[مبانی مرمت] - نهادهای بین المللی - TICCH

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی (TICCH)
و
آغاز معماری صنعتی در ایران

The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage, usually known by its acronym TICCIH, is an international society dedicated to the study of industrial archaeology and the protection, promotion
and interpretation of the
industrial heritage





«وظیفه ای که برعهده یک دولت بزرگ دموکراتیک صنعتی نهاده شده است اقتضا دارد که بناهایی دیرپا ، سودمند و انسانگرایانه ساخته شود که مظهر پیشرفت بشر باشد. یک ساختمان همگانی کاخی است برای مردم.»
تونی گارنیه




حفاظت از میراث صنعتی



علاقه و توجه به هنر و آثار هنری یک دوره، اغلب با توجه گردآورندگان و ثبت‌کنندگان(مستند‌سازان)، پس از گذشت یک دوره زمانی که موجب تاثیرگذاری و برانگیختن حس نوستالژی است، آغاز می‌شود. پس از آن، بازشناسی یک بنا توجه عمومی را
به کل دوره مورد نظر گسترش می‌دهد. بناهای شاخص و منحصربه‌فرد دوره، معمولا نخستین موضوع مورد مطالعه حفاظت‌گران است، خصوصاً زمانی که این بناها در معرض تهدید و آسیب قرار می‌گیرند. با تلاش موفق یا ناموفق جهت حفظ این آثار
منحصر به‌فرد، توجه عمومی به حفظ و نگهداری سایر آثار شاخص دوره، معماران و گرایش‌های دوره گسترش یافته و در نهایت آثار آن دوره در اندیشه عموم جامعه، به عنوان بخشی از فرهنگ و تمدن در حال گذار، دارای ارزش حفاظت و نگهداری می‌گردد.
(www.ticcih.com)








منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
پیشینه حفاظت از میراث صنعتی

- تعریف
- رویکرد عمومی حفاظت هوشمندانه و استفاده مجدد از میراث صنعتی
- مشکلات حفاظت، بازسازی و استفاده مجدد
- کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی


تعریف

ظهور انقلاب صنعتی در اواسط قرن هجدهم، چهره اروپا را کاملاً دگرگون ساخت و منجر به تولید وسایل و ساختارهای مورد نیاز صنعت شد. انگلستان در تمام قرن نوزدهم قوی ترین کشور صنعتی جهان بود. قدرت و نفوذ آن بر محدوده امپراطوری اش،
قدرت نیروهای مسلحش، به خصوص ناوگان دریایی و صنعت بازرگانی و تجارت، موقعیت آن را به عنوان بزرگترین کشور صنعتی جهان استوار نمود. در اطراف جهان تنوع زیادی از سایت‌ها، ساختارها، مجموعه‌ها، شهرها و سکونت‌گاه‌ها، مناطق، منظرها
و راه‌ها وجود دارد که شواهد فعالیت‌های بشر در زمینه تولیدات و اقدامات صنعتی را در بر دارد. در مناطق زیادی این میراث همچنان در حال استفاده است و صنعتی شدن هنوز یک فعالیت درحال انجام یا یک احساس تاریخی در حال تداوم است،
در حالی که در جاهای دیگر تنها شواهد تاریخی فعالیت‌های صنعتی و تکنولوژیکی گذشته را عرضه می‌کنند.











در کنار میراث ملموس مرتبط با تکنولوژی صنعتی و شکل‌گیری مهندسی معماری و برنامه‌ریزی شهری، میراث صنعتی شامل ابعاد متفاوت غیر ملموسی در زمینه مهارت‌ها، خاطرات و زندگی اجتماعی کارگران و جامعه آنها نیز می‌شود.
فرآیند صنعتی شدن از بیش از دو قرن پیش که بخش مهمی از تاریخ بشر را شکل داده است، آنرا میراثی مهم و حیاتی، بخصوص برای دنیای مدرن ساخته است.
آنچه امروز به‌عنوان میراث صنعتی از آن در مجامع بین‌المللی تخصصی یاد می‌شود شامل ابعاد مختلف فرآیند صنعتی شدن است که در طی دو قرن گذشته تغییرات مهمی در شکل زندگی بشر ایجاد نموده است. مفاهیمی که اصول شناسایی میراث صنعتی
را تشکیل می‌دهند در منشور حفاظت از میراث صنعتی این‌گونه بیان شده است:
«از نظر ما اصول مشترک منطبق با مفاهیم مدرن رایج عصر انقلاب صنعتی، با مفاهیمی چون تولید، حمل و نقل، آماده کردن تکنولوژی‌ها و فرآیند تولید، تجارت و فعالیت‌های بازرگانی و الگوهای جدید فرهنگی و اجتماعی آن شناخته می‌شود.»
(منشور حفاظت میراث صنعتی، 2003)





با توجه به اصولی که در بالا برشمرده شده، در منشور بین‌المللی حفاظت میراث صنعتی اقدام به تعریف میراث صنعتی و تعیین محدوده‌های آن گردیده است. این منشور به تقسیم بندی گونه شناسانه و همینطور ویژگی‌های ارزشی میراث صنعتی پرداخته است.
«میراث صنعتی از سایت‌ها، ساختارها، مجموعه‌ها، مناطق و منظرها و همچنین ماشین‌آلات، اشیا و اسناد و مدارکی تشکیل شده‌است که شواهدی از فرآیندهای صنعتی تولید، استخراج مواد خام و تبدیل آنها به محصول و انرژی و زیرساخت‌های مرتبط با
حمل و نقل، از گذشته یا در حال استمرار ارائه می‌کنند.»
(منشور حفاظت میراث صنعتی، 2003)





میراث صنعتی نشان‌دهنده ارتباط عمیق میان فرهنگ و محیط طبیعی است چنان‌که فرآیندهای صنعتی، خواه باستانی یا مدرن، برای تامین مواد اولیه به منابع طبیعی وابسته هستند و برای تولید و توزیع محصولات در بازارهای گسترده‌تر به انرژی و شبکه حمل و نقل
وابسته هستند و این شامل هر دو بخش میراث یعنی میراث ملموس، منقول و غیر منقول، و ابعاد ناملموس ارزشمند مانند دانش فنی، چگونگی سازماندهی کارگران و کار و مجموعه میراث فرهنگی و اجتماعی آن که به زندگی جوامع شکل داده است و تغییرات
سازمانی مهمی را که در تمام جوامع، و به‌طور کلی دنیا، به ارمغان آورده است، می‌شود.
(همان)





سایت‌های میراث صنعتی از نظر اهداف ساخت، طراحی و تکامل در طول زمان بسیار متنوع هستند. بسیاری از آنها معرف تکنولوژی و فرآیند تولید هستند و به همان اندازه معرف شرایط تاریخی و منطقه‌ای، در حالی‌که برخی دیگر معرف دستاوردهای برجسته نفوذ
جهانی هستند. تعداد دیگری هم مختلط هستند، سایت‌هایی با عملکرد یا سیستم‌های چندگانه‌ای که با مولفه‌های بسیاری به یکدیگر وابسته هستند که فن‌آوری‌ها و دوره‌های تاریخی مختلفی را غالبا ارائه می‌کنند.
ارزش و اهمیت میراث صنعتی به‌صورت ذاتی در ساختارها یا سایت‌های آنها وجود دارد، در مواد، ساختار قطعات، ماشین آلات و نصب آنها، در منظر صنعتی، منابع مکتوب و همچنین در اسناد غیر ملموس که دربر دارنده خاطرات، هنرها و سنت‌هاست بیان شده است.
(همان)







منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
رویکرد عمومی حفاظت هوشمندانه و استفاده مجدد از میراث صنعتی

ساختمان‌های با ارزش مانند کاخ‌ها، قلعه‌ها، یادمان‌ها و کاخ قلعه‌های ییلاقی موجب مباهات مالکین خود هستند. بنابراین این بناهای با ارزش توسط مالکین خود و یا جوامعی که در آن واقع شده‌اند، احتمال بیشتری می‌رود که حفاظت شوند. اما متاسفانه
ساختمان‌های صنعتی به ویژه در شهر‌های بزرگ و مناطق اطراف آنها از این قاعده مستثنی‌اند
انجمن‌های مختلف در گذشته با تخریب ساختمان‌های صنعتی به شدت مخالفت می‌کردند، این مخالفت‌ها منجر به تفکر جدی به میراث صنعتی و محوطه‌های باستانی از قدیمی‌ترین آنها تا ساختارهای صنعتی اخیر در قرن بیستم شد. شکی نیست که ارزش
این آثار به یادبودهای صرف یا آثار موزه‌ای کاهش پیدا کرده است، در نتیجه حفاظت از این میراث باید در پی دمیدن روحی تازه به درون این محوطه‌ها باشد. توجه به شهر و آینده آن باعث شد که معضل میراث صنعتی تبدیل به دغدغه‌ای ذهنی برای برنامه‌ریزان شهری
گردد. فرآیند ارتقاء میراث صنعتی در پی حفظ ساختارهای موجود است و حفاظت به خاطر نفس حفاظت از ارزش‌ها است. در این میان هدف از گردشگری میراث صنعتی، بازدید از محو طه‌های صنعتی است که تولید آن متوقف شده است.

مشکلات حفاظت، بازسازی و استفاده مجدد

متاسفانه زمانی طولانی طی شد تا برای استفاده مجدد و تغییر کاربری محوطه‌های قدیمی اقدام شود. این تغییرات در بخش عمومی با حمایت‌های دولت یا دولت‌های محلی صورت می‌گرفت. در مورد ساختمان‌های بسیار بزرگ که شامل بسیاری از کارخانه‌های
تولیدی بودند، چگونگی استفاده دوباره از آنها برای یافتن کاربری مناسب دشوار بود. برخورد با ساختمان‌هایی که دارای مالکیت شخصی‌اند به مراتب دشوارتر است. با این حال برخی از موفقیت‌های شاخص مثل کارخانه‌های خصوصی و یا حتی قسمت‌هایی از
کارخانه‌های تولیدی که نجات یافتند، وجود دارند. برخی از آن‌ها موزه‌های صنعتی شدند و برخی به مراکز بازدید برای استفاده روزمره تبدیل شدند.
بخش‌های جهانی و محلی میراث صنعتی عرصه‌های مختلف مطالعه مانند: تاریخ، جغرافی، باستان‌شناسی، معماری، جامعه‌شناسی، مردم شناسی فرهنگی، حفاظت، مطالعات موزه‌ای و علوم زیست محیطی را به نمایش می‌گذارد در نتیجه تبادل گسترده‌ای از
ایده‌ها و همکاری متقابل کشورها نسبت به درک بهتر از صنعت، به عنوان میراث را در سراسر جهان ارائه می‌دهد .







کمیته بین‌المللی حفاظت از میراث صنعتی ( TICCIH)

این کمیته که با عنوان اختصاری آن ( TICCIH) شناخته می‌شود یک انجمن بین‌المللی مختص مطالعه و پژوهش میراث صنعتی و حمایت، ترویج و تفسیر میراث صنعتی می‌باشد. این دوره صنعتی مورد مطالعه از شروع انقلاب صنعتی در غرب گسترش پیدا می‌کند
و معمولا شامل اسناد و بقایای به‌جای مانده از کارخانه‌ها و صنایع استخراجی، حمل ونقل و خدمات زیرساختی عمومی می‌شود.
TICCIH پس از اولین کنفرانس بین‌المللی حفاظت میراث صنعتی که در سال 1972 در آیرون بریج انگلستان برگزار گردید، بنیان‌گذاری شد. این موسسه هر سه سال یک کنفرانس بین‌المللی در محورهای مختلف میراث صنعتی برگزار می‌کند که کنفرانس بعدی آن
در نوامبر 2012 در تایوان برگزار خواهد شد.





در سال 1994 TICCIH یک گزارش در مورد آنچه که از 25 راهنمای محوطه‌های صنعتی باستان شناسی و مناظر از سراسر جهان، تهیه نمود که به کمیته میراث جهانی رفت و در آنجا به این نتیجه رسیدند که به اسناد و مدارک بیشتری نیاز است. از سال 1996 با
حمایت TICCIH ، ایکوموس پنج مطالعه تطبیقی و موضوعی در ارتباط با کانال‌ها، راه آهن، پل‌ها، شهرک‌های کارگران، به منظور فراهم کردن زمینه برای ارزیابی سایت‌های میراث صنعتی جهانی بالقوه چاپ نموده است. در سال 2004 ICOMOS برای پر کردن شکاف ها،
یک طرح عملی برای آینده را منتشر کرد. این یک تلاش هماهنگ شده برای درک این موضوع بود که تا چه حد فهرست میراث جهانی از ویژگی‌های منعکس کننده استراتژی جهانی برای رسیدن به یک اعتبار، و فهرست متعادل برخوردار است. این دسته بندی‌ها ـ
شکاف در فهرست میراث جهانی ـ مربوط به انواع خاصی از اموال فرهنگی است. یکی از این انواع اموال میراث‌های تکنولوژیکی و صنعتی و محوطه‌ها و مناظر مرتبط با آن بود. در پایان سال 2004 استوارت اسمیت، منشی TICCIH، با ارسال پیشنهادی به ایکوموس نشان
می‌دهد نقش TICCIH می تواند کمک به تحقق بخشیدن اهداف و داشتن یک لیست که با دقت بیشتری منعکس کننده تاثیر برجسته‌ای باشد که صنعت در ایجاد دنیای مدرن داشته است.









Picture26.jpg





منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
اولین کنفرانس این کمیته در سال 1973 ( 38 سال پیش ) در آیرون بریج لندن برگزار شد و بعد از آن هر 3 سال یک بار در کشورهای مختلف برگزار شده است که آخرین آنها در سال 2009 در فرایبورگ آلمان برگزار شد.














منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
نقش TICCIH

- پر کردن شکاف
- مطالعات صنعتی
- الگو های مطالعات صنعتی
به ایکوموس TICCIH - خلاصه پشنهاد

گزارش ایکوموس در رابطه با شکاف ، دو محدودیت اصلی در رسیدن به انتخاب یک محوطه را داشت. یکی از این محدودیت‌های ساختاری، فقدان منابع فنی در بسیاری از کشورهای عضو است که مانع از تهیه لیست آزمایشی آنها شده‌است. محدودیت دیگر کیفی
است؛ شناسایی و ارزیابی موضوعات خاص یا مجموعه‌ای از اموال فرهنگی به دلیل مشکلات خلاءهای موجود در دانش مرتبط و یا عدم وجود پژوهش در این زمینه است. که این آشکارا شامل اموال فرهنگی مرتبط با فعالیت‌های صنعتی، از دوره تاریخی صنعتی شدن،
از اواخر قرن هجدهم تا به امروز است. در گزارش ایکوموس یک مشکل جدی در زمینه میراث صنعتی جهانی مطرح می شود، که آن هم عدم وجود اطلاعات در مورد محوطه‌های صنعتی و مناظر، دقیقاً مناطقی از جهان است که در آن بسیاری از شکاف‌ها وجود داشته
است. ایکوموس به عنوان مشاور در میراث صنعتی و فنی، چگونه می تواند بهTICCIH کمک کند تا بر این محدودیت‌ها غلبه کند و چگونه به پر کردن شکاف در فهرست میراث جهانی کمک کند؟

TICCIH ممکن است تصمیم به تنظیم مجموعه‌ای از برنامه‌های مطالعات در سراسر جهان صنعت بگیرد که تنها در آن بخش‌های مشخص شده در چارچوب موضوعی، طراحی یا در تجربه جمعی ازTICCIH و شبکه کارشناسان خود آن باشد. پس از آن می‌تواند از ایکوموس
و کشورهای عضو برای شناسایی محوطه‌ها و مناظر صنعتی استفاده کند درنتیجه ممکن است شکاف‌ها را پر کند و به منظور جلب کردن لیست‌های آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.





مطالعات صنعتی

TICCIH برای شکل دادن و مدون کردن شیوه مطالعه میراث صنعتی و با توجه به ابعاد گوناگون و متفاوت این زمینه از آثار میراثی اقدام به تهیه الگویی برای مطالعات صنعتی نموده که می‌تواند راهنمای مناسبی باشد برای سایت‌های صنعتی که قابلیت ثبت جهانی دارند.
روشی که برای انجام این مطالعات مورد استفاده قرار گرفته‌است، متنوع است و با مطالعات غیر صنعتی، متفاوت است .





الگوهای مطالعات صنعتی

•تعریف صنعت
•مقدمه تاریخ عمومی محوطه
•تعریف عناصر عملکردی و تکامل آنها
•معیارهای ارزیابی
•اهمیت ویژه مناطق و ارزش‌های آنها
•معیارهای اعمال شده در محوطه‌های بزرگ و بناهای تاریخی

خلاصه پیشنهاد TICCIH به ایکوموس


•تعریف و اتخاذ یک چارچوب برای مطالعات صنعتی، توسط ایکوموس بر اساس طبقه بندی قابل قبول محدوده صنعتی و با توجه به موضوعات مشخص شده در چارچوب موضوعی گزارش ایکوموس
•شناسایی کارشناسان و یا تیمی از کارشناسان مجرب که مایل به انجام مطالعات هستند. و تامین منابع مالی احتمالی.
•هر گزارش شامل خلاصه‌ای از تکامل گستره‌ای از صنعت مربوطه، در دوره تاریخی مشخص شده توسط آن صنعت باشد، بنابراین مشخص کند کدام عوامل است که ساختمان‌ها، محوطه‌ها و یا مناظر را دارای یک اهمیت فوق العاده می‌کند.
•تهیه نمونه گزارش‌هایی از محوطه‌هایی که دارای معیارهای مهم از زمان تاسیس خود هستند و ارزش برجسته جهانی دارند که توسط کمیته میراث جهانی بررسی می شوند. تدوین فهرست محوطه‌های مناسب سراسر جهان.








منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
آغاز معماری صنعتی در ایران

«مشخصه معماری نوین بیگمان نوعی احساس تازه نسبت به فضا و زیبایی ماشین است» الن کوهون

پیشینه


هنگامی که در دهه های 20 و 30 فضای آیینی جای خود را به فضای مفید داد مفهوم تجدد ذهنها را به خود مشغول داشته بود . چار طاق که طرح ملی قدیم ساختمان در ایران بود دیگر نمی توانست پاسخگوی خواسته های علمی چند گانه کشوری صنعتی شونده
باشد . فضاهای گشاده و گسترش پذیر شهری نماینده اراده ملتی بود که خواهان تغییر بود و نخستین گام های خود را در جهت گیتیانه شدن(secularization ) برداشت وضع خاص تاریخی که در آن ایران به سوی صنعتی شدن رانده می شد ، نه تنها زمینه اجتماعی
و فرهنگی ایران را در 50 سال اخیر تحت تاثیر قرار داد بلکه همه جنبه های معماری جدید را نیز ، از بافت شهر گرفته تا بناهای دولتی و خانه های شخصی را شکل داد.





کارخانه ها ، پلها و بناهای دولتی مظاهر صنعت شدند . شهر با خیابندیهای مستقیم و میدان های یادبودش نماد شکل دولت شد. برای ساختمان های مختلف ناچار سبک های مختلف پدید آمد که هر یک تصویر و خاطره ای از یک پیشینه ملی بود و مظهری از آگاهی
تازه به هویت ملی . این ها همه تاریخ معماری تازه را پدید می آورد. در حالی که معماری صنعتی همواره به تکرار صورت ازلی دیرینه می پرداخت ، هر ساختمان مدرن از سوی دیگر گامی به پیش در جهت جدایی از گذشته بود .





مشخصه این دوران اراده ای تزلزل ناپذیر برای گشودن مرزهای پهنه های از دیرباز به فراموشی سپرده به روی امکانات صنعت بود. راهها ، راه آهنها ، پلها ؛ کارخانه ها و ساختمان های دولتی مظاهر عالی روشنگری در ایران نوین بود.





خیاباهای فرعی و اصلی ، دامنه شهر شاه نشین قاجاری را به سوی شمال کشیدند و ساختن میدانها که بخش های مهم شهر را از هم مشخص می کردند ، در این زمان یکی از ویژگی های اساسی توسعه شهر در ایران شد. نتیجه این کار ایجاد یک شهر گشاده
با یک هسته مرکزی بود که بیانگر نظام متمرکز و واحد بود. شهر محصور در باروها دیگر ناگذیر به هیچ کار نمی آمد . با خیابان های سراسری که نشانه کشیده شدن دامنه حکومت پایتخت بر تمامی مرز و بوم کشور بود ، باروها و دروازه ها معنای نمادی سمبولیک خود
را ازدست داده بود .

این رویداد های اساسی در معماری شهری منجر به تبدیل فضای شهری آیینی به فضای شهری نوین ( گیتیانه شدن ) شد. معماری ایرانی که با مفهوم شهر در آمیخته بود ، از دایره سنتی به قلمرو نو گرایی و ترقی گام نهاد





تیپولوژی ساختمانی با پیروی از طرح خاص خیابان بندیها کم کم شکل می گرفت و بناهای دولتی با طرح های منظم کلاسیک هندسی ساخته می شد. در ساختن بناهایی عمومی سادگی در نظم و جزئیات نئوکلاسیک مورد نظر بود و نیز به کار گرفتن صوری از اساطیر
ایران باستان . بناهای تاریخی دولتی که از خیابان عقب نشسته بودند خیابان های اصلی چون سپه و فردوسی را بوجود آوردند

الگوی منظم خیابانها به ایجاد محوطه های مستطیل هم شکلی منجر شد که در درون آنها خانه های نیمه مجزا صف کشیده اند. بر شمالی هر خیابان را ساختمان خانه ها و بر جنوبی آن را دیوار حیاط ها در میان می گرفت.

با آنکه در سبک ساختمان های عمومی گرایش به شیوه های نو مشهود است ، اما معماری صنعتی بود که تکنولوژی نوین را به نحوی نو و بی واسطه از طریق فضاهای وسیع، باز ، حساب شده و مفید به همراه آورد. انبارها و کارخانه ها مستقل از بافت شهر در حاشیه
شهر ها ساخته شدند. در حال حاظر با گسترش شهرها ، گاه این کارخانه ها در مرکز شهر قرار میگیرند. به سبب انعطاف پذیری فضاهای داخلی و نیز قرار گرفتن در قلب شهر این بناها استعداد بسیار برای مرمت و استفاده برای مقاصد تازه را دارند.یکی از کاملترین
مجموعه های صنعتی شهری را در اصفهان می توان مشاهده کرد که به صورت یک پارک صنعتی وسیع در دو سوی زاینده رود قرار گرفته است.



منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
فضای نو ( معماری صنعتی )

در معماری سنتی ایرانی وحدت شکل های معماری از راه تقسیم بنا به چهار قسمت که گرد یک مرکز قرار دارد نمایان می شد.این نمونه ازلی را میتوان در همه بناها بدون توجه بکاربرد آنها مشاهده کرد.
سراسر گروه کارخانه های نساجی اصفهان و شهر ضا و اهواز از آن سنت معماری صنعتی مایه گرفته اند که با کارخانه توربین سازی « آ اگ » در برلین که بهرنز معمار آلمانی در سال 1908-1909 نقش آن را طرح کرد آغاز شد.



کارخانه ریسباف اصفهان


آرایش کارخانه ها در امتداد خیابانها نمایانگر آن است که منظور بوجود آوردن نوعی پارک صنعتی بوده و اتفاقا ردیف های منظم درختان و دیوارهای آجری خارجی نیز این حالت را تقویت می کند.










کارخانه زاینده رود ( پیتر بهرنس )





کارخانه نخ تاب ( دخانیات فعلی )






کارخانه صنایع پشم






کارخانه پشم باف







کارخانه سیمان اصفهان








ذکر این نکته لازم است که کارهای بهرنز در دوره 1900-1910 بر بناهای عمومی که در سالهای 1920-1930 ساخته شد مستقیما و شدت تاثیر نهاده است و بخصوص تاثیر وی بر معماری صنعتی ایرانی بسی بیشتر از کارهای اولیه گروپیوس و کارخانه معروف او
بنام فاگوس بوده است. گروپیوس و مایر بناهای سبک ، ظریف و ملایم را جانشین طرح های سنگین بهرنز ساختند . کارخانه فاگوس تصویری تازه از معماری صنعتی را در پیش چشم می نهد.








نتیجه گیری



- قویترین تصویر صنعتی را باید در سلسله کارخانه های شهر های اصفهان ، اهواز و شهرضا جست . این گروه بناها از مفهوم نوین فضای نامحدود و گشترش پذیری پیروی می کنند.

- در این کارخانه ها ، آجر که زمانی عنصر اصلی معماری سنتی ایرانی بود ، اکنون دیگر نقش ساختی ندارد و تنها به صورت پوشش ستون های حمال و برای شکل دادن به نماها و تبدیل آنها به رگه های ظریف عمودی بکار گرفته شده است.

- گرچه این روش بکار بردن آجر برای نقش دادن به نما با سنت ساختمان ایرانی مغایر است اما شاید وسیله ای باشد برای آنکه معماران امروز دست کم پیوندی صوری با گذشته برقرار سازند.



منبع : پاورپوینت های مرمتی
 
بالا