[مبانی رنگ] آشنایی با سیستم های رنگی کلاسیک در طراحی داخلی

mars

کاربر بیش فعال
رنگ ها بسیار ساده هستند. اولین چیزی که در روزها و ماه های ابتدایی زندگی توجه ما را به خود جلب می کند و اولین کلماتی که در دایره لغات اکثر ما جای گرفته است. اما وقتی که قرار به استفاده درست از آنها باشد تمام سادگی ها تبدیل به پیچیدگی می شود.

حساسیت رنگ ها به این دلیل است که آنها مفاهیمی را انتقال می دهند و ترکیب آنها تاثیرات متفاوتی را بر مخاطب می گذارد. هر رنگی مناسبتی دارد و حسی را منتقل می کند و هارمونی رنگ ها نقشی اساسی را در این ارتباط بازی می کند.

شاید بیشترین زمانی که ما به رنگ ها توجه می کنیم زمان خرید لباس یا تجهیزات منزل باشد. از خود سوال می کنیم این پیراهن آبی به این شلوار قهوه ای می آید یا زیادی تیره است؟ بهتر نیست وسایل آشپزخانه را صورتی کنیم؟ فرقی نمی کند که شما در چنین موقعیتی قرار دارید و یا قصد طراحی یک وب سایت را دارید، انتخاب رنگ صحیح روش خودش را دارد و با ساختاری منطقی قابل انجام است.


[h=3]سیستم Monochromatic یا طراحی تک رنگ[/h]
طراحی تک رنگ با همانطور که از اسمش پیداست بر پایه استفاده از یک رنگ خاص و با تغییر در میزان شفافیت و تیرگی و میزان غلظت رنگ انجام می شود. رنگ ها در این سیستم به سادگی با یکدیگر هماهنگ می شوند و اثری آرامش بخش را بر مخاطب خواهند داشت. چشم ما با این سیستم رنگی بسیار راحت است. به خصوص زمانی که از رنگ سبز و آبی استفاده شود. این سیستم رنگی برای انتقال یک حالت کلی بسیار مناسب است در این سیستم می توانید ترکیبی از رنگ های اصلی را با رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید و خاکستری به وجود آورید. اما در این سیستم شاخص کردن برخی المان ها که مهمتر هستند کار راحتی نیست و اگر در طراحی شما المان هایی با درجه اهمیت متفاوت وجود داشته باشند باید از سایر سیستم ها استفاده کنید.




[h=3]نقاط مثبت:[/h] مدیریت سیستم تک رنگ بسیار ساده است و معمولا به لحاظ بصری یک دست و زیبا به نظر می رسد.




[h=3]نقاط منفی:[/h] کنتراست رنگ ها در این سیستم رنگی بسیار کم است و در مقایسه با سیستمی مانند رنگ های مکمل، طرحی خنثی و ساکن محسوب می شود.

[h=3][/h]
[h=3]نکات مهم:[/h] ۱. در این سیستم برای بالا بردن زیبایی از سایه ها و ته رنگ و تنالیته رنگ های اصلی استفاده کنید.

۲. از این سیستم رنگی برای نشان دادن تفاوت های بسیار ظریف با حفظ سادگی و ظرافت استفاده می شود.





[h=3]سیستم Analogous یا رنگ های همپایه[/h]

در این سیستم رنگی از رنگ هایی که در دایره رنگ در مجاورت هم قرار دارند استفاده می شود. یک رنگ به عنوان رنگ غالب انتخاب می شود و رنگ های مجاور به کمک رنگ اصلی می آیند تا طرحی زیبا تر به وجود آید. این سیستم رنگی بسیار شبیه سیستم مونوکروماتیک است اما اختلاف بیشتری را نشان می دهد.

[h=3][/h]
[h=3]نقاط مثبت:[/h] کار با رنگ های مجاور به سادگی سیستم تک رنگ است با این تفاوت که قدرت بیشتری را به طراحی شما می دهد.

[h=3][/h]
[h=3]نقاط منفی: [/h] در این سیستم هم ما با ضعف در کنتراست رنگ ها مواجه هستیم و پویایی طرح در مقایسه با روش های دیگر کم خواهد بود.




[h=3]نکات مهم:[/h] ۱. در این سیستم از رنگ های متعدد بپرهیزید زیرا ممکن است هارمونی و هماهنگی طراحی شما را بر هم بزند.

۲. از استفاده هم زمان رنگ های سرد و گرم دوری کنید.



[h=3]سیستم Complementary یا رنگ های مکمل[/h]

در این سیستم رنگی از دو رنگ که در دو طرف دایره رنگ قرار دارند استفاده می شود. طرح شما زمانی زیباتر می شود که یک رنگ گرم را در کنار یک رنگ سرد قرار می دهید به عنوان مثال ترکیب رنگ قرمز با آبی یا سبز. تضاد و کنتراست رنگ ها در این شیوه در بالاترین سطح خود قرار دارد.



در این سبک شما باید یک رنگ را به عنوان رنگ غالب انتخاب کنید و رنگ مکمل را برای نشان دادن تاکید و تکمیل طراحی به کار ببرید. استفاده از یک رنگ به عنوان پس زمینه و رنگ مکمل برای شاخص کردن موارد مهم بر روی رنگ اصلی، ترکیبی را ایجاد می کند که توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

[h=3][/h]
[h=3]نقاط مثبت:[/h] در این سیستم رنگی بالاترین سطح کنتراست را بین تمام روش ها داریم. این روش برای جلب توجه مخاطب بسیار مناسب است و در این زمینه از همه ترکیب ها موفق تر عمل می کند.



[h=3]نقاط منفی:[/h] رعایت تناسب و رسیدن به ترکیب مطلوب در این روش به مراتب سخت تر از سیستم های قبلی است. مخصوصا زمانی که از رنگ های اشباع گرم استفاده می کنید.



[h=3]نکات مهم:[/h] ۱. برای نتیجه بهتر باید رنگ های سرد را در مقابل رنگ های گرم قرار دهید به عنوان مثال ترکیب آبی و نارنجی.




۲. اگر از رنگ های گرم برای تاکید در طراحی استفاده کردید می توانید از رنگ های سرد اشباع برای ایجاد تاکید بیشتر استفاده کنید.




۳. تا می توانید از رنگ های اشباع گرم مانند زرد تیره و قهوه ای دوری کنید.



۴.استفاده از سیستم رنگ های مکمل جدا از هم، در حالی که امکانات این روش را در اختیار شما قرار می دهد طراحی شما را زنده تر می کند.



[h=3]سیستم Split complementary یا رنگ های مکمل جدا از هم[/h]

در این سیستم رنگی از یک رنگ، با دور رنگ از سمت دیگر دایره رنگی که مجاور هم هستند استفاده می شود. با این روش اختلاف بیشتری نشان داده می شود در حالیکه هماهنگی رنگ ها نیز راحت تر انجام می شود.



[h=3]نقاط مثبت:[/h] با این روش نشان دادن جزئیات بسیار ساده تر از روش های قبل خواهد بود و هماهنگی و دست یافتن به هارمونی بین رنگ ها نیز ساده تر انجام می شود و کنتراست رنگ ها با قدرت بیشتری انجام می شود.



[h=3]نقاط منفی:[/h] برقراری هارمونی و ترکیب رنگ مناسب در این روش نسبت به دو روش اول به مراتب سخت تر است و مهارت بیشتری را می طلبد.



[h=3]نکات مهم:[/h] ۱. از یک رنگ گرم و ترکیب رنگ های سرد مکمل در بین آن استفاده کنید. مثلا قرمز به همراه آبی و سبزآبی.



۲. از رنگ های گرم و اشباع مانند قهوه ای دوری کنید زیرا ممکن است ساختار رنگی شما را بر هم بزنند.



[h=3]سیستم Triadic یا سه گانه[/h]

در این سیستم از سه رنگ که در فاصله ای برابر از یکدیگر بر روی دایره رنگ قرار دارند استفاده می شود. این ترکیب رنگی در بین هنرمندان مشهور و محبوب است زیرا در عین ایجاد کنتراست رنگی مناسب، هماهنگی و هارمونی رنگ ها نیز حفظ می شود. البته میزان کنتراست در این شیوه به اندازه روش رنگ های مکمل نیست اما حفظ هارمونی و هماهنگی رنگ ها بسیار ساده تر انجام می شود.



[h=3]نقاط مثبت:[/h] در این روش کنتراست رنگ ها با حفظ هارمونی اتفاق می افتد.


[h=3][/h][h=3]نقاط منفی:[/h] در مقابل سیستم های complementary کنتراست کمتری ایجاد می شود.

[h=3][/h]
[h=3]نکات مهم: [/h] ۱. یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و آن را در حجم بیشتری به کار ببرید.




۲. از رنگ های پر زرق و برق استفاده نکنید.



[h=3]سیستم Tetradic یا مکمل چهارتایی (مستطیل)[/h]

این سیستم یکی از قدرتمند ترین ترکیب های رنگی است و از ترکیب چهار رنگ که دو به دو مجاور و مکمل هستند به وجود می آید. البته ایجاد هارمونی در این شیوه سخت تر می شود و اگر شما از هر چهار رنگ به یک نسبت استفاده کنید به احتمال زیاد هماهنگی طراحی شما بر هم خواهد خورد، پس باید یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و سایر رنگ ها برای تکمیل طراحی استفاده شوند.



[h=3]نقاط مثبت:[/h] در این شیوه بالاترین تنوع رنگی را در اختیار دارید.



[h=3]نقاظ ضعف:[/h] ایجاد هماهنگی و توازن در این روش از همه روش ها سخت تر است.



[h=3]نکات مهم:[/h] ۱. اگر طراحی شما نامتوازن به نظر می رسید از حجم یکی از رنگ ها کم کنید.




۲. از رنگ های اصلی به یک اندازه استفاده نکنید.



وقت تمرین فرا رسیده! حالا که با سیستم های رنگی اصلی آشنا شدید، سری به سایت مشهور www.colorschemedesigner.com بزنید و ترکیب رنگ های خود را به سادگی بسازید و از امکانات آن لذت ببرید. با این کار، این سیستم های رنگی را به راحتی به خاطر سپرده و از آنها استفاده خواهید کرد.






حسین نوذری
 
بالا