[مبانی معماری داخلی] تاثیر عمیق طراحی داخلی بر ناخودآگاه!

mars

کاربر بیش فعال
[FONT=&quot]وقتی بحث از طراحی داخلی می شود، معمولا ذهن ما به سمت جنبه هایزیباشناختی می رود: چگونه ظاهری منحصربفرد ایجاد کنیم، و یا از چه سبک دکوراسیونیاستفاه کنیم؟[/FONT] [FONT=&quot]
بخشی که معمولا در نظر گرفته نمی شود تاثیر جنبه های زبانشناسی بر ناخودآگاه است.شاید باور نکنید اما تصمیم گیری و انتخاب شما در مورد ظاهر خانه تان، تاثیری قطعیبر احساس و ادراک شما خواهد گذاشت. رنگ دیوار های آشپزخانه در تشویش و نگرانی شماکاملا موثرند، و یا برند مبلمان شما ممکن است موجب شود دیگران فکر کنند شما سردهستید و یا خودتان را می گیرید!

حتما شما هم می خواهید مطمئن شوید از اینکه خانه تان احساس درستی را به شما ودیگران منتقل می کند. مطالب زیر برای طراحی فضایی اثربخش اطلاعات خوبی دراختیارتان قرار می دهد.[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
انتخاب رنگ بر روحیه شما اثر می گذارد.

برای همه واضح است عنصر اصلی که با آن جهان پیرامون مان را شناسایی می کنیمرنگ است، اما این واقعیت که رنگ ها در محیط، تاثیر قطعی بر مزاج و احساس ما میگذارد، برای عده ای عجیب است. زمان تصمیم گیری و انتخاب در مورد طراحی داخلی منزلتان مطمئن شوید که از رنگ ها به نحوی استفاده می کنید که هم نوا با همانکیفیتی باشد که قصد دارید در فضا ایجاد کنید.

نظریه های روانشناسی رنگ از قرن 19 میلادی آغاز شد و با وجود تفاوت در نظریه هایمختلف، در مورد برخی ویژگی های اصلی رنگ توافق نظر وجود دارد:

1-قرمز: سمبل قدرت و اشتیاق. می تواند برای ایجاد حس صمیمیت و گرما بخشی در فضا بهکار رود.

2- نارنجی: برای افزایش انرژی و نوآوری به کار می رود. این رنگ به دلیل انرژیزیادی که دارد معمولا به طور جزیی و در سطوح محدود به کار می رود.

3-زرد: تداعی گر شادی، خلاقیت و نوآوری است. برای ایجاد محیطی دوستانه بهتر است بارنگ های خنثی آرامبخش در اتاق و با نور طبیعی زیاد به کار رود.

4- سبز: کیفیت آرامبخش دارد. سبز انتخاب مناسبی است برای سالن های بزرگ و ورودیها؛ زیرا رابط خوبی میان فضای بیرون و درون است.

5- آبی: این رنگ حس جاودانه آرامش و تازگی دارد. مناسب است برای مکان های پراستفاده مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی.

6-بنفش: رنگ تجمل و شکوه است. بدلیل خاصیت اغواگرانه اش انتخابی است بسیار مناسببرای اتاق پذیرایی و اتاق خواب اصلی.

7- خاکستری: رنگ آرامش و تمدد اعصاب و متانت و وقار. خاکستری، رنگی است مناسب برایفضاهایی مثل دفتر کار و یا سرویس بهداشتی.

8- قهوه ای: مانند سبز، ریشه های طبیعی که در این رنگ است به آن خصلت آرامبخشی میدهد. این رنگ فضایی مناسب برای گفتگو پدید می آورد، پس برای اتاق هایی که خانوادهدور هم جمع می شوند بسیار مناسب است.

9- مشکی: رنگ تاکید و قدرت. در سطوح کوچک و برای درخشان کردن رنگهای مجاور به کارمی رود.

10- سفید: موثر در انتقال حس پاکیزگی و خلوص. سفید برای تعریف فضا رنگی بسیارمناسب است. از این رنگ برای عطف و اتصال به رنگ های دیگر استفاده کنید زیرا مقدارزیاد آن تاثیر خود را از دست می دهد.

بخاطر داشته باشید برای انتخاب رنگ فضای داخلی تان، در نظر گرفتن 3 رنگ بهتر از بکرنگ است. یک رنگ خنثی؛ برای برای سطوح بزرگتر مثل دیوار ها و کف. یک رنگ آرامتر؛برای مبلمان و دیگر وسایل حجیم. و رنگ سومی که پر جلوه و مورد علاقه تان است؛ برایاکسسوری و وسایل تزیینی به کار می رود.[/FONT] [FONT=&quot]
رویه شما شخصیت تان را آشکار می کند.

بعد از رنگ زدن دیوارها زمان مناسبی است برای تصمیم اینکه چگونه فضایتان را پرکنید. هر وسیله ای که برای پر کردن فضا انتخاب شود به نشان دادن کارکرد آن کمک میکند. اما فرای این موضوع، ترکیب وسایلی که فضای داخلی را اشغال می کند (از نحوهچیدمان گرفته تا آویزهای دیواری، و یا رومیزی که بر میزه قهوه قرار می گیرد) همچونابراز شخصیت و خواسته ها عمل می کند.

زمانی که به خانه تان مهمان دعوت می کنید آنها، علاوه بر توجه به ظاهر اتاق هایتان،به طور غریزی فضای داخلی خانه تان را بر اساس چهار معیار ارزیابی می کنند:

1-کارکرد: آیا این وسیله مطابق با نیاز شما است؟ آیا میز آشپزخانه برای تمام اعضاخانواده جا دارد؟ آیا پوشش کف، تمام سطح اتاق را پوشانده است؟

2-ارزش: آیا تناسبی میان وسیله و قیمت آن وجود دارد؟

3-نماد: آیا شما به این وسیله دلبستگی عاطفی دارید؟ آیا برای دکورتان مجموعه عکسخانوادگی انتخاب کرده اید یا یک نقاشی چاپی؟

4-نشانه: آیا این وسیله نشانه خاص یا موقعیتی است؟ آیا برند خاصی است یا خیر؟

شخصی که روی در یخچالش پر از نقاشی های کودک و کارت پستال های دوستان و عکس هایسفر است خوشامدگو تر و احساسی تر از کسی به نظر می رسد که آشپزخانه ای مینیمالیستیدارد.

زمانیکه برای خرید وسایلی برای خانه تان می روید تا اتاق هایتان را پر کنید دستورالعمل ها را در نظر آورید و مطمئن شوید که فضای خانه تان همان احساس و تاثیری کهمی خواهید را می گذارد.[/FONT] [FONT=&quot]
ادراک فضا تخیل تان را قوی تر می کند.

حتما این را شنیده اید: «برای شغلی که خواهان آنی لباس بپوش، نه برای شغلی کهداری». اگر چه این نصیحتی است برای مصاحبه شغلی، اما این مفهوم براحتی می تواند درتزیین خانه به کارتان آید.

طراحان داخلی سالهاست از مفهومی به نام ادراک فضا استفاده می کنند که کمک می کندبتوان فضای خانه را جاداتر نشان داد و از کارایی فضا اطمینان یافت، و در اصلبه معنای استفاده از ترفند های بصری برای تغییر فضا در نظر دیگران است.

اگر می خواهید اتاقی در خانه تان بزرگتر به نظر برسد از مبلمانی جمع و جور و مناسببرای فضا استفاده کنید، آینه ای بزرگ بر دیوار قرار دهید و از آویز های مختلف(تابلو و ...) برای ایجاد عمق استفاده کنید. اگر می خواهید فضایی خوشامدگو داشتهباشید، بر رنگهای گرم متمرکز شوید، از سرویس مبل های صمیمانه تر استفاده کنید و ازمنبع روشنایی های زیاد استفاده کنید.[/FONT] [FONT=&quot]
فنگ شویی راهی است برای انرژی بخشی به خانه.

اگر می خواهید زندگی تان را متحول کنید، چرا با تغییر در فضای داخلی تان شروعنکنید؟

هنر سنتی فنگ شویی (با 3000 سال قدمت) بر این اعتقاد است که پیروی از اصول اینآیین می تواند در جذب خوشبختی موفقیت عشق و انرژی مثبت بسیار موثر باشد.

پیروان واقعی این آیین (فنگ شویان) باید هر فضا را با یک نقشه انرژی تحلیل کنند وسپس از آن نوشته ها در تصمیم گیری برای هر جنبه از دکوراسیون (از جمله رنگ، موادطبیعی استفاده شده) بهره گیرند. اما اگر شما آمادگی غرق شدن در این مسیر راندارید، چند روش ساده به شما معرفی می کنیم که بتوانید انرژی را در خانه تانافزایش دهید.

اطمینان پیدا کنید که ورودی خانه تان تمیز، و خوشامدگو است. مبلمان را طوری ترتیبدهید تا در ورودی اتاق و ورودی میهمان خوشامد گویانه باشد. از عناصر طبیعی مثل گلو سنگ برای تزیین کنید. مطمئن شوید خانه تان کاملا مرتب است و وضعیت تهویه خوب ومناسبی دارد. [/FONT] [FONT=&quot]
نحوه به چشم آمدن طراحی داخلی خانه شما، تنها جنبه ی کوچکی از تاثیر آن است. علاوهبر انتخاب در و دیوار و شیوه چیدمان مبلمان، لایه دیگری از معنا قرار دارد. هرانتخابی در طراحی یک تاثیر متمایز روانشناختی بر ناخودآگاهتان دارد. دستورات بالارا بخوانید و آن ها را به عنوان ادراک تان از فضای خانه در نظر آورید. به کار گیریاین دستورات ،در ایجاد فضایی که جسم و ذهنتان را همزمان راضی کند، به شما کمک میکند. اکنون لازم است به این سوال جواب دهید: آیا طراحی داخلی را از دیدگاهروانشناختی در نظر می گیرید؟ اگر جواب تان مثبت است، چه انتخاب هایی تاکنون داشتهاید؟[/FONT]​
 
بالا