[مبانی معماری داخلی] تعادل

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


تعادل. رعایت تعادل بصری در طراحی داخلی یک اصل محسوب می شود . همان طور که می دانید اصول مختلفی چون تعادل ، ریتم، هارمونی، تناسب و مقیاس در طراحی داخلی به کار گرفته می شوند. با ما همراه باشید تا درباره تعادل و نقش آن در طراحی داخلی بیشتر بدانیم.



همه ما اهمیت تعادل را به خوبی درک می کنیم. راه رفتن یک کودک و تلاش او برای حفظ تعادل، یادگیری دوچرخه سواری و حفظ تعادل ، همچنین بزرگسالان در محل کار لازم است بین ساعات کار و ساعات استراحت تعادل برقرار کنند؛ در واقع تعادل در زندگی همه ی ما یک اصل ثابت است. اما تعادل در گفتمان هنرهای بصری و طراحی معماری چه معنایی دارد؟



همان طوری که عدم تعادل در ابعاد مختلف زندگی، عدم آرامش را به همراه دارد ، فضای معماری نامتعادل نیز ناراحتی به همراه می آورد. در دکوراسیون داخلی یک هدف اصلی ، برقراری تعادل بصری است. این مهم با توزیع مناسب عناصر مختلف با وزن بصری مختلف در فضا محقق می شود و ایجاد حس توازن و تعادل می کند. حال این سؤال پیش می آید که وزن بصری یک عنصر به چه عواملی بستگی دارد؟ اندازه ، رنگ ، بافت و شکل یک جسم بر وزن بصری آن مؤثر است. برای مثال عناصر بزرگ تر، تیره تر، پر نقش و بافت تر و با شکل های پیچیده تر معمولاً به لحاظ بصری سنگین تر هستند و بایستی با قرار دادن عناصر سنگین دیگر یا چندین عنصر سبک تر به تعادل برسند. تعادل به سه روش متقارن، نامتقارن و شعاعی حاصل می شود.


تعادل متقارن

زمانی که عناصر تکرار شوند یا نسبت به یک محور مثل آینه در دو طرف آن قرار گیرند، تعادل به صورت متقارن حاصل می شود. این نوع از تعادل در طبیعت بسیار یافت می شود، مثلاً بدن خود ما. تقارن در طراحی داخلی متداول است و ایجاد احساس آرامش و ثبات می کند، اما همچنین گاهی موجب یکنواختی و بی روح شدن فضا می گردد.با استفاده از بافت، رنگ ، چیدمان لوازم و اثاثیه و مبلمان می توان تقارن را برقرار کرد.


تعادل نامتقارن
این نوع از تعادل رابطه زیادی با وزن بصری عناصر دارد. در واقع به جای تکرار عناصر در فضا برای ایجاد تعادل، از عناصر مختلف با وزن بصری یکسان برای ایجاد تعادل استفاده می شود. همانطور که پیش تر بیان شد اشکال پیچیده تر سنگین تر به نظر می رسند و به همین خاطر است که از آنها برای ایجاد تعادل نامتقارن استفاده می گردد. فضاهایی که به صورت نامتقارن طراحی شده اند دارای پویایی و حرکت بیشتری هستند چرا که عناصر متنوعی در ترکیب با هم به تعادل رسیده اند. رسیدن به چنین تعادلی در فضا خیلی هم ساده نیست و نیاز به دید معمارانه دارد.
تعادل شعاعی

همانطور که از نامش پیداست، این نوع تعادل با دایره سر و کار دارد. و به این صورت است که عناصر حول یک نقطه مرکزی قرار می گیرند و در امتداد شعاع دایره جلوتر یا عقب تر می روند. مثال چنین تعادلی در طراحی داخلی تعدادی صندلی است که حول یک میز دایره شکل قرار گرفته اند، یا ساختار یک چراغ دایره شکل. اگر می خواهید روی عنصری در مرکز تأکید کنید این نوع تعادل بسیار مناسب است چرا که توجه را به سمت نقطه مرکزی در داخل جلب می کند.



طراحان داخلی با به کار گیری انواع بافت، رنگ و فرم و یا گاهی با ایجاد تقارن، سعی می کنند حس تعادل را در فضای معماری ایجاد کنند.روش ایجاد این تعادل بصری در فضا بر حس فضا و ادراک مخاطب از فضای معماری اثر متفاوت دارد.

منبع:nstudioz.com
 
بالا