3. شرکت های تعاونی روستایی:
بعد از اصلاحات ارضی, دولت وقت برای پر کردن خلا ایجاد شده در سطح روستاها و پر کردن جای مالک و تامین اعتبار مالی برای زارع اقذام به ایجاد شرکتهای تعاونی وستایی کرد و مالکیت بر زمین را شرط عضویــت در این تعاونی ها قرار داد.سازمان مرکزی تعامن روستایی که بطور ستادی عمل می کرد, در ابتدا وظایف زیادی بر عهده داشت از جمله; تامین اعتبار و وام به زارعین, خرید محصولات و بازاریابی آنها و تامین اجناس مصرفی مورد نیاز روستائیان از طریق تعاونی علاوه بر کار صنفی خود غالبا" درگیر امور و مسائل حاشیه ای و یا غیر مرتبط با تولید نیز بود که مانعی برای فعالیت اصلی آن و حتی باعث منصرف شدن آن ار اهدافش شده بود. مسلما" اگر این شرکتها کار خود را به خوبی و در جهت اهداف واقعی توسعه انجام می داند و سبب تقویت بنیه مالی و اصلاح مدیریت کشاورزی می شدند.
بهد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شرکتهای تعاونی با تغییراتی در ساختار آنها به فعالیت پرداختند. تا به امروز 550 شرکت تعاونی تولید در حال فعالیت هستند. از جمله تغییرات عمده در ساختار این شرکت, حذف کارهای متفرقه از مجموع فعالیتها و وظایف آنها و مهمتر ار آن تغییر در نظام بهره برداری بود که زارعین بر غلاف میل خود مجبور به عضویت در آن بودند. در حال حاضر پیوستن به شرکتهای تعاونی اجباری نیست و دولت به تناسب اعتباری که در بخش کشاورزی تامین می شود, در بسیاری از کارهای زیر بنایی مثل تامین ماشینهای کشاورزی, یکپارچه سازی, زهکشی . تاسیس ساختمان اداری برای شرکت ها و کارهای دیگر به صاحبان شرکت ها کمک می کند. و حتی در تاسیس کارخانه ها و کارگاههای صنایع جانبی و تبدیلی, تسهیلاتی به صاحبان شرکت های تعاونی اعطا می کند. مسلما" چنین روند و سیاستهایی در صورت تداوم و تقویت جنبه های اجرایی و مدیریتی آن می تواند حامل اثرات مثبت در توسعه مکانیزاسیون باشد.