[مبانی نورپردازی] مفاهیم اولیه نورپردازی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
برای اینکه منزل خودتان را نورپردازی کنید لازم نیست که حتماً یک متخصص باشید، اما برای اینکه از عهده این کار بر بیایید بهتر است که یکسری مسائل پایه‌ای را بدانید.
نورپردازی منزل مانند هر کار دیگری می‌تواند به زیبایی و خوب و یا به شکل بدی انجام شود. با قرار گرفتن در یک فضا می‌توانید قضاوت کنید که نورپردازی آنجا خوب است یا مناسب نیست.
مشخصات یک نورپردازی خوب ناشی از یک طراحی مناسب در نورپردازی است که دربردارنده استفاده از نورهای درست در آن فضا، هماهنگی نورها با نوع استفاده‌ای که از آن فضا می‌شود و ملاحظات مربوط به کنترل نورهای موجود در آن فضا می‌باشد. به عبارت دیگر مساله نورپردازی خوب به غیر از نور انتخابی با سایر مسائل نیز در ارتباط می‌باشد.
یکی از نکات کلیدی در نورپردازی شناسایی انواع منابع نوری و نحوه استفاده درست از آنها می‌باشد. بعنوان مثال استفاده از لامپ های LED کمک بزرگی به شما در صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه برق مصرفی شما خواهد نمود. حتی اگر شما طراحی و اجرای نورپردازی منزلتان را به یک متخصص و یا پیمانکار واگذار کرده باشد، باز هم خوب است که یکسری از نکات پایه‌ای را در این خصوص بدانید. در این صورت می‌توانید بهتر در خصوص روشنایی و نورپردازی محیط پیرامون خود تصمیم بگیرید.

مفاهیم اولیه نورپردازی


چندین مفهوم در مورد نور و طراحی نورپردازی وجود دارد که به شما در انتخاب نور مناسب برای منزلتان کمک می‌کند:

- استفاده از لایه بندی نور:
متخصصین نور پردازی اغلب از واژه “لایه بندی” در طراحی نورپردازی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر و با مفهمومی کاربردی تر این واژه زمانی بکار می‌رود که شما لایه‌های مختلف نوری را برای شرح تفاوت عملکرد نورهای مختلف شامل نورهای عمومی یا فراگیر، نورهای موضعی کاری، نورهای موضعی هنری و نورهای تزئینی استفاده می‌کنید. آشنایی با این لایه بندی ها و نحوه استفاده از آنها می‌تواند در دستیابی ما به یک توازن و برنامه ریزی نورپردازی موثر کمک نماید.

اکنون زمان خوبی است که برخی از واژه های مورد استفاده پر کاربرد را تعریف کنیم. در صنعت روشنایی واژه“لامپ” عموماً اشاره به حبابی دارد که روشن می‌شود، در حقیقت بعنوان منبع روشنایی به حساب می‌آید، و چیزی که این حباب را در خود جای می‌دهد و در حقیقت آن را نگه می‌‌دارد را به عنوان “چراغ” یا بطور تخصصی تر” تجهیزات روشنایی” می‌نامند. به هر حال به جهت هم زبانی با متخصصین نورپردازی ما در اینجا از واژه “لامپ” بعنوان همان حبابی که منبع نور است یاد می‌کنیم.

نورهای عمومی یا فراگیر (Ambient light)‌: این نوع از نورهای نورهایی هستند که بطور کلی دریک فضا وجود دارند و برای روشن نمودن یک فضا بطور عمومی استفاده می‌شوند. این نور می‌تواند از یک و یا چند منبع ساطع شود. بعنوان مثال می‌تواند از چراغهای مختلفی مانند چراغهای و یا هالوژن های سقفی و سایر چراغها استفاده نمود.

نورپردازی موضعی کاری (Task lighting ): اشاره به نورهایی دارد که برای انجام یک کار خاصی و به موضع خاصی تابانده می‌شوند. بعنوان مثال چراغ های نصب شده بالای سینک ظرفشویی، چراغهای کارگذاشته شده زیر کابینت ها و چراغهای قرار داده شده روی میز مطالعه با هدف روشن نمودن فضای روی میز از جمله این نورها هستند.

نورپردازی موضعی هنری( Accent lighting ): این نوع نورها برای روشن نمودن یک شی یا اثر می‌باشد که در یک مکان مشخصی نصب شده است. بعنوان مثال می توان به چراغهایی اشاره نمود که روی دیوار و بالای یک تابلوی هنری نصب می‌شوند و یا چراغهایی که بالا و روی دیوارهای سنگی برای نشان دادن بهتر برجستگی‌های روی این دیوارها نصب می‌شوند.

نورپردازی تزئینی(Decorative lighting ): این نوع از نورها اشاره به تجهیزات نورپردازی دارد که بیشتر خود این تجهیزات مورد توجه و تمرکز هستند تا نور آنها. در حقیقت در اینجا این تجهیزات نورپردازی است که اهمیت دارد و نه آن چیزی که این تجهیزات برای روشن کردن آن استفاده شده‌اند. بعنوان مثال شمعدانهای تزئینی بیشتر بعنوان یک عنصر تزئینی در یک اطاق استفاده می‌شوند تا یک وسیله روشنایی.

نکته کلیدی که در مورد لایه های نوری مطرحه می‌باشد این است که موفق ترین برنامه نورپردازی در یک خانه برنامه‌ای است که بیشتر از یک لایه نوری را در آن فضا استفاده کرده باشد. طراحان معمولاً به استفاده از لایه‌های مختلف نوری در فضای خانه تاکید دارند چرا که به واسطه آن قادر خواهند بود که حس بهتری را در ساکنین آن خانه ایجاد نمایند. از طرفی می‌توانند به واسطه تنوع در نورپردازی در ایجاد احساسات مختلف برای ساکنین آن خانه انعطاف داشته باشند ، همچنین با توجه به استفاده خاص هر فضا ، نورپردازی مناسب آن را انجام دهند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، سه لایه نوری مختلف در این آشپزخانه استفاده شده است. از چراغ های آویز بالای پیشخوان و همچنین از چراغهای نصب شده زیر کابینت های فوقانی بعنوان نورپردازی موضعی کاری استفاده شده است، از طرفی از چراغهای هالوژن سقفی هم بعنوان نورهای عمومی یا فراگیر استفاده گردیده است.

مطلبی که باید بدانیم آن است که عملکرد هر یک از این نورها ، اهداف مختلفی را تامین می‌کند. نورپردازی موضعی کاری مانند چراغهایی که زیر کابینت‌ها نصب می‌شوند، زمانی که خبری از بقیه نورها نیست می‌توانند نقش نورهای عمومی یا فراگیر را بازی نمایند.

منبع:
decoyar.com
 
آخرین ویرایش:
بالا