[مبانی نورپردازی]نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اكنون كه در فصل زمستان هستیم روزها كوتاه هستند و شب‌ها دراز. تا به خود می‌جنبیم شب می‌شود و خورشید غروب می‌كند. در این زمان از سال ساعات روز به تدریج بلندتر شده و از این به بعد خورشید روزبه‌روز دیرتر غروب می‌كند، اما با این همه ممكن است كه پیش از آغاز فصل‌های روشن بهار و تابستان به دنبال نور بیش‌تری در داخل فضاهای مختلف خانه خود باشید و بخواهید كمی خانه شما روشن‌تر و پرنورتر شود. چراغ‌های كوچك مانند TDDها (منابع نوری لوله‌ای كه نور روز را شبیه‌سازی می‌كنند) می‌توانند قسمت‌هایی از خانه را كه به ویژه در این وقت از سال گرفته و تاریك هستند روشن كنند. این منابع نوری را به راحتی می‌توان بین چارچوب‌های چوبی سقف‌ها یا دیوارهای خانه‌ها نصب كرد و یا به سادگی آن را از سقف‌های رنگ شده آویزان كرد. كمی در خانه خود قدم بزنید و ببینید كه كدام فضاها نیاز به روشنایی بیش‌تر دارند و سپس از این منابع نوری در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده كنید تا این زمستان هم در نور و روشنایی به پایان برسد. در این مطلب خواهید دید كه چگونه می‌توانید قسمت‌های مختلف خانه خود را با استفاده از این منابع نوری پرنوتر و روشن‌تر كنید.

[h=3]راهروی ورودی خانه.[/h]راهروهای ورودی خانه معمولا به دلیل ملاحظات ایمنی و یا به خاطر نوع معماری ساختمان بدون پنجره یا درهای شیشه‌ای ساخته می‌شوند. این قسمت‌های خانه را به راحتی با استفاده از منابع نوری تولیدكننده نور روز می‌توان روشن كرد. روشنایی این فضاها بسیار مهم است چراكه نه تنها نقطه كانونی خانه هستند، بلكه وقتی وارد خانه می‌شوید روشنایی این قسمت روحیه شما را بهتر می‌كند و تاثیر مثبتی بر روی شما یا هر فرد دیگری می‌گذارد. این نور اضافی هم‌چنین در زمان‌هایی كه به دنبال پیدا كردن لباس‌ خود بر روی جالباسی یا چتر هستید كمك زیادی به شما می‌كند.
[h=3]گزینه‌هایی برای قسمت‌های مختلف خانه.[/h]اگرچه منابع نوری تولیدكننده نور روز در انواع و اقسام مختلفی مانند نوع گرد آن‌ها كه منبع نوری داخل یك چارچوب فلزی است و بر روی سقف نصب می‌شود، است، اما شما هم‌چنین می‌توانید از منابع نوری مانند عكس زیر استفاده كنید كه این‌ها هم نوری شبیه نور روز تولید می‌كنند. این منابع نوری یك سایه و روشن طبیعی را در فضا ایجاد می‌كنند و حالتی شبیه یك منبع نوری طبیعی در خانه شما به وجود می‌آورند. این منابع نوری هم‌چنین دارای این امكان هستند كه وقی نور خورشید غروب می‌كنند روشن شده و نبود نور طبیعی را در خانه جبران می‌كنند. از این رو دیگر نیازی نیست كه پس از تاریك شدن هوا به فكر روشن كردن قسمت‌های مختلف خانه خود بیافتید، این منابع نوری این كار را به سرعت و دقت انجام می‌دهند.



[h=3]راهروهای ورودی داخلی.[/h]برخی خانه‌ها دارای راهروهایی هستند كه در واقع هم‌چون مجرایی میان ورودی خانه و فضایی بزرگ‌تر عمل می‌كنند. از آن‌جایی كه این فضاها معمولا بسته هستند و به فضای مركزی خانه نزدیكند، دارای نور كافی نیستند و فضایی تاریك دارند. مانند راهروهای ورودی خانه، استفاده از منابع نوری تولیدكننده نور روز فضای شما را روشن‌تر كرده و استفاده از آن‌ها را راحت‌تر می‌كند. استفاده از منبع نوری تولیدكننده نور روز كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید باعث شده تا بر این فضای گذر تاكید بیش‌تری شود و اهمیت آن دوچندان شده است.
با این حال، در مورد استفاده از این منابع نوری در اتاق خواب محتاط عمل كنید. اكثر افراد برای داشتن خوابی مناسب نیاز به اتاق خوابی دارند كه كاملا تاریك باشد. نوری كه از این منابع نوری ساطع می‌شود ممكن است شما را بدخواب كند و نگذارد خواب خوبی داشته باشید.


[h=3]راهروها.[/h]راهروها معمولا در قسمت بسیار تاریك خانه قرار می‌گیرند به ویژه در خانه‌هایی یك طبقه و ویلایی و چون دراز و باریك هستند حتما باید روشن باشند تا بتوان از آن‌ها به راحتی استفاده كرد. نصب كردن یك منبع نوری تولیدكننده نور روز در مركز یا انتهای راهرو تغییر بسیار مثبتی در راهرو ایجاد می‌كند و باعث می‌شود راهروی خانه شما بزرگ‌تر و عریض‌تر به نظر برسد. اكثر افراد این منابع را در مركز راهرو نصب می‌كنند كه ایده بسیار خوب و كاربردی است. نصب كردن این منابع نوری در نزدیكی دیوار باعث می‌شود نور در فضا پخش شود و سطح دیوارها پرنورتر شده و از این طریق روشنایی بیش‌تری در راهرو فراهم شود. البته دیوارهای راهرو باید به رنگی روشن باشند تا نور را بازتاب بدهند و به پرنورتر شدن فضا كمك كنند.


[h=3]فضای نگهداری و تعویض لباس.[/h]استفاده از منابع نوری تولیدكننده نور روز در فضای نگهداری و تعویض لباس كاملا یك تصمیم شخصی است. اگرچه نور طبیعی باعث بهتر دیدن رنگ لباس‌ها می‌شود، اما ممكن است رنگ لباس‌ها، كمربندها، و كیف‌های دستی را ببرد. اگر شما تصمیم به استفاده از این منابع نوری گرفتید، از نوعی از آن استفاده كنید كه نور را پخش می‌كند و از این طریق به لباس‌ها آسیبی نمی‌رسد. از تابیدن نور مستقیم به لباس‌ها جلوگیری كنید تا آن‌ها حالت اصلی خود را از دست ندهند.


[h=3]سرویس بهداشتی.[/h]سرویس‌های بهداشتی یا حمام‌های كوچك معمولا پنجره ندارند و در امتداد قسمت مركزی خانه‌ها واقع می‌شوند. مانند فضاهای كوچك قبلی، در این مورد هم استفاده از منابع نوری تولیدكننده نور روز باعث می‌شود كه در طول روز نیازی به استفاده از منابع نوری دیگر نداشته باشید و هم‌چنین فضای شما بزرگ‌تر و بازتر به نظر برسد. نیازی نیست كه حتما منابع نوری تولیدكننده نور روز را در مركز سقف نصب كنید. سعی كنید این منابع نوری را در نزدیكی دیوار نصب كنید تا نور بر روی دیوارهای سرامیكی، سنگی، یا كاغذ دیواری پخش شود و فضای شما زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد.


[h=3]حمام.[/h]حمام‌های بزرگ‌تر نیز ممكن است دارای پنجره‌های بزرگ نباشند. اگر حمام خانه شما هم این‌گونه است، سعی كنید منابع نوری تولیدكننده نور روز را در جایی نصب كنید كه هم فضا را روشن كنند و هم باعث شوند كه بزرگ‌تر به نظر برسند. همان‌طور كه در عكس بالا مشاهده می‌كنید، منبع نوری تولیدكننده نور روز را به گونه‌ای بر روی سقف نصب كنید كه وقتی خود را در درون آینه نگاه می‌كنید بر روی شما سایه ایجاد نشود. یا آن‌ها را در جایی نصب كنید كه یكی از عناصر زیبای فضا، مانند یك وان بزرگ، در زیر نور آن‌ها برجسته شود. در برابر وسوسه نصب تعداد زیادی منبع نوری تولیدكننده نور روز مقاومت كنید. نور روز، حتی با گذاشتن فیلتر، نور تند و زننده‌ای بر روی سطوح، لباس‌ها و حوله‌ها ایجاد می‌كند.
[h=3] [/h][h=3]
[/h][h=3]فضای دوش گرفتن.[/h]اگرچه نكات بالا در مورد فضای دوش گرفتن نیز صدق می‌كند، اما فضای دوش گرفتن به توجه بیش‌تری نیاز دارد. همه ما تجربه‌های ناخوشایندی از دوش گرفتن در فضاهای تاریك و كم‌نور داریم. خیلی مهم است كه فضای دوش گرفتن شما دارای روشنایی كافی باشد تا در آن سُر نخورید و بتوانید كارهای خود را به راحتی و بدون دردسر در این فضا انجام دهید. هم‌چنین استفاده از منابع نوری تولیدكننده نور روز باعث می‌شود تا نور كافی در این فضا تامین شود و شما دیگر نگران تاریكی نباشید.


[h=3]رخت شوی‌خانه.[/h]رخت شوی‌خانه‌ها جزء فضاهایی در خانه هستند كه معمولا از نور كمی بهره می‌برند. این فضاها معمولا دارای اتاقك‌های كوچك و فضای نگهداری از لباس‌ها هستند و به همین دلیل نور طبیعی معمولا در این فضاها وجود ندارد. استفاده از منابع نوری كافی در این فضاها به شما كمك می‌كند تا جوراب‌هایی را كه به طور معمول در این فضا گم می‌شوند گم نكنید و بتوانید كارهای خود را به راحتی و در نور كافی انجام دهید و طبقه‌بندی كردن لباس‌ها راحت‌تر و با دقت بیش‌تری انجام شود. حتی اگر رخت شوی‌خانه شما دارای یك پنجره كوچك است، توازنی كه یك منبع نوری دیگر در فضا ایجاد می‌كند باعث جلوگیری از نورهای تند و زننده می‌شود و باعث می‌شود رختشوی‌خانه شما دارای نوری یكنواخت و یكدست باشد.


[h=3]اتاق غذاخوری[/h]اتاق‌های غذاخوری معمولا دارای نور طبیعی كافی هستند، و اضافه كردن منابع نوری دیگر به نظر ضروری نمی‌رسد، اما یك راه‌حل منحصربه‌فرد در عكس بالا ارائه شده است. در این اتاق غذاخوری استفاده از منبع نوری تولیدكننده نور روز در كنار منبع نوری دیگر باعث شده تا فضای نوری بسیار خوبی در این اتاق ایجاد شود. باید سعی كنید این فضاها دارای نوری یكنواخت و یكدست باشند تا تمام نقاط فضا به خوبی روشن شوند و هیچ مانعی باعث عدم تعادل نوری نشود. بسیاری از این منابع نوری دارای لوله‌های دراز و مدوری هستند كه باعث می‌شوند فضا به طور كافی روشن شود و تك‌تك قسمت‌ها دارای نوری یكدست و یكسان باشند.


[h=3]آشپزخانه.[/h]آشپزخانه‌ها معمولا به دلیل داشتن كابینت‌ها و وسایل برقی از داشتن نور طبیعی بی‌بهره هستند. حتی اگر آشپزخانه شما دارای یك پنجره بزرگ است، یك منبع نوری ثانویه باعث می‌شود تا توازن نوری در آشپزخانه شما ایجاد شده و نورهای زننده و تند در فضا كاهش یابند. مانند فضاهای دیگر، منابع نوری تولیدكننده نور روز را در جایی نصب كنید كه در نور آن‌ها به طور یكدست و یكنواخت در فضا پخش شوند و بازتاب آن‌ها فضا را پرنورتر كند. نصب یك منبع نوری تولیدكننده نور روز در مركز یك سقف بزرگ باعث ایجاد نورهای تند و زننده می‌شود و در عین حال ویژگی‌های مثبت این منابع از بین می‌رود.

منبع: تحریریه چیدانه
 
بالا