‌سازد كه آمدن اتوبوس را ببینند. ایستگاه‌هایی كه از نظر طراحی ضعیف هستند به سبكی طراحی شده‌اند كه برای دیدن رفت و آمد اتوبوس، باید ایستگاه را ترك كرد و لب پیاده‌رو رفت.
مردم به اطلاعاتی در مورد زمان ورود و خروج اتوبوس به ایستگاه نیاز دارند. وجود تابلوهای اطلاع‌رسانی در ایستگاه‌ها، برای شهروندان و توریست‌ها بسیار جالب و مفید است؛ به ویژه در بسیاری از مراكز شهری كه افراد، به امنیت بیشتری نسبت به دیگر مراكز احتیاج دارند، مراكزی مانند پارك‌ها، مراكز خرید و دیگر مكان های عمومی، باید از تعداد بیشتری چراغ روشنایی استفاده شود.
در ایستگاه‌هایی كه چراغ‌های روشن دارند، شهروندان هنگام انتظار كشیدن، بیشتر احساس امنیت و آرامش می‌كنند. وجود چراغ‌ در كنار درهای ورودی ساختمان‌های مسكونی نیز برای رفت و آمد افراد مهم است. حتی هنگام تعطیل بودن مراكز نیز وجود چراغ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ظروف زباله ظروف زباله‌ای كه در سطح شهر قرار می‌گیرد به مصارف مختلفی اختصاص دارد. سطل‌های زباله‌ای كه در سطح شهر قرار می‌گیرد، باید به آسانی قابل دسترس، به تعداد زیاد و بی نیاز از محافظت باشد.
یكی از اشتباهات مهم در شهرسازی این است كه سطل‌های زباله را در جایی قرار می‌دهند كه بتوان به راحتی آنها را خالی كرد، نه این‌كه به راحتی برای شهروندان قابل دسترسی باشد. نتیجه این كار، خیابان های پر از زباله و سطل‌های خالی است، زیرا مردم وقت خود را برای یافتن سطل زباله صرف نمی‌كنند.
برای تعیین اینكه سطل زباله در چه جاهایی باید قرار بگیرد، مواردی را باید در نظر داشت؛ مانند نوع مبلمان شهری در خیابان و نوع و موقعیت طبقات اول ساختمان‌هایی از قبیل فروشگاه‌ها و رستوران‌ها. همچنین باید نوع و میزان زباله‌های این مراكز نیز با سطل‌های گذاشته شده متناسب باشد.
بهترین مكان برای گذاشتن سطل‌های زباله، مكان‌های تجاری و پررفت و آمد در حاشیه پیاده‌روها، نزدیك به اغذیه‌ فروشی‌ها و كنار صندلی‌های ایستگاه‌ها است.
برخی موارد را نیز در طراحی سطل‌های زباله باید در نظر داشت، مانند تفاوت در طراحی سطل‌های زباله با توجه به نوع زباله، داشتن دریچه برای دور نگاه داشتن از خطر واژگونی و نفوذ حیوانات به آن و در نظر گرفتن اندازه سطل به تناسب میزان استفاده و استحكام آن.
این موارد نیز در طراحی سطل‌‌های زباله باید در نظر گرفته شود: استقامت و دوام، موارد ضد حریق، رنگ، مقاومت در برابر آلودگی، لعاب داشتن سطل كه شامل رنگی می‌شود كه به راحتی ورقه نشود، استفاده از پلاستیك‌های مقاوم و ورقه‌های استیل گالوانیزه.
معیارهای رنگ‌آمیزی مبلمان شهری تقسیمات منطقه‌ای، عناصر مختلف شهری، معماری و بافت منطقه‌ای، از معیارهای اصلی رنگ‌آمیزی مبلمان شهری محسوب می‌شوند. در تقسیمات منطقه‌ای، عناصری مانند ویژگی‌های منطقه به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی، ویژگی‌های فرهنگی، مبلمان، علائم هدایتی، كیوسك‌ها، جدول‌ها، نرده‌ها و پل‌های عابر، مورد توجه قرار می‌گیرد.
همچنین نوع رنگ بر پایه پژوهش‌های رنگ از منظر روان‌شناسی شهری، پژوهش‌های روانكاوانه هر منطقه و طبقه‌بندی نیازهای رنگی بر اساس فرهنگ هر منطقه، رنگ فضای سبز و رنگ‌بندی گل‌آرایی ، هارمونی رنگ‌های طبیعی فضای سبز با رنگ حصارها و عناصر جنبی موجود در فضا و معماری، پژوهش‌های تكنولوژیك و شیمیایی رنگ و مصالح ماندگار و سازگار با شرایط محل و شرایط اقلیمی آن، تعیین می‌شود. همچنین كارشناسان به لحاظ شرایط اقلیمی، فصل‌های تابستان و بهار را برای این كار پیشنهاد می‌كنند.
تهران از جمله شهرهایی است كه به لحاظ بصری و منظر عمومی، دارای اغتشاشات و بی‌نظمی‌های فراوانی است و با كمی دقت می‌توان وجود این بی‌نظمی‌ها را در تمام نقاط و سیمای شهر احساس كرد.
كارشناسان، وجود رنگ مناسب در یك محیط شلوغ با مبلمان فرسوده و بی‌روح مانند تهران را برای ایجاد نشاط و آرامش در شهروندان ضروری می‌دانند و همچنین این عنصر را عاملی برای كمتر به نظر رسیدن این خرابی‌‌‌ها و فرسودگی‌‌ها به شمار می‌آورند.كیفیت رنگ‌آمیزیبا توجه به شواهد و مدارك موجود، موضوع رنگ در تهران هیچگاه ـ چه در گذشته و چه در حال حاضرـ به شكل تخصصی دنبال نشده و كیفیت كاربرد رنگ در شهر از سوی اغلب كارشناسان ضعیف ارزیابی می‌شود. به گفته كارشناسان رنگ‌های استفاده شده در تهران از نوع رنگ‌های روغنی است و به ندرت از رنگ‌های ماشینی استفاده می‌شود.​
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
گرافیک محیطی و مبلمان شهری

گرافیک محیطی و مبلمان شهری

مقدمه:
طراحی شهری، شهرسازی، مبلمان شهری، گرافیک محیطی، منظر شهری، فضاهای شهری و. . . اصطلاحاتی هستند که به تدریج وارد مباحث مدیریت شهری شده و به دنبال خود مجموعه ای از تخصص ها نظیر معماران، طراحان صنعتی، گرافیست ها، نقاشان، طراحان فضای سبز و. . . را وارد این عرصه نموده اند که هریک ادعای خاص خود را داشته و عدم شناخت کافی مدیران شهری، ملقمه ای از دخالت های غیر کارشناسی در حوزه های مختلف را به وجود آورده است. اما تعریف جدید هریک از این مفاهیم چیست و هر حوزه با به دست چه کسی باید سپرد؟ حوزه تخصصی و محدودیت هر یک چیست و اهمیت آن کدام است؟ بر اساس عنوان همایش، این مقاله سعی دارد تا تعاریف مبلمان و گرافیک محیطی را مشخص و نقش واقعی هریک را در وجوه گوناگون شهر بیان نماید.
مبلمان شهری:
مبلمان شهری یا اسباب و اثاثیه شهری (urban furniture - urban elements) مجموعه ای از وسایل و تجهیزاتی است که در محیط های شهری نصب شده و به نیازهای شهروندان در برخورد با شهر پاسخ می دهند. این نیازها بسیار متفاوت و متنوع هستند. نیاز به نشستن، ایستادن، قدم زدن، خواندن، برقراری ارتباط، خوردن و آشامیدن و ... .




ریشه حضور مبلمان شهری در جوامع انسانی به قدمت تاریخ است و هیچ گاه نمی توان نقطه آغاز مشخصی برای آن یافت. نیاز ساکنان شهر با گسترش شهرها، گسترش یافته و تغییر کرده است و عناصر شهری نیز به تبع آن شکل گرفته، گسترش یافته و تغییر کرده است. مساجد در طول تاریخ شاهد حضور عناصر ابتدائی نظیر نشیمن گاه، وضوخانه، آبخوری، ساعت آفتابی، حوض و ... و شهرهای ما از دیرباز شاهد اجزائی نظیرآب نماها، پایه های روشنائی، سکوها، راه بندها، گل جای ها و ... بوده است که به تدریج و به خصوص در دوران صفویه، برخی از آنان به آثار هنری گران بهائی تبدیل شده اند. این عناصر اگرچه در ابتدا بسیار محدود بوده اما با پیدایش اختراعات و پیشرفت علم، تکنولوژی و به دنبال آن پیدایش نیازهای جدید، گسترش یافته و پیچیده شده اند. اسباب و اثاثیه شهری از یکسو ریشه در شهر و فضاهای شهری دارند و از سوی دیگر پاسخگوی شهروندان و نیازهایشان هستند و همان قدر که باید به لحاظ فرمی با فضاهای شهری تطابق داشته باشند، باید با انسان ها نیز تطبیق یابند. چرا که اصولا این عناصر مهم ترین عناصر کاربردی شهر ها هستند. امروزه با تغییر تعاریف شهر و تغییر اصول نگرشی به فضاهای شهری به خصوص از میانه قرن بیستم به بعد، مبلمان شهری تنها به نیازهای فیزیکی شهروندان پاسخ نمی دهند بلکه در طول این زمان طولانی چنان در اجزاء شهری تنیده شده اند که پا را فراتر گذاشته و درگیر فرهنگ، خاطره و نیازهای روانی شهروندان شده اند. در شهرهای اصولی و هماهنگ عناصر اثاثیه شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر و شهروند هستند. نیمکت تنها تخته ای برای نشستن، سطل زباله تنها مخزنی برای انداختن پاکت آب میوه و چراغ ها ابزاری تنها برای روشنائی نیستند.
امروزه مبلمان شهری اصلی ترین مفصل ارتباطی شهروند با شهر است. ابزاری که علاوه بر رفع نیاز، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند. در واقع زیبا ترین فضاهای شهری که اساس شهرسازی امروز است بدون عناصر مبلمان شهری، ارتباطی با شهروندان و استفاده کنندگان برقرار نخواهند کرد. در تعریفی ساده، مبلمان شهری عناصر واسط فضاهای شهری و شهروندان هستند که نقش خود را با پاسخ گوئی به نیازهای آنان ایفا می نماید. نیاز سنجی، انتخاب و چیدمان مبلمان شهری، علمی خاص است که استانداردهای مخصوص خود را دارد. این استانداردها و قواعد را از یک منظر و به صورت خلاصه شامل موارد زیر دانست:
1- ارگونومی و آنتروپومتری: به علم ابعاد و اندازه های انسانی آنتروپومتری می گوئیم و هنگامی که این ابعاد و اندازه ها به کمک طراحی فضا و وسائل مورد استفاده توسط انسان می آید به آن ارگونومی می گوئیم. ارگونومی در واقع علم استفاده از اندازه های انسانی در طراحی محصولات است.
2- آداب، رسوم و فرهنگ استفاده که برای هر قوم، ملت و یا شهر ممکن است متفاوت باشد. فرهنگ های مختلف هم بروی فرم و هم رنگ و بافت عناصر مبلمان شهری تأثیر می گذارند.
3- مواد و مصالح قابل استفاده در جغرافیای مختلف.
با گذشت زمان و نزدیکی انسان ها و جوامع به یکدیگر و همچنین آسان شدن رفت و آمد و سفر، نیازهای انسان ها نیز به یکدیگر نزدیک شده و اگرچه بسیاری از عناصر شهری را برای تمامی شهرها قابل استفاده نموده است اما هنوزهم بخشی از این وسائل باید بر اساس ضرورت های هرکشور و یاشهر طراحی وساخته شوند. نحوه استفاده از پارک، مدت نشستن، زمان پیاده روی، نوع تفریحات مردم و گذران اوقات فراغت و ... میان شهروندان مشهدی، تهرانی و اهوازی کاملا متفاوت است. میزان نور و زاویه تابش نیز در این شهرها متفاوت است. کارکرد خاص خیابان ها در ساعات مختلف روز در شهرهای مختلف تفاوت های اساسی دارد و شرایط آب و هوائی استفاده از مواد گوناگون را در ساخت و نصب این عناصر می طلبد تمام این تفاوت ها و به خصوص تفاوت های فرهنگی و رفتاری، نمود شهری خود را در مبلمان شهری می یابد. اما متاسفانه مبلمان شهری در شهرهای ما نه تنها خاطره انگیز نیست، بلکه گاهی به اصلی ترین نیازهای فیزیولوژیکی و فیزیکی انسانی نیز پاسخ نمی دهد و بدین ترتیب فضاهای شهری را نیز ناکارآمد و ارتباط شهر و شهروند را از هم می گسلد و یا اصولا اجازه نمی دهد این ارتباط شکل بگیرد. مبلمان شهری از این جهت اهمیت دارد که باعث حضور بیشتر و کیفی شهروندان و در نتیجه افزایش مشارکت شهروندان شود. همچنین مبلمان شهری فضاهای شهری شهرهای ما را برای اقشار خاص قابل استفاده می سازد. شهروندان سالمند، مادرانی که فرزندان خردسال دارند، جانبازان و معلولین چگونه در شهر حاضر می شوند؟ چگونه حرکت می کنند واز شهر لذت می برند؟ وظیفه اصلی طراحی و نظارت بر ساخت عناصر مبلمان و اثاثیه شهری بر عهده طراحان صنعتی است و در این وظیفه اصلی هم به کمک معماران و طراحان منظر می روند و هم از مهندسان مکانیک و سازه کمک می گیرند اما مسئولیت اصلی کماکان بر عهده طراحان صنعتی خواهد بود. طراحان صنعتی کارشناسانی هستند که نیاز مخاطب را شناسائی کرده و یا تشخیص می دهند، با تولید انبوه و روش های آن آشنا هستند و از سوی دیگر به خوبی تخصص تعیین رنگ و فرم را فرا گرفته اند. طراحان صنعتی برای تعیین رنگ عناصر و وسائلی که طراحی می نمایند نیازمند گرافیست ها و یا نقاشان نیستند. تفاوت اصلی طراحان صنعتی و معماران، شناخت آنان از روش های تولید و آشنائی آنان با مواد و مصالح تولیدی و چگونگی تولید انبوه است.

منبع : newdesign
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
ايستگاه اتوبوس آخن از پيتر آيزنمن ؛ خلاقيتي در طراحي حوزه عمومي

ايستگاه اتوبوس آخن از پيتر آيزنمن ؛ خلاقيتي در طراحي حوزه عمومي







اين ايستگاه اتوبوس، صريحا همچون بيگانه ايست در ميان ساختمان هاي ظريف قرن نوزدهمي و بلوك هايي اداري كه در اطراف آن قرار گرفته است. اين سازه كه از فولاد تا خورده، درست شده است ؛ همچون پنجه اي غول آساست كه سنگفرش خيابان را چنگ مي زند.
با وجود استفاده كودكان محلي از اين سازه، به عنوان فريم كوهنوردي به جاي هدف عملكردي آن، در روزهاي باراني، اين ايستگاه، سرپناه مناسبي مي گردد ؛ در حالي كه كمترين ميزان ممكن از طبيعت اطراف را مي پوشاند.
اين سازه به شدت زاويه دار مي باشد و خطوط شكسته و اريب آن در قطعه ي فولادي ِ بلندي كه همچون سنگي تراش خورده در بيرون از ايستگاه قرار گرفته است، تشديد مي گردند.
در اين سرپناه منحصر بفرد، يك ساعت ديجيتال و صفحه نمايشي الكترونيكي نصب گشته است كه اطلاعات عمده ي شهري كه عموما به وسيله روزنامه هاي محلي منتشر گشته اند، در آن به نمايش در مي آيند.​
Aachen Bus Shelter
Aachen Bus Shelter
Aachen Bus Shelter
Aachen Bus Shelter

منبع:ایران شهرساز

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پل رهگذر پیاده و آمیختن آن با چایخانه

پل رهگذر پیاده و آمیختن آن با چایخانه



سنت لورانت وال ( laurent Saint val ) در شهر آمستردام ( Amsterdam ) یک پل همراه با فضای چایخانه و رستوران طراحی کرد . این پل آمیخته جالبی از مهرازی مدرن می باشد که در سده هفدهم در میراث جهانی یونسکو ( UNESCO World Heritage ) نگاشت شد . آمستردام پایتخت کشور هلند است و شمار مردم آن تقریبا 740 هزار تن ( برابربا یک و نیم میلیون بیشتر از شهرهای پیرامون کشور هلند ) می باشد . در نزدیک به 500 سال پیش ، قرن17 ، شهر آمستردام یکی از جایگاه‌های بازرگانی جهان شد . شهری مانند " فیشرمن " ( Fisherman City ) با زیاده روی در گونه ساختمان سازی ، مهرازی مدرن را در میان نمای ساختمان های باستانی خود بوجود آورده اند؛ که این مهرازی مدرن برای گردشگرها بسیار شگفت انگیز است . کوچک بودن شهر آمستردام ، و قرارگیری جایگاه های باستانی این شهر در زمین هایی با گستره ناچیز ، مایه می شود که گردشگر ها به سادگی از همه جا های باستانی دیدن کنند . شاید کوچک بودن آمستردام یکی از انگیزه های مشهوریت این شهر در برابر دیگر شهرهای مهرازی یا سروده و فرهنگ است . در هر کجای آمستردام که پای بگداریم آگاه می شویم که همه ساختمان ها با آگور ( آجر ) ساخته شده اند . با این که به کارگیری آگور ، در ساختمان های باستانی خود از چوب هم بکارگیری می کردند . برای آتش پذیر بودن چوب و همچنین پدید آمدن آتش سوزی در سال های 1421و1452 بکار بردن چوب ناروا شده است . دانش ها و مهرازی استاندارد در پایتخت آمستردام ، مایه می شوند که خانه ها به روش های مدرن و مقاومی طراحی شوند . مهرازگر " سنت لورانت وال " می گوید که برای دلبستگی زیاد به چوب و اقتصادی بودن آن ، بهتر می دانم که در ساخت این پل چوب بکار برم . چوب دارای ویژگی هایی مانند : ایستادگی ، کشسانی ، سازگاری با دیگر ساخت مایه ها و سرانجام سویه های زیباشناختی است و همچون یک ساخت مایه ها سنتی و جهانی ، در چند سال گذشته به ارزش آن در ساختمان سازی پی برده اند . چوب با داشتن ویژگی زیبا شناختی در بیشتر ساختمان های شهر آمستردام بکار برده می شود . در طراحی درونی و بیرونی این پل افزون بر چوب ، آلومینیوم و استیل هم بکار بسته شده است .
.

.

پرسپکتیو با دید پرنده

.

موشکافی سازه

پیوندهای میان بخش های سازه
منبع:memartect.blogfa.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
آلفا پولاریس و پل نامتقارن کن گیلی

آلفا پولاریس و پل نامتقارن کن گیلی

کن گیلی پل شیبدار از فولاد Corten است که بر روی جاده اصلی قرار گرفته و دو ناحیه شهری Granollers اسپانیا را به ‏یکدیگر متصل میکند. این پل توسط Polaris Alfa مهندس عمران اسپانیایی ساخته شد. ‏ دو منطقه ی Alta Terra و Gilli Can از طریق مسیر انحرافی در اطرافشان با هم ارتباط داشتند، اما پل عابر Gili Can ‏مسیرمستقیمی را بوجود آورد که منطقه ی پر جمعیت Gilli را به منطقه ی کم جمیعت Alta Terra بهم نزدیک ساخت. ‏بدلیل آنکه Gili Can (در سمت شمال سایت) ‏‎4/3‎‏ متر بالاتر از سطح قرارگیری Alta Terra (که در جنوب سایت قرار ‏گرفته است) است، پل Gili Can بصورت شیبدار بین این دو منطقه قرار گرفته است. این پل نامتقارن از فولاد جوی و ‏کفپوش های چوبی و LED ساخته شده است . قطعات پیش ساخته ی کارخانه یی این سازه فولادی ، چهار روز زمان برد که ‏در سایت نصب شوند. در زیر اطلاعاتی بیشتر از این پروژه داده شده است. :‏ مقدمه:‏ در واقع ساخت این پل درخواست قدیمی ساکنان این دو منطقه بود که جاده ی 1432-BV بین آن دو منطقه قرار گرفته و ‏فاصله ایجاد کرده بود. این دو منطقه مسکونی یعنی Alta Terra درجنوب و Gilli در شمال دارای طبیعت و شرایطی ‏متفاوتی هستند: Gilli Can منطقه ای با تراکم جمعتی بالا ، فروشگاه ها و امکانات اجتماعی زیاد است که فضاهای سبز ‏عمومی ندارد و این درحالیست که Alta Terra منطقه ای با تراکم شهری پائین با پارک و فضای سبز عمومی زیاد است که ‏امکانات اجتماعی ندارد. تا قبل از ساخت این پل، هرگاه مردم این دو منطقه میخواستند به منطقه ی دیگر بروند، باید از ‏مسیری باریک و انحرافی عبور میکردند که بر روی پل بزرگراه در حاشیه شرقی این دو منطقه قرار داشت. به همین دلیل ‏اوایل سال ۲۰۰۱، شهرداری ‏Borough‏ Granollers ، آلفا (Polaris Alfa) را مسئول طراحی یک مسیرارتباطی جدید ‏برای این دو منطقه کرد. ‏ کانسپت :‏ طرح مسیر پیشنهاد شده ، پل عابریست که درکنار تقاطع خیابان Ferran Sant با خیابانMercè la de Verge و خیابان ‏Sant Marc‏ قرار دارد که در سمت Alta Terra ، دارای فرم نا متقارن حاشیه جاده است. مهندس سازه این پروژه ‏Xavier ‎Font‏ بود که قصد داشت از این فرم نامتقارن ایجاد شده توسط دو سطح مختلف بانک Alta Terra و Gilli استفاده کند و در ‏وسط حاشیه جنوبی جاده یک پلت فرم کوچک قرار دهد. ‏ کارفرما و طراحان بدنبال راه حلی با کمترین هزینه مراقبت و مینیم تاثیر بر محیط زیست بودند. از اینرو از فولاد Corten ‏‏(که پوشش خارجی زنگزده اش محافظی برای فرسایشش در آتی است ) برای سازه؛ لامپ های LED (با عمر طولانی و ‏مصرف انرژی پائین ) برای استفاده بروی کف به منظور روشنائی پل ؛ و چوب پلیمری (عدم نیاز به نگهداری) برای ‏پوشش بروی سازه و کفسازی استفاده شد همچنین کار فرما از طراح خواسته بود که عابر پیاده ی برروی پل ،مینیمم دید و ‏تسلط را برروی جاده داشته باشد و این دلیل دیگربرای استفاده ی فولاد برای کف بود. فولاد مذکور این قابلیت را داشت که ‏با حداقل پرسنل متخصص ، اجزایش در محلی دورتر از سایت ( در کارخانه) ساخته شده و به سایت منتقل داده شود تا به ‏سرعت در محل نصب شوند. این امرسبب کاهش در ایجاد مزاحمت و اختلال در اطراف سایت میشود. ‏ طرح پیشنهادی یک تیره خم شده که با دو تیر کرتنی طولی( با مقطع مربع توخالی) شکل گرفته است و در عرض و عمق ‏متغیر بوده و دهانه ای برابر با‎32.7 ‎‏ متر می پوشاند. در راستای دهانه اصلی، این دو تیر مربعی شکل در ناحیه بالشان با ‏تیرهای فرعی بهم جوش داده شده اند و مقطع U شکل پل را بوجود آورده اند. تیرهای فرعی مذکور هم کفپوشهای چوبی ‏پلیمری (با عرض دو متر) را در میان تیرهای طولی نگه می دارند. ‏ این سیستم به سازه اصلی بوسیله دو لولای فولادی با دهانه ی ۱۳.۹ متر متصل می شود. بدین ترتیب دیگر احتیاجی به ‏ساختن فونداسیون بر روی لبه جنوبی زیرگذر (که خاک نامرغوبی داشت) نبود. در این مقطع V شکل ، دو تیری که تیر ‏اصلی را شکل میدهند، توسط دیافراگم های فرعی (که توسط پلیت های خارجی پنهان اند) به هم متصل شده اند. بدین ترتیب ‏این تیر بصورت یک تیرخمیده ی یکپارچه به نظر میرسد.‏ کاربرد فولاد در این پروژه مزایای بسیاری همراه داشت. استفاده از فولاد این امکان را داد که براحتی به یک فرم تندیسوارانه ‏ای که مد نظر بود تبدیل شود. تناسب بالای استحکام به وزن ، نهایتا به سازه ای سبک و فونداسیون سبک ختم شد. همچنین ‏کاربرد فولاد برای کف پل هم ، موقعیت ساخت کف را در محیط کنترل شده ی کارگاه ساخت داد. همچنین فونداسیون ها، پایه ‏های پل و کوله (بخشی از سازه قوسی که رانش تکیه گاهی یک قوس ، طاق یا عضو فشاری را گرفته و تحمل میکند) در ‏سایت ساخته شدند، و سازه فولادی پیش ساخته به محل منتقل داده شد. این امرسبب بالا بردن کیفیت محصول و افزایش ‏سرعت در پرسه ی ساخت و ساز شد. ‏ برای سرویس های مورد نیاز که باید در آتی نصب شوند ، هفت لوله در زیر کفسازی چوبی تعبیه شده است ؛ به گونه ای ‏که هفت حفره در شبکه ی تیرهای فرعی (که دو تیر اصلی و دیافراگم فرعی جنوبی را بهم متصل میکند)وجود دارد که ‏امکان عبور لوله های مذکور را فراهم کرده است. ‏ روشنائی پل بر روی کف توسط دوازده لامپ LED تامین میشود که با سایبان های فولادی محافظت و به شبکه های اصلی ‏داخلی فیکس میشوند و با میله های فولادی ضدزنگ در دوطرف نصب شده اند.. ‏ ساخت و ساز:‏ در سال ۲۰۰۹ شهرداری ‏Borough‏ Granollers بودجه ای فوری برای ساخت سریع طرح مورد نظر گرفت که بعد از آن ‏Polaris Alfa سمت مدیریت اجرائی طرح را در سایت به عهده گرفت.. ساخت و ساز این پل در ژوئن ۲۰۰۹ شروع شد ‏‏.کار از سمت جنوبی (Alta Terra) شروع شد و شمع ها ی فونداسیون و کوله ساخته شدند . و همزمان با ساخت پایه های ‏پل در سایت ،کف فولادی در Ripollet ( ۲۰ کیلومتر دور تر از سایت ) در کارخانه ساخته میشد. ‏ وقتی که ساخت پایه ها و کوله به اتمام رسید و پایه ستون ها در جایشان قرار داده شدند ، سازه فولادی از کارخانه به سایت ‏منتقل و بر روی آنها نصب شدند. نهایتا ، همزمان با ساخت قسمت شمالی سایت ، کفسازی چوبی پلیمری بر روی کف و ‏روشنائی پل انجام شد تا پروژه پل برای افتتاح در سال ۲۰۱۰ آماده باشد. ‏

پل کن گیلی و ایجاد مسیری مستقیم بین دو منطقه ‏

دو منطقه شهری و فاصله ایجاد شده بینشان توسط جاده 1432-BV ‏

پل کن گیلی و جاده 1432-BV

پل کن گیلی پلی نامتقارن

آلفا پولاریس و پل کن گیلی

آلفا پولاریس و پل کن گیلی

مینیم دید و تسلط برروی جاده ‏

تیرها با مقطع مربع شکل (قوطی)‏

فرم U شکل پل ‏

فرم یکپارچه و تندیسوارانه پل ‏

اتصال کوله به زمین
مـنـــــــبـع : www.dezeen.com


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

آتلیه 9.81 از فرانسه ، یک سایبان سوراخ دار قرمز بین یک ردیف خانه طراحی کرده تا یک راهرو یا مسیر عابر پیاده مسقف را در Tourcoing -فرانسه- ایجاد کند . این ساختار از کامپوزیت آلومینیومی ، پلاستیک و نیز یک سری شکستگی برای ایجاد سقف در مسیر ، ساخته شده است . گرافیک هایی که دراین سطح استفاده شده ، بازدیدکنندگان را بین ایستگاه اتوبوس جدید در یک طرف و ایستگاه مترو و تراموا در طرف دیگر هدایت میکند .

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81

تقاطع عابر پیاده از آتلیه 9.81



مـنـــــــبـع : www.dezeen.com
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی نیمکت چرم در پیاده رو توسط طراح هلندی
مـنـــــــبـع : www.designboom.com


یک طراح هلندی یک پیاده رو را در شهر"چسترفیلد" انگلستان با یک نیمکت مبلی چرم مبله کرد. اولین بار این ایده فضای عمومی در روتردام به ذهن طراح خطور کرد."نیمکت کاناپه ای پارک"قواعد متداول زیربنای خیابان را مورد بازنگری قرار میداد -چیزی پیشنهاد شد که کمی راحت تر ودنج تر باشد.از طریق حذف نیمکت های قدیمی به طور کلی ساختارهایی که در مناطق عمومی بیرون نصب شده اند برای جلوگیری از تخریب بکارگرفته می شدند. طراح،جوست گوردیان بتون کلیشه ای و نیمکت چوبی پارک را برداشته بود و این را به چیزی که کمی شیکتر ولوکس تر است تبدیل کرد. این نیمکت با صندلی و پشتی مبلمانی چرم و همچنین با چوب درخت گردو و جزییات آن ازگل میخ هایی طلایی رنگ و در نهایت با استفاده از تکنیکهای هنری و سنتی متداول ساخته شده است.

نما از روبرو

جزییات نیمکت

جزییات نیمکت

نمایی از نیمکت

جزییات گل میخ های طلایی و چوب گردو در نیمکت

حفظ طراحی معمول از یک نیمکت پارک

نما از پشت
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنای یادبود در هند؛ نماد چرخ نخ ریسی
.


..



Charkha پروژه ای در هند، به طول 11متر در فضای باز که در مقطع میدان شهر مومبائی نصب وراه اندازی شده است. این پروژه برای یک مسابقع طراحی بنای یادبود انجام شده است. این کار برگرفته شده از نماد چرخ نخ ریسی که توسط مهاتما گاندی ترویج داده شدوهدف آن نشان دادن طیف معاصری از ابعاد اجتماعی و فرهنگی هنداست.​
این کار متشکل از مجموعه ای از فریم های مثلثی است، وهمچون مجسمه ای پویاست که بسته به جایی که بیننده به آن نگاه می کند، فرم آن متغیر است. سه ستون خم شده ومنحنی وار آن به عنوان چارچوب عمل می کنندو این امکان را فراهم می سازد که تیرهای دیگرقبل از بازگشت به صفحه ی زیرین به ابعاد 9×9 مترمربع ، در یک جهت نصب شوند.هرکدام از این شبکه های مثلثی به صورت خاصی منحصر به فرد هستند و مفهوم " وحدت در عین کثرت" برابر مفهوم غنای فرهنگ چندین ملت را بیان می کند.​
طرح با استفاده از اپلت های دیجیتال پیش رفت ، حالت فزاینده ای ازیک چرخ درحال چرخش با پارامترهای مختلف در بازیبررسی شد: قطر، چگالی، سرعت و هندسه. زمانی که این کار بطور کامل تعریف شد، در شش قطعه ی جداگانه قبل از اینکه در سایت مونتاژ شود، پیش ساخته شد. بصورت انتزاعی، این طراحی نشان دهنده ی ایدئولوژی چرخ نخ ریسی است و پیشرفت پایدار هند را از طریق پویایی بصری و ساختار می رساند.​


سایت

دید از خارج




charkha




charkha


charkha

charkha




طرح مدل شده با کامپیوتر

روندکار


مطالعات خطی

پروسه


مدل سه بعدی


نما
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
فراتر از ديوار از دانيل ليبسكيند ؛ هفته طراحي ميلان 2013

..
.
.



"معماری یک زبان است که قادر به روایت داستان ِ روح انسان است."​
- دانیل لیبسکیند​
" فراتر از ديوار " طراحي شده توسط معمار بزرگ، دانيل ليبسكيند، بررسي معماري ست بيش از زيبايي شناسي و تكنيك ؛ و همچون منبعي ست از الهام، خلاقيت و دانش كه زندگي مي كند و نفس مي كشد ؛ توصيفي ست از فضاي داخلي و خارجي، همراه با بدن و روح ؛‌ همچون موجوديت يك انسان.​
اين چيدمان ( اينستاليشن )‌ كه به تازگي به نمايش در آمده بر اساس ايده اي از كهكشاني اسپيرال مشتق شده است كه مجموعه ي پيچيده اي از اشكال هندسي زاويه دار با محورهاي مختلف مركزي متفاوت آن را شكل داده اند و با فشار و كشش هاي متنوعي به جهت هاي مخالف رانده مي شوند.​
اين سازه كه عنوان " موزاييك رياضياتي " را لقب گرفته است، نمايشي ست از ويژگي هاي يك فراكتال ِ بي انتها. اين سطوح كوارتز با الگوهايي هندسي تراشيده شده اند و موزاييك هايي امروزي را به نمايش مي گذارند كه فراكتايل ( فراكتال + تايل ) خوانده مي شوند و فرمي شطرنجي به خود گرفته اند كه تكرار نمي گردند.​

اين سطوح ِ روكش منحصر بفرد، توسط گروه كاسنتينو توليد گشته اند كه به توليد صفحه ها و سطوح متنوع و با كيفيت بالا براي مقاصد معماري و طراحي مشغول مي باشند. اين چيدمان، هم اكنون در هفته ي طراحي ميلان 2013 ، در محوطه دانشگاه ميلان به عنوان بخشي از نمايشگاه تركيبي معماري و طراحي اينترني به نمايش در آمده است كه از 8 آوريل آغاز گشته و تا روز 21 اين ماه برقرار مي باشد.​




daniel libeskind: beyond the wall



daniel libeskind: beyond the wall




daniel libeskind: beyond the wall



daniel libeskind: beyond the wall




beyond the wall - 3D


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
دنتون کُرکِر مارشال و پل بافته شدۀ چین؛ پیچش شهری

دنتون کُرکِر مارشال و پل بافته شدۀ چین؛ پیچش شهری

معماران دنتون کُرکِر مارشال، این پل اسپاگتی را برای هانگزو چین طراحی کردند.در این مسابقه اشخاص سرشناس معماراز قبیل زاها حدید و گیریمشاوزهم شرکت داشتند. اما متاسفانه این مسابقه بعد از مدتی لغوشد. دنتون کُرکِر مارشال قبلا برنده ی مسابقه ی طراحی پل در اُکلندِ نیوزلند شد؛ ولی ساخت آن با تاخیر مواجه شد که تا سال ۲۰۱۶ هم تکمیل نمیشود.
در این مسابقه طرح پل ۵۰۰ متری، همانند سه طناب فلزی است که در طول رودخانه جینشا بهم تابیده شده اند. در این طرح، طناب اول مسیری همواربرای دوچرخه سواریست ؛ درحالیکه مسیر دوم ، مسیر پیاده روی است که با ایجاد سطوح مختلف ، دید و چشم انداز متنوعی را برای عابر پیاده بوجود می آورد. طناب سوم ، تیری است که تندیسوارانه در اطراف دو تیر دیگر بافته شده و حرکت میکند.
راه حل تندیسوارانه ی مارشال ، بیانی مدرن و پویا از فرهنگ محلی و سنتی این شهراست. حرکات سینوسی و پویای طرح ، به عنوان یک تندیس شاخص و متمایز در بافت قرار گرفته است. این نمایه باریک و بلند (غیر قابل تردد برای ماشین ) در عین آنکه خیالی به نظر میرسد، حرکتی صعودی جسورانه ای است که تا زیرخط آسمان کشیده شده است و به مثابه یک امضاء در میان ساختمان مدرن نیوهانگزو نقش بسته است. تیم معماری با شرکت اروپ(Arup) همکاری کرد تا کانسپتی را که نیل بُرون (دایرکتورپروژه )، آنرا " خاطره انگیز و متمایز " نامید ، را تکمیل کند. سه عنصرطنابی – کف پل تحتانی، کف پل فوقانی، و سازه ی نگهدارنده تابیده شده - با گونه ای متبحرانه با یکدیگر ترکیب شده تا عنصری ترکیبی را بسازند که هم هارمونی سازه ای دارد و هم هارمونی بصری دارد. بُرون میگوید : این طرح ، کانسپتی قوی است که حامل مفاهیمی از قبیل: طنابها، دراگون ها، بستراطراف، چشم انداز، کالیگرافی و یا به بیان ساده تندیسی آبستره و ... میباشد.
نکته قابل توجه این بود که تکنیک های ساخت و ساز استاندارد بکاررفته شده برای این فرم پیچیده هندسی باعث شد که کانسپت طرح براحتی قابل اجرا و ساخت باشد. این تکنیک استفاده از اسکیم وبی پل (Bridge Webb) بوده که بیش از ۱۰ سال پیش اروپ و مارشال پیشمگامان استفاده ازاین تکنیک ( سه بعدی سازی اتوکد D3 برای طراحی پل های هندسی پیچیده) بودند. جان باهریک(اروپ) میگوید: استفاده از مدلسازی های دیجیتالی برای پل رودخانه جینشا یک ابزار قوی و موثر برای پروژه محسوب میشود که در ارائه مفاهیم و مقاصد طرح ، نقش بسزائی داشته است.​

مسیر دوم با سطوح مختلف ،و ایجاد دید و چشم انداز متنوع

سه طناب فلزی بافته شده برروی دریاچه جینشا

طناب سوم ،و حرکت تندیسوارانه به دور دومسیر دیگر

پل بافته شدۀ چین

پل بافته شدۀ چین

پل ۵۰۰ متری چین

ثبت نمایه ی باریک و بلند درمیان ساختمان های مدرن

حرکت جسورانه ی صعودی و خط آسمان

نمایه ی باریک و بلند



مـنـــــــبـع : www.dezeen.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طرح خلاقانه زاها حدید برای مترو ریاض

طرح خلاقانه زاها حدید برای مترو ریاض

طرح خلاقانه زاها حدید معمار عراقی انگلیسی برای ایستگاه مترو مرکزی شهر ریاض از سوی مسئولان شهری به عنوان طرح برگزیده انتخاب شده است.


معمار: زاها حدید
مدیر پروژه:Gianluca Racana, Filippo Innocenti
تیم طراحی:: Alexandre Kuroda, Fei Wang, Lisa Kinnerud, Jorge Mendez-Caceres
مهندس سازه:Buro Happold
مساحت: 20،434 M2



با دو برابر شدن جمعیت پایتخت عربستان، این شهر پنج میلیون نفری به سیستم های حمل و نقل پیشرفته تری از جمله توسعه خطوط مترو نیاز دارد. بر اساس پیش بینی صورت گرفته، مترو شهر ریاض شامل شش خط مترو است که دسترسی به مناطق مختلف از جمله منطقه اقتصادی ملک عبدالله (KAFD) و فرودگاه را تسهیل می کند.

ایستگاه مترو شهر ریاض که طرح آن توسط «زها حدید» ارائه شده، یک سازه سه بعدی موج دار است که حرکت و پویایی شهر را به تصویر می کشد و علاوه بر سهولت دسترسی به منطقه اقتصادی KAFD، یک فضای دیدنی برای ساکنان این شهر پنج میلیون نفری فراهم می کند.

این ایستگاه در منطقه ای به وسعت 20 هزار متر مربع ساخته شده و کلید ارتباطی خط یک، پایانه و ایستگاه نهایی خط چهار برای مسافران مترو و خط شش محسوب می شود.

بر اساس اعلام مسؤولان شهری، ایستگاه مترو مرکزی شهر ریاض تا چهار سال آینده (سال 2017 میلادی) تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید که به روان سازی ترافیک منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

مترو ریاض



مترو ریاض



مترو ریاض



مترو ریاض



مترو ریاض



مترو ریاض



منبع:ایسنا
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پل موجدار

پل موجدار


پلی را برای شهر ماربور اسلوونی طراحی کرده است که تا به حال چیزی مشابه آن طراحی نشده است! این پل با طول ۱۵۰ متر ظاهری موجدار دارد و مخصوص عابرین پیاده است. اما هدف این پل تنها جابجایی نیست بلکه نشستن بر روی آن و لذت بردن از طراحی زیبای آن نیز مد نظر قرار داده شده است.​
شهر ماربور دومین بزرگترین شهر اسلوونی است و هدف از ساخت این پل احیای مجدد نواحی اطراف رودخانه Drava بوده است.
این طرح برای مسابقه سراسری طراحی پل جدید مخصوص عابرین پیاده و دوچرخه سواران تهیه شده است و تا کنون توانسته بیشترین امتیاز را از نظر داوران و همچنین شهروندان ماربور کسب نماید.​

به گفته طراحان این طرح, هدف آنها ایجاد یک نماد شهری جدید برای شهر ماربور بوده است زیرا مسئولین اسلوونی در تلاشند تا این شهر را مرکز فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۲ کنند.​


 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
ايستگاه اتوبوس آخن از پيتر آيزنمن ؛ خلاقيتي در طراحي حوزه عمومي

..


اين ايستگاه اتوبوس، صريحا همچون بيگانه ايست در ميان ساختمان هاي ظريف قرن نوزدهمي و بلوك هايي اداري كه در اطراف آن قرار گرفته است. اين سازه كه از فولاد تا خورده، درست شده است ؛ همچون پنجه اي غول آساست كه سنگفرش خيابان را چنگ مي زند.با وجود استفاده كودكان محلي از اين سازه، به عنوان فريم كوهنوردي به جاي هدف عملكردي آن، در روزهاي باراني، اين ايستگاه، سرپناه مناسبي مي گردد ؛ در حالي كه كمترين ميزان ممكن از طبيعت اطراف را مي پوشاند.اين سازه به شدت زاويه دار مي باشد و خطوط شكسته و اريب آن در قطعه ي فولادي ِ بلندي كه همچون سنگي تراش خورده در بيرون از ايستگاه قرار گرفته است، تشديد مي گردند.در اين سرپناه منحصر بفرد، يك ساعت ديجيتال و صفحه نمايشي الكترونيكي نصب گشته است كه اطلاعات عمده ي شهري كه عموما به وسيله روزنامه هاي محلي منتشر گشته اند، در آن به نمايش در مي آيند.








 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کیوسک Aesop در گراند سنترال

کیوسک Aesop در گراند سنترال


برند استرالیایی محصولات مراقبت از پوست Aesop در نیویورک با یک کیوسک در گراند سنترال راه اندازی شد که از بیش از 1000 نسخه قدیمی از روزنامه نیویورک تایمز ساخته شده . روزنامه ها دسته بندی ، پاره و در یک فریم چوبی محدود شده ، سپس با ورق هایی از روکش پودر آلومینیوم پوشیده شده اند . کیوسک ، اولین اقدام سرمایه گذاری Aesop در بازار آمریکا می باشد و توسط معمار اهل بروکلین ، جِرِمی باروبر از Tacklebox طراحی شده است . Aesop به سبب انتخاب مواد غیر معمول در فروشگاه های خود ، به شهرت دست یافته .

-

-

-

-

-

-

مـنـــــــبـع : www.dezeen.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اطلاعیه مورخ 1392/05/20

اطلاعیه مورخ 1392/05/20

سلام به اعضای محترم تالار معماری...
به منظور دسترسی بهتر به مطالب، جستجوی راحت تر و جلوگیری از افزایش حجم پستای تاپیک مرجع از شما دوستان تقاضا دارم زین پس تاپیک های مربوط به این مضمون را به صورت تک تاپیک در تالار معماری جهان،قرار دهید. و برای آن از برچسب [مبلمان شهری] و [طراحی شهری] استفاده نمایید.

برای نمونه:
[ طراحی شهری ] طراحی شهر مصدر،اولین شهر پاکیزه دنیا با عنصر معماری پایدار
[ المان شهری ]مجسمه ی آزادی آمریکا
.
.
.
سپاس از توجه و همکاری شما:gol:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا