[مبانی نور پردازی] تکنیک های نورپردازی در فضای داخلی

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز

اصولا نورهای تزئینی و نوپردازی یکی از بهترین راهها برای بهتر جلوه دادن به دکوراسیون داخلی و خارجی هر ساختمان و سازه ای می باشد.اما برای بهتر جلوه دادن و زیبایی بیشتر باید اصول و شرایطی را رعایت نمود تا این کار به بهترین روش ممکن صورت پذیرد.


..
نورپردازی تکنیکی بسیار موثر است که اغلب مورد توجه قرار نمیگیرد.بسیاری از روشنایی ها یا لامپ ها عملکردی نامتناسب با فضای موجود دارند و انتخاب مناسبی برای فضای مورد نظر به شمار نمی آیند.در این مطلب به چند تکنیک برای نورپردازی می پردازیم

تکنیک اول: استفاده از نورهای چند لایه:


در این تکنیک می توانید لامپ های مختلفی را در یک فضا استفاده کنید .مثلا لوستر را در مرکز اتاق ، لامپ های سقفی را در اطراف آن در درون باکس قرار دهید.لامپ های کفی را در گوشه های اتاق در نظر بگیرید و همچنین در فضای سقف کاذب از لامپ های ریسه ای ، برای هایلات کردن فضا استفاده کنید..

.
..
..
تکنیک دوم: نور در فرورفتگی های دیوار:

یکی از نقاطی که شاید به آن توجه نشود فرورفتگی هایی از دیوار است که برای ایجاط طبقه و کتابخانه ایجاد شده اند.برای زیباسازی این منطقه ، از لامپ های ریسه ای با قدرت روشنایی کم استفاده کنید.کلید جداگانه ای برای آن در نظر بگیرید تا کمترین میزان برق را به خود اختصاص دهند و در صورت لزوم این لامپ ها را روشن کنید.

.
.
.
..

تکنیک سوم : نورپردازی متمرکز

در این شیوه از منابع نور متمرکز مانند لوستر ، آباژور ، چراغ شبخواب و … برای نورپردازی استفاده می شود.که معمولا نیاز به لامپ هایی پرقدرت است.لامپ هایی که توانایی رساندن نور به تمامی نقاط را داشته باشد.برای حفظ روشنایی محیط و داشتن نوری یکدست ، بهتر است نقاط تاریک را شناسایی و چراغی برای آن در نظر بگیرید.معمولا از این شیوه برای اتاق های بزرگ و فضای لابی استفاده می شود...
.
.
.
.
.
تکنیک چهارم: استفاده از نور شمع:

از این تکنیک برای ایجاد فضاهای رمانتیک و عاشقانه و بعضا عارفانه استفاده کنید.درست است که نور شمع قادر به روشن نمودن فضای زیادی نیست اما برای زیبا سازی فضا و مشخص نمودن سبک مورد علاقه تان ، می توانید از نور شمع استفاده کنید.شمع ها را میتوانید در اندازه های مختلف و در نقاطی که دوست دارید بیشتر به چشم بیایند ، روشن کنید.البته باید در نظر داشته باشید که در این شیوه از نورهای متمرکز و قوی استفاده نکنید تا اصالت سبکتان حفظ گردد.
.
.
.
.
.تکنیک پنجم: نور مخفی:


تکنیکی که چند سالی است طرافداران مخصوص به خود را دارد و انصافا ایده ای جالب برای زیباسازی فضا به واسطه ی نورپردازی است.با این تکنیک می توانید محیطی را برجسته تر از جاهای دیگر نشان دهید.به عنوان مثال در نقاطی مانند باکس های سقف کاذب ,زیر کابینت ، بالای کابینت، داخل قفسه ها ، بالای درب ، سقف حمام و سرویس بهداشتی و ….. از این تکنیک نورپردازی می توان استفاده کرد.
.
.
..
.تکنیک ششم : نورپردازی پله ها

ایده ای بسیار جالب برای نورپردازی.معمولا پله ها ، راهرو ها نقاطی پر رفت و آمد و استراتژیک هستند که با نورپردازی می توان زیبایی آن را دو چندان کرد.پله ها را میتوان به چند صورت نورپردازی کرد مثلا در کف پله منابع نور متمرکز مانند لامپ های هالوژن نصب کرد و یا اینکه همین لامپ ها را بر روی دیوار به گونه ای نصب کرد که فضای پله را به صورت افقی روشن کند...

.
.
.

.گردآوری ، تنظیم ، ترجمه : ichoob.ir
 
بالا