[مبانی نورپردازی] مقدماتی در مورد ابزار ولوازم کنترل روشنایی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
یک برنامه نور پردازی خوب چیزی بیشتر از لامپ ها، تجهیزات و روشن نمودن یک اطاق است. از جمله موارد دیگری که باید به آن توجه شود مساله کنترل نورها و ابزارهای مربوطه می‌باشد. اینکه این ابزارها وکلید ها کجا قرار بگیرند، برآسودگی، احساس ما نسبت به آن منابع روشنایی و طول عمر این لوازم تاثیر بسزائی خواهد داشت.

مقدماتی در مورد ابزار ولوازم کنترل روشنایی

لوازم و ابزار کنترلی که شما می‌توانید برای کنترل روشنایی منزل خودتان استفاده کنید از انواع ساده تا انواع پیچیده آنها می‌باشد.

o سوئیچ های کاهنده( Dimmers )

استفاده از این نوع سوئیچ ها مزایای را در بردارد، ازجمله پاسخگویی سریع به احساسمان نسبت به افزایش و یا کاهش نور یک محیط و افزایش طول عمر لامپ های رشته‌ای. این نوع کلید ها با مکانیزم های مختلف از یک کلید کشویی کوچک گرفته تا کلید های چرخشی وحتی کلیدهایی که بوسیله حسگرهای لمسی کنترل می‌شوند را شامل می‌گردند.

o کلید سنسورهای حساس به حرکت و نور
کلید های دارای سنسور حرکتی، زمانیکه شخصی یا چیزی به محدوده آن سنسور نزدیک می‌شود، چراغ را روشن و هنگامی که از آن محدوده خارج می‌شود چراغ را خاموش می‌کند. کلید سنسورهای نوری، در محیط های بیرونی مورد استفاده هستند و بر اساس میزان نور پیرامون خود عمل می کنند. هر دو این کلید ها جهت کارایی استفاده بهینه از انرژی برق موثر و خوب هستند.

o نمایشگرهای کنترلی قابل برنامه ریزی
اطاق هایی که با چراغهای گوناگون و با عملکردهای گوناگونی احاطه شده اند، می توانند بوسیله کنترلرهای مختلفی برنامه ریزی و تنظیم شوند. ابزاری که قادر به انجام این تنظیمات است را نمایشگرهای کنترلی با قابلیت برنامه ریزی می‌گویند. با استفاده از این ابزار می توانید که کلیه چراغهای یک اطاق را از نظر زمان خاموش و روشن شدن، کم نور یا پر نور شدن و یا حتی رنگ نورهای ساطع شده کنترل نمایید.

o کنترل تمام نورپردازی خانه
شما قادرید تا تمام عملکرد چراغها و نورهای خانه را از یک جا کنترل نمایید. به عنوان مثال قادرید تا تمام چراغها را در هنگام خواب تنها با فشردن یک کلید لمسی خاموش نمایید. این نوع کنترلر ها برای خانه های با سبک مدرن زیاد استفاه می‌شوند.

جای قرار گرفتن کلید ها اهمیت دارد

جای قرارگیری کلیدها در میزان رضایت از یک محیط موثر است. برای مثال چنانچه محیطی دارای ورودی های چندگانه‌ای می‌باشد، بنابراین کلیدهای چراغها باید در ابتدای این ورودی ها قرار داشته باشد. بنابراین چنانچه تنها در یکی از ورودی ها کلید کارگذاشته شده باشد، این مساله منجر به این مشکل می‌شود که چنانچه شما از یک مسیر اشتباه وارد آن فضا شدید و اتفاقاً در ابتدای آن ورودی کلید چراغ تعبیه نشده باشد ، شما باید در تاریکی خودتان را به ورودی بعدی برسانید تا بتوانید چراغ را روشن نمایید. و این مساله مشکلات زیادی را برای شما ایجاد می‌نماید. سوئیچ ها باید درجاهایی قرار بگیرند که در معرض دید و در دسترس باشند، نه اینکه مثلاً به شکل ناشیانه‌ای در پشت درب ها و پنجره ها قرارگیرند و دسترسی به آنها به سختی امکانپذیر باشد.


منبع:
decoyar.com
 
آخرین ویرایش:
بالا