مبدل های حرارتی [ Heat Exchangers ]

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
مبدل های حرارتی(Heat Exchangers)

مبدل های حرارتی بر اساس :
1_ پیوستگی یا تناوب جریان
2_ فرآیندانتقال
3_ فشردگی یا تناوب جریان
4 _ نحوه ساختمان و مشخصات هندسی آن
5 _ درجه حرارت کارکرد
6_ سازوکار انتقال حرارت
7_ تعداد سیال
8_ آرایش جریان

دسته بندی می شوند.
انواع مبدل های حرارتی بر اساس نوع ساختمان و نحوه عملکرد :
1-مبدل های حرارتی لوله ایtube" heat exchanger-"
این نوع از مبدل ها که در صنعت کاربرد بیشتری دارند خود به چند دسته ی مختلف تقسیم بندی می شوند :
1_ تک لوله ای
2_ دولوله ای
3_ لوله مار پیچ
4_ چند لوله ای
5_ لوله پوسته


مبدل حرارتی دو لوله ای Double tube" heat exchanger-"
ساده ترین نوع مبدلی که در صنعت ساخته می شود مبدل حرارتی دو لوله ای است که به آن مبدل سنجاق سری نیز گفته می شود . که از دو لوله ی هم محور و به شکل U تشکیل شده است . در این نوع مبدل یکی از سیال ها از درون لوله و سیال دیگر از مجاری بین دو لوله عبور می کند و به این ترتیب عمل انتقال حرارت صورت می پذیرد .

از مزایای این نوع مبدل ها می توان به ساخت آسان و هزینه نسبتا کم ، محاسبات و طراحی آسان ، کنترل ساده جریان های سیال در دو مسیر ، نگهداری و تمیز کردن آسان و کاربرد در فشارهای زیاد اشاره کرد .
در صنعت معمولا برای سیالاتی که رسوب زا هستند از این نوع مبدل ها استفاده می شود .

مبدل های حرارتی لوله مارپیچ ("hellflow splral" heat exchanger)
این نوع ازمبدل های حرارتی از یک یا چند حلقه لوله مارپیچ تشکیل شده اند که ابتدا وانتهای این لوله مارپیچ به لوله اصلی ورودی و خروجی متصل می شود و محفظه ای اطراف آن را می پوشاند . معمولا جنس لوله های مارپیچ از فولاد کربن دار یا مس و آلیاژ های آن یا فولاد زنگ نزن و آلیاژهای نیکل می باشد .
معمولا ابعاد این دسته از مبدل ها در مقایسه با سایر مبدل های لوله ای کمتر است زیرا انتقال حرارت در مسیر های منحنی و پیچ دار بیشتر از مسیر مستقیم است .

از معایب و مزایای این نوع از مبدل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
معایب :
1_ به دلیل کوچک بودن لوله مار پیچ تعمیر و جوشکاری آنها مشکل و زمان بر است
2_ بدلیل مارپیچ بودن لوله ها تمیز کردن انها عملا مشکل است

مزایا :
1_ راندمان بالا
2_ مونتاژ آسان
3_ مقاومت مکانیکی در مقابل انبساط و انقباض
4_ مناسب برای دبی های کم و بارهای حرارتی پایین
 
آخرین ویرایش:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
مبدل های حرارتی(Heat Exchangers)

مبدل های حرارتی(Heat Exchangers)

مبدل های حرارتی لوله _ پوسته ("shell & tube" heat exchanger)
متداولترین و پرکاربردترین نوع مبدل های حرارتی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد مبدل های حرارتی لوله- پوسته می باشد که برای کاربرد های مختلف و در اندازه های گوناگون طراحی و ساخته می شود .از این نوع مبدل ها به منظور تبخیر یک مایع یا کندانس کردن یک بخار و یا انتقال حرارت بین دو مایع استفاده می شود . اجزای تشکیل دهنده یک مبدل حرارتی لوله- پوسته عبارتند از :
لوله ، صفحه لوله ، پوسته ، سر جلو ، سر عقب وصفحات نگهدارنده (بافل ها )

این نوع از مبدل ها از تعداد زیادی لوله حاوی سیال که بخش خارجی آن با سیال دیگر در تماس می باشد تشکیل یافته و عمل انتقال حرارت از طریق سطح واسط که همان بدنه یا جداره لوله است امکان می پذیرد پس باید جنس لوله ها به گونه ای انتخاب گردد که علاوه بر استقامت ، رسانای خوب گرما نیز باشد .

در مبدل های لوله-پوسته معمولا دو صفحه از جنس فلز در ابتدا و انتهای مبدل قرار می گیرد که به تعداد لوله های داخل مبدل بر روی این ورقه ها سوراخ ایجاد شده است و این لوله ها به صفحه لوله از طریق جوش یا به طریقه مکانیکی متصل شده اند .

دو سر مبدل یعنی سر جلویی و عقبی مبدل به گونه ای طراحی و ساخته می شود که سیال از یک سر مبدل وارد شده و به سمت ورودی لوله ها هدایت شود و پس از عبور از لوله ها وارد سر عقبی شده و در آنجا جمع آوری گردد.
سیالی که از میان پوسته عبور می کند باید به گونه ای هدایت شود که در طی مسیر بیشترین تماس را با سطح خارجی لوله ها برقرار نماید و فرآیند انتقال حرارت به بهترین شکل صورت پذیرد . برای دستیابی به این هدف از قطعه ای به نام بافل استفاده می شود . بافل ها به دو منظور در مبدل ها مورد استفاده قرار میگیرند. هدایت سیال و نگهداشتن لوله ها برای جلوگیری از لرزش و جابجایی . با نصب بافل ها جریان عبوری سیال در پوسته تقریبا عمود بر جریان عبوری سیال داخل لوله ها می شود که این امر موجب افزایش انتقال انرژی حرارتی و در نتیجه افزایش راندمان کار می گردد .
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
مبدل های حرارتی(Heat Exchangers)

مبدل های حرارتی(Heat Exchangers)

_ مبدل های حرارتی صفحه ای plate heat exchanger
این نوع مبدل ها از ورق های نازک صاف یا موجدار و به صورت مسطح و استوانه ای ساخته می شوند و بیشتر برای حالت مایع- مایع به کار می روند . که خود به به سه دسته صفحه و شاسی ، مارپیچی و صفحه کویل تقسیم بندی می شوند . در اینجا نوع صفحه شاسی بررسی مشود :
مبدل حرارتی صفحه و شاسیplate & farme heat exchanger
این نوع مبدل از تعدادی صفحه نازک و مستطیل شکل که می توانند از جنس پلاستیک و یا فلز باشند تشکیل یافته که بصورت موازی در کنار هم قرار گرفته و بین آنها مجاری سیال وجود دارد، سیال گرم و سرد به صورت یک در میان از بین صفحات عبور کرده عمل انتقال حرارت صورت می گیرد . بدلیل محدودیت دما و فشار برای دما و فشار های بالا مناسب نیستند از این نوع مبدل ها به منظور انتقال حرارت در زمان بسیار پایین استفاده میشود و این به دلیل نسبت سطح به حجم بالایی است که این مبدل دارد . از این نوع مبدل ها معمولا در صنایع غذایی استفاده می شود .


مبدل های حرارتی پره دار
در مواردی که لازم است حجم و وزن مبدل کم ودر عین حال بازده مبدل بالا باشد از مبدل های پره دار استفاده میشود .
مبدل حرارتی صفحه پرهflat plate exchanger
در مبدل های صفحه پره در طرف مجاری عبوری هر کدام از سیال ها بین دو صفحه برای افزایش سطح تماس پره هایی قرار می گیرد .این پره ها موجب افزایش سطح تماس و در نتیجه انتقال حرارت بیشتر می شوند . علاوه بر آن پره ها موجب افزایش مقاومت مکانیکی و افزایش توان مبدل در تحمل فشار ها ی بالا می گردد.
این نوع از مبدل ها در تهویه ی مطبوع ، پیش گرم کن های هوا و بازیاب در توربین های گازی استفاده می شود .

منبع: نشریه تخصصی دانشگاه دزفول
 

مريم

عضو جدید
اگه بخوام در مورد تازه هاي توليدات مبدلهاي حرارتي يا پروژه ها و پيشرفتهاي جديد در مبحث انتقال حرارت اطلاعات دقيق ( مثل مراحل طراحي و توليد ) به دست بيارم بايد چي كار كنم؟ قبلا براي اين منظور به سايت چند تا شركت و موسسه كه در اين زمينه كار ميكردند سر زدم اما هيچ كدوم بيشتر از عنوان طرح و چند خط توضيح سربسته چيزي در اختيارم نگذاشتند . ممنونم از اينكه توجه ميكنيد .
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
ساختمان مبدل های حرارتی پوسته و لوله

ساختمان مبدل های حرارتی پوسته و لوله

در این مقاله درباره ساختار و ساختمان مبدل حرارتی پوسته و لولهshell and tube
توضیح داده شده.


حجم فایل (318.7 كيلو بايت)
موفق و پیروز باشید.
 

پیوست ها

  • ch1_4.pdf
    318.7 کیلوبایت · بازدیدها: 7

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
downhole heat exchanger

downhole heat exchanger

in this article you can know about downhole heat exchanger​


(122.3 كيلو بايت)
 

پیوست ها

  • art1.pdf
    122.3 کیلوبایت · بازدیدها: 2
آخرین ویرایش:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل های حرارتی پوسته-لوله ای
مبدل های حرارتی پوسته-لوله ای با مقطع دایره ای که در پوسته ای استوانه شکل نصب شده اند ساخته می شوند. بطوریکه محور لول ها موازی با محور پوسته است. این مبدل ها بصورت وسیعی بعنوان خنک کن های روغن و چگالنده ها و پیش گرمکن ها در نیروگاه و به عنوان مولدهای بخار در نیروگاه های هسته ای و در کاربردهای صنایع فرآیندی و شیمیایی استفاده می شود. ساده ترین شکل از یک چگالنده نوع پوسته ای و لوله ای افقی به همراه اجزاء در زیر نشان داده شده.


http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465d4772d9e1e.gif


یک سیال داخل لوله ها و سیال دیگر در سمت پوسته بصورت متقاطع با لوله ها و یا در طول آن ها جریان دارد.
اهداف اصلی طراحی در این مبدل ها در نظر گرفتن انبساط گرمایی پوسته و لوله ها و تمیز کردن آسانتر مجموعه و هزینه کم در روش ساخت و تولید آنها نسبت به سایرین می باشد.
در مبدل های پوسته ای و لوله ای با صفحه لوله های ثابت پوسته به صفحه لوله جوش شده است و هیچگونه دسترسی به خارج از دسته لوله ها برای تمیز کاری وجود ندارد. در این نوع از مبدل ها تمیز کردن لوله آسان است.
مبدل های پوسته لوله ای با دسته لوله u شکل دارای کمترین هزینه ساخت می باشد. زیرا در آنها فقط به یک لوله نیاز است. سطح داخلی لوله ها بدلیل خم u شکل تند را نمی توان با وسایل مکانیکی تمیز کرد. در این مبدل ها تعداد زوجی از گذرگاه لوله بکار می رود ولی محدویتی از نظر انبساط گرمایی وجود ندارد.

چندین طرح ایجاد شده که به صفحه لول ها امکان می دهد تا شناور باشد.

اجزای اصلی مبدل های پوسته-لوله ای

مبدل های پوسته-لوله ای از لوله های دایره ای قرار گرفته در یک پوسته استوانه ای ساخته می شوند که لوله ها موازی با پوسته می باشد. یک سیال در داخل لوله ها جریان دارد و سیال دیگر از روی دسته لوله ها
دسته لوله ها tube bundle
پوستهshell
سرhead
انتهای جلوییfront-end head
سر انتهای عقبیrear-end head
دیوارک ها baffles
صفحه لوله هاtube sheets
انواع دسته لوله ها
نوعی از طراحی که امکان انبساط گرمایی مستقل لوله ها و پوسته را فراهم می کند. لوله u شکل است. بنابراین در این نوع طراحی انبساط گرمایی می تواند وجود داشته باشد و محدود نیست. لوله u شکل دارای کمترین هزینه ساخت است. زیرا فقط به یک صفحه لوله نیاز است. سمت لوله بدلیل شکل انحنای u نمی تواند با وسایل مکانیکی تمیز شود. در این نوع دسته لوله ها تنها تعداد زوجی از گذرهای لوله می تواند بکار رود. تنها لوله های قرار گرفته در ردیف بیرونی دسته لوله ها قابل تعویض می باشند. جزئیات بیشتر در شکل زیر نشان داده شده است.


http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/414465d4772f20bc.gif​


پوسته به صفحه لوله جوش خورده و به سمت بیرونی دسته لوله برای تمیز کاری دسترسی وجود ندارد. در این مورد تمیز کاری لوله بصورت مکانیکی بسیار آسان است.طرحهای متعددی فراهم آمده که به صفحه لوله ها امکان دهند تا شناور باشند. یعنی بتواند با انبساط گرمایی حرکت کند.

مبدل های گرمایی با سطوح پره دار :
این نوع مبدل ها دارای پره ها و یا ضمائمی در سطح اصلی که انتقال گرما به منظور افزایش این سطح می باشند. از آنجا که ضریب انتقال گرما در سمت گاز بسیار کوچکتر از مایع است سطوح انتقال گرمای پره دار در سمت گاز برای افزایش سطح انتقال گرما استفاده می شوند. پره ها بصورت وسیع در مبدل گرمایی گاز-گاز یا گاز مایع در جایی که ضریب انتقال گرما در یک یا هر دو سمت کوچک باشد و به مبدل فشرده گرما نیاز باشد استفاده می گردند.
مبدل صفحه ای پره دار:
نوع مبدل های صفحه ای پره دار عمدتا برای کاربردهای گاز-گاز و مبدل های لوله ای پره دار برای کاربردهای مایع – هوا استفاده می شود. در اکثر کاربردها کاهش جرم و حجم مبدل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدلیل دست یافتن به این کاهش حجم و وزن مبدل های فشرده گرما همچون بصورت وسیع در تبرید با دمای خیلی کم بازیابی انرژی و صنایع فرآیندی و تبرید و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می گردند.


بفلها:
بفلها در پوسته برای تعیین جهت جریان در طول تیوبها و افزایش سرعت و افزایش نرخ انتقال حرارت استفاده می شوند.
جهت توصیف بافل این گونه می توان بیان شود که در واقع برش بافل ها در بخش های طولی بفل هستند که برای تغییر جهت حرکت سیال در آن بکار می رود.
حداکثر ضخامت بافل ها و نگهدارنده های آن ها در استانداردها وجود دارد. فاصله بافل ها حدود 0.2 تا 1 برابر قطر پوسته می باشد. فاصله کم بافل ها باعث افزایش نرخ انتقال حرارت می شود اما افت فشار نیز زیاد می شود.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
Dts

Dts

سلام و ممنون از اطلاعات ارزنده تون و عکس ها
آیا میدانید که DTS چیست ؟
در صنایعی مثل داروسازی که احتمال مخلوط شدن جریان لوله با پوسته و به طبع آن آلوده شدن یکی از دو جریان که می تواند بسیار در کیفیت محصول تاثیر گذار باشد ،اهمیت دارد ، از دو tube sheet استفاده می شود تا خطر نشت یا leak به حداقل برسد که به این نوع مبدل ها Duoble Tube Sheet یا همان DTS می گویند.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
این همون کتابی هست که دوست خوبم آقا مهدی معرفی کرده است.... برای شما دوستان

دانلود

A Heat Transfer Textbook 3rd Edition

John H. Lienhard IV / John H. Lienhard V (Authors)English | 2003 | ISBN 0-15-748821-1 | pdf | 762 pages | 5.16 MB[/center]
This book is meant for students in their introductory heat transfer course, students who have learned calculus (through ordinary differential equations) and basic thermodynamics. The author include the needed background in fluid mechanics, although students will be better off if they have had an introductory course in fluids. An integrated introductory course in thermofluid engineering should also be a sufficient background for the material here.​
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
Solid Fuels and Heavy Hydrocarbon Liquids

Solid Fuels and Heavy Hydrocarbon Liquids

Solid Fuels and Heavy Hydrocarbon Liquids

دانلود
لینک پشتیبان
Solid Fuels and Heavy Hydrocarbon Liquids
Thermal Characterisation and Analysis
Pages:364

The first strand involves a critical overview of the design of experimental methods used for examining the thermal behaviour of solid fuels [pyrolysis, liquefaction and gasification], while the second will emphasise chemical structures and molecular mass distributions of coal derived tars, extracts and pitches, petroleum-derived asphaltenes, and biomass derived heavy hydrocarbon liquids.

Two major, interdependent strands in the study of fossil and renewable fuel utilisation are focused on within this text:

(i) Thermal characterisation of solid fuels including various ranks of coals, biomass and waste, and,
(ii) The analytical characterisation of heavy hydrocarbon liquids, covering coal, petroleum and biomass derived heavy fractions.

Two major, interdependent strands in the study of fossil and renewable fuel utilisation are focused on within this text:

(i) Thermal characterisation of solid fuels including various ranks of coals, biomass and waste, and,
(ii) The analytical characterisation of heavy hydrocarbon liquids, covering coal, petroleum and biomass derived heavy fractions​
.
این کتاب مربوط به مازوت ها و برش های سنگین می باشد. در رابطه با گرمکن ها هم یک کتاب در زیر برات قرار می دهم که کتاب طراحی تجهیزات صنعتی می باشد. ولی بهتر است که به کتاب هایی در این زمینه مراجعه کنی. مثلا در تاپیک دمنده ها قرار دادم.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
Chemical Process Equipment

Chemical Process Equipment

این کتاب که به کتاب طراحی تجهیزات صنعتی والاس معروف می باشد.
Chemical Process Equipment
دانلود
لینک پشتیبان


Chemical Process Equipment, Second Edition: Selection and Design
Pages:774

This book is intended as a guide to the selection or design of the principal kinds of chemical process equipment by engineers in school and industry. The level of treatment assumes an elementary knowledge of unit operations and transport phenomena. Access to the many design and reference books listed in Chapter 1 is desirable. For coherence, brief reviews of pertinent theory are provided. Emphasis is placed on shortcuts, rules of thumb, and data for design by analogy, often as primary design processes but also for quick evaluations of detailed work​
.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
این مبدل ها شامل یک صفحات نازک و به هم فشرده داخل یک قاب می باشند. که نمونش رو خودتون در بالا قرار داده اید. در این گونه مبدل ها از واشر برای آب بندی بین صفحات استفاده می شود. شکاف بین صفحات حدود 3 تا 6 میلیمتر می باشد.

میزان انتقال حرارت در این مبدل ها به تعداد چین خوردگی بستگی دارد و علاوه بر آن به افزایش سختی صفحه و افزایش نرخ انتقال حرارت اون فلز بستگی دارد که معمولا در رنج وسیعی در صنعت استفاده می شود از فلزات فولاد ضد زنگ. آلومینیوم. و تیتانیوم.
ضریب انتقال حرارت در این مبدل ها بالاتر از مبدل های پوسته و لوله هست.

نوع حرکت جریان سیال در آن ها به این صورت می باشد که علاوه بر آن سیال سیال سرد که از بالا می رود یک حرکت به سمت پایین دارد و از خروجی پایین میرود بیرون.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
در این شکل به جریان حرکت سیال بین صفحه ها توجه کن که چگونه به صورت عمودی پایین می آیند. و تغییر مسیر می دهند.
 
می خواستم بگم که این شکل مبدل حرارتی که بهتاش جان نشون دادند مبدل حرارتی صفحه ای (plate H.E.) هست ولی شکلی که شما نشون دادی یه نوع مبدل حرارتی دیگه بنام مبدل حرارتی فشرده (Compact Heat Exchanger ) یا همون CHE هستش .
چون توی شکلی که شما قرار دادین جریانهای دو سیال بصورت عمود بر هم وارد و خارج میشن ولی در مبدل حرارتی که بهتاش جان نشون داد یا همون مبدل صفحه ای جریانها بصورت موازی وارد میشن .

شایدم شکل شما نوعی از مبدل حرارتی صفحه ای باشه ! ولی بیشتر به مبدل فشرده شبیه.
در زیر شکلهایی مبدل حرارتی فشرده گذاشتم ولی ببخشید که ترجمه نکردم . بیشتر هدفم شکلش بود :



Typical tubular morphology of cross-flow heat exchangers


2-D tube heat exchanger unconsolidated morphology to investigate


Compact heat exchanger (CHE) with contracted-tubelayer morphology for one of the fluids


Three-phase unconsolidated - (a), and consolidated - (b), schematic morphology of finned tube heat exchanger


CHE morphology with separated subchannels for each of fluids


PCHE core zone of heat exchanger


CHE flow arrangements - a) two-pass cross flow, b) co-current flow, and c) counter-current flow


Plain fins geometry

 

chemgas

عضو جدید
فکر کنم باید صبر کنیم تا خود کاربر بیاد و بگوید منظورشون اسم مبدل بوده یا شکل؟

منظورم یه جور شکل شماتیک هست که بتونه نشون بده که حرکت و انتقال حرارت به چه شکل، صورت میگیره! مثل شکلی که faramarz_kiss1 عزیز گذاشتن.البته اگه واضح تر بود بهتر میشد!
شکلی behtashk عزیز ، ورود سیال رو توی یه لاین نشون میده ولی در مبدل مورد نظر من ورودی و خروجی از هر کدام از shelfها صورت میگیره و دایره هایی که رسم کردم توی شکل نشون میداد که ورودی و خروجی تمام اون شیارها رو شامل میشه.
به زودی یه عکس از اون مبدل میگیرم و قرار میدم، شاید گویاتر باشه!
همین لحظه که دارم این تاپیک رو پاسخ میدم در حال دانلود فایلی هستم در همین رابطه!
اگه به نتیجه این رسیدم و فایل موردنظر به درد بخور بود به دوستان معرفی میکنم برای دانلود.

متشکرم
 
آخرین ویرایش:

sohrabdinyari

عضو جدید
HELP

HELP

با سلام آیا ترجمه ایی از کتاب HEAT EXCHANGERS نوشته ی E.A.D.SAUNDERS سراغ دارید؟
اصلا این کتاب ترجمه شده؟
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
نه. اصل این کتاب ترجمه نشده. من خودم این کتاب رو دارم ولی ترجمش رو ندارم. ساده توضیح داده... فکر نکنم زیاد سخت باشه.
 

john zink

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام

سلام

سلام
برای دستیابی به اطلاعات ساخت وتولید باید بگم مریم خانم هیچ جای دنیا به شما جواب نمیدن
شما برای این کار باید این کارها رو انجام بدید ( من وچند تا از دوستانم برای ساخت آتشخان فلر داریم انجام میدیم) البته شما باید با کمک دوستانتون این کارو بکنید چون امکانپذیر نیست که نمام مراخلو بتونید انجام بدید )
1- یافتن استانداردهای آمریکا وژاپن و فهم واقعی مسئله بطوریکه بتونید کامل تشریح و اصول را بشکافید .( باید به زبان تخصصی تسلط داشته باشید )
2- حل مسائل مختلف دراین مورد(طراحی تحلیلی)
3- برای نمونه خود نیز این کار را انجام بدید و دیتا های تحلیلی رو بدست بیارید.
4 - شبیه سازی فرایند و بدست آوردن دیتاهای مورد نیاز ( دومین دیتا ها)
5- درنظرگرفتن مسائل Mechanical Design وبدست آوردن یک سری دیتا ( سومین دیتا)
6- در نظرگرفتن مسائل ایمنی ( ونت ویا...)( چهارمین دیتا)
7- cfd مورد نظر رو در نظزبگیرید که خیلی مهمه و کمتر کسی میتونه باهاش کار کنه
البته با ANSYs یا گمبیت و... کارتون تسهیل میشه( 5 مین دیتا)
8- ساخت در مقیاس آزمایشگاهی وبدست اوردن دیتاهای تجربی (6مین دیتا )
9- ساخت در مقیاس پایلوت وبدست آوردن دیتا ( 7مین دیتا)
10- دراین مورد لازم ندارید ولی برای فرایندهای احتراقی عکس گرفتن از شعله دیتاهایی رو به ما میده
11- این مهمترین مرحله است که اگه یه نفر روش کار کنه بهتره و قبل از ساخت لازمه که من باید قبل از ساخت میذاشتمش : اقتصاد مهندسی
12- کونورج ( همگرایی کردن) تمام دیتاها که باید حتما چند نفر باهوش باشند.

متاسفانه من فقط در زمینه تحلیلی مسائل ساخت ؛ طراحی مکانیکی و اقتصاد مهندسی و کونورجینگ مسائل فلرینگ تسلط دارم .تنها چیزایی که گروه ما به سختی یافت رو به شما انتقال دادم امیدوارم برایتان مفید باشه
در پناه ایزد منان
 

rafiee18

عضو جدید
کسي اطالاعات تخصصي بيشتري درباره مبدل هاي Shell and Tube ندارد .......... من دنبال طراحي حرارتي و مخصوصا طراحي مکانيکي اين نوع مبدل ها هستم ........ البته منظورم اطلاعات عمومي نيست چون اکثر اطلاعات موجود را قبلا از اينترنت گرفتم ..... منظورم نمونه هايي از طراحي اين نوع مبدلها و نقشه هاي ساخت انواع مختلف آن مي باشد مخصوصا Tema Sheet هاي نمونه و فايل هاي اتوکد مبدل هاي طراحي شده توسط شرکت هاي داخلي و خارجي ..........
 

جوجو13

اخراجی موقت
Fundamentals of Heat Exchanger Design

Ramesh K. Shah, Dusan P. Sekulic “Fundamentals of Heat Exchanger Design"
Wiley | 2002-06 | ISBN: 0471321710 | 750 pages | PDF | 6,1 Mb


Comprehensive and unique source integrates the material usually distributed among a half a dozen sources.
* Presents a unified approach to modeling of new designs and develops the skills for complex engineering analysis.
* Provides industrial insight to the applications of the basic theory developed.

http://depositfiles.com/files/4467102دانلود
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
فقط با نرم افزار tasc قابل انجام می باشد. سوالی در این زمینه داشتی در خدمتم.
موفق باشید.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
بله با اسپن بی جاک هم میشه. هر دوشون یکی هستن.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
مقایسه نتایج روش های طراحی پینچ و بلوک در واحد بوتن -1 پتروشیمی تبریز

مقایسه نتایج روش های طراحی پینچ و بلوک در واحد بوتن -1 پتروشیمی تبریز

روشهای گوناگونی برای طراحی و تحلیل شبکه های مبدلهای حرارتی با هدف گذاریهای گوناگون، و با الگوریتم های متفاوت ارائه شده است. روش پینچ و تحلیل نتایج آن، روشی کارآمد است. روش بلوک، یا معیار هدف مساحت، روش حداقل مساحت را معرفی می کند. دفعات تکرار محاسبات در روش بلوک، کمتر از روش پینچ است. اما تقریب به کار رفته در روش طراحی بلوک، موجب مزیت نسبی روش پینچ می گردد.
در مقاله حاضر ، روش بلوک و پینچ برای شبکه جریانهای واحد بوتن -1 پتروشیمی تبریز بکار برده شده اند، نتایج، در شرایط خاص شبکه، مزیت و کارآئی روش پینچ را نمایان می سازد.
 

پیوست ها

  • acc8fcc897e9d9e5.pdf
    738.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
کاربرد آنالیز ترکیبی پینچ و اگزرژی در افزایش توان نیروگاه های حرارتی تولید برق

کاربرد آنالیز ترکیبی پینچ و اگزرژی در افزایش توان نیروگاه های حرارتی تولید برق

با توجه به نیاز روز افزون برای توسعه سیستمهای تولید توان ضروری است که چنین سیستمهائی تا حد مطلوب بهینه گردند. برای تحلیل و بهینه سازی سیستمهای بزرگ انرژی روشهای زیادی ارایه شده است . درحالت کلی، روشهای انتگراسیون فرایند رامی توان به چهار دسته: روشهای بر پایه قوانین تجربی (قوانین سرانگشتی)، بر پایه اطلاعات ، روشهای ترمودینامیکی (همانند تحلیل پینچ و انالیز اگزرژی) و روشهای بهینه سازی (مانند برنامه ریزی ریاضی) تقسیم کرد. در این تحقیق دو روش انتگراسیون مورد مطالعه قرار گرفته اند که عبارتند از آنالیز اگزرژی و تکنولوژی پینچ. این دو روش به منظور طراحی و بهینه سازی سیستمهای تولید انرژی بکار گرفته می شوند. آنالیز اگزرژی از قوانین اول و دوم ترمودینامیک بهره می گیرد تا بتواند جریان اگزرژی را درسیستم محاسبه و نیز اجزاء غیر بهینه را مشخص کند. اما متاسفانه این روش راه حل عملی جهت جلوگیری از تلفات اگزرژی ارائه نمی دهد. از سوی دیگر تکنولوژی پینچ یک روش کلی جهت طراحی فرایندها محسوب می شود که توانایی هدف گذاری بیشترین اصلاحات ممکن قبل از طراحی وش بیه سازی نهائی را دارا می باشد. اما نقطه ضعف این روش زمانی نمایان می گردد که از آن در سیستم های تولید نیرو استفاده شود. بنابراین روش جدیدی برای غلبه بر ضعفهای دو روش فوق توسعه یافته است که انالیز ترکیبی پینچ و اگزرژی نامیده می شود. این روش جدید می تواند برای بهینه سازی سیستمهائی چون نیروگاه بکار گرفته شود. در این تحقیق سیکل بخار نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یک مطالعه موردی، بررسی شده است و پس از شبیه سازی توسط نرم افزار Aspen Plus 10.2 روش ترکیبی پینچ و اگزرژی در مورد آن بکار رفته است و درنهایت فشار زیر کش توربینها به عنوان یک متغیر موثر جهت افزایش توان نیروگاه ها معرفی شده است.

http://www.rapidkav.com/rapid7/a240128f3fb40cf5.pdf
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از تکنولوژی Hydrogen Pinch

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از تکنولوژی Hydrogen Pinch

امروزه پالایشگاه های نفت، در حال اجرا و توسعه پروژه هایی هستند تا بتوانند سوخت بنزین، دیزل و Kerosen را در آینده به استانداردها و ویژگی های قابل قبولی برسانند که جهت رسیدن به این هدف به مصرف بیشتر هیدروژن نیازمندیم و با توجه به تقاضای در حال افزایش برای هیدروژن این اجبار بوجود امده است که این استانداردها برای سوخت های مذکور مد نظر قرار گیرد. لذا برای برآورده ساختن این تقاضای در حال افزایش که در سطوح گوناگون وجود دارد بعضی از پالایشگاه ها در حال اجرای تکنیکی خاص به نام Hydrogh Pinch هستند تا بتوانند با اجرای یک مدیریت کارامد روی هیدروژن و منابع مختلف تامین آن میزان هزینه های سرمایه گذاری را به حداقل برسانند و با صرفه جویی در این هزینه های کاهش یافته به سود و منفعی در کوتاه مدت نیز دست یابند و از طرف دیگر نیز نتوانسته اند هزینه های سرمایه گذاری دراز مدت را نیز کاهش دهند.
لذا با این اعمال یک مدیریت موثر وکارامد از هیدروژن و Off Gas هر پالایشگاهی جهت استفاده بهینه از منابع گازی و کم کردن هزینه ها می تواند باعث حذف شدن سرمایه گذاریهای بیش از اندازه رد طرح های اینده خود شود. پالایشگاه های قدیمی که در حال توسعه واحدهای هیدروژن خود هستند بهتر است قبل از استفاده از تکنولوژی های جدید از تجربیات مثبت و منفی دیگر پالایشگاه ها استفاده کند تا بتوانند حداکثر بهره وری را در اینده از این سرمایه گذاری کسب کنند و همچنین واحدهای هیدروژن پالایشگاه های جدید سعی در استفاده بهینه از تمام منابع گازی، جهت تولید هیدروژن بنمایند تا با اعمال یک مدیریت مناسب بروی این سیستم حداکثر سودآوری برای شرکت ها حاصل شود. البته باید توجه داشت که هدف اصلی از این بررسی، کاهش دادن هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی است، که از طریق استفاده بهینه از منابع هیدروژنی موجود در هر پالایشگاه می توان به آن رسید.

http://www.rapidkav.com/rapid7/39f6873a10bf7427.pdf
 
بالا