[مبانی رنگ] انتخاب بهترین رنگ تاکیدی - تزئینی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
از اینکه چه رنگ‌هایی در یک اتاق به هم می‌آیند مطمئن نیستید؟ در این یادداشت ترکیب‌هایی را برای حالات و تاثیرات مختلف به شما پیشنهاد می‌دهیم.

نویسنده: یانیک سیمارد (Yanic Simard)


انتخاب رنگ مورد علاقه کار ساده‌ای است. انتخاب یک طرح رنگی حاصل از دو رنگ برای خانه شما؟ نه چندان کار ساده نیست. در این مورد به سادگی اشتباه خواهید کرد و ناامیدی حاصل از نرسیدن به نتیجه می‌تواند یک سطل رنگ سفید را به سادگی در دستانتان بگذارد و باعث شود همه جا را در نهایت ناامیدی سفید کنید. اما نباید به خستگی و ناامیدی جایی برای جولان بدهید. جوینده همیشه یابنده است. در این یادداشت به شما خواهم گفت چگونه برای شش رنگ اصلی و شش رنگ فرعی یا ثانوی بهترین رنگ‌های تاکیدی را انتخاب کنید.





بیایید پیش از اینکه شروع کنیم نگاهی سریع به چرخه رنگ بیندازیم.

رنگ‌های اصلی (اولیه):
زرد، قرمز و آبی
رنگ‌های فرعی (ثانویه): سبز، نارنجی و بنفش
رنگ‌های مکمل: رنگ‌هایی که در چرخه رنگ روبه‌روی هم قرار می‌گیرند مانند سبز و قرمز یا زرد و بنفش.







رنگ‌های اصلی

دیوارهای زرد و تزئینات آبی. به لحاظ علمی زرد روشن‌ترین و درخشان‌ترین رنگ‌هاست و طبیعتی گرم دارد. کلاسیک‌ترین جفت برای این رنگ آبی سرد است؛ آبی کمترین انرژی ممکن را نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد. چه شما فام‌های ملایم و خاموشی از این رنگ‌ها را انتخاب کنید یا یک لیمویی اشباع را با یک آبی لاجوری بسیار پرمایه جفت کنید، هم نشینی یک زرد گرم با یک آبی تیره‌تر و سردتر فضا را از نظر بصری متعادل نگه می‌دارد.






دیوارهای زرد و تزئینات بنفش. برای یک پیشنهاد جذاب‌تر، استفاده از گزینه‌های مکمل (استفاده از رنگ‌هایی که در چرخه رنگ روبه‌روی هم قرار می‌گیرند) می‌تواند ظاهری واقعا به روز و کاملا نمایشی بسازد. تنها به این عکس نگاه کنید و ببینید چگونه گزینه‌های بنفش رنگ در مقابل زرد ملایم دیوارها خودنمایی می‌کنند. توصیه من انتخاب زردی رنگ پریده و کم رنگ است و یا اینکه از هر کدام این دو رنگ مقدار بسیار کمی را در فضا پخش کنید و در کنارشان رنگ‌های خنثایی را به کار ببرید تا طرح نهایی را از شلوغ کاری نامطلوب دور نگه دارد. نتیجه کار برایتان همچون عصاره‌ای از یک بهار باشکوه خواهد بود.




دیوارهای آبی و تزئینات زرد. تا وقتی که زرد به عنوان رنگ اصلی به خوبی با آبی در نقش رنگ مکمل هماهنگ و جفت می‌شود، کاملا طبیعی خواهد بود که از این ترکیب استفاده کنید چرا که هنوز هم انتخابی درست به شمار می‌رود. در واقع می‌توانم به شما بگویم نتیجه حتی می‌تواند از این هم بهتر باشد. هنگامی که دیوارهای آبی (یا در این مورد خاص (عکس بالا) کابینت‌های آبی) را با تزئینات زرد رنگ جفت می‌کنید، با اطمینان خاطر تمام می‌توانید آبی پرمایه‌ای را در کنار زرد خالص کاملا اشباعی به کار ببرید، بی‌آنکه فضایتان سنگین شود. پس زمینه آبی رنگ به سادگی لکه‌های زرد رنگ را در خود جای می‌دهد. آبی رنگی بسیار زنده و پرشور است که در نتیجه نبایست هیچ ترسی از شلوغ کاری یا اغراق داشته باشید.




دیوارهای آبی و تزئینات آبی. کیفیت سیال و مرموز رنگ آبی آن را تبدیل به انتخابی عالی برای طرحی تک رنگ می‌سازد، ترکیبی از تنالیته‌های آبیبیآبی را انتخاب کنید و اجازه بدهید تا مکمل یکدیگر باشند. اگر در مورد انتخاب رنگ‌های گرم اعتماد به نفس کافی ندارید، می‌توانید آبی را به سادگی با آبی‌های بیشتر (انواعی از آبی-سبزها و نیلی‌ها) جفت کنید تا سایه‌هایی از اقیانوس به درون یکدیگر رسوخ کنند.




دیوارهای قرمز رنگ و تزئینات سفید رنگ. قرمز خارج از دایره رنگ نیز یک زندگی مختص به خود دارد. انرژی بسیار زیادی دارد و با معانی نمادین بسیاری (عشق، میل زیاد، آتش، رغبت و ولع) پیوند خورده است که جفت شدنش را با دیگر رنگ‌ها سخت می‌کند. از این رو یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها جفت کردن قرمز با سفید تمیز و یکدست برای اجتناب از هر گونه آشفتگی است. حتی هنگامی که قرمز تنها برای یکی از دیوارها به کار می‌رود، قدرتمندترین رنگ در فضای مذکور خواهد بود در نتیجه اگر از کاری که مطمئن نیستید، آن را به عنوان رنگ اصلی در نظر بگیرید و نه یک ترکیب تزئینی کامل کننده فضا.




دیوارهای قرمز در کنار تزئینات آبی رنگ. آبی تیره دوباره در کنار دیوارهای قرمز رنگ به قصد نجات شما خواهد آمد. حتی هنگامی که گرمای قرمز و سردی آبی ممکن است این تصور را ایجاد کنند که در دو سوی مخالف یک طیف قرار گرفته‌اند و مکمل واقعی قرمز سبز است، آبی همچنان نقشی قابل اعتماد را بازی خواهد کرد و مانعی در مقابل جلوه نمایشی ترکیب شما نخواهد بود.



دیوارهای آبی، تزئینات قرمز رنگ در کنار خودنمایی لکه‌های زرد. نکته‌ای خاص رنگ‌های اصلی: ترکیب سه‌گانه‌شان سنتی بی‌زمان و نامحدود است که از کارهای هنری کهن تا آپارتمان‌های فوق مدرن امروز می‌تواند به شایستگی جایی را پیدا کند. کار را با دیوارهای آبی شروع کنید، سپس لکه‌های ملایم قرمز را (در یک یا دو قطعه مبلمان) به آن اضافه کنیم و سپس یک، دو یا سه قطعه کوچک زرد رنگ را به ترکیب اضافه کنید!




ادامه دارد....

منبع:newnice.ir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
ادامه....

ادامه....

رنگ‌های ثانویه

دیوارهای نارنجی و تزئینات سبز. نارنجی، به عنوان ترکیبی از زرد و قرمز، یکی از جمله بحث برانگیزترین رنگ‌هاست چرا که در این رنگ گرمای قرمز با درخشندگی زرد به شکلی ترکیب می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده انگاشت. آبی مکمل مستقیم زرد است. اگر مایلید کمی از درخشندگی زرد را کم کنید، از یک سبز چمنی استفاده کنید؛ بی‌آنکه حمله مستقیمی به این ستاره محفل بکند، مقدار آرامش بیشتری به فضا خواهد بخشید.



دیوارهای بنفش، تزئینات بنفش. بنفش، همچون آبی، رنگی است که با رنگ‌های هم خانواده‌اش عملکرد بسیار خوبی دارد. هنگامی که به عنوان رنگ اصلی استفاده می‌شود، اگر تیره باشد رنگی مسلط برای به وجود آوردن جلوه‌ای مجلل و سنگین است و اگر رنگ پریده باشد تنالیته خاکستری رنگی است که برای به وجود آوردن حس و حالی کودکانه مناسب است. می‌توانید مقداری قرمز-بنفش و تنالیته نیلی را در کنار آن جای بدهید تا آن را از تک رنگ شدن نجات بدهید و حضور مسلطش را کم کنید.



دیوارهای بنفش و تزئینات زرد رنگ. در کنار یک بنفش بسیار ملایم، یک زرد طلایی خاکی، ترکیبی از وهم و انرژی ایجاد خواهد کرد بی آنکه حالتی کارتونی‌وار به فضا بدهد. تنها به خاطر داشته باشید که برای اجتناب از رسیدن به یک طرح رنگی یگانه، حتما رنگی تاکیدی را به این فضا اضافه کنید.





دیوارهای سبز به همراه تزئینات آبی، بنفش و ارغوانی. حرکت رنگ در این اتاق از سبز به آبی مشابه و از ارغوانی به بنفش است. در هر مورد رنگی را که چشمگیرتر است، سبز طبیعی انعطاف‌پذیری متعادل می‌کند (از جمله گل‌های درون گلدان و شاخ و برگ‌های کنار آن) که در نتیجه فضا سرشار از رنگ‌های مختلف است اما حضور مسلط و تحمیل کننده‌ای ندارند. استفاده از رنگ‌های نیمی از چرخه رنگ جذابیت‌های زیادی را به دنبال دارد و در عین حال انرژی‌های متفاوتی را با کیفیت‌های مختلف به یکدیگر گره می‌زند.



دیوارهای صورتی و تزئینات سبز. با اینکه صورتی تنها یکی از سایه‌-رنگ‌های رنگ قرمز است اما نیمه‌ای مخصوص به خود دارد و شاید به همین دلیل است که نامی مخصوص به خود نیز دارد. جفت کردن صورتی با سبز سنت حاضر و آماده و دور و درازی است که فضایی شاد، مثبت و پر از انرژی می‌سازد. این ترکیب و طرح رنگ حتی به واسطه وجود دو رنگ کاملا مخالف (و روبه‌روی هم در چرخه رنگ) به نام مکمل خوانده نمی‌شود و در دسته‌ای خاص خود جای می‌گیرد.



رنگ‌های مکمل
مانند همنشینی سبز و صورتی، راهکار همیشه مطمئنی برای ساخت یک طرح مکمل وجود دارد (که مهمانانتان در همه حال از آن تعریف خواهند کرد) دال بر اینکه اجازه بدهید یک رنگ اصلی، در ترکیب رنگی خاموش همیشه نقس اول را بازی کند. ترجیح بر این است که در اندازه کم و نقوشی محدود از آن استفاده کنید تا به عنوان یک رنگی تاکیدی به خوبی بدرخشد و جلوه نمایی کند. با این کار مطمئن می‌شوید با کمی تاکید بر لبه‌های و کناره‌ها ظاهری زنده به اتاق بخشیده‌اید.



دیوارهای سفید در کنار انواع رنگ‌ها. هنگام انتخاب رنگی تاکیدی برای سفید، هیچ انتخابی اشتباه نخواهد بود. اما با این حال برای رسیدن به ترکیبی خوب که شلوغکاری نداشته باشد بهترین کار این است که حداقل یک رنگ را به عنوان رنگ مسلط در نظر بگیرید و باقی رنگ‌ها را نسبت به آن انتخاب کنید. از پارچه یا دستبافتی شاد یا یک تابلوی نقاشی به عنوان منبع الهام استفاده کنید، رنگ‌های درون تابلو را برای انتخاب پارچه‌ها یا منسوجاتی مانند رومبلی‌ها مد نظر قرار بدهید و به این طریق رنگ‌های تاکیدی را در سرتاسر فضای اتاق پخش کنید.



دیوارهای خاکستری و تزئینات طلایی. اگر به نظرتان هیچ رنگ تاکیدی مناسب فضایی که دارید نیست، اضافه کردن عناصری طبیعی مانند طلایی یا سبزی طبیعی است. هر دو به طرح‌هایی بر اساس خاکستری‌های شسته-رفته و انواع کرم‌ها (و در اصل هر رنگی در طیف) بی‌آنکه سیالیت فضا را به هم بزنند، عمق می‌بخشند.


منبع:newnice.ir
 
بالا