[مبانی نورپردازی] آشنایی با انواع تجهیزات نوری

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



با نگاهی به خانه های ایرانی متوجه می شوید یکی از مسائلی که به آن توجه بسیار کمی می شود، نورپردازی مناسب و اصولی خانه است.

زمانی که برای نورپردازی خانه تان اقدام می کنید، متوجه تنوع محصولات نوری و کاربردهای آن ها می شوید. پس لازم است پیش از خرید اطلاعات مناسبی در خصوص هریک از آن ها داشته باشید تا با آگاهی از نکات مربوط به خرید تجهیزات نوری به فروشگاه پا بگذارید.


نورپردازی های مربوط به معماری
نورپردازی در فرو رفتگی، زیرطاقی و والان سه نورپردازی وابسته به معماری اتاق هستند.

نورپردازی در فرورفتگی

در یک لبه، قفسه یا فرورفتگی در ارتفاع بالای دیوار هست و در این حالت، نور به سقف یا بالای دیوار تابیده می شود.
cove lighting




نورپردازی زیرطاقی

در نورپردازی زیرطاقی نور در گوشه های نزدیک سقف یا در سقف ها قرار می گیرد و رو به پایین می تابد.



نورپردازی والان


سیستم اصلی روشنایی در والانی چوبی، شیشه ای یا فلزی قرار گرفته(معمولا در جهت افقی) و بالای پنجره یا نقطه ی بلندی روی دیوار نصب می شود و نور را به بالا و پایین می تاباند.تاباندن نور به سقف ها و دیوار ها به عنوان نورپردازی غیرمستقیم شناخته می شود و به سبب این که خیرگی ندارد و سایه ی کمتری ایجاد می کند محبوب طراحان حرفه ای است.




نورپردازی توکار


این نورپردازی بازشویی در سقف ایجاد می کند و در سقف قرار می گیرد، حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر فضا در داخل سقف نیاز دارد و باید به خوبی عایق شود تا آب حاصل از چگالش، به آن نفوذ نکند. این نورپردازی نوار باریکی از نور را در یک جهت منتشر می کند و برای نورپردازی محیطی، فعالیتی و تاکیدی قابل استفاده است.




تجهیزات نوری ریلی


نصب شده و معلق از سقف هستند. نورپردازی ریلی از یک ریل خطی تشکیل شده که می تواند چندین لامپ را روی آن نصب کرد، معمولا جهت و مکان لامپ ها قابل تنظیم است. ریل ها بیشتر برای نورپردازی تاکیدی به کار می روند.




زیرکابینتی


زیر کابینت آشپزخانه قرار می گیرد و می تواند به صورت خطی یا تکی به کار رود. این نورپردازی به عنوان نورپردازی فعالیتی شناخته شده است.




چراغ آویز


از سقف آویزان می شوند و نور را مستقیم به پایین می تابانند، معمولا روی میز یا آشپزخانه ی جزیره ای قرار می گیرند. چراغ آویز می تواند استایل دکوراتیو اتاق را غنی کند.




لوستر


از سقف آویزان است و نور را مستقیما به بالا می تاباند، معمولا بالای یک میز نصب می شود. چهلچراغ ها باعث تقویت استایل دکوراتیو اتاق می شوند و تامین کننده ی نور محیطی هستند.




لامپ دیواری


این تجهیزات مستقیما روی دیوار نصب می شوند و می توانند نور را مستقیما به بالا یا پایین بتابانند و تامین کننده ی نور محیطی یا فعالیتی باشند.




لامپ های رومیزی و زمینی


این لامپ ها در ابعاد و مدل های مختلفی وجود دارند و منابع قابل حرکت نور هستند. اکثر این تجهیزات نور را به پایین می تابانند و به عنوان نور فعالیتی برای مطالعه به کار می روند البته گاهی نیز تامین کننده ی نور محیطی هستند.




منبع:hgtv.com
 
بالا