[ مباحث مقرارت ملی ساختمان ] دانلود > بخشنامه ها > آخرین اصلاحات>

ebrahim110

عضو جدید
مبحث مقررات ملي-انواع مدارك فني

مبحث مقررات ملي-انواع مدارك فني

مداركي كه اين گونه ضوابط را پيشنهاد مي كنند، از لحاظ حيث شكل و محتوا به سه گروه تقسيم مي شوند كه مشخصات هر گروه از نظر حدود تفضيلي بودن، اجباري يا اختياري بودن، قلمرو حوزه شمول هر يك با ديگري متفاوت است.

مقررات ملي ساختمان

مجموعه ضوابطي است كه بعنوان يك مبناي حداقل بايد در طراحي، اجرا و نگهداري ساختمان توسط طراحان، اجرا‌ كنندگان و بهره برداري رعايت شود. اين ضوابط بر هر گونه عمليات ساختماني نظير تخريب، نوسازي، تغيير كاربري، توسعه بنا، افزايش يا كاهش طبقات، جابجايي، تعمير اساسي و نظاير آن حاكم است و داراي اصول مشترك و متحد الشكل در سطح كشور است كه به اين اعتبار به آن مقررات ملي اتلاق مي شود. فروع تفصيلي آن ممكن است بر حسب مقتضيات محلي و اقليمي از منطقه اي به منطقه ديگر فرق كند.
حدود تفصيل: بسيار محدود است و در آن دستورالعمل هاي مستقيم و طراحي و اجرا وجود ندارد، بلكه بصورت كاملا اجمالي آنچه را كه بايد اجبارا بايد رعايت شود ذكر مي كند.
اجبار يا اختيار در استفاده: مقررات ملي ساختمان در قلمرو خود قابل اجرا است و به همين جهت لحن آن آمرانه بوده، فاقد جنبه‌هاي ارشادي و آموزشي است.
قلمرو: قلمرو مقررات ملي ساختمان كل كشور است و بايد قابليت اجرا در كليه مناطق شهري با هر نوع وضعيت اقتصادي و نيروي انساني را داشته باشد. لذا در اين مقررات تفاوتهاي اقليمي، اقتصادي و نظاير آن بايد رعايت و ملحوظ شود.
آئين نامه‌ها و مشخصات فني:

مداركي هستند كه در آنها دستورالعمل‌هاي مستقيم براي طراحي‌، اجرا و نگهداري ساختمانها و كيفيت فني كارهاي ساختماني را معين مي كنند و مشخصات آنها به شرح زير است‌:
حدود تفصيل: اين ضوابط و دستورالعمل‌ها به ميزاني كه اقتضاي موضوع باشد، تفصيلي خواهد بود و در آنها توضيحاتي براي روشن شدن مواد و ضوابط مندرج در مقررات ملي ساختمان ارائه مي شود.
اجبار يا اختيار در استفاده: آئين نامه ها و مشخصات فني به خودي خود اجباري نيستند، مگر آنكه در مدارك قانوني ديگر (نظير مقررات ملي ساختمان) به آنها ارجاع داده شود از اين طريق تمام با بخشي از آنها به ميزاني كه در مقررات ملي و مدارك لازم الاجراي ديگر ذكر شده، اجباري خواهد بود يا اينكه در قانون خاصي از آئين نامه‌‌ها الزامي گردند.
قلمرو: قلمرو حاكميت آئين نامه‌ها و مشخصات فني تابع مدارك قانوني‌اي است كه آنها را الزام مي‌كند، در غير اين صورت فاقد قلمرو خواهد بود.
استانداردها:

استانداردها حاوي ضوابط براي سه نوع الزام خاص مي باشند:
الف- ارائه ضوابطي براي تعيين حداقل مرغوبيت كالاها و مواد ومصالح، اجزا و قطعات ساختماني
ب- ارائه روش هاي آزمايش و كنترل مواد و مصالح
ج- ارائه آئين كاربرد و نحوه استفاده از مواد و مصالح
حدود تفصيل: استاندارد تفضيلي‌ترين نوع مدارك فني هستند و نبايد هيچ گونه سكوت و ابهامي در تعيين مشخصات كالاها و روش هاي آزمايش در آنها باقي مانده باشد.
اجبار يا اختيار در استفاده: استاندارها به خودي خود در اجباري نيستند، مگر آنكه مكانيزمهاي قانوني جداگانه‌اي آنها را اجباري كنند.
قلمرو: قلمرو استانداردهاي كل كشور است ، مگر آنكه در مدارك ديگري تعيين شود.
در كنار مدارك فوق مدارك ارشادي، آموزشي وجود دارد كه برخي از آنها عبارت است از :
شرح و تفسير


در اين مدارك به شرح و بسط مدارك ياد شده فوق مي پردازند. بندهاي مختلف مباحث مقررات ملي يا آئين نامه ها و مشخصات فني بطور مشروح بررسي مي شود و جزئيات اجرايي و طاحي براي نيل به هدف اصلي مدرك مورد بررسي، بطور كامل بيان مي شود. از نظر خصوصيات سه كانه ياد شده، تابع مدارك اوليه خواهد بود.
مدارك اقناعي

اين مدارك اختصاص به ارائه راه كارها و راه حلهاي مختلف طراحي و اجرا براي حصول به هدف مدارك فني و بر آورده ساختن هر يك از بندهاي آن دارد. در برخي موارد ممكن است كه راه كارهاي نختلفي ارائه شود و حتي مثالهاي توضيحي نيز ذكر گردد. خصوصيات سه گانه اين مدارك نيز تابع مدارك اوليه خواهد بود.



نظامات اداري

مجموعه مداركي هستند كه ضمن فراهم ساختن ضمانت اجرائي براي مدارك فني لازم الاجراء نظير مقررات ملي ساختمان، روابط عناصر دخيل در امر ساختمان و مراحل قانوني اقدامات احداث، توسعه بنا، تغيير كاربري، و ساير موارد به ساختمان را بيان مي كند.
بخشي از نظامات اداري ممكن است كه كليه روابط و ضوابط قانوني در آن تعيين شده باشد.
حدود تفصيل: نظامات اداري بطور تفصيلي تهيه مي شود، به نحوي كه كليه روابط و ضوابط قانوني در آن تعيين شده باشد.
اجبار و يا اختيار در استفاده: اين مدارك نه تنها لازم الاجراء هستند، بلكه خود ناظر بر اجراي ساير مدارك لازم الاجراء نيز مي باشند، بنابر اين جزء مدارك اجباري هستند.
قلمرو: قلمرو نظارات اداري كل كشور است و در صورت لزوم مقررات منطقه‌اي ويژه‌اي نيز با توجه به مسائل اقليمي، اقتصادي و نظاير آن پيش بيني خواهد شد.
فهرستهاي باز بيني (چك ليستها)

برگهايي هستند كه بطور خلاصه چگونگي اجراي هر يك از مدارك لازم الاجراء و كاربرد بندهاي آن در طراحي، اجرا و ... ساختمان در آن ذكر مي شود. بيان اين امر عمدتا جنبه پاسخ گويي به خواسته فهرست را دارد.
حدود تفصيل: فهرستهاي باز بيني بصورت اختصاصي تهيه مي شوند و حداكثر از چند برگ تجاوز نمي‌كند اما دامنه وسعت محتواي آنها، كل مداركي است كه كنترل آن مورد نظر است.
اجبار يا اختيار در استفاده: اين امر براي فهرست باز بيني هر يك از مدارك فني توسط نظامات اداري مشخص مي‌شود. اما فهرستهاي بازبيني عموما اجباري هستند.
قلمرو: قلمرو فهرستهاي باز بيني قلمرو مدارك اصلي آنهاست.
استانداردهاي ترسيم و ارائه مدارك ساختماني

اين استانداردها، روش هاي ترسيم و ارائه نقشه ها و مشخصات مختلف و ارائه ساير مدارك ساختماني از جمله دفترچه‌هاي محاسبات، گزارش‌هاي فني مانند گزارش مكانيك خاك را يكسان مي سازد.
حدود تفصيل: اين حدود در مورد استانداردهاي ياد شده به گونه‌اي است كه كليه ترسيمات، نقشه ها و مدارك را پوشش دهد. به عبارت ديگر بايد كاملا تفضيلي باشد.
اجبار و يا اختيار در استفاده: به لحاظ لزوم رعايت رويه واحد و ارائه نقشه ها، مشخصات و مدارك فني ساختمان، رعايت اين استانداردها اجباري است.
 

ebrahim110

عضو جدید
« قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان (1)

« قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان (1)

فصل اول ـ كلیات، اهداف و خط ‌مشی ::
ماده تعریف: نظام مهندسی و كنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آئین‌نامه‌ها، استانداردها و تشكلهای مهندسی، حرفه‌ای و صنفی كه در جهت رسیدن به اهداف منظور در این قانون تدوین و به مورد اجراء گذاشته می‌شود .
ماده اهداف و خط‌مشی این قانون عبارتند از :
1 - تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی .
2 - تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌های فنی و مهندسی در بخشهای ساختمان و شهرسازی .
3 - تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در كشور .
4 - ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره‌وری .
5 - بالا بردن كیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات.
6 - ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در این بخش .
7 - وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجراء و كنترل . آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره‌برداران از ساختمانها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره‌وری منابع مواد و انرژی و سرمایه‌های ملی .
8 - تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی .
9 - الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرحهای جامع و تفصیلی و هادی از سوی تمام دستگاههای دولتی، شهرداریها، سازندگان، مهندسین، بهره‌برداران و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش ساختمان به عنوان اصل حاكم بر كلیه روابط و فعالیتهای آنها و فراهم ساختن زمینه همكاری كامل میان وزارت مسكن و شهرسازی، شهرداریها و تشكلهای مهندسی و حرفه‌ای و صنوف ساختمان .
10 - جلب مشاركت حرفه‌ای مهندسان و صاحبان حرفه‌ها و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرحهای توسعه و آبادانی كشور .
ماده برای تأمین مشاركت هر چه وسیعتر مهندسان در انتظام امور حرفه‌ای خود و تحقق اهداف این قانون در سطح كشور سازمان نظام مهندسی ساختمان كه از این پس در این قانون به اختصار سازمان خوانده می‌شود و در هر استان یك سازمان به نام سازمان نظام مهندسی ساختمان استان كه از این پس به اختصار سازمان استان نامیده می‌شود، بق شرایط یاد شده در این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن تأسیس می‌شود. سازمانهای یاد شده غیرانتفاعی بوده و تابع قوانین و مقررات عمومی حاكم بر مؤسسات غیرانتفاعی می‌باشند .
ماده از تاریخی كه وزرات مسكن و شهرسازی با كسب نظر از وزارت كشور در هر محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخشهای ساختمان و شهرسازی كه توسط وزارت یاد شده تعیین می‌شود، مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است. این صالحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به كار مهندسی و در مورد كاردانهای فنی و معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال به كار كاردانی یا تجربی و در مورد كارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌شود. مرجع صدور پروانه اشتغال به كار مهندسی و پروانه اشتغال به كار كاردانی و تجربی وزارت مسكن و شهرسازی و مرجع صدور پروانه مهارت فنی وزارت كار و امور اجتماعی تعیین می‌گردد .
شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارك صلاحیت حرفه‌ای موضوع این ماده و چگونگی تعیین، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان آنها، در آئین‌نامه اجرایی این قانون معین می‌شود .
تبصره 1ـ وزارت مسكن و شهرسازی و وزارت كار و امور اجتماعی حسب مورد موظفند ظرف 10 سال از تاریخ ابلاغ این قانون با استفاده از همكاری شهرداریها، مهندسان و سازمانها و تشكلهای حرفه‌ای و صنفی شاغل در این بخشها دامنه اجرای این ماده را به كل كشور توسعه دهند. اهداف مرحله‌ای این امر و بودجه موردنیاز برای آموزش و آزمون اشخاص و سامان بخشیدن به صنوف و حرف فنی شاغل در این بخشها همه ساله در بودجه سالیانه دستگاه اجرایی مربوط پیش‌بینی خواهد شد .
تبصره 2ـ كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیرایرانی جهت انجام خدمات موضوع این قانون باید مدارك صلاحیت حرفه‌ای موقت دریافت دارند .
فصل دوم ـ تشكیلات، اركان، وظایف و اختیارات سازمان .
ماده اركان سازمان عبارت است از هر یك از سازمان استانها، هیأت عمومی سازمان، شورای مركزی سازمان، رئیس سازمان، شورای انتظامی نظام مهندسی .
ماده برای تشكیل سازمان استان وجود حداقل 50 نفر داوطلب عضویت از بین مهندسان حوزه آن استان كه دارای مدرك مهندسی در رشته‌های اصلی مهندسی شامل معماری، عمران، تأسیسات مكانیكی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیك باشند ضروری است .
تبصره 1ـ مهندس حوزه هر استان در این قانون به شخصی اطلاق می‌شود كه حداقل متولد آن استان یا 6 ماه ممتد پیش از تاریخ تسلیم درخواست عضویت، در آن استان مقیم باشد .
تبصره 2ـ هر یك از مهندسان در بیش از یك سازمان نمی‌توانند عضویت یابند .
ماده عضویت اشخاص حقوقی شاغل به كار مهندسی در رشته‌های اصلی و اشخاص حقیقی در رشته‌های مرتبط با مهندسی ساختمان در سازمان استان بلامانع است .
تبصره 1ـ رشته‌های مرتبط با مهندسی ساختمان به كلیه رشته‌هایی اطلاق می‌شود كه عنوان آنها با رشته‌های اصلی یاد شده در ماده 6 متفاوت بوده ولی محتوای علمی و آموزشی آنها با رشته‌های اصلی بیش از 70% در ارتباط باشد و فارغ‌التحصیلان اینگونه رشته‌ها خدمات فنی معینی را در زمینه‌های طراحی، محاسبه، اجراء، نگهداری، كنترل، آموزش، تحقیق و نظایر آن به بخشهای ساختمان و شهرسازی عرضه می‌كنند اما این خدمات از حیث حجم، اهمیت و میزان تأثیر عرفا همطراز خدمات رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان نباشد .
تبصره 2ـ حدود صلاحیت حرفه‌ای دارندگان مدارك تحصیلی دانشگاهی مرتبط با مهندسی ساختمان و عناوین این رشته‌ها توسط كمیسیونی متشكل از نمایندگان وزیر مسكن و شهرسازی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رئیس سازمان تعیین و به تصویب وزیر مسكن و شهرسازی می‌رسد. مرجع تطبیق عناوین مدارك تحصیلی كمتر از معادل لیسانس و تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای دارندگان آنها وزارت مسكن و شهرسازی است .
ماده هر سازمان استان دارای مجمع عمومی، هیأت مدیره، شورای انتظامی و بازرسان است و محل استقرار دایم دفتر مركزی آن در مركز استان می‌باشد. سازمانهای استان می‌توانند در سایر شهرهای استان و همچنین در مناطق مختلف شهرهای بزرگ مركز استان در صورت پیشنهاد شورای مركزی و تصویب وزیر مسكن و شهرسازی، در مركز استانهای مجاوری كه در آنها سازمان استان تأسیس نشده باشد، دفاتر نمایندگی دایر نموده و انجام تمام یا بخشی از وظایف مستمر سازمان در حوزه مربوط را به آن دفاتر محول كنند .
ماده مجمع عمومی سازمان استان از اجتماع تمامی اشخاص حقیقی عضو دارای حق رأی سازمان كه منحصر به دارندگان مدرك تحصیلی در رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان و رشته‌های مرتبط است تشكیل می‌شود و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است :
الف ـ انتخاب اعضای هیأت مدیره .
ب ـ استماع گزارش عملكرد سالیانه هیأت مدیره و اعلام نظر نسبت به آن .
ج ـ بررسی و تصویب ترازنامه سالانه سازمان استان و بودجه پیشنهادی هیأت مدیره .
د ـ تعیین و تصویب حق ورودیه و حق عضویت سالانه اعضا و سایر منابع درآمد برای سازمان بر اساس پیشنهاد هیأت مدیره .
هـ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری كه طبق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوط به عهده سازمان استان و در صلاحیت مجمع عمومی می‌باشد .
تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومی بطور عادی سالی یكبار و بطور فوق‌العاده به تعداد دفعاتی كه توسط مجمع عمومی در اجلاس عادی تعیین می‌شود، به دعوت هیأت مدیره تشكیل می‌شود .
هیأت مدیره ملزم به دعوت از نمایندگان وزیر مسكن و شهرسازی جهت شركت در جلسات مجمع عمومی می‌باشد و جلسات یاد شده با رعایت سایر شرایط مشروط به انجام دعوت یاد شده رسمیت خواهد یافت .
تبصره 2ـ در صورت تصویب هیأت مدیره سازمان استان، نمایندگان اشخاص حقوقی عضو سازمان می‌توانند به عنوان ناضر به جلسات مجمع عمومی دعوت شوند و در آن حضور یابند .
تبصره 3ـ بازرسان در اولین جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی و به پیشنهاد هیأت مدیره تعیین می‌شوند .
 

ebrahim110

عضو جدید
« قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان (2)

« قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان (2)

ماده 10ـ هر یك از سازمانهای استان دارای هیأت مدیره‌ای خواهد بود كه از بین اعضای داوطلب واجد شرایط در رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان برای یك دوره سه ساله انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیره بلامانع است .
ماده 11ـ شرایط انتخاب شوندگان هیأت مدیره سازمانهای نظام مهندسی به شرح زیر می‌باشد :
1 - تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
2 - نداشتن فساد اخلاقی و مالی و عدم اعتیاد به مواد مخدر .
3 - داشتن حسن شهرت اجتماعی و شغلی عملی به مهندسی و رعایت اخلاق و شئون مهندسی .
4 - نداشتن پیشینه كیفری و عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی .
5 - داشتن حسن شهرت در تعهد عملی به احكام دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
تبصره ـ اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابع احكام دین اعتقادی خود می‌باشند .
6 - دارا بودن صلاحیت علمی و حرفه‌ای به میزان مندرج در آئین‌نامه
ماده
12 ـ تعداد اعضای اصلی هیأت‌مدیره سازمان استان‌ها بین 5 تا 25 نفر متناسب با تعداد اعضا به تفكیك رشته های اصلی خواهد بود .
تبصره ـ در هر یك از رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان كه نماینده یا نمایندگانی در هیأت‌مدیره سازمان استان‌ها دارند، یك نفر به عنوان عضو علی‌البدل هیأت‌مدیره انتخاب خواهد شد .
نحوه شركت اعضاء علی‌البدل در جلسات هیأت‌مدیره در آیین‌نامه اجرایی این قانون معین خواهد شد .
ماده 13 ـ هیأت‌اجرایی انتخابات كه حسب مورد در هر استان متشكل از 3 تا 7نفر از اعضای سازمان است با نظارت وزارت مسكن و شهرسازی وظیفه برگزاری انتخابات را به عهده دارد. چگونگی انتخاب و تشكیل هیأت‌اجرایی و اختیارات و وظایف هیأت یاد شده به شرح مندرج در آیین‌نامه اجرایی این قانون خواهد بود .
تبصره 1ـ هیأت اجرایی انتخابات موظف است صلاحیت داوطلبان عضویت در هیأت‌مدیره را از مراجع صلاحیت‌دار استعلام و بررسی نماید .
تبصره 2ـ اولین دوره انتخابات هیأت‌مدیره بوسیله وزارت مسكن و شهرسازی برگزار می‌شود .
ماده 14ـ هیأت‌مدیره سازمان استان نماینده آن سازمان بوده و دارای هیأت‌رئیسه‌ای متشكل از یك رئیس، دو نائب رئیس و یك دبیر برای انجام وظایف خود به ترتیب مندرج در آئین‌نامه اجرایی خواهد بود و می‌تواند به تعداد لازم كمسیون‌ها تخصصی و دفاتر نمایندگی تأسیس نماید. تفویض اختیار هیأت‌مدیره به این كمیسیون‌ها و نمایندگی‌ها از مسئلیت آن هیأت نمی‌كاهد. رئیس‌ هیأت‌مدیره، رئیس سازمان استان نیز محسوب می‌شد .
ماده 15ـ اهم وظایف و اختیارات هیأت‌مدیره به شرح زیر است :
1 - برنامه‌ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی .
2 - برنامه‌ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه‌های مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط با آن.
3 - ارتقای دانش فنی و كیفیت كار شاغلان در بخش‌های ساختمان و شهرسازی از طریق ایجاد پایگاه‌های علمی، فنی، آموزش و انتشارات.
4 - همكاری با مراجع مسئول در امر كنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق صحیح مقررات ملی ساختمان و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی شهرها توسط اعضای سازمان حسب درخواست.
5 - نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرحها و فعالیتهای غیردولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح.
6 - مشاركت در امر ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به كار شاغلان در امور فنی مربوط به فعالیتهای حوزه‌های مشمول این قانون.
7 - دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه‌ای اعضا و تشویق و حمایت از فعالیتهای با ارزش و برگزاری مسابقات حرفه‌ای و تخصصی و معرفی طرحهای ارزشمند.
8 - تنظیم روابط بین صاحبان حرفه‌های مهندسی ساختمان و كارفرمایان و كمك به مراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع مناسب كارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی.
9 - كمك به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همكاری با وزارت مسكن و شهرساز در زمینه تدوین، اجرا و كنترل مقررات ملی ساختمان و استانداردها و معیارها.
10 - كمك به ارتقای كیفیت طرحهای ساختمانی، عمرانی و شهرسازی در محدوده استان و ارائه گزارش بر حسب درخواست، شركت در كمیسیون‌ها و شورای‌های تصمیم‌گیری در مورد اینگونه طرحها و همكاری با وزارت مسكن و شهرسازی و شهرداری‌ها در زمینه كنترل ساختمان و اجرای طرحهای یاد شده با استفاده از خدمات اعضای سازمان استان.
11 - ارائه خدمات كارشناسی فنی به مراج قضایی و قبول داوری در اختلافاتی كه دارای ماهیت فنی است.
12 - همكاری با مراجع استان در هنگان بروز سوانح و بلایای طبیعی.

13 - تأیید ترازنامه سازمان و ارائه آن به مجمع عمومی.
14 - معرفی نماینده هیأت‌مدیره سازمان استان جهت عضویت در كمسیونهای حل اختلاف مالیاتی در رسیدگی و تشخیص مالیات فنی و مهندسی اعضاء سازمان.
15 - تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در استان و پیشنهاد به وزارت مسكن و شهرسازی، مرجع تصویب مبانی و قیمت‌ خدمات مهندسی در آئین‌نامه اجرایی تعیین می‌گردد .
16 - سایر مواردی كه برای تحقق اهداف این قانون در آئین‌نامه اجرایی معین می‌شود .
تبصره 1ـ برای رسیدگی و تشخیص صحیح مالیات مشاغل فنی و مهندسی اعضای سازمان استان، نماینده هیأت مدیره سازمان در جلسات كمیسیونهای حل اختلاف مالیاتی آن استان شركت خواهد داشت .
تبصره 2ـ مفاد این ماده شامل چگونگی فعالیت وزارتخانه‌ها و سایر دستگاههای دولتی و كاركنان آنها در انجام وظایف محوله نمی‌شود .
ماده 16ـ به منظور گسترش همكاریهای حرفه‌ای و جلب مشاركت اعضا و كارشناسی دقیق‌تر مسائل ویژه هر یك از رشته‌های تخصصی موجود در سازمان اجازه داده می‌شود گروههای تخصصی مهندسان هر رشته، متشكل از اعضای سازمان در همان رشته تشكیل شود. چگونگی فعالیت و مدیریت گروهها به موجب آئین‌نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد .
ماده 17ـ هر سازمان استان دارای یك شورای انتظامی متشكل از یك نفر حقوقدان به معرفی رئیس دادگستری استان و دو تا چهار نفر مهندس خوشنام كه به معرفی هیأت مدیره و با حكم شورای مركزی سازمان نظام مهندسان ساختمان برای مدت 3 سال منصوب می‌شوند، خواهد بود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
رسیدگی بدوی به شكایات اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص تخلفات حرفه‌ای و انضباطی و انتظامی مهندسان و كاردانهای فنی بعهده شورای یاد شده است. چگونگی رسیدگی به تخلفات و طرز تعقیب و تعیین مجازاتهای انضباطی و موارد قابل تجدیدنظر در شورای انتظامی نظام مهندسی در آئین‌نامه اجرایی تعیین می‌شود .
تبصره ـ مراجع قضایی برای رسیدگی به شكایات و دعاوی مطروح علیه اعضای سازمان استان كه منشأ آنها امور حرفه‌ای باشد، بنا به درخواست مشتكی عنه یا خوانده می‌توانند، نظر كارشاسی سازمان استان محل را نیز خواستار شوند. هیأت مدیره مكلف است حداكثر ظرف مدت یك ماه از تاریخ وصول استعلام، نظر خود را بطور كتبی اعلام نماید و در صورت عدم اعلام نظر، مراجع مربوط می‌توانند رأساً به كار رسیدگی ادامه دهند. همچنین در سایر دعاوی كه موضوع آنها مرتبط با مفاد این قانون باشد محاكم قضایی می‌توانند جهت انجام كارشناسی نیز از سازمان استان محل خواستار معرفی یك كارشناس یا هیأت كارشناسی خبره و واجد شرایط شوند. هیأت مدیره سازمان استان مكلف است حداكثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به معرفی كارشناس یا كارشناسان صلاحیتدار در رشته مربوط به ماهیت دعوی اقدام نماید. در مواردی كه به لحاظ ماهیت كار، نیاز به وقت بیشتر باشد هیأت مدیره می‌تواند با ذكر دلیل از مراجع قضایی ذیربط استمهال نماید .
ماده 18ـ هر سازمان استان حسب مورد دارای یك یا چند بازرس می‌باشد كه موظفند در چارچوب قانون و آئین‌نامه اجرایی آن و آئین‌نامه مالی سازمان به حسابها و ترازنامه سازمان استان رسیدگی و گزارشهای لازم را جهت ارائه به مجمع عمومی تهیه نمایند و نیز تمامی وظایف و اختیاراتی را كه به موجب قوانین و مقررات عمومی بعهده بازرس محول است انجام دهند. بازرسان مكلفند نسخه‌ای از گزارش خود را پانزده روز پیش از تشكیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم كنند. بازرسان با اطلاع هیأت مدیره حق مراجعه به كلیه اسناد و مدارك سازمان را دارند بدون اینكه در عملیات اجرایی دخالت كنند و یا موجب وقفه در عملیات سازمان شوند .
ماده 19ـ به منظور هماهنگی در امور سازمانهای استان هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان كه از این پس به اختصار هیأت عمومی خوانده می‌شود از كلیه اعضای اصلی هیأت مدیره سازمانهای استان در سطح كشور تشكیل می‌شود. هیأت عمومی هر سال یكبار یك جلسه عادی با حضور نماینده وزیر مسكن و شهرسازی خواهد داشت و اولین جلسه عادی آن پس از انتخاب و آغاز بكار هیأت مدیره سازمانهای استان در دو سوم استانهای كشور (كه باید در برگیرنده تمام سازمانهایی كه دارای 700 نفر عضو یا بیشتر هستند، باشد) به دعوت وزارت مسكن و شهرسازی و جلسات بعد با دعوت شورای مركزی نظام مهندسی ساختمان كه از این پس به اختصار شورای مركزی خوانده می‌شود، تشكیل می‌شود. جلسات فوق‌العاده هیأت عمومی بنا به تصمیم آخرین جلسه عادی آن هیأت و یا به تقاضای دوسوم اعضای شورای مركزی و یا دعوت وزیر مسكن و شهرسازی تشكیل خواهد شد .
وظایف و اختیارات هیأت عمومی به شرح زیر است :
الف ـ انتخاب افراد واجد شرایط عضویت در شورای مركزی به میزان حداقل دو برابر تعداد موردنیاز در هر رشته (با قید اصلی و علی‌البدل) جهت معرفی به وزیر مسكن و شهرسازی، برای انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل شورای یاد شده از میان آنها .
ب ـ استماع گزارش سالیانه شورای مركزی .
ج ـ تصویب خط‌مشی‌های عمومی پیشنهادهای شورای مركزی .
د ـ حصول اطلاع از فعالیتها، وضعیت و مشكلات سازمانهای استان و ارائه طریق به آنها .
ماده 20 ـ شورای مركزی متشكل از 25 نفر عضو اصلی و 7 نفر عضو علی‌البدل با تركیب رشته‌های یادشده در آئین‌نامه است كه از بین اعضای هیأت مدیره سازمانهای استان معرفی شده از سوی هیأت عمومی و توسط وزیر مسكن و شهرسازی برای مدت 3 سال انتخاب می‌شوند. اعضای شورای مركزی باید علاوه بر عضویت در هیأت مدیره سازمان استان، خوشنام و دارای سابقه انجام كارهای طراحی یا اجرایی یا علمی و تحقیقی و آموزشی برجسته و ارزنده باشند .
 

Mehr noosh

عضو جدید
قابل توجه دانشجویان و مهندسان عمران
دانلود مباحث بیست گانه مقررات ملی ساختمان


http://rapidshare.com/users/SRDXDK
password:1358

لیست کتابهای مرجع امتحان پایه 3 نظارت مهندسی عمران::


http://rapidshare.com/files/13373148...3_Neazarat.doc
دانلود کتابهای مرجع آزمون پایه 3 نظارت مهندسی عمران:

http://rapidshare.com/users/SLFKR6
password:1358
لیست کتابهای مرجع امتحان پایه 3 محاسبات مهندسی عمران::


http://rapidshare.com/files/13373147..._Mohasebat.doc

دانلود کتابهای مرجع آزمون پایه 3 محاسبات مهندسی عمران:
http://rapidshare.com/users/OVMAFE
password:1358
 

maysam1358

عضو جدید

mojtaba808

عضو جدید
ضوابط لرزه ای مبحث10 مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 1387

ضوابط لرزه ای مبحث10 مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 1387

لینک دانلود ضوابط لرزه ای بخش 10-3 مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 87 به همراه توضیحات اضافی:
http://www.4shared.com/file/97373723/363833d/Mabhas_10-3__1387.htm
l

همانطور که میدانید چند ماهیست که ویرایش جدید مبحث 10 مقررات ملی ساختمان چاپ شده که البته تا نسخه PDF اون وارد فضای مجازی اینترنت بشه تصمیم گرفتم نسخه اسکن شده و البته همراه با تصاویر و توضیحات مرتبط را آپلود کنم تا حداقل دوستان و همکارانی که بدلیل کم یاب بودن مبحث 10 جدید نتوانستند آنرا تهیه کنند ، بتوانند حداقل از ضوابط لرزه ای بخش 10-3 آشنایی پیدا کنند چراکه همانطور که در صفحات ابتدایی آیین نامه آمده از زمان چاپ استفاده از آن لازم الاجرا میباشد و بدلیل تفاوت های گسترده ای که مبحث 10 جدید در بخش طراحی لرزه ای با ویرایش قدیم پیدا کرده مطالعه و آشنایی با ضوابط جدید برای همه مهندسین محاسب و دانشجویان و اساتید توصیه میگردد.
مبحث 10 جدید شامل 3 فصل کلی است:
10-1 طراحی سازه فلزی بر اساس تنش مجاز
10-2 طراحی سازه های فلزی بر اساس حالت حدی
10-3 -ضوابط طراحی لرزه ای
البته ضوابط جدید بخصوص برای طراحی قاب های خمشی متوسط و ویژه و بادبندهای EBF اندکی پیچیده شده و با اضافه شدن فصل 10-2(طراحی سازه بر اساس حالت حدی)افق آیین نامه جدید بر حالت حدی متمرکز شده بطوریکه در قسمت مقدمه آمده به تدریج طراحی بر اساس حالت حدی جایگزین حالت تنش مجاز خواهد گردید.اما در حال حاظر استفاده از هر کدام از حالت تنش مجاز یا حالت حدی دلبخواهی خواهد بود.
همچنین اختلاف ها و پراکندگیهایی هم که در گذشته مبنی بر اختلاف موجود در مبحث 10 و استاندارد 2800 وجود داشت در حال رفع میباشد طوریکه اساتید تهیه کننده 2800 نیز در بخش 10-3 طراحی لرزه ای 10 جدید همکاری داشته اند و اونطور که گفته میشود ویرایش جدیدی برای استاندارد 2800 دیگر چاپ نخواهد شد و به جای آن میبایست شاهد جایگزینی ویرایش جدید مبحث 6 و بخصوص تکمیل شدن بخش مربوط به ضرایب رفتار انواع سیستم هاس سازه ای در مبحث 6 جدید باشیم.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود مبحث 21 مقررات ملي ساختمان تحت عنوان معيارها و ضوابط فني پدافند غير عامل

دانلود مبحث 21 مقررات ملي ساختمان تحت عنوان معيارها و ضوابط فني پدافند غير عامل

اهداف پدافند غير عامل:
1- ايمني سازي مراکز حياتي، حساس و مهم.
2- توسعه کمي و کيفي نيروي انساني متخصص.
3- ارتقاء قابليت بقا و حفظ کشور در شرايط بحران.
4- افزايش آستانه مقاومت ملي و تقويت مولفه هاي مقاومت در مقابل تهديدات.
5- فرهنگ سازي و ايجاد باور عمومي در مورد تاثير پدافند غير عامل در کاهش آسيب پذيري.
6- کسب امنيت پايدار در توسعه و پايدار سازي زيرساخت هاي حياتي کشور.
7- تحقيق و پژوهش، توليد علم و فناوري و فرهنگ سازي و تبديل آن به معارف عمومي.
8- تکميل چرخه دفاعي کشور و تعامل مثبت با دفاع عامل و پدافند غير عامل.
9- نهادينه کردن رعايت اصول و ضوابط پدافند غير عامل در طرح هاي توسعه منتهي به ايجاد مراکز طبقه بندي.
10- کاهش مجموعه آسيب پذيري هاي کشور و نمايان نمودن اقتدار ملي ناشي از آن به عنوان يکي از مولفه هاي بازدارندگي.
11- به حداقل رسانيدن تاثير تهديدات نظامي دشمن بر زيرساخت هاي حياتي، حساس و مهم.
12- توسعه کمي و کيفي ظرفيت و توان اجرايي پدافند غير عامل در بدنه مهندسي کشور (مشاوره و اجرا).

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

massss

عضو جدید
HELP

HELP

باسلام از کجا میتونم موارد زیر را دانلود کنم لطفا آدرس را برایم بگذارید باتشکر.

·
قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و 1375)
·مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
·مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني) (1382)
·مبحث ششم (بارهاي وارد بر ساختمان)( 1385)
·مبحث هفتم (پي و پي‌سازي) (1388)
·مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) ( 1384)
·مبحث نهم (طرح و اجراي ساختمانهاي بتن آرمه) مصوب 1388 و تكنولوژي بتن (مطابق سرفصلهاي رسمي دانشگاهي)
·مبحث دهم (طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي) (1387)
·مبحث يازدهم (اجراي صنعتي ساختمانها) ( 1383)
·مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
·راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخش‌هاي نظارت و اجرا) (1386)
·راهنماي قالب‌بندي ساختمانهاي بتن‌آرمه (1382)
·* تحليل سازه‌ها و طراحي سازه‌هاي فولادي و بتني (در حد اطلاعات دانشگاهي و كلي)
·* روشها و جزئيات اجرايي ساختمان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

م.كمالي

عضو جدید
باسلام از کجا میتونم موارد زیر را دانلود کنم لطفا آدرس را برایم بگذارید باتشکر.

·
قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و 1375)
·مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
·مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني) (1382)
·مبحث ششم (بارهاي وارد بر ساختمان)( 1385)
·مبحث هفتم (پي و پي‌سازي) (1388)
·مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) ( 1384)
·مبحث نهم (طرح و اجراي ساختمانهاي بتن آرمه) مصوب 1388 و تكنولوژي بتن (مطابق سرفصلهاي رسمي دانشگاهي)
·مبحث دهم (طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي) (1387)
·مبحث يازدهم (اجراي صنعتي ساختمانها) ( 1383)
·مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
·راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخش‌هاي نظارت و اجرا) (1386)
·راهنماي قالب‌بندي ساختمانهاي بتن‌آرمه (1382)
·* تحليل سازه‌ها و طراحي سازه‌هاي فولادي و بتني (در حد اطلاعات دانشگاهي و كلي)
·* روشها و جزئيات اجرايي ساختمان


با سلام
http://civiltj.ir/post-26.aspx
http://civil85tmat.blogfa.com/post-229.aspx
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
نشریه شماره 151
راهنمای طراحی و اجرای سقف تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن (تیرچه کرمیت 1381)
دانلود با حجم 881 کیلوبایت
نشریه شماره 82
راهنمای اجرای سقف های تیرچه بلوک (1371)
دانلود با حجم 3.1 مگابایت
نشریه شماره 327
دستورالعمل ساخت و اجرای بتن در کارگاه (1385)
دانلود با حجم 5 مگابایت

آیین نامه بتن ایران (آبا)
دانلود با حجم 400 کیلوبایت
نشریه شماره 55
مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی
دانلود با حجم 8 مگابایت
نشریه شماره 344
آیین نامه سازه های بتنی حجیم (1385)
دانلود با حجم 1.3 مگابایت
نشریه شماره 364
دستورالعمل ارزیابی لرزه ای سریع ساختمان های موجود (1387)
دانلود با حجم 700 کیلوبایت
نشریه شماره 308
راهنمای طراحی دیوارهای حائل (1384)
دانلود با حجم 15 مگابایت
 

mbm66

عضو جدید
اهداف پدافند غير عامل:
1- ايمني سازي مراکز حياتي، حساس و مهم.
2- توسعه کمي و کيفي نيروي انساني متخصص.
3- ارتقاء قابليت بقا و حفظ کشور در شرايط بحران.
4- افزايش آستانه مقاومت ملي و تقويت مولفه هاي مقاومت در مقابل تهديدات.
5- فرهنگ سازي و ايجاد باور عمومي در مورد تاثير پدافند غير عامل در کاهش آسيب پذيري.
6- کسب امنيت پايدار در توسعه و پايدار سازي زيرساخت هاي حياتي کشور.
7- تحقيق و پژوهش، توليد علم و فناوري و فرهنگ سازي و تبديل آن به معارف عمومي.
8- تکميل چرخه دفاعي کشور و تعامل مثبت با دفاع عامل و پدافند غير عامل.
9- نهادينه کردن رعايت اصول و ضوابط پدافند غير عامل در طرح هاي توسعه منتهي به ايجاد مراکز طبقه بندي.
10- کاهش مجموعه آسيب پذيري هاي کشور و نمايان نمودن اقتدار ملي ناشي از آن به عنوان يکي از مولفه هاي بازدارندگي.
11- به حداقل رسانيدن تاثير تهديدات نظامي دشمن بر زيرساخت هاي حياتي، حساس و مهم.
12- توسعه کمي و کيفي ظرفيت و توان اجرايي پدافند غير عامل در بدنه مهندسي کشور (مشاوره و اجرا).


با سلام خدمت دوستان امروز مطلع شدیم که مبحث 21 تازه وارد بازار شده و رعایت اون در امور مربوطه لازم الاجراست! ویرایش اول سال 1391

اون وقت این تاپیک که با توجه به تاریخ برای 2010 هست و البته لینک دانلود دیگه کار نمیکنه !!!! شما در این تاپیک قبلا چی دیده بودید ؟ !! ویرایش اول 1391 !!!

امروز 29 مهر 1391
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز

arghavanii

عضو جدید
اهداف پدافند غير عامل:
1- ايمني سازي مراکز حياتي، حساس و مهم.
2- توسعه کمي و کيفي نيروي انساني متخصص.
3- ارتقاء قابليت بقا و حفظ کشور در شرايط بحران.
4- افزايش آستانه مقاومت ملي و تقويت مولفه هاي مقاومت در مقابل تهديدات.
5- فرهنگ سازي و ايجاد باور عمومي در مورد تاثير پدافند غير عامل در کاهش آسيب پذيري.
6- کسب امنيت پايدار در توسعه و پايدار سازي زيرساخت هاي حياتي کشور.
7- تحقيق و پژوهش، توليد علم و فناوري و فرهنگ سازي و تبديل آن به معارف عمومي.
8- تکميل چرخه دفاعي کشور و تعامل مثبت با دفاع عامل و پدافند غير عامل.
9- نهادينه کردن رعايت اصول و ضوابط پدافند غير عامل در طرح هاي توسعه منتهي به ايجاد مراکز طبقه بندي.
10- کاهش مجموعه آسيب پذيري هاي کشور و نمايان نمودن اقتدار ملي ناشي از آن به عنوان يکي از مولفه هاي بازدارندگي.
11- به حداقل رسانيدن تاثير تهديدات نظامي دشمن بر زيرساخت هاي حياتي، حساس و مهم.
12- توسعه کمي و کيفي ظرفيت و توان اجرايي پدافند غير عامل در بدنه مهندسي کشور (مشاوره و اجرا).


مبحث 21 از لینکی که گذاشتین حذف شده! پیام Desired file is removed.
 

emrah931

عضو جدید
مبحث 22 مقررات ملی ساختمان-92

مبحث 22 مقررات ملی ساختمان-92

مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان (مراقبت و نگهداری از ساختمان)-92
 

پیوست ها

  • مبحث 22 مقررات ملی ساختمان-92.pdf
    1.2 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مبحث 6 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 6 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 6 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 6 مقررات ملی ساختمان (بارهای وارد بر ساختمان) از جمله مباحثی بود که در سال 92 تغییرات زیادی کرد.
این مبحث رو از فایل ضمیمه شده میتونید دانلود کنید.
موفق و مهربان باشید.
;)
 

پیوست ها

  • M6.pdf
    2.7 مگایابت · بازدیدها: 0

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مبحث 12 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 12 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 12 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 12 مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) از جمله مباحثی بود که در سال 92 ویرایش جدید آن منتشر شد.
این مبحث رو از فایل ضمیمه شده میتونید دانلود کنید.
موفق و مهربان باشید.
;)
 

پیوست ها

  • Mabhas 12.pdf
    6.2 مگایابت · بازدیدها: 0

mehrce

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مبحث 9 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 9 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92

مبحث 9 مقررات ملی ساختمان-ویرایش 92
مبحث 9 مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه) از جمله مباحثی بود که در سال 92 ویرایش جدید آن منتشر شد.
این مبحث رو از فایل ضمیمه شده میتونید دانلود کنید.
موفق و مهربان باشید.;)
 

پیوست ها

  • M9.pdf
    6.3 مگایابت · بازدیدها: 0

فربد خان

عضو جدید
با سلام دوستان به تاريخ ويرايش مبحث توجه كنيد كه اكثرا عوض و به روز شده است . براي دانستن اين موضوع ميتوانيد تاريخ آخرين ويرايش مبحث را در سايت inbr.ir پيدا كنيد كه روي جلد و همينطور در صفحه اول مبحث قيد شده است . مباحث جديد ملاك عمل است . 90درصد ماحث هم بروزرساني شده است .:smile:
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
معرفي مباحث مقررات ملي ساختمان و راهنماي آن ها
مبحث​
عنوان مباحث​
اولین ویرایش​
دومین ویرایش​
سومین ویرایش​
چهارمین ویرایش​
Title​
Part​
1​
1392​
Definitions​
1​
2​
1384​
Administration​
2​
3​
1380​
1392​
Building Fire Protection​
3​
4​
1387​
1392​
General Building Requirements​
4​
5​
1369​
1382​
1389​
1392
Building Materials & Products​
5​
6​
1380​
1385​
1392​
Design Loads for Buildings​
6​
7​
1369​
1388​
1392​
Foundations​
7​
8​
1384​
1392​
Masonry Buildings​
8​
9​
1368​
1385​
1388​
1392
Design and Construction of Concrete Structures​
9​
10​
1368​
1384​
1387​
1392
Design and Construction of Steel Structures​
10​
11​
1383​
1392​
Industrialized Construction​
11​
12​
1372​
1380​
1385​
1392
Safety and Precautions in Construction​
12​
13​
1372​
1382​
Electrical Installations​
13​
14​
1380​
1391​
Mechanical Systems​
14​
15​
1380​
1387​
1392​
Elevators and Escalators
15​
16​
1372​
1382​
1391​
Plumbing systems​
16​
17​
1381​
1387​
1389​
Natural Gas Piping​
17​
18​
1380​
1390​
Acoustics and sound Control​
18​
19​
1370​
1381​
1389​
Energy Conservation​
19​
20​
1384​
Signs and symbols
20​
21​
1391​
Passive Defense
21​
22​
1392​

Care and maintenance​
22​
مباحث مقررات ملّي ساختمان

  • راهنماي مبحث سيزدهم : طرح واجراي تاسيسات برقي ساختمانها
  • راهنماي طراحي واجراي قالب بندي سازه هاي بتني
  • دستورالعمل تحلیل آسیب پذیری و بهسازی لرزه ای ساختمانهای بنایی غیر مسلح موجود
  • راهنماي مبحث سوم (1392) : حفاظت ساختمانها در مقابل حريق
  • راهنمای مبحث هفتم (1390) : پی و پی سازی
  • راهنمای مبحث ششم (1390) : بارهای وارد بر ساختمان
  • راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (1390)
  • راهنماي مبحث بیست و یکم : پدافند غیرعامل (1392)
  • راهنمای مبحث نوزدهم : صرفه جویی در مصرف انرژی (1392)
  • راهنمای مبحث چهاردهم : تاسیسات مکانیکی (1392)
  • راهنماي مبحث شانزدهم : تأسيسات بهداشتی (1392)
 
بالا