مبانی مکانیزاسیون کشاورزی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
4.شرکت های سهامی زراعی:
از جمله تشکلهای دیگر ایجاد شده در قبل از انقلاب اسلامی شرکتهای سهامی زراعی هستند. در واقع شش سال بعد از آغاز اصلاحات ارضی, شرکتهای سهامی زراعی به هدف بالا بردن میزان تولیدات کشاورزی و حل مشکلات ناشی از قطعه قطعه شدن زمین زراعی و لزوم یکپارچه کردن اراضی و جایگزین کردن واحد روستایی به جای واحد ده مورد توجه قرار گرفت. در اصل مهمترین هدف این شرکتها افزایش درآمد سهامداران از طریق یکپارچه کردن اراضی, استفاده از ماشینهای کشاورزی, ارائه روشهای علمی کشاورزی و دیگر اقدامات مشابه بود. از ویژگی این شرکتها اجباری بودن عضویت بود و کشاورزان حق فروش زمینهای خود را نداشتند, همه زمینهایشان را به شرکت داده و به نسبت مقدار زمینی که تحویل شرکت داده بودند, سهم دریافت کرده می کردند. و می توانستند به صورت کارگر کشاورز نیز استخدام شوند. در عمل چون کشاورزان به صورت کارگر نه صاحب زمین, روی زمین کار می کردند, رغبت و دقت لازم از طرف آنان ابراز نمی شد و در نتیجه کشاورزان حس می کردند که در این شرکتها نقش تعیین کننده ندارند ودر نتیجه اینکه به دلایل ذکر شده و بعضی مسائل بعد از انقلاب, 88 شرکت منحل و فقط 5 شرکت باقی ماندند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
5.کشت و صنعت ها:
کشت و صنعت ها از حوالی دهه 1330 به دو صورت خصوصی و دولتی تشکیل شده بود که در تعریف کشت و صنعت آمده است:
((کشت تجاری , یا کشت و صنعت شامل عملیاتی است که تمام مراحل تولید و توزیع محصولات زراعی, عملیات تولیدی در مزارع, انبارداری, تبدیل محصولات زراعی و مواد حاصله را بر می گیرد.))
در نتیجه برای انجام چنین شیوه ایی این گونه شرکت ها تشکیل شده است.ویژگی این شرکت ها از نظر علمی ;انجام عملیات در سطح وسیع ( بیش از 5000 هکتار) تلفیق کار کشاورزی و صنعت, استفاده از تکنولوژی جدید کشاورزی , تمرکز عملیات زراعی در بازار تجاری و جدایی عامل کار و سرمایه است. اهداف آنها;ایجاد اشتغال, تربیت متخصصین و نیز ایجاد مراکزی برای تحقیقات, بالا بردن تدریجی تکنولوژی کشاورزی و ترویج آن، و تقویت بعضی از صنایع مر بوطه می باشد. نکته حائز اهمیت در مورد کشت و صنعت ها این است که غالبا" مهد تشکیل آنها باید روی زمینهای بایر یا تلاقی و در کل روی زمینهای متروک باشد. تا علاوه بر عدم تغییر ساختار های نظامهای دیگر،باعث ترمیم و احیای زمینهای لم یزرع گردند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
6.مراکز خدمات روستایی:
اگر چه تشکیل این مراکز به علت عدم کارایی شرکت های تعاونی و سهامی زراعی، قبل از انقلاب بود ولی به علل مسایل داخلی کشور، شروع فعالیت های آنها با یک سری تغییرات در ساختار آنها در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت. هدف از تشکیل امراکز خدمات روستایی، توسعه فعالیتهای کشاورزی وعشایری از طریق ارائه خدمات فنی، اعتباری، زیربنایی، رفاهی، آموزشی، تحقیقی،و ترویجی، تهیه و تجهیز و توزیع وسایل و لوازم و نهاده های کشاورزی و دامی و ارائه تسهیلات و خدمات بازگانی است.


منبع:کتاب مبانی مکانیزاسیون کشاورزی
تالیف:دکتر مرتضی الماسی-مهندس شهرام کیانی-مهندس نعیم لومیمی


منبع
 

انجمن سامک

عضو جدید
برای افزایش بهره وری در کشاورزی و توسعه مکانیزا سیون چه کار هائی باید انجام شود ؟



باید دانست که توسعه مكانيزاسيون، يكي از راهكارهاي عمده توسعه كشاورزي است و مهمترين مولفه آن استفاده صحيح از ادوات و ماشين آلات كشاورزي می باشد. این مهم میسر نمی گردد ، به جز آن که فرهنگ مکانیزاسیون با توجه به شرايط جغرافيايي محل، امكانات كشاورزان و شرايط زمين که از تنوع گستردگي برخوردار می باشند بومی گردد ، وکاربرد صحيح ماشين آلات كشاورزي در سطح فراگیر وبه طور ممتد آموزش داده شود
اجرای اين امر مهم مستلزم تعامل و همكاري همه جانبه و مستمر بخش هاي دولتي و خصوصي مي باشد در اين ميان واحدهای تولید کننده ماشین های کشارزی کشور باید خود را ملزم بدانند به عنوان يك مجموعه خصوصي با همكاري و همياري دولتمردان وکارشناسان تمام تلاش خود را به منظور دستيابي به اهداف عاليه مكانيزاسيون كشاورزي به كار گيرند. برنامه و راهكارهايي را كه می توانند در سرلوحه اقدامات خود قرار دهند عبارتند از:
الف: توليد ادوات ارزان قيمت و با كيفيت مناسب طبق برنامه نيازهاي پيش بيني شده توسط وزارت جهاد كشاورزي.وتلاش در جهت توصیه به مصرف تولیدات داخلی .
ب: استفاده از كارشناسان متخصص در واحدهاي توليدي به جهت بهينه سازي و اصلاح ادوات توليدي به منظور افزايش كمي و كيفي محصول با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی ،ودانشگاه های کشور
ج: بومي كردن ماشين آلات كشاورزي با توجه به شرايط جغرافيايي، امكانات كشاورزان و تنوع کشت وگستردگی زمین.
د: ارايه به موقع و مطلوب خدمات پس از فروش توسط سازندگان به كاربران و كارشناسان اعم از آموزش كاربرد صحيح ماشين آلات در قبل و بعد از تحويل كالا، خدمات تعميرگاهي، گارانتي و تامين قطعات يدكي در درازمدت. که برای اجرای این امر مهم می توان از همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی نیز بهره مند گردید.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنایی با ماشین های کشاورزی - مکانیزاسیون و کاربرد آن در کشاورزی:

آشنایی با ماشین های کشاورزی - مکانیزاسیون و کاربرد آن در کشاورزی:

آشنایی با رشته ماشین های کشاورزی-مکانیزاسیون و کاربرد آن در کشاورزی

مکانیزاسیون کشاورزی
مکانیزاسیون کشاورزی:

از سالیان بسیار دور، بشر همواره به طرق مختلف سعی در تأمین غذای خود و دامهایش را داشته است و در طی اعصار گوناگون از شیوه های مختلفی استفاده کرده است که همواره سیری صعودی به سمت افزایش عملکرد محصول را داشته است.

در ابتدا؛ عملیات کشاورزی توسط انسان و دام و بوسیلۀ ابزارآلات چوبی بسیار ساده انجام می گرفت. سپس با پیدایش آهن؛ از آن برای ساخت انواع خیش ها استفاده شد. این سیر تکامل استفاده از وسایل و ابزار آلات همچنان ادامه یافت تا اینکه موتور بخار در اواخر قرن 18توسط جیمز وات اختراع شد. صد سال بعد، یعنی اواخر قرن نوزدهم در تراکتورهای زراعی غول پیکری که برای مزارع وسیع امریکا ساخته شده بودند؛ موتور بخار بکار گرفته شد. لیکن بعلت محدودیت های فراوان از قبیل بازدهی پایین و ابعاد بزرگ و وزن زیاد موتورهای بخار جای خود را به موتور های احتراق داخلی دادند و از اوایل قرن بیستم تا کنون روز بروز بر کیفیت این تراکتور ها افزوده می شود.

این روند که شاید بتوان ابتدای آن را به ده هزار سال پیش نسبت داد را مکانیزاسیون کشاورزی می نامند. مکانیزاسیون کشاورزی به معنای مکانیکی کردن عملیات کشاورزی است و دارای دو معنای عام و خاص می باشد که معنای خاص آن صرفاً شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است. در حالیکه معنی عام مکانیزاسیون تمامی مسائل و تجزیه و تحلیل های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آن ها را شامل می شود. مکانیزاسیون را می توان چنین تعبیر کرد که "مکانیزاسیون، استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای توسعۀ پایدار است". اهداف مکانیزاسیون را می توان چنین برشمرد:

- افزایش تولید

- کاهش هزینه ها

- کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن

- افزایش بهره وری از نیروهای کارگری

- افزایش کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کمترین مدت زمان

- انجام به موقع عملیات کشاورزی

مکانیزاسیون در دو مبحث فنی و اقتصادی مطرح می شود. در بعد فنی آن، مسائل مربوط به ماشینی کردن کشاورزی و در بعد اقتصادی، مدیریت مناسب برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها مد نظر قرار می گیرد.

مبحث مکانیزاسیون در ایران از اوایل قرن چهاردهم شمسی و با ظهور سلسله پهلوی آغاز شد و اولین تراکتور در سال 1308و بمظور آموزش دانشجویان فلاحت کرج از اروپا وارد گردید.

با شکل گیری بخش ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون در دانشکده های کشاورزی دانشگاههای مختلف کشور؛ این بخش از کشاورزی رونق گرفت و امروز شاهد فعالیت اساتید و دانشجویان این رشته در مقاطع مختلف تحصیلی در قالب کنگره ها و کنفرانس های متعددی هستیم که عمدۀ آنها توسط انجمن مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون ایران برگزار می شود.در طی این کنگره ها و کنفرانس ها مقالات متعددی در رابطه با بخش های مختلف مربوط به ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون ارائه می گردد که گامی موثر در راه پیشرفت سطح علمی کشاورزی ایران در این عرصه است.
 

soheil-parsi

عضو جدید
البته ناگفته نماند که هدف واقعی مکانیزاسیون در بعد اقتصادی بیشینه کردن سود میباشد.کاهش هزینه ها در همه موارد باعث بیشینه شدن سود نخواهد شد.به عبارت دیگر ممکن است ماشین در شرایطی ملزم به کار باشد که هزینه های آن کمترین نباشد.(farm power & machinery management-Donnel R.Hunt)
 
آخرین ویرایش:
بالا