[مبانی رنگ] نکته هایی کاربردی درباره رنگ در آشپزخانه

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
امروزه اهل خانه بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانند و در حال حاضر دیگر این فضا فقط مکانی برای پخت غذا نمی‌باشد تا جایی که آشپزخانه‌هایی که دارای فضای بیشتری هستند به قلب خانه تبدیل شده‌اند.
آشپزخانه مکانی راحت و صمیمی است که زمان زیادی را در آنجا می‌گذرانیم به همین جهت تمایل داریم تا آنجا که می‌شود این فضا را دلنشین و دوست داشتنی بسازیم. این مکان بخش مهمی از هر خانه می‌باشد که کارهای بسیاری در آن انجام می‌شود پس مهم است که از رنگ‌های روشن و شاد و پرانرژی در آن استفاده کنید.
اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های مختلف برای دیوارها ندارید، می‌توانید از تک رنگ‌های شاد استفاده کنید. با این حال استفاده کردن از رنگ‌های گوناگون باعث ایجاد تقابلی زیبا میان رنگ‌ها می‌شود که می‌تواند تاثیر زیادی در مدرن کردن آشپزخانه داشته باشد. رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز حس زنده بودن و انرژی را به افراد خانه القا میکند. هر زمان که حس کردید نیاز به یک تغییر در روح آشپزخانه دارید ، پیشنهاد ما به شما تغییر رنگ در این فضا می‌باشد که می‌توانید با جایگزین کردن رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در رنگ‌آمیزی جذابیت تازه‌ای به آشپزخانه خود بدهید. اگر در طرح و رنگ اصلی دیوارها و کاشی‌ها از نقش‌ها و خطوط متفاوتی استفاده شود بر جذابیت این فضا افزوده می‌شود به همین دلیل انتخاب یک طرح زیبا برای استفاده از کاشی در فضای آشپزخانه مهم به نظر می‌رسد.هرچند که امروزه جایگزین های بسیاری برای کاشی نیز وارد بازار شده است.
در ادامه به بررسی چند رنگ مهم و پرکاربرد در آشپزخانه های امروزی میپردازیم .

رنگ سفید
سفید رنگی خنثی می‌باشد که مناسب برای آشپزخانه‌هایی با فضای کوچک است زیرا در بزرگتر نشان دادن این فضا بسیار موثر می‌باشد. این رنگ دارای آرامش است که می‌تواند در روشن تر نشان دادن رنگ‌های دیگر بسیار تاثیر داشته باشد. مسئله مهم در انتخاب رنگ سفید این نکته است که همیشه باید آن را تمیز و پاکیزه نگه داشت.




رنگ‌ قهوه‌ای
این رنگ، رنگ چوب است که در طبیعت به وفور وجود دارد. به دلیل اینکه درب‌های کابینت‌ها،امروزه اکثرا از چوب و فرآورده‌های چوبی ساخته می‌شوند، وجود رنگ قهوه‌ای جلوه‌ای از طبیعت را برای ما به ارمغان می‌آورد. این رنگ در هیچ زمانی از مد نمی‌افتد و باعث خستگی چشم نیز نمی‌شود. استفاده از طیف‌های متنوع رنگ قهوه‌ای و ترکیب این رنگ با رنگهای هم خوانواده یا هم طیف میتواند از یکنواخت شدن دکور آشپزخانه جلوگیری کند و به حرکت چشم در فضا کمک کند.





رنگ مشکی
وجود طیف‌های متفاوت این رنگ، تنوع زیادی را به وجود می‌آورد و کاربرد آن برای کابینت‌ها می‌تواند فضایی مدرن را به وجود آورد. استفاده زیاد از این رنگ توصیه نمی‌شود زیرا محیط را خسته کننده و دلگیر می‌کند. در کنار آن می‌توان از رنگ‌های شاد و گرم استفاده کرد چرا که این رنگ به تمام رنگهایی که در کنار آن استفاده شود قوام و پختگی خاصی می بخشد .
رنگ مشکی بدلیل اینکه از طیف گوناگونی از رنگهای خاکستری تشکیل شده با تمام این رنگها و رنگهایی که در خود درجاتی از خاکستری را داشته باشند ترکیب خوبی را ایجاد میکند .
رنگ مشکی در ترکیب با رنگ سفید و هم خوانواده های آن نیز بدلیل ایجاد کنتراست ترکیب خوب و مدرنی به آشپزخانه میدهد.
به یاد داشته باشید که با استفاده از این رنگ به نورپردازی حساب شده ای نیز احتیاج خواهید داشت .




رنگ زرد
رنگ زرد رنگی اشتهاآور و گرم می‌باشد که برای مکانی مانند آشپزخانه بسیار مناسب به نظر می‌رسد که باعث ایجاد انرژی در ما می‌شود و خستگی کار زیاد را از بین می‌برد.
همچنین بدلیل همرنگی با نور خورشید باعث القای حس گرما میشود که برای خنثی سازی آن استفاده از رنگهای سرد در بعضی قسمتها توصیه میشود.
این رنگ تا 30% از نورهای موجود را بازتاب میدهد که برای آشپزخانه هایی با نور کم گزینه مناسبی میباشد و در آشپزخانه هایی که دارای پنجره مناسب باشند زمان استفاده از نورهای مصنوعی را پایین میاورد.
امروزه طیف های گوناگونی از این رنگ در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد ، از لیمویی گرفته تا زرد تیره یا انبه ای .



رنگ قرمز
یک رنگ بسیار مناسب برای این فضا می‌باشد. علاوه بر اینکه تحریک کننده اشتها در افراد می‌باشد، باعث ایجاد انرژی و یک حس خوب و شاد در انسان می‌شود.
البته تکرار زیاد این رنگ بر روی اعصاب تاثیر منفی میگذارد ، پیشنهاد میشود در کنار آن با رنگاهای مناسب مانند آبی یا سبز تاثیر این رنگ را کمتر کنید.



رنگ نارنجی
از آنجا که رنگ نارنجی، ویژگی‌هایی نظیر رنگ قرمز را دارا می‌باشد به استفاده از آن در آشپزخانه توصیه می‌شود. این رنگ تاثیر به سزایی بر سیستم عصبی انسان دارد که به این دلیل پیشنهاد می‌شود با رنگ‌های خنثی استفاده شود.
البته تاثیر منفی آن بر اعصاب بسیار کمتر از رنگ قرمز میباشد .
بدلیل قابلیت ترکیب پذیری این رنگ با رنگهای دیگر و فضای فانتزی که این رنگ ایجاد میکند محیط آشپزخانه برای کودکان بسیار گیرا و شادی آور میشود.










منبع:
kishmehr.org
 
بالا