مباحث اولیه برای آشنایی با برنامه نویسی java

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فهرست مطالب تاپیک:

  1. معرفی زبان برنامه نویسی java
  2. برنامه eclipse برای نوشتن کدهای java
  3. ساخت یک پروژه java (برنامه java) در برنامه eclipse
  4. نوشتن اولین برنامه java در محیط برنامه eclipse
  5. نکات مهم هنگام انتخاب نام برای متغیرها، در java
  6. ساخت آرایه در java
  7. ساخت ماتریس دو بعدی (آرایه دو بعدی) در java
  8. چک کردن عبارات شرطی با if ، در java
  9. چک کردن عبارات شرطی با if و else ، در java
  10. حلقه for در java
  11. حلقه while در java
  12. تمامی عملگرهای (operators) تعریف شده در java
  13. عملگرهای برابری و نسبی (equality and relational operators) و عملگرهای شرطی (conditional operators) در java
  14. وارد کردن (import) کلاس هایی (class) از کتابخانه های (library) مختلف java به درون پروژه java


منبع: kelidestan.com
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معرفی زبان برنامه نویسی java

معرفی زبان برنامه نویسی java

java یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است و با آن می توان برنامه های کاربردی دلخواه را ساخت. در زبان java ، یک سری package نوشته شده و آماده وجود دارد که ما می توانیم از قابلیت های آنها استفاده کنیم. مزیت اصلی زبان برنامه نویسی java این است که بسیاری از قابلیت ها که شما مجبور بودید برای آنها کدهای طولانی بنویسید، در این زبان برنامه نویسی، به طور آماده وجود دارد و شما تنها باید یاد بگیرید که چگونه از آنها استفاده کنید. بنابراین حجم کدهای برنامه java ، نسبت به زبان هایی مثل زبان C ، به طور قابل توجهی کمتر خواهد بود.



برای ساخت و یا اجرای برنامه های نوشته شده با زبان java، نیاز به نصب بسته نرم افزاری JDK می باشد. پس از نصب بسته نرم افزاری JDK ، می توان از برنامه eclipse و یا برنامه های مشابه دیگر، برای نوشتن برنامه java مورد نظر خود استفاده نمود. من در سایت کلیدستان، آموزش برنامه نویسی java را در محیط برنامه eclipse آموزش خواهم داد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برنامه eclipse برای نوشتن کدهای java

برنامه eclipse برای نوشتن کدهای java

برنامه eclipse ، یک برنامه مشهور برای نوشتن کدهای java و ساخته برنامه های java می باشد. این برنامه را می توان به طور مجانی از اینترنت دانلود نمود. برای دانلود برنامه eclipse ، باید به سایت اصلی آن بروید (قبل از دانلود، توضیحاتی را که در ادامه نوشته ام، بخوانید) :

eclipse.org

در این سایت، ابتدا به قسمت Downloads بروید و سپس نرم افزار با نام Eclipse IDE for Java EE Developers را دانلود کنید (البته Eclipse IDE for Java Developers را هم می توانید انتخاب کنید که شامل موارد ضروری است). دقت کنید که دو نسخه از این نرم افزار برای دانلود وجود دارد، یکی نسخه 32 بیتی و دیگری نسخه 64 بیتی، بنابراین شما ابتدا باید ببینید ویندوزتان 32 بیتی است یا 64 بیتی و سپس نسخه مناسب برای ویندوز خود را دانلود کنید. همچنین گزینه هایی وجود دارد که تعیین می کند که نرم افزار را برای windows می خواهید یا برای linux و یا برای Mac، پس مراقب باشید که نسخه اشتباهی دانلود نکنید.
پس از دانلود فایل، آن را از حالت فشرده درآورید. درون آن یک فولدر به نام eclipse می باشد. این فولدر را باید درون فولدر Program files (که درون درایوی که ویندوز شما در آن نصب شده قرار دارد) کپی کنید. حالا وارد فولدر کپی شده بشوید و فایل eclipse.exe را اجرا کنید. بنابراین برنامه eclipse اجرا خواهد شد و پنجره زیر باز می شود :

java-1.jpg

که در آن از شما پرسیده شده که قصد دارید فولدر حاوی پروژه ها و برنامه هایی که می سازید در کجا قرار داشته باشد. یک فولدر را انتخاب کنید و بر روی گزینه OK کلیک نمایید. همچنین می توانید گزینه Use this as the default and do not ask again را انتخاب کنید تا دیگر این سوال از شما پرسیده نشود. سپس پنجره زیر باز می شود :


java-2.png


بر روی گزینه Workbench کلیک کنید تا محیطی که در آن می توانید کدهای خود را بنویسید، به صورت زیر نمایش داده شود :

java-3.jpg

هر زمان که خواستید، صفحه اول که نمایش داده شد، دوباره نمایش داده شود (همان صفحه قبل از کلیک بر روی گزینه Workbench)، ابتدا به منوی Help بروید و سپس گزینه Welcome را انتخاب کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت یک پروژه java (برنامه java) در برنامه eclipse

ساخت یک پروژه java (برنامه java) در برنامه eclipse

همان طور که قبلا گفتیم، از برنامه eclipse برای کدنویسی و ساخت برنامه های java استفاده خواهیم کرد. دقت شود که ممکن است ظاهر و یا منوها و دکمه های برنامه eclipse به مرور زمان و در شماره های مختلف آن تغییر کنند، بنابراین اگر ظاهر تصاویری که در این آموزش ها نمایش داده می شود با ظاهر برنامه eclipse شما تفاوت داشت، خیلی نگران نشوید زیرا اصول همگی یکسان است و تنها کافی است که کمی بگردید و گزینه های مورد نظرتان را در برنامه eclipse بیابید.
برای ساخت یک پروژه java ، در برنامه eclipse ابتدا باید از منوی File ، گزینه New و سپس گزینه Project را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

java-4.jpg

در این قسمت، از شاخه Java ، گزینه Java Project را انتخاب می کنیم و سپس بر روی گزینه Next کلیک می کنیم. پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :


java-5.jpg


در قسمت Project name ، یک نام برای پروژه مورد نظرمان، انتخاب می کنیم. من نام Test را انتخاب می کنم. همزمان با وارد کردن نام پروژه، در قسمت Location ، محل فایل های مربوط به پروژه نیز نمایش داده می شود که فایل های پروژه در آن محل ساخته خواهند شد. در صورت تمایل می توان تیک گزینه Use default location را برداشت و محل دلخواهی را برای فایل های پروژه تعیین کرد.
سپس بر روی گزینه Next کلیک می کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :

java-6.jpg

در این پنجره، اطلاعاتی در مورد پروژه java نمایش داده می شود، مثل فولدرها و فایل های مربوط به پروژه java ، library ها و ... که می توان آنها را تغییر داد. اکنون باید بر روی گزینه Finish کلیک کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :


java-7.png

بر روی گزینه Yes کلیک کنید. اکنون برنامه eclipse ، نام پروژه java ساخته شده را در ستونی در سمت چپ نمایش می دهد :

java-8.png

با کلیک بر روی علامت کنار نام پروژه java ، زیرشاخه های پروژه java ساخته شده، نمایش داده می شود :


java-9.png
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نوشتن اولین برنامه java در محیط برنامه eclipse

نوشتن اولین برنامه java در محیط برنامه eclipse

قبلا آموزش دادیم که چطور می توانید در محیط برنامه eclipse ، یک پروژه java بسازید. اکنون می خواهیم که اولین برنامه java را در محیط برنامه eclipse بنویسیم.


مطابق آموزش های قبلی، در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه java با نام FirstJavaProgram می سازیم. از نام طولانی گیج نشوید و اگر به نام انتخابی دقت کنید، مشاهده می کنید که از سه کلمه تشکیل شده که ابتدای هر کلمه با حرف بزرگ نوشته شده است (از اکنون به اینگونه نامگذاری عادت کنید). بنابراین در سمت چپ پنجره برنامه eclipse ، پروژه java به صورت زیر نمایش داده می شود :

java-10.png

اکنون می خواهیم که برای پروژه java مورد نظر، یک package با نام com.example.tutorial بسازیم. برای این منظور، در فولدربندی پروژه java ، بر روی فولدر src ، با موس، کلیک سمت راست نموده و گزینه New و سپس گزینه Package را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :



java-11.jpg
در قسمت Name ، یک نام برای package مورد نظر می نویسیم (مثلا من نام com.example.tutorial را انتخاب کرده ام) و سپس بر روی گزینه Finish کلیک می کنیم. مشاهده می کنید که package با نام com.example.tutorial در زیر فولدر src نمایش داده شده است :

مشاهده پیوست java-12.png

فولدر src ، فولدر منابع (source) می باشد (در آینده این مفاهیم را بیشتر توضیح می دهیم).
خوب اکنون باید برای package مورد نظر، یک کلاس بسازیم. بنابراین بر روی نام package (یعنی com.example.tutorial)، با موس، کلیک سمت راست نموده و گزینه New و سپس گزینه Class را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

java-13.jpg

در قسمت Name ، یک نام برای کلاس انتخاب می کنیم. دقت کنید که به طور قراردادی، حرف اول نام کلاس ها، حرف بزرگ و سایر حرف ها، کوچک می باشند. البته اگر نام کلاس از ترکیب چند کلمه تشکیل شده باشد (چند کلمه چسبیده به هم)، بهتر است که حرف اول هر کلمه را به صورت بزرگ بنویسیم تا نام کلاس، بهتر خوانده شود. مثلا من نام SayHello را انتخاب می کنم. نام کلاس را به گونه ای انتخاب کنید که در آینده با دیدن آن، متوجه شوید که به چه منظوری ساخته شده است. مثلا من به این علت نام SayHello را انتخاب کردم که این کلاس قرار است که عبارت Hello World ! را در خروجی چاپ کند.
پس از انتخاب نام class و کلیک بر روی گزینه Finish ، کلاس SayHello در زیر package (با نام com.example.tutorial) نمایش داده می شود :

java-14.png

همان طور که مشاهده می کنید، پسوند فایلی که برای کلاس ساخته شده است، java می باشد.
همزمان با ساخته شدن کلاس SayHello ، فایل java مربوط به آن نیز در محیط eclipse باز می شود و کدهای java نوشته شده در آن را می توانید ببینید :

java-15.png

بنابراین وقتی کلاس SayHello ساخته می شود، بدون اینکه ما هیچ کدی نوشته باشیم، دارای کدهای زیر است :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.tutorial[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] SayHello [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در خط اول، ابتدا کلمه package و سپس نامی که قبلا برای package انتخاب کرده بودیم (یعنی com.example.tutorial) نوشته شده است. به علامت ; در پایان این خط، توجه کنید، به یاد داشته باشید که این علامت باید در پایان دستورات نوشته شود.

در خط بعدی از کدها، کلمه class نوشته شده است که اعلام می کند که می خواهیم یک کلاس (class) تعریف کنیم. نام کلاس (یعنی SayHello)، بعد از کلمه class آمده است و سپس علامت های } و { را مشاهده می کنید. باید کدهای مربوط به کلاس SayHello را در میان این دو علامت بنویسیم.

خوب اکنون می خواهیم کدهای کلاس SayHello را به گونه ای بنویسیم که عبارت Hello World ! را در خروجی چاپ کند. برای این منظور، کدهای قبلی را به صورت زیر تکمیل می کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.tutorial[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] SayHello [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"Hello World !"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
سپس تغییرات را save می کنیم. اکنون برای اجرا کردن پروژه java ، بر روی نام پروژه java (یعنی FirstJavaProgram)، با موس، کلیک سمت راست نموده (البته می توان بر روی نام فایل SayHello.java کلیک سمت راست کرد) و آنگاه گزینه Run As و سپس گزینه Java Application را انتخاب کنید. نتیجه اجرای برنامه، در پنجره ای (پنجره ای در داخل پنجره اصلی برنامه eclipse) نمایش داده می شود :

java-16.jpg

مشاهده می کنید که عبارت Hello World ! در خروجی نمایش داده است.
بنابراین بدین صورت توانستیم اولین برنامه java خود را نوشته و اجرا کنیم. از این به بعد می توانیم بر روی کدنویسی java تمرکز کنیم، زیرا شما با روند ساخت و اجرای برنامه های java در محیط برنامه eclipse آشنا شده اید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نکات مهم هنگام انتخاب نام برای متغیرها، در java

نکات مهم هنگام انتخاب نام برای متغیرها، در java

هنگامی که قصد داریم یک متغیر جدید در java تعریف کنیم، باید نکات زیر را در نظر بگیریم :
1 - نام متغیر، نباید با یک عدد شروع شود. می توانیم در نام متغیر، یک عدد به کار ببریم ولی نباید عددی در ابتدای نام متغیر قرار بگیرد.​
2 - نام انتخاب شده برای متغیر، نباید مثل کلمات کلیدی java باشد (java keywords). مثلا int یک کلمه کلیدی در java است و بنابراین ما نمی توانیم متغیری به نام int تعریف کنیم.​
3 - نمی توانیم در نام متغیر، فاصله به کار ببریم. معمولا اگر قصد داریم که متغیری دارای نامی شامل دو یا چند کلمه باشد، می توانیم کلمه اول را با حرف کوچک نوشته، سپس برای کلمات بعدی، اولین حرف هر کلمه را با حرف بزرگ بنویسیم و سایر حروف را با حرف کوچک (مثلا myVariable یا firstNumberForChange).​
4 - در java ، نام متغیرها، حساس به کوچک یا بزرگ بودن حروف (case sensitive) می باشد. یعنی مثلا دو متغیر با نام های variable و VARIABLE را java به عنوان دو متغیر جدا از هم در نظر می گیرد.​
5 - سعی کنید نام متغیرها را به گونه ای انتخاب کنید که به محض دیدن نام آنها، متوجه بشوید که به چه منظوری تعریف شده اند. این مورد برای زمانی که برنامه طولانی و پیچیده شود، بسیار با اهمیت خواهد بود (البته سعی کنید که طول نام متغیرها خیلی زیاد نشود که بعدا خواندن کدها سخت باشد).​
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت آرایه در java

ساخت آرایه در java

چنانچه نیاز داشته باشیم که بیش از یک مقدار را در یک متغیر ذخیره کنیم، باید آن متغیر را به صورت یک آرایه در java ، تعریف نماییم. در یک آرایه، مقادیر به صورت متوالی و پشت سرهم خواهند بود و هر کدام دارای یک اندیس هستند و ما با اندیس هر مقدار، می توانیم آن مقدار ذخیره شده در آرایه را فراخوانی کنیم.

در ادامه، دو شیوه برای تعریف آرایه در java را آموزش خواهیم داد.

[h=2]شیوه اول :[/h]در شیوه اول، ما تنها آرایه و طول آن را تعریف می کنیم و عملا هیچ مقداری در آرایه ذخیره نمی شود و برنامه نویس، مقادیر مورد نظر خود را بعدا در آرایه ذخیره خواهد کرد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] array_1 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [B]new[/B] [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]5[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR] [COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
مشاهده می کنید که آرایه از نوع int تعریف شده است و دارای نام array_1 و شامل 5 مقدار خواهد بود.

[h=2]شیوه دوم :[/h]در شیوه دوم، مقادیر عناصر آرایه را در همان زمان تعریف آرایه، مشخص می کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] array_2 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]11[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]12[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]13[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]14[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]15[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
[h=4]نکته مهم :[/h]اندیس مربوط به عناصر یک آرایه در java ، از شماره 0 شروع می شوند (نه از شماره 1).برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

[h=4]مثال :[/h]در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام Iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :

java-20 (1).jpg
کدهای فایل iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
        
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] array_1 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [B]new[/B] [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]5[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR] [COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] array_2 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]11[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]12[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]13[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]14[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]15[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]array_1[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]3[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]array_2[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
[h=4]نتیجه :[/h]
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#CC66CC]0[/COLOR]


[COLOR=#CC66CC]11[/COLOR][/FONT]
[COLOR=#CC66CC]
[/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت ماتریس دو بعدی (آرایه دو بعدی) در java

ساخت ماتریس دو بعدی (آرایه دو بعدی) در java

گاهی پیش می آید که نیاز به ساخت یک ماتریس دو بعدی (آرایه دو بعدی) در java داریم. در تعریف آرایه دو بعدی، باید دو اندیس برای هر عنصر آرایه در نظر گرفته شود، یکی برای شماره ستون آرایه و دیگری برای شماره ردیف آرایه (آرایه را به صورت یک ماتریس دو بعدی در نظر بگیرید).

در ادامه، دو شیوه برای تعریف ماتریس دو بعدی (آرایه دو بعدی) در java را آموزش خواهیم داد.

شیوه اول :

در شیوه اول، ما تنها آرایه دو بعدی و تعداد ستون و ردیف آن را تعریف می کنیم و عملا هیچ مقداری در آرایه ذخیره نمی شود و برنامه نویس، مقادیر مورد نظر خود را بعدا در آرایه ذخیره خواهد کرد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] matrix_1 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [B]new[/B] [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]4[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]5[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR] [COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
مشاهده می کنید که آرایه از نوع int تعریف شده است و دارای نام array_1 و شامل 4 ردیف و 5 ستون می باشد.

شیوه دوم :

در شیوه دوم، مقادیر عناصر آرایه را در همان زمان تعریف آرایه، مشخص می کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] matrix_2 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]11[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]12[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]13[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]14[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]15[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR],
                        [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]16[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]17[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]18[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]19[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]20[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR],
                        [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]21[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]22[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]23[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]24[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]25[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR],
                        [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]26[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]27[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]28[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]29[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]30[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR]
                      [COLOR=#009900]}[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
نکته مهم :

اندیس مربوط به عناصر یک آرایه در java ، از شماره 0 شروع می شوند (نه از شماره 1)، هم برای ستون و هم برای ردیف.برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

مثال :

در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246159&d=1436370173​

کدهای فایل iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
                
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] matrix_1 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [B]new[/B] [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]4[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]5[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR] [COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] [COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR] [COLOR=#009900]][/COLOR] matrix_2 [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]11[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]12[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]13[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]14[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]15[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR],
                                [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]16[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]17[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]18[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]19[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]20[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR],
                                [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]21[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]22[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]23[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]24[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]25[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR],
                                [COLOR=#009900]{[/COLOR][COLOR=#CC66CC]26[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]27[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]28[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]29[/COLOR],[COLOR=#CC66CC]30[/COLOR][COLOR=#009900]}[/COLOR]
                              [COLOR=#009900]}[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]matrix_1[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]matrix_2[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
نتیجه :


کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#CC66CC]0[/COLOR]


[COLOR=#CC66CC]12[/COLOR][/FONT]
[COLOR=#CC66CC]
[/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چک کردن عبارات شرطی با if ، در java

چک کردن عبارات شرطی با if ، در java

با استفاده از دستور if در java ، می توانیم عبارات شرطی مورد نظرمان را اجرا کنیم. در واقع ما با دستور if اعلام می کنیم که اگر شرط خاصی صادق بود، آنگاه دستوراتی که مشخص می کنیم، اجرا شوند. مثلا به کدهای زیر توجه کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]23[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
[B]if[/B][COLOR=#009900]([/COLOR] x [COLOR=#339933]>[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]20[/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
    x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
ابتدا مقدار x را برابر 23 تعیین کرده ایم. سپس اگر به درون پرانتز جلوی دستور if توجه کنید، یک عبارت شرطی نوشته شده است که چک می کند که آیا مقدار متغیر x از 20 بزرگتر می باشد یا خیر. اگر بزرگتر باشد (شرط صادق باشد)، آنگاه دستور x=1 اجرا می شود. چون قبلا x را برابر 23 تعریف کرده ایم، بنابراین دستور x=1 اجرا می شود و مقدار نهایی x ، برابر 1 خواهد بود.

برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

مثال :

در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246159&d=1436370173

کدهای فایل iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :

کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]23[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
        [B]if[/B][COLOR=#009900]([/COLOR] x [COLOR=#339933]>[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]20[/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
            x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]
                
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
نتیجه :


کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چک کردن عبارات شرطی با if و else ، در java

چک کردن عبارات شرطی با if و else ، در java

قبلا شرح دادیم که اگر از دستور if به تنهایی استفاده کنیم، می توانیم با آن، عبارت های شرطی را چک کنیم و در صورت درست بودن عبارت های شرطی، یک سری دستور را که مشخص کرده ایم، اجرا شوند. اما گاهی نیاز است که در صورت درست بودن یک شرط، یک دستور اجرا شود و چنانچه آن شرط صادق نبود، دستور دیگری اجرا گردد. برای اینگونه موارد، به همراه دستور if ، دستور else را نیز به کار می بریم.

کدهای زیر را ببینید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]18[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
[B]if[/B][COLOR=#009900]([/COLOR] x [COLOR=#339933]>[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]20[/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
    x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][B]else[/B][COLOR=#009900]{[/COLOR]
    x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
ابتدا متغیر x را با مقدار اولیه 18 تعریف کرده ایم. سپس گفته ایم که اگر x بزرگتر از 20 بود، مقدار x برابر 1 قرار داده شود، اما اگر این طور نبود، آنگاه مقدار x برابر 0 تعیین شود.

برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

[h=4]مثال :[/h]در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام Iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام Iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246159&d=1436370173​
کدهای فایل Iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]18[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
        [B]if[/B][COLOR=#009900]([/COLOR] x [COLOR=#339933]>[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]20[/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
            x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR][B]else[/B][COLOR=#009900]{[/COLOR]
            x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]
                
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
[h=4]نتیجه :[/h]
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حلقه for در java

حلقه for در java

با استفاده از دستور for در java ، می توانیم یک حلقه بسازیم، به گونه ای که درون آن حلقه، هر بار تعدادی دستور اجرا شود و سپس دوباره مقدار پارامتر حلقه تغییر کند و دوباره دستورات اجرا گردند و همین طور این روند ادامه یابد، تا زمانی که شرط پایان حلقه، تحقق یابد. مثلا به کدهای زیر توجه کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]for[/B][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR] x [COLOR=#339933]<[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]10[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] x[COLOR=#339933]+[/COLOR][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
ابتدا مقدار x را برابر 1 تعیین کرده ایم. با عبارت x = x+1 ، مشخص کرده ایم که هر بار، پس از یک بار اجرای دستورات ذکر شده درون حلقه، یک واحد به مقدار متغیر x ، افزوده شود. با عبارت x < 10 نیز تعیین کرده ایم که دستورات درون حلقه، تا زمانی به صورت حلقه وار اجرا شوند که مقدار متغیر x ، کوچکتر از 10 باشد. بنابراین زمانی که مقدار متغیر x برابر 10 شود، دیگر دستورات درون حلقه، اجرا نخواهند شد. منظورمان از دستورات درون حلقه، این دو دستور می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

[h=4]مثال :[/h]در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام Iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246159&d=1436370173​
کدهای فایل Iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]     
        [B]for[/B][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR] x [COLOR=#339933]<[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]10[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] x[COLOR=#339933]+[/COLOR][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
[h=4]نتیجه :[/h]
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]2[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]3[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]4[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]5[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]6[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]7[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]8[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]9[/COLOR][/FONT]
[COLOR=#CC66CC]
[/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حلقه while در java

حلقه while در java

با استفاده از دستور while در java ، می توانیم تا زمانی که یک شرط صادق است (صحیح است)، دستورات مورد نظرمان را اجرا کنیم (اجرای دستورات شرطی). در واقع ما با دستور while اعلام می کنیم که یک سری دستور، به صورت حلقه وار اجرا شوند و اجرای دستورات ، به صورت حلقه وار، تا زمانی ادامه پیدا کند که یک یا چند شرط خاص، صادق باشد. شرط ها در ابتدای حلقه، چک می شوند. مثلا به کدهای زیر توجه کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]while[/B][COLOR=#009900]([/COLOR] x [COLOR=#339933]!=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]10[/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    x [COLOR=#339933]=[/COLOR] x [COLOR=#339933]+[/COLOR][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
ابتدا مقدار x را برابر 0 تعیین کرده ایم. زمانی که به حلقه while می رسیم، شرط آن چک می شود. شرط حلقه while ، به صورت x != 10 تعیین شده است (مقدار x برابر 10 نباشد)، بنابراین دستورات درون حلقه، تنها تا زمانی اجرا می شوند که مقدار متغیر x ، برابر 10 نباشد و به محض رسیدن مقدار متغیر x به 10 ، دیگر دستورات حلقه اجرا نخواهند شد و برنامه از حلقه، خارج می شود. درون حلقه while ، هر بار یک واحد به مقدار متغیر while افزوده می شود. بنابراین بالاخره مقدار متغیر x به مقدار 10 خواهد رسید (وگرنه برنامه، درون حلقه while گیر می افتد و همین طور دستورات حلقه، به صورت حلقه وار، اجرا خواهند شد).

برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

[h=4]مثال :[/h]در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام Iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246159&d=1436370173​
کدهای فایل Iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :


کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]     
        [COLOR=#000066][B]int[/B][/COLOR] x [COLOR=#339933]=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]0[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [B]while[/B][COLOR=#009900]([/COLOR] x [COLOR=#339933]!=[/COLOR] [COLOR=#CC66CC]10[/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
            x [COLOR=#339933]=[/COLOR] x [COLOR=#339933]+[/COLOR][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
            [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]x[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
            [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"[COLOR=#000099][B]\n[/B][/COLOR]"[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
[h=4]نتیجه :[/h]
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#CC66CC]1[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]2[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]3[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]4[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]5[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]6[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]7[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]8[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]9[/COLOR]
[COLOR=#CC66CC]10[/COLOR][/FONT]
[COLOR=#CC66CC]
[/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تمامی عملگرهای (operators) تعریف شده در java

تمامی عملگرهای (operators) تعریف شده در java

در جدول زیر، تمامی عملگرهای (operators) تعریف شده در java ، نمایش داده شده است :

عملگرعلامت
addition of numbers, concatenation of Strings+
add and assign numbers, concatenate and assign Strings+=
subtraction-
subtract and assign-=
multiplication*
multiply and assign*=
division/
divide and assign/=
take remainder%
take remainder and assign%=
increment by one++
decrement by one--
greater than>
greater than or equal to>=
less than<
less than or equal to<=
boolean NOT!
not equal to!=
boolean AND&&
boolean OR||
boolean equals==
assignment=
bitwise NOT~
conditional?:
type checkinginstanceof
bitwise OR|
bitwise OR and assign|=
bitwise XOR^
bitwise XOR and assign^=
bitwise AND&
bitwise AND and assign&=
shift bits right with sign extension>>
shift bits right with sign extension and assign>>=
shift bits left<<
shift bits left and assign<<=
unsigned bit shift right>>>
unsigned bit shift right and assign>>>=
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
عملگرهای برابری و نسبی (equality and relational operators) و عملگرهای شرطی (conditional operators) در java

عملگرهای برابری و نسبی (equality and relational operators) و عملگرهای شرطی (conditional operators) در java

عملگرهای برابری و نسبی (equality and relational operators) مورد استفاده در java ، در جدول زیر نمایش داده شده اند :

عملگرعلامتمثال
بزرگتر از>if(3 > 4)
کوچکتر از<if(3 < 4)
مساوی یا بزرگتر از>=if(3 >= 4)
مساوی یا کوچکتر از<=if(3 <= 4)
مساوی با==if(3 == 4)
نامساوی با!=if(3 != 4)


عملگرهای شرطی (conditional operators) مورد استفاده در java در جدول زیر نمایش داده شده اند :

عملگرعلامتمثال
عملگر AND&&if(3>4 && 9>5)
عملگر OR||if(3>4 || 9>5)
عملگر ternary?:result = someCondition ? value1 : value2;
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
وارد کردن (import) کلاس هایی (class) از کتابخانه های (library) مختلف java به درون پروژه java

وارد کردن (import) کلاس هایی (class) از کتابخانه های (library) مختلف java به درون پروژه java

آنچه زبان برنامه نویسی java را تا این حد قوی کرده است، کتابخانه های (library) آماده آن می باشد. کتابخانه ها (library)، مجموعه ای از کلاس ها (class) می باشند که قبلا توسط برنامه نویس های دیگری طراحی شده است و اکنون ما می توانیم از آنها استفاده کنیم و دیگری نیازی به کدنویسی مجدد برای رسیدن به آن اهداف (که قبلا آن برنامه نویس ها به آن رسیده اند) نمی باشد.فرض کنید که بخواهیم از کتابخانه java.util ، کلاس Scanner را به درون پروژه java وارد (import) کنیم، برای این منظور، باید کدهای زیر را بنویسیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]import[/B] [COLOR=#006699]java.util.Scanner[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
این کلاس می تواند برای گرفتن ورودی از کاربر به کار رود.

برای دیدن یک برنامه کامل java که در آن، کدهای فوق به کار رفته است، به مثال زیر توجه کنید :

مثال :

در برنامه eclipse ، یک پروژه java با نام iran-eng می سازیم و سپس برای آن یک package با نام com.example.iran-eng ایجاد می کنیم و سپس برای آن package ، یک class با نام Iran-engClass می سازیم. بنابراین فولدربندی پروژه به صورت زیر خواهد بود :
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246159&d=1436370173​
کدهای فایل Iran-engClass.java ، در هنگام ساخته شدن، به صورت زیر می باشد :


کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کدهای آن را به صورت زیر تغییر می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.iran-eng[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]import[/B] [COLOR=#006699]java.util.Scanner[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Iran-engClass [COLOR=#009900]{[/COLOR]
    [B]public[/B] [B]static[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] main[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]String[/COLOR] args[COLOR=#009900][[/COLOR][COLOR=#009900]][/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#009900]{[/COLOR]
        Scanner user_input [COLOR=#339933]=[/COLOR] [B]new[/B] Scanner[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]in[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"Enter your first name: "[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]String[/COLOR] first_name [COLOR=#339933]=[/COLOR] user_input.[COLOR=#006633]next[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"Enter your family name: "[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#003399]String[/COLOR] family_name [COLOR=#339933]=[/COLOR] user_input.[COLOR=#006633]next[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                
        [COLOR=#003399]String[/COLOR] full_name [COLOR=#339933]=[/COLOR] first_name [COLOR=#339933]+[/COLOR] [COLOR=#0000FF]" "[/COLOR] [COLOR=#339933]+[/COLOR] family_name[COLOR=#339933];[/COLOR]

        [COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"You are "[/COLOR] [COLOR=#339933]+[/COLOR] full_name[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
    [COLOR=#009900]}[/COLOR]
[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
اکنون سعی می کنیم که بخش های مهم کدهای java را شرح بدهیم. به خط زیر توجه کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]import[/B] [COLOR=#006699]java.util.Scanner[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کد بالا، همان طور که قبلا توضیح دادیم، برای وارد کردن کلاس Scanner از کتابخانه java.util به درون پروژه java می باشد.

ادامه کد ها:
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]Scanner user_input [COLOR=#339933]=[/COLOR] [B]new[/B] Scanner[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]in[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
با کد بالا، یک شیء از کلاس Scanner ساخته ایم. باید دقت داشته باشید که با وارد کردن یک کلاس به درون پروژه java ، هیچ اتفاقی نمی افتد و شما باید یک شیء از آن کلاس بسازید و سپس از آن شیء استفاده کنید. شیء ساخته شده، دارای نام user_input می باشد.ادامه کد ها:
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"Enter your first name: "[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#003399]String[/COLOR] first_name [COLOR=#339933]=[/COLOR] user_input.[COLOR=#006633]next[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
ابتدا با System.out.print ، یک عبارت را در خروجی چاپ می کنیم تا کاربر متوجه شود که باید نام خود را وارد کند. سپس با user_input.next ، مقدار وارد شده توسط کاربر را دریافت کرده و در رشته ای (string) با نام first_name ذخیره می کنیم.ادامه کد ها:
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]print[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"Enter your family name: "[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[COLOR=#003399]String[/COLOR] family_name [COLOR=#339933]=[/COLOR] user_input.[COLOR=#006633]next[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR] [COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در کد بالا، ابتدا با System.out.print ، یک عبارت را در خروجی چاپ کرده ایم تا کاربر بداند که باید نام خانوادگی خود را وارد کند. سپس با user_input.next ، مقدار وارد شده توسط کاربر را دریافت کرده و در رشته ای (string) با نام family_name ذخیره کرده ایم.ادامه کد ها:
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#003399]String[/COLOR] full_name [COLOR=#339933]=[/COLOR] first_name [COLOR=#339933]+[/COLOR] [COLOR=#0000FF]" "[/COLOR] [COLOR=#339933]+[/COLOR] family_name[COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
رشته ای با نام full_name ، از ترکیب دو رشته قبلی، ساخته ایم که حاوی نام و نام خانوادگی کاربر می باشد.ادامه کد ها:
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#003399]System[/COLOR].[COLOR=#006633]out[/COLOR].[COLOR=#006633]println[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#0000FF]"You are "[/COLOR] [COLOR=#339933]+[/COLOR] full_name[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در کد بالا، با System.out.println ، عبارتی که در آن نام و نام خانوادگی کاربر اعلام شده است را در خروجی چاپ می کنیم.برای اجرا کردن پروژه java ، بر روی نام پروژه java (یعنی www.www.iran-eng.ir)، با موس، کلیک سمت راست نموده (البته می توان بر روی نام فایل iran-engClass.java کلیک سمت راست کرد) و آنگاه گزینه Run As و سپس گزینه Java Application را انتخاب کنید. نتیجه اجرای برنامه، در پنجره ای (پنجره ای در داخل پنجره اصلی برنامه eclipse) نمایش داده می شود.

نتیجه :

پس از آن که پروژه java را اجرا کنیم، عبارت زیر در خروجی نمایش داده می شود :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]Enter your first name[COLOR=#339933]:[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
به عنوان یک مثال، عبارت ali را در جلوی عبارت می نویسیم و سپس کلید enter از کیبورد را فشار می دهیم. سپس عبارت زیر در خروجی نمایش داده می شود (در ادامه همان عبارت قبلی) :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]Enter your family name[COLOR=#339933]:[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
آنگاه عبارت fathi را در جلوی عبارت نوشته و کلید enter از کیبورد را فشار می دهیم. در نهایت، عبارت زیر در خروجی نمایش داده می شود :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]You are ali fathi[/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در خروجی، همه این عبارت ها در پشت سر هم نمایش داده شده اند :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]Enter your first name[COLOR=#339933]:[/COLOR] ali
Enter your family name[COLOR=#339933]:[/COLOR] fathi
You are ali fathi[/FONT]


[/FONT][/COLOR]
 

Similar threads

بالا