[مباحث مرتبط با قالب بندی] ► ارائه و درخواست

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
قالب های لغزنده (Slip Forms)






امروزه برای ساخت سازه های بلند و با طول زیاد نظیر سیلوها، برج های مخابراتی، هسته های برشی ساختمان های بلند، برج های خنك ساز، دودكشها، پایه های پله، كف تونلها، كانال های آب، كف جاده ها و سازه های مشابه كه اجرای آنها در گذشته نیاز به داربست بندی سنگین در اطراف سازه داشت، ‌از روشی استفاده می گردد كه قالب لغزنده نام دارد. با استفاده از روش قالب لغزنده بسیاری از داربست بندی های اطراف سازه حذف گردید و سرعت اجرای كار به همراه نمای بهتر برای كار افزایش می یابد.

قالب های لغزنده قائم
اساس روش اجرای قالب لغزنده عمودی این است كه قالب به ارتفاع 1 تا 1.5 متر در فواصل زمانی متناوب به بالا كشیده می شود. در ضمن بالا كشیدن قالب عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی نیز ادامه می یابد و دائما مخلوط بتن از بالا به درون قالب ریخته شده و ضمن حركت قالب به سمت بالا بتن سخت شده از قسمت زیرین قالب جا می ماند. سرعت حركت قالب به نحوی تنظیم می شود كه بتن در زمان خارج شدن از قالب ضمن تحمل وزن خود، جهت حفظ شكل خود از مقاومت كافی برخوردار باشد. قالب بندی لغزان قائم را می توان بر اساس حركت پیوسته انجام داد و یا آن را طوری برنامه ریزی كرد كه در ارتفاع معینی متوقف گردد و سپس حركت لغزان خود را مجددا از سر گیرد. معمولا حركت قالب لغزان با سرعتی یكنواخت صورت می گیرد.
در صورتی كه قالب لغزان دارای توقف باشد درزهایی به وجود می آیند كه با درزهای میان مراحل بتن ریزی در عملیات ساختمانی با قالب ثابت فرقی ندارد.
قالب لغزنده در امتداد قائم با سرعتی یكنواخت حركت می كند و این سرعت به اندازه ای است كه هر مقطع از بتن در طول مدت زمان لازمی كه برای گیرش اولیه نیاز دارد درون قالب می ماند. روش قالب لغزنده عمودی برای سازه های پوسته ای با ضخامت جدار ثابت و یا تقریبا ثابت به كار می رود. قالب های لغزان قائم توسط جكهایی به بالا حركت داده می شوند كه بر روی میله های صاف یا لوله های سازه ای كار گذاشته شده در بتن سخت عمل می كنند. این جكها ممكن است از نوع دستی، بادی، برقی و یا هیدرولیكی باشند. سكوهای كار و داربست های كارگران پرداختكار نیز به قالب بندی متصل و به همراه آن حركت می كنند.

قسمتهای اصلی یك قالب لغزنده
دیواره‌های قالب: دیواره‌های قالب باید به اندازه كافی محكم و مقاوم باشند. جنس این دیواره‌ها ممكن است چوبی و یا فلزی باشند. قالبهای فلزی به مراتب سنگین‌تر از قالبهای چوبی‌اند ولی در عوض استحكام بیشتری داشته و تعداد دفعات استفاده از آنها بیشتر است. تعمیرات و یا تغییرات احتمالی قالبهای فلزی نیز نسبت به قالبهای چوبی دشوارتر است در عوض تمیز كردن آنها آسانتر و نمای بتن پس از باز كردن قالب صاف‌تر است.
خود قالب ها را می توان در سه بخش در نظر گرفت :
• یوغها
• پشت بندهای افقی (كمركش)
• قالب بدنه
یوغها دو وظیفه اصلی دارند: جلوگیری از باز شدن قالب ها در قالب در برابر فشارهای جانبی بتن و انتقال بار و فشار به جكها.
پشت بندها نیز برای تقویت مقاومت خمشی بدنه قالب ساخته شده و بار قالب ها را به یوغ ها منتقل می كنند. سكوی نازك كاری، عرشه اجرایی و سكوی طره ای به پشت بندهای افقی متصل می شوند. اتصال پشت بندها به یوغ باید قادر به حمل این بارها باشد.
قالب بدنه كه نیز می تواند از پانلهای فلزی، پانلهای چند لایه و یا الوارهای چوبی باشد مستقیما به پشت بندهای افقی متصل می شود.
طوقه‌ها: برای نگهداری سكوی كار و انتقال آن و همچنین نگهداری و تحمل وزن قالب و كابل جك در نظر گرفته می‌شوند. طوقه‌ها معمولاً فلزی و به صورت پروفیلهایی مناسب طرح و در نظر گرفته می‌شوند.
سكوی كار: معمولاً سه سطح كار در نظر می‌گیرند. یكی كه بالاتر از طوقه‌ها و در ارتفاعی در حدود دو متر و بالاتر از انتهای دیوار قرار گرفته و برای استفاده از بست های فلزی ثابت‌كننده به كار می‌روند. دیگری سكویی است كه در بالای كف و هم‌تراز بالای قالب قرار می‌گیرد و برای قرار دادن ظرف بتن و انبار كردن مصالح و وسایل تراز كردن و همچنین وسایل كنترل جك مورد استفاده قرار می‌گیرد و بالاخره سومین سكو به صورت چوب‌بست آویزان و یا یكسره كه معمولاً در دو طرف دیوار قرار گرفته و برای دسترسی به نمای قسمتی از دیوار، كه به تازگی قالب آن را باز كرده و ترمیم احتمالی آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جكهای هیدرولیكی: جكهای هیدرولیكی مورد استفاده معمولاً با ظرفیت خود، نظیر جكهای سه تنی و یا شش تنی مشخص می‌شوند.

قالب بندی دیوار های بتنی به روش لغزنده
از جمله مزایای این روش قالب‌بندی كه برای دیوارهای نسبتا بلند استفاده می‌شود تعداد دفعات بیشتر استفاده از قالب و سرعت عمل بیشتر آن است. در اولین استفاده از قالب دو دیواره قالب با تكیه به پاخور بتنی (رامكا) به صورت معكوس قرار می‌گیرد. پس از ریختن بتن و سخت شدن آن، قسمتهای داخلی قالب را تا حد نهایی بتن ریخته شده بالا می‌برند و پس از محكم كردن آن قسمت دوم دیوار را بتن ریزی می‌كنند. پس از سخت شدن بتن، قالب را باز كرده و نظیر دفعه اول عمل می‌كنند. عمل قالب‌بندی و بتن‌ریزی را به همین ترتیب تا انتهای كار و اتمام بتن‌ریزی دیوار ادامه می‌دهند.

قالب ها ی لغزنده و افقی
این نوغ قالب برای ریختن بتن دیوارهای طولانی، كف و جداره كانال های بزرگ، بتن ریزی شیبها، كف تونلها و سطح راه ها به كار می رود. به دلیل اینكه اكثر قالب بندی های افقی لغزان بر روی تكیه گاه ثابت قالب مانند سنگ یا خاك انجام می شود، این عملیات اصولا عملیات تحكیم، شمشه كشی، پرداختكاری است. ماشین قالب لغزان معمولا بر روی ریل یا سكوی شكل داده شده حركت می كند. بخش دریافت بتن ماشین ناوه ای است كه برای توزیع یكنواخت بتن در تمامی بخشهای قالب طراحی شده است. متراكم ساختن بتن توسط لوله لرزانی انجام می شود كه با لبه جلویی قالب موازی و كمی جلوتر از آن قرار دارد. متراكم كردن بتن سازه را می توان با ویبراتورهای دستی نیز انجام داد. لوله های بتنی در جای یكپارچه نیز با استفاده از روش قالب بندب لغزان افقی تولید می شوند. ساخت پوششی كامل تونل با قالب بندی لغزان نیز انجام شده است.

قالب های رونده
قالب های رونده یا قالب های بالا رونده قالب هایی هستند كه پس از هر بار بتن ریزی از سطح بتن فاصله گرفته و به صورت خزنده (با فشار جك و یا با استفاده از كارگر و جرثقیل) جابجا می شوند. این قالب ها معمولا برای اجرای دیوارهای بلند كاربرد دارند. در اجرای سنتی دیوارهای بلند لازم است كه دو طرف دیوار داربست بندی گردد اما در شیوه قالب های رونده، قالب هر مرحله به مرحله قبلی متكی شده و قالب همانند یك صخره نورد به سمت بالا صعود كرده و مراحل فوقانی دیوار را به اجرا در می آورد، بدون اینكه نیاز به داربست جانبی داشته باشد. هر مرحله از اجرای دیوار به این شیوه را لیفت می گویند. در این قالب ها از دو سری قالب استفاده می شود و در هر مقطع یك سری قالب بر بالای سر قالب سری قبل استقرار پیدا می كند. بدین ترتیب كه در حدود 50 تا 70 سانتی متر از بالای قالب، سوراخی كار گذاشته می شود و قالب توسط جرثقیل بلند شده و پای آن در سوراخ مذكور توسط بولت محكم می شود و قالب توسط جك در وضعیت شاقول تثبیت می شود. سوراخ لیفت اول در لیفت دوم نیز ایجاد می گردد تا در اجرای لیفت سوم مورد استفاده قرار گیرد.

قالب های پرنده
اصطلاح قالب پرنده به سیستمی اطلاق می شود كه اجزا آن به یكدیگر متصل شده و یك واحد بزرگ را تشكیل می دهند كه به آن عرشه می گویند. این سیستم برای قالب بندی دال بتنی در ساختمانهای چندین طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. پس از آكه بتن هر طبقه ریخته شده و مقاومت لازم را كسب كرد،‌ قالب پرنده (بدون جاسازی اجزا) از بتن جدا شده و به صورت افقی به سمت بیرون ساختمان حركت داده می شود و در بیرون ساختمان بالا كشیده می شود تا در موقعیت جدید برای یك دال دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اصطلاح "قالب عرشه پرنده" از آنجا گرفته شده است كه این قالب به سمت بیرون ساختمان حركت داده می شود (پرواز می كند) و به سمت بالا كشیده می شود تا در تراز طبقه بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. هر واحد قالب پرنده از اجزا سازه ای مختلفی از جمله: خرپاها، تیرها، ‌تیرچه ها و رویه فلزی یا پلاستیكی تشكیل و مونتاژ می شود تا چندین بار مورد استفاده قالب بندی دالهای ساختمان قرار گیرند. این قالب ها را میتوان برای نگاه داشتن تیرها و شاه تیرها، دالها و سایر اجزا سازه ای مورد استفاده قرارداد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
[مباحث مرتبط با قالب بندی] ► ارائه و درخواست

دوستان در این قسمت متقاضیان درخواست های مرتبط با مباحث قالب بندی را ارائه فرمایند و سایرین که دارای چنین مطالبی هستند حسب مورد تقاضا کننده نسبت به ارائه آن در همین قسمت اقدام کنند

این اقدام باعث نظم تالار - جستجوی بهتر مطالب و ... می گردد البته اگه دوستان spam نزنند:)
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی تحقیق یا فایل پاور پوینت شامل انواع قالب بندی یا یک نمونه قالب بندی رو توضیح و شرح داده باشه اگه داره بذاره ممنون میشم
اگه تو فایل پاورپوینت هم عکس و یا فیلم مرتبط داشته باشه دیگه بیست هست:que::gol:
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
قالب های مدولار،فایبرگلاس و آلومینیومی

قالب های مدولار،فایبرگلاس و آلومینیومی

سلام
بابت تاخیر شرمنده;)
یه فایل پاورپوینت آماده کردم که توش قالبهای مدولار و فایبرگلاس و آلومینیومی رو معرفی کردم و بعضی از مزایای اونها هم هست
امیدوارم مفید باشه
از لینک زیر دانلود کنید
http://rasoolcivil.persiangig.com/kargah/form.rar
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
راستی
میگم چطوره منحصر به پروژه و فایل پاورپوینت نباشه
و عکسهای اجرایی و ضوابط آیین نامه ای هم باشه و آرماتوربندی هم باشه چون جدا از هم نیستند این دوتا،اگه موافقید اسم تاپیک رو تغییر بدیم
واسه شروع :



 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
به نظر من رسول جان چون اینجا فقط درخواست ها مطرح میشه نکات آیین نامه ای تو بخش های دیگه تالار انتشار بشه بهتر هستش :smile: البته بازم هرچه همکار مدیر بگه :)
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
قالب های لغزنده

قالب های لغزنده

[FONT=&quot]قالب های لغزنده[/FONT][FONT=&quot] (Slip Forms)[/FONT][FONT=&quot]


[/FONT]
[FONT=&quot]امروزه برای ساخت سازه های بلند و با طول زیاد[/FONT][FONT=&quot]نظیر سیلوها، برج های مخابراتی، هسته های برشی ساختمان های بلند، برج های خنك ساز،[/FONT][FONT=&quot]دودكشها، پایه های پله، كف تونلها، كانال های آب، كف جاده ها و سازه های مشابه كه[/FONT][FONT=&quot]اجرای آنها در گذشته نیاز به داربست بندی سنگین در اطراف سازه داشت، ‌از روشی[/FONT][FONT=&quot]استفاده می گردد كه قالب لغزنده نام دارد. با استفاده از روش قالب لغزنده بسیاری از[/FONT][FONT=&quot]داربست بندی های اطراف سازه حذف گردید و سرعت اجرای كار به همراه نمای بهتر برای[/FONT][FONT=&quot]كار افزایش می یابد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]قالب های لغزنده قائم[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]اساس روش اجرای قالب[/FONT][FONT=&quot]لغزنده عمودی این است كه قالب به ارتفاع 1 تا 1.5 متر در فواصل زمانی متناوب به[/FONT][FONT=&quot]بالا كشیده می شود. در ضمن بالا كشیدن قالب عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی نیز[/FONT][FONT=&quot]ادامه می یابد و دائما مخلوط بتن از بالا به درون قالب ریخته شده و ضمن حركت قالب[/FONT][FONT=&quot]به سمت بالا بتن سخت شده از قسمت زیرین قالب جا می ماند. سرعت حركت قالب به نحوی[/FONT][FONT=&quot]تنظیم می شود كه بتن در زمان خارج شدن از قالب ضمن تحمل وزن خود، جهت حفظ شكل خود[/FONT][FONT=&quot]از مقاومت كافی برخوردار باشد. قالب بندی لغزان قائم را می توان بر اساس حركت[/FONT][FONT=&quot]پیوسته انجام داد و یا آن را طوری برنامه ریزی كرد كه در ارتفاع معینی متوقف گردد و[/FONT][FONT=&quot]سپس حركت لغزان خود را مجددا از سر گیرد. معمولا حركت قالب لغزان با سرعتی یكنواخت[/FONT][FONT=&quot]صورت می گیرد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]در صورتی كه قالب لغزان دارای توقف باشد درزهایی به وجود می آیند[/FONT][FONT=&quot]كه با درزهای میان مراحل بتن ریزی در عملیات ساختمانی با قالب ثابت فرقی[/FONT][FONT=&quot]ندارد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]قالب لغزنده در امتداد قائم با سرعتی یكنواخت حركت می كند و این سرعت به[/FONT][FONT=&quot]اندازه ای است كه هر مقطع از بتن در طول مدت زمان لازمی كه برای گیرش اولیه نیاز[/FONT][FONT=&quot]دارد درون قالب می ماند. روش قالب لغزنده عمودی برای سازه های پوسته ای با ضخامت[/FONT][FONT=&quot]جدار ثابت و یا تقریبا ثابت به كار می رود. قالب های لغزان قائم توسط جكهایی به[/FONT][FONT=&quot]بالا حركت داده می شوند كه بر روی میله های صاف یا لوله های سازه ای كار گذاشته شده[/FONT][FONT=&quot]در بتن سخت عمل می كنند. این جكها ممكن است از نوع دستی، بادی، برقی و یا هیدرولیكی[/FONT][FONT=&quot]باشند. سكوهای كار و داربست های كارگران پرداختكار نیز به قالب بندی متصل و به[/FONT][FONT=&quot]همراه آن حركت می كنند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]قسمتهای اصلی یك قالب لغزنده[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]دیواره‌های[/FONT][FONT=&quot]قالب: دیواره‌های قالب باید به اندازه كافی محكم و مقاوم باشند. جنس این دیواره‌ها[/FONT][FONT=&quot]ممكن است چوبی و یا فلزی باشند. قالبهای فلزی به مراتب سنگین‌تر از قالبهای[/FONT][FONT=&quot]چوبی‌اند ولی در عوض استحكام بیشتری داشته و تعداد دفعات استفاده از آنها بیشتر[/FONT][FONT=&quot]است. تعمیرات و یا تغییرات احتمالی قالبهای فلزی نیز نسبت به قالبهای چوبی دشوارتر[/FONT][FONT=&quot]است در عوض تمیز كردن آنها آسانتر و نمای بتن پس از باز كردن قالب صاف‌تر[/FONT][FONT=&quot]است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]خود قالب ها را می توان در سه بخش در نظر گرفت[/FONT][FONT=&quot] :
• [/FONT]
[FONT=&quot]یوغها[/FONT][FONT=&quot]
• [/FONT]
[FONT=&quot]پشت[/FONT][FONT=&quot]بندهای افقی (كمركش[/FONT][FONT=&quot])
• [/FONT]
[FONT=&quot]قالب بدنه[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]یوغها دو وظیفه اصلی دارند: جلوگیری از باز[/FONT][FONT=&quot]شدن قالب ها در قالب در برابر فشارهای جانبی بتن و انتقال بار و فشار به[/FONT][FONT=&quot]جكها[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]پشت بندها نیز برای تقویت مقاومت خمشی بدنه قالب ساخته شده و بار قالب ها[/FONT][FONT=&quot]را به یوغ ها منتقل می كنند. سكوی نازك كاری، عرشه اجرایی و سكوی طره ای به پشت[/FONT][FONT=&quot]بندهای افقی متصل می شوند. اتصال پشت بندها به یوغ باید قادر به حمل این بارها[/FONT][FONT=&quot]باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]قالب بدنه كه نیز می تواند از پانلهای فلزی، پانلهای چند لایه و یا[/FONT][FONT=&quot]الوارهای چوبی باشد مستقیما به پشت بندهای افقی متصل می شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]طوقه‌ها: برای[/FONT][FONT=&quot]نگهداری سكوی كار و انتقال آن و همچنین نگهداری و تحمل وزن قالب و كابل جك در نظر[/FONT][FONT=&quot]گرفته می‌شوند. طوقه‌ها معمولاً فلزی و به صورت پروفیلهایی مناسب طرح و در نظر[/FONT][FONT=&quot]گرفته می‌شوند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]سكوی كار: معمولاً سه سطح كار در نظر می‌گیرند. یكی كه بالاتر از[/FONT][FONT=&quot]طوقه‌ها و در ارتفاعی در حدود دو متر و بالاتر از انتهای دیوار قرار گرفته و برای[/FONT][FONT=&quot]استفاده از بست های فلزی ثابت‌كننده به كار می‌روند. دیگری سكویی است كه در بالای[/FONT][FONT=&quot]كف و هم‌تراز بالای قالب قرار می‌گیرد و برای قرار دادن ظرف بتن و انبار كردن مصالح[/FONT][FONT=&quot]و وسایل تراز كردن و همچنین وسایل كنترل جك مورد استفاده قرار می‌گیرد و بالاخره[/FONT][FONT=&quot]سومین سكو به صورت چوب‌بست آویزان و یا یكسره كه معمولاً در دو طرف دیوار قرار[/FONT][FONT=&quot]گرفته و برای دسترسی به نمای قسمتی از دیوار، كه به تازگی قالب آن را باز كرده و[/FONT][FONT=&quot]ترمیم احتمالی آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]
[FONT=&quot]جكهای هیدرولیكی: جكهای هیدرولیكی[/FONT][FONT=&quot]مورد استفاده معمولاً با ظرفیت خود، نظیر جكهای سه تنی و یا شش تنی مشخص[/FONT][FONT=&quot]می‌شوند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT]
[FONT=&quot]قالب های رونده[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]قالب های رونده یا قالب های[/FONT][FONT=&quot]بالا رونده قالب هایی هستند كه پس از هر بار بتن ریزی از سطح بتن فاصله گرفته و به[/FONT][FONT=&quot]صورت خزنده (با فشار جك و یا با استفاده از كارگر و جرثقیل) جابجا می شوند. این[/FONT][FONT=&quot]قالب ها معمولا برای اجرای دیوارهای بلند كاربرد دارند. در اجرای سنتی دیوارهای[/FONT][FONT=&quot]بلند لازم است كه دو طرف دیوار داربست بندی گردد اما در شیوه قالب های رونده، قالب[/FONT][FONT=&quot]هر مرحله به مرحله قبلی متكی شده و قالب همانند یك صخره نورد به سمت بالا صعود كرده[/FONT][FONT=&quot]و مراحل فوقانی دیوار را به اجرا در می آورد، بدون اینكه نیاز به داربست جانبی[/FONT][FONT=&quot]داشته باشد. هر مرحله از اجرای دیوار به این شیوه را لیفت می گویند. در این قالب ها[/FONT][FONT=&quot]از دو سری قالب استفاده می شود و در هر مقطع یك سری قالب بر بالای سر قالب سری قبل[/FONT][FONT=&quot]استقرار پیدا می كند. بدین ترتیب كه در حدود 50 تا 70 سانتی متر از بالای قالب،[/FONT][FONT=&quot]سوراخی كار گذاشته می شود و قالب توسط جرثقیل بلند شده و پای آن در سوراخ مذكور[/FONT][FONT=&quot]توسط بولت محكم می شود و قالب توسط جك در وضعیت شاقول تثبیت می شود. سوراخ لیفت اول[/FONT][FONT=&quot]در لیفت دوم نیز ایجاد می گردد تا در اجرای لیفت سوم مورد استفاده قرار[/FONT][FONT=&quot]گیرد[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]قالب های پرنده[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]اصطلاح قالب پرنده به سیستمی اطلاق می شود[/FONT][FONT=&quot]كه اجزا آن به یكدیگر متصل شده و یك واحد بزرگ را تشكیل می دهند كه به آن عرشه می[/FONT][FONT=&quot]گویند. این سیستم برای قالب بندی دال بتنی در ساختمانهای چندین طبقه مورد استفاده[/FONT][FONT=&quot]قرار می گیرد. پس از آكه بتن هر طبقه ریخته شده و مقاومت لازم را كسب كرد،‌ قالب[/FONT][FONT=&quot]پرنده (بدون جاسازی اجزا) از بتن جدا شده و به صورت افقی به سمت بیرون ساختمان حركت[/FONT][FONT=&quot]داده می شود و در بیرون ساختمان بالا كشیده می شود تا در موقعیت جدید برای یك دال[/FONT][FONT=&quot]دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اصطلاح "قالب عرشه پرنده" از آنجا گرفته شده است[/FONT][FONT=&quot]كه این قالب به سمت بیرون ساختمان حركت داده می شود (پرواز می كند) و به سمت بالا[/FONT][FONT=&quot]كشیده می شود تا در تراز طبقه بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. هر واحد قالب پرنده[/FONT][FONT=&quot]از اجزا سازه ای مختلفی از جمله: خرپاها، تیرها، ‌تیرچه ها و رویه فلزی یا پلاستیكی[/FONT][FONT=&quot]تشكیل و مونتاژ می شود تا چندین بار مورد استفاده قالب بندی دالهای ساختمان قرار[/FONT][FONT=&quot]گیرند. این قالب ها را میتوان برای نگاه داشتن تیرها و شاه تیرها، دالها و سایر[/FONT][FONT=&quot]اجزا سازه ای مورد استفاده قرارداد[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
قالب بندی دیوار های بتنی به روش لغزنده

قالب بندی دیوار های بتنی به روش لغزنده

[FONT=&quot]قالب بندی دیوار های بتنی به روش لغزنده[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]از جمله[/FONT][FONT=&quot]مزایای این روش قالب‌بندی كه برای دیوارهای نسبتا بلند استفاده می‌شود تعداد دفعات[/FONT][FONT=&quot]بیشتر استفاده از قالب و سرعت عمل بیشتر آن است. در اولین استفاده از قالب دو[/FONT][FONT=&quot]دیواره قالب با تكیه به پاخور بتنی (رامكا) به صورت معكوس قرار می‌گیرد. پس از[/FONT][FONT=&quot]ریختن بتن و سخت شدن آن، قسمتهای داخلی قالب را تا حد نهایی بتن ریخته شده بالا[/FONT][FONT=&quot]می‌برند و پس از محكم كردن آن قسمت دوم دیوار را بتن ریزی می‌كنند. پس از سخت شدن[/FONT][FONT=&quot]بتن، قالب را باز كرده و نظیر دفعه اول عمل می‌كنند. عمل قالب‌بندی و بتن‌ریزی را[/FONT][FONT=&quot]به همین ترتیب تا انتهای كار و اتمام بتن‌ریزی دیوار ادامه می‌دهند[/FONT][FONT=&quot].

[/FONT]
[FONT=&quot]قالب ها ی لغزنده و افقی[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]این نوغ قالب برای ریختن بتن دیوارهای[/FONT][FONT=&quot]طولانی، كف و جداره كانال های بزرگ، بتن ریزی شیبها، كف تونلها و سطح راه ها به كار[/FONT][FONT=&quot]می رود. به دلیل اینكه اكثر قالب بندی های افقی لغزان بر روی تكیه گاه ثابت قالب[/FONT][FONT=&quot]مانند سنگ یا خاك انجام می شود، این عملیات اصولا عملیات تحكیم، شمشه كشی،[/FONT][FONT=&quot]پرداختكاری است. ماشین قالب لغزان معمولا بر روی ریل یا سكوی شكل داده شده حركت می[/FONT][FONT=&quot]كند. بخش دریافت بتن ماشین ناوه ای است كه برای توزیع یكنواخت بتن در تمامی بخشهای[/FONT][FONT=&quot]قالب طراحی شده است. متراكم ساختن بتن توسط لوله لرزانی انجام می شود كه با لبه[/FONT][FONT=&quot]جلویی قالب موازی و كمی جلوتر از آن قرار دارد. متراكم كردن بتن سازه را می توان با[/FONT][FONT=&quot]ویبراتورهای دستی نیز انجام داد. لوله های بتنی در جای یكپارچه نیز با استفاده از[/FONT][FONT=&quot]روش قالب بندب لغزان افقی تولید می شوند. ساخت پوششی كامل تونل با قالب بندی لغزان[/FONT][FONT=&quot]نیز انجام شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
قالب ها ي لغزنده و افقي

قالب ها ي لغزنده و افقي

[FONT=&quot]قالب ها ي لغزنده و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]افقي[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]اين نوغ قالب براي ريختن بتن ديوارهاي[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]طولاني، كف و جداره كانهل هاي بزرگ ، بتن ريزي شيبها ،كف تونلها و سطح راه ها به[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كار مي رود . به دليل اينكه اكثر قالب بندي هاي افقي لغزان بر روي تكيه گاه ثابت[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]قالب مانند سنگ يا خاك انجام مي شود،اين عمليات اصولا عمليات تحكيم ، شمشه كشي،[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پرداختكاري است. ماشين قالب لغزان معمولا بر روي ريل يا سكوي شكل داده شده حركت مي[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كند. بخش دريافت بتن ماشين ناوه اي است كه براي توزيع يكنواخت بتن در تمامي بخشهاي[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]قالب طراحي شده است. متراكم ساختن بتن توسط لوله لراني انجام مي شود كه با لبه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلويي قالب موازي و كمي جلوتر از آن قرار دارد. متراكم كردن بتن سازه را مي توان با[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ويبراتورهاي دستي نيز انجام داد. لوله هاي بتني در جاي يكپارچه نيز با استفاده از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]روش قالب بندب لغزان افقي توليد مي شوند. ساخت پوششي كامل تونل با قالب بندي لغزان[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]نيز انجام شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش اجرای قالب بندی

روش اجرای قالب بندی

در ساختمانها و ابنیه بتنی قالبها، كه در حقیقت ظروف موقتی با شكل و فرم مورد نظر برای نگهداری میل‌گردها (آرماتور) و بتن خیس تازه هستند، نقش مهمی به عهده دارند. قالب‌بندی قسمت عمده‌ای از مخارج ساخت و اجرای اسكلت‌های بتنی و اجزای بتنی ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه مصالح، ساخت و اجرای قالبهای بتنی بستگی به شكل قالب و دشواری ساخت آن و نوع مصالح مصرفی دارد. در پاره‌ای از موارد ممكن است قالب‌بندی تا بیش از 75 درصد هزینة یك عضو بتنی را به خود اختصاص دهد.



 
آخرین ویرایش:

free surveyer

عضو جدید
کسی میدونه قالبای چوبی بهتره یا فلزی؟:w02:
با سلام
سوالی که شما پرسیده اید مثل این میمونه که بگی کسی میدونه این درخت چند تا برگ داره؟
دوست عزیز هر کدوم از این نوع قالبها در محلهای خاصی کاربرد خاص خودش را داره.
ولی عموماً قالبهای فلزی کارآمد تر هستند منتهی یه جاهایی شما مجبوری از قالب چوبی استفاده کنی.
 

rezarection

عضو جدید
با سلام
در سازه های مخازن بتنی آب , دیواره ها دارای سطح شیبدار هستند و در محل برخورد دیواره ها در کنج مخزن قالب بندی گوشه با مشکلات زیاد اجرا می شود در صورت امکان نظرات خود را جهت اجرای راحتتر و بهتر این مقطع از قالب بندی ارائه فرمایید متشکرم .
 

omiyan

عضو جدید
کسی میدونه قالبای چوبی بهتره یا فلزی؟:w02:
عموما قالبهای فلزی کاربردهای خیلی زیادی دارند به چند دلیل : مقرون به صرفه هستند ، ابعاد بتن بصورت دلخواه پس از بتن ریزی نمایان میشن ، زیبایی خاصی به بتن میدن اما در مواردی باید از قالبهای چوبی استفاده کرد مثلا در مورد بعضی از شکلهای خاص که تعداد اجرای اونها کمه و دارای اشکال منحنی هستند که در این موارد استفاده از قالب چوبی با بررسی ممکنه با صرفه تر باشه ( ولی کلی نیست ) البته از ورقهای گالوانیزه در سطح تماس با بتن استفاده میکنن که شکل نهایی مثل قالب فلزی باشه ، استفاده از قالبهای چوبی در کارهای موقت با صرفه تره یا زمانی که یک کار اجرایی رو شروع میکنید و سرمایه کمی دارید اما اگر بتونید قالب فلزی تهیه کنید در 2 الی 3 پروژه سرمایه شما برگشت داره و سود میرسونه ! قالبهای فلزی در حال حاضر با هرنوع شکلی ساخته میشن و براحتی میتونید نقشه استراکچرها رو قبل از اجرا به قالب سازهای بزرگی چون کارخانه بوذرجمهر بدید و اونها در کمترین زمان قالب رو برای شما طراحی کرده و میسازن . امیدوارم کمک کرده باشم ، سوالتون کلی بود و اونچه به ذهنم میرسید نوشتم .
 

omiyan

عضو جدید
با سلام
در سازه های مخازن بتنی آب , دیواره ها دارای سطح شیبدار هستند و در محل برخورد دیواره ها در کنج مخزن قالب بندی گوشه با مشکلات زیاد اجرا می شود در صورت امکان نظرات خود را جهت اجرای راحتتر و بهتر این مقطع از قالب بندی ارائه فرمایید متشکرم .
اگر از قالب فلزی استفاده میکنید باید کنجهای مورد نیازتون رو تهیه کنید که شیب دلخواه رو براتون بوجود میارن و اگر با تخته نراد قالب بندی میکنید که کارتون خیلی راحته و به سادگی میتونید اون رو آماده کنید
 

Similar threads

بالا