[مبانی رنگ] رنگ بنفش

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بنفش رنگ عرفان و معنويت است. بنفش در هر طيفی كه باشد الهام‌بخش و رنگ شاه‌زادگان، ‌پادشاهان، و ملکه‌هاست. بنفش سير در اصل تركيبی از رنگ‌های آبی و قرمز است كه ويژگی‌های هر دو رنگ را يك‌جا در بر دارد. تندی قرمز به‌واسطه آرامش و خنكی آبی فروكش می‌کند و به حس تازه تبديل می‌شود و شما را به آرامش و رهايی دعوت می‌نمايد.
به همين دليل است كه در بيمارستان‌های روانی و مطب روان‌شناسان اغلب از بنفش ملايم يا همان بنفش ياسی استفاده می‌شود. بنفش ملايم احساس ترس را كاهش می دهد و مشغله‌های فكری آزاردهنده را تعديل می‌نمايد. وقتی بنفش در كنار سفيد قرار می‌گيرد سمبل خالص‌بودن و تواضع است. در فرهنگ چين بنفش رنگ روياپردازان و فيلسوفان است و نشانه صداقت، وفاداری، و عشق است. علم رنگ‌شناسی ثابت كرده است كه بنفش آثار ترس و شوك‌های روحی را پاك می‌کند و در اين زمينه مانند اشعه ماورای بنفش عمل می‌نمايد.
از به‌كاربردن بنفش در دكوراسيون داخلی خانه خود اجتناب نكنيد.



این آپارتمان با کلکسیونی از صندلی‌های تابه‌تا به رنگ‌های مختلف و رومبلی‌های بنفش، کاغذ دیواری، و قالی بنفش طراحی شده است. تابلوهای نقاشی اثر مارسل ورتز هم دیوارهای راه‌راه را مزین کرده‌اند.





در اتاق نشیمن این منزل در واشینگتن دی. سی. رنگ بنفش به روش‌های مختلف به‌کار رفته است. کاناپه مخملی و پرده‌های حریر خاکستری در کنار صدف‌ها، ظروف سفالی، و مبل‌های زیبا در واقع زیبایی سایه‌های بنفش را به نمایش گذاشته‌اند.





در این آپارتمان پاریسی از پالت رنگی خاصی برای ایجاد حال و هوایی شیک استفاده شده است. سایه‌روشن‌های متعدد رنگ بنفش روی دیوارها، روتختی، ملحفه‌ها، و پرده حریر گویی مخصوصا با تابلوی نقاشی ست شده‌اند. لوستر رنگی نیز این صحنه را تکمیل کرده است.





حمام و دست‌شویی این منزل دیوار گچی ونیزی به رنگ آلوئی روشن دارد. طراح دکوراسیون این خانه، لیختن کریگ، از نور طبیعی اتاق از پنجره بهره برده و پرده‌های سبکی را به پنجره زده است و کابینت‌ها را آینه‌ای کرده تا فضا روشن‌تر شود.





ویکتوریا هاگان طراح دکوراسیون، برای کتاب‌خانه خانه‌ای تاریخی در منهتن، رنگ بنفش را انتخاب کرده است. تابلوی نقاشی، قالی، و کاناپه‌ها همه سایه‌هایی از رنگ بنفش دارند که به خوبی با هم هماهنگ هستند.





دیوارهای بنفش آمیتیس شاید انتخاب غافلگیرکننده‌ای برای اتاق نهارخوری باشند، ولی در این خانه که به زیبایی انتخاب شده است. مبل‌های سبک قدیمی ‌به رنگ آبی روکش شده‌اند و ظروف چینی سفید و آبی تقابل زیبایی با رنگ دیوار یافته‌اند.





جیمی ‌در یک طراح دکوراسیون، این اتاق خواب موجود در آپارتمانی در منهتن را با سایه‌های جالبی از رنگ بنفش تبدیل به پناه‌گاهی آرامش‌بخش کرده است. یک صندلی با روکش مرجانی رنگ و دو آباژور به همان رنگ، در این اتاق کنتراست ایجاد کرده است.





به لطف سایه‌های مختلف رنگ بنفش و جنس و بافت زیبای پارچه‌های مختلف، این اتاق خواب با دیوارهای یاسی رنگ و رومبلی‌های براق و زیبا، سبک جالب و شادی یافته است.





وقتی رنگ بنفش با رنگ‌های خنثی ترکیب شود به چشم می‌آید. دو صندلی با روکش کرم در این اتاق زیبایی رنگ بنفش را چشم‌گیرتر کرده‌اند.





طراحان و دکوراتورهای این اتاق نشیمن از تکنیک انعکاس آینه‌ای استفاده کرده‌اند. دیوارهای بنفش آمیتیس و قالی‌ها، پس‌زمینه شیکی برای وسایل سبز و آبی اتاق درست کرده‌اند. آباژورها و تابلوی نقاشی هم به ایجاد تقارن در اتاق کمک کرده است.


منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه
 
بالا