هنگامیکه یک آوازخوان ترانههای عامیانه آواز خود را با نواختن گیتار همراهی میکند، ملودی را تقویت کرده و به آن ژرفا و غنا میبخشد. چنین کاری را هارمونیزه کردن (harmonizing) مینامیم. آثار موسیقی غرب اغلب آمیزهای از ملودی و هارمونی هستند.
واژهٔ هارمونی به چگونگی ساختمان آکوردها و نیز شیوهٔ توالی آنها اشاره دارد. آکورد (chord) آمیزهای از سه یا چند صدای موسیقائی است که همزمان اجراء میشوند. آکورد، در اساس گروهی از صداهای موسیقائی همزمان و ملودی زنجیرهای است از صداهای منفرد که پیاپی شنیده میشوند سِیر یک ملودی نشانههائی راهنما برای هارمونیزه کردن آن فراهم میکند - اغلب برخی از صداهای ملودی در آکوردهای همراهیکنندهٔ آن نیز وجود دارند. اما ملودی همیشه زنجیره یا توالی (progression) معین و ثابتی از آکوردها را القاء نمیکند. یک ملودی ممکن است به چندین روش که همگی از نظر موسیقائی رضایتبخش هستند هارمونیزه شود. موسیقیدان - برای مثال، آوازخوان ترانههای عامیانه - با آزمایش آکوردهای گوناگون، همخوانترین آکوردها با حالت ملودی را برمیگزیند. توالیهای آکوردی، با برجسته کردن حرکتهای ملودیک، افزودن حسی غافلگیرانه و نیز ایجاد تعلیق و پایان سبب غنای ملودی میشوند. در موسیقی مردمپسند (پاپ) امروزی، یک ترانهساز ملودی را ساخته و تنظیمکنندهٔ قطعه برای همراهی آن، آکوردهائی را تدارک میبیند. آهنگسازان کلاسیک، اغلب همزمان به آفرینش ملودی و هارمونی میپردازند.
اغلب چنین میپنداریم که نخست ملودی ساخته شده و سپس آکوردهائی به آن افزوده میشوند. در واقع، روال کار اغلب عکس این است. توالیهائی تکرارشونده از آکوردها، سدههای پیاپی مبنای خلق ملودیهائی بداههپردازانه بودهاند. برای نمونه، در موسیقی جاز ممکن است پیانیست بارها و بارها توالی ثابتی از آکوردهای مهم قطعه را بنوازد و نوازندهٔ ترومپت ملودیهائی دگرگونشونده را که با آن آکوردها همخوانی دارند بداههنوازی کند. گرچه هر یک از اجراءکنندگان جاز، همزمان به بداههپردازی ملودیهای متفاوتی میپردازند اما آنچه آنها اجراء میکنند به مدد پسزمینهای سازمانیافته از آکوردها - یعنی هارمونی - انسجام و هماهنگی مییابد.
موسیقی باخ، بتهوون، آثار جاز، عامیانه و راک گرچه ممکن است متفاوت بهنظر آیند اما برخی از توالیهای یکسان آکوردی را میتوان در تمام آنها شنید. با آنکه پیوسته آکوردها و توالیهای آکوردی نو وارد زبان موسیقی میشوند اما مجموعهٔ کموبیش ثابتی از آکوردهای بنیادی در آن ثابت و محفوظ مانده است. اکنون مروری خواهیم داشت بر چند اصل بنیادی هارمونی که کارآمد بودن آنها از دیرباز تا امروز به اثبات رسیده است.
منبع:aftabir
واژهٔ هارمونی به چگونگی ساختمان آکوردها و نیز شیوهٔ توالی آنها اشاره دارد. آکورد (chord) آمیزهای از سه یا چند صدای موسیقائی است که همزمان اجراء میشوند. آکورد، در اساس گروهی از صداهای موسیقائی همزمان و ملودی زنجیرهای است از صداهای منفرد که پیاپی شنیده میشوند سِیر یک ملودی نشانههائی راهنما برای هارمونیزه کردن آن فراهم میکند - اغلب برخی از صداهای ملودی در آکوردهای همراهیکنندهٔ آن نیز وجود دارند. اما ملودی همیشه زنجیره یا توالی (progression) معین و ثابتی از آکوردها را القاء نمیکند. یک ملودی ممکن است به چندین روش که همگی از نظر موسیقائی رضایتبخش هستند هارمونیزه شود. موسیقیدان - برای مثال، آوازخوان ترانههای عامیانه - با آزمایش آکوردهای گوناگون، همخوانترین آکوردها با حالت ملودی را برمیگزیند. توالیهای آکوردی، با برجسته کردن حرکتهای ملودیک، افزودن حسی غافلگیرانه و نیز ایجاد تعلیق و پایان سبب غنای ملودی میشوند. در موسیقی مردمپسند (پاپ) امروزی، یک ترانهساز ملودی را ساخته و تنظیمکنندهٔ قطعه برای همراهی آن، آکوردهائی را تدارک میبیند. آهنگسازان کلاسیک، اغلب همزمان به آفرینش ملودی و هارمونی میپردازند.
اغلب چنین میپنداریم که نخست ملودی ساخته شده و سپس آکوردهائی به آن افزوده میشوند. در واقع، روال کار اغلب عکس این است. توالیهائی تکرارشونده از آکوردها، سدههای پیاپی مبنای خلق ملودیهائی بداههپردازانه بودهاند. برای نمونه، در موسیقی جاز ممکن است پیانیست بارها و بارها توالی ثابتی از آکوردهای مهم قطعه را بنوازد و نوازندهٔ ترومپت ملودیهائی دگرگونشونده را که با آن آکوردها همخوانی دارند بداههنوازی کند. گرچه هر یک از اجراءکنندگان جاز، همزمان به بداههپردازی ملودیهای متفاوتی میپردازند اما آنچه آنها اجراء میکنند به مدد پسزمینهای سازمانیافته از آکوردها - یعنی هارمونی - انسجام و هماهنگی مییابد.
موسیقی باخ، بتهوون، آثار جاز، عامیانه و راک گرچه ممکن است متفاوت بهنظر آیند اما برخی از توالیهای یکسان آکوردی را میتوان در تمام آنها شنید. با آنکه پیوسته آکوردها و توالیهای آکوردی نو وارد زبان موسیقی میشوند اما مجموعهٔ کموبیش ثابتی از آکوردهای بنیادی در آن ثابت و محفوظ مانده است. اکنون مروری خواهیم داشت بر چند اصل بنیادی هارمونی که کارآمد بودن آنها از دیرباز تا امروز به اثبات رسیده است.
منبع:aftabir