[مبانی فنگ شویی] نکات کاربردی درباره معماری و فنگ شوی Feng Shui

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
فنگ شویی دانشی کهن است که ریشه در تفکر چینی ها به جهان هستی دارد و رد پای آن در معماری داخلی نیز پیدا شده است ، فنگ شویی از دو کلمه Feng به معنی باد و Shui به معنی آب تشکیل شده است . هدف فنگ شویی در مجموع خلق حس هماهنگی در خانه و زندگی افراد است. فنگ شویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی های پیرامونمان [ ... ]
فنگ شویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی های پیرامونما
ن است تا در زندگی مان تاثیراتی سود مند پدید آوریم .
سابقه فنگ شویی به حدود 4700 سال قبل از میلاد ، در چین باز می گردد . بسیاری از مکان ها و مناظر مانند دیوار بزرگ چین و شهر ممنوعه پکن بر اساس اصول فنگ شویی و برای هماهنگ کردن انرژی های آسمان و زمین بوده است .
استقرار اشیا به گونه ای که مردم (انسان ) محیط زیست ( خاک ) و روان ( آسمان ) با تشکیل و حدتی موزون ، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند.
از طریق فنگ شویی می توان دریافت در کدام نقطه از ساختمان جریان انرژی بند آمده است و یا برای اینکه انرژی دیگر بار آزادانه جریان یابد چه باید کرد.
برای زندگی موثر ، لازم است که انرژی و نیروی حیات ، آزادانه در خانه و محل کارتان جریان یابد . نخستین گام برای آزاد ساختن انرژی مسدودی که به مرور زمان در ساختمان جمع شده پالایش مکان است . به طور کلی انسداد انرژی به دلایل زیر است :
1. آلودگی فیزیکی
2. انباشتگی و در هم ریختگی
آلودگی فیزیکی :
هر نوع چرکی و خوراکی های مانده که پیرامون خود انرژی پایین تولید میکند.
انباشتگی و در هم ریختگی :
هر گونه بی نظمی و در هم ریختگی بر جریان نرم و هموار و آزادانه انرژی پیرامون یک فضا مانع ایجاد می کند.
تلاش کنیم هر شی را در مکان خاص خود قرار دهیم تا آرامش یابیم و سنگینی اجسام و فضا بر جسم و روحمان کارگر نشود.
بر این اساس نحوه طراحی فضا و چیدمان وسایل و اشیا منزل تاثیر بسزایی در آرامش ما دارد و رعایت اصول فنگ شویی ما را در ارایه هر چه بهتر فضای معماری کمک می کند.
منبع : طراحی نظم به شیوه فنگ شویی ( کارن کینگستون ، گیتی خوشدل )
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نصايحي درباره فنگ شويي

نصايحي درباره فنگ شويي

نصايحي درباره فنگ شويي
اتاق نشيمن شما جن ندارد!


روزنامه اعتماد > شماره 1167 31/4/85

از نظر علم معماري كهن چيني ، همه قسمت هاي يك خانه با عناصر پنج گانه يا همان آب ، چوب ، آتش ، خاک ، فلز در ارتباط مستقيم هستند.
اتاق نشيمن هم عنصر فلز دارد، عنصري سنگين و بسيار مرتبط با احوال روزانه شما كه با وجود ساعت هاي بزرگ ديواري ، تلويزيون هاي صفحه بزرگ ، وسايل تهويه ، رادياتور شوفاژ، ضبط صوت و دي وي دي ، كه در اغلب اتاق نشيمن ها پيدا مي شوند، سنگين تر هم مي شود.

چيني ها و البته ايراني هايي كه جديدا به اين علم قديمي و جالب علاقه مند شده اند، براي نجات اتاق نشيمن و قابل تحمل كردن آن پيشنهادات بامزه يي دارند، مثلا داشتن ساعتي گرد به رنگ طلايي در اتاق ، آن هم روبروي در براي اينكه انرژي منفي اتاق را مهار كند، يا استفاده از تابلوهاي نقاشي مثل نقش ماهي كه چيني ها معتقدند طول عمر مي آورد يا تصاوير زيبايي غير آن منظره هاي بي ريخت غروب كه دلسردي مي آورد و تصاوير عجيب زن ببرها كه توي كوبلن فروشي ها مي بينيم و بي نهايت ترسناك و پر از خشونت هستند.
مهندسين علاقه مند به فنگ شويي در طراحي دكوراسيون اتاق نشيمن علاوه بر محدودكردن تصاوير به رنگها هم مي پردازند، مثلا رنگ قرمز را براي اتاق شما ممنوع مي كنند، چون كه روحيه تند و خشن و پرخاشگر كه مشخصه رنگ قرمز است ، احوال خانواده شما را كه در اين اتاق امن گرد هم آمده اند به هم خواهند ريخت .
بعد هم پيشنهاد مي كنند كه براي اتاقتان از رنگ هاي مخصوص جنگل مثل سبز و قهوه يي و آبي و زرد استفاده كنيد و با پارچه خوشرنگ و مبل ساده و نرم و حتي پشتي هايي كه فضاي گرم و خودماني شبيه كلبه جنگلي ايجاد مي كنند، فضاي اتاقتان را كاملا امن و دوست داشتني كنيد. علاوه بر همه اينها اگر مي خواهيد اتاقي كه در آن دور هم جمع مي شويد اتاقي بدون دلنگراني هاي معمول باشد، عكس همه افراد خانواده و همه كساني كه دوست داريد در قاب هاي كوچك بر در و ديوار آويزان كنيد، تا هميشه به يادشان باشيد.

راستي اگر تا به حال پيشنهادات فنگ شويي ما را براي تزيين و دكوراسيون اتاق نشيمن تان جدي نگرفتيد، يك نوع ديگر فكر كنيد، اتاق نشيمن شما جايي است كه در آن روزنامه مي خوانيد، عصرانه مي خوريد، با بقيه خانواده گپ مي زنيد، تلويزيون تماشا مي كنيد و حتي گاهي چرت مي زنيد!
آيا اين اتاق پر از شادي ارزش ندارد كه با روش هايي ساده ، هرچند غيرمعمول ، دوست داشتني تر شود؟
پس اگر يك لحظه ، فقط يك لحظه با علوم عجيب شرقي همراه شديد، يعني فقط علاقه مند شديد بدانيد «یين ويانگ »، يعني دو عنصر مثبت و منفي متعادل كننده انرژي از نظر چيني ها، ژاپني ها، هندي ها و همه شرقي ها در اتاق نشيمن شما به يك اندازه وجود دارد، كافي است كه امروز در تنهايي ، بدون حضور اغيار، در اتاق خلوت كنيد، روي صندلي راحتي بنشينيد و چشمهايتان را ببنديد.
اگر ذهنتان به هزار جا رفت ، اگر دلشوره داشتيد، اگر احساس امنيت و آرامش نداشتيد، اگر جريان هواي كاذبي را احساس مي كرديد، اگر قالي اتاقتان ناراحت و گل و گياه گوشه اتاق برايتان غيرقابل تحمل بود، اگر صداهايي در اطراف مي شنيديد و دلتان مي خواست پاهايتان را بالا بگيريد و خودتان را نجات دهيد، اگر سرتان مثل يك ديگ كه با چكش بر آن بكوبند صدا داد، اگر ياد بدهكاري ها، غذاهاي مانده توي يخچال ، ميهمان هاي سرزده ، رييس بداخلاق ، همسايه هاي دوست نداشتني ، خاله خرس هاي آشنا و همه اتفاقات و جرياناتي كه هر روز مثل ميخ توي پايتان فرو مي رود افتاديد، اگر دلتان نخواست پاهايتان را دراز كنيد، چند دقيقه تلويزيون نگاه كنيد يا كتاب بخوانيد، اگر خنكي كولر و يك دانه زردآلو خوشحالتان نكرد، نترسيد!
اتاق شما جن ندارد!
فقط از نظر مهندسين چيني درحالت عدم تعادل است .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی چیست؟

عبارت فنگ شویی به صورت تحت الفظی به معنای (( باد و آب )) است، ولی در واقع به معنای هنر زندگی موضون با محیط میباشد. زمانی كه به هماهنگی با تمام محیط اشیای خود دست یابیم، زندگی با لطافت بیشتری پیش رفته و رسیدن به اهداف بسیار آسان میشوند. مكان زندگی ما و نحوه ای كه اشیای هر اتاق را منظم می كنیم، به شكل شگفت آوری بر كیفیت زندگی ما تاثیر میگذارند.

زمانی خانواده ما در آپارتمانی واقع در یكی از محلات فقیر شهر زندگی میكرد.زمین این محله نسبت به محیط اطراف پایین تر بود و به همین دلیل در ماههای زمستان هر روزبا یك مه غلیظ صبحگاهی پوشیده می شد. زمانی كه باد از سمت خاصی می وزید، این مه تبدیل به توده زرد كثیفی می شد كه بوی مشمئز كننده با فاضلاب را از كیلومترها دورتر به محله ما می آورد در تمام مدتی كه ما در این مكان زندگی میكردیم، به دلیل محیط نا مناسب دچار روحیه بی تفاوتی شدیدی بودیم. سر انجام پس از مدتی وضعیت اقتصادی خانواده بهتر شد و به محله مناسب تری نقل مكان كردیم. بلافاصله همه انرژی و اشتیاق بیشتری برای فعالیت پیدا كردند. آن مكان منفی باعث اضمحلال انرژی ما میشد در حالی كه مكان مثبت آن را تقویت میكرد.

البته بدیهی است كه همیشه نقل مكان و تغییر كالبدی محل اقامت ممكن نیست اما با استفاده ا ز فنگ شویی میتوان شرایط داخل آپارتمان را به نحو موثری عوض كرد.هنگامی كه موفق می شویم آپارتمان خود را از مكانی به عنوان بیتوته شبانه به یك خانه تبدیل كنیم از نظر فنگ شویی در مسیر درستی قرار گرفته ایم. این كار به راحتی با تغییر نظم مبلمان یا نورپردازی مناسب در گوشه های تاریك خانه عملی است.

مسلما برای همه ما اتفاق افتاده كه به آپارتمانی وارد میشویم و بلافاصله راحتی و گرمی یك خانه را احساس كنیم. و باز بدون شك همه ما آپارتمانهایی را دیده ایم كه بی دلیل ناراحت به نظر میرسند. آپارتمان اول از نظر فنگ شویی مثبت تلقی میشود.در حالی كه آپارتمان دوم چنین نیست. با تدابیر خاصی در آپارتمان دوم نیز میتوان راحتی وآسایش آپارتمان اول را به دست آورد.

با فنگ شویی می توان احساس خانه بودن را در آپارتمان به وجود آورد. و هنگامی كه محیط آن متعادل و متوازن شد بدون شك در تمام زمینه های زندگی ، شادتر سلامت تر و موفق تر خواهیم بود. با بهره گیری از نیروی حیاتی چی به مزایای روز افزونی دست خواهیم یافت.
خانه تکانی با فنگ شویی

قبل از هر کاری، شروع به پالایش خانه کنید و هرچیز معیوب و بی استفاده را جدا کنید، مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که واقعا به درد می خورد. این اصل شامل لباس های اضافی نیز می شود .
برای ساماندهی خانه باید آستین ها را بالا بزنید و کمدها و گنجه ها را خالی کنید تا دوباره احساس رضایت کنید و سپس مجددا آنها را با لباس ها و وسایلی که مطابق با احتیاجات کنونی شما هستند پر نمایید.
اگر نمی دانید با لباس های اضافه چه کنید آنها را به موسسات خیریه بدهید تا افراد نیازمند استفاده کنند به این ترتیب علاوه بر اهدای لباس، سخاوتمندانه انرژی های مثبت را نیز پراکنده ساخته اید و به زودی متوجه خواهید شد که با جدا کردن همه این موانع قدیمی شما نیز آزاد می شوید چون بدون اینکه بدانید انرژی راکد و منفی این اشیا شما را محاصره می کند و مانع پیشرفت شما می شود.
عمل دور ریختن اشیای زاید نه فداکاری و نه بی قیدی است بلکه فقط یک تغییر موضع لازم حتی اساسی است که ما را به طرف آینده ای پررونق و شکوفا سوق می دهد. اگر خانه تان مملو از اشیای به دردنخور است همین الان شهامت بیرون ریختن آنها را پیدا کنید.
● اصلا نترسید
همین که شروع به خانه تکانی کردید، متوجه می شوید که بسیار آسان تر از آن بود که فکرش را می کردید. به علاوه، این خانه تکانی یک تجدید انرژی برای شما ایجاد می کند که به کمک آن می توانید طرح ها و برنامه های جدید را شروع کنید.
به کارتان تداوم بخشید و خانه را به معنای واقعی کلمه پالایش کنید. هر آنچه مانع جریان آزاد انرژی می شود از خانه خود جدا کنید تا احساس رضایت و آرامش کنید.
هر چیزی که جلوی دست و پا را می گیرد و جا را بیهوده اشغال می کند از سر راه بردارید، پشت درها چیزی نگذارید درها باید بتوانند آزادانه و به طور کامل باز شوند. راهروهای ورودی را خلوت کنید، زیر تختخواب ها چیزی نگذارید و به طور کلی هیچ جا را به حال خود رها نکنید.
یک بار که همه چیزهای زیادی بیرون ریخته شد، شما آن مکان را بسیار روشن تر می یابید. پس احتیاجی به گفتن ندارد: باید به روشنایی هم نظم بخشید.
جریان های منفی دوست دارند در مکان های تاریک لانه کنند. بنابراین اتاق های شما باید حتما روشن، نورانی و دلباز باشند تا همه بتوانند احساس خوبی داشته باشند.
از افزودن روشنایی در جاهایی که لازم است واهمه نداشته باشید. بدن، چشم ها و ذهن شما به نور نیاز دارند. هنگامی که به اندازه کافی از نور آفتاب بهره مند شوید به خوبی درمی یابید که نور آفتاب چگونه شما را سرحال می کند.
البته فراموش نکنید که نور زیادی نیز مناسب نیست و برای ایجاد روشنایی همیشه تعادل و صرفه جویی را رعایت کنید.




منبع: كتاب فنگ شویی برای زندگی در آپارتمان
khakzad.com
 

masi_r7

عضو جدید
جهت جنوب‌شرق

انرژي چي در اين بخش بنا نه به اندازه شرق ولي تا حد قابل توجهي شكل فعال، تيز و شلوغ دارد كه نوعي رشد آرام و يكنواخت در زندگي ايجاد مي‌كند و براي شروع كار و حرفه جديد مفيد است. جنوب شرق قسمت ثروت و دارايي است. از دست رفتن و ضعف اين بخش از بنا باعث كاهش درآمد ساكنين مي‌شود يا باعث مي‌شود تا آنچه به واسطه كار و تلاش بدست مي‌آيد به سادگي از دست برود.
باد سمبل جنوب شرق است. در طبيعت، باد با پخش كردن بذر گياهان نوعي ارتباط ايجاد مي‌كند. به همين ترتيب اين قسمت بنا براي فعاليت‌هايي كه نياز به ارتباط و خلاقيت دارد مناسب است. به اين صورت آشپزخانه، دفتر كار و استوديو مي‌توانند در اين قسمت قرار گيرند. قرار داشتن اتاق خواب در اين بخش اشكالي ندارد. رنگ نزديك به اين قسمت سبز تيره است. به همين ترتيب، سبز تيره نشانه برگ‌هاي مسن و بالغ است (نسبت به شرق).
اين قسمت در شركت‌ها و بناهاي تجاري اهميت زيادي دارد. تقويت اين بخش اثر بسيار خوبي در ثروت و درآمد ساكنين دارد. تقويت شرق و جنوب شرق با گياهان سبز و يا قرار دادن آبنما و آكواريوم ممكن است.

جهت ‌جنوب شرق : Sun
عدد : 4
منطقه : ثروت
عنصر : چوب
عنصر مولد : آب
عنصر مخرب : فلز
عنصر فرساينده : آتش
رنگ : سبز تيره
رنگ سازگار : سبز - آبي
رنگ ناسازگار : طلايي – نقره‌اي
فصل : بهار
اوقات شبانه روز : قبل از ظهر
سمبل : باد
شكل : استوانه
انرژي : بيرون‌رو
عضو خانواده : دختر بزرگ

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohandes_javan

عضو جدید
چگونه یک خانه شاد با «فنگ شوی» ایجاد کنیم

چگونه یک خانه شاد با «فنگ شوی» ایجاد کنیم

فنگ شویی
فنگ شویی دانشی کهن است که ریشه در تفکر چینی ها به جهان هستی دارد و رد پای آن در معماری داخلی نیز پیدا شده است ، فنگ شویی از دو کلمه Feng به معنی باد و Shui به معنی آب تشکیل شده است . هدف فنگ شویی در مجموع خلق حس هماهنگی در خانه و زندگی افراد است.


فنگ شویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی های پیرامونمان است تا در زندگی مان تاثیراتی سود مند پدید آوریم .

سابقه فنگ شویی به حدود 4700 سال قبل از میلاد ، در چین باز می گردد . بسیاری از مکان ها و مناظر مانند دیوار بزرگ چین و شهر ممنوعه پکن بر اساس اصول فنگ شویی و برای هماهنگ کردن
انرژی های آسمان و زمین بوده است .


استقرار اشیا به گونه ای که مردم (انسان ) محیط زیست ( خاک ) و روان ( آسمان ) با تشکیل و حدتی موزون ، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند.
از طریق فنگ شویی می توان دریافت در کدام نقطه از ساختمان جریان انرژی بند آمده است و یا برای اینکه انرژی دیگر بار آزادانه جریان یابد چه باید کرد.
برای زندگی موثر ، لازم است که انرژی و نیروی حیات ، آزادانه در خانه و محل کارتان جریان یابد . نخستین گام برای آزاد ساختن انرژی مسدودی که به مرور زمان در ساختمان جمع شده پالایش مکان است . به طور کلی انسداد انرژی به دلایل زیر است :


آلودگی فیزیکی
انباشتگی و در هم ریختگی


آلودگی فیزیکی

هر نوع چرکی و خوراکی های مانده که پیرامون خود انرژی پایین تولید میکند.


انباشتگی و در هم ریختگی

هر گونه بی نظمی و در هم ریختگی بر جریان نرم و هموار و آزادانه انرژی پیرامون یک فضا مانع ایجاد می کند.
تلاش کنیم هر شی را در مکان خاص خود قرار دهیم تا آرامش یابیم و سنگینی اجسام و فضا بر جسم و روحمان کارگر نشود.
بر این اساس نحوه طراحی فضا و چیدمان وسایل و اشیا منزل تاثیر بسزایی در آرامش ما دارد و رعایت اصول فنگ شویی ما را در ارایه هر چه بهتر فضای معماری کمک می کند.
منبع : طراحی نظم به شیوه فنگ شویی ( کارن کینگستون ، گیتی خوشدل )



برگرفته شده از سایت : circulasion.blogfa.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

architectshervin

عضو جدید
فنگ شويي چيست؟

فنگ شويي چيست؟

فنگ شويي چيست؟
عبارت فنگ شویی به صورت تحت الفظی به معنای (( باد و آب )) است، ولی در واقع به معنای هنر زندگی موضون با محیط میباشد. زمانی كه به هماهنگی با تمام محیط اشیای خود دست یابیم، زندگی با لطافت بیشتری پیش رفته و رسیدن به اهداف بسیار آسان میشوند. مكان زندگی ما و نحوه ای كه اشیای هر اتاق را منظم می كنیم، به شكل شگفت آوری بر كیفیت زندگی ما تاثیر میگذارند.

زمانی خانواده ای در آپارتمانی واقع در یكی از محلات فقیر شهر زندگی میكرد.زمین این محله نسبت به محیط اطراف پایین تر بود و به همین دلیل در ماههای زمستان هر روزبا یك مه غلیظ صبحگاهی پوشیده می شد. زمانی كه باد از سمت خاصی می وزید، این مه تبدیل به توده زرد كثیفی می شد كه بوی مشمئز كننده با فاضلاب را از كیلومترها دورتر به محله می آورد در تمام مدتی كه این خانواده در این مكان زندگی میكردند، به دلیل محیط نا مناسب دچار روحیه بی تفاوتی شدیدی بودند. سر انجام پس از مدتی وضعیت اقتصادی خانواده بهتر شد و به محله مناسب تری نقل مكان كردند. بلافاصله همه انرژی و اشتیاق بیشتری برای فعالیت پیدا كردند. آن مكان منفی باعث اضمحلال انرژی انها می شد در حالی كه مكان مثبت آن را تقویت میكرد.

البته بدیهی است كه همیشه نقل مكان و تغییر كالبدی محل اقامت ممكن نیست اما با استفاده ا ز فنگ شویی میتوان شرایط داخل آپارتمان را به نحو موثری عوض كرد.هنگامی كه موفق می شویم آپارتمان خود را از مكانی به عنوان بیتوته شبانه به یك خانه تبدیل كنیم از نظر فنگ شویی در مسیر درستی قرار گرفته ایم. این كار به راحتی با تغییر نظم مبلمان یا نورپردازی مناسب در گوشه های تاریك خانه عملی است.

مسلما برای همه ما اتفاق افتاده كه به آپارتمانی وارد میشویم و بلافاصله راحتی و گرمی یك خانه را احساس كنیم. و باز بدون شك همه ما آپارتمانهایی را دیده ایم كه بی دلیل ناراحت به نظر میرسند. آپارتمان اول از نظر فنگ شویی مثبت تلقی میشود.در حالی كه آپارتمان دوم چنین نیست. با تدابیر خاصی در آپارتمان دوم نیز میتوان راحتی وآسایش آپارتمان اول را به دست آورد.

با فنگ شویی می توان احساس خانه بودن را در آپارتمان به وجود آورد. و هنگامی كه محیط آن متعادل و متوازن شد بدون شك در تمام زمینه های زندگی ، شادتر سلامت تر و موفق تر خواهیم بود. با بهره گیری از نیروی حیاتی چی به مزایای روز افزونی دست خواهیم یافت.

منبع : كتاب فنگ شویی برای زندگی در آپارتمان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

style

عضو جدید
فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی، هنر باستانی چیدمان چینی
فنگ شویی چیست؟ (بخش اول)
دانشی متعلق به چین باستان است که به بررسی محیط زیست طبیعی و ساختگی می پردازد. معنای کلامی آن باد و آب است؛ و دنیای فنگ شویی آمیخته ای از ریاضیات، طراحی داخلی، معماری و قوانین ساده ای برای خانه داری موفق می باشد. در واقع هنری است برای جایگزینی صحیح اشیاء. در حال حاضر استفاده از این دانش برای ایجاد محیطی متعادل در خانه و محل کار بسیار رایج است. افرادی که براساس فنگ شویی محیط پیرامون خود را می آرایند، بر این باورند که با چیدمان مبلمان و تزئین محل به شیوه ای که با طبیعت هم راستا باشد، می توانیم هارمونی و سلامت را به محیط زندگی خود وارد نماییم. در نتیجه با انجام اعمال سودمند و موثر در محیط زندگی، جریان دلپسندی از نیروهای حیات را در اطراف خود به حرکت در خواهید آورد. بر پایه این فلسفه باستانی محل قرارگیری هر شی، از در ورودی گرفته تا دستشویی، در سعادت ما نقش دارد. در واقع چینی ها حتی پیش از خرید یا ساخت خانه یک استاد فنگ شویی را به استخدام درآورده و از مشورت وی بهره می برند.

بیشتر استادان فنگ شویی بر استفاده از زیبایی شناسی و عقل سلیم در دستیابی به نتیجه مطلوب تاکید دارند. برای استفاده از این شیوه ابتدا باید نکاتی را درباره آن آموخت. همانند نیروهای مثبت و منفی موجود در طبیعت (یین و یانگ) ، هر اتاق و خانه هم فضاهایی مثبت و منفی دارد. با استفاده از فنگ شویی تعادلی در این نیروها به وجود می آید تا در هیچ جا دارای قوت یا ضعف بیش از اندازه نباشند. از اینرو، یکی از مفاهیم رایج در طراحی فنگ شویی نقاط "قدرت" است. فنگ شویی در درون هر ساختمان 9 نقطه قدرت را تشخیص می دهد که برخی حاوی انرژی مشوق مطبوع بوده و تعدادی دیگر چندان دلپذیر نمی باشند. نقطه قدرت عبارت از فضایی در خانه است که می تواند به بزرگی یک اتاق یا به کوچکی یک دفترچه یادداشت باشد، اما این نقطه ویژه با زندگی شما (یا بخشی از آن) پیوندی قوی دارد. این نقاط قدرت برای هر فرد، خانواده و خانه منحصر به فرد می باشند. این نقاط نه تنها براساس وقایع جاری در زندگی هر فرد، بلکه بر پایه طراحی و معماری مکان زندگی شخصی آنان نیز تعیین می شوند. اگر در حال ساخت خانه هستید، نقاطی که شما بیشترین وقت خود را در آنها می گذرانید بهترین نقاط قدرت محسوب خواهند شد. می توانید این نقاط را در مرکز قرار دهید و آنگاه بقیه مکان را بر محور آن بنا سازید. به طور مثال، می توانید اتاق خواب ها را در قسمتی قرار دهید که انرژی نماینده عشق، ازدواج و سلامت در آن جاری باشد.

زیرا از آنجا که برای بدن شما ضروری است تا خواب کافی داشته باشد، باید بدان اجازه دهید تا خود را بازسازی و سالم گرداند. در کنار نقاط قدرت، نقاط مشکل آفرین هم در خانه وجود دارند که می توانند اثری نامساعد بر سلامت، روابط و حتی امور مالی شما بگذارند. فنگ شویی جهت شناخت این نقاط نیز شما را راهنمایی می نماید. شما می توانید با رو در رو شدن با مشکلی که در حال حاضر گریبان گیرتان شده است، نقاط مشکل آفرین منزل خود را بیابید. به طور مثال، اگر درگیر مشکلات مالی هستید، می توانید نقاط همخوان با امور مالی را پیدا کرده و سپس با استفاده از فنگ شویی نیروی مثبت را جهت ایجاد تغییرات مطلوب در آنجا به جریان بیاندازید. برای درک بهتری از مفهوم طراحی فنگ شویی می توانیم با مثال ساده زیر شروع کنیم: راهروهای طویل که در معماری خانگی امروزی عناصری رایج می باشند در زمره نقاط مشکل آفرین فنگ شویی محسوب می شوند، زیرا در راهرویی باریک و دراز نیروی حیات به صورت خطی مستقیم در می آید. این مسئله باعث می شود که "چی" chi (نیروی حیاتی) قدرت خود را متمرکز نماید و به صورت انرژی "شتابزدگی" و " قهرآمیز" درآید. این مسئله به هیچ وجه خوشایند نمی باشد زیرا این انرژی تهاجمی می تواند زیان بار بوده و به عدم هماهنگی منتهی شود و در نتیجه اتاقی که در انتهای راهرو وجود دارد با انباشته شدن از این نیروی منفی، فضایی ناخوشایند پیدا کند.

قرار گرفتن دستشویی در انتهای این راهرو حتی از مورد قبل نیز بدتر است، زیرا لوله کشی سمبل اقتصاد خانواده می باشد و از دست دادن نیروی چی بدین شیوه همانند این است که مستقیما پولتان را در دستشویی بریزید! خوشبختانه با استفاده از راهنمایی های طراحی فنگ شویی می توان مشکل اینگونه نقاط دردسر آفرین را برطرف نمود. مثلا قرار دادن گیاهان سبز، آویختن تصاویر بزرگ در راهرو و یا چیدمان اشیاء و مبلمان مطابق با اصول عناصر فنگ شویی (که در مقاله بعدی به طور دقیق تر به آنها خواهیم پرداخت) تعادل نیروها را به این محیط باز می گردانند. در واقع بهسازی راهرو با این شیوه ها باعث می شود که چی به جای حرکت در خطی مستقیم در جای خود بماند. به هر حال سعی کنید تا نظرات طراحی فنگ شویی را بر نقاطی متمرکز کنید که مستحق بیشترین میزان توجه شما می باشند و با گسترش تعداد نقاط انرژی خود را تضعیف نکنید. به جای آنکه یکباره مشکل پنج نقطه قدرت را حل کنید، ابتدا یکی را مورد توجه قرار داده و سپس یک به یک سایر مشکلات را برطرف نمایید.

در واقع بر پایه فلسفه فنگ شویی، می توانیم به خانه ها و دفاتر خود همچون استعاره ای از زندگی های خود بنگریم. خانه ای در هم ریخته، نماینده ذهنی آشفته است. از اینرو به اعتقاد فنگ شویی برای ورودی بی عیب و نقص به هر محیط ابتدا باید آنرا مرتب و عاری از زوائد نمود. و به خاطر داشته باشید که فنگ شویی بدون آنکه به درون خود بنگرید و خود را بشناسید، به تنهایی نمی تواند کمک چندانی به شما بکند. اولین و بهترین گام در طراحی فنگ شویی ارزیابی شخصی است. ارزیابی شخصی چیزی نیست به جز نگاهی طولانی و دقیق بر احساسات و چگونگی زندگی روزانه تان. شناسایی عواطف، روابط، امور اقتصادی و هر آنچه که در خانه تان در طول یک روز عادی بر شما اثر می گذارد، در ایجاد تغییراتی بر پایه طراحی فنگ شویی امری حیاتی می باشد.
منابع :
viewzone.com/fengshui.htmlhttp
thespiritualfengshui.com/feng-shui-design.php
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سـعید

مدیر بازنشسته
چگونه یک خانه شاد با «فنگ شوی» ایجاد کنیم

چگونه یک خانه شاد با «فنگ شوی» ایجاد کنیم


چگونه یک خانه شاد
با «فنگ شوی» ایجاد کنیم


فنگ شوی به ما می‌آموزد که همه چیز انرژی است و ما دائما در حال تبادل انرژی با همه‌‌ی چیز هایی که در اطرافمان وجود دارند هستیم . بنابراین خیلی مهم است که یک خانه‌‌ی فنگ شویی ایجاد کنیم که دارای انرژی شاد و سالم باشد . فنگ شوی نکات گوناگونی برای خانه‌‌ی شاد دارد که بر پایه‌‌ی این حقیقت اند که اگر شما در یک خانه‌‌ی فنگ شویی شاد و سالم زندگی کنید ، انرژی خود شما ناچارا سالم و شاد خواهد شد.
آیا تا به حال توجه کرده اید وقتی افراد شاد وارد جایی می‌شوند چگونه انرژی محیط را تغییر می‌دهند ؟
و شما وقتی با دوستان شادتان معاشرت می‌کنید چگونه شادتر و خوش بین تر می‌شوید ؟
این به این دلیل است که شما در حال تبادل انرژی دائم با هر چیزی که در اطراف شماست هستید – مردم ، حیوانات ، ساختمانها ، درختان ، غیره و غیره –
حال بهترین زمان است که این لطف بزرگ رادر حق خودتان کنید و از فنگ شوی برای ایجاد همیشگی فضایی شاد استفاده کنید .
هر چه بیشتر راجع به آناتومی‌محیط خود بدانید ، ( که این همان فنگ شوی است ) ، شرایط بیشتری برای برقراری یک رابطه‌‌ی سالم با خانه‌‌ی خود می‌توانید بدست آورید .
این رابطه‌‌ی تازه بر تمام قسمتهای زندگی شما باز تاب مفیدی خواهد داشت : زندگی عاشقانه‌‌ی شما ، حرفه‌‌ی شما ، رابطه‌‌ی شما با فرزندانتان . اگر شما می‌خاهید شروع به اکتشاف فنگ شویی کنید و کنجکاو که بدانید که چه کاری برای شما انجام دهد ، در اینجا دو نکته اساسی برای شر وع فونگ شوی وجود دارد:

1- با خانه تان ارتباط برقرار کنید ، همان طور که با یک فرد ارتباط برقرار می‌کنید . بپرسید ، گوش دهید و توجه کنید :
بگردید و ببینید کدام یک از قسمتهای خانه‌‌ی شما آزار دهنده است ، منظور این است که خوب کار نمی‌کند ، خوب به نظر نمی‌آید و شما هم دوست ندارید مدام برای آن وقت بگذارید . همان طور که درد یک قسمت از بدن شما مانع جریان انرژی در کل بدن شما می‌شود ، مشابه آن برای فنگ شوی خانه‌‌ی شما رخ خواهد داد. بدین ترتیب که هر بخش از خانه‌‌ی شما با قسمت به خصوصی از زندگی شما مرتبط است. (به عنوان مثال ، قسمت شرقی منطقه‌‌ی فنگ شوی با خانواده و سلامت زندگی شما مرتبط است.) کاهش انرژی در یک بخش ازفونگ شوی منزل شما ، شروع به بازتاب در جهت کاهش انرژی یا انسداد انرژی در قسمت معینی از زندگی شما خواهد کرد .

2- هر چیزی که جزء به جزء اجسام داخل منزل شما را شرح می‌دهد بدون واکنش احساسی و سر سخت بپذیرید ، سعی کنید ماهیت اصلی آنها را آشکار سازید ( برای خودتان ) :
فرض کنید شما از حمام بالای پله ها متنفرید ، اما نمی‌خواهید به آن رسیدگی کنید . مهم نیست دلیل آن چیست ، وقتش را ندارید ، پول آن را ندارید ، نیازی ندارید و یا همهی اینها . فقط بپذیرید . بنشینید و چندین قدم فنگ شویی را که در جهت تعمیر حمام و زیبا کردن آن نیاز دارید بنویسید . مجددا سعی کنید انرا بدون هیچ وابستگی احساسی تعیین کنید . به طوری که انگار یک کاری است که شما باید انرا انجام دهید . یک پروژه‌‌ی کوچک ( یا بزرگتر ) که شما مجبورید آنرا اداره کنید .

احساسات قوی به احتمال زیاد ظاهر خواهند شد و شما باید آماده باشید که به انها اجازه بدهید لبریز شوند اما اجازه ندهید شما را از کاری که برای استفاده از فنگ شوی در جهت خوب کردن خانه تان ، یعنی بخش مشخصی از زندگیتان ، انجام می‌دهید باز دارند .
بعد از اینکه این دو ضرورت فنگ شوی را تجربه کردید ، با این دو گام اساسی و تمرینی فنگ شوی شروع کنید و بدانید که زندگی شما تغییر خواهد کرد .

فنگ شوی برای خانه همواره یکی از کار آمدترین درمان هاست – شما روی منزل کار می‌کنید ، اما کاری که شما در حقیقت انجام می‌دهید معالجه‌‌ی زندگی خودتان است . آسیبهای گذشته ، درد کشیدن ، مصیبت ، مسدود شدن ها ، یا هر چیزی ، این چیزی است که شما طی سالها روی هم انباشته اید و حالا در حال بوجود آوردن یک فضای فنگ شویی تازه برای فهرست کردن رویا هایتان هستید .





 
آخرین ویرایش:

سـعید

مدیر بازنشسته

فنگ شويي چيست؟
مهندس مرتضي مقدم
دکترای معماری از ایتالیا

»فنگ شوي درمحيط زندگي
آيا محيط زندگي راحتي داريد؟
آيا تمام جنبه هاي مورد نياز زندگي شما در اين محيط وجود دارد؟
آيا از رنگهاي اين فضا لذت مي بريد؟
به نظرتان اين محيط بازتابي از سلامتي شما است؟محل زندگي شما چگونه روي روابط شما اثر دارد؟
اكثر انسانها نسبت به محيط زندگي خود بي توجه هستند و از تاثيراتي كه اين محيط بر وجودشان مي گذارد غافل اند. حال آنكه گفته مي شود محيطي كه در آن زندگي مي كنيم محيط كاملي است كه بر مبناي فعل و انفعالات متقابل نظام خورشيدي(آسمان) ،محيط اطراف(زمين) و تاريخ تولد(فرديت)‌بنا شده است.بنابراين براي يك زندگي آرام و متعادل، همنوايي با نظام خورشيدي ،زمين و حتي تاريخ تولد ضروري به نظر مي رسد .اين همنوايي و هماهنگي توسط روشهايي چون فنگ شويي ايجاد مي شود.
فنگ شويي دانش و هنر قديمي است كه مطلوب ترين روش هاي زندگي در محيطي مناسب و موزون را به انسان مي آموزد. فنگ شويي مشخص مي كند چگونه با استفاده از رنگهاي مناسب ،وسايل زندگي مناسب و طريقه صحيح چيدمان آنها محيطي نافع براي خود ايجاد كنيد و محيط كار ،تجارت يا خانه خود را به مراكز قدرت تبديل كنيد .
در مورد تاريخ دقيق فنگ شويي يا ابداع كننده آن هيچ سند قابل اطميناني در دست نيست.تنها در هشتاد سال گذشته موفق به كشف اسناد ومدارك اندكي متعلق به قرون سوم و چهارم قبل از ميلاد شده اند كه درآ نها به صورت غير مستقيم به فنگ شويي اشاره شده است. فنگ شويي در قلب و ذهن مردم معمولي و از طريق زبان رمزي بين استادان و شاگردان باقي ماند و به صورت سينه به سينه رموز اين هنر حفظ شد. به همين دليل تعداد كمي از متون مكتوب آن باقي مانده است
بعضي ازمحققان معتقد ند حكمت وكاربرد فنگ شويي همزمان با مكتوب شدن نظريه يين( سرد)ويانگ (گرم) وانديشه هاي جها ن بيني مبتني بر پنج عنصر چيني ، زمين (خاك) ، فلز ،‌آب ، جنگل (چوب) و آتش ، مدون گرديده است.
نظريه فنگ شويي رابطه كيهان و انسانها را بررسي مي كند و هدف آن ايجاد وحدت ميان آسمان ، زمين ، انسان و ماده از طريق نيروي تاچي (نهايت مطلق) است. چيني هاي باستان اعتقاد داشتند هنگامي كه اين وحدت به وجود ايد ،”چي” (نيرو هاي حياتي) در موجودات جاندار و بي جان جاري شده و موجب بروز اتفاقات خوب و سازنده مي شود. فقدان جريان”چي” نتيجه معكوس،يعني بد بختي و اختلال و نگراني به بار مي آورد.
محور اصلي هنر فنگ شويي وحدت ميان آسمان ، زمين و انسان است. چيني هاي باستان در جستجوي وسيله اي براي تو ضيح نيرو هاي مر ئي و نا مرئي روي زمين و تا ثير مبهم و مرموز اين نيروها بر رفتار انسان بودند. و به دنبال معنويتي بودند كه در هنگام سختي ها و بلايا به انها پناه بياورند و به آرامش و آسايش برسند.هدف چيني هاي باستان وحدت انسان و طبيعت بود و قصد داشتند با وحدت بين انسان و كائنات به يگانگي برسند.
در واقع فنگ شويي با جلوگيري از هدر رفتن منابع و سپس ايجاد انرژيهاي خوب در اطراف انسان موجب مي شود رابطه متعادل و موزوني بين انسان و محيط پيرامونش برقرار شود و انسان در مي يابد كه با محيط اطرافش يكي است و ارتباط دروني بين عوامل را درك مي كند..نكته جالب اينكه فنگ شويي در هر كجا قابل استفاده است و هر كس به فراخور نياز خود مي تواند از آن بهره مند شود.
يكي از مهمترين مباحثي كه فنگ شويي به آن مي پردازد محيط كار است. اگر محيط كار و زندگي هر كسي از ارتعاشات سالم احاطه شده باشد خود او نيز سالم مي ماند.


»فنگ شوي در كار
آيا از محيط كار خود لذت مي بريد؟
آيا به شغل خود علاقه مند هستيد؟
لحظاتي كه در محل كار هستيد چگونه مي گذرد؟
هماهنگي ميان همكاران،معين بودن حدود فعاليتها،داشتن روح بي پروا و با همت،حسن ابداع و همچنين ارتباط خوب بين مخاطبان مختلف در محيط كار،همگي عناصري مي باشند كه موجب فعاليتي بهينه،مثبت و در حال رشد مي شوند.
اين محاسن را مي توان به كمك قوانين فنگ شوي در محيط كار ايجاد كرد.به طور مثال با بررسي چگونگي قرار گرفتن شما در دفتر كار،همينطور وضيعت ديگر همكارانتان و حتي وسايلي كه شما را احاطه كرده اند مي توان موقعيت مؤثر و آرام نظم و هماهنگي بين شما و همكاران ديگر به وجود آورد.
گااهي اوقات گردش 45 درجه ميز كار به سمت شرق يا اويختن عكس ابشاري به روي ديوار شمالي دفتر كار،كمك بسيار موثري به هماهنگي و نظم محيط كار مي كند و حتي شما را از آسيب انرژي هاي منفي كه شايد از سوي همكار بد اخلاق و سختگيرتان متوجه شماست در امان نگه مي دارد..شايد سوال كنيد ايا با اين كارها به نتايج مثبت شخصي دست خواهيد يافت؟به نظر عجيب مي رسد،اما بر اساس اعتقاد قوانين فنگ شويي،حتي يك تغيير كوچك در محلي كه ما را احاطه كرده مي تواند به روان شدن انرژي ،،چي،، كه همان انرژي حياتي است- كمك كند از اينرو موقغيتي هماهنگ و متعادل با خود و در ارتباط با ديكران به همراه خواهد اورد.
براي مثال رئيس يك شركت بزرگ انگليس كه به خاطر كار طاقت فرسا نگران سلامتي خود بود. به يك مشاور فنگ شوي مراجعه نمود و با انجام پيشنهادات وي پس از مدتي توانست كار خود را بهتر انجام دهد و هم در امور شخصي و هم در محيط كار موفق تر شود.طبق بررسي وضيعت اتاق كار وي مشخصشد كه ميز تحرير او در جهت شرق و صندلي در جهت شمال شرقي قرار داشت .طبق اصول فنگ شويي اين جهت ها باعث فعاليت زياد و جاه طلبي مي شوند بنابراين بنا به پيشنهاد مشاور فنگ شويي جهت ميز كار به سمت شمال غربي و صندلي به سمت شرق تغييريافت
در پس اين قوانين به ظاهر ساده مجموعه اي از مطالعات وسيع وجود دارد كه شامل جريان انرژي چي، برقراري توازن ميان ويژگي هاي يين..مونث.. و يانگ ..مذكر..، و پنج عنصر چيني، زمين(خاك)، فلز، آب، جنگل(چوب) و آتش،هشت جهت اصلي زمين شمال، جنوب، شرق، غرب، شمال شرقي، شمال غربي، جنوب شرقي، جنوب غربي، علم نجوم ژاپني و مربع جادويي است.
(در اين مربع اعداد 1 تا 9 به شكلي مرتب شده اند كه اولا از هر عدد فقط يكبار استفاده شده و ثانيا جمع اعداد هر رديف چه افقي چه عمودي با 15 برابر است. شكل 1) از تركيب موارد مذكور و در نظر گرفتن همه انها در داخل يك اداره مي توان براي ارضاء مشتريان يك شركت،همكاري دوستانه بين افراد يك اداره ،ارتباط مؤثر با مراجعين و….استفاده كرد.با بهره گيري از اين دانش كهن حتي مي توان با ايجاد موقعيت هايي همچون تعيين محل قرار گرفتن افراد تاثيرات عميق و كارا بر افراد گذاشت و آنها را با عقيده خود همراه كرد.
بطور كلي جهت قرارگيري كل بنا و معماري ساختمان،محل قرار گرفتن ساختمان نسبت به وضعيت خيابان هاي اطراف و … طراحي رنگهاي فضاي داخلي و چيدمان وسائل كار مثل وضيعت ميز كار نسبت به بازشو هاي اتاق ها و يا چگونگي قرارگرفتن دستگهاي تاسيساتي يا تزئيناتي موجود در محل كار و يا حتي نظم و انضباط وسايل روي ميز كار مواردي هستند كه مشاوران فنگ شوي به آنها دقت داشته و در هر موقعيتي مناسب ترين طراحي را انتخاب كرده و بدين ترتيب در بهبود كيفيت زندگي و كار هر شخص و همينطور كل گروه نقش مؤثري ايفا مي كنند.
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شویی انسانی :

فنگ-شویی کامل به چهار دسته تقسیم می گردد :
1)فنگ شویی شخصی : که در آن به ایجاد نظم و پالایش در وسایل شخصی- مکان ها ی شخصی و دیگر مسائل شخصی پرداخته میشود و آن مقدمه ای برای فنگ شویی های بعدی است .
2) فنگ شویی جسمانی : جسم فیزیکی انسان همواره محلی است که اگر در نحوه رفتار با آن و تغذیه آن از نظم و تعادل پیروی نشود دچار مشکلاتی خواهد شد که گاه به اختلالات روحی و روانی نیز منجر خواهد شد.باید توجه داشته باشیم چه می خوریم و چه می آشامیم.یک روده یا اندام گوارشی سالم و منظم همواره نشان از یک انسان سالم و متعادل دارد لذا توجه به مسایل جسمی بسیار اهمیت دارد . این بخش اختصاص به مسائل جسمی و بطور کلی سلامت جسم دارد.
3)فنگ شویی روحی و روانی:
در این بخش به پالایش فکر و ایجاد نظم فکری پرداخته می شود.
افکار بیهوده و کنترل نشده همواره آرامش و سلامت فکری را از انسان سلب نموده، باعث بروز مشکلات روحی و روانی متعددی می شود که در تمام صحنه های زندگی اثر سوء خود را باقی می گذارد.لذا یک ذهن و روان متعادل می تواند بهترین نوع نظم و هماهنگی را در خود و محیط پبرامون خود پدید آورد و ازهستی و مخلوقات خداوند نهایت استفاده و لذت را ببرد و بر پایه تعادل زندگی خود را طراحی و برنامه ریزی نماید.
4)فنگ شویی محیطی:
و در پایان در فنگ شویی محیطی به بررسی موقعیت مکان زندگی یا کار پرداخته شده و با بکار گیری اصول و تکنیک های متعدد و کاربردی فنگ شویی هماهنگی بین انسان و محیط را به حد اعلای خود خواهد رساند ، به گونه ای که تمام اجسام و اشیاء به صورتی قرار گیرند که با یکدیگر و ساکنین آن مکان در هماهنگی قرار گیرند و زمینه های آرامش را برای ساکنین آن مکان فراهم آورند.
*******************************
فنگ شویی شخصی:
همگی ما دارای وسایل و لوازم شخصی هستیم،محلی را برای قرار دادن وسایل در اختیار داریم.هنگامیکه به بیرون از منزل می رویم ، برخی از وسایل خود را در کیف قرار می دهیم. مقداری پول یا لوازم دیگر را در جیب های خود قرار میدهیم.
آیا تا کنون به این فکر کرده ایم که:
1) چه میزان از وسایلی که در کمد شخصیمان است لازم و ضروری و چه میزان آن غیر ضروری است .
2)آیا به نسبت اندازه کمد خود در آن وسایل قرار داده ایم ؟
3)چه تعدادی از وسایل شخصی خود را دوست داریم و از آن استفاده می کنیم و چه میزان را دوست نداریم و از آن استفاده نمی کنیم ؟
4) هنگامی که از خانه بیرون می آییم و وسایل را در کیف خود قرار می دهیم آیا نظم را در قرار دادن وسایل خود در کیف رعایت می کنیم ؟
5) وسایل ضروری را درون کیف خود قرار می دهیم یا نه ؟
6) نسبت بین وسایل و اندازه کیف خود را رعایت می کنیم ؟
7) ته کیفمان تمیز و پاک است یا خرده های خوراکی و وسایل ریزه کوچک در آن ریخته است ؟
8)هفته ای چند بار کمد یا کیف شخصیمان یا لباس های خود را می شوییم وآن ها را از آلودگی ها رها میکنیم ؟
9)در جیبهای لباسهایمان چه چیزهایی قرار می دهیم ، کدام لازم و ضروری اندوکدام غیر لازم و غیر ضروری اند ؟
10)آیا مقدار مشخصی پول به همراه داریم یا در هر جیب لباسمان کمی پول گذاشته شده است که اطلاعی از مقدار آن در هر جیب لباسمان نداریم .
و بسیاری دیگر ......
با کمی تامل در موارد فوق و بر طرف نمودن آن ها به زودی در خواهیم یافت که رعایت نظم و تعادل و هماهنگی در لوازم و مکان های شخصی چقدر می تواند در آرامش فکری و رفع استرس های ما موثر باشد . و اعمال آنان مقدمه ایست برای کسب سلامت جسمی و روحی و روانی و ایجاد هماهنگی و نظم در محلی که در آن سکونت داریم .
با پالایش مکانها و فضاهای شخصی خود از کمد ، کیف ، لباس ها و دیگر مکان ها و وسایل شخصی انرژی مثبت را در آن به جریان انداخته و ار آثار و پیامدهای عالی آن بهره مند خواهیم شد .

فنگ شویی جسمانی :
همواره یکی از دارایی های انسان را بدن سالم وی تشکیل می دهد و بهره مندی از بدن و جسم سالم از نعمت های بسیار بزرگ خداوند به شمار می رود . به طور کلی دو اصل بسیار مهم در روند سلامت جسمی ما کمک شایانی می کنند که این دو : تغذیه و ورزش هستند .
*رعایت رژیم غذایی مناسب و پیروی از اصول تندرستی در کنار انجام مداوم ورزش های متناسب و کم عارضه تا میزان بسیار بالایی سلامت جسمانی ما را تامین می کند .
غذا بنابر تعریف کارشناسان تغذیه و کتاب فیزیولوژی انسان عبارت است از : ماده ای که برای رشد و مرمت و تولید حرارت و کار و تهیه مواد تنظیم کننده بدن (هورمونها-ویتامینها و آنزیمها)مورد نیاز است .غذا باید قابل هضم و جذب باشد و بعد از جذب –قابل اکسیده شدن برای تولید حرارت و کار و همچنین قابل ذخیره شدن در بدن و یا برای مرمت اعضا ء و رویش و رشد آن باشد.بنابراین تغذیه باید در خدمت اعمال حیاتی بدن قرار گیرد لذا غذا خوردن فقط برای لذت جویی و ارضاء خواسته های لذت بخش نیست بلکه کارهای بسیار مهم دیگری نیز در بدن انجام می دهد .
بر اساس حکمت الهی در خلقت انسان با نیازمندیهای گوناگون و با احتیاجات متعدد آفریده شده است. یک رژیم غذایی متعادل باید با توجه به احتیاجات روزانه –سنی و جنسی باشرایط گوناگون زندگی – سلامتی – بیماری – خصوصیات محیطی و زیستی و فعالیت های گوناگون شغلی تنظیم گردد.قادر متعال بر اساس علم و حکمت و رحمت –کلیه احتیاجات انسانی را که خود آفریده – در نظر گرفته و غذاهای متناسب با آن را در طبیعت آفریده است و بدن را طوری طراحی کرده که بتواند نسبت به آنها میل داشته باشد و آنها را با اشتها مصرف کند و سیستم جذب و دفع آن را برای انسان ،به طور دقیق تنظیم کرده است. برای گمراه نشدن و استفاده صحیح به انسانها پیامبرانی درونی (عقل )و پیامبرانی بیرونی (انبیا)عطا کرده است .وقتی انسان به مهمترین مواد مورد احتیاج بدن از قبیل :پروتئین ها ،چربی ها ،کربوهیدراتها و مواد معدنی و ویتامینها که به به صورت میوه ها وسبزیها؛گوشت؛روغن هاوشیرینی های موجود درطبیعت نگاه کند؛ می بیند که هرکدام ازآنها براساس (کل شی خلقناه بقدر*والذی قدرفهدی)چگونه دقیق ومنظم وقابل استفاده ومفیدآفریده شده است.
تا مادامی که بشراین قوانین طبیعی راکه خدا آفریده است رعایت کند زندگی سالم و شادی بخش خواهد داشت؛ولی اگر تخلف کند تاوان سنگینی خواهد پرداخت.
تغذیه :
( اگر بیمار هستیم غذایی را انتخاب کنیم که داروی ما باشد و اگر سالم هستیم غذایی بخوریم که بیمار نشویم )
به طور معمول انسانها در طول شبانه روز دو تا سه وعده غذا میل می کنند و از طریق غذاها انرژی لازم را به جسم داده تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند .
شناسایی آنچه که جسم آدمی نیاز دارد و مصرف غذاهایی که این نیازها را بر طرف کند همواره تغذیه مناسب و موثر خواهد بود و فعالیت سلول های بدن را بهینه سازی می کند .
متاسفانه روند زندگی این عصر و کیفیت مواد غذایی امروزی سبب بروز مشکلات بسیاری اعم از جسمی یا روحی یا روانی برای وی شده است و همین عوامل از جمله عوامل مهم مرگ های زودرس و بیماری لاعلاج یا صعب العلاج بوده است یا هست .
لذا بسیار مهم است که چه غذاهایی می خوریم و برای تغذیه روزانه خود را از چه مواد غذایی استفاده می کنیم .
بدن ما به میزان متعادل و مشخصی از ویتامین ها ،چربی ها ،پروتئین ها ،آب و قندها نیاز دارد و مقدار متشابهی از این موارد بطور متفاوت در غذاها و مواد غذایی موجود هستند .قندها و چربیها از جمله مواردی هستند که در میزان استفاده از آن باید دقت کافی به عمل آید زیرا استفاده بیش از حد آنها موجب بروز بیماری برای انسان می شود .
میوه ها و سبزی ها مقادیر بسیار زیادی از ویتامین های مورد نیاز بدن ما را تامین می کنند . پروتئین ها به دو صورت حیوانی و گیاهی یافت می شود . پروتئین های حیوانی در گوشت و پروتئین گیاهی در گیاهان و غذاهای گیاهی یافت می شود .
آب : 4/3 وزن بدن را آب تشکیل می دهد و از مهمترین مواردی است که کوتاهی در مصرف آن اختلالاتی را سبب خواهد شد .
مقدار مشخصی از لبنیات و مصرف غذاهای گیاهی به همراه آب کافی می تواند نیازهای بدن را تا حد زیادی بر طرف کند .
نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که امروز مردم هر روز از شیرهای پاستوریزه استفاده می کرده و آنرا کاملترین غذا برای وعده های غذایی خود و به خصوص صبحانه که از مهمترین وعده های غذایی است می‌دانند. در صورتی که امروزه تحقیقات پزشکی شیر پاستوریزه و هموژنیزه گاو را عامل بیماری هایی چون پوکی استخوان، سرطان پستان ، آلرژی ها ،دیابت ،تصلب شرایین ، مشکلات گوارشی ، آسم و برخی دیگر می داند .
دکتر فرانک اوسکی در کتاب خود تحت عنوان شیر نخورید می نویسد باید همگی مصرف شیر را قطع کنیم و اضافه می کند که این اعتقاد که شیر لازمه سلامتی و جزء مهمی از رژیم غذایی انسان است امروزه افسانه ای بیش نیست .
*شیر و فرآورده های آن منابع کلسیم هستند ولی در صورتی که نتوانیم از شیرهای طبیعی و سالم استفاده کنیم می توانیم از گیاهانی با برگ تیره نظیر کلم – براکلی و ... که منابع سرشاری از کلسیم هستند مصرف کنیم .
نكات تغذيه اي:
1- از مصرف چربي به مقدار زياد خودداري كنيد. زيرا چربي در معده به مدت طولاني باقي مانده و سبب منحرف ساختن خون از مغز، عضلات و ساير بافتهاي بدن بسمت معده ميگردد. همين امر موجب پديد آمدن حالت رخوت و بي حالي تا 6 ساعت ميگردد.
2- حداقل در طول روز يك غذاي غني از آهن مصرف كنيد. آهن در نقل و انتقال اكسيژن در بدن نقش مهمي دارد. منابع خوب آهن شامل: گوشت قرمز، مرغ، غلات و كشمش ميباشد.
3- الكل يك ماده مسكن و خواب آور بوده و موجب كم آبي ميگردد. كافئين نيز با آنكه در كوتاه مدت يك محرك ميباشد اما پس از چند ساعت موجب رخوت ميگردد. پس از مصرف هر فنجان كافئين حتما يك ليوان آب براي جبران آن بنوشيد.
4- مصرف آرد سفيد، شكر، برنج، كافئين، الكل، شيرين كننده هاي مصنوعي، نمك و غذاهاي آماده را به حداقل برسانيد.
زمان خوردن مواد غذایی :
نوشيدن يك ليوان آب پرتقال در هنگام شب ، باعث سوزش معده و عصبانيت مي شود در حاليكه نوشيدن همين ليوان آب پرتقال هنگام صبح به عمل هضم كمك كرده و باعث توليد انرژي بيشتري مي شود.
براي مثال خوردن سالاد و گوجه فرنگي در ظهر، باعث جذب كامل آن خواهد شد در حاليكه در شب، به معناي تهاجم غيرقابل تحملي براي معده خواهد بود.
تمامي مواد غذايي كه ما مصرف مي كنيم مي توانند در برخي از ساعات روز سودمندتر باشند.
خوردن مواد غذايي در ساعاتي كه بيشتر مفيد و قابل جذب بدن باشند مانع بروز چاقي و باعث حفظ وزن مناسب بدن نيز مي گردد .
يك اصل كلي درباره بهره گيري از غذاها در وقت مناسب وجود دارد. بهتر است براي ناهار، غذايي مناسب و كامل خورد و در شب غذايي سبك.
مطلب مهم ديگر اين كه درهنگام شب بايد آب نوشيد چرا كه آب هنگام شب بدن را بهتر پاكيزه مي كند. تغذيه در زمان مناسب به معناي نيرو بخشيدن بيشتر به ساختمان بدن است.
يافته هاي اين پژوهش ها يك اصل كلي نيست و نمي توان به طور قطعي بيان كرد كه خوردن فلان ماده غذايي در فلان وقت مفيد است. اصل اين است كه براي به دست آوردن كفايت تغذيه اي بايد در رژيم غذايي خود كنترل انرژي، تعادل، تنوع و ميانه روي بين مواد غذايي را مورد توجه قرار دهيم.
*****************************
ا

اکثر اوقات گرسنه تان نیست. وقتی غذایی بو، ظاهر یا مزه خوبی دارد، شما واقعاً گرسنه نیستید، اما ممکن است خلاف این را تصور کنید. بیشتر غذاها باعث تحریک حس چشایی شما می شوند، حتی اگر گرسنه هم نباشید.
با وجود مسائل دیگری مثل استرس، فشارهای روحی، مشکلات شخصی یا کاری، اضطراب، و بحران های زندگی، چه اول هفته باشد چه تعطیلات آخر هفته، چه روز باشد و چه شب، چه تنها باشید و چه با دوستان و خانواده، می توان گفت که شما 24 ساعت شبانه روز گرسنه نیستید، اما ممکن است تصور کنید که هستید.
برخورد و مواجهه شما با انواع غذاها به طرق مختلف صورت می گیرد: تعارفات دوستان، دسرهای مختلف، بوی پاپکرن در سینما، و ....شناخت این تحریکات احساسی و بصری، به شما کمک می کند تا بتوانید جلوی واکنش های خود را که منجر به خوردن زیاد می شود، با وجود گرسنه نبودن، بگیرید. همین که به خود یادآور شوید که گرسنه تان نیست، خود کمک بسیار خوبی برای شما خواهد بود.
ممکن است دلایلی برای این کار خود داشته باشید، دلایلی که باعث می شود شما مدام به غذا فکر کنید و با وجود گرسنه نبودن، خوردنتان را برای خود توجیه کنید. بهانه های زیادی مثل "از اینکه تاکسی پیدا نکرده بودم، عصبانی شده بودم" یا "بدون چتر زیر باران مانده بودم" و... خیلی از این دلایل می تواند برای متقاعد کردن شما برای خوردن غذا کافی باشد. اما اگر راستش را بخواهید، این دلایل چندان هم معقول نیستند.
البته در مواقع عصبانیت، غذا می تواند مانند دارویی مُسکِن خشم شما را خاموش کند. اما فکر کنید، آیا وقتی غذا می خورید عصبانیتتان واقعاً از بین می رود؟ یا اینکه خستگی ناشی از خوردن، قوای شما را برای داد و بیداد بیشتر تحلیل می برد؟ فکر کنید ببینید چه زمانهایی آستانه ناراحتی شما واقعاً دچار چالش می شود؟ وقتی خسته اید؟ چه زمانهایی غذا برای شما جایگزین خواب می شود؟ آیا دردهای احساسیتان با خوردن کاهش می یابد؟
آیا تصور می کنید ارزشش را دارد به خاطر این عادت زیان بخش—که احساس تسکین موقت به شما می دهد—وزنتان روز به روز بالا رود، بیماری های مختلف به سراغتان بیاید، و اعتماد به نفستان هم روز به رو کاهش یابد؟ ایا واقعاً ارزشش را دارد؟
البته می دانم که تغییر در رویه و رفتار انسان، دشوار بوده و همیشه با ناراحتی همراه است. همین که بتوانید وزنتان را حتی خیلی کم هم پایین بیاورید، خود نوعی تغییر است. و یادتان باشد که بدون ایجاد تغییر در شیوه زندگی، هیچ پیشرفتی صورت نمیگیرد. اما راه هایی هست که با استفاده از آنها می توانید این ناراحتی ها را کاهش دهید. شما عادت داشتید با خوردن غذا، دردهایتان را تسکین دهید، حالا خیلی راحت می توانید به یک روش دیگر هم عادت کنید.
آیا شما هم از روی عادت غذا می خورید، نه از روی گرسنگی؟ شناسایی این عادات نیاز به بررسی، راهنمایی و صبر دارد، اما بیش از همه اینها به صداقت نیازمند است. وقتی تا زمانیکه اشتباهتان را قبول نکرده باشید، قادر نخواهید بود تصمیم به ترک آن بگیرید.
خیلی غیرمعقول است اگر توقع داشته باشیم به یکباره عادات غذاییمان متحول شود و به جای خوردن غذا از روی عادت و اعتیاد، با آرامش و معقولانه غذا بخوریم. کاری که می توانید برای از بین بردن این عادات اشتباه انجام دهید، این است که عادات دیگری را جایگزین آن کنید. این انتخاب های جدید، وزن شما را به طور تدریجی کاهش خواهد داد نه یکباره. پس تصمیم بگیرید، دیگر وقتش رسیده است که تحولی عمده در زندگیتان ایجاد کنید.
غذاها مواد مخدر در خود ندارند، اما این قدرت را دارند که به همان اندازه مواد مخدر شما را دامنگیر خود کنند. کسی که تصور می کند با غذا خوردن درد و عصبانیتش فروکش میکند، احتمالاً از بچگی این عادت را در خود ایجاد کرده است. اما این عادت نادرست دیگر فایده ای برایتان ندارد، باید عادت دیگری را جایگزین آن کنید.
من به شما می گویم که وقتی گرسنه نیستید اما باز به سوی غذا می روید، چه باید بکنید. وقتی غذایی را پخته شده و آماده جلوی رویتان می گذارند، کارهای زیادی میتوانید انجام دهید. باید بتوانید دربرابر وسوسه خوردن خود را کنترل کنید.
وقتی چند ساعتی بیشتر نیست که غذا خورده اید، اما باز فکر خوردن چیز دیگری در ذهنتان است، کاری که برای جلوگیری از وسوسه خوردن می توانید بکنید این است که ساعتتان را برای یک یا دو ساعت دیگر تنظیم کرده و خود را به کاری مشغول کنید. بعضی وقت ها من خودم وقتی ساعت را کوک می کنم، آنقدر مشغول کاری می شوم که وقتی ساعت زنگ می خورد، حتی فراموش می کنم که به چه دلیل ساعت را کوک کرده ام.
یکی از بیمارانم خانمی است که در روند تغییر عادات غذاییش خاطره ای برایم تعریف کرده است. او می گفت که در یک روز آفتابی وقتی مشغول پیاده روی در خیابان بود، مردی را مشاهده می کند که مشغول خوردن بستنی قیفی است (محرک چشمی). او با استفاده از این تکنیک سعی می کند که وسوسه خود را خاموش کند و با خود میگوید: "به چیز دیگری فکر کن، از خیابان رد شو، و با خنده از خیابان عبور می کند. او خود را مطمئن کرده بود که همه چیز تمام شده است. دو دقیقه بعد، لباس زیبایی در ویترین مغازه ای می بیند و با مشاهده آن فکر بستنی به کلی از ذهنش می پرد.
مشخص است که این خانم خیلی خوب روی این تکنیک کار کرده است و به محض مشاهده قیف بستنی، عکس العمل نشان داده و سعی داشته حواس خود را به چیز دیگری معطوف کند. همه ی ما باید اینگونه باشیم تا بتوانیم در مقابل وسوسه خوردن مقاومت کنیم. همه چیز در ذهن ما شروع می شود. پس باید ذهنمان را برای این واکنشات آماده کنیم.
علاوه بر این متد، راه های دیگری هم برای مقاومت در برابر خوردن وجود دارد. می توانید به خودتان انگیزه بدهید! مثلاً به خودتان انگیزه بدهید که برای مجلس عروسی یکی از بستگان که در راه است، باید وزنتان را کاهش دهید. یا برای شاد کردن و جلب رضایت دوست پسر، دوست دختر، یا همسرتان باید اینکار را انجام دهید. با وجود چنین انگیزه هایی در شما، وقتی غذایی به شما تعارف می کنند، دیگر زیاده روی نمی کنید، یا باوجود سیر بودن، دوباره و دوباره غذا نمی خورید. قصد، خودداری و اراده قوی میتواند به شما در این زمینه کمک کند.
با این تکنیک ها، حتی اگر از خوردن کامل این غذاها هم پرهیز نکنید، مطمئناً میزان کمتری غذا برای خود خواهید کشید، زودتر دست از غذا خوردن برمی دارید و با حرص و ولع کمتری غذا می خورید.
اولین بار ممکن است کمی برایتان سخت باشد و عذاب بکشید، چون کاری است که عادت به انجام آن ندارید. مهم نیست که در ابتدای ایجاد این عادت در خود چقدر سختی بکشید، اما مطمئن باشید عذاب آورتر از چاقی و بیماری نیست. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی برای خرید لباس بیرون می روید، دست خالی برگردید چون هیچ لباسی به اندامتان مناسب نیست و سایز شما لباس گیر نمی آید.
با ایجاد این تغییرات مثبت، نتایج مثبتی نیز مشاهده خواهید کرد. از گفتن هر صحبت منفی درمورد خودتان شدیداً اجتناب کنید، اینکار فقط اعتماد به نفستان را پایین آورده و در برداشتن این قدم مهم سستتان میکند.
برای گرفتن نتایج بیشتر و بهتر، می توانید در آنِ واحد چند تغییر در زندگیتان ایجاد کنید. شاید اگر یک روش به تنهایی کافی نباشد، ترکیب چند روش بتواند کمکتان کند. مهم این است که هدف داشته باشید و قدم اول را بردارید. همه چیز به خودی خود پیش می رود.
گاهی اوقات ممکن است بااینکه چند روش را پیش میگیرید، اما آن لحظه اجتناب از خوردن باز هم برایتان آزار دهنده باشد. اما این به آن معنا نیست که باید دست از تلاش بردارید. این فقط یعنی نتایج به دست آمده به آن اندازه نبوده است که تغییر کلی در زندگیتان ایجاد کند و شما باز باید تلاش کنید. با تلاش بیشتر، و حتی شکست خوردن، عادت نادرست قدیمی کم کم در شما از بین می رود و رفته رفته به موفقیت نزدیک تر می شوید.
برای از بین بردن عادات و رفتارهای سابق باید بتوانید روش ها و متدهای مختلف را امتحان کنید. مطمئناً تلاش زیادی لازم است تا به آنچه می خواهید برسید. برای هرکس روش متفاوتی ممکن است جوابگو باشد، چون هر فرد نسبت به محرک های مختلف، به طرز متفاوتی واکنش می دهد. ترکیبی از چند روش معمولاً نتیجه بیشتری را در بر خواهد داشت. باید خلاق باشید.
عادات غذاییتان را بررسی کنید. از کوچکترین آنها هم گذشت نکنید. نگویید قهوه اشکالی ندارد یا سبزیجات چاق نمی کند. آیا خودتان غذا را آماده می کنید؟ یا کس دیگری برای شما سرو می کند؟ آیا هرچه برایتان سرو می شود را تمام و کمال میل می کنید؟
یکی از بیماران من عادت داشت که پشت سر وعده های غذایی هم باز خوراکی های مختل بخورد. او چندین ماه با این عادت نادرست خود مقابله کرد. هفته ی پیش که با او صحبت می کردم، او گفت الان چند وقت است که بعد از شام حتی یک تکه بیسکویت هم نخورده است. این خانم بااینکه 59 ساله است، اما با اراده قوی خود توانشته است دربرابر این مشکل مقاومت کند.
یادتان باشد اگر موادغذایی کمتری بخرید، غذای کمتری درست کرده وسرو کنید، کمتر هم خواهید خورد. این روشی بسیار عالی است.
اگر غذایی ظاهر، بو یا مزه خوبی ندارد، نخورید، مجبور نیستید! ما ایرانی ها عادت داریم هر چه که در بشقابمان می کشیم را تا انتها بخوریم، اما این کار به هیچ وجه ضرورت ندارد. ممکن است بگویید که غذا حیف و میل می شود. اما آیا فکر میکنید اگر آن غذا را داخل بدنی بریزید که هیچ نیازی به آن ندارد، حیف و میل نمی شود؟؟ پس بهتر است که بیرون بریزید تا آسیب های کمتری هم ببینید.
اگر برایتان پیش آمد که نتوانستید جلوی خودتان را بگیرید و از برنامه تان تخلف کردید، ناامید نشوید و آن را یک شکست تصور نکنید. می توانید دوباره به برنامه تان برگردید. با خودتان فکر کنید که برای جلوگیری از بروز دوباره چنین رفتاری چه باید بکنید. هرچه زودتر به برنامه تان برگردید، انگیزه و هدفتان کمتر از بین می رود.


و در نهایت سه اصل مهم را در تضمین سلامتی به یاد داشته باشید :
*تا زمانی که گرسنه نشده اید بر سر سفره ننشینید .
*قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید .
* شب، هنگام خوابیدن اجابت مزاج کنید .
استرس و مواد غذایی
استرس چيست؟
استرس فشاري است كه در اثر تغييرات ايجاد شده در محيط به بدن تحميل مي شود. بعضي از استرس ها مفيد هستند، اما وقتي از كنترل خارج مي شوند، بدن به صورت هاي مختلفي از آثار سوء آن ها رنج مي برد.
استرس تحميل شده، انرژي بدني و ذهني را تحت تأثير قرار مي دهد. به دنبال استرس، كاهش انرژي ذهني و بدني، خستگي، بي خوابي، تحريك پذيري و احساس افسردگي، افزايش ضربان قلب، بالارفتن فشار خون، افت قندخون، آسيب پذيري سيستم ايمني و تغيير در وضعيت اشتها ايجاد مي شود. مجموع موارد ذكر شده تأثيرات نامطلوبي بر فعاليت فرد سالم گذاشته و باعث تضعيف بدن مي شوند.
در شرايط استرس، توليد سلول هاي ايمني نوع لنفوسيت T افزايش مي يابد ومقدار زيادي سم در بدن انسان جمع مي شود. توليد هورمون آدرنالين به دنبال استرس و شرايط ناموزون با بدن، افزايش مي يابد. توليد بيشتر آدرنالين به بدن كمك مي كند تا انرژي بيشتري براي مقابله با شرايط جديد داشته باشد. از طرفي توليد آدرنالين، ذخاير موادقندي را تخليه مي كند. افزايش ترشح هورن هاي بدن، پاسخ طبيعي بدن ما به استرس است. غذا بر روي فعاليت مغزي تأثير مي گذارد. به عبارتي موادغذايي بر روي فعاليت تركيبات شيميايي به نام نوروترانسميتر( انتقال دهنده هاي عصبي ) اثر مي گذارند. اين تركيبات براي هوشياري بدني لازم هستند.
شايد اين سؤال براي شما هم پيش آمده باشد كه آيا غذا در كنترل استرس مؤثر است يا نه؟
مصرف موادغذايي در زمان استرس بر پايه شواهد علمي است. اكثر مردم به اين موضوع واقف هستند كه در زمان استرس بيشتر غذا مي خورند و انتخاب آنها بيشتر از گروه مواد قندي و نشاسته اي است.
اسيدهاي آمينه براي ورود به مغز از طريق جريان خون مغزي، با اسيدآمينه تريپتوفان رقابت مي كنند و اجازه ورود به تريپتوفان را نمي دهند. مصرف مواد حاوي كربوهيدرات توليد هورمون انسولين را تحريك مي كنند. ترشح هورمون انسولين از ورود اسيدهاي آمينه به مغز جلوگيري كرده و فقط به اسيدآمينه تريپتوفان اجازه مي دهد تا وارد سلول مغزي شود. تريپتوفان باعث ترشح هورمون سروتونين مي شود و سروتونين از مهمترين ناقلين مغزي است و كاهش آن سبب بي خوابي، بي علاقگي، فقدان انرژي، عدم تمركز حواس و افسردگي مي شود.
توجه به اين موضوع مهم است كه غذاهايي كه ترشح سروتونين را افزايش مي دهند، داراي چربي هاي پنهان هستند، بنابراين همانطور كه سطح سروتونين( هورمون آرام بخش ) افزايش مي يابد، چربي هم وارد گردش خون مي شود. علاوه بر اين بدن در پاسخ به استرس، هورمون كورتيزول بيشتري ترشح مي كند. افزايش ترشح هورمون كورتيزول، ترشح اسيد معده را زياد كرده و به مخاط معده آسيب مي رساند.هورمون كورتيزول فعاليت هورمون انسولين را مختل مي كند، و چربي ها را كه به طور ناآگاهانه در زمان استرس وارد بدن مي شوند، به راحتي ذخيره مي كند.
در سنين بالاي 40 سال كاهش متابوليسم( سوخت و ساز) بدن، فرد را براي استرس آماده تر مي كند. در اين شرايط هورمون هايي ترشح مي شوند كه اشتها را زياد كرده و چربي را ذخيره مي كنند.


چه موادغذايي باعث ايجاد استرس مي شوند؟
كافئين ماده اي محرك است كه در قهوه، چاي، كولاها، شكلات و تعدادي از داروها وجود دارد. مصرف زياد موادغذايي حاوي كافئين همانند استرس عمل مي كند و گاهي اوقات علائم آن را بدتر مي كند.
يك ماده محرك، ترشح اسيد معده و هورمون هاي تيروئيدي را بيشتر مي كند. اين مسئله ضمن ايجاد اضطراب، فعاليت كليه ها را بيشتر مي كند. با افزايش فعاليت كليه ها، دفع ادراري افزايش مي يابد.
كافئين، همچنين جذب آهن دريافتي از طريق مواد گوشتي مانند( گوشت مرغ و قرمز) را مهار مي كند و سبب ايجاد كم خوني ناشي از فقر آهن مي شود.
اغلب مردم كافئين را به عنوان عاملي محرك براي افزايش انرژي مصرف مي كنند. اين يك احساس كاذب از انرژي است و در واقع غدد فوق كليوي را خسته مي كند؛ چون هورمون هاي آدرنالين كه هورمون هاي استرس ناميده مي شوند، از غدد فوق كليوي ترشح مي شوند.
كافئين مي تواند سردرد ايجاد كند، بنابراين مصرف آن را كاهش دهيد و در صورت تمايل به مصرف قهوه، قهوه بدون كافئين را مصرف كنيد.
از عوامل محرك ديگر فسفر است كه به نوشيدني هاي گازدار اضافه مي كنند. مصرف نوشابه هاي گازدار، تعادل كلسيم و فسفر بدن را به هم مي زند. عدم تعادل بين كلسيم و فسفر، باعث كاهش كلسيم خون و افزايش برداشت كلسيم از استخوان ها و افزايش خطر پوكي استخوان به خصوص در خانم ها مي شود. فسفر همچنين بر روي اسيد كلريدريك معده كه براي هضم غذا لازم است، تأثير منفي مي گذارد و علاوه بر آن براي افرادي كه مشكل دفع دارند، مضر است. آب هاي معدني و آب چشمه فسفر ندارند.
افزودني ها و نگه دارنده هايي مانند نيتريت و نيترات كه به موادغذايي مانند سوسيس، كالباس و ماهي دودي براي محافظت از تخريب اضافه مي كنند، با مواد شيميايي، تركيب شده و موادي به نام نيتروزامين ها را توليد مي كنند.
مونوسديم گلوتامات از افزودني هايي است كه مردم خاور دور براي حفظ رنگ سبزي هاي كنسروي و گوشت هاي پخته اضافه مي كنند. اين تركيب شيميايي باعث سردرد، واكنش هاي پوستي و سوزش در ناحيه پشت گردن مي شود.
بهترين راه حل براي كاهش اثرات مواد افزودني، كاهش مصرف غذاهاي حاوي مواد افزودني است.
مصرف بيش از حد موادقندي ساده مانند شكر نيز به عنوان عاملي براي ايجاد استرس و تحريك پذيري شناخته شده اند. مصرف بيش از حد موادغذايي حاوي قندهاي ساده مانند دونات، كيك وشكلات در طول روز باعث خستگي و تحريك پذيري فرد مي شوند كه با افزودن مقداري مواد حاوي پروتئين، اثر اين مواد را مي توانيد مهار كنيد.
چگونه از طريق مصرف موادغذايي با استرس مبارزه كنيم؟
1- روز خود را با مصرف يك ليوان آب پرتقال تازه يا آب ميوه هاي طبيعي حاوي ويتامين C شروع كنيد و در بقيه روز آب زياد بنوشيد، براي اين كه وقتي بدن تحت استرس است بدن شما ويتامينC بيشتري احتياج دارد. يك ليوان آب ميوه تازه، نياز اضافي شما را تأمين مي كند.
نوشيدن حداقل 8 ليوان آب، بدن شما را از بي آبي حفظ مي كند و مانع تحمل استرس اضافي براي بدن شماست.
2- براي صبحانه؛ يك عدد موز، مقداري موادغذايي حاوي فيبر زياد و ماست كم چرب استفاده كنيد، چرا كه موز منبع غني ويتامين B6 است كه براي سوخت و ساز لازم است، به خصوص زماني كه سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سريع است . توجه كنيد كه مصرف مكمل هاي اضافي ويتامين B لازم نيست، چون ممكن است استرس اضافي به بدن تحميل كنيد.
دستگاه گوارش شما، استرس وارد شده را احساس مي كند، بنابراين دريافت موادغني از فيبر در طول روز كمك مي كند تا طوفان ايجاد شده در اين دستگاه فروكش كند.
مصرف ماست كم چرب 2 خاصيت مهم براي بدن دارد:
الف) حاوي پروتئين است كه بدن در شرايط استرس به آن احتياج دارد. ب) وجود چربي كم موجود در آن به عنوان حامي خوبي براي سيستم ايمني بدن مي باشد.
3- فقط يك فنجان قهوه در طول روز مصرف كنيد و از مصرف موادغذايي حاوي كافئين در بقيه روز خودداري كنيد ، زيرا:
كافئين كليه دستگاه هاي بدن را تحت تأثير قرار مي دهد. فعاليت بدن را افزايش و سرعت جذب املاح را كاهش مي دهد. كافئين اضطراب شما را زياد مي كند و اين آخرين چيزي است كه شما به آن احتياج داريد.
4- از مصرف شيريني به عنوان ميان وعده پرهيز كنيد. به جاي آن از غلات كامل، نان كم چرب تهيه شده با شير و انواع كيك هاي ساده خانگي استفاده كنيد.
ترشح هورمون هايي كه در زمان استرس زياد است، سبب ترشح تركيبي به نام NPY از مغز مي شود. NPY تمايل به مصرف شيريني و مواد قندي را زياد مي كند.
اگر شما به تمايل خود در مصرف شيريني پاسخ مثبت دهيد، در بقيه روز درگير اين تمايل خواهيد بود. در نتيجه مواد غذايي اي را مصرف خواهيد كرد كه خاصيت تغذيه اي ندارند.
بسيار بهتر است براي مقابله با تمايل به مصرف شكر، از نان هاي تهيه شده با آرد كامل و شكر كم، استفاده كنيد.غلات كامل، سلول هاي مغزي را براي ترشح سروتونين تحريك مي كنند. هورمون سروتونين آرام بخش است.
5- نمايه گليسميك ( توانايي بالا بردن قند خون به وسيله يك ماده غذايي خاص) يا (GI) مواد غذايي را بشناسيد. اين شاخص به ما نشان مي دهد مواد قندي( كربوهيدرات ها) با چه سرعتي تبديل به قند مي شوند و سطح قند خون را بالا مي برند. هر اندازه اين شاخص پايين تر باشد، مواد حاوي كربوهيدرات ديرتر تبديل به قند مي شوند. بنابراين سطح قند خون را بيشتر مي توانيم كنترل كنيم و بيشتر احساس آرامش مي كنيم. هم چنين از احتمال ورود و ذخيره چربي هاي ناخواسته جلوگيري مي كنيم. انوع شيريني، نان سفيد و سيب زميني، نمايه گليسميك بالا دارند و موادغذايي اي مانند ماكاروني، برنج، لوبيا نمايه گليسميك پايين تري دارند.
عادات سالم براي جلوگيري از استرس
1- از افت قند خون جلوگيري كنيد و وعده هاي منظم، كوچك و سالم بخوريد.
2- از ميان وعده هاي كم انرژي مانند هويج، كرفس، ذرت بو داده ي بدون روغن، و كيك هاي برنجي با شكر كم استفاده كنيد.
3- از انوع ميوه هاي تازه و آب ميوه ها به عنوان طعم دهنده هاي شيرين استفاده كنيد.
4- جوشانده هاي گياهي براي تسكين اعصاب مناسب هستند؛ مي توانيد آنها را با يك قاشق غذاخوري عسل ميل كنيد.
5- مصرف غذهاي حاوي تريپتوفان مانند مغزهاي گياهي(پسته، بادام، فندق و...) ، موز و غلات كامل، دستگاه عصبي را تسكين مي دهند.
6- مصرف مقدار كمي پروتئين در طول روز مانند پنير، تخم مرغ، مرغ و گوشت در شرايط استرس خستگي شما را رفع مي كند. اگر جزء افرادي هستيد كه خيلي زياد دچار استرس مي شويد ، هميشه مقداري از مواد حاوي پروتئين آماده را همراه داشته باشيد
7- غلات كامل و موادغذايي حاوي فيبر، چرخه ايجاد گرسنگي را به تعويق مي اندازند. انواع ميوه، سبزي، ماست كم چرب و پنير نيز همين كار را انجام مي دهند.
8- از انواع غذاهاي بدون چربي يا كم چربي استفاده كنيد.
9- وعده هاي غذايي را حذف نكنيد.
10- براي مقابله با استرس راه ديگري به غير از غذا خوردن پيدا كنيد.
11- براي رفع خستگي پس از كار روزانه ورزش كنيد. ورزش هايي را انتخاب كنيد كه مورد علاقه شما هستند و به شما آرامش مي بخشند. ورزش كمك مي كند تا كالري اضافه سوخته شود، سلامت قلب و ريه ها افزايش يابد و ذهن شما از چيزهايي كه باعث ايجاد استرس هستند، دور نگه داشته شود.
12- روزانه به مدت 30-20 دقيقه و 3 بار در هفته به صورت منظم ورزش كنيد.
13- در شرايط استرس از داروهاي آرام بخش استفاده نكنيد.
14- ياد بگيريد كه اهداف خود را زمان بندي كنيد.
15- اهداف واقعي انتخاب كنيد نه غير واقعي.
16- مهارت هاي مديريت زمان را ياد بگيريد.
17- زماني را براي تهيه فهرست غذاهايي كه نياز داريد، اختصاص دهيد و از انتخاب موادغذايي با ارزش تغذيه اي كم پرهيز كنيد.




فنگ شویی روحی و روانی :
حاکمیت زندگی ماشین و قرار گرفتن در عصر تکنولوژی همواره آرامش را گوهری کمیاب نموده است . سختی های موجود در زندگی امروزی و دغدغه های همراه آن انسان را در حصار افکار و نگرانی ها ،ترس ها و استرس ها قرار داده است .
در این میان اهمیت به مسائل روحی و روانی دو صد چندان می شود .
روح و روان یک انسان گسترده ترین و مهمترین ابعاد وجودی یک انسان هستند و مسائل مربوط به آن ها نیز بسیار پیچیده است .
ولی در ذیل سعی می نماییم به طور کلی مواردی که انسان با توجه و عمل آن ها می تواند تا حد زیادی به آرامش فکری و روحی دست پیدا کند ذکر نماییم :
1) حتما برای امور روزمره خود برنامه ریزی قبلی داشته باشید .
2) در وسائل شخصی خود از رنگ های محرک زیاد استفاده نکنید .
3) تمرینات تنفسی که باعث تعادل نیمکره های مغزی می شوند را به طور مستمر انجام دهید .
4) متوجه خواب و استراحت خود باشید . خواب کافی در سلامت روح و روان بسیار موثر است.
5) در همه امور به خدا توکل کنید .همواره او را به یاد داشته باشید و با نام او کارها را آغاز کنید. یاد خدا آرام بخش قلبهاست *
6) بدبینی را از خود دور کنید و خوشبینی و مثبت نگری را جایگزین کنید .
7) روابط اجتماعی خود را بهبود بخشیده ،قوی تر و سالم تر نماییم و از انزوا و گوشه نشینی دوری کنید .
8) همواره با خدا راز و نیاز کنید و حرف های دلتان را به او در میان بگذارید .
9) ورزش در روند دستیابی به آرامش روحی و روانی بسیار موثر است .
10)از روش هایی مانند مراقبه و یوگا برای کسب آرامش و تعادل روحی روانی استفاده کنید .
11)تکنیک های مراقبه ، ریلکسیشن و خود آسایی عمیق در دستیابی به آرامش بسیار موثرند .
12)وابستگی های خود را به حداقل یا قطع نمایید . نسبت به دنیا و مسائل آن وابستگی نداشته باشید .
13)همواره عاشق خود باشید . اولین کسی که باید به او عشق بورزید خودتان هستید .
14)وقتتان را بیهوده تلف نکنید و از اهمال کاری و مسامحه کاری دوری کنید و سعی کنید هر روزتان از روز قبل پر بارتر باشد .
15)در مورد مسائل مختلف احساس گناه نکنید .
16)هر مشکل و سختی در زندگی حامل پیامی است . سعی کنید پیام های مشکلات را دریافت نمایید تا مقدمه پیروزی های شما باشد .
17)از غرور ، حسادت،کینه و دروغ دوری کنید .
18)هیچگاه در گذشته زندگی نکنید و نگرانی بیهوده در مورد آینده نداشته باشید . به وظیفه خود عمل کنید . همت داشته باشید و به جلو پیش روید و همیشه انگیزه رشد را در خود پرورش داده و حفظ نمایید .
19)حتی اگر دلیلی برای خنده ندارید لحظاتی را بخندید ، خنده باعث تقویت و تنظیم ارگانیسم بدن و آرامش روحی روانی می شود .
20)از اصول و تکنیک های فنگ شویی محیطی استفاده کنید، آنها را بکار گیرید و محیط و وسائل موجود در آن را با خود هماهنگ کنید تا آرامش پیدا کنید .
21)از مطالعه غافل نشوید ، حداقل روزی نیم ساعت مطالعه داشته باشید .
22)با خود و دیگران صادق باشید و همواره صداقت پیشه باشید .
23)در مسیر کمال انسانی حرکت کنید و سعی کنید در زندگی آگاهی های روحی خود را افزایش داده . همواره در طلب کسب علم و آگاهی در مورد مساول مربوط به انسان و خالق او باشید .
24)هدیه بدهید و هدیه بگیرید تا محبت و مهر در میان شما و نزدیکانتان بیشتر شود .
25)در دنیا زندگی نکنید ، بر دنیا زندگی کنید ، ازدنیا و مخلوقات و موجودات آن در جهت کمال خود استفاده کنید .
26)افراط و تفریط نکنید و در همه موارد حد تعادل را رعایت کنید .
27)هنگام بی میلی و کسالت از هیچ غذایی استفاده نکنید.
28)اخلاق و رفتار نیکو و پسندیده داشته باشید .
29)روحیه گذشت را در خود پرورش داده و صبور باشید .
30)کارهای نیک خود را فراموش کنید و منتظر پاداش آن نباشید .
31)بدی هایی که دیگران در حق شما کرده اند را از یاد ببرید و برایشان طلب آمرزش و هدایت از درگاه خدا کنید.



در نهایت پس از آموختن اصول و روش های کاربرد فنگ شویی محیطی و هماهنگی خود با محیط و اشیاء موجود در آن و بررسی تاثیرات آن ها خود را در هماهنگ ساختن کامل با محیط قرار داده و از اثرات شگرف و شگفت آن بهره مند خواهید شد و کیفیت زندگی خود را بهبود خواهید بخشید .

زندگی سراسر آرامش و سُرور را برایتان آرزومندم .....

سفیر
منابع :
- تحقیقات و پژوهش های شخصی
- سلامتی یک انتخاب است – دکتر شهلا شادزی
- دریافت آخرین دستاوردهای تغذیه از طرف اعضای رسمی انجمن تغذیه امریکا

sketching.blogfa.com/
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکوراسیون داخلی و فنگ شویی

دکوراسیون داخلی و فنگ شویی

دکوراسیون داخلی و فنگ شویی
http://sketching.blogfa.com/post-14.aspx
به كمك فنگ شویی فضای داخلی خانه را اصلاح كنید و انرژی های مثبت را به جریان اندازید. خانه شما از این پس مظهر آسایش، آرامش و نشاط خواهد بود.فنگ شویی (در لغت به معنای باد و آب) هنر چیدمان محیط برای ایجاد تعادل و هماهنگی بهتر میان انرژی هایی است كه ما را احاطه كرده اند. اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگی های پراضطراب و خانه های مدرن ما مطابقت دارد.از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی (چوب، آتش، خاك، آهن و آب) می توان نظم لازم برای تغییر انرژی یك مكان را ایجاد كرد و با تقویت انرژی حیاتی مكان ها «چی» مانع از نشر انرژی های منفی و امواج مخرب شد. زمانی كه توده های انرژی راكد را آزاد می سازیم و به آنها جهت می دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند درمی یابیم كه احساس آرامش، آسودگی و همچنین اعتماد به نفس بیشتری داریم... (برای یادآوری به بخش نخست ویژه نوروز مراجعه نمایید) فنگ شویی همچنین برای دو نیروی متضاد و در عین حال مكمل «یین و یانگ» نقش اساسی قائل است. از نظر فنگ شویی این دو اصل مبدا انرژی حیاتی هستند كه در محیط و همچنین در وجود ما جریان دارند. همانگونه كه طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد.بنابراین شاید بهتر است دكوراسیون خانه خود را به روشی اصلاح كنیم كه انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند.ممكن است شما از طراحی نظم در خانه خود كاملاً راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده كرده و به نتایج مطلوب تری دست یابید.در این نوشتار سعی بر این است كه بدون نیاز به وارد شدن به پیچ و خم ها و اصول پیچیده فنگ شویی، با ارائه راهكارهای عملی، دكوراسیون داخلی خانه را ساماندهی كرده و با جاری ساختن انرژی های مثبت، خانه را به مكان سلامت جسم و روح تبدیل سازیم. پس ابتدا به بررسی بخش های مختلف خانه می پردازیم، البته مراقب باشید كه در به كارگیری اصول فنگ شویی با صبر و حوصله عمل كنید و پس از انجام هر تغییر در فنگ شویی خانه، اثر آن را ارزیابی و سپس تغییر دیگری را شروع كنید. به قول چینی ها مانند جادوگری كه تازه به چوب جادو رسیده است عمل نكنید.پنج اصل كلی فنگ شویی در این زمینه عبارتند از: 0- فنگ شویی توصیه نمی كند كه قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را فقط در اتاق هایی به كار برید كه فكر می كنید لازم است. ۲- به كارگیری فنگ شویی اضافه كردن اشیای ساخت چین به لوازم خانه نیست.۳- هر وسیله شكسته، خراب و بی استفاده را بازبینی كنید و شهامت دور نریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.۴- هدایا و وسایلی را كه از آنها خوشتان نمی آید در كمدهایتان انبار نكنید. كمترین ضرری كه دارند این است كه بیهوه جای شما را اشغال می كنند.۵- از بی نظمی بپرهیزید، هوا را تهویه كنید و به طور مرتب خانه را نظافت كنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد.و بالاخره یك بار دیگر یادآوری می شود كه : فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست، مدیتیشن و تمرین روحی نیست، روشی زودگذر و دوره ای نیست، جادو هم نیست،بلكه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره كه با انواع سبك های دكوراسیون سازگاری دارد
ورودی خانه
ورودی، فضای ارتباطی مابین دنیای بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است. در این مكان است كه افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند. از نظر فنگ شویی، در ورودی، دهانه خانه است زیرا انرژی «چی» (انرژی حیاتی مكان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراكنده شده و در زندگی اشخاص جریان می یابد.
•توصیه های مفید
توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسكونی الزامی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیای اضافی تبدیل كرد.آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض كافی برخوردار باشند. دقت در كیفیت پوشش كف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایی آنها بسیار مهم است.ورودی داخلی نیز باید تا حد امكان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حركت كند.بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان كردن لباس در این فضا خودداری كنید مگر اینكه آنها را داخل كمد یا گنجه مخصوص این كار جای دهید. كفش ها نیز به همین ترتیب در جاكفشی چیده شوند.اگر ورودی شما كوچك و تاریك است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشكل خواهد شد. زیرا این مكان باید از روشنایی كافی برخوردار باشد. در صورت امكان نصب یك لوستر با كریستال های كوچك باعث افزایش «چی» مثبت و مفید می شود اما اگر این كار با سبك دكوراسیون شما سازگاری ندارد از لامپ های هالوژن یا نورافكن های كوچك چندجهته استفاده نمایید و نور را به چهارگوشه ورودی پخش نمایید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشند.برای اینكه ورودی بزرگتر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مكان استقبال انتخاب كنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه كمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر می شود.اگر ورودی كوچك است یك آینه بزرگ در این مكان نصب كنید ولی مراقب باشید كه آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این كار انرژی های مثبت را بازپس می فرستد.در سرویس های بهداشتی نباید روبه روی در ورودی قرار گیرند زیرا «چی» وارد آنجا شده و تحلیل خواهد رفت.اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روی در ورودی باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روی در ورودی است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید كرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است.در مورد آشپزخانه نیز ممكن است مدام احساس گرسنگی كنید. در عوض بهتر است اتاق نشیمن روبه روی در ورودی باشد.توصیه می شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امكان گذاردن یك كنسول و گلدان طرحدار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود.دیوار روبه روی در ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شويي» و خانه تكاني ذهني

فنگ شويي» و خانه تكاني ذهني

خانه تكاني ذهنی

در آخرين ماه سال، همه ايراني ها و اقوام و مليت هاي ديگري كه در همسايگي و يا منطقه ماهستند با نظافت خانه و دور ريختن لوازم اسقاطي و ترميم و تعمير خانه و لوازمي كه مي توان از آنها استفاده كرد، زندگي را نو مي كنند تا سبكبال و آسوده خاطر به پيشباز عيد نوروز بروند. اما عده اي خود را وابسته به اشيا و وسايلي كرده اند كه سالهاست جاي آنها را تنگ كرده بودند آنكه مورد استفاده قرار گرفته باشد. شايد همين امر باعث فشار فكري و ذهني آنها شده باشد. وقتي در خانه اي كوچك با فضاي محدود، وسايلي را كه نمي دانيم براي چه نگه داشته ايم و فقط به صرف اينكه شايد روزي به دردمان بخورد آنها را اينجا و آنجا بايگاني مي كنيم تا آنجا كه وقتي به سراغ لوازم ضروري روز مره مي رويم، با آنها برخورد پيدا مي كنيم.
اينها تصاويري از انباشتگي، بلاتكليفي و فشار در ذهن ما به وجود مي آورند.
«بوسكاليا» در اين زمينه مي گويد: «ما بخشي از اجتماعي هستيم كه كهنگي را دوست دارد. هيچ چيز را تا آخر مصرف نمي كنيم. فقط آنها را در جايي انبار مي كنيم و مي گوييم هنوز خوب است. شايد روزي به درد بخورد و شايد روزي هم عتيقه بشود. مانند، چمدان هاي شكسته، فندك و پيپ هاي مستعمل، تكه قاليچه هاي كهن، ميزهاي اتوي خرد شده، قاب عكس هاي از مد افتاده، صفحات موسيقي چهل و پنج دور و هفتاد و هشت دور و ...».
«بودا» گفته بود: «هرچه بيشتر داشته باشيم، نگراني بيشتري خواهيم داشت و همچنان كه زمان مي گذرد ما بنده وسايل خود مي شويم.»
و شايد سبك كردن مال از طريق مقاديري كه در اديان ابراهيمي برهمه مؤمنين فرض شده است، نيز براي آسايش و آرامش ذهني و رواني انسان باشد.
فكرش را بكنيد! اگر لازم باشد كه فقط با خود چمداني را برداريد و در آن لوازم مورد علاقه و ضروري را قرار دهيد، چه خواهيد كرد؟
اين خود مي تواند امتحاني براي آمادگي ما براي رهايي از دلبستگي و وابستگي به لوازمي باشد كه جز زحمت، فايده ديگري ندارند. اين لوازم اگر خيلي قيمتي باشند، پيوسته براي ما ايجاد نگراني مي كنند و براي اينكه از آنها خوب نگهداري كنيم بايد مرتب به آنها برسيم و آنها را تميز نگاه داريم و مواظب باشيم تا آسيبي به آنها نرسد.
بياييد از خانه خويش به درآييم و به خانه ذهن وارد شويم!!
بدن ذهني
بدن انسان داراي سه جنبه بعد يا بدن است؛ بدن جسماني، بدن رواني- عاطفي و بدن ذهني. بدن جسماني جايگاه ارگان هاي مختلف مانند: قلب، مغز، كليه، ريه و... است.
جايگاه بدن رواني- عاطفي در واقع قلب انسان است كه جايگاه عاطفي و عشق، مهر و خداي ناخواسته، كينه و نفرت است.
بدن ذهني كه مكان آن در مغز است، جايگاه افكار، انديشه ها، آمال و آرزوهاست.
اين سه جنبه از بدن در تعامل با يكديگر هستند و اختلال و بيماري در هر يك، روي ديگري اثر مي گذارد.
بحث ما در باره بدن ذهني است كه افكار و انديشه ها از آن بر مي خيزد و خاطرات خوب و بد و همه آنچه را كه از طريق حس و تجربه آموخته است، در خود بايگاني مي كند. و گاهي اين انباشتگي خاطرات و آموخته ها اگر بد و داراي اثرات نامطلوب باشند، هر از گاهي سر برآورده و آرامش ما را بهم مي زنند.
خاطرات تلخ گذشته!!
يكي از مراجعانم كه دچار افسردگي، وسواس فكري، اضطراب و بدبيني شده بود، باگريه مي گفت:
«خاطرات تلخ زندگي گذشته ام، دست از سرم بر نمي دارند، مرور اين خاطرات، بخشي از برنامه روز مره زندگي من شده است. گاهي آن چنان دراين خاطرات غرق مي شوم كه زمان و مكان را فراموش مي كنم.
اغلب با خود حرف مي زنم و از خود مي پرسم. چرا؟ چرا؟ راستي چرا؟
من به اين خاطرات عادت كرده ام و پيوسته به آنها فكر مي كنم. اگرچه در حال حاضر زندگي خوبي دارم، اما خاطرات تلخ گذشته زندگي فعلي مرا هم تلخ كرده است، زيرا نمي توانم خودم و ديگران را ببخشم و خود را از دست خاطرات بد گذشته رها كنم!!
اين خانم، ذهني شلوغ و پر از ايده هاي سياه و نا اميد كننده داشت. او گفت كه معاشرت و رفت و آمدهاي فاميلي و دوستانه را ترك كرده است. از سكوت و تنهايي خوشش مي آيد. سر و صدا، نور و شلوغي باعث آزار او مي شود. به رفتار اطرافيان حساس است و موسيقي غم انگيز را دوست دارد!!؟؟
ملاك و معيار زندگي اين خانم، گذشته و تجربيات تلخ گذشته بود. حال را فداي گذشته كرده بود و از زندگي خود لذت نمي برد.
ضمير ناخودآگاه همه ما پر از خاطرات تلخ و شيرين گذشته است. ذهن ما همانند اتاقي خالي است كه افكار و انديشه ها در آن رفت و آمد مي كنند. گاهي در آن مي مانند و گاه آن را ترك مي كنند. كساني كه وابسته به خاطرات گذشته هستند، افكار و انديشه هايشان اين خاطرات را مرور مي كند، آنها را ارزيابي كرده و آنچه را كه دلبستگي بيشتري به آن دارد، نگاه مي دارد و هر از گاهي به آنها فكر مي كند. كم كم به آنها خو مي گيرد و آنها را ملاك و معيار انتخاب رفتار خويش قرار دهد و اينها در قالب احساسات و انديشه هاي آنها، خود را نشان مي دهد. مهرورزي، محبت، ستايش، خوبي ها، اميد، بخشيدن خود و ديگران... نشانه هاي سلامت روان و برخورد منطقي و زندگي در اينجا و اكنون است.
اما نا اميدي، كينه و نفرت، بدبيني و... كه ويروس هاي روان هستند و از قدرت تخريب بالايي برخوردارند، نشانه ذهن ملامتگر و بدبين است.
راستي، در خانه ذهن شما چه مي گذرد
آيا ذهن شلوغي داريد؟
آيا ذهن شما انباشته از سؤال است؟
آيا ذهن شما انباشته از خاطرات تلخ است؟
آيا در ذهن خود نشانه هايي هم از خاطرات خوب داريد؟
راستي، چرا خود را از دست اين خاطرات رها نمي كنيد؟ نكند شما هم مانند آن خانم به اين خاطرات خو گرفته باشيد؟ آيا هيچ فكر كرده ايد كه مرور اين خاطرات چه فايده اي براي شما دارد؟
آيا به ضرر و آسيب هاي ذهني، جسمي و رواني اين خاطرات هم فكر كرده ايد؟
پس، منتظر چه هستيد؟ چرا خود را از شر آنها رها نمي كنيد؟
مي پرسيد چگونه؟ با خانه تكاني ذهني!!
خانه تكاني ذهني
نوزايش، رمز سلامت و آرامش رواني است!
بسياري از روانشناسان معتقدند كه بهترين روش رهايي از دست احساسات ناخوشايند و مشكلاتي كه از اين رهگذر به وجود مي آيد، «خانه تكاني ذهني» است.
به طبيعت بنگريد كه چگونه در پاييز و زمستان برگ و بار كهنه خويش را به دور انداخته و پس از چندي دوباره نو مي شود.
به آب نگاه كنيد! اگر آب، اين مايه حيات مثل همه موجودات به همين شكل و بدون تغيير و تحول در كره زمين به حيات خود ادامه مي داد، بدون شك پس از مدتي مي گنديد و همه اقيانوس ها و درياها به مرداب بزرگي تبديل مي شدند!
هيچ فكر كرده ايد كه از بدو پيدايش زمين تاكنون، چند بار؟ چند هزار بار؟ چند ميليون و ميليارد بار و چند... بار، آبهاي جهان تبديل به بخار و ابر شده و سپس به صورت برف و باران به روي زمين بازگشته اند؟
آيا هرگز انديشيده ايد كه پوست بدن و بسياري از سلول هاي بدن انسان در طول زندگي خود چند بار «نو» شده اند؟
اگر اين نوزايشها نبود، انسان و بقيه موجودات نيز همانند اسباب و اثاثيه زندگي، كهنه و مستعمل شده و ديگر كارايي خود را از دست مي دادند و بيمارگونه به حيات خود ادامه داده و از زندگي خويش لذت نمي بردند.
حال كه چنين ويژگي و توانايي براي نوزايش در وجود آدمي نهفته است، پس چرا عده اي خود را از اين موهبت محروم مي كنند و به احساسات ناخوشايند انديشه هاي كهنه و خاطرات تلخ مي چسبند و آن را رها نمي كنند؟
راستي اشكال كار در كجا است؟
باز هم مي پرسيد چگونه و چطور خود را از دست اين خاطرات بد رها كنيد؟ خيلي راحت است!! با بخشيدن خود و ديگران و فراموش كردن آنچه كه اتفاق افتاده و به فراموشي سپردن خاطرات بد و جايگزين كردن خاطرات خوش و نگاه منصفانه و واقع بينانه به همه ابعاد زندگي!
همه شما مثال معروف ليوان پر و خالي را مي دانيد. حتي اگر قطره اي آب در ليوان باشد، چه بهتر است كه آنرا اين گونه توصيف كنيد: من در ليوان خود مقداري آب دارم! (كميت آن اهميت چنداني ندارد. بلكه وجود آب در ليوان مهم است.)
و اين شامل سلامتي، شادي، ثروت، موفقيت و همه چيزهايي مي شود كه مي توان به داشتن آنها افتخار كرد و سپاسگزار خداوند بود!
فنگ شويي چيست؟
«فنگ شويي دانش كهن چيني است كه علوم بسياري را در دل خود جاي داده و امروزه با استفاده هاي كاربردي، ارزش و اعتبار شايان توجهي يافته و با اقبال عمومي روبرو شده است.»
فنگ شويي در فرهنگ چيني حكم جادو را دارد. فنگ شويي دانشي است براي قرار دادن هر چيزي در جاي صحيح خود چه در منزل و چه در محيط كار و چه در مسائل شخصي مانند لباس و غذا و...
بر اساس به كارگيري قوانين فنگ شويي، مي توان با تغييراتي جريان انرژي را در قسمت هاي مورد نياز تقويت كرد. همچنين اين دانش مي گويد در هر خانه اي نقاط خاصي براي سلامتي، خط مشي زندگي، فرزندان، دانايي و... وجود دارد كه بايد با توجه به عناصر مربوط به هر يك از اين ها، لوازم و وسايل خاصي را در آنها قرار بدهيم و يا قرار ندهيم. فنگ شويي تأكيد زيادي به دور ريختن لوازم به دردنخور و اضافي دارد و معتقد است كه بسياري از لوازم و وسايل زندگي، خاطرات و گذشته هاي بد و ناخوشايندي را با خود همراه دارند كه بايد دور ريخته شود.
اگر خانه شما هم مانند سمساري است و همه نوع وسايل نو و كهنه را گرد هم آورده ايد، چه خوب است كه به توصيه اين دانش باستاني عمل و خود را از شر آنها رها كنيد! مانند:
- لباس هاي زيادي كه از مد افتاده و اميدوار هستيد روزي دوباره مد شود و يا لباس هايي را كه به شما كادو داده اند ولي آن ها را دوست نداريد و حاضر نيستيد از آنها استفاده كنيد!
- بريده روزنامه ها، انواع مجلات و كتاب هايي كه شايد سال هاست فكر كرده ايد روزي به دردتان بخورد ولي هيچ وقت به طرف آنها نرفته ايد.
- ظروف لب پريده
- انواع كاست هاي صوتي و تصويري قديمي
- انواع ساعت هاي مچي و ديواري خراب
- انواع رسيدها و اسناد حسابداري كه به بيش از ۱۵ سال قبل مربوط مي شوند.
- آشغال هايي كه خاطرات و گذشته هاي بد و ناخوشايندي را با خود به همراه دارند!!
اگر مي خواهيد در زندگي خود پيشرفت و ترقي كنيد، تمام اين آشغال ها را دور بريزيد. هر يك از اين آشغال ها همانند مگا بايت يك رايانه، جايي را در ذهن شما اشغال كرده اند و مانند يك بند نامرئي دست و پاي شما را بسته اند.
فضاي ذهن و محيط اطراف ما محدود است و نبايد آن را با زباله پر كنيم!!
پس از دور ريختن اين ها ببينيد چقدر احساس سبكي و خوشحالي مي كنيد.
فنگ شويي مي گويد: بعد از اينكه آشغال ها را از محيط زندگي دور ريختيد، براي چند روز در آن محيط، عود بسوزانيد و يا زنگ به صدا درآوريد! تا فضا از انرژي هاي منفي پاك شود. (زنگ يكي از وسايلي است كه در فنگ شويي براي ايجاد صداهاي خوب و پاك كردن فضا از آن استفاده مي شود.) «از كتاب فنگ شويي ترجمه رضا صادقي»
و چقدر خوب است كه اين روش را در مورد موضوعات و خاطرات بدي هم كه ذهن ما را اشغال كرده و آرامش ما را به صورت وسواس هاي فكري به هم مي ريزند، به كار گيريم و بهترين زمان آن همين حالاست.
 

barfi.1364

عضو جدید
فنگ‌شوی آرامش در اتاق خواب كودكان

فنگ‌شوی آرامش در اتاق خواب كودكان

[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
اتاق خواب یك كودك یا نوزاد، متفاوت از آن چیزی است كه در فنگ‌شویی برای اتاق خواب در نظر گرفته می‌شود. اتاق خواب باید در بخش جنوب شرقی خانه باشد.
به این خاطر كه انرژی زندگی‌بخش در هنگام طلوع آفتاب برای سلامتی كودك مفید است، این مسئله بارها در فنگ‌شویی اشاره شده است. در فنگ‌شویی آمده بهتر است اتاق كودك هشت ضلعی، با نور طبیعی و تهویه مناسب باشد و البته با فاصله بسیار نزدیكی به اتاق والدین. اگر اتاق به طور طبیعی تاریك است، چراغ‌های اتاق را بیشتر كنید. پنجره اتاق كودك باید رو به زندگی باز شود، سنت فنگ‌شویی بر این باور است كه چشم‌انداز یك باغ و گیاهان سبز و شاداب و پر برگ، نشاط آفرین است اما یك خیابان شلوغ كه مملو از زندگی است نیز می‌تواند مفید باشد. به یاد داشته باشید كه حضور سبزی در لب پنجره، انرژی مورد نیاز را برای اتاق فراهم می‌كند. رنگ سبز روشن برای اتاق كودك بسیار مناسب و چشمگیر است، چرا كه این رنگ با عنصر چوب در ارتباط است و جوانه زدن و رشد گیاهان را به خاطر می‌آورد
اگر فرزندتان پسر است، سعی كنید اتاقش را با رنگ‌های سرد چون آبی، تزیین كنید اما اگر فرزندتان...
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] دختر است، رنگ‌های گرم، مانند قرمز و صورتی پررنگ كه به او اعتماد به نفس ببخشد. طرز قرار گرفتن تخت، مانند بزرگسالان است، نباید رو به در یا پنجره باشد اما سر تخت می‌تواند رو به دیوار باشد و در طول یك ضلع اتاق قرار گیرد. اتاق بچه‌ها باید ساده و راحت باشد و فضاهایی برای پرورش و لذت از سرخوشی و آسودگی خاطر دوران كودكی داشته باشد.
به یاد داشته باشید كه بچه‌ها در جریان رشد به سرعت تغییر می‌كنند، ماه به ماه عوض می‌شوند، بنابراین مشخص است كه آنها نیاز دارند كه این روند در محیط اطرافشان نیز بازتاب پیدا كند. دست‌كم دو سال یك بار باید اثاثیه را دوباره بچینید و آرامش اتاق را تجدید كنید. چرا كه كودكان شما مانند دیگران نسبتا به رنگ‌ها، شكل‌ها و تصاویر واكنش نشان می‌دهند، شما باید این موضوع را بپذیرید، زیرا آنها با احساس قوی خود می‌دانند چه چیزی برایشان خوب است و چه چیزی بد.
وسایل را در اتاق خواب فرزندتان طوری بچینید كه به راحتی از روی تخت آنها را ببینند، چرا كه به احساس امنیت بیشتری می‌رسد. اگر كمدها و قفسه‌ها حالت‌ عمودی داشته باشند بهتر است.
اگر فرزندتان دختر است و اتاق رو به شمال بود و نور كمی دریافت می‌كرد، از رنگ آبی برای تزیین استفاده نكنید. به یاد داشته باشید نوع به كار بردن رنگ در اتاق كودك بسیار مهم است، یعنی اگر می‌خواهید با رنگ آبی اتاقش را تزیین كنید، آبی تیره نباشد، بلكه آبی روشن باشد. سبز روشن، لیمویی، كرم، خاكستری كمرنگ و در یك عبارت رنگ‌های روشن استفاده كنید.
[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]توصیه‌های فنگ‌شویی
نحوه قرارگرفتن تخت بچه‌ها در اتاق خواب مانند تخت بزرگسالان است كه در ادامه به مواردی از نگاه فنگ‌شویی اشاره می‌كنیم، به این توصیه‌ها توجه كنید:
_ اتاق خواب باید تنها یك در ورودی داشته باشد، نه به این ترتیب كه انرژی به سرعت از دری وارد شده و از در دیگر خارج شود. نكته مهم این است كه نباید در وضعیتی بخوابید كه سر شما به سمت در باشد، زیرا اگر قادر به دیدن شخصی نباشید كه وارد اتاق می‌شود، همیشه احساس ناخوشایندی دارید، از طرفی پای شما هم نباید مستقیم به سمت در باشد.
_ اگر در اتاق خوابتان حمام دارید، پای شما به سمت در آن نباشد، زیرا این اتاق كه عنصر آب بر آن حاكم است، انرژی جسمانی شمارا جذب خواهد كرد. همین توصیه‌ها در مورد پنجره هم می‌شود، با این تفاوت كه در این مورد، نه سر و نه پا، هیچ كدام نباید مستقیم رو به پنجره باشد.
_ استفاده از آینه در اتاق خواب چندان مورد تایید نیست، در حقیقت اصلا توصیه نمی‌شود، به جز در پای تختخواب... اما اگر در اتاق خوابتان آینه دارید، باید روی آن را قبل از خواب بپوشانید، آینه‌ها باید از مسیر دید فرد خوابیده دور نگه داشته شوند، چینی‌ها معتقدند در هنگام خواب، روح بدن را ترك می‌كند و ممكن است به هنگام بازگشت به بدن، از انعكاس خودش در آینه وحشت كند و بگریزد و برای همیشه فرد را ترك كند كه این نتایج خوبی در بر نخواهد داشت.
_ الكتریسیته باید كمترین حضور را در اتاق خواب داشته باشد، وسایل برقی كه در اتاق استفاده میكنید، از نظر دور باشند، چرا كه تشك‌های برقی بسیار بد و ناپسند هستند اما اگر می‌خواهید از یكی از این تشك‌ها استفاده كنید، مطمئن شوید از آن نوعی است كه می‌توانید پیش از استراحت خاموشش كنید.
_ بهتر است اتاق خوابتان به اندازه كافی بزرگ باشد، كمدها می‌تواند به طور اریب در عرض گوشه‌های اتاق قرار گیرند تا بدین ترتیب گوشه‌های زاویه‌دار اتاق را متعادل كنید.
منبع: كتاب كوچك فنگ‌شوی
[/FONT]
 

مهسا 1366

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شویی و طراحی داخلی

فنگ شویی و طراحی داخلی

فنگ‌شويي چيست ؟

فنگ‌شويي، هنر و علم زندگي متعادل و هماهنگ بين انسان و طبيعت پيرامون اوست كه آغاز پیدایش آن به انديشه‌هاي كهن شرقي با قدمت چند ‌هزار‌ساله بر مي‌گردد .
فنگ‌شويي به من ياد مي‌دهد با تحليل انرژی های فضای داخل و بیرون محل زندگی و کار خود ، کیفیت انرژی های مثبت و منفی اطراف خود را شناخته و با ايجاد و افزايش انرژي‌هاي مثبت و کاهش و حذف انرژی های منفی ، کيفيت زندگي خود را بهبود بخشم و فضای زندگی و کار خود را " مكاني براي خوشبختي " سازم .
امروزه در سراسر دنيا بسياري از مردم براي طراحي و ساخت خانه و محل كار خود از فنگ‌شويي استفاده مي‌نمايند . همچنين اين علم در تعداد زيادي از مراكز علمي معتبر دنیا تدريس مي‌گردد .
فنگ شویی و عملکرد آن در زندگی
فنگ شویی دانشی است برای قرار دادن هر چیزی در جای صحیح خود، این جای صحیح بر پایه و اصول جهات جغرافیایی و انرژی های ناشی از و جود عناصر مختلف در کنار هم بدست می آید.
فنگ شویی تحت تاثیر دو نگرش فکری کهن قرار دارد :
نگرش کنفسیوس و نگرش دائوئیزم .
در نگرش اول به بیان منطق وجود نظم در تمام عالم پرداخته شده است که حاصل آن کتاب بزرگی است بنام ای چینگ.
در منطق دوم که توسط لائوتزو در قالب دائودچینگ بیان شده است بدین گونه است که ، کلمه­ی دائو اشاره دارد به قانون و راه و رسم جهان هستی و چگونگی بودن و نبودن، و تغییرات را تنها اصل بلا تغییر عالم می داند، به طوری که هیچ چیز هستی ثابت نیست و برخی از آن ها دارای نظم و ترتیب شناخته شده ای هستند مثل روز و شب و یا فصول سال و برخی برایمان نا شناخته اند و بعد از اتفاق افتادنشان است که از آنها با خبر می شویم.
اولین اصل اساسی این نگرش این است که دائو در کلمات قابل بیان نیست اما قابل درک و تجربه است، چیزی که ما بسیار در زندگی تجربه کردیم و از چگونگی رخدادش در بیان، درماندیم ، به عنوان مثال در جایی از منزل راحت تر و با آرامش بیشتری نسبت به جای دیگر می توانید درس بخوانید که چگونگی این امر برای شما قابل درک است اما قابل بیان، نه .
خوب حالا می پردازیم به چگونگی عملکرد این علم در زندگی :
عملکرد فنگ شویی به این صورت است که محیط زندگی ( محیطی که بیشترین ساعات شبانه روز را درآن می گذرانید. خانه ، محل کار ...) فرد را بر اساس مولفه های شخصی وی چیدمان و یا تغییر می دهد. ممکن است این سوال پیش بیاید که این عملکرد در زندگی ما چه فایده­ای دارد؟ وقتی که ما منزل خودمان را بر اساس عنصر وجودی خود و مولفه های شخصی خودمان چیدمان و آرایش کنیم ، ارتباط کامل تر و عمیق تری با محیط می توانیم بر قرار کنیم که به ما آرامش بیشتر و ذهن باز تری رو بر می گرداند. که البته لازم به ذکر است که بدست آوردن عنصر وجودی شخص و مولفه­های وی درین علم قابل محاسبه است. به عبارتی فنگ شویی بستری است که ما میتوانیم با استفاده از آن از انرژی های موجود در اطرافمان خیلی بهتر و مفیدتر و در واقع آگاهانه تر استفاده کنیم و از آرامش بیشتر و عمیق تری بهره ببریم که نتیجه حاصل از این آرامش برای یک فرد آگاه ، گرفتن تصمیمات منطقی تر و بهتریست که در ابعاد مختلف زندگی ، وی را به موفقیت و سعادت نزدیک تر می کند.

تاثیر فنگ شویی در منزل
به کمک فنگ شویی فضای داخلی خانه را اصلاح کنید و انرژی های مثبت را به جریان اندازید. خانه شما از این پس مظهر آسایش، آرامش و نشاط خواهد بود.فنگ شویی (در لغت به معنای باد و آب) هنر چیدمان محیط برای ایجاد تعادل و هماهنگی بهتر میان انرژی هایی است که ما را احاطه کرده اند. اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگی های پراضطراب و خانه های مدرن ما مطابقت دارد.از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی (چوب، آتش، خاک، آهن و آب) می توان نظم لازم برای تغییر انرژی یک مکان را ایجاد کرد و با تقویت انرژی حیاتی مکان ها «چی» مانع از نشر انرژی های منفی و امواج مخرب شد.
زمانی که توده های انرژی راکد را آزاد می سازیم و به آنها جهت می دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند درمی یابیم که احساس آرامش، آسودگی و همچنین اعتماد به نفس بیشتری داریم… فنگ شویی همچنین برای دو نیروی متضاد و در عین حال مکمل «یین و یانگ» نقش اساسی قائل است. از نظر فنگ شویی این دو اصل مبدا انرژی حیاتی هستند که در محیط و همچنین در وجود ما جریان دارند. همانگونه که طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد.بنابراین شاید بهتر است دکوراسیون خانه خود را به روشی اصلاح کنیم که انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند.
ممکن است شما از طراحی نظم در خانه خود کاملاً راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری دست یابید. پنج اصل کلی فنگ شویی در منزل عبارتند از:
۱- فنگ شویی توصیه نمی کند که قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را فقط در اتاق هایی به کار برید که فکر می کنید لازم است. ۲- به کارگیری فنگ شویی اضافه کردن اشیای ساخت چین به لوازم خانه نیست.۳- هر وسیله شکسته، خراب و بی استفاده را بازبینی کنید و شهامت دور نریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.۴- هدایا و وسایلی را که از آنها خوشتان نمی آید در کمدهایتان انبار نکنید. کمترین ضرری که دارند این است که بیهوه جای شما را اشغال می کنند.۵- از بی نظمی بپرهیزید، هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد.و بالاخره یک بار دیگر یادآوری می شود که : فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست، مدیتیشن و تمرین روحی نیست، روشی زودگذر و دوره ای نیست، جادو هم نیست،بلکه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکوراسیون سازگاری دارد.
ورودی خانه
ورودی، فضای ارتباطی مابین دنیای بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است. در این مکان است که افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند. از نظر فنگ شویی، در ورودی، دهانه خانه است زیرا انرژی «چی» (انرژی حیاتی مکان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده شده و در زندگی اشخاص جریان می یابد.
توصیه های مفید
توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسکونی الزامی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیای اضافی تبدیل کرد.آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشند. دقت در کیفیت پوشش کف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایی آنها بسیار مهم است.ورودی داخلی نیز باید تا حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند.بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان کردن لباس در این فضا خودداری کنید مگر اینکه آنها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این کار جای دهید. کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند.
اگر ورودی شما کوچک و تاریک است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد. زیرا این مکان باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. در صورت امکان نصب یک لوستر با کریستال های کوچک باعث افزایش «چی» مثبت و مفید می شود اما اگر این کار با سبک دکوراسیون شما سازگاری ندارد از لامپ های هالوژن یا نورافکن های کوچک چندجهته استفاده نمایید و نور را به چهارگوشه ورودی پخش نمایید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشند.برای اینکه ورودی بزرگتر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مکان استقبال انتخاب کنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه کمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر می شود.
اگر ورودی کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید ولی مراقب باشید که آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این کار انرژی های مثبت را بازپس می فرستد.در سرویس های بهداشتی نباید روبه روی در ورودی قرار گیرند زیرا «چی» وارد آنجا شده و تحلیل خواهد رفت.اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روی در ورودی باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روی در ورودی است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید کرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است.در مورد آشپزخانه نیز ممکن است مدام احساس گرسنگی کنید. در عوض بهتر است اتاق نشیمن روبه روی در ورودی باشد.توصیه می شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرحدار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود.دیوار روبه روی در ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.

فنگ شويي و اتاق نشیمن
از نظر علم معماري كهن چيني، همه قسمت هاي يك خانه با عناصر چهارگانه يا همان آب، باد، خاك در ارتباط مستقيم هستند. اتاق نشيمن هم عنصر فلز دارد، عنصري سنگين و بسيار مرتبط با احوال روزانه شما كه با وجود ساعت هاي بزرگ ديواري، تلويزيون هاي صفحه بزرگ، وسايل تهويه، رادياتور شوفاژ، ضبط صوت و دي وي دي، كه در اغلب اتاق نشيمن ها پيدا مي شوند، سنگين تر هم مي شود.
چيني ها و البته ايراني هايي كه جديدا به اين علم قديمي و جالب علاقه مند شده اند، براي نجات اتاق نشيمن و قابل تحمل كردن آن پيشنهادات بامزه يي دارند، مثلا داشتن ساعتي گرد به رنگ طلايي در اتاق، آن هم روبروي در براي اينكه انرژي منفي اتاق را مهار كند، يا استفاده از تابلوهاي نقاشي مثل نقش ماهي كه چيني ها معتقدند طول عمر مي آورد يا تصاوير زيبايي غير آن منظره هاي بي ريخت غروب كه دلسردي مي آورد و تصاوير عجيب زن ببرها كه توي كوبلن فروشي ها مي بينيم و بي نهايت ترسناك و پر از خشونت هستند.
مهندسين علاقه مند به فنگ شويي در طراحي دكوراسيون اتاق نشيمن علاوه بر محدودكردن تصاوير به رنگها هم مي پردازند، مثلا رنگ قرمز را براي اتاق شما ممنوع مي كنند، چون كه روحيه تند و خشن و پرخاشگر كه مشخصه رنگ قرمز است، احوال خانواده شما را كه در اين اتاق امن گرد هم آمده اند به هم خواهند ريخت .
بعد هم پيشنهاد مي كنند كه براي اتاقتان از رنگ هاي مخصوص جنگل مثل سبز و قهوه يي و آبي و زرد استفاده كنيد و با پارچه خوشرنگ و مبل ساده و نرم و حتي پشتي هايي كه فضاي گرم و خودماني شبيه كلبه جنگلي ايجاد مي كنند، فضاي اتاقتان را كاملا امن و دوست داشتني كنيد. علاوه بر همه اينها اگر مي خواهيد اتاقي كه در آن دور هم جمع مي شويد اتاقي بدون دلنگراني هاي معمول باشد، عكس همه افراد خانواده و همه كساني كه دوست داريد در قاب هاي كوچك بر در و ديوار آويزان كنيد، تا هميشه به يادشان باشيد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی چیست؟
فنگ شویی را می توان هنر طراحی نظم موزون نامید و ریشه های آن را باید در جهان بینی تائوئیسم و باورهای آن جستجو کرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهان بینی بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داشت اما در طی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد.
مردم چین مانند سایر تمدن های کهن، به ارواح و جادو و اعتقاد راسخ داشتند و کیش پرستش اجداد حداقل دریک هزار سال قبل از میلاد مسیح بین آنها رایج بود ترکیب این اعتقادات با جهان بینی تائوئیسم ورود بودیسم با خدایانش از هند به چین و تأثیرات کنفوسیانیسم مذهب تائوئیسم امروزی را با تشریفات و مراسم پیچیده آن به وجود آورد. اما با وجود تأثیرات انکار ناپذیر فنگ شویی، را باید برخاسته از جهان بینی تائوئیسم و نه مذهب آن دانست.
فنگ شویی یا طراحی استقرار اشیاء برای خلق زندگی متوازن و موفقیت آمیز است این حکمت باستانی ابزار لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیاء و محیط پیرامون فراهم می سازد استقرار اشیاء به گونه ای که مردم (انسان) محیط زیست (خاک) و روان (آسمان) با تشکیل وحدتی موزون زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند.
معنای لغت چینی فنگ باد، و معنای شویی آب می باشد عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله کوه» و «اوج گیری آب در موج» است که در صورت همنوایی رفتار و کردار انسان را به سوی تعالی پیش می برند. ریشه های فنگ شویی را باید در ستاره شناسی کهن، علم جغرافیای قدیم، حکمت محلی چین، جهان بینی و فلسفه تائوئیستی و طالع بینی چینی مندرج در ئی جینگ (یکی از متون کلاسیک چینی که ئی چینگ یا کتاب دگرگونی ها نیز نامیده می شود) جستجو کرد.
اعتقاد دیگر چینی های قدیم این بود که تعادل و توازن در زندگی شخصی ناشی از تأثیرات منابع داخلی «ما قبل» به معنای ظرفیت طبیعی انسان) و خارجی («ما بعد آسمانی» به معنای اوضاع متغیر محیطی) است واین تأثیرات می توانند باعث کاهش یا افزایش احتمال موفقیت فرد در زندگی شوند. البته ضمانت صددرصد برای هیچ امری وجود ندارد. در واقع به فنگ شویی باید به عنوان عرصه ای هنری نگریست که در آن شخص با تکیه بر اندیشه خود بر مشکلات روز مره غلبه می کند بیش از هر چیز هدف خلق محیطی مثبت ودوستانه برای زندگی موزون در خانه و محل کار می باشد.
تاریخچه مختصری درباره فنگ شویی
توسعه تاریخی فنگ شویی و توسعه ستاره شناسی و طالع بینی چینی به هم پیوسته اند شروع فنگ شویی به عصر اساطیر باز می گردد، هرچند هیچ سند تاریخی قابل اتکایی درباره زمان دقیق آن وابداع کننده اش در دست نیست. مدارک اندکی از تاریخ فنگ شویی در دست است و حفاری های باستان شناسی در هشتاد سال گذشته تنها موفق به کشف اسنادی متعلق به قرون سوم و چهارم قبل از میلاد شده اند که در آنها به صورت غیر مستقیم به فنگ شویی اشاره شده است بعضی از محققان معتقدند که حکمت فنگ شویی و نحوه کاربرد آن در دوره جنگ دولتها (770 تا 221 قبل از میلاد) یعنی همزمان با مکتوب شدن طالع بینی ئی جینگ نظریه یین- یانگ و اندیشه های جهان بینی مبتنی بر «پنج عصر» مدون گردیده است.
نه ستاره کنایه از هفت ستاره صورت فلکی دب اکبر و دو روح- ستاره تخیلی است هشت ورودی نماد هشت جهت اصلی قطب نماست و بالاخره باگوا لوح در برگیرنده هشت سه خطه است که در طالع بینی ئی جینگ استفاده می شود.
فهرست هفت مکتب اصلی فنگ شویی
1.روش مرکب نه ستاره، هشت ورودی و باگوا
2.ورودی های حیرت انگیز و جای فراری
3. پنج عنصر کهن
4.کوه های دوگانه ، سه توازن، و پنج عنصر
5.باگوا و پنج عنصر
6.خلأ عمیق و پنج عنصر
7.پنج عنصر هونگ فن
نظریه فنگ شویی کیهان شناسانه است و براساس نظریات انتزاعی درباره رابطه کیهان و انسان شکل گرفته است. هدف آن ایجاد وحدت میان آسمان، زمین، انسان و ماده از طریق نیرویی به نام تای جی (نهایت مطلق) است.
چینی ها باستان اعتقاد داشتند هنگامی که این وحدت به وجود آید کی (نیروی حیات) در موجودات جان دار و بی جان جاری شده موجب بروز اتفاقات خوب و سازنده می شود. فقدان جریان کی نیز نتیجه معکوس یعنی بدبختی و نحوست به بار می رود.
جنبه های اصلی کیهان شناسی فنگ شوی در عبارات زیر نهفته است:
آسمان مفهومی است که در برگیرنده خدایان، ارواح، ستارگان (با دو معنای نجومی و اسطوره ای) زمان گردش فصول وتاثیرات آن و تمامی مسائلی است که مربوط به نیروهای مرئی و نامرئی کیهان می گردد تمامی روشهای طالع بینی، علم اعداد و سایر اشکال تفسیر و تشخیص پدیده ها نیز به آسمان وابسته اند. زمین و ماده واژه هایی برای توصیف تمام اشیاء و پدیده های زمینی، اعم ازمرئی ونامرئی هستند. محیط های جغرافیایی، جهات، مکان ها و موقعیت ها، پنج عنصر نیروهای طبیعت نظم طبیعی بین تعادل و تضاد تأثیرات مرئی و نامرئی کوه ها، رودها، درختان، صخره ها، حیوانات، مردم، خانه ها،اشیاء و غیره همه در قلمرو زمین و ماده قرار می گیرند. همچنین موجودات ماوراء طبیعی، نظیرارواح خوب و بد که در زمین با انسان ها زندگی می کنند و فاقد ابعاد زمانی مکانی یا سایر خصوصیات قابل اندازه گیری هستند درحیطه زمین و ماده واقع می شود. چینی ها معتقد بودند که همه این موجودات فارغ از دوستانه بودن، مضر بودن، آرام بودن یا مزاحم بودن، در این جهان با ما شریک هستند.
انسان معرف ذهن بشر و روح اوست که برای رسیدن به تعادل و توازن باید با آسمان، زمین و ماده به وحدت برسد. دستیابی به این تعادل و توازن نیازمند برقراری اتحادی مثبت با تمام نیروهای طبیعت و فراهم ساختن شرایط برای به جریان افتادن موزون آنها در جهت غنای زندگی است.
تای جی و کی دو واژه مختص کیهان شناسی چینی هستند و غالباً به معنای نهایت مطلق و نیروی حیات ترجمه میشوند به اعتقاد چینی های باستان تای جی منشاء و مبدأ کائنات بوده حاوی دو نیروی متضادیین و یانگ است. این دو نیروی متضاد منبع نیروی فعال نامرئی و حیات بخشی کی هستند. از آنجا که تای جی منشاء نهایی این نیروی حیاتی است تنها از طریق آن وحدت کامل امکان پذیر می باشد.
چی فاقد شکل حجم و بعد است اما از طریق آن تمام آنچه در کائنات وجود دارد اضمحلال ناشی از ناکافی بودن کی، و مرگ به دلیل فقدان آن است کی عامل عمده در برداشت انتزاعی از وحدت و هماهنگی کامل به شمار می آید. تقویت کاربری در درون بدن انسان موجب سلامتی و شادابی بیشتر می شود و به طور مشابه حفاظت از چی در درون یک خانه نیز منجر به آرامش و توازن فضایی می گردد.
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انرژی چی چیست؟
انرژی چی، انرژی سلامتی، موفقیت و شادی است هنگامی که شما احساس مثبت بودن می کنید و همه ی چیزهای خوب در مسیر شما سرازیر می شود، دارای انرژی شنگ چی هستید. شنگ چی یک احساس سبکی و بانشاطی است هنگامی که دارای یک زندگی ساده و بی پیرایه با گل های تازه ، گیاهان سبز شاداب، با جاری شدن طلوع روشن و شادی بخش آفتاب هستید بدانید که دارای انرژی مطلوب شنگ چی هستید.
هنگامی که همه چیز در منزل شما در مسیر نادرست حرکت می کند یا حساس ناخوشی و عصبانیت می کنید زمانی است که دارای انرژی شاچی هستید. این گونه از انرژی شما را فرسوده می کند و باعث بیماری شما می شود. زندگی بر روی زمینی که آب های زیرزمینی در زیر آن قرار دارد نیز باعث ایجاد انرژی شا می گردد. تیرهای سمی، زوایا و مکان هایی که دارای انرژی شا هستند خاک، پربار و غنی نیست، پوشش گیاهی بسیار کم است حیوانات بیمار و مردم فقیر هستند هنگامی که شما افسرده و غمگین هستید دارای انرژی شاچی شده اید.
چی نیروی حیاتی کائنات در تمام اشیای دور و بر متجلی است و به صور گوناگون ایجاد می شود . جریان آرام آب مولد مقدار فراوانی از نیروی چی است. و از این رو، پس از صرف زمان کوتاهی در کنار یک فواره، استخر، رودخانه، ویا دریاچه احساس سرزندگی و شادابی می کنیم. البته تندباد یا توفان مانند جریان متلاطم و غران آب باعث پراکندگی چی می شود. و زمانی که چی پراکنده شد، بخت و اقبال نیز با آن به کناری می رود.
هرکاری که با دقت و در کامل خود انجام گیرد نیز موجد چی است . یک نوازندۀ چیره دست هنگام اجرای یک قطعه موسیقی ، و یا ورزشکاری حرفه ای زمان انجام مسابقات و نمایش سرآمدی خود، مولد نیروی چی است.
چی در طبیعت به طور مداوم تولید می شود. محیطهای زیبای طبیعی مانند قله باشکوه یک کوه یا دشتی خرم و سرسبز ، چی را تولید و تقویت می کنند. «جهانی دیگر؛ تپه های نرم، آبهایی زلالف نسیمی ملایم، آفتابی زیبا، و آسمان کم نور نویی درخود دارد . آرامش در آشفتگی، و شور و هیجان در آرامش، در حضورش چشمها باز، و در کنارش قلب از نشاط مالامال. چی اوج می گیرد و اثیر آن را بر می چیند و نور در میان می درخشد،سحر به هر سوجاری است». چی ممکن است دچار رکود و سکون شود. استخری با آب کدر و آلوده تولید چی شار می کند که شکل منفی چی است و باعث دور شدن اقبال می گردد.
ج) اگر چی نتواند آزادانه در خانه جریان داشته باشد، راکد می ماند و به انرژی مخرب یا شاچی(sha chi) یا شا(sha) تبدیل می شود. این انرژی منفی می تواند باعث بدشانسی، افسردگی و نقصان سلامت و ثروت شود. می گویند چی به نرمی در طول خطوط منحنی جریان پیدا می کند، در حالی که شا چی، مملو از نیستی و هلاکت ، مانند یک تیز نامرئی در طول خطوط صاف و مستقیم عمل می کند. به همین دلیل است که به ندرت در تزئینات باغ های شرقی از خطوط راست و صاف استفاده می شود. گوشه های نوک تیز نیز می توانند تیرهای نامرئی مضر خلق کنند که این می تواند شانس شما را خدشه دار کند.
در فلسفه شرق ، هرچیزی که زنده است ، چی دارد و چی نیز دو قطب مخالف ولی مکمل هم دارد که به یین و یانگ معروفند.
اسباب و اثاثیه ی شما باید جادار و ساده و خوشایند به نظر آیند رنگ اتاق باید گرم و جالب باشد هرگز در منزلتان کاکتوس نگه ندارید. کاکتوس بدترین گیاه برای نگهداری در منزل است آنها بسیار بدیمن هستند سعی کنید یک دسته گل تازه در نزدیکی ورودی خانه بگذارید مردم هنگامی که گل های تازه را می بینند به سرعت احساس آرامش و راحتی می کنند. به همین سبب است که اغلب در رستوران ها یا لابی هتل ها، گل های تازه وجود دارد.
بستر شما باید راحت باشد و انرژی باید به طور یکنواخت در اتاق جریان داشته باشد نباید در زیر تخت خوابتان چیزی قرار دهید چرا که انرژی بتواند به طور مناسب جریان داشته باشد. اتاق خواب باید رنگ ملایمی داشته باشد که با انرژی شما سازگار باشد به گونه ای که بتوانید با آرامش استراحت کنید. اتاق خواب هرگز نباید با رنگ قرمز رنگ آمیزی شود. قرمز رنگ انرژی دهنده ای است و اگر در یک اتاق قرمز بخوابید نمی توانید به گونه ای مناسب استراحت کنید. همیشه باید هوای تازه در سرتاسر اتاق خوابتان جریان داشته باشد همین طور که باید در بقیه ی خانه نیز این چنین باشد. هرگز نباید در اتاق خوابتان آینه ای در مقابل بستر شما قرار گرفته باشد زیرا مانع خواب آرام شما میگردد آینه ها نباید در پشت در مسیر پاها و یا در اطراف رختخواب شما نیز قرار بگیرند.
چینی ها عقیده دارند که استفاده از لحاف یا روانداز سفید زیان آور است زیرا همرنگ کفنی است که با آن مرده را می پوشاندند. وجود تیرهای سقفی در اتاق خواب بسیار زیان آور است و به گونه ای مانع جریان چی (CHI) می گردد.
در تمام اتاق ها باید از آن ها پرهیز کرد به ویژه در اتاق خواب، اگر آنها بدون پوشش هستند آن ها را بپوشانید آن ها مانع جریان انرژی می شوند همچنین سبب ایجاد مشکلات مالی می گردند. تیرهای واقع در دیوار نیز در گوشه های اتاق اثری مشابه دارند. قرار دادن گیاهان سبز در کنار تیرهای دیواری به منحرف کردن برخی انرژی های منفی کمک می کند همچنین آویزان کردن بادزنگ از سقف در جلوی تیر نیز چنین تاثیری خواهد داشت.
غذا در سلامتی همچنین شاد نگه داشتن شما بسیار اهمیت دارد. میزهای گرد، بیضی و هشت ضلعی از میزهای مربعی و مستطیلی بهتر هستند، زیرا در آن ها لبه های تیز برای جدا کردن افراد از یکدیگروجود ندارد. اگر شما می خواهید یک میز مربعی داشته باشید سعی کنید از نوعی که دارای گوشه های گرد شده است استفاده کنید.


اتاق غذاخوری یکی از بهترین مکان ها برای قرار دادن یک آینه ی بزرگ است. این کار مقدار غذا را دو برابر می کند (فراوانی و وفور) و انرژی مناسب چی (CHI) را تامین می کند. با وجود این آینه ها هرگز نباید به گونه ای قرارداده شوند که تصویر سرشما یا مهمانانتان را قطع کنند.
مرکزچی چیست؟
از آنجایی که تمام آنچه در جهان موجود است زنده یا بی جهان دارای کی است اتاق یک خانه یا ساختمان نیز که مجموعه ای از مصالح مختلف است کی مختص به خود را دارد. در هر اتاق یک مکان و مرکز حساس وجود دارد که کی آن اتاق در آنجا متمرکز است این نقطه مرکزکی نامیده می شود همانگونه که کی یک موجود زنده نیازمند حفاظت است مرکزکی اتاق نیز محتاج توجه وتغذیه است به عبارت دیگر خانه موجودی زنده به شمار می آید که با کی حیات می یابد و دارای شخصیت و ویژگی های خوب و بد است افرادی که در این خانه زندگی می کنند در استفاده از آن با بسیاری موجودات مرئی و نامرئی سهم هستند فنگ شویی هنر خاصی است که معتقد است سایر اشکال انرژی از جمله ارواح خوب و بد نیز مانند اشیاءبا انسان در کره زمین سهیم هستند. شناسایی مرکز کی یک مکان حائز اهمیت ویژه ای است زیرا حیات آن مکان وابسته به این مرکز است.
شاید بتوان از طریق چشم مرکزکی را تعیین نمود وبا استفاده از یک قطب نما و روش نه ستاره قسمت های خوب و بد فضا رامشخص کرد. برای تعیین مرکزکی از طریق چشم باید در گوشه های مختلف فضا ایستاد و از هرگوشه به صورت قطری به گوشه مقابل نگریست و محل تلاقی قطرها را معین کرد این محل تلاقی همان مرکزکی است به عبارت دیگر محل تلاقی اقطار اصلی یک فضا مرکزکی آن به شمار می رود. مرکزکی یک اتاق نقطه ای انتزاعی است که به صورت تمثیلی مانند قلب انسان زنده محسوب می شود این نقطه مکانی معنوی است و باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد و تا حد امکان تقویت شود. زمانی که مرکزکی تضعیف شود یا مورد تجاوز قرار گیرد تاثیرات و نیروهای منفی قادربه نفوذ به آن فضا شده موجب ایجاد مزاحمت اخلال وعدم آرامش برای اشخاصی خواهند شد که در آن فضا زندگی ویا کار می کنند اگرچه این بحث تا اندازه ای در قلمرو ماوراء الطبیعه قرار دارد، می تواند محرکی برای تفکر خلال در مورد ارتباط زندگی با محیط زیست انسان باشد.
اگر یک صندلی شکسته دارید آن را عوض کنید یا به سرعت آن را تعمیر کنید اگر برخی از ظروفتان لب پریده هستند از شر آنها خلاص شوید از لحاظ فنگ شویی درست نیست که ظروف لب پریده و یا هر چیز خراب دیگری در آشپزخانه داشته باشید. هر چیزی را که خراب است یا درست کار نمی کند تعویض کنید.
به ویژه لامپ های سوخته شیر دستشویی که چکه می کند و پنجره ها و درهای شکسته یا ترک دار همه چیز باید به گونه ای مناسب و منظم کار کنند در غیر این صورت دارایی های شما بیرون ریخته خواهند شد. عامل مهم در ایجاد یک فنگ شویی خوب پرهیز از ازدحام وشلوغی است. بهتر است چیزهایی را در اتاق قرار دهید که انرژی چی (CHI) بتواند به آسانی حرکت کند شما باید در هر کدام از اتاق های منزلتان احساس آرامش و امنیت داشته باشید. اتاق هایی که مورداستفاده قرار نمی گیرند دارای انرژی مرده هستند بسیار مهم است که از تمام اتاق ها استفاده می شود تا انرژی در تمام قسمت های خانه جریان داشته باشد. اگر یک اتاق انرژی مرده را درخود نگه دارد و می تواند سبب بیماری افرادی که در آن جا زندگی می کنند گردد.
اتاق و محل کارتان را تمیز نگه دارید از دور ریختن پرونده های قدیمی که دارای انرژی کهنه و قدیمی هستند نهراسید با دور ریختن آنها کسب و کار جدیدی به سراغتان خواهد آمد.
تمیز کردن و بیرون ریختن آشغال ها و مرتب و منظم نگه داشتن منزل اولین قدم به سمت فعال کردن نواحی مربوط به سلامتی ثروت و روابط عاشقانه است. برای افزایش و به حداکثر رساندن ثروت تان، تمیزی هر گوشه از خانه را به یکی از افراد خانواده محول کنید اگر دیدید که در طی یک سال از چیزهایی استفاده نمی کنید خود را از شرآن ها خلاص کنید. پس از هر تمیزی در منزل، رهنمودی وجود دارد که پاک کردن فضا یا پخش دود نامیده می شود که باید با استفاده ازگیاه مریم گلی سفید، شمع ها و زنگ ها، هر مرتبه پس از تمیزی نسبت به انجام دادن آن متعهد باشید این روش در زدودن انرژی های منفی بسیار اهمیت دارد.
کلیسای کاتولیک را به یاد آورید که چگونه از کندر و زنگ در طی مراسم و دعاها برای تعالی بخشیدن معنوی به پرستش کنندگان استفاده می کنند. سرخپوست های قدیمی امریکا نیز که پیوسته از چپق صلح و پخش دود استفاده میکردند انرژی را با دود کردن چپق و رقص های آوازی تطهیر می کردند. تمام فرهنگ از ابتدای تاریخ از روش پاک کردن و تطهیر فضا استفاده می کردند. جهت قرار گرفتن عنصر آب به سمت شمال است آب می تواند در بخش شمالی یا جنوب شرقی منزل شما قرار داده شود. ناحیه ی جنوب شرقی ناحیه ی رفاه و سعادت است. قرار دادن عنصر آب در این ناحیه به همراه یک گیاه سبز انبوه در دستیابی به ثروت بسیار مفید خواهد بود. آن ها را تمیز نگه دارید زیرا آب راکد برروی موقعیت مالی شما اثر معکوسی خواهد گذاشت.
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جهت های هشت گانه در فنگ شویی:
شمال :
رنگ= سیاه و آبی
شمال نشان دهنده جریان انرژی برای بدست آوردن ثروت است و باید با رنگ آبی و عنصر آب فعال شود. شمال در ذهن افراد اغلب با سردی و رطوبت همراه است آب ثروت تولید می کند ما نمی توانیم بدون آب زندگی کنیم همانگونه که نمی توانیم زندگی مان را بدون پول بگذرانیم. بنابراین این ناحیه برای سلامتی و ثروت ما بسیار مهم است فواره های آب آکواریوم های ماهی وحتی یک عکس با منظره ی آب راه های مهمی برای افزایش و کسب کردن ثروت هستند.
شمال شرقی
این جهت نشان دهنده ی جریان انرژی در جهت کسب کردن دانش است و باید با رنگ طلایی فعال گردد عنصر خاک متعلق به ناحیه ی شمال شرقی است عنصر خاک نشان دهنده ی خرد صداقت و اعتماد است.

قرار دادن سفال، کریستال یا یک کتابخانه در این ناحیه در اندوختن دانش کمک خواهد کرد می توانید یک عکس از مدرسه ای که آرزو دارید فرزندتان در ان جا حضور یابد، در آن محل قرار دهید.

شرق:
رنگ= سبز
شرق نشان دهنده جریان انرژی به سمت سلامت و رفاه است این عنصر معرف بهار است در این زمان گیاهان و چیزهای دیگر در روی زمین متولد میشوند و خورشیداز مشرق طلوع می کند چوب عنصری است که به ما در حفظ سلامتی کمک می کند. اگر شما به اندازه ی کافی در محیط اطرافتان گیاهان سبز و یا چیزهایی زنده نداشته باشید احساس زنده بودن نخواهید کرد قرار دادن گیاهان سبز یا گیاه زیبای خیزران در این قسمت به شما در بدست آوردن یک زندگی شاد سالم و با نشاط کمک می کند.
جنوب شرقی
این ناحیه معرف عنصر چوب است . این ناحیه نشان دهنده ی ناحیه ی ثروت و پول در منزل است. در این ناحیه از منزل قرار دادن گیاهان سبز شکوفا، یک فواره ی کوچک یا آکواریوم ماهی و یک پاکت حاوی تعدادی سکه، بسیار مهم است اگر شما شخصی از گروه شرق هستید می توانید دیواری که در آن محل قرار دارد را به رنگ سبز نقاشی کنید.
جنوب :
رنگ = قرمز
این ناحیه معرف جریان انرژی آتش است ما نمی توانیم بدون نور خورشید مدت چندانی زنده بمانیم آتش و جنوب معرف خورشید و گرمایی است که به وسیله خورشید تولید می شود. آشپزخانه بیان کننده ی انرژی آتش است و جایگاه اجاق گاز است که بدون آن نمی توانیم غذای مناسبی میل کنیم.
شومینه ی روشن در منزل شما بخش مهمی از انرژی است این ناحیه بر انرژی ای دلالت دارد که ما به جهان بیرون می فرستیم و آنچه در بازگشت به دست می آوریم به اشکال شهرت ، موفقیت ، ثروت و اعتبار هستند.
جنوب غربی
این جهت جریان خاک را نشان می دهد ونماد یکی از مهمترین عناصر است یعنی ازدواج و روابط. کسانی که با دیگران روابط مناسبی ندارند در جستجوی روابطی خوب هستند. گاهی به نظر می رسد که بدست آوردن روابط خوب جزء دشوارترین کارها می باشد. رنگ هایی که دراین ناحیه قرار میدهید باید رنگ مایه هایی از زرد و طلایی داشته باشند از چیزهایی مانند یک جفت از اردکهای ماندارین یا قوهای کریستال استفاده کنید.
قرار دادن هرچیزی از جنس کریستال در این ناحیه به فعال کردن زندگی عاشقانه یا رابطه ی عاشقانه ی شما کمک می کند اردک های ماندارین، پرهایی زینتی ، با رنگ های روشن و سری کاکل دار دارند.
افرادی که مجرد هستند و می خواهند رابطه ی عاشقانه ی خوبی داشته باشد فنگ شویی انجام می دهم هنگامی که به خانه های آن ها می روم اغلب چیزهایی تکی بسیار می بینم.
افرادی تنها درعکس ها یک پرنده ، یک شمع، یک گل تکی و غیره اشیاء و چیزها در خانه باید در گروه های دوتایی باشند تا امکان یک رابطه ی خوب را به وجود آورند.
غرب
غرب نشان دهنده جریان انرژی در جهت سلامتی فرزندانتان تحصیلات و در کل رفاه آنهاست. این ناحیه جایگاه عنصر فلز و رنگ سفید است که نماد خلوص و پاکی است.
شمال غربی
این جهت نیز نشان دهنده ی عنصر فلز است این ناحیه معرف حامی یا مربی و مرشد ماست. قرار دادن یک مجسمه ی فلزی در این ناحیه یاتصویری (در یک قاب فلزی جذاب) از فردی که می تواند به شغل یاحرفه ی ما کمک کند حمایت و پشتیبانی برای شما به ارمغان می آورد.
پاگوآ یک وسیله ی هشت وجهی است که در آن جهت ها، رنگ ها، عناصر و تمام چیزهایی که بر روی افراد تاثیرگذار هستند گنجانده شده است.
چیزهای بسیاری وجود دارد که در جذب ثروت بیشتر بهبود زندگی عشقی و محافظت در مقابل بیماری ها به شما کمک خواهند کرد. شما نباید اشیاء نوک تیز و نوک دارای داشته باشید که از داخل یا بیرون هنگامی که کار می کنید یا درخواب هستید به سوی شما نشانه رفته باشند.نقاط نوک تیز می توانند گوشه ی میزها، کتابخانه ها و اشیاء تیزی باشند که بر روی دیوار نصب می کنید برای مثال شمشیرهای تزئینی. خارج از خانه یا محل کار شما چیزهایی مثل خانه ها، ساختمان ها، برج های کلیسا، تیرهای تلفن، چراغ های خیابانی و خطوط انتقال برق می توانند «تیرهای سمی» تولید کنند.
محافظت در برابر تمام این ها نقش مهمی را در سلامتی و شادی وموفقیت در کسب و کار زندگی شما ایفا می کند.
پنج عنصر:
در فنگ شویی از پنج عنصر سنتی طالع بینی چینی یعنی آتش، خاک، فلز ، آب و چوب استفادۀ فراوانی می شود . تمام اشیاء و پدیده های جهان با یک یا چند عدد از این عناصر پنج گانه مرتبط شناخته می شوند . بر اساس ستاره شناسی چینی، نمودار هر انسان حاوی همه یا اکثر این عناصر است. زیرا ساعت، روز، تاریخ تولد هر فرد در ارتباط با عناصر مختلف است . برای پی بردن به عنصری که مرتبط با سال تولد شماست.
اندیشه کیهان شناسانه تمام اشیاء جهان را ساخته شده از پنج عنصر اولیه فلز، چوب، آب، آتش و خاک می داند این عناصر به صورت مکمل یا متضاد یکدیگر عمل می کنند. استقرار اشیاء درون اتاق میتواند به نحوی طراحی شود که با توجه به عناصرشان تأثیرات یکدیگر را خنثی متعادل یاتشدید کنند و نتیجتاً به صورت غیرمستقیم بر روی حالت شخصی که در آن جا کار یا زندگی می کند تاثیر بگذارند. به عنوان مثال براساس نظریه «پنج عنصر» استقرار چوب یا اشیاء چوبی در مجاورت اجاق گاز امری غیرعاقلانه است زیرا عناصر فلز و چوب متضاد محسوب می شوند و قراردادن صندلی چوبی در مجاورت اتاق فلزی باعث ایجاد تضاد شده ممکن است منجر به حریق شود اما از آنجا که فلز و آب مکمل یکدیگر هستند قرار دادن شیئی در ارتباط با آب (لگن ظرفشویی آشپزخانه یا لگن آب) بین صندلی چوبی و اجاق فلزی این تضاد را از بین برده ایجاد توازن می کند از طرف دیگر اجاق دارای عنصر آتش نیز هست که در تضاد با عنصر آب عمل میکند ولی در این مورد توسط فلز مهار شده است وخطری محتمل نیست عنصر آتش اجاق را می توان از طریق استفاده از ظروف سرامیکی و یا ظروفی که در ارتباط با عنصرخاک هستند نیز خنثی نمود زیرا آتش و خاک مکمل یکدیگر محسوب می شوند.
هنگامی که تصمیم گرفتید می خواهید روی کدام قسمت از زندگی تان کار کنید آن گاه دست به کار شوید و آن قسمت از خانه را فعال کنید. از راه های چاره ای مثل چراغ های روشن، آینه ها، کریستال ها، گیاهان زنده، گل های تازه، فواره ها، آکواریوم های ماهی، بادزنگ ها، گونگ ها، سنگ ها، مجسمه ها و فن ها استفاده کنید. گیاهان سبز شاداب در ناحیه ی سلامتی و ثروت و گلهای تازه در ناحیه ی ازدواج زندگی عشقی شما را بهبود می بخشند. همانگونه که گیاهان سبز و شکوفا برای ناحیه ی ثروت و سلامتی مفید هستند گل ها نیز برای ناحیه ی ازدواج سودمند هستند.
همیشه مطمئن باشید که تمام گیاهان وگل ها، تازه و زنده نگه داشته می شوند گیاهان خشک شده یا مرده را در محیط خانه نگه ندارید آن ها انرژی منفی تولید می کنند و بدشانسی می آورند و باعث بیماری می گردند. جنوب شرقی( ناحیه ی ثروت) منزل خود را فعال سازید.
شما باید ناحیه ی شمال را نیز فعال سازید زیرا این ناحیه معرف ناحیه ی شغلی است که باعث بدست آوردن ثروت می گردد. یک پاکت قرمز کوچک با چند سکه در داخل آن در ناحیه ی جنوب شرقی قرار دهید. کوارتز زرد انرژی ثروت شما را افزایش می دهد. چون این ناحیه جایگاه عنصر چوب است قرار دادن گیاهان سبز شکوفا در آن به فرصت های شما در افزایش درآمد، می افزاید. استفاده از نمادهای مربوط به عنصرآب در ناحیه ی جنوب شرقی به شکل آکواریوم ماهی قرمز یا فواره های کوچک از لحاظ مالی برای شما خوش شانسی می آورد. اگر می خواهید وضعیت مالی تان بهبود یابد فعال کردن ناحیه ی جنوب شرقی بسیار مهم است جایگاه عنصر چوب در این ناحیه ی خانه است. بنابراین یک گیاه سبز شاداب برای آن محل تعبیه کنید. مطمئن شوید که ناحیه سرشار از چراغ های نورانی است.
از آنجایی که آب برای عنصر چوب سودمند است قرار دادن یک فواره ی کوچک یا آکواریوم ماهی ثروت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد به جز تعدادی سکه که در پاکت قرمز قرار می دهید هرگز نباید در این ناحیه از فلز استفاده کنید.
فنگ شویی می توانید زندگی عاشقانه و ازدواج شما را بهبود بخشد. این ناحیه که معرف عشق و ازدواج است ناحیه ی جنوب غربی منزل شماست شما می توانید با قراردادن گل های تازه در این محل این ناحیه را در هر اتاقی فعال سازید اگر نمی توانید به صورت هفتگی از گل های تازه در منزل استفاده کنید از گل های مصنوعی یا گل های ابریشمی استفاده کنید خواهید دید که گل های تازه انرژی بهتری تولید می کنند هرگز از گل های خشک و گیاهان و گل های پژمرده استفاده نکنید. گل های خشک یا پژمرده انرژی منفی بسیاری دارند که در هر کجا قرار بگیرند این انرژی جریان خواهد یافت. کاکتوس یا گیاهان خاردار می توانند باعث مشاجره ی بین اعضای خانواده شوند. فعال کردن این ناحیه با قرار دادن یک جفت قوی کریستالی یا اردک های ماندارین یا یک جفت از هر چیز دیگری عشق و روابط عاشقانه را فعال خواهد کرد.
کریستال نمادی اصلی برای ناحیه ی جنوب غربی است بنابراین هر چیزی که از کریستال ساخته شده باشد مناسب است. حمام و توالت ها هرگز نباید در این محل از منزل قرار بگیرند. آینه ها هرگز نباید در اتاق خواب در کنار یا پایین یا بالای بستر قرار بگیرند. داشتن آینه ای که به روی بستر انعکاس داشته باشد بی شک نشانه ی مشکلات بین زوج ها خواهد بود آینه ها باید در رختکن یا حمام و توالت قرار داده شوند نه در اتاق خواب. زندگی در نزدیکی طبیعت علامت وجود سلامتی بیشتر است و به ما انرژی سرزندگی و شور و اشتیاق نسبت به زندگی می بخشد با انجام دادن اصول فنگ شویی، احساس سلامتی، زنده بودن و سرشار بودن از انرژی خواهیم کرد. اگر در شهر زندگی می کنیم لازم است که محیط پیرامونمان را برای دستیابی به یک جسم و ذهن سالم فعال سازیم.
امکان دیگر در رابطه با بیماری یا بخت و اقبال بد زندگی کردن در محلی است که هنگام خوب یا کار کردن به سمت شما تیرهای سمی پرتاب می شوند. تیرهای سمی می توانند هر شی تیز یا نوک دار مانند گوشه های تیز ساختمان هایی باشند که به سمت در جلویی منزل یا اتاق خواب شما نشانه رفته اند. اگر شما برای مدتی طولانی در مسیر مستقیم چنین انرژی ای دراز بکشید یا بخوابید این امر می تواند باعث بیماری تان شود به گونه ای که قادر به بهبود نباشید. تیرهای سمی می توانند باعث شوند که ثروت تان را نیز از دست بدهید داشتن مشکلات مالی نیز می تواند به بیمار شدن شما کمک کند.
فعال کردن ناحیه ی سلامتی بی شک می تواند به سلامت شما کمک کند. اگر ناخوش و بیمارهستید یک گیاه خیزران در سمت شرقی منزلتان قرار دهید و مطمئن شوید که همیشه این محل را پاکیزه نگه می دارید و سعی کنید که در هم ریخته نباشد همچنین می توانید یک کدوی کنده کاری شده که wu lou (وولو) نامیده می شود تهیه کنید و در این محل قرار دهید اگر عنصر مربوط به شما خاک است یک نمونه ی کریستالی آنرا بخرید و اگر عنصر شما چوب است چوبی آن را تهیه کنید اگر عنصر مربوط به شما آب است یک ظرف آب در این محل بگذارید اگر عنصر شما آتش است شیئی را با رنگ قرمز (البته نه چندان زیاد ) برای بهبود سلامتی تان در این ناحیه قرار دهید.
در ناحیه ی حامیان و مشاورین عکس هایی از کسانی که می توانند در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند قرار دهید. شما می توانید عکس هایی از محل کارتان و یا کارفرمایانتان را به نمایش بگذارید اگر آرزو می کنید که درمحل دیگری کار کنید از آن محل عکس بگیرید و در آن ناحیه قرار دهید شما می توانید چیزی فلزی مانند مجسمه ای از هر شخصی که دوست دارید در آن ناحیه قرار دهید با توجه به شغلتان قرار دادن عکس هایی از کسانی که آرزو می کنید مثل آن ها باشیدیا دوست دارید راه آن ها را دنبال کنید شانس شما را برای موفقیت بیشتر خواهد کرد.
اگر دوست دارید به تحصیلاتتان ادامه دهید یا فرزندانتان به مدرسه یا کالج راه یابند فعال کردن این ناحیه به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد.
اگر منزل شما به اندازه ی کافی بزرگ هست که بتوانید از یک اتاق به مثابه ی کتابخانه استفاده کنید این ناحیه همان محلی است که باید کتابخانه در آن واقع گردد اگر اتاقی برای این کار ندارید یک کتابخانه ی زیبا با کتاب هایی با مطالب خواندنی خوب برای خودتان و فرزندانتان دراین ناحیه قرار دهید. قرار دادن کتاب های آموزنده درتضمین تحصیلاتی خوب برای فرزندانتان موثر خواهد بود قرار دادن عکس هایی از مدارسی که فرزندانتان آرزو دارند به آن جا راه یابند در ناحیه ی شمال شرقی، شانس آن ها را برای پذیرش در آن مدارس بیشتر خواهد کرد.
در صورت امکان بهتر است که اتاق خوب فرزندانتان در این ناحیه از منزل قرار داده شود. قرار دادن عکس های شاد و با نشاط از فرزندان دوستان و خانواده نیز در این ناحیه مهم است.
بچه ها به امنیت و احساس امنیت نیاز دارند و داشتن عکس هایی از خانواده به ایجاد کردن این احساس در آن ها کمک می کند این جا همان ناحیه ای است که جایگاه عنصر فلزی است. قرار دادن هر شی فلزی دراین ناحیه به فعال کردن توانایی ذهنی فرزندان کمک میکند. فلز شامل وسایل الکترونیکی مانند رایانه نیز میشود. فنگ شویی برای جذب موفقیت و خوش شانسی در کسب وکار و تجارت بسیار مهم است. فعال کردن ناحیه ی شهرت به مشهور شدن تان کمک می کند خواه در دنیای کار و تجارت باشد یا در عرصه ی هنر. اگر شما هنرمند نویسنده یا موسیقیدان هستید فعال کردن این ناحیه می تواند شانس شما را برای موفقیت و شناخت شما از سوی دیگران افزایش دهد. رنگ کردن این ناحیه از منزل به رنگ قرمز برای دستیابی به موفقیت وشهرت سودمند است.
این ناحیه را پرنور نگه دارید هرچه روشن تر بهتر. اگر آرزو دارید مشهور شوید یک کره ی جغرافیایی در این ناحیه قرار دهید و نقاط دنیا خواهد رفت هرگز آب جاری را به شکل فواره یا دستشویی در این ناحیه قرار ندهید.
این ناحیه مکان خوبی برای قرار گرفتن حمام و توالت نیست اگر حمام یا توالت منزلتان در این ناحیه قرار دارد از آن استفاده نکنید البته اگر آرزوی مشهور شدن دارید.

منابع:
کتاب فنگ شویی برای زندگی امروز نویسنده: کوان لائو
کتاب ابزار فنگ شویی نویسنده: جاناتان دی
کتاب فنگ شویی برای زندگی آپارتمانی نویسنده: ریچارد وبستر
کتاب فنگ شویی به زبان ساده نویسنده: جینا لازنبی
کتاب 26 راز درباره فنگ شویی نویسنده: الویز هلم
 
آخرین ویرایش:

مهسا 1366

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شویی آشپزخانه

در فنگ‌شویی، آشپزخانه نشانه سلامتی، تغذیه و رونق است. اگر این ویژگی‌ها را در کنار نقش آشپزخانه به عنوان «قلب خانه» قرار دهید، متوجه می‌شوید که مشکلات این اتاق خاص تا چه حد بر خانواده تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل آشپزخانه از مهمترین نقاط هر خانه است.

محل استقرار آشپزخانه

نخستین نکته‌ای که در فنگ‌شویی آشپزخانه باید مورد توجه قرار بگیرد، محل استقرار آن نسبت به کل خانه است. البته همیشه در این مورد تصمیم‌گیری با ما نیست، اما اگر در حال ساختن خانه‌ای جدید یا نوسازی خانه قدیمیتان هستید، ایده‌آل‌ترین مکان برای آشپزخانه در انتهای خانه و یا حداقل پشت خط مرکزی ساختمان است.

به هر حال بهتر است که در زمان ورود به خانه آشپزخانه جلوی چشم نباشد چرا که این مسئله می تواند موجب مشکلات سوء‌هاضمه و تغذیه شود. معنی دیگر قرار داشتن آشپزخانه در جلوی خانه این است که صاحبخانه مایل است مهمانان به محض ورود غذایشان را بخورند و بعد از آن به سرعت منزل میزبان را ترک کنند، به علاوه آشپزخانه‌ای که جلوی چشم باشد، ساکنان خانه را به وقت و بی‌وقت غذا خوردن تشویق می‌کند! اما اگر آشپزخانه‌تان در قسمت جلوی ساختمان است دستپاچه نشوید، راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانند این مسئله را تعدیل کنند.

مثلا سعی کنید تا کمی ابتکار به خرج دهید و ورودی آشپزخانه را با پرده‌های چوبی یا لووردراپه بپوشانید یا شیئی فوق‌العاده چشمگیر را در نزدیکی آن قرار دهید تا نظر را به سمت خود جلب و از سمت آشپزخانه منحرف کند.

محل استقرار اجاق گاز

اجاق گاز باید در وضعیت مسلط قرار گرفته باشد تا آشپز همیشه و به راحتی به ورودی تسلط داشته باشد. قرار دادن آیینه‌ای در پشت اجاق گاز بخت خوش و نعمت موجود در خانه را دو برابر می‌کند. ایجاد مثلثی که سه گوشه آن اجاق گاز، سینک و یخچال در فاصله دو تا دو و نیم متری از هم باشند از مواردی است که «بهتر است» رعایت شود. این ترکیب‌بندی امکان حرکت و دسترسی راحت را در محیط فراهم می‌کند (لطفاً به عبارت «بهتر است» توجه کنید). متأسفانه سازندگان ساختمان‌ها اکثراً از دانش فنگ‌شویی بی‌بهره‌اند!

تغذیه

تغذیه صحیح، بخشی از فنگ‌شویی صحیح است، بنابراین سعی کنید غذاهای سالم‌تر و طبیعی، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به هله هوله‌ها و غذاهای چرب به چشم آت و آشغالی نگاه کنید که وارد بدن خود می‌کنید، شاید که دفعه بعد راحت‌تر بتوانید در برابر وسوسه خوردن شیرینی و پیتزا مقاومت کنید!

اگر مواد غذایی انبار شده در انباری یا فریزر بیش از حد معقول لازم برای خانواده باشد، نقشی همانند آت و آشغال پیدا می‌کنند. غذای کهنه و مانده دارای انرژی کهنه و مانده است حتی اگر هنوز مدت طولانی به تاریخ انقضای آن مانده باشد؛ به همین دلیل باید در اسرع وقت غذاهای مانده و بیات را به دور انداخت تا از هدر رفتن انرژی مثبت «چی» جلوگیری شود.
قفسه‌های آشپزخانه و یخچال را به طور مرتب تمیز کنید، از ذخیره‌کردن بیش از حد مواد خودداری نموده و ظروف و وسایل آشپزی را طوری مرتب کنید که یافتن آنها به راحتی امكانپذیر باشد.

نکات بهداشتی و چیدمان

کثیفی و بی‌نظمی؛ دشمنان فنگ‌شویی هستند و باید به هر قیمتی که شده با آنها مبارزه کرد، بنابراین بهتر است که هر شب زباله‌ها را از آشپزخانه خارج کنید تا همیشه در به روی فرصت‌های جدید باز باشد. به علاوه با رفت و روب منظم می‌توان از میزان فشارهای مالی کاست. اشیای شکسته و خراب را باید به سرعت تعمیر کرد یا به دور انداخت.

آشپزخانه باید همیشه تمیز، تهویه شده، روشن، مرتب، و فارق از درهم ریختگی و دارای اثاثیه‌ای راحت باشد و حرکت در آن به سهولت انجام پذیرد. تعداد صندلی‌ها در آشپزخانه باید همیشه زوج باشد، در هیچ گوشه‌ای از آن، صندلی تکی قرار نگرفته باشد. در ضمن از قرار دادن صندلی در کنار مایکروویو و توستر جداً خودداری شود. اگر برایتان امکان دارد بهتر است که این وسایل در ارتفاع بالای سر یا نزدیک به محل غذا خوردن نباشند چون باعث ناراحتی‌های احساسی و بروز مشکلاتی برای اعضای خانواده خواهند شد.

چکه‌کردن شیرهای آب باید به سرعت برطرف شود چرا که آب سمبل پول است و شیر آبی که چکه کند نشانه سقوط مالی است.

گل‌های تازه، ظرفی میوه و یا گلدانی بزرگ در آشپزخانه انرژی خوشایند و شادی بخشی را وارد محیط می‌کنند و سمبل سلامت و سرزندگی هستند. گل‌های خشک هیچ انرژی زنده‌ای ندارند بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی‌شود اما اگر امکان نگهداری گیاهان زنده را ندارید، از نوع مصنوعی شبیه به طبیعی استفاده کنید، گرچه تأثیرشان به قوت تأثیر گیاه زنده نیست.

رنگ‌های آشپزخانه


هرگز نباید در آشپزخانه از رنگ‌هایی مانند سرخ، صورتی یا ارغوانی که نشانه آتش هستند استفاده کرد، زیرا این رنگ‌ها باعث افزایش عدم هماهنگی و ایجاد جر و بحث در محیط خانه می شوند. در واقع آنها در فنگ‌شویی یک «ممنوعیت مطلق» هستند! رنگ‌های مناسب این محیط؛ سفید، بژ، سبز روشن و آبی می‌باشند.

از پنج عنصر فنگ‌شویی، یعنی خاک، فلز، چوب، آتش و آب، دو عنصر آتش و آب به صورت ترکیبی ساختار آشپزخانه را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل رنگ سفید مانند میانجی بین آب و آتش موجود در این اتاق عمل می‌کند.
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فنگ شویی

فنگ شویی

پنج عنصر:
در فنگ شویی از پنج عنصر سنتی طالع بینی چینی یعنی آتش، خاک، فلز ، آب و چوب استفادۀ فراوانی می شود . تمام اشیاء و پدیده های جهان با یک یا چند عدد از این عناصر پنج گانه مرتبط شناخته می شوند . بر اساس ستاره شناسی چینی، نمودار هر انسان حاوی همه یا اکثر این عناصر است. زیرا ساعت، روز، تاریخ تولد هر فرد در ارتباط با عناصر مختلف است . برای پی بردن به عنصری که مرتبط با سال تولد شماست.
اندیشه کیهان شناسانه تمام اشیاء جهان را ساخته شده از پنج عنصر اولیه فلز، چوب، آب، آتش و خاک می داند این عناصر به صورت مکمل یا متضاد یکدیگر عمل می کنند. استقرار اشیاء درون اتاق میتواند به نحوی طراحی شود که با توجه به عناصرشان تأثیرات یکدیگر را خنثی متعادل یاتشدید کنند و نتیجتاً به صورت غیرمستقیم بر روی حالت شخصی که در آن جا کار یا زندگی می کند تاثیر بگذارند. به عنوان مثال براساس نظریه «پنج عنصر» استقرار چوب یا اشیاء چوبی در مجاورت اجاق گاز امری غیرعاقلانه است زیرا عناصر فلز و چوب متضاد محسوب می شوند و قراردادن صندلی چوبی در مجاورت اتاق فلزی باعث ایجاد تضاد شده ممکن است منجر به حریق شود اما از آنجا که فلز و آب مکمل یکدیگر هستند قرار دادن شیئی در ارتباط با آب (لگن ظرفشویی آشپزخانه یا لگن آب) بین صندلی چوبی و اجاق فلزی این تضاد را از بین برده ایجاد توازن می کند از طرف دیگر اجاق دارای عنصر آتش نیز هست که در تضاد با عنصر آب عمل میکند ولی در این مورد توسط فلز مهار شده است وخطری محتمل نیست عنصر آتش اجاق را می توان از طریق استفاده از ظروف سرامیکی و یا ظروفی که در ارتباط با عنصرخاک هستند نیز خنثی نمود زیرا آتش و خاک مکمل یکدیگر محسوب می شوند.
هنگامی که تصمیم گرفتید می خواهید روی کدام قسمت از زندگی تان کار کنید آن گاه دست به کار شوید و آن قسمت از خانه را فعال کنید. از راه های چاره ای مثل چراغ های روشن، آینه ها، کریستال ها، گیاهان زنده، گل های تازه، فواره ها، آکواریوم های ماهی، بادزنگ ها، گونگ ها، سنگ ها، مجسمه ها و فن ها استفاده کنید. گیاهان سبز شاداب در ناحیه ی سلامتی و ثروت و گلهای تازه در ناحیه ی ازدواج زندگی عشقی شما را بهبود می بخشند. همانگونه که گیاهان سبز و شکوفا برای ناحیه ی ثروت و سلامتی مفید هستند گل ها نیز برای ناحیه ی ازدواج سودمند هستند.
همیشه مطمئن باشید که تمام گیاهان وگل ها، تازه و زنده نگه داشته می شوند گیاهان خشک شده یا مرده را در محیط خانه نگه ندارید آن ها انرژی منفی تولید می کنند و بدشانسی می آورند و باعث بیماری می گردند. جنوب شرقی( ناحیه ی ثروت) منزل خود را فعال سازید.
شما باید ناحیه ی شمال را نیز فعال سازید زیرا این ناحیه معرف ناحیه ی شغلی است که باعث بدست آوردن ثروت می گردد. یک پاکت قرمز کوچک با چند سکه در داخل آن در ناحیه ی جنوب شرقی قرار دهید. کوارتز زرد انرژی ثروت شما را افزایش می دهد. چون این ناحیه جایگاه عنصر چوب است قرار دادن گیاهان سبز شکوفا در آن به فرصت های شما در افزایش درآمد، می افزاید. استفاده از نمادهای مربوط به عنصرآب در ناحیه ی جنوب شرقی به شکل آکواریوم ماهی قرمز یا فواره های کوچک از لحاظ مالی برای شما خوش شانسی می آورد. اگر می خواهید وضعیت مالی تان بهبود یابد فعال کردن ناحیه ی جنوب شرقی بسیار مهم است جایگاه عنصر چوب در این ناحیه ی خانه است. بنابراین یک گیاه سبز شاداب برای آن محل تعبیه کنید. مطمئن شوید که ناحیه سرشار از چراغ های نورانی است.
از آنجایی که آب برای عنصر چوب سودمند است قرار دادن یک فواره ی کوچک یا آکواریوم ماهی ثروت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد به جز تعدادی سکه که در پاکت قرمز قرار می دهید هرگز نباید در این ناحیه از فلز استفاده کنید.
فنگ شویی می توانید زندگی عاشقانه و ازدواج شما را بهبود بخشد. این ناحیه که معرف عشق و ازدواج است ناحیه ی جنوب غربی منزل شماست شما می توانید با قراردادن گل های تازه در این محل این ناحیه را در هر اتاقی فعال سازید اگر نمی توانید به صورت هفتگی از گل های تازه در منزل استفاده کنید از گل های مصنوعی یا گل های ابریشمی استفاده کنید خواهید دید که گل های تازه انرژی بهتری تولید می کنند هرگز از گل های خشک و گیاهان و گل های پژمرده استفاده نکنید. گل های خشک یا پژمرده انرژی منفی بسیاری دارند که در هر کجا قرار بگیرند این انرژی جریان خواهد یافت. کاکتوس یا گیاهان خاردار می توانند باعث مشاجره ی بین اعضای خانواده شوند. فعال کردن این ناحیه با قرار دادن یک جفت قوی کریستالی یا اردک های ماندارین یا یک جفت از هر چیز دیگری عشق و روابط عاشقانه را فعال خواهد کرد.
کریستال نمادی اصلی برای ناحیه ی جنوب غربی است بنابراین هر چیزی که از کریستال ساخته شده باشد مناسب است. حمام و توالت ها هرگز نباید در این محل از منزل قرار بگیرند. آینه ها هرگز نباید در اتاق خواب در کنار یا پایین یا بالای بستر قرار بگیرند. داشتن آینه ای که به روی بستر انعکاس داشته باشد بی شک نشانه ی مشکلات بین زوج ها خواهد بود آینه ها باید در رختکن یا حمام و توالت قرار داده شوند نه در اتاق خواب. زندگی در نزدیکی طبیعت علامت وجود سلامتی بیشتر است و به ما انرژی سرزندگی و شور و اشتیاق نسبت به زندگی می بخشد با انجام دادن اصول فنگ شویی، احساس سلامتی، زنده بودن و سرشار بودن از انرژی خواهیم کرد. اگر در شهر زندگی می کنیم لازم است که محیط پیرامونمان را برای دستیابی به یک جسم و ذهن سالم فعال سازیم.
امکان دیگر در رابطه با بیماری یا بخت و اقبال بد زندگی کردن در محلی است که هنگام خوب یا کار کردن به سمت شما تیرهای سمی پرتاب می شوند. تیرهای سمی می توانند هر شی تیز یا نوک دار مانند گوشه های تیز ساختمان هایی باشند که به سمت در جلویی منزل یا اتاق خواب شما نشانه رفته اند. اگر شما برای مدتی طولانی در مسیر مستقیم چنین انرژی ای دراز بکشید یا بخوابید این امر می تواند باعث بیماری تان شود به گونه ای که قادر به بهبود نباشید. تیرهای سمی می توانند باعث شوند که ثروت تان را نیز از دست بدهید داشتن مشکلات مالی نیز می تواند به بیمار شدن شما کمک کند.
فعال کردن ناحیه ی سلامتی بی شک می تواند به سلامت شما کمک کند. اگر ناخوش و بیمارهستید یک گیاه خیزران در سمت شرقی منزلتان قرار دهید و مطمئن شوید که همیشه این محل را پاکیزه نگه می دارید و سعی کنید که در هم ریخته نباشد همچنین می توانید یک کدوی کنده کاری شده که wu lou (وولو) نامیده می شود تهیه کنید و در این محل قرار دهید اگر عنصر مربوط به شما خاک است یک نمونه ی کریستالی آنرا بخرید و اگر عنصر شما چوب است چوبی آن را تهیه کنید اگر عنصر مربوط به شما آب است یک ظرف آب در این محل بگذارید اگر عنصر شما آتش است شیئی را با رنگ قرمز (البته نه چندان زیاد ) برای بهبود سلامتی تان در این ناحیه قرار دهید.
در ناحیه ی حامیان و مشاورین عکس هایی از کسانی که می توانند در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند قرار دهید. شما می توانید عکس هایی از محل کارتان و یا کارفرمایانتان را به نمایش بگذارید اگر آرزو می کنید که درمحل دیگری کار کنید از آن محل عکس بگیرید و در آن ناحیه قرار دهید شما می توانید چیزی فلزی مانند مجسمه ای از هر شخصی که دوست دارید در آن ناحیه قرار دهید با توجه به شغلتان قرار دادن عکس هایی از کسانی که آرزو می کنید مثل آن ها باشیدیا دوست دارید راه آن ها را دنبال کنید شانس شما را برای موفقیت بیشتر خواهد کرد.
اگر دوست دارید به تحصیلاتتان ادامه دهید یا فرزندانتان به مدرسه یا کالج راه یابند فعال کردن این ناحیه به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد.
اگر منزل شما به اندازه ی کافی بزرگ هست که بتوانید از یک اتاق به مثابه ی کتابخانه استفاده کنید این ناحیه همان محلی است که باید کتابخانه در آن واقع گردد اگر اتاقی برای این کار ندارید یک کتابخانه ی زیبا با کتاب هایی با مطالب خواندنی خوب برای خودتان و فرزندانتان دراین ناحیه قرار دهید. قرار دادن کتاب های آموزنده درتضمین تحصیلاتی خوب برای فرزندانتان موثر خواهد بود قرار دادن عکس هایی از مدارسی که فرزندانتان آرزو دارند به آن جا راه یابند در ناحیه ی شمال شرقی، شانس آن ها را برای پذیرش در آن مدارس بیشتر خواهد کرد.
در صورت امکان بهتر است که اتاق خوب فرزندانتان در این ناحیه از منزل قرار داده شود. قرار دادن عکس های شاد و با نشاط از فرزندان دوستان و خانواده نیز در این ناحیه مهم است.
بچه ها به امنیت و احساس امنیت نیاز دارند و داشتن عکس هایی از خانواده به ایجاد کردن این احساس در آن ها کمک می کند این جا همان ناحیه ای است که جایگاه عنصر فلزی است. قرار دادن هر شی فلزی دراین ناحیه به فعال کردن توانایی ذهنی فرزندان کمک میکند. فلز شامل وسایل الکترونیکی مانند رایانه نیز میشود. فنگ شویی برای جذب موفقیت و خوش شانسی در کسب وکار و تجارت بسیار مهم است. فعال کردن ناحیه ی شهرت به مشهور شدن تان کمک می کند خواه در دنیای کار و تجارت باشد یا در عرصه ی هنر. اگر شما هنرمند نویسنده یا موسیقیدان هستید فعال کردن این ناحیه می تواند شانس شما را برای موفقیت و شناخت شما از سوی دیگران افزایش دهد. رنگ کردن این ناحیه از منزل به رنگ قرمز برای دستیابی به موفقیت وشهرت سودمند است.
این ناحیه را پرنور نگه دارید هرچه روشن تر بهتر. اگر آرزو دارید مشهور شوید یک کره ی جغرافیایی در این ناحیه قرار دهید و نقاط دنیا خواهد رفت هرگز آب جاری را به شکل فواره یا دستشویی در این ناحیه قرار ندهید.
این ناحیه مکان خوبی برای قرار گرفتن حمام و توالت نیست اگر حمام یا توالت منزلتان در این ناحیه قرار دارد از آن استفاده نکنید البته اگر آرزوی مشهور شدن دارید.
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شويي در اتاق خواب كودك

فنگ شويي در اتاق خواب كودك

ba1.jpgBedroomSet.jpg
[SIZE=6<STRONG][FONT=arial,helvetica,sans-serif]اتاق خواب یك كودك یا نوزاد، متفاوت از آن چیزی است كه در فنگ‌شویی برای اتاق خواب در نظر گرفته می‌شود. اتاق خواب باید در بخش جنوب شرقی خانه باشد.
به این خاطر كه انرژی زندگی‌بخش در هنگام طلوع آفتاب برای سلامتی كودك مفید است، این مسئله بارها در فنگ‌شویی اشاره شده است. در فنگ‌شویی آمده بهتر است اتاق كودك هشت ضلعی، با نور طبیعی و تهویه مناسب باشد و البته با فاصله بسیار نزدیكی به اتاق والدین. اگر اتاق به طور طبیعی تاریك است، چراغ‌های اتاق را بیشتر كنید. پنجره اتاق كودك باید رو به زندگی باز شود، سنت فنگ‌شویی بر این باور است كه چشم‌انداز یك باغ و گیاهان سبز و شاداب و پر برگ، نشاط آفرین است اما یك خیابان شلوغ كه مملو از زندگی است نیز می‌تواند مفید باشد. به یاد داشته باشید كه حضور سبزی در لب پنجره، انرژی مورد نیاز را برای اتاق فراهم می‌كند. رنگ سبز روشن برای اتاق كودك بسیار مناسب و چشمگیر است، چرا كه این رنگ با عنصر چوب در ارتباط است و جوانه زدن و رشد گیاهان را به خاطر می‌آورد
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=6<STRONG][FONT=arial,helvetica,sans-serif]اگر فرزندتان پسر است، سعی كنید اتاقش را با رنگ‌های سرد چون آبی، تزیین كنید اما اگر فرزندتان...[/FONT][/SIZE][SIZE=6<STRONG][FONT=arial,helvetica,sans-serif] دختر است، رنگ‌های گرم، مانند قرمز و صورتی پررنگ كه به او اعتماد به نفس ببخشد. طرز قرار گرفتن تخت، مانند بزرگسالان است، نباید رو به در یا پنجره باشد اما سر تخت می‌تواند رو به دیوار باشد و در طول یك ضلع اتاق قرار گیرد. اتاق بچه‌ها باید ساده و راحت باشد و فضاهایی برای پرورش و لذت از سرخوشی و آسودگی خاطر دوران كودكی داشته باشد.
به یاد داشته باشید كه بچه‌ها در جریان رشد به سرعت تغییر می‌كنند، ماه به ماه عوض می‌شوند، بنابراین مشخص است كه آنها نیاز دارند كه این روند در محیط اطرافشان نیز بازتاب پیدا كند. دست‌كم دو سال یك بار باید اثاثیه را دوباره بچینید و آرامش اتاق را تجدید كنید. چرا كه كودكان شما مانند دیگران نسبتا به رنگ‌ها، شكل‌ها و تصاویر واكنش نشان می‌دهند، شما باید این موضوع را بپذیرید، زیرا آنها با احساس قوی خود می‌دانند چه چیزی برایشان خوب است و چه چیزی بد.
وسایل را در اتاق خواب فرزندتان طوری بچینید كه به راحتی از روی تخت آنها را ببینند، چرا كه به احساس امنیت بیشتری می‌رسد. اگر كمدها و قفسه‌ها حالت‌ عمودی داشته باشند بهتر است.
اگر فرزندتان دختر است و اتاق رو به شمال بود و نور كمی دریافت می‌كرد، از رنگ آبی برای تزیین استفاده نكنید. به یاد داشته باشید نوع به كار بردن رنگ در اتاق كودك بسیار مهم است، یعنی اگر می‌خواهید با رنگ آبی اتاقش را تزیین كنید، آبی تیره نباشد، بلكه آبی روشن باشد. سبز روشن، لیمویی، كرم، خاكستری كمرنگ و در یك عبارت رنگ‌های روشن استفاده كنید.
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=6<STRONG][FONT=arial,helvetica,sans-serif]توصیه‌های فنگ‌شویی
نحوه قرارگرفتن تخت بچه‌ها در اتاق خواب مانند تخت بزرگسالان است كه در ادامه به مواردی از نگاه فنگ‌شویی اشاره می‌كنیم، به این توصیه‌ها توجه كنید:
_ اتاق خواب باید تنها یك در ورودی داشته باشد، نه به این ترتیب كه انرژی به سرعت از دری وارد شده و از در دیگر خارج شود. نكته مهم این است كه نباید در وضعیتی بخوابید كه سر شما به سمت در باشد، زیرا اگر قادر به دیدن شخصی نباشید كه وارد اتاق می‌شود، همیشه احساس ناخوشایندی دارید، از طرفی پای شما هم نباید مستقیم به سمت در باشد.
_ اگر در اتاق خوابتان حمام دارید، پای شما به سمت در آن نباشد، زیرا این اتاق كه عنصر آب بر آن حاكم است، انرژی جسمانی شمارا جذب خواهد كرد. همین توصیه‌ها در مورد پنجره هم می‌شود، با این تفاوت كه در این مورد، نه سر و نه پا، هیچ كدام نباید مستقیم رو به پنجره باشد.
_ استفاده از آینه در اتاق خواب چندان مورد تایید نیست، در حقیقت اصلا توصیه نمی‌شود، به جز در پای تختخواب... اما اگر در اتاق خوابتان آینه دارید، باید روی آن را قبل از خواب بپوشانید، آینه‌ها باید از مسیر دید فرد خوابیده دور نگه داشته شوند، چینی‌ها معتقدند در هنگام خواب، روح بدن را ترك می‌كند و ممكن است به هنگام بازگشت به بدن، از انعكاس خودش در آینه وحشت كند و بگریزد و برای همیشه فرد را ترك كند كه این نتایج خوبی در بر نخواهد داشت.
_ الكتریسیته باید كمترین حضور را در اتاق خواب داشته باشد، وسایل برقی كه در اتاق استفاده میكنید، از نظر دور باشند، چرا كه تشك‌های برقی بسیار بد و ناپسند هستند اما اگر می‌خواهید از یكی از این تشك‌ها استفاده كنید، مطمئن شوید از آن نوعی است كه می‌توانید پیش از استراحت خاموشش كنید.
_ بهتر است اتاق خوابتان به اندازه كافی بزرگ باشد، كمدها می‌تواند به طور اریب در عرض گوشه‌های اتاق قرار گیرند تا بدین ترتیب گوشه‌های زاویه‌دار اتاق را متعادل كنید.
منبع: كتاب كوچك فنگ‌شوی
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=6<STRONG] [/SIZE]
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ و ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن

ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ و ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن

ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ و ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن
اﺻﻮل ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ ﺷﻤﺎ را در ﺧﺮﯾﺪ و ﯾﺎ اﺟﺎره ﯾﮏ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﯾﺎري ﻣﯽ دﻫﺪ .
ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺻﻮل ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ اﺛﺮات اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ را در زﻧﺪﮔﯽ و ﮐﺎر ﺧﻮد
ﮐﺎﻫﺶ داده و ﺳﻌﯽ در ورود ، ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺣﻔﻆ اﻧﺮژي ﻣﺜﺒﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﮐﺮد . ﺳﻌﯽ
ﻣﺎ در ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪن اﻧﺮژي ﻫﺎي ﻣﺤﯿﻂ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺳﺖ . ﺑﺎ داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺎﻓﯽ ﻣﯽ
ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻣﻘﺪار ، ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﯾﮏ اﻧﺮژي را ﺗﺸﺨﯿﺺ داده و از آن ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﺤﻮ
ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ .

ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ و ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎرﺟﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن

ﻓﻀﺎي ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻦ ﻣﮑﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﺑﺮاي ، ﻋﺸﻖ ورزﯾﺪن ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮ و ﻓﺮزﻧﺪان ، دﻋﺎ و ﻧﯿﺎﯾﺶ ، آراﻣﺶ ، اﻣﻨﯿﺖ ، ﺑﺮﮐﺖ ، ﺛﺮوت ، ﻟﺬت ، اﺳﺘﻔﺎده
از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺰرﮔﺎن ، ﺧﻼﻗﯿﺖ ، داﻧﺶ و ﺳﻼﻣﺘﯽ .
ﻓﻀﺎي ﮐﺎر ﻣﻦ ﻣﮑﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﺑﺮاي ﺑﺮﮐﺖ و روزي ﺣﻼل ، ﮐﻤﮏ ، ﺧﻼﻗﯿﺖ ، دوﺳﺘﯽ ، ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ، اﻋﺘﻤﺎد ، آراﻣﺶ ، ﻫﻤﮑﺎري ، رﺿﺎﯾﺖ و
ﺧﺪﻣﺖ .
اﯾﻦ ﻓﻀﺎي ﺧﺎﻧﻪ و ﮐﺎر ﻣﻦ اﺳﺖ .
ﻓﻀﺎي ﺧﺎﻧﻪ و ﮐﺎر ﻣﻦ ﻧﻤﺎي ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﭼﯿﺰي اﺳﺖ ﮐﻪ در ذﻫﻨﻢ ﻣﯽﮔﺬرد و ﺑﺮاي ﺧﻮد آرزوﻣﻨﺪم .
ﭘﺲ ،
آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي ﻣﯽﺳﺎزم ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺲ در آن ﻗﺪم ﮔﺬارد روح ﺻﺪاﻗﺖ و ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ را ﺑﺎ ﺗﻤﺎم وﺟﻮدش اﺣﺴﺎس ﻧﻤﺎﯾﺪ . آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي
ﯽﻣ ﺳﺎزم ﮐﻪ ﻧﻮر و زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺧﺪاوﻧﺪي ﺟﻠﻮهﻫﺎي ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ آن ﺑﺎﺷﻨﺪ . آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي ﻣﯽﺳﺎزم ﮐﻪ ﻣﺮا ﺑﻪ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﻧﺰدﯾﮏ ﺗﺮ ﮐﻨﻨﺪ .
آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي ﻣﯽﺳﺎزم ﮐﻪ ﻫﺮ روز ﺑﺮﮐﺖ و روزي در آن اﻓﺰون ﺷﻮد .
ﻓﻀﺎي ﺧﺎﻧﻪ و ﮐﺎر ﻣﻦ آﯾﻨﻪ ﺗﻼش ، اﻗﺒﺎل و ﻣﺴﯿﺮ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻦ اﺳﺖ .

ﻓﻨﮓﺷﻮﯾﯽ ﭼﯿﺴﺖ ؟

ﻓﻨﮓﺷﻮﯾﯽ ، داﻧﺶ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺘﻌﺎدل و ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﯿﻦ اﻧﺴﺎن و ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﯿﺮاﻣﻮن اوﺳﺖ ﮐﻪ آﻏﺎز ﭘﯿﺪاﯾﺶ آن ﺑﻪ اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎي ﮐﻬﻦ ﺷﺮﻗﯽ ﺑﺎ
ﻗﺪﻣﺖ ﭼﻨﺪ ﻫﺰارﺳﺎﻟﻪ ﺑﺮ ﻣﯽﮔﺮدد .
ﻓﻨﮓﺷﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻦ ﯾﺎد ﻣﯽدﻫﺪ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻧﺮژي ﻫﺎي ﻓﻀﺎي داﺧﻞ و ﺑﯿﺮون ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﯽ و ﮐﺎر ﺧﻮد ، ﮐﯿﻔﯿﺖ اﻧﺮژي ﻫﺎي ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﯽ
اﻃﺮاف ﺧﻮد را ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ و ﺑﺎ اﯾﺠﺎد و اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﺮژيﻫﺎي ﻣﺜﺒﺖ و ﮐﺎﻫﺶ و ﺣﺬف اﻧﺮژي ﻫﺎي ﻣﻨﻔﯽ ، ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻢ و
ﻓﻀﺎي زﻧﺪﮔﯽ و ﮐﺎر ﺧﻮد را " ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﺮاي ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ " ﺳﺎزم .
اﻣﺮوزه در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﯿﺎ ﺑﺴﯿﺎري از ﻣﺮدم ﺑﺮاي ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﺧﺎﻧﻪ و ﻣﺤﻞ ﮐﺎر ﺧﻮد از ﻓﻨﮓﺷﻮﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﯾﻦ ﻋﻠﻢ
در ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدي از ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ دﻧﯿﺎ ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﯽﮔﺮدد .
زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻦ ، ﺑﺎزﺗﺎب ﮐﺎﻣﻞ اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎي ﻣﻦ اﺳﺖ .
ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮﯾﻦ ﺑﺎورﻫﺎي ﺧﻮد را درﺑﺎره زﻧﺪﮔﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽدﻫﻢ ، زﻧﺪﮔﯽام ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﺗﺮﺗﯿﺐ دﺳﺘﺨﻮش ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽﮔﺮدد .

ﺗﻤﺎم ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ زﻧﺪﮔﯽﺷﺎن ﺳﺮﺷﺎر از آراﻣﺶ و ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ اﺳﺖ ، اﻓﺮادي ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﺴﺐ آﮔﺎﻫﯽ و ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﻻزم
ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ ﺗﻮازن و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ را ﺑﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﯾﺶ ﻫﺪﯾﻪ دﻫﻨﺪ.

درﺧﺘﺎﻧﯽ ﺑﺎ زاوﯾﻪ 45 درﺟﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ
تمامی درﺧﺘﺎﻧﯽ ﮐﻪ در اﻃﺮاف ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﻗﺮار دارد ﻧﺒﺎﯾﺪ ارﺗﻔﺎﻋﯽ ﺑﻠﻨﺪ ﺗﺮ از ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ درﺧﺘﺎن ارﺗﻔﺎﻋﯽ ﺑﻠﻨﺪ
ﺗﺮ از ﺳﻘﻒ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮاي ﺷﻤﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد .
ﻻزم ﺑﻪ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ درﺧﺖ و ﮔﯿﺎﻫﺎن در ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ اﻧﺮژي ﻣﺜﺒﺖ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه و اﻧﺮژي ﭼﯽ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ آﻧﻬﺎ در ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺛﺒﺎت و
ﭘﺎﯾﺪار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .
اﻣﺎ ﻫﺮ اﻧﺮژي ﻣﺜﺒﺘﯽ ﻫﻢ وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎد در ﯾﮏ ﻓﻀﺎ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﺮاي ﺳﺎﮐﻨﺎن ﯾﮏ ﻓﻀﺎ
ﻣﻀﺮ اﺳﺖ ، ﻣﺜﻞ ﭘﻮل ﯾﺎ ﮔﯿﺎﻫﺎن .
ﭘﻮل در ﻣﻮارد ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدي در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎد در دﺳﺘﺮس و اﺳﺘﻔﺎده ﺳﺎﮐﻨﺎن ﯾﮏ ﻓﻀﺎ ﺑﺎﺷﺪ رواﺑﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ را ﮐﻢ رﻧﮓ
ﮐﺮده و اﻋﻀﻠﯽ ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻪ را از ﻫﻢ دور ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .
ﮔﯿﺎﻫﺎن در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎد در ﯾﮏ ﻓﻀﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد ﺑﺎﻋﺚ اﻧﺒﺎﺷﺘﮕﯽ ، ﮐﺜﯿﻔﯽ و ﮐﻮﭼﮏ ﺷﺪن ﯾﮏ ﻓﻀﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد .
ﻣﻘﺪار ، ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﯾﻦ اﻧﺮژي ﺑﺪ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺧﺎﻧﻪ و ﺟﻬﺘﯽ ﮐﻪ درﺧﺘﺎن در آن رﺷﺪ ﮐﺮده اﻧﺪ دارد . ( ﺑﺮاي اﻃﻼﻋﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ
در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﻪ در آﻣﻮزﺷﻬﺎي ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻓﻨﮓ ﺷﻮﯾﯽ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ) .
ﭘﺲ ﺑﺮاي ﮐﺎﻫﺶ اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ آﻧﻬﺎ را در ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﺣﺮس ﮐﺮده و ارﺗﻔﺎع آﻧﻬﺎ را از ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮد ﮐﻮﺗﺎه ﺗﺮ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺧﺎﻧﻪ اي ﺑﺮ روي زﻣﯿﻨﻬﺎي ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ زﺑﺎﻟﻪ

زﻣﯿﻨﻬﺎي ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ و اﺣﯿﺎ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻧﻮع زﺑﺎﻟﻪ اي ﮐﻪ در آن رﯾﺨﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد داراري اﻧﺮژي ﻫﺎي ﻣﻨﻔﯽ ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ﺑﻮده و ﻣﻘﺪارﻫﺎي ﻣﺘﻐﯿﺮي
دارد .
زﺑﺎﻟﻪ ﻫﺎي اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻋﺪم ورود ﺑﻪ ﭼﺮﺧﻪ ﺣﯿﺎت زﻣﯿﻦ ﺑﺮاي ﻫﺰاران ﺳﺎل در زﻣﯿﻦ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه و اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮي دارد و ﺑﻄﻮر
ﻣﺜﺎل زﺑﺎﻟﻪ ﻫﺎي ﮐﺎﻏﺬي ﺑﺪﻟﯿﻞ ورود ﻣﺠﺪد ﺑﻌﺪ از ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﺑﻪ ﭼﺮﺧﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ ﮐﻤﺘﺮي دارد .
اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ زﻣﯿﻨﻬﺎ ﺑﺮاي اﻋﻀﺎي ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﯿﻤﺎري و از دادن ﻓﺮﺻﺘﻬﺎي ﺷﻐﻠﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ اﺳﺖ . راﻫﯽ ﺑﺮاي ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻦ اﻧﺮژي
ﻣﻨﻔﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ اﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ را ﺗﺮك ﮐﻨﯿﺪ .

ﺧﺎﻧﻪ اي ﺑﺎ ورودي ﺷﯿﺒﺪار رو ﺑﻪ ﺑﺎﻻ
در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ در ﺧﺎﻧﻪ اي ﺑﺎ ورودي ﺷﯿﺒﺪار رو ﺑﻪ ﺑﺎﻻ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ وﻟﯽ ﺷﯿﺐ ورودي ﺷﻤﺎ ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎد ﻧﯿﺴﺖ ، اﺷﮑﺎﻟﯽ ﺑﺮاي
زﻧﺪﮔﯽ در ﭼﻨﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ اي وﺟﻮد ﻧﺪارد .
اﻣﺎ در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﯿﺐ ورودي ﺷﻤﺎ رو ﺑﻪ ﺑﺎﻻ و زﯾﺎد ﺑﺎﺷﺪ زﻧﺪﮔﯽ در ﭼﻨﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ اي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺒﻮده و ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﺮاي اﺻﻼح ﺷﯿﺐ ورودي
ﺧﺎﻧﻪ اﻗﺪام ﻧﻤﻮد . ﺷﯿﺐ ﻫﺎي رو ﺑﻪ ﺑﺎﻻ و زﯾﺎد ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ را در ﻣﻌﺮض ﺣﻤﻠﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ . اﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ داراي اﻧﺮژي ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﺮاي
ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺷﻐﻠﯽ و ﻣﺎﻟﯽ ﺷﻤﺎ ﻧﻘﺶ ﯾﮏ ﺳﺪ ﻣﺤﮑﻢ را دارد .

ﺧﯿﺎﺑﺎن و ﮐﻮﭼﻪ ﻧﺎﻫﻤﻮار
در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﭼﻪ و ﺧﯿﺎﺑﺎن روﺑﺮوي ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺷﻤﺎ ﻧﺎﻫﻤﻮار اﺳﺖ ، اﻣﮑﺎن از دﺳﺖ دادن ﺷﺎﻧﺴﻬﺎي ﺧﻮب در زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮاي ﺷﻤﺎ وﺟﻮد
دارد . ﺑﻄﻮر ﻣﺜﺎل در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻗﺮار ﻣﻼﻗﺎت ﮐﺎري داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ، ﻣﺸﺘﺮي ﺷﻤﺎ ﺑﺎ اﻋﺘﺮاض و ﻧﺎراﺣﺘﯽ از ﺧﺮاب ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ ﺧﯿﺎﺑﺎن و
روﺑﺮوي دﻓﺘﺮ ﮐﺎر ﺷﻤﺎ وارد ﺟﻠﺴﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﭘﯿﺮوز ﺷﺪن ﺷﻤﺎ در اﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ و ﻗﺮار ﮐﺎري ﺷﺎﯾﺪ ﮐﻤﯽ دور از اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺎﺷﺪ .
ﺗﻨﻬﺎ ﮐﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﺟﻠﻮي ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺧﻮد را ﺗﻌﻤﯿﺮ ﮐﺮده و راه را ﺑﺮاي وارد ﺷﺪن اﻧﺮژي ﭼﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺧﻮد ﻫﻤﻮارﺗﺮ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎي T ﺷﮑﻞ
ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ روﺑﺮوي ﯾﮏ ﺗﻘﺎﻃﻊ T ﺷﮑﻞ ﻗﺮار دارﻧﺪ ، ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي زﻧﺪﮔﯽ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ . اﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎي ﺻﺪﻣﺎت ﺟﺒﺮان ﻧﺎﭘﺬﯾﺮي را ﺑﺮاي
ﺳﺎﮐﻨﺎن آن ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﯽ آورد ، ﺑﻌﻼوه ﺳﺎﮐﻨﺎن آن ﻓﻀﺎ از ﺷﺎﻧﺲ زﯾﺎدي ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد . ﺷﻐﻞ ﺷﻤﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﻣﮑﺎن ﺣﻤﻠﻪ را
ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ و از ﺛﺒﺎت و ﺗﺪاوم ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﺨﻮاﻫﯿﺪ ﺑﻮد .
اﻣﺎ در ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﻣﺎﺟﺮا ﻗﺮار داﺷﺘﻦ ﯾﮏ ﻣﻠﮏ ﺗﺠﺎري در روﺑﺮوي ﺗﻘﺎﻃﻊ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺻﺎﺣﺐ آن ﺛﺮوت و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﯽ
آورد . در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺠﺎي ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻪ ﯾﮏ دﻓﺘﺮ ﮐﺎر و ﯾﺎ ﯾﮏ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻗﺮار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺳﺎﮐﻨﺎن آن از ﯾﮏ ﺳﺮي ﻧﮑﺎت ﺗﺜﺒﯿﺖ ، ﺣﻔﻆ و
ﺣﺮﮐﺖ اﻧﺮژي در آن ﻓﻀﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ در آن ﺻﻮرت ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺎي زﯾﺎدي ﺑﺮاي آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ .
ﻗﺎﺑﻞ ذﮐﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻫﺎي زﯾﺎدي در ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﻀﺎ ﻫﺎ ﺑﺮاي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﮐﺎري و ﺗﺠﺎري وﺟﻮد دارد ، وﻟﯽ
ﺑﺎز ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ دوﻟﺒﻪ اي ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﻟﺒﻪ ﺗﯿﺰ و ﯾﺎ از ﻟﺒﻪ ﮐﻨﺪ ﺧﻮد ﺷﻤﺎ را ﻣﻮرد ﺣﻤﻠﻪ ﻗﺮار دﻫﺪ . ﭘﺲ ﻧﮑﺎت اﯾﻤﻨﯽ را ﺑﺎ
ﻣﺸﻮرت رﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﯿﺪ .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو توصيه مهم فنگ شويی

دو توصيه مهم فنگ شويی

توصيه اول: دوری از انباشتگی
يکی از مهمترين توصيه های فنگ شويی بيرون کردن انباشتگی ها از محل کار و زندگی مان است.
به اطراف خود دقت کنيد و ببينيد چقدر چيزهای غير ضروری داريد.
ممکن است در ظاهر چيزی نشان داده نشود و محل کار و زندگی شما مرتب به نظر برسد ولی من چند جا را به شما می گويم تا دوری در آنها بزنيد و قدری بيشتر دقت کنيد:

به داخل کشوها و کمدهای لباس خود نظری بيندازيد. ببينيد چقدر آشفتگی مشاهده می شود. اگر قرار بوده که فلان کشو برای يک تيپ لباس باشد، چقدر آن را رعايت کرديد؟
چقدر لباسهای خود را قاطی و درهم و بی نظم قرار داديد؟

داشبورد ماشين خود را باز کنيد.
چقدر کاست های غير ضروری داريد که مدتها است آنها را گوش نکرديد؟
چقدر قاب و قوطی اضافه، رسيد برگهای جريمه و اشياء بدردنخور در آن داريد؟

به درون انباری منزل نگاهی بيندازيد. آنجا چه خبر است؟ اين يکی احتمالاً تعريف کردن ندارد!

اگر در خانه ميز تلويزيون داريد به آن دقت کنيد. ممکن است روی آن دستگاه پخش ويدئو، DVD، يا امثال آن باشد. چقدر در اطراف آن چيزهای بدرد نخور و گرد و خاک مشاهده می کنيد؟
پشت و زير آن را چند وقت است پاک نکرديد؟
زير تختخوابتان چه خبر است؟
شما شبها روی چقدر آشغال و خرت و پرت می خوابيد؟

اگر خانم هستيد، کيف دستی خود را پشت و رو کنيد و تمام محتويات آن را بيرون بريزيد. اينجا چه خبر است؟

کشوی ميز کارتان را باز کنيد.
مخصوصاً کشوهای پايينی. به درون آنها نگاهی بيندازيد.

اگر کامپيوتر داريد به درون دايرکتوری های مختلف سری بزنيد.
بهتر است اين کار را از روی قسمت درايوها انجام دهيد.
چقدر فايل های بدرد نخور، عکسهای بی مصرف، اسناد غير ضروری داريد که می شود آنها را پاک کرد يا درون يک سی-دی يا فلاپی جا داد و گذاشت که دستگاه بيچاره نفس بکشد؟

در يخچال خانه چقدر چيزهای بدردنخور داريد؟
مواد غذايی يا داروهايی که فکر کرديد اگر در يخچال بمانند روزی بدرد می خورند ولی شايد در حال حاضر مصرف آنها باعث شود به دکتر و بيمارستان نياز پيدا کنيد!

اگر در دستشويی منزل آينه هايی دارید که در درون کشوها و پشت آنها جايی برای قرار دادن وسايل اصلاح، شانه و امثال آنها وجود دارد، بد نيست آن را هم بررسی کنيد.
اشياء غير ضروری می تواند همه جا باشد.

فنگ شويی به ما ياد می دهد تا ارزش هرچيزی که داريم را درک کنيم.
جمع کردن چيزهای بدرد نخور در اطراف ما باعث می شود تا عادت کنيم کم کم افراد بدرنخور، روابط آزاردهنده، دوستان مزاحم و شرکای ناسازگار را در زندگی بدور خودماتن جمع کنيم.
سنت پسنديده خانه تکانی برای ما ايرانی ها ياد آور همين است که ياد بگيريم آشغال جمع نکنيم.

يادتان باشد هرسال برای همين خانه تکانی چقدر به دردسر و کمر درد و خستگی مبتلا می شويد و شايد همان موقع با خود عهد می کنيد تا ديگر آنقدر زباله دورتان جمع نکنيد ولی بازهم شدنی نيست و سال بعد همان سناريو دوباره تکرار می شود.
اما بدتر از آن، جمع شدن افکار، احساسات و روابط مزاحم است که با همين عادت در مورد خانه و محل کار به ما سرايت می کند و روح و چسم ما را می آزارد.

بنابراين همين امروز شروع کنيد و قدری اطراف خود را سبک کنيد خواهيد ديد که کم کم زندگی در اطرافتان عوض می شود.
می توانيد از کيف دستی خود شروع کنيد. بعد از بيرون کردن اشياء غير ضروری در فضای اتاق مقداری عود يا اسپند دود کنيد و روی وسايل را با مقداری آب نمک رقيق پاک کنيد.

توصيه دوم: محل تخت خواب
قرار دادن صحيح تخت يا رختخواب امری مهم برای داشتن خواب مناسب است.
در فنگ شويی توصيه های فراوانی برای قرار دادن محل مناسب جهت خوابيدن وجود دارد که در زير به برخی از آنها اشاره می کنم:

-هرگز به صورتی نخوابيد که پاهايتان به سوی در ورودی اتاق باشد.

-هرگز در جايی نخوابيد که بالای سرتان مقدار زيادی کتاب وجود داشته باشد. کتابها بايد درون قفسه کتاب باشند و قفسه دارای در باشد.

-زير تخت خود را خالی کنيد. نگذاريد فضای خالی زير تخت به انباری مبدل شود. شما شبها روی همين وسايل می خوابيد و همين باعث می شود تا خوابهای ناراحت داشته باشيد.

-ملحفه های خود را مرتب عوض کنيد. رنگ آنها نيز مهم است. ملحفه های آبی يا تيره باعث سرد شدن بدن و داشتن خواب عميق می شود.
اگر برای بيدار شدن در صبح، دردسر داريد بهتر است از رنگهای روشن استفاده کنيد.
بعلاوه بعد از شستن ملحفه ها حتماً آنها اطو کنيد. گرمای اطو به آنها انرژی می دهد و خوابيدن روی ملحفه تميز و صاف ارزش دادن به خواب است.
اگر شما به اندازه متوسط بخوابيد، حدود يک سوم عمر خود را در خواب سپری می کنيد. بنابراين قسمت مهمی از عمر شما در خواب طی می شود.

-اگر نزديک پنجره می خوابيد دست کم نيم متر با آن فاصله بگيريد و شبها پرده اتاق را بيندازيد. مهم نيست شما در منطقه گرمسير يا سردسير زندگی می کنيد، پنجره محل مکش انرژی اتاق به بيرون است و همين امر نيروی شما را در خواب ضعيف می کند.

-هيچ وقت بعد از بلند شدن از خواب با لباس خواب در اتاق راه نرويد. لباسهايی که با آنها خوابيديد، انرژی خواب را به خود جذب کرده اند که انرژی سرد و سکون است.
شما بعد از بيدار شدن از خواب به حرکت در زندگی نياز داريد. بنابراين آنها را عوض کنيد.
بهتر است بعد از در آوردن لباسهای خواب، آنها را برای مدت يکربع روی بند لباس بيندازيد تا هوا بخورند.
اگر بتوانيد آنها را آفتاب بدهيد که خيلی عالی است.

-در اتاق خواب گل و گياه فراوان قرار ندهيد.
گلها و گياهان شبها دی اکسيد کربن پس می دهند و شما را اذيت می کنند.
اگر دوست داريد حتماً در اتاق گياه داشته باشيد، يک گياه کوچک کافی است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریشه های فنگ شویی

ریشه های فنگ شویی

ریشه های فنگ شویی

فنگ شویی هنر قدیمی و کهن چینی مربوط به شش هزار سال قبل است و هدف آن شکل دهی هماهنگ مکان زندگی انسان ها است.
تائوئیسمفنگ شویی قسمتی از تعالیم مذهبی-فلسفی تائوئیسم ئر چین است.
قدیمی ترین نسخه نگاشته شده در تعالیم تائو ،تائو ته کینگ نام دارد که معنای آن "کتاب طریقت و قدرت آن " است.
نگارنده این کتاب لائوتسه است که نام وی معانی بسیاری دارد،از جمله " استاد پیر ". دوران حیات لائوتسه بین سیصد تا ششصر سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده است.
کاتب تائو ته کینگ مشتمل بر ۸۱ گزین گویه فلسفی است که حاوی تعالیم بسیار ارزنده ای هستند.
مفهوم تائو ابتدا، ازل و خالص است که تمام هستی و کائنات از آن آفریده شده اند.،مفهوم دیگر آن طریقت زندگی انسان است که چنانچه طبق معیار های اخلاقی طراحی شود با طبیعت هماهنگ خواهد بود.تائوی بزرگ مشتمل بر چندین تائوی کوچک است که فنگ شویی، مراسم جشن چای و نقاشی از طبیعت نیز جزو آن ها به شمار می روند.در تمامی ۸۱ گزین گویه تائو ته کینگ نشانه هایی برای شناخت و پیروی از تائو وجود دارد.
یی چینگیکی از مهم ترین بخش های فرهنگ چین یی چینگ یا کتاب دگرگونی است.در واقع کتاب یی چینگ قدیمی ترین پیشگویی های فلسفی نگاشته شده در فرهنگ چین است و تاثیر بسیاری بر کنفوسیوسیم و تائوئیسم، که هردو از مهم ترین جریانات فلسفی در چین هستند،دارد.
البته در کتاب های جدید، فنگ شویی علم و هنری مستقل است ولی تردیدی نیست که ریشه های آن در یی چینگ نهفته است.
نقطه مرکزی یی چینگ بر این باور است که دگرگونی، فی نفسه اصل اساسی کائنات است.
دگرگونی در یی چینگ به معنای تغییر ناآگاهانه و یا نا پایداری نیست، بلکه تغییر قانون مند و آگاهانه است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصول فنگ شویی در سراسر دنیا

اصول فنگ شویی در سراسر دنیا

اصول فنگ شویی در سراسر دنیا

برج العرب-دبی
تنها هتل هفت ستاره ای است که بصورت یک جزیره در دبی ساخته شده که از نظر ظاهری شبیه به یک بادبان یا یک کشتی بادبانی است و مثالی فوق الاده جالب برای باد و آب یا فنگ شویی و عناصر 5 گانه می باشد و معمار این ساختمان زیبا دبلیو اچ آتکینز می باشد
در فنگ شویی نمودی از یک ساختمان چوب می باشد یعنی ساختمانی بلند و کشیده مثل یک تنه درخت که نسبت طول به عرض آن کم است مثل اکثر برجهای بلند دنیاو به خاطر این خصیصه ای که دارد از حمایت خیلی زیاد محیط اطراف برای پایداری و تعادل استفاده می کند
و به طور کلی از لحاظ چرخه عناصر ،بودن ساختمان چوب در میان آب باعث رشد مالی و موفقیت هر چه بیشتر هتل می شود چون در چرخه مولد چوب از انرژی آب برای رشد و ترقی استفاده می کند.
شکل منحصر به فرد این ساختمان به علت کاربری خاص آن برای جذب انرژی گرمایی خورشید است که به این ساختمان اجازه می دهد تنها از 25 درصد انرژی معمول ساختمانها استفاده کند و سایر انرژِ توسط خود ساختمان تامین می شود.
از دید یک کارشناس تیز بین در معماری و فنگ شویی طراحی نمادی از جریان آب بوده و استفاده از آب برای طراحی ایده خیلی جالبی بوده و نزدیکی بیشتر آن به آب خیلی مناسب تر از شرایط فعلی این ساختمان می باشد.او می گوید:
این بهترین طراحی برای ساختمان مدیران شهرداری لندن نمی باشد و می بایستس بهتر کار میشد.شکل کلی این ساختمان مثل توده ای از سکه های روی هم چیده شده و در حال متلاشی می باشد که اصلا احساس خوبی به کاربران این ساختمان نمی دهد.
به نظر شما تاثیر مثبتی در بانکداری اطراف این ساختمان داشته است؟
قطعا خیر و باعث رکود مالی خواهد شد.
طراحی این ساختمان :
ARCHITECT Foster & Partners
دید فنگ شویی:
طرح این ساختمان ایده ای از عنصر فلز می باشد و بودن این ساختمان در این ناحیه نوعی حمایت برای ساختمانهای اطراف می باشد چون فلز نوعی حس حمایت ایجاد می کند و برای کار بری کارهای شهری مثل دفاتر شهر داری مکان خیلی مناسب می باشد.

این ساختمان زیبا برگزیده بهترین طراحی و کاربری آسمان خراش ها در سال 2002 بوده در مرکز پادشاهی عربستان قرار دارد.در طراحی این ساختمان از عقاید سنتی و قدیمی و تا حدی خرافی استفاده شده تا بیشترین جذابیت برای بینندگان داشته باشد و آنها را بیاد خیلی از اعتقادات بیندازد.

معمار:

ARCHITECTS Ellerbe Becket
دید فنگ شویی:
ایده اصلی طراحی فلز بوده که از عنصر های خاک و آتش نیز استفاده شده که در کل این سه عنصر با هم و به ترتیب آتش-خاک-فلز ترکیبی مولد بوده و برای این ساختمان موفقیت به همراه خواهد داشت.
مثلث بالای ساختمان به خوبی گویای آتش و بلندی این ساختمان و مواد و مصالح و رنگ اصلی نما بیانگر نکته های فلز است.
جان اوتزون معمار معروف این ساختمان در سال 1957 طرحی ویژه برای این ساختمان داده و در سال 1973 تحت نظر و کارشناسی "سر پیتر هال "به پایان رسید.
به طور حتم این ساختمان یکی از چشم گیرترین طرح های قرن بیستم می باشد که بسیاری از معماران بزرگ دنیا به آن اذعان دارند.

دید فنگ شویی
طراحی این ساختمان با عنصر آتش انجام شده که از شکا مثلثی و نوک تیز آن به خوبی مشخص می باشد اما قرار گیری آن در نزدیکی آب شاید نوعی چرخه مخری برای آتش باشد اما به ارامشی که اپرا همراه با هیجان احتیاج دارد کمک زیادی می کند.
معمار
ARCHITECT Renzo Piano

دید فنگ شویی
در طراحی این ساختمان از آب استفاده شده که بدلیل جاری بودن آب و حرکت کشتی هی برای جابجایی مسافر رابطه مستقیمی با کاربری ساختمان دارد و در ضمن متحرک بود ساختمان نیز به بهبود این چرخه مولد افزوده است می بینیم که معمار آن یکی از نام دارترین معماران بوده که به گفته خود از اصول فنگ شویی در حد امکان استفاده شده و این بیشتر به دلیل قرار داشتم این ساختمان در ژاپن و اعتقاد مردم این کشور به اصول فنگ شویی است که این دانش را مانند دین خود ارج می نهند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنالیز فضا با لوح باگوا

آنالیز فضا با لوح باگوا

آنالیز فضا با لوح باگوا
استفاده از لوح باگوا در تحلیل کلیه فضا ها یکی از روشهای مورد تایید اساتید فنگ شویی در سراسر دنیا می باشد که شما هم به راحتی می توانید در بالا بردن انرژی مثبت فضای خود در جهت افزایش موفقیت-عشق-تحصیلات-پول و... استفاده کنید.
قبل از استفاده از لوح باگوا باید پلان یا نقشه فضای مورد نظر را در اختیار داشته باشید تا با استفاده از آن خصوصیات فضای خود را شناسایی کنید.

لوح باگوا به دو صورت در فضا قابل استفاده است :
1-تقسیم بندی فضا به نه قسمت با استفاده از جهت در ورودی و منطبق کردن لوح بر روی آن نقشه
2-تقسیم بندی فضا به نه قسمت با استفاده از قطب نما و یافتن دقیق جهت شمال فضا و منطبق کردن لوح بر روی آن نقشه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شوی Feng Shui

فنگ شوی Feng Shui

فنگ شویی
منظور از دکوراسیون با استفاده از فنگ‌شویی، ایجاد حس نشاط و هماهنگی است.یعنی محیطی ایجاد کرد تا بتوان حداکثر استفاده را از انرژی برای انجام فعالیت‌های مختص آن محیط برد.



فنگ‌شویی در لغت به معنی باد و آب و منظور از آن ایجاد تعادل بین پنج عنصر چوب، آتش، خاک، آهن و آب است.



دکوراسیون بر اساس فنگ‌شویی کمی با دکوراسیون سنتی فرق دارد. لازمه آن از بین بردن انرژی‌های منفی و قدیمی و ایجاد انرژی مثبت و استفاده از آن است.



یکی از موارد فنگ‌شویی، پرهیز از بی‌نظمی است. حتی اگر از گران‌ترین وسایل استفاده کنید ولی نظمی بین آن‌ها وجود نداشته باشد، مانند صورت نشسته است و جایگاهی در فنگ‌شویی ندارد. تهویه مناسب و نور کافی دو عامل اساسی دیگر در ایجاد انرژی "چی" یعنی همان انرژی مثبت است.


بعد از اطمینان از این سه مرحله، گام بعدی باگوآ یعنی داشتن نقشه‌ای از انرژی خانه است. طرح کلی یا نقشه اصلی و واضحی که در آن موارد مختلف مثلا چه رنگی برای چه اتاقی مناسب است؟ چه تصاویری برای خانه شما مناسبند؟ و طرز چیدمان مبلمان و وسایل برای کمک به بهبود جریان انرژی مطرح می‌شود.



فنگ‌شویی در اتاق‌خواب



1- اتاق‌خواب یکی از جاهای مهم و محل استراحت، آرامش و کسب انرژی است، بنابر این هرگونه وسایل اضافی مانند تلویزیون، کامپیوتر، وسایل ورزشی و لوازم کار را حتی اگر داخل کشو هستند، از آن بیرون آورید.



2- پنجره‌ها را باز کنید تا هوا و اکسیژن کافی به داخل نفوذ و جریان پیدا کند.



3- هنگام شب، استفاده از نور شمع (وارمر) مناسب است. اگر این امکان وجود ندارد، برای تنظیم نور از سوئیچ کم و زیادکننده استفاده کنید.



4- طیف رنگی از سفید تا شکلاتی برای اتاق‌خواب مناسب است.



5- اتاق‌خواب دارای بزرگ‌ترین مبلمان است پس ایجاد تعادل در آن اهمیت زیادی دارد. برای این منظور از دو پاتختی در دو طرف تخت استفاده کنید (یکی کافی نیست). روی آن‌ها وسایل تزیینی قرار دهید تا انرژی را کامل کنند.



6- بهتر است بالای تخت لبه‌دار باشد. معمولا جنس چوب که با پوشش نرم پوشیده شده باشد، مناسب است.


فنگ‌شویی در آشپزخانه



فنگ‌شویی در آشپزخانه نشانه سلامتی است. بهتر است آشپزخانه نزدیک در ورودی نباشد چون انرژی به راحتی از دست می‌‌رود.

غذا منبع انرژیست. برای این که این انرژی به حداکثر برسد و ضامن سلامتی باشد، لازم است در محیطی هماهنگ و سامان‌یافته تهیه شود تا انرژی چی یا فنگ‌شویی به تعادل برسد.


از آن‌جایی که ما دائما با محیط اطراف تبادل انرژی داریم، اگر آشپزخانه خوب فنگ‌شویی شده باشد، در کیفیت غذای پخته شده و سلامت خانواده نقش مهمی خواهد داشت.


1- میوه و سبزی را به غذای خود اضافه کنید.



2- آشپزخانه باید از نور مناسب ، تهویه مطبوع ، پاکیزگی برخوردار و پذیرای افراد باشد.



3- برای رسیدن به نتیجه بهتر، آشپزخانه را ساده نگه دارید و آن را با وسایل اضافه پر نکنید.



4- وسایل اضافه را دور بریزید.



5- گاز، یخچال و سینک را طوری قرار دهید تا یک مثلث تشکیل دهند. به این ترتیب بین دو عنصر آب و آتش تعادل برقرار می‌شود.



6- استفاده از گل‌های تازه را که انرژی نشاط‌بخشی به شما می‌دهند، فراموش نکنید. یک ظرف میوه، گلدان گل یا گل‌های طبیعی را روی میز آشپزخانه، لبه یا هر جای مناسب دیگر قرار دهید



7- از رنگ‌هایی که حس خوبی در شما ایجاد می‌کنند استفاده کنید. معمولا رنگ اشتها‌آور زرد یا طیف کمرنگ آن یعنی کرم در فنگ‌شویی پیشنهاد می‌شود. رنگ‌های قرمز ، قهوه‌ای و سفید هم مناسبند. از به کار بردن دو رنگ آبی و مشکی که بر عنصر آتش در آشپزخانه اثر منفی دارند، خودداری کنید.


فنگ‌شویی در حمام


1- سعی کنید برای عدم تداخل انرژی سرویس‌‌ بهداشتی با سایر جاها، در همیشه بسته باشد.


2- پنجره سرویس بهداشتی حتی‌الامکان باز باشد. در غیر این‌صورت از تهویه مناسب استفاده کنید.


3- استفاده از آینه در کنار عنصر آب ، حس خوبی در شما ایجاد می‌کند.


4- انتخاب رنگ سفید ، خاکستری کمرنگ و آبی برای این مکان مناسب است.


5- از چیزهایی استفاده کنید که انرژی مثبت به شما دهد. نمک دریا را هنگام استحمام فراموش نکنید.


6- از چند منبع نورانی مانند شمع استفاده کنید.


7- انتخاب مواد معطر مانند روغن‌های مختلف با رایحه دلخواه برای ریختن داخل آب، فراموش نکنید.


8- حمام را گرم نگه دارید.


9- به یک موزیک آرام گوش دهید.


10- در صورت تمایل نوشیدنی دلخواه خود را میل کنید.


منبع :
hamshahrionline.ir
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
با فنگ شویی یاد می گیرید که با استفاده از چیزهای ساده ، چند قدم به ایده آل نزدیکتر شوید. این چیزهای ساده عبارتند از کاربرد مواد مناسب، چیدمان مناسب ، استفاده از گیاه ٬ رنگ و آیینه و نور به طوری که جریان انرژی مثبت در محیط به حداکثر برسد
فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست. مدیتیشن و تمرین روحی نیست. روشی زودگذر و دوره ای نیست. جادو هم نیست. بلکه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکوراسیون سازگاری دارد
ممکن است شما از طراحی و نظم خانه خود کاملا راضی باشید. اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزییات از فنگ شویی استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری برسید
فنگ شویی، فلسفه و فن باستانی چین
برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب
و چیدمان درست اشیا در ساختمان های مسکونی
فنگ شویی چیست ؟
فنگ شویی ( Feng shui) که به معنای باد و آب مي باشد، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیداکردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمان های مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد. مهم ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای مناسب، خطوط منحنی ودر نظر گرفتن جهت های مناسب است.
چی :
در فلسفه فنگ شوی، چی (Qi یا chi) نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی (Sheng chi) یا (دَم کیهانی) یا (انرژی حیاتی) نامیده می‌شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند و جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است.
اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد، به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که شا چی (Sha Chi) یا همان شا نامیده می‌شود.
انباشتگی و بی نظمی (مثلا اتاق نامرتب و کپه‌های لباس، یا وسایل بی مصرف در کیف یا در راهرو و تراس ساختمان) موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل شود.
برای جریان داشتن چی باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. مثلا اثاثیه‌ای که لبه گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز است. زیرا چی در خطوط منحنی و شاچی در خطوط تیز و شکسته حرکت می‌کند.
هدف از فنگ شویی :
« فنگ شویی » به شما نشان می دهد که وقتی در آرایش وسایل و اثاثیه خانه یا محل کار خود تغییراتی می دهید، این تغییرات بر حرکت «انرژی» در خانه یا محل کارتان تاثیر گذاشته و سبب تغییراتی در ثروت، سلامت، شادی و آرامش درونی شما خواهد شد. با فنگ شویی یاد می گیرید که با استفاده از چیزهای ساده ، چند قدم به ایده آل نزدیکتر شوید. این چیزهای ساده عبارتند از کاربرد مواد مناسب، چیدمان مناسب ، استفاده از گیاه ٬ رنگ و آیینه و نور به طوری که جریان انرژی مثبت در محیط به حداکثر برسد.
به کمک فنگ شویی فضای داخلی خانه را اصلاح کنید و انرژی های مثبت را به جریان اندازید. ممکن است شما از طراحی نظم در خانه خود کاملا راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری برسید.
پنج اصل کلی فنگ شویی :
1- فنگ شویی توصیه نمی کند که قواعد آن مو به مو اجرا شود. این اصل را فقط در اتاق هایی به کار ببرید که فکر می کنید لازم است.
2- به کارگیری فنگ شویی، اضافه کردن اشیاء ساخت چین به لوازم خانه نیست.
3- هر وسیله شکسته، خراب و بی استفاده را بازبینی کنید و شهامت دور ریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.
4- هدایا و وسایلی را که از آنها خوشتان نمی آید در کمدهایتان انبار نکنید. کمترین ضرری که دارند این است که بیهوده جای شما را اشغال می کنند.
5- از بی نظمی بپرهیزید، هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد.
فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست. مدیتیشن و تمرین روحی نیست. روشی زودگذر و دوره ای نیست. جادو هم نیست بلکه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکوراسیون سازگاری دارد.
ورودی خانه و فنگ :
توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسکونی الزامی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیای اضافی تبدیل کرد. آسانسور، راه پله ها و راهروهای ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشد.
ورودی داخلی نیز باید در حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد. تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند. بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان کردن لباس در این فضا خودداری کنید مگر این که آن ها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این کار جای دهید. کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند. اگر ورودی شما کوچک و تاریک است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد؛ زیرا این مکان باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. برای این که ورودی بزرگتر و روشن تر به نظر برسد، رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مکان استقبال انتخاب کنید.
اگر ورودی کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید. ولی مراقب باشید که آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این کار انرژی های مثبت را بازپس می فرستد. توصیه می شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرحدار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود. دیوار روبروی در ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.
اتاق کودک و فنگ :
بهتر است اتاق کودک هشت ضلعی، با نور طبیعی و تهویه مناسب باشد و البته با فاصله بسیار نزدیکی به اتاق والدین. پنجره اتاق کودک باید رو به زندگی باز شود. سنت فنگ شویی می گوید چشم انداز یک باغ با گیاهان سبز، شاداب و پر برگ نشاط آفرین است؛ اما یک خیابان شلوغ که مملو از زندگی است نیز مي تواند مفید باشد.(البته اگر خیلی شلوغ باشد،ممکن است آلودگی صوتی به همراه داشته باشد.) به هر ترتیب در تمامی موارد، حضور سبزی در لب پنجره، انرژی مثبت مورد نیاز را برای اتاق فراهم می کند.
رنگ سبز روشن می تواند برای اتاق کودک بسیار مناسب و چشمگیر باشد. اگر بچه پسر است، افزودن رنگ های آبی و سرد شخصیت او را متعادل می کند. و اگر دختر است، رنگ های گرم به او اعتماد به نفس می بخشد. تخت خواب کودک نباید رو به پنجره باشد، اما سر تخت می تواند رو به دیوار باشد و در طول یک ضلع اتاق قرار بگیرد. از تخت خواب طبقه ای اجتناب کنید: یک کودک خیلی نزدیک به سقف قرار دارد در حالی که دیگری در قسمت پایین و در فضایی تنگ قرار دارد.
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
فنگ شوی Feng Shui دو کلمه چینی به معنای باد و آب هستند که بیانگر اعتقاد چینی ها در کشمکش نیروهای خوب و نیروهای شیطانی است. چینی ها از این اعتقاد در طراحی داخلی و طراحی محیط زندگی و حتی در آداب دفن مردگان استفاده می کنند تا انرژی هایی که انسان را احاطه کرده است، به تعادل و هماهنگی بهتری دست پیدا کنند.
اصول فنگ شویی از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگی های پر اضطراب و خانه های مدرن ما مطابقت دارد. از نظر فنگ شویی با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادی (چوب، آتش، خاک، آهن و آب) می توان نظم لازم برای تغییر انرژی یک مکان را ایجاد کرد و با تقویت انرژی حیاتی مکان ها «چی» مانع از نشر انرژی های منفی و امواج مخرب شد.
درباره تاریخ فنگ شویی نظرات مختلفی وجود دارد. یکی از این نظریه ها به دورانی برمی گردد که زندگی در اطراف رودخانه لو در چین باستان رشد زیادی پیدا کرده بود. در آن زمان، طغیان مکرر رودخانه باعث بروز خسارت های زیاد به محصولات کشاورزی می شد. در همین دوره مردی به نام فو-هسی با اجرای اصلاحاتی در مسیر رودخانه برای همیشه به این طغیان های مخرب پایان داد. او بعد از مدتی امپراطور منطقه شد و به امور سازنده خود ادامه داد. بسیاری، او را پایه گذار فنگ شویی می دانند. سال ها بعد از فو-هسی، امپراطوی به نام ون (King Wen) اهتمام خاصی نسبت به این دانش، مبذول کرد و فنگ شویی تبدیل به اصول ساخت بناهای حکومتی شد. در واقع تا سال های سال فنگ شویی و فرمول های آن فقط در دسترس سلاطین و درباریان بود. وقتی مائوتزه در چین به حکومت رسید، فنگ شویی را به صورت عمومی رواج داد و از زمان او بود که فنگ شویی در تمام چین منتشر شد. چینی هایی که در خارج از سرزمین اجدادی خود سکونت کردند، این دانش را با خود به خارج از چین بردند و آن را در سایر کشورها رواج دادند. در دنیای امروز هنگ کنگ نمونه خوبی برای فنگ شویی است.
زمانی که توده های انرژی راکد را آزاد می سازیم و به آنها جهت می دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند، درمی یابیم که احساس آرامش، آسودگی و همچنین اعتمادبه نفس بیشتری داریم. فنگ شویی همچنین برای دو نیروی متضاد و در عین حال مکمل «یین و یانگ» نقش اساسی قائل است. از نظر فنگ شویی این دو اصل مبدا انرژی حیاتی هستند که در محیط و همچنین در وجود ما جریان دارند. همانگونه که طب سوزنی جریان انرژی را در بدن بهبود می بخشد، فنگ شویی همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام می دهد. بنابراین شاید بهتر است دکوراسیون خانه خود را به روشی اصلاح کنیم که انرژی های مثبت راحت تر جریان یابند.
ممکن است شما از طراحی نظم در خانه خود کاملا راضی باشید اما می توانید برای اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویی استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری دست یابید. در این نوشتار سعی بر این است که بدون نیاز به وارد شدن به پیچ و خم ها و اصول پیچیده فنگ شویی، با ارائه راهکارهای عملی، دکوراسیون داخلی خانه را سامان دهی کرده و با جاری ساختن انرژی های مثبت، خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبدیل سازیم. پس ابتدا به بررسی بخش های مختلف خانه می پردازیم، البته مراقب باشید که در به کارگیری اصول فنگ شویی با صبر و حوصله عمل کنید و پس از انجام هر تغییر در فنگ شویی خانه، اثر آن را ارزیابی و سپس تغییر دیگری را شروع کنید. به قول چینی ها مانند جادوگری که تازه به چوب جادو رسیده است عمل نکنید.
پنج اصل کلی فنگ شوی:
1- فنگ شوی توصیه نمی کند که قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را فقط در اتاق هایی به کار برید که فکر می کنید لازم است.
2- به کارگیری فنگ شویی اضافه کردن اشیای ساخت چین به لوازم خانه نیست.
3- هر وسیله شکسته، خراب و بی استفاده را بازبینی کنید و شهامت دور ریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.
4- هدایا و وسایلی را که از آنها خوشتان نمی آید در کمدهایتان انبار نکنید. کم ترین ضرری که دارند این است که بیهوه جای شما را اشغال می کنند.
5- از بی نظمی بپرهیزید، هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژی مثبت آزادانه جریان یابد.
و بالاخره یک بار دیگر یادآوری می شود که: فنگ شویی پیروی از خرافات و موهوم پرستی های چین باستان نیست، مدیتیشن و تمرین روحی نیست، روشی زودگذر و دوره ای نیست، جادو هم نیست، بلکه هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره که با انواع سبک های دکوراسیون سازگاری دارد.
ورودی خانه:
ورودی، فضای ارتباطی مابین دنیای بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است. در این مکان است که افراد و انرژی ها داخل و خارج می شوند. از نظر فنگ شویی، در ورودی، دهانه خانه است زیرا انرژی «چی» (انرژی حیاتی مکان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده شده و در زندگی اشخاص جریان می یابد.
برخی توصیه های فنگ شوی برای دکوراسیون:
توجه ویژه به ورودی اصلی هر خانه و مجتمع مسکونی الزامی است. ورودی اصلی خانه را نباید به انبار و محل نگهداری اشیاء اضافی تبدیل کرد. آسانسور، راه پله ها و راهروی ساختمان باید روشن و از عرض کافی برخوردار باشند. دقت در کیفیت پوشش کف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایی آنها بسیار مهم است.
ورودی داخلی نیز باید تا حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژی «چی» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند. بنابراین از گذاردن رخت آویز برای آویزان کردن لباس در این فضا خودداری کنید مگر اینکه آنها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این کار جای دهید. کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشی چیده شوند. اگر ورودی شما کوچک و تاریک است انرژی «چی» برای داخل شدن به بخش های مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد، زیرا این مکان باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. در صورت امکان نصب یک لوستر با کریستال های کوچک باعث افزایش «چی» مثبت و مفید می شود اما اگر این کار با سبک دکوراسیون شما سازگاری ندارد از لامپ های هالوژن یا نورافکن های کوچک چند جهته استفاده نمایید و نور را به چهارگوشه ورودی پخش نمایید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشند. برای اینکه ورودی بزرگ تر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانی برای دیوارهای این مکان استقبال انتخاب کنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه کمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر می شود. اگر ورودی کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید ولی مراقب باشید که آینه را جلوی در ورودی قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویی این کار انرژی های مثبت را بازپس می فرستد.
در سرویس های بهداشتی نباید روبه روی در ورودی قرار گیرند زیرا «چی» وارد آنجا شده و تحلیل خواهد رفت. اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روی در ورودی باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روی در ورودی است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید کرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است. در مورد آشپزخانه نیز ممکن است مدام احساس گرسنگی کنید. در عوض بهتر است اتاق نشیمن روبه روی در ورودی باشد.
توصیه می شود مقابل در ورودی فرش نرمی پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرح دار روی آن وسیله مناسبی خواهد بود.
دیوار روبه روی در ورودی محل مناسبی برای نصب دعاها و نمادهای مذهبی است.
اتاق خواب و فنگ شویى:
اتاق خواب ها مهم ترین بخش یک خانه برای آرامش و راحتی هستند، هر چند که بیشتر ساعاتی که در این اتاق می گذرد در ساعت های خواب است. در همین راستا نباید هرگز این اتاق را تنها به این خاطر که در تیررس نیست نادیده گرفت، زیرا که تنها با خوابیدن در یک اتاق خواب آرامش بخش است که می توان روزی سرشار از سرخوشی را آغاز کرد. تا می توانید از مظاهر طبیعی برای دکوراسیون اتاق تان استفاده کنید. انواع گیاهان خانگی و وسایل ساخته شده از چوب، سنگ و... می تواند به شما در داشتن اتاقی بی نظیر، زنده و سرشار از انرژی های مثبت و نیرو دهنده کمک کند. در مبحث فنگ شویی توصیه ای مهم و جالب شده است: از گیاهان و اشیای مختلفی مانند تابلو، مجسمه، سکه، سنگ یشم، زنگوله و... به عنوان ابزار رویارویی با تأثیرات منفی، تقویت تأثیرات مثبت و یا حمایت و حفاظت ساکنان خانه استفاده می شود که استفاده از این اشیا باید در موارد مشخص و یا آگاهی کامل از اهمیت نمادین آن انجام گیرد. طبیعت همواره زیباترین و کامل ترین الگوها را در اختیار انسان ها قرار می دهد پس برای موفق شدن در این کار هم، بهترین الگوی شما چه در انتخاب رنگ ها و چه در چیدمان وسایل اتاق تان طبیعت است. علاوه بر این شما می توانید به جای گم شدن در میان انبوهی از کتاب ها و جزوات مربوط به رنگ شناسی با نگاهی ساده اما دقیق به چگونگی در کنار هم قرار گرفتن رنگ ها در طبیعت، زیباترین ترکیبات رنگی را متناسب با فضای اتاقتان ایجاد کنید. با توجه به همه آنچه که در بالا گفته شد بهترین توصیه ای که می توانم نهایتا به شما برای طراحی و تغییر دکوراسیون اتاقتان بکنم این است که ابتدا سعی کنید اطلاعات پایه ای لازم را در این زمینه کسب کنید و قبل از هر چیز به قلب خودتان و احساسات درونی تان عمیقا توجه کنید نه به سخنان دوستان، علایق پدر و مادرتان و یا سلیقه اطرافیان دیگرتان، به خودتان و احساسات خودتان و سلیقه خودتان اعتماد کنید چرا که نهایتا این شمایید که باید در این اتاق زندگی کنید.
- به هیچ عنوان درست نیست کسانی که به سختی به خواب می روند، اتاق خوابشان رو به غرب باشد، در حالی که اتاق های رو به طلوع برای کسانی که بیدار شدن برایشان سخت است، ایده آل است.
- جایی که تختخواب تان را قرار می دهید بسیار حیاتی است. زیرا شما حدود یک سوم زندگی تان را در آن سپری خواهید کرد. بهتر است سرتان به طرف دیوار باشد تا دیوار از آن حمایت کند و به طرف در دید داشته باشید. اگر میزهای دارای رومیزی پارچه ای کنار تخت باشد و تابلویی پشت تخت آویزان باشد، محیط را آرام می کند. از تصویرهای نامناسب یا شلوغ باید اجتناب شود، این اتاق تقارن و مناسبت خوبی دارد، میزهای متناسب کنار تخت رابطه مثبت را تقویت می کند.
- هنگام شب آینه های روی در کمدها یا میز آرایش را با پرده روشن بپوشانید، چون هنگام خواب باید انرژی های موجود در اتاق آرام باشند، چرا که آینه آنها را گسترش می دهد.
- تختخواب های دارای قاب فلزی، امواج الکترومغناطیسی لوازم برقی و سیم کشی خانه را تشدید می کند، تختخواب های چوبی بهتر هستند.
- برای ملافه ها، پتو و روبالشی ها از مواد طبیعی استفاده کنید.
- اتاق خواب هر چه کوچک باشد، متناسب و ایده آل تر است.
- رنگ های سفید و کرم روشن، بهترین رنگ برای اتاق خواب است، هر رنگی که کمرنگ باشد، اتاق خواب شما را آرام خواهد کرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چیدمان انواع گل های آپارتمانی بر اساس فنگ شوئی

چیدمان انواع گل های آپارتمانی بر اساس فنگ شوئی

چیدمان انواع گل های آپارتمانی بر اساس فنگ شوئی


گياهان خانگی نقش بسيار مهمی در ايجاد آرامش در خانه ايفا می‌كنند و از تكنيك های اصلی ايجاد آرامش به حساب می آيند. البته نحوه چیدمان و قرار گیری آنها نیز بسیار مهم است...
نقش گیاهان در ایجاد آرامش در خانه

گیاهان خانگی نقش بسیار مهمی در ایجاد آرامش در خانه ایفا می‌كنند و از تكنیك های اصلی ایجاد آرامش به حساب می آیند. وجود گیاهان در خانه علاوه بر اینكه نیروی زندگی به محیط القا می كند،‌ به پاك ماندن هوای محیط نیز كمك خواهد كرد.
گیاهان در اشكال گوناگون انرژی های مختلفی در محیط پدید می‌آورند و جایگاه خاص خود را دارند. برای مثال:
• گیاهان عمودی كه دارای برگ های نوك تیز هستند بهتر است در قسمت‌های جنوبی و گوشه ها (كنج‌ها) قرار گیرند.
• گیاهانی با برگ های گرد و آویزان، بیشتر آرامش‌بخش هستند و ترجیحا می بایست در قسمت‌های شمالی خانه قرار گیرند.
گیاهان تنها در صورت سالم بودن قادرند انرژی‌های مثبت در محیط خلق كنند وگرنه گیاهان بیمار كه دارای برگ های ناسالم هستند تنها انرژی‌های منفی تولید می كنند و باعث ركود و بی‌روحی در محیط می‌شوند.

گل ها

گل های زیبا و خوش رنگ همواره یكی از عناصر اصلی جان بخشی در محیط بوده اند. گل‌ها ویژگی خاصی دارند و آن اینكه با نور و دمای موجود در محیط بازی می‌كنند و تغییر جهت می‌دهند. همچنین هر یك از گل‌ها دارای شخصیت و ویژگی‌های رفتاری خاص خود است كه انرژی خاصی نیز در محیط منتشر می‌كند. برای مثال، لاله بهاری با آن قامت كشیده و گلبرگ‌هایی به سمت بالا، دارای نوعی وقار و قدرت است، نیرویی قوی در محیط منتشر می‌كند و حس اقدار و اعتماد به نفس را در محیط بالا می‌برد. در مورد گل ها می بایست به نكته ظریف و مهم دیگری نیز توجه داشته باشید و آن اینكه، گل ها در صورت زنده بودن قادر به پراكنش انرژی مثبت در محیط هستند! گل های از شاخه جداشده ای كه در گلدان ها قرار می گیرند گل های مرده به حساب می آیند و علی رغم باور بسیاری از افراد، حس كسالت و بی روحی را در محیط القا می‌كنند. گل های خشك نیز به همین صورت هستند، مخصوصا زمانی كه رنگ آن ها با مرور زمان آسیب می بیند و گردوخاك روی آن ها می نشیند، انرژی منفی بیشتری از خود ساطع می‌كنند. بنابراین توصیه می‌كنیم گیاهان گل ‌دار در خانه خود قرار دهید و با رسیدگی به آن ها كمك كنید تا نشاط و طراوت شان حفظ شود و بتوانند انرژی‌های زندگی بخش را برای شما به وجود آورند.

گل و انرژی‌های پنج‌گانه
انرژی‌ها به صورت كلی در قالب پنج نوع از عناصر طبیعی وجود دارند: آب، آتش‌، فلز، چوب و خاك كه هر یك از این عناصر ویژگی خاص خود را دارند و هرفصل نیز سمبل یكی از این عناصر طبیعی انرژی است.
• بهار (زمان رویش و سرسبزی) نماد عنصر چوب است.
• تابستان (فصل گرما و حرارت) نماد عنصر آتش است.
• پاییز (فصل برداشت محصول) نماد عنصر فلز است.
• زمستان (فصل سرما) نماد عنصر آب است.

• زمان تغییر فصول نیز جایگاه عنصر خاك است.
گیاهان نیز رابطه تنگاتنگی با اكثر عناصر مهم طبیعی دارند و از اینجاست كه نقش مهم آنها در تولید انرژی تعیین می‌شود. برای مثال، گیاهان بدون چوب معنایی ندارند و بدون گرما كه از ویژگی‌های آتش است قادر به رشد نیستند؛ همچنانكه خاك بستر رویش گیاهان است و بدون وجود آب رشد گیاهان ممكن نیست!

گل‌هایی با انرژی چوب:

گیاهانی كه برگ‌ها، شاخه‌ها، ریشه‌ها و میوه‌های آبدار و باطراوت دارند، دارای انرژی عنصر چوب هستند. رنگ مربوط به این عنصر سبز است.
گل‌های عنصر چوب بهتر است در قسمت‌های جنوبی و شرقی اتاق قرار داده شود زیرا در این صورت، انرژی‌های مثبت بیشتر و موثرتری منتشر خواهند كرد كه بر سلامتی جسم تاثیرگذارند. چنانچه این نوع گل‌ها در قسمت‌های شمالی و غربی اتاق قرار گیرند، انرژی تولید شده از آنها باعث بهتر شدن روابط دوستانه می‌شود.

گل‌هایی با انرژی آتش:

گل‌های قرمز و دیگر رنگ‌های گرم دارای انرژی از نوع عنصر آتش هستند. قرار دادن این گل‌ها در قسمت‌های جنوب و جنوب غربی اتاق باعث انتشار انرژی‌های بسیار موثر و خلق محیط دوستانه، حس شهرت و غرور، عشق و تحرك می‌شود. نكته دیگر اینكه رنگ‌های قرمز، صورتی و ارغوانی به طور كلی نماد انرژی عنصر آتش هستند.

گل‌هایی با انرژی خاك:

گل‌هایی با طیفی از رنگ‌های طلائی، نارنجی ملایم، زرد یا شكلاتی، دارای انرژی عنصر خاك هستند. عنصر خاك به نوعی از عنصر آتش پیروی می‌كند به همین دلیل رنگ گل‌هایی كه انرژی این عنصر را تولید می‌كنند نزدیك به گل‌هایی‌است كه انرژی عنصر آتش را تولید می‌كنند. رنگ نارنجی و زرد بسیار شادی‌زا هستند و وجود گل‌هایی به این رنگ در منزل، نوعی خوش‌آمدگویی به میهمانان عزیز به شمار می‌رود.
این گل‌ها بهتر است در مركزیت اتاق قرار گیرند زیرا در این صورت بیشتر می‌توانند اثربخش باشند و احساس راحتی و آرامش را القا كنند. وجود این نوع گل‌ها در اتاق‌های كنفرانس خصوصا در قسمت‌های غربی و شمالی آن بسیار توصیه می‌شود، زیرا انرژی ساطع شده از آنها باعث بهبود روابط می‌شود.

گل‌هایی با انرژی فلز:

گل‌های سفید و كرم خالق انرژی عنصر فلز هستند. انرژی منتشر شده از این گل‌ها در محیط، بسیار آرامش‌بخش خواهد بود. توصیه ما این است كه برای اثربخشی بیشتر، این گل‌ها را به شكل ساده بیارایید. همچنین این نوع گل‌ها، برای قراردادن در مراسم‌های رسمی مثل جشن عروسی بسیار مناسب هستند.

گل‌هایی با انرژی آب:

گل‌های كه دارای طیف‌های رنگ طوسی، آبی یا مشكی باشند، گل‌هایی هستند كه انرژی‌های مربوط به عنصر آب را تولید می‌كنند. قرار گرفتن این گل‌ها در قسمت‌های غرب و شمال‌غربی اتاق باعث كاهش تنش‌ها و آرامش می‌شود. از دیگر ویژگی‌های انرژی منتشر شده از این نوع گل‌ها، القا كردن حس نشاط و سلامتی در محیط است؛ به خصوص اگر در قسمت شرق اتاق قرار گیرند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اتاق خواب و فنگ شويى

اتاق خواب و فنگ شويى

اتاق خواب و فنگ شويى


اتاق خواب‌ها مهم‌ترین بخش یک خانه برای آرامش و راحتی هستند، هر چند که بیشتر ساعاتی که در این اتاق می‌گذرد در ساعت‌های خواب است. در همین راستا نباید هرگز این اتاق را تنها به این خاطر که در تیررس نیست نادیده گرفت، زیرا که تنها با خوابیدن در یک اتاق خواب آرامش‌بخش است که می‌توان روزی سرشار از سرخوشی را آغاز کرد. تا می‌توانید از مظاهر طبیعی برای دکوراسیون اتاق‌تان استفاده کنید. انواع گیاهان خانگی و وسایل ساخته شده از چوب، سنگ و... می‌تواند به شما در داشتن اتاقی بی‌‌نظیر، زنده و سرشار از انرژی‌های مثبت و نیرو‌دهنده کمک کند. در مبحث فنگ‌شویی توصیه‌ای مهم و جالب شده است: از گیاهان و اشیای مختلفی مانند تابلو، مجسمه، سکه، سنگ‌یشم، زنگوله و... به عنوان ابزار رویارویی با تاثیرات منفی، تقویت تاثیرات مثبت و یا حمایت و حفاظت ساکنان خانه استفاده می‌شود که استفاده از این اشیا باید در موارد مشخص و یا آگاهی کامل از اهمیت نمادین آن انجام گیرد. طبیعت همواره زیباترین و کامل‌ترین الگوها را در اختیار انسان‌ها قرار می‌‌دهد پس برای موفق شدن در این کار هم، بهترین الگوی شما چه در انتخاب رنگ‌ها و چه در چیدمان وسایل اتاق‌تان طبیعت است. علاوه بر این شما می‌توانید به جای گم شدن در میان انبوهی از کتاب‌ها و جزوات مربوط به رنگ‌شناسی با نگاهی ساده اما دقیق به چگونگی در کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها در طبیعت، زیباترین ترکیبات رنگی را متناسب با فضای اتاقتان ایجاد کنید. با توجه به همه آنچه که در بالا گفته شد بهترین توصیه‌ای که می‌توانم نهایتا به شما برای طراحی و تغییر دکوراسیون اتاقتان بکنم این است که ابتدا سعی کنید اطلاعات پایه‌ای لازم را در این زمینه کسب کنید و قبل از هر چیز به قلب خودتان و احساسات درونی‌تان عمیقا توجه کنید نه به سخنان دوستان، علایق پدر و مادرتان و یا سلیقه اطرافیان دیگرتان، به خودتان و احساسات خودتان و سلیقه خودتان اعتماد کنید چرا که نهایتا این شمایید که باید در این اتاق زندگی کنید.



- به هیچ عنوان درست نیست کسانی که به سختی به خواب می‌روند، اتاق خوابشان رو به غرب باشد، در حالی که اتاق‌های رو به طلوع برای کسانی که بیدار شدن برایشان سخت است، ایده‌آل‌است.
- جایی که تختخواب‌تان را قرار می‌دهید بسیار حیاتی است. زیرا شما حدود یک سوم زندگی‌تان را در آن سپری خواهید کرد. بهتر است سرتان به طرف دیوار باشد تا دیوار از آن حمایت کند و به طرف در دید داشته باشید. اگر میزهای دارای رومیزی پارچه‌ای کنار تخت باشد و تابلویی پشت تخت آویزان باشد، محیط را آرام می‌کند. از تصویرهای نامناسب یا شلوغ باید اجتناب شود، این اتاق تقارن و مناسبت خوبی دارد، میزهای متناسب کنار تخت رابطه مثبت را تقویت می‌کند.
- هنگام شب آینه‌های روی در کمدها یا میز آرایش را با پرده روشن بپوشانید، چون هنگام خواب باید انرژی‌های موجود در اتاق آرام باشند، چرا که آینه آنها را گسترش می‌دهد.
- تختخواب‌های دارای قاب فلزی، امواج الکترومغناطیسی لوازم برقی و سیم‌کشی خانه را تشدید می‌کند، تختخواب‌های چوبی بهتر هستند.
- برای ملافه‌ها، پتو و روبالشی‌ها از مواد طبیعی استفاده کنید.
- اتاق خواب هر چه کوچک باشد، متناسب و ایده‌آل‌تر است.
- رنگ‌های سفید و کرم روشن، بهترین رنگ برای اتاق خواب است، هر رنگی که کمرنگ باشد، اتاق خواب شما را آرام خواهد کرد.
 
بالا