[مبانی معماری داخلی] پلان طراحی چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اگرچه امروزه طراحان داخلی از صفر تا صد طراحی یک پروژه را انجام می‌دهند و خیلی کارفرما درگیر این کار نمی‌شود، اما بسیاری از کارفرمایان و مالکان خانه‌ها دوست دارند خودشان در فرایند طراحی درگیر شوند و برخی از کارها را خودشان انجام دهند، در حالی که همچنان دوست دارند نتیجه نهایی کار عالی شود. اما خبر خوب این است که همه این راه‌ها امکان‌پذیر است و شما می‌توانید براساس نیازهای خود دست به انتخاب یکی از این راه‌ها بزنید.

اما آن‌چه به نظر بهترین ایده برای شما می‌رسد استخدام یک طراح حرفه‌ای برای آماده‌سازی یک پلان طراحی است. در این مطلب چیدانه می‌خواهد در مورد این مسئله با شما صحبت کند و به شما بگوید یک پلان طراحی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کمک‌هایی به شما می‌کند.







یک پلان طراحی شامل همه اطلاعاتی است که شما برای انجام یک پروژه به آن نیاز دارید. این رویکردِ آماده‌سازی یک پلان طراحی متناسب با ابعاد و سبک پروژه و یادداشت‌های مرتبط با آن بسیار مناسب کسانی است که عاشق خرید کردن از حراجی‌ها، جمعه‌بازارها، و دسته‌دوم‌فروشی‌ها هستند، چراکه این پلان به شما مسیر روشنی از فرایند طراحی و اجرا می‌دهد و تصویر درستی از وسایلی که به آن‌ها نیاز دارید در اختیار شما می‌گذارد. به این شیوه شما می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را طبق برنامه و البته بودجه و توان مالی خود تهیه کنید.


اگر شما در شهر دیگری ساکن هستید، بهترین راه برای همکاری با طراح، استفاده از یک پلان طراحی است. این راه هم‌چنین مناسب حال کسانی است که پیش از شروع کار تعدادی وسیله خریداری کرده اما نمی‌توانند این وسایل را در کنار یک چیدمان درست و منطقی قرار دهند. در این حالت پلان طراحی درک روشنی از وضعیت فعلی به شما می‌دهد و باعث می‌شود شما از سردرگمی نجات پیدا کنید.
آیا باید همه وسایل را عوض کنید و وسایل جدید بخرید؟ فعلا نه. طراحی که دارای یک پلان درست است به شما کمک می‌کند تا با همین وسایل موجود به نتیجه دلخواه خود برسید. به همین دلیل ابتدا پلان و نقشه کلی کار خود را تهیه کنید و بعد دست به خرید بزنید.







آیا شما فرد دست به آچاری هستید اما فاقد زیبایی‌شناسی مورد نیاز برای تصویر کردن نتیجه نهایی و چیدمان دلخواه خود هستید؟ یک پلان طراحی شامل طراح‌هایی از قسمت‌های چوبی، قفسه‌ها و کتابخانه‌های پیش‌ساخته و حتی نشیمن‌های زیر پنجره است. با در اختیار داشتن پلان طراحی، می‌توانید بقیه کارها را خودتان انجام دهید. همینطور اگر می‌توانید با چرخ خیاطی کار کنید، قادر خواهید بود خودتان به راحتی بسیاری از وسایل پارچه‌ای را بدوزید. برای مثال به سادگی می‌توانید پرده‌ها و روتختی‌ها را خودتان بدوزید.







چه انتظاری باید داشته باشید: کامل شدن یک پلان طراحی حرفه‌ای معمولا از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. این زمان به حجم و اندازه پروژه بستگی دارد.

پلان‌های مربوط به حمام و سرویس بهداشتی معمولا شامل نوعِ کاشی‌ها، وسایل پیشنهادی، نورپردازی و منابع نوری، و تم رنگی کلی است.






پلان‌های مربوط به آشپزخانه معمولا شامل مواد و مصالح، سطوح، و وسایل است تا این اطمینان حاصل شود که آشپزخانه شما در عین این‌که دارای طراحی منحصربه‌فردی است با دیگر اجزای خانه نیز در هماهنگی است.

برای اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی، و اتاق خواب، پلان طراحی شامل چیدمان فضایی، پیشنهادات مربوط به مبلمان، گزینه‌های مربوط به نورپردازی، و تمرنگی کلی است.







یک پلان طراحی حرفه‌ای هم‌چنین ممکن است دارای استراتژی‌های صرفه‌جویی در استفاده از فضا باشد. این نوع پلان‌ها مناسب خانه‌هایی است که با کمبود فضا مواجه‌اند. اگر چنین پلانی به خوبی طراحی شده‌ باشد فضاهایی در خانه شما ایجاد می‌شود که پیش از آن حتی فکر آن هم نمی‌کردید.






این کار چقدر هزینه دارد؟!

یک پلان طراحی معمولا براساس یک سری ملاحظات مشخص تعیین می‌شود. هزینه‌های مربوط به طراحی براساس تجربیات موجود در مورد طراحی پروژه‌های مشابه و هم‌اندازه و یا متراژ فضا تعیین می‌شود. البته انواع دیگری برای قیمت‌گذاری هزینه طراحی پلان وجود دارد اما این شیوه، رایج‌ترین نوع آن است. البته به یاد داشته باشید پیش از شروع کار در مورد هزینه‌ها و قیمت‌ها با طراح خود به توافق برسید تا در میانه کار دچار مشکل نشوید.



منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریهچیدانه
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
چگونه پلان داخلی خانه خودمان را تغییر دهیم!

چگونه پلان داخلی خانه خودمان را تغییر دهیم!

آیا می خواهید برای ایجاد تغییر در پلان خانه یا دکوراسیون داخلی منزل تان دست بکار شوید و نمی دانید باید چگونه این کار را انجام دهید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که با چه روشی می توان این تغییرات را به نوعی مقرون به صرفه تر کرد. چیدانه راه حل این موضوع را به شما می گوید. در این مطلب می خواهیم ببینیم چگونه خودمان می توانیم در پلان ها تغییرات مورد نیاز را اعمال کنیم و از اهالی فن و تیم های حرفه ای بخواهیم که این کار را برای ما انجام دهند.



همان طور که قبلا هم در مطلب پلان طراحی چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ اشاره کردیم، که پلان طراحی شامل همه اطلاعاتی است که شما برای انجام یک پروژه به آن نیاز دارید. این رویکردِ آماده‌سازی یک پلان طراحی متناسب با ابعاد و سبک پروژه و یادداشت‌های مرتبط با آن بسیار مناسب کسانی است که عاشق خریدکردن از حراجی‌ها، جمعه‌بازارها، و دسته‌دوم‌فروشی‌ها هستند، چراکه این پلان به شما مسیر روشنی از فرایند طراحی و اجرا می‌دهد و تصویر درستی از وسایلی که به آن‌ها نیاز دارید در اختیار شما می‌گذارد. به این شیوه شما می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را طبق برنامه و البته بودجه و توان مالی خود تهیه کنید.






پس در مرحله اول باید به این نکته توجه کنید که می خواهید در پلان خانه خود تغییرات کلی ایجاد کنید یا تغییرات جزئی. شاید گاهی اوقات فقط با یک جابه جایی در و کشیدن یک تیغه ساده بتوان دو فضا را از هم جدا کرد. برای مثال به عکس بالا توجه کنید که از طرف یکی از کاربران چیدانه فرستاده شده است. در این پلان مکان نمایی درب های ورودی اتاق های خواب و سرویس های بهداشتی اصلا مناسب نیست و به طور کامل ازداخل هال و پذیرایی دید دارد. شما فکر می کنید برای حل این موضوع چه کار می توان کرد؟



[h=2]راه حل اول برای تغییر دکوراسیون منزل[/h]


برای این پلان راه حل های مختلفی را می توان پیشنهاد داد، اگر بخواهیم از پیشنهادات جزیئ و کوچک شروع کنیم می توانیم با کشیدن یک دیوار روبروی سرویس بهداشتی و اتاق خواب شروع کنیم. این دیوار می تواند حائلی باشد میان فضاهای خصوصی و فضاهای کمی عمومی تر. به علاوه این که در پشت این دیوار فضای مناسبی به وجود می آید که می توان از آن برای درست کردن یک نشیمن خصوصی استفاده کرد. یک تلویزیون و یک دست مبلمان راحتی، به همین سادگی می توانید دید به اتاق خواب هایتان را از بین ببرید.



[h=2]راه حل دوم برای ایجاد تغییر در طراحی پلان خانه[/h]


اگر به فکر ایجاد تغییرات کلی تر هستید، می توانید به فکر جابه جایی برخی از فضاها با یکدیگر باشید. البته این کار کمی دردسر دارد و شاید هم کمی پر خرج تر باشد، اما بعد از اتمام کار خود را در خانه ای نو و جدید خواهید یافت. در همین پلان بالا می توانید شاهد مکان نمایی بد آشپزخانه و همچنین اتاق خوابی که نزدیک ورودی است باشید.




به نظر شما بهترین کاری که می توان انجام داد چیست؟

برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم رااتخاذ کنید باید راجع برخی از استاندارها اطلاعاتی داشته باشید. مثلا این که آشپزخانه بهتر است در جایی نزدیک در ورودی تعبیه شود تا وقتی با کیسه های پر و سنگین از خرید باز می گردید مسیر طولانی را ا انتهای خانه طی نکنید. یا این که اتاق های خواب جزو فضاهای خصوصی هستند و نباید به فضاهای عمومی دید داشته باشند. اما نکته حائز اهمیت تر حمام و سرویس های بهداشتی هستند که باید به اتاق های خواب نزدیک باشند.در پلان بالا حمام و سرویس بهداشتی در جای مناسبی تعبیه نشده است، همچنین آشپزخانه نیز می تواند در مکان مناسب تری تعبیه شود. مثلا نزدیک ورودی. بیایید با هم نگاهی به تغییرات کلی تر این پلان بیاندازیم.همان طور که می بینید در پلان بالا جای آشپزخانه و اتاق خواب نزدیک ورودی عوض شده است. و چهره ای نو و جدید به خانه بخشیده است.


منبع:تحریریه چیدانه
 
بالا