[مبانی نورپردازی] نکاتی برای تامین روشنایی و نورپردازی نشیمن

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



با نگاهی به اتاق نشیمن، اهمیت لایه بندی نور در این فضا به خوبی درک می شود. خانواده ها از نشیمن برای استراحت، کنار هم بودن ، مکالمه، تلویزیون دیدن، مطالعه، بازی کردن ، استفاده از لپتاپ و… بهره می برند. زمان حضور در این فضا زیاد است، به علاوه افراد مختلفی (پیر، جوان، نوجوان، کودک،مرد و زن) در این فضا حاضر می شوند و فعالیت هایی که در فضا صورت می گیرد متفاوت است. در نتیجه نمی توان نورپردازی نشیمن را تنها با یک لوستر تمام شده دانست و باید به خوبی به فعالیت ها و افراد مختلف فکر کرد و نوری متناسب با هر فعالیت و هر زمان در نظر گرفت.




یک نشیمن با نور مناسب، نیازمند ترکیب مناسبی از نور محیطی، فعالیتی و تاکیدی است. در این نشیمن چراغ توکار تامین کننده ی نور محیطی است، نورهای داخل دیوار برای نمایش آثار هنری هستند و چراغ زمینی قابل تنظیم نور مناسب برای مطالعه را تامین می کند
مارکوس ارلی در مورد نوپردازی نشیمن می گوید: در اتاق هایی که افراد زمان زیادی در آن می گذرانند، ترجیح می دهم از نور توکار رو به پایین اجتناب کنم و از نوری که به سقف می تابد به عنوان نورپردازی محیطی استفاده کنم چون بازتابش نور از سقف حس روشنایی بیشتری به اتاق می دهد و مانع ایجاد سایه می شود. برای نورپردازی محیطی ای که با تابش به سقف نشیمن ایجاد می شود،همچنین اگر بوفه یا کتابخانه ای دارید که ارتفاع آن به سقف نمی رسد، می توانید پشت آن از نورپردازی خطی استفاده کنید.





نورپردازی در داخل لبه ای که بالای دیوار است، با تاباندن نور به سقف نور محیطی ملایمی ایجاد می کند. در این نشیمن،طراح با استفاده از دیمر امکان کنترل شدت نور را به صاحب خانه داده است. راه دیگر برای نورپردازی عمومی نشیمن این است که با نور پردازی زیر طاقی یا والان به دیوار نور بتابانیم. این کار با لامپ های ریلی یا زمینی ای که نور را رو به بالا می تابانند هم قابل انجام است.می توان نورپردازی فعالیتی نشیمن را با چراغ های رو میزی انجام داد.چراغ های رو میزی با لامپ های ال ای دی گزینه های خوبی برای تامین نور فعالیتی نشیمن هستند. نورپردازی نشیمن با چراغ رومیزی
در این نشیمن، چراغ های ریلی برای روشن کردن تابلوها به کار رفته اند و چراغ های رو میزی و زمینی نور محیطی فضا را تامین می کنند.
نورپردازی تاکیدی در یک نشیمن می تواند برای تاکید بر یک عنصر مثل شومینه یا کتابخانه یا یک نقاشی ، مجسمه یا گیاه به کار برود. نور های رو به بالایی که از کف می تابند می توانند برای گیاهان استفاده شوند و نور هایی که با چراغ ریلی تابیده می شوند برای آثار هنری مناسب هستند. لازم به ذکر است که باید در انتخاب لامپ ها دقت کنید، زیرا حرارت تولید شده توسط هر لامپ متفاوت است و ممکن است آثار هنری یا گیاهان آسیب ببینند.

در این تصویر، یک سقف شناور با لامپ توکار روشنایی محیطی را تامین می کند، نور تاکیدی در قفسه های دو طرف تلویزیون دیده می شود و آثار هنری با نور دیوارتاب نورپردازی شده اند.
میزان روشنایی: نورپردازی محیطی یک نشیمن باید در محدوده ی ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ لومن باشد. نور فعالیتی مطالعه باید حداقل ۴۰۰ لومن باشد.

در این نشیمن نور توکار برای قفسه های دیوار پشت تلویزیون به کار رفته و نور تابیده شده به سقف هم بخشی از نور محیطی را تامین می کند.

منبع: hgtv.com
 
بالا