مباحث اولیه برای آشنایی با برنامه نویسی اندروید

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فهرست مطالب:

  1. مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید#2
  2. نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK ب #3
  3. نصب Android SDK platform ب #4
  4. نصب یک نسخه انتخابی از اندروید#5
  5. شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device) ب #6
  6. نصب برنامه Eclipseب#7
  7. نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADTب#8
  8. ساخت یک پروژه اندروید#9
  9. اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipseب#10
  10. ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipseب#11
  11. معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید#12
  12. مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید#13
  13. آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل AndroidManifest.xmlب#14
  14. علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipseب#21
  15. ساخت یک برنامه اندروید تشکیل شده از دو activityب#22
  16. ساخت آسان یک activity جدید، در برنامه eclipseب#33
  17. تغییر نام یک activity یا یک فایل xml از پروژه اندروید، در برنامه eclipse و تذکر در مورد عدم نگرانی از تغییر نام این دو نوع فایل#36
  18. تفاوت بین دو حالت LinearLayout و RelativeLayout برای نمایش فایل xml متناظر با activity ها#37
  19. وارد کردن (import) یک پروژه اندروید، به درون برنامه eclipseب#41
  20. شبیه سازی برنامه های اندروید (اجرای فایل های apk) بر روی کامپیوتر، با نرم افزار BlueStacks App Playerب#42
  21. استفاده از ProGuard برای سخت تر شدن مهندسی معکوس (reverse engineering) و استخراج کدهای فایل apk برنامه اندروید#43
  22. اجرا (run) و یا خطایابی (debug) یک پروژه اندروید موجود در برنامه eclipse ، بر روی یک گوشی اندروید واقعی (از طریق اتصال گوشی به کامپیوتر، با کابل USB)ب#44
  23. نوشتن پیام هایی برای نمایش در قسمت LogCat در برنامه Eclipse ، هنگام شبیه سازی برنامه اندروید توسط یک دستگاه مجازی (virtual device) یا هنگام اجرا و خطایابی برنامه اندروید بر روی یک گوشی اندروید واقعی، در برنامه نویسی اندروید#52
  24. آموزش نصب و استفاده از نرم افزار Genymotion ، برای شبیه سازی برنامه های اندروید بر روی کامپیوتر#58
  25. تفاوت بین نسخه اندروید (Android version) و API level و ذکر شماره های متناظر بین آنها#60
  26. نصب نسخه های مختلف API از اندروید، در برنامه نویسی اندروید#61
  27. تمام نکاتی که قبل از انتشار برنامه اندروید خود در فروشگاه های اندروید، باید به آنها توجه کنیم#63


منبع: kelidestan.com
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید

مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید

با توجه به اینکه روز به روز به تعداد گوشی های تلفن همراه که از اندروید استفاده می کنند، افزوده می شود بنابراین می توان بازار فروش خوبی را برای application های (برنامه های) اندروید پیش بینی نمود. شاید شما قبلا تصمیم گرفته اید که یک application برای اندروید بنویسید اما نگران این بوده اید که چگونه این application را در سایت های اصلی که در خارج از ایران قرار دارند به فروش برسانید و به این موضوع فکر کرده اید که آیا به دلیل تحریم های بانکی، می توانید پول فروش application خود را از این سایت ها بگیرید یا نه. خوشبختانه چند سایت ایرانی وجود دارد که در آنها می توانید application خود را به فروش بگذارید و با توجه به ایرانی و فارسی زبان بودن این سایت ها، دیگر نگران تحریم های بانکی سایر کشورها نخواهید بود. آنها را در زیر نمایش داده ایم :
HTML:
cafebazaar.ir 
asr24.com 
myket.ir 
parshub.com 
plazza.ir 
iranapps.com


بنابراین شما اگر برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرید و مهم تر از آن، بتوانید یک application کاربردی و پرطرفدار بنویسید، درآمد مناسبی را از این راه کسب خواهید کرد. شما باید ایده خوبی داشته باشید تا بتوانید به درآمد خوبی دست پیدا کنید.
آنچه در سایت کلیدستان قرار است یاد بگیرید، آموزش برنامه نویسی اندروید است تا به این دانش دست پیدا کنید و سپس این خودتان هستید که می توانید با تلاش و کوشش فراوان، هم نیاز کاربران فارسی زبان استفاده کننده از گوشی های تلفن همراه دارای اندروید را برطرف کنید و هم خود به درآمدی مناسب برسید.
برای برنامه نویسی اندروید، باید برنامه ها و بسته های نرم افزاری مختلفی را نصب کنید. من تمامی مراحل نصب این نرم افزارها را به شما یاد می دهم اما در همین ابتدا باید تذکر بدهم که معمولا کاربران ایرانی در این زمینه ممکن است به مشکل برخورد کنند (عجله نکنید، راه حل را می گویم). مثلا ممکن است من به شما یاد بدهم که چندین نرم افزار و بسته نرم افزاری را نصب کنید و شما هم مدتی مشغول این کار باشید اما همین که خواستید با نرم افزار، یک پروژه اندروید را تست کنید، با یک پیام خطا روبرو شوید. آنگاه در سایت های مختلف جستجو می کنید که راه حل برطرف کردن این پیام خطا چیست و متوجه می شوید که راه حل این است که به اینترنت متصل شده و مثلا یک بسته نرم افزاری را به روز (update) کنید. اما سایت این نرم افزار، اجازه update به ایرانیان نمی دهد. خوب حالا راه حل چیه ؟
راه حل، استفاده از نرم افزاری به نام Super Hide IP است که ip شما را تغییر می دهد تا آن سایت متوجه نشود که شما از ایران می خواهید نرم افزار را update یا دریافت نمایید. شما می توانید با یک ip دیگر به سایت متصل شده و نرم افزار خود را update کنید، اما باز هم امکان دارد دچار مشکل شوید، زیرا ممکن است آن سایت قبلا کامپیوتر شما را با ip ایران شناسایی کرده باشد و موفق به update نشوید (بار اول که برنامه را نصب کنید اگر ip شما مربوط به ایران باشد دیگر با چندین بار تغییر ip هم نمی توانید update کنید – این را من به تجربه متوجه شدم اما اطمینان صد در صد ندارم). اما در کل من یک توصیه خیلی بهتر دارم (در هنگام مواجه شدن با این مشکلات) و آن این است که شما بسته نرم افزاری کاملی که شامل همه نرم افزارهای مورد نیاز (و البته جدیدترین نسخه آنها) است را دانلود و استفاده کنید و دیگر نیازی به طی کردن مراحل مختلف برای نصب بسته های نرم افزاری مختلف نیست.
نام این بسته جامع نرم افزاری ، ADT Bundle می باشد که لینک اصلی دانلود آن در سایت android.com است که متاسفانه به ایرانیان اجازه دسترسی نمی دهد، اما ما این بسته نرم افزاری را در سایت کلیدستان قرار داده ایم تا به راحتی آن را دانلود کنید. اگر در منوی سمت چپ سایت در قسمت آموزش برنامه نویسی اندروید نگاه کنید، لینکی به صفحه دانلود آن قرار داده شده است.
اما اگر اصرار دارید که جدیدترین نسخه را از سایت اصلی (developer.android.com) دانلود کنید، می توانید ابتدا با نرم افزار Super Hide IP (یا برنامه های دیگر برای تغییر ip)، مقدار ip خود را تغییر بدهید و سپس به آدرس زیر رفته و بسته نرم افزاری را دانلود نمایید :


developer.android.com/sdk
با دانلود این بسته نرم افزاری، شما محیطی خواهید داشت که در آن می توانید یک برنامه اندروید را نوشته و سپس آن را بر روی یک ((گوشی موبایل مجازی)) تست کنید. یعنی شما نیاز ندارید که یک گوشی اندروید را به کامپیوتر متصل و سپس برنامه را بر روی آن نصب کنید بلکه خود نرم افزار به شما این امکان را می دهد که یک ((گوشی موبایل مجازی)) روی ویندوز خود داشته و نحوه عملکرد برنامه اندروید نوشته شده توسط خود را بر روی این ((گوشی موبایل مجازی)) ببینید.
من این راه حل نهایی را برای کسانی گفتم که قصد داشتند هر چه سریعتر یک پروژه اندروید را ساخته و تست کنند، اما اصولی تر این است که مراحل نصب بسته های نرم افزاری مختلف را نیز شرح بدهیم تا شما با تک تک این بسته ها آشنا شده و ساختار و پیکربندی آنها را به طور اصولی یاد بگیرید. شاید تعجب کنید و بگویید که خوب ما که کل نرم افزارها را یکجا داریم و نیازی دیگر به یادگیری اجزای مختلف آن نیست، اما به نظر من بهتر است اجزای مختلف نرم افزاری برای توسعه اندروید را هم یاد بگیرید تا دید مناسبی به آن داشته باشید. اگر در طی مراحل به مشکل برخورد کردید و نتوانستید آن را حل کنید، از همان بسته اصلی (ADT Bundle) استفاده کنید.
خوب حالا کل حرف هایم را خلاصه می کنم، توصیه اصلی این است که ابتدا با برنامه Super Hide IP اقدام به تغییر ip خود کنید و سپس تک تک بسته های نرم افزاری برای توسعه و برنامه نویسی اندروید را از سایت های اصلی آنها دانلود کنید (اگر دسترسی به شما داده نشد، از سایت های ایرانی دانلود کنید). در کل، هر زمان به اینترنت متصل بودید حتما از برنامه مخفی کردن ip استفاده کنید. هر کدام از بسته های نرم افزاری را در مباحث بعدی به شما معرفی می کنم و نحوه نصب آنها را هم شرح خواهم داد. اگر به مشکلی برخورد کردید در سایت ها (مخصوصا سایت های انگلیسی زبان) به دنبال راه حل باشید و ((سماجت)) به خرج بدهید و ناامید نشوید. اگر با مشکلی برخورد کردید که راه حل آن پیدا نشد، آخرین گزینه این است که به همین مبحث اول آمده و از لینک داده شده، کل بسته ها را به صورت آماده و ((یک جا نصب شده)) ، با نام ADT Bundle ، دانلود و استفاده نمایید (این گزینه آخر است).
خود من زمانی که برنامه نویسی اندروید را شروع کردم، ابتدا بسته های نرم افزاری را به طور جداگانه نصب می کردم و بدین ترتیب متوجه ساختار تک تک بسته های نرم افزاری شدم، اما بعد از آن، مثلا وقتی ویندوزم را عوض کردم و حالا قصد داشتم که دوباره نرم افزارهای برنامه نویسی اندروید را نصب کنم، یک راست به سراغ ADT Bundle رفتم و دیگر کاری با آن بسته های نرم افزاری نداشتم.
دقت کنید که ADT Bundle نیاز به نصب ندارد و فقط باید آن را در یک فولدر اصلی (مثلا C) در کامپیوتر خود کپی کنید. سپس در آن، وارد فولدر با نام eclipse بشوید و سپس فایل eclipse.exe را اجرا کنید تا نرم افزار اجرا شود.
در چند مبحث بعدی، در مورد بسته های نرم افزاری لازم برای نوشتن یک برنامه اندروید صحبت خواهیم کرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK

نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK

ابتدا باید Software Development Kit اندروید، یا به اختصار SDK، را از اینترنت دانلود کنید. معمولا آدرس اصلی دانلود این فایل، برای ایرانیان مسدود می باشد. اما مشکلی نیست و در سایت های فارسی زبان می توانید این فایل را بیابید. مثلا عبارت ((دانلود SDK اندروید)) را در گوگل جستجو کنید (راه حل دیگر، استفاده از نرم افزار Super Hide IP است که باید با آن، ip خود را تغییر بدهید و سپس SDK را از سایت اصلی آن دانلود کنید).
فرض می کنیم که شما فایل نصب SDK را دانلود کرده اید. قبل از نصب SDK، با نرم افزار Super Hide IP باید ip خود را تغییر بدهید (دیگر این مورد را تذکر نمی دهم و هر وقت به اینترنت متصل بودید از این نرم افزار استفاده کنید – منظورم هنگام اتصال به سایت های تحریم کننده ایران و یا هنگام استفاده و run کردن برنامه های آنها می باشد)، یا اگر اکنون به اینترنت متصل نیستید، هر زمان به اینترنت وصل شدید این کار را انجام بدهید و سپس برنامه SDK را اجرا کنید.
برای نصب، ابتدا فایل نصب SDK را باز کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید :

android-1.jpg

سپس در صفحه بعد، چک می کند که آیا شما Java Development Kit، یا به اختصار JDK، را نصب کرده اید یا نه. زیرا JDK پیش نیازی برای نصب SDK می باشد. اگر JDK بر روی سیستم عامل شما نصب نباشد، ابتدا باید آن را نصب کنید و سپس به سراغ نصب SDK بروید. اگر JDK قبلا بر روی سیستم عامل نصب شده باشد، پنجره زیر نمایش داده می شود :


android-2.jpg

بر روی گزینه Next کلیک کنید و سایر مراحل نصب را طی کنید تا نصب نرم افزار پایان یابد. خوب شما الآن، Android SDK Manager رو نصب کردید که آیکون آن به صورت شکل زیر می باشد :
آموزش برنامه نویسی اندروید

android-3.png

یا اگر این آیکون را بر روی desktop خود ندارید، می توانید آن را در منوی start ویندوز و در قسمتی با نام Android SDK Tools بیابید.
پس از نصب SDK، آن را اجرا کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود (البته یک سری عملیات fetching رو انجام میده که معمولا چون ip شما تحریم هست پنجره به شکل زیر نمایش داده میشه – در صورت موفقیت در مخفی کردن ip، یک سری update نمایش داده می شود که می توانید آنها را نصب کنید و شکل متفاوت خواهد بود) :

android-4.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب Android SDK platform

نصب Android SDK platform

برای نصب Android SDK platform، ابتدا برنامه Android SDK Manager را اجرا کنید. شاید بهتر باشد که برای اجرا کردن برنامه Android SDK Manager، به جای دابل کلیک بر روی آیکون آن، بر روی آیکون برنامه ابتدا کلیک سمت راست کرده و سپس گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. این روش می تواند جلوی برخی خطاها در اجرای برنامه Android SDK Manager را بگیرد.
معمولا بعد از اجرای Android SDK Manger، اگر به اینترنت متصل باشید، خود نرم افزار به طور خودکار به یک وب سایت متصل می شود و لیستی از بسته هایی که میشه دانلود و نصب کرد رو نشون میده، اما این قابلیت برای کاربران ایرانی وجود ندارد (به دلیل تحریم) و لیستی نمایش داده نخواهد شد. بنابراین شما باید خودتان این بسته ها را از سایت های فارسی زبان، دانلود کرده و نصب کنید. معمولا این فایل دارای نام platform-tools می باشد.
پس از دانلود فایل، باید به محل نصب SDK بروید. لیست فولدرهای آن به صورت شکل زیر می باشد :

android-5.png

در فایلی که دانلود کرده اید (ابتدا آن را از حالت zip درآورید)، یک فولدر به نام platform-tools وجود دارد. شما باید آن فولدر را در این محل (محل نصب SDK) کپی کنید.
خوب حالا برنامه Android SDK Manager رو ببندید و سپس دوباره آن را اجرا کنید. این بار در صفحه اصلی، یک گزینه با نام Android SDK Platform-tools افزوده شده است :




مشاهده پیوست android-6.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب یک نسخه انتخابی از اندروید

نصب یک نسخه انتخابی از اندروید

در این مرحله، نوبت می رسد به دانلود و نصب اندروید (Android SDK platform). اندروید (Android SDK platform) دارای نسخه های مختلف است و اکنون شما باید انتخاب کنید که برای کدام نسخه از ادروید قصد دارید که برنامه بنویسید. این انتخاب شما باید بر اساس برنامه ای که می خواهید بنویسید و همچنین نسخه های اندروید نصب شده بر روی گوشی های موبایل کاربران باشد. یک مثال فرضی برایتان می زنم، فرض کنید شما می خواهید یک برنامه ساده بنویسید که بر روی Android SDK platform 2.1 قابل نوشتن می باشد (امکانات لازم برای اجرای برنامه را برآورده می کند) اما شما آن را با یک نسخه بالاتر می نویسید که باعث میشه کسانی که نسخه 2.1 رو روی گوشی خود دارند نتوانند برنامه را نصب کنند، بنابراین شما بی خود و بدون دلیل، کاربران دارای نسخه 2.1 را از دست داده اید. اگر فعلا قرار نیست از امکانات نسخه های بالاتر استفاده کنید، می توانید نسخه 2.1 را نصب کنید (البته اگر نسخه های بالاتر را دانلود و نصب کنید، در این مورد به مشکل بر نمی خورید زیرا هنگام ساختن یک پروژه اندروید، می توانید حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای برنامه را مشخص کنید تا هنگام ساخت برنامه خیالتان راحت باشد که کسانی که آن نسخه از اندروید را دارند می توانند از برنامه شما به طور صحیح استفاده کنند).


به عنوان مثال، فرض کنید بخواهیم نسخه 2.1 اندروید را نصب کنیم. برای نصب Android SDK platform 2.1 (این نسخه را API-7 می نامند)، فایل آن را از اینترنت دانلود کنید.


پس از دانلود، ابتدا فایل را از حالت zip درآورید. درون آن یک فولدر به نام android-7 وجود دارد (وارد فولدر بشوید و چک کنید که شامل تعدادی فولدر و فایل باشد، زیرا ممکن است فایل دانلود شده به صورت دو فولدر تو در تو باشد که هر دو دارای نام android-7 باشند). به محل نصب SDK برید و سپس فولدر با نام platforms را باز کنید. باید همان فولدر با نام android-7 را در اینجا کپی کنید (درون فولدر platforms). با این کپی، Android SDK platform 2.1 نصب می شود.
اکنون اگر Android SDK Manager را اجرا کنید، پنجره زیر را نمایش می دهد که در آن یک گزینه با نام Android 2.1 ایجاد شده است :


android-7.jpg

معمولا به همراه نصب یک نسخه اندروید، توصیه می شود که مثال های ساده آن که توسط گوگل ارائه می شود نیز دانلود شود. این مثال ها را می توانید از اینترنت دانلود کنید.
پس از دانلود فایل، آن را از حالت zip درآورید. این فایل حاوی یک فولدر به نام android-7 می باشد. اکنون به محل نصب SDK برید و یک فولدر با نام samples در آنجا بسازید. فولدر android-7 ذکر شده را درون این فولدر ساخته شده، کپی کنید.
اکنون اگر Android SDK Manager را اجرا کنید، پنجره زیر را نمایش می دهد که در آن یک گزینه با نام Samples for SDK ایجاد شده است :

android-8.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device)

شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device)

زمانی که شما می خواهید یک برنامه برای اندروید بنویسید، قرار است برنامه شما بر روی یک گوشی موبایل دارای اندروید نصب شود. شما باید عملکرد برنامه خود بر روی گوشی موبایل را بدانید. مسلما نمی توان بعد از هر تغییر جزئی، برنامه را بر روی یک گوشی موبایل نصب کرد و تغییرات را مشاهده کرد، زیرا بسیار طاقت فرسا خواهد بود. راه حل این است که از یک شبیه ساز استفاده کنیم که بتواند عملکرد برنامه بر روی گوشی موبایل را در همین کامپیوتر فعلی شما شبیه سازی کند.


برای شبیه سازی برنامه ساخته شده برای اندروید، باید یک دستگاه مجازی (virtual device) نصب کنید. برای این منظور، ابتدا برنامه Android SDK Manager را اجرا کنید، سپس از منوی Tools، گزینه Manage AVDs را انتخاب کنید تا پنجره زیر باز شود :

android-9.jpg

اکنون بر روی گزینه New کلیک کنید، پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

android-10.jpg

در قسمت Name، یک نام را برای دستگاه مجازی انتخاب کنید و در قسمت Target، باید نسخه اندرویدی که می خواهید برنامه برای آن نصب شود را انتخاب کنید (همان نسخه ای که فایل آن را قبلا دانلود کردید). در قسمت SD Card باید مقدار حجم کارت حافظه را وارد کنید، عدد 10000 مناسب است. این عدد را در قسمت Size بنویسید.
تیک گزینه Enabled را در قسمت Snapshot بزنید تا vitual device در هر بار بسته شدن، آخرین وضعیت را ذخیره کند و سپس در دفعه بعد که باز می شود، سریعتر اجرا خواهد شد. همچنین رزولوشن را نیز باید انتخاب کنید (اکنون نیازی به تغییر رزولوشن نیست و همان انتخاب پیش فرض، یعنی WVGA800، مناسب است).
بنابراین گزینه های انتخاب شده به صورت زیر خواهد بود :

android-11.jpg

اکنون بر روی گزینه Create AVD کلیک کنید، تا vitual device ساخته شود. کمی صبر کنید، ممکن است فرآیند ساخت، طول بکشد. سپس پنجره ای مشابه پنجره زیر نمایش داه می شود :


android-12.png

بر روی گزینه OK کلیک کنید. اکنون یک virtual device در لیست نمایش داده می شود :

android-13.jpg

نام virtual device ساخته شده را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Start (در سمت راست پنجره) کلیک کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :


android-14.jpg

در صورتی که بخواهید اندازه مورد نظرتان را وارد کنید، می توانید گزینه Scale display to real size را انتخاب کرده و سپس اعداد مورد نظرتان را وارد کنید (مثلا ما گزینه Screen Size را از 3 به 6 تغییر می دهیم). چنانچه قبلا از این virtual device استفاده کرده اید، می توانید گزینه Wipe user data را تیک بزنید تا تنظیمات به حالت تنظیمات اولیه برگردد (حالت اولیه گوشی موبایل مجازی).
در آخر بر روی گزینه Launch کلیک کنید تا virtual device نمایش داده شود (برای بار اول باید کمی صبر کنید) :

android-15.jpg

برای اولین بار، تصویر بالا برای مدتی نمایش داده می شود تا اینکه بالاخره صفحه اصلی گوشی شبیه سازی شده را می توانید به صورت شکل زیر ببینید :



android-16.jpg

بنابراین تا اینجا یاد گرفتید که چطور می توانید یک گوشی موبایل مجازی دارای اندروید را در کامپیوتر خود شبیه سازی کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب برنامه Eclipse

نصب برنامه Eclipse

زمانی که شما قصد دارید یک برنامه برای اندروید بسازید، باید کدهای برنامه را در یک محیط مناسب بنویسید. نرم افزار Eclipse برای این منظور به کار می رود. ابتدا باید نرم افزار Eclipse را دانلود کنید. بنابراین باید به سایت اصلی این نرم افزار رفته و نسخه مناسب برای ویندوز خود را دانلود کنید. لینک سایت اصلی این نرم افزار در زیر آمده است :

eclipse.org

در این سایت، ابتدا به قسمت Downloads بروید و سپس نرم افزار با نام Eclipse IDE for Java EE Developers را دانلود کنید (البته Eclipse IDE for Java Developers را هم می توانید انتخاب کنید که شامل موارد ضروری است). دقت کنید که دو نسخه از این نرم افزار برای دانلود وجود دارد، یکی نسخه 32 بیتی و دیگری نسخه 64 بیتی، بنابراین شما ابتدا باید ببینید ویندوزتان 32 بیتی است یا 64 بیتی و سپس نسخه مناسب برای ویندوز خود را دانلود کنید. همچنین گزینه هایی وجود دارد که تعیین می کند که نرم افزار را برای windows می خواهید یا برای linux و یا برای Mac، پس مراقب باشید که نسخه اشتباهی دانلود نکنید.
پس از دانلود فایل، آن را از حالت فشرده درآورید. درون آن یک فولدر به نام eclipse می باشد. این فولدر را باید درون فولدر Program files (که درون درایوی که ویندوز شما در آن نصب شده قرار دارد) کپی کنید. حالا وارد فولدر کپی شده بشوید و فایل eclipse.exe را اجرا کنید. بنابراین برنامه Eclipse اجرا خواهد شد و پنجره زیر باز می شود :

android-17.jpg

که در آن از شما پرسیده شده که قصد دارید فولدر حاوی پروژه ها و برنامه هایی که می سازید در کجا قرار داشته باشد. یک فولدر را انتخاب کنید و بر روی گزینه OK کلیک نمایید. همچنین می توانید گزینه Use this as the default and do not ask again را انتخاب کنید تا دیگر این سوال از شما پرسیده نشود. سپس پنجره زیر باز می شود :


android-18.png

بر روی گزینه Workbench کلیک کنید تا محیطی که در آن می توانید کدهای خود را بنویسید، به صورت زیر نمایش داده شود :

android-19.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADT

نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADT

بسته نرم افزاری Android Developer Tools (یا به اختصار ADT) به شما این امکان را می دهد که بتوانید در برنامه Eclipse، پروژه های اندروید را ساخته و اجرا کنید. شما باید ابتدا ADT را دانلود کنید. فایل مربوط به آن را می توانید در اینترنت بیابید.
پس از دانلود فایل مربوط به ADT، ابتدا فایل را از حالت فشرده در بیاورید. سپس برنامه Eclipse را اجرا کنید و از منوی Help گزینه Install New Software را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

android-20.jpg

بر روی گزینه Add کلیک کرده و سپس بر روی گزینه Local کلیک کنید (اگر فایل دانلودی به صورت zip است و آن را از حالت zip در نیاورده اید می توانید گزینه Archive را انتخاب کنید). اکنون فولدر اصلی حاوی تمامی فایل های ADT را انتخاب کنید و بر روی گزینه OK کلیک کنید. لیستی به صورت زیر در پنجره نمایش داده می شود :


android-21.jpg

گزینه Developer Tools و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید. روند نصب را ادامه بدهید و در مرحله آخر، باید گزینه I accept the terms of the license agreements را انتخاب کرده و بر روی گزینه Finish کلیک کنید. اکنون صبر کنید تا نصب پایان یابد. در هنگام نصب امکان دارد با اخطارهایی به صورت زیر مواجه شوید :

android-22.png

در این موارد، بر روی گزینه OK کلیک کنید. در آخر پیام زیر نمایش داده می شود :


android-23.png


شما باید بر روی گزینه Yes کلیک کنید تا برنامه Eclipse یک بار restart بشود.
همچنین، بعد از اجرا شدن برنامه Eclipse، شما باید چک کنید که آیا مسیر SDK در برنامه Eclipse به درستی مشخص شده است یا خیر. برای این منظور، در برنامه Eclipse، از منوی Window، گزینه Preferences را انتخاب کنید و سپس در پنجره ای که باز می شود، بر روی گزینه Android کلیک کنید. ببینید در قسمت SDK Location، محل نصب SDK به درستی تعیین شده است یا نه و در صورتی که آدرس، غلط است، آن را تصحیح کنید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت یک پروژه اندروید

ساخت یک پروژه اندروید

اکنون قصد داریم که اولین پروژه اندروید خود را بسازیم. برای این منظور، ابتدا باید برنامه Eclipse را باز کنیم.
دقت کنید که ممکن است ظاهر شماره های مختلف برنامه Eclipse با هم تفاوت داشته باشد و اگر دکمه ها یا منوهایی که در ادامه گفته می شود در برنامه شما موجود نیست، باید در بخش های مختلف برنامه جستجو کنید و آنها را بیابید. در کل باید بدانید که به مرور زمان ممکن است ظاهر برنامه Eclipse و روند ساخت پروژه در شماره های مختلف آن تغییر کند، بنابراین اگر پنجره هایی که من به شما نمایش می دهم با پنجره های برنامه شما متفاوت بود، اشکالی ندارد و شما یک بار توضیحات من را بخوانید، آنگاه متوجه می شوید که چگونه از برنامه فعلی خود استفاده کنید.
از منوی File، ابتدا گزینه New و سپس گزینه Project را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

android-24.jpg

بر روی علامت کنار گزینه Android کلیک کنید تا زیرمجموعه های آن نمایش داده شود :

android-25.jpg

سپس گزینه Android Application Project را انتخاب نموده و بر روی دکمه Next کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود :

android-26.jpg

شما ابتدا باید Application Name را به طور دلخواه انتخاب کنید. این نام که شما انتخاب می کنید، نام اصلی برنامه شما است و بعدا که برنامه در یک گوشی موبایل دارای اندروید نصب شود، با همین نام در لیست برنامه های آن گوشی نمایش داده خواهد شد. با انتخاب Application Name، دو مورد project Name و Package Name نیز خود به خود مشخص می شوند (خود برنامه Eclipse بر اساس Application Name انتخابی، آن دو را مشخص می کند اما شما نیز می توانید آنها را تغییر بدهید). مثلا فرض کنید من نام Kelidestan.com را برای برنامه خود انتخاب کنم، به شکل زیر دقت کنید :


android-27.jpg

دقت کنید که در بالای پنجره، تعدادی پیام نمایش داده می شود، آنها را به دقت بخوانید تا بتوانید به درستی موارد درخواست شده را انتخاب کنید.
در قسمت Minimum Required SDK باید حداقل شماره نسخه ای از SDK را که کاربر با آن می تواند برنامه شما را اجرا کند، تعیین کنید. بهتر است که حداقل شماره ممکن را انتخاب کنید تا تعداد افرادی که می توانند از برنامه شما استفاده کنند افزایش یابد. البته این در صورتی است که از ویژگی هایی استفاده نکرده باشید که نیاز به شماره های بالاتر داشته باشد، اما در کل اگر تازه برنامه نویسی اندروید را شروع کرده اید و فعلا قرار نیست برنامه خیلی پیچیده ای بنویسید، یک شماره پایین را انتخاب کنید. موارد Target SDK و Compile with را نیز باید با توجه به نسخه اندرویدی که نصب کرده اید و همچنین با توجه به پیام هایی که در پنجره به شما داده می شود، انتخاب کنید.
با کلیک بر روی گزینه Next، پنجره زیر نمایش داده می شود :

android-28.jpg

اگر گزینه Create custom launcher icon را تیک بزنید، معنی آن این که آیکون (تصویر اصلی) مربوط به برنامه خود را طراحی کرده اید و همین حالا قصد دارید که آن آیکون را مشخص کنید. برنامه شما با این آیکون در لیست برنامه های گوشی نمایش داده خواهد شد.
گزینه Create activity باید تیک خورده باشد.
چنانچه قصد دارید کتابخانه اندروید بسازید باید گزینه Mark this project as a library را تیک بزنید. گزینه Create Project in Workspace مربوط به محل فولدر حاوی فایل های پروژه می باشد و اگر قصد دارید این فولدر را تغییر بدهید باید تیک این گزینه را برداشته و سپس فولدر دلخواه خود را انتخاب نمایید.
بر روی گزینه Next کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود (این پنجره زمانی نمایش داده می شود که گزینه Create custom launcher icon را قبلا تیک زده باشید و بخواهید آیکون دلخواه برای برنامه اندروید را انتخاب نمایید) :

android-29.jpg

شما در این قسمت باید تصویر مورد نظرتون برای آیکون را انتخاب کنید. پس از تعیین ویژگی های مختلف برای آیکون برنامه اندروید، بر روی گزینه Next کلیک کنید. پنجره زیر نمایش داده می شود :

android-30.jpg

در تصویر بالا، سه نوع activity (فعالیت) قابل انتخاب است. با کلیک روی هر کدام از آنها، تصویری از شکل کلی برنامه نمایش داده می شود (توضیحاتی نیز در مورد هر کدام، در پایین پنجره، نوشته می شود) و همچنین با توجه به اینکه هر کدام از این activity ها به یک حداقل شماره از API نیاز دارد، در صورت نداشتن این حداقل (عدم انتخاب حداقل API مناسب در مراحل قبلی)، یک پیام در بالای پنجره فعلی نمایش داده می شود که اخطار می دهد که حداقل API لازم چقدر است. ساده ترین نوع activity همان Blank Activity می باشد که با انتخاب آن، برنامه اندروید شما دارای یک صفحه اصلی خواهد بود (در تصویر بالا قابل مشاهده است).
فعلا شما گزینه Blank Activity را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Next کلیک نمایید. پنجره زیر نمایش داده می شود (البته این پنجره زمانی نمایش داده می شود که شما گزینه Create Activity را در مرحله قبل زده باشید) :

android-31.jpg

در قسمت Activity Name باید نام Activity که می خواهید ساخته شود را تعیین کنید. در قسمت Navigation Type، انتخاب های مختلفی وجود دارد که می توانید با تعیین هر کدام، تغییرات را در تصویر نمایش داده شده ببینید. اگر گزینه ای غیر از گزینه None را انتخاب کنید که به یک حداقل API نیاز داشته باشد که شما آن را تعیین نکرده باشید، در بالای پنجره یک پیام نمایش داده می شود. شما فعلا گزینه None را برای این مورد انتخاب کنید.
دقت کنید که در این مرحله باید گزینه Finish را بتوانید انتخاب کنید که به معنای اتمام ساخت پروژه است (اگر فعال است بر روی آن کلیک کنید تا مراحل ساخت پروژه تمام شود)، اما معمولا این گزینه فعال نیست و گزینه Next به صورت فعال درآمده است، در ادامه شرح می دهیم که در این حالت باید چگونه عمل کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید، پیام خطای زیر نمایش داده می شود :

android-32.jpg

این پیام، هشدار می دهد که شما باید کتابخانه اندروید را نصب کنید. اگر با این پیام روبرو شده اید، ابتدا این پنجره و برنامه Eclipse را ببندید، سپس فایل مربوط به کتابخانه اندروید را دانلود کنید (با نام support می باشد). این فایل را از حالت فشرده درآورید. درون آن یک فولدر به نام support وجود دارد. اکنون به محل نصب SDK بروید و یک فولدر به نام extras بسازید (در کنار فولدرهای platforms، tools و ...). سپس درون فولدر extras، یک فولدر به نام android بسازید. فولدر support را که قبلا به آن اشاره کردیم باید درون این فولدر android کپی کنید.
حالا برنامه Eclipse را اجرا کرده و همان مراحل شرح داده شده برای ساخت پروژه را طی کنید (با تکرار مراحل، در ذهنتان ماندگار می شوند). در مرحله آخر، گزینه Finish به صورت زیر فعال خواهد شد :

android-33.jpg

بر روی گزینه Finish کلیک کنید تا ساخت پروژه پایان یابد. پس از ساخت پروژه، شکل پنجره Eclipse به صورت زیر خواهد بود :

android-34.jpg

در ستون سمت چپ، نام پروژه و فایل ها آن نمایش داده شده است (من نام www.www.iran-eng.ir را انتخاب کردم) :

android-35.jpg



بنابراین تا اینجا یاد گرفتیم که با برنامه Eclipse، چگونه یک پروژه اندروید بسازیم.
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipse

اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipse

در مباحث قبلی، نحوه نصب بسته های نرم افزاری مختلف که برای برنامه نویسی اندروید لازم می باشند را شرح دادیم. اگر با تلاش فراوان، هنوز موفق به ساخت یک پروژه اندروید نشده اید، می توانید به مبحث اول رفته و بسته نرم افزاری کامل برای برنامه نویسی اندروید را دانلود و نصب نمایید. اکنون سایر مباحث را بر اساس این بسته کامل توضیح می دهیم (هیچ تفاوتی نمی کند و تنها ممکن است ظاهر شماره های مختلف با هم فرق داشته باشد).
شما بر اساس مباحث قبل، ساختار کلی را درک کرده اید، مثلا اگر در این بسته نرم افزاری، هیچ virtual device ای نصب نباشد، می توانید بر اساس آموزش های قبلی، یک virtual device بسازید. یا مثلا اگر برنامه eclipse محل نصب SDK را پیدا نکرده باشد، شما یاد گرفته اید که چگونه مسیر را در برنامه eclipse مشخص بکنید. اما فعلا این موارد برای ما مهم نیست (آنها قبلا شرح داده شده اند) و می خواهیم به موارد مهم تری بپردازیم.
بسیار خوب، حالا شروع می کنیم. فرض کنید که شما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse ساخته اید و اکنون قصد دارید که آن را اجرا کنید. نام پروژه اندروید ساخته شده، در ستونی در سمت چپ پنجره برنامه eclipse نمایش داده می شود. مثل شکل زیر (فرض کرده ایم نام پروژه، Kelidestan.com باشد):

android-36.png



این پروژه را با همان روند ساخته پروژه اندروید جدید در برنامه eclipse، ساخته ایم و آن را هم تغییر نداده ایم. وقتی یک پروژه جدید در eclipse ساخته می شود، معمولا به صورت یک برنامه است که تنها دارای یک صفحه می باشد که در بالای آن، عبارت Hello World! نمایش داده شده است.
برای اجرای این پروژه اندروید بر روی virtual device، باید بر روی نام پروژه اندروید، با موس، کلیک سمت نموده و سپس گزینه Run As و آنگاه گزینه Android Application را انتخاب کنید. در این هنگام، برنامه eclipse، دستگاه مجازی (virtual device) را باز کرده و سعی می کند که برنامه اندروید ساخته شده در پروژه را بر روی virtual device نصب کند.
دقت کنید که معمولا ممکن است در این هنگام با پیام های خطای مختلفی روبرو شوید که البته با جستجو در اینترنت می توانید راه حل آنها را بیابید (در انجمن سایت کلیدستان و در بخش برنامه نویسی اندروید، تعدادی از این خطاها و راه حل آنها، شرح داده شده است).
زمان نصب برنامه اندروید بر روی virtual device ، طولانی است و بهتر است که صبور باشید. شاید حتی بهتر باشد که در هنگام نصب برنامه اندروید، هیچ برنامه دیگری درون ویندوز در حال اجرا نباشد زیرا اگر نصب برنامه زیاد طول بکشد، ممکن است با پیام خطا روبرو بشوید. برایتان مثال می زنم، خود من یک بار برای نصب برنامه اندروید بر روی virtual device، به طور مرتب با پیام خطا روبرو می شدم و این در صورتی بود که روز قبل، امتحان کرده بودم و برنامه ها هیچ مشکلی نداشت، در آخر به این نتیجه رسیدم که ویندوز به دلیل برنامه های در حال اجرا، سنگین شده است بنابراین تمامی برنامه ها را بستم و ویندوز را restart کردم آنگاه برنامه eclipse را اجرا کرده و همان روند را تکرار کردم. این بار هیچ پیام خطایی نمایش داده نشد و برنامه به درستی بر روی virtual device نصب شد.
پس از نصب برنامه اندروید، صفحه virtual device، به شکل زیر خواهد بود :
android-37.jpg

شما باید بر روی قسمت به شکل قفل، با موس کلیک کرده و همین طور که کلید موس را پایین نگه داشته اید، آن را به بیرون دایره بیاورید که نمایش داده می شود تا گوشی مجازی از حالت قفل، بیرون بیاید. صفحه آن به شکل زیر خواهد بود :


android-38.jpg

مشاهده می کنید که برنامه نصب شده بر روی گوشی مجازی، نمایش داده شده است. همان طور که قبلا گفته بودیم، در یک پروژه که تغییر نداده باشیم، برنامه تنها دارای یک صفحه است که در بالای آن، عبارت Hello World! نمایش داده شده است.
خوب اکنون می خواهیم ببینیم که این برنامه، در کدام قسمت از لیست برنامه های نصب شده بر روی گوشی موبایل می باشد. ابتدا برای خروج از این برنامه، بر روی گزینه به شکل زیر کلیک می کنیم :

android-39.png

به صفحه زیر هدایت می شویم :

android-40.jpg

اکنون برای مشاهده لیست برنامه های نصب شده، باید بر روی گزینه به شکل زیر کلیک کنیم :


android-41.png

صفحه ای به صورت زیر که شامل برنامه های نصب شده بر روی گوشی موبایل مجازی می باشد، نمایش داده می شود :

android-42.jpg

همان طور که می بینید، یک برنامه با نام www.www.iran-eng.ir در لیست وجود دارد که همان برنامه ای است که ما بر روی گوشی موبایل مجازی نصب کرده ایم. آیکون این برنامه به شکل زیر می باشد :

android-43.png


بنابراین در این مبحث، نحوه نصب برنامه های اندروید بر روی گوشی موبایل مجازی را یاد گرفتیم.
تمامی مباحث آموزش برنامه نویسی اندروید، تا اینجا، برای یادگیری چگونگی فراهم کردن برنامه های لازم برای برنامه نویسی اندروید و ساخت و تست کردن یک برنامه اندروید بوده است و حالا که چارچوب اصلی را یاد گرفته ایم، می توانیم به سراغ یادگیری کدنویسی و طراحی برنامه ها برویم.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipse

ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipse

اگرچه ما برنامه اندروید مورد نظرمان را به صورت یک پروژه در برنامه eclipse می سازیم ولی درنهایت باید این پروژه، تبدیل به یک فایل APK بشود. درواقع این فایل APK است که در آخر برای نصب برنامه مورد نظرمان بر روی گوشی دارای اندروید، مورد استفاده قرار می گیرد.
اکنون قصد داریم که چگونگی ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید ساخته در eclipse را آموزش بدهیم. فرض کنید یک پروژه به نام www.www.iran-eng.ir در برنامه eclipse ساخته باشیم. نام این پروژه را می توان در ستون سمت چپ برنامه eclipse مشاهده نمود :

android-44.png

بر روی نام پروژه اندروید، با موس، کلیک سمت راست کرده و گزینه Export را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

android-45.jpg

در این پنجره باید در شاخه Android ، گزینه Export Android Application را انتخاب و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :

android-46.jpg

در اینجا باید پروژه مورد نظرمان که همان www.www.iran-eng.ir است را انتخاب کنیم و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :



android-47.jpg

اکنون باید یک keystore برای برنامه اندرویدی که ساخته ایم، تعیین کنیم و یا اگر قبلا هیچ keystore ای نداشته ایم باید یک keystore بسازیم. ابتدا اصلا بگوییم که keystore چیست. زمانی که شما یک برنامه اندروید (application اندروید) می سازید، آن را به یک keystore نسبت می دهید که آن keystore حکم یک گواهینامه برای برنامه اندروید ساخته شده را دارد. این keystore که شما برای برنامه اندروید ساخته شده، تعیین می کنید، ثابت می کند که شما آن برنامه اندروید را ساخته اید.
نکته مهم دیگر این است که شما می توانید برای چندین برنامه اندروید، تنها یک keystore داشته باشید (انتخاب عاقلانه همین است). بنابراین اگر قبلا یک keystore ساخته اید که برای برنامه های قبلی شما به کار رفته است، باید گزینه Use existing keystore را انتخاب کنید و سپس در قسمت Location ، محل آن را تعیین کنید و در قسمت Password نیز رمز عبوری که قبلا برای آن keystore تعیین کرده اید را بنویسید. اما اگر تابحال از هیچ keystore ای استفاده نکرده اید، گزینه Create new keystore را انتخاب کرده و در قسمت Location ، بر روی گزینه Browse کلیک کنید و یک نام دلخواه و آدرس دلخواه برای فایل keystore ای که می خواهید بسازید، مشخص کنید . سپس در قسمت Password یک رمز عبور غیر قابل حدس زدن را بنویسید (و البته آن را در دفترچه ای که تنها خودتان به آن دسترسی دارید بنویسید تا فراموش نشود). در قسمت Confirm ، باید همان رمز انتخابی را دوباره بنویسید.
فرض می کنیم که تابحال هیچ فایل keystore ای نداشته ایم بنابراین نام فایل را به دلخواه برابر iran-eng_keystore انتخاب می کنم و یک رمز عبور نیز به دلخواه وارد کرده و بر روی گزینه Next کلیک می کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :

android-48.jpg

در قسمت Alias باید یک نام مستعار انتخاب کنید. در قسمت Validity باید یک عدد را وارد کنید که تعداد سال هایی را نشان می دهد که این keystore معتبر خواهد بود (خود نرم افزار، عدد 25 را توصیه می کند، احتمالا منظورش حداقل 25 است). در موارد بعدی، چنانچه فعلا به صورت آزمایشی قصد ساختن keystore دارید و قصد ندارید آن را نگهدارید، می توانید تنها مورد اول (First and Last Name) را پر کنید و سایر موارد را خالی بگذارید.
بر روی گزینه Next کلیک می کنیم تا پنجره زیر نمایش داده شود :

android-102.jpg

یک نام برای فایل APK و همچنین مسیری را برای محل ساخت آن مشخص می کنیم و سپس بر روی گزینه Next کلیک می کنیم، پنجره زیر نمایش داده می شود :


android-49.jpg
در این قسمت، مسیری که در آن فایل APK و فایل keystore ساخته شده است و همچنین تعداد سال هایی که keystore معتبر می باشد را نمایش داده است. بر روی گزینه Next کلیک می کنیم تا ساخت فایل ها انجام گیرد. چنانچه به محل مورد نظر برویم، یک فایل APK با نام iran-eng.apk و یک فایل keystore با نام iran-eng_keystore ساخته شده است.
بنابراین با نحوه ساخت فایل نهایی APK از پروژه اندروید ساخته شده در eclipse ، آشنا شدیم.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید

معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید

اگر در برنامه eclipse ، با virtual device برنامه اندروید خود را شبیه سازی کرده باشید، مطمئنا سرعت پایین اجرا شدن virtual device برایتان بسیار آزاردهنده بوده است. در اینجا قصد دارم که برنامه YouWave Android را معرفی کنم که یک برنامه مناسب و سریع برای شبیه سازی برنامه های اندروید بر روی کامپیوتر (بدون داشتن گوشی دارای اندروید) می باشد.
البته این نرم افزار، فایل APK برنامه اندروید را برای نصب برنامه می گیرد، اما این موضوع مهم نیست و ما قبلا نحوه ساخت فایل APK از پروژه اندروید ساخته شده در eclipse را آموزش دادیم. ساخت فایل APK زیاد زمان بر نیست و به سادگی می توان این کار را انجام داد.
بنابراین ابتدا فایل APK برای برنامه اندروید مورد نظرتان بسازید (طبق آموزش های قبلی سایت کلیدستان). سپس برنامه YouWave Android را باز کنید و صبر کنید تا صفحه آن به صورت شکل زیر بارگذاری شود :

android-50.jpg

سپس از منوی File برنامه، گزینه Path To Apps را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

android-51.jpg

آنگاه فولدر محل فایل APK ساخته شده را انتخاب کرده و بر روی گزینه Open کلیک کنید. آیکون و نام آن application اندروید (برنامه اندروید) در سمت چپ پنجره برنامه، نمایش داده می شود (نام برنامه اندروید انتخابی ما، Test بوده است) :


android-52.jpg

اکنون بر روی آیکون برنامه، با موس، دابل کلیک (دو بار کلیک) کنید تا برنامه اندروید بر روی گوشی مجازی برنامه YouWave Android نصب شود. اگر صبر کنید، برنامه اندروید به طور خودکار در گوشی مجازی، اجرا می شود، مثلا برای برنامه اندروید Test ، نتیجه به صورت زیر می باشد :

android-53.jpg

با کلیک بر روی دکمه Home نرم افزار YouWave Android ، به صفحه اصلی گوشی مجازی بر می گردید. در این صفحه می توانید بر روی گزینه یه شکل زیر (درون صفحه مربوط به گوشی مجازی) کلیک کنید تا لیست application های گوشی مجازی نمایش داده شود :

android-54.png

اکنون در صفحه دوم از لیست application ها می توانید آیکون مربوط به برنامه Test را ببینید :


android-55.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید

مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید

برای آنکه با مفهوم activity در اندروید آشنا شوید، ابتدا در برنامه eclipse ، یک پروژه اندروید می سازیم و سپس مفهوم activity را بر اساس فایل های پروژه اندروید ساخته شده، شرح می دهیم.
در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام iran-eng بسازید (نام package را برابر com.example.iran-eng انتخاب کنید. نام activity اصلی را نمی خواهد تغییر دهید و همان نامی باشد که به طور اتوماتیک نمایش داده شده)
پس از ساخت پروژه، نام آن در ستون سمت چپ برنامه eclipse نمایش داده می شود :

android-56.jpg

به سه فایلی که در فولدربندی پروژه اندروید، آنها را با کادر قرمز نمایش داده ایم دقت کنید. فایل MainActivity.java همان activity اصلی برنامه اندرویدی است که داریم آن را می سازیم. در هنگام ساخت پروژه، می توانستیم نام آن را تغییر دهیم ولی فعلا اهمیتی ندارد و با همین نام، پروژه را ساخته ایم.
خوب حالا بگوییم که اصلا activity چیست. زمانی که شما یک برنامه اندروید را باز می کنید (بر روی گوشی اندروید خود)، ابتدا صفحه ابتدایی آن برنامه می آید که معمولا دارای گزینه های مختلفی است که شما اگر به هر کدام از گزینه ها اشاره کنید، یک صفحه جدید می آید (صفحه قبلی را دیگر نخواهید دید). در برنامه نویسی اندروید، به هر یک از این صفحات برنامه اندروید، یک activity گفته می شود. در واقع ساختار اصلی برنامه اندروید، بر اساس activity ها می باشد و شما تعیین می کنید که برنامه اندروید دارای چه تعداد activity باشد و در هر activity چه اطلاعاتی به کاربر نمایش داده شود و چه فعل و انفعالاتی بین انتخاب های کاربر و آن activity باید رخ دهد.
اگر هنوز مفهوم activity را به خوبی درک نکرده اید، می توان یک سایت اینترنتی را مثال زد. شما در سایت می توانید با کلیک بر روی یک گزینه، به یک صفحه دیگر از سایت بروید. همچنین در سایت، به تعداد صفحات، فایل هایی ساخته شده است که کاربر با فراخوانی هر صفحه، می تواند اطلاعات آن را مشاهده کند. همان طور که هر صفحه سایت، ناشی از یک فایل ساخته شده بر روی سرور می باشد، هر صفحه از برنامه اندروید نیز ناشی از یک activity می باشد که در آن برنامه اندروید، آن activity ساخته شده است.
زمانی که شما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse می سازید، آن پروژه تنها دارای یک activity است که همان activity اصلی برنامه اندروید است. زمانی که کاربر، وارد برنامه اندروید در گوشی خود می شود، اولین صفحه ای که به وی نمایش داده می شود، همان صفحه مربوط به activity اصلی است. حال شما با توسعه پروژه اندروید، می توانید تعدادی دیگر activity برای پروژه اندروید بسازید.
یک بار دیگر، تصویر فولدربندی پروژه اندروید را نمایش می دهیم :




android-56.jpg

همان طور که در تصویر فولدربندی پروژه مشاهده می کنید، در زیر نام package پروژه اندروید (در اینجا با نام com.example.iran-eng)، برای هر activity ، یک فایل با نام آن activity و با پسوند java ساخته می شود. علاوه براین، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout ، یک فایل xml ، با نامی دلخواه، باید برای آن activity ساخته شود (نحوه ساخت فایل ها را در مبحثی دیگر توضیح می دهیم و فعلا، تنها روند کلی را خواهیم گفت). همچنین در فایل AndroidManifest.xml ، باید تمامی activity های ساخته شده برای برنامه اندروید، ذکر شوند. فایل AndroidManifest.xml یک سری اطلاعات کلی در مورد برنامه اندروید ساخته شده ارائه می دهد.
اگر شما یک activity جدید برای پروژه اندروید بسازید، باید یک گزینه در activity های موجود در پروژه قرار دهید تا کاربر با اشاره به آن گزینه، وارد آن activity شود (مشابه مفهوم ساخت لینک در وب سایت).
بنابراین مراحل اصلی ساخت یک activity را می توان به صورت زیر ذکر نمود :
1- ساخت فایلی با نام آن activity و با پسوند java در پوشه src و در زیر شاخه package پروژه اندروید.
2- ساخت فایل xml برای آن activity ، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout
3- ذکر کردن activity ساخته شده، در فایل AndroidManifest.xml
4- قرار دادن یک گزینه در activity های دیگر (یا تنها یک activity دیگر) برای دسترسی کاربر به آن activity​
البته این مراحل را تنها به طور کلی شرح دادیم و در مبحثی دیگر، روش ساخت یک activity را با جزئیات کامل، شرح خواهیم داد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل AndroidManifest.xml

آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل AndroidManifest.xml

در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan بسازید (نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کنید. نام activity اصلی را برابر Activity1 انتخاب کنید).
پس از ساخت پروژه اندروید، فولدربندی آن در سمت چپ پنجره برنامه eclipse ، به صورت زیر نمایش داده می شود :

android-57.jpg

سه فایل مهم را در فولدربندی پروژه اندروید مشخص کردیم. به ترتیب، کدهای آنها را بررسی کرده و نقش هر کدام را شرح می دهیم.
فایل Activity1.java ، فایل مربوط به Activity اصلی پروژه اندروید است. اگر بر روی آن، با موس، دابل کلیک (دو بار کلیک) کنیم، کدهای مربوط به آن در پنجره برنامه eclipse نمایش داده می شود :

android-58.jpg


بنابراین برای فایل Activity1.java ، کدهای زیر را داریم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.kelidestan[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.os.Bundle[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.view.Menu[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Activity1 [B]extends[/B] Activity [COLOR=#009900]{[/COLOR]

        @Override
        [B]protected[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] onCreate[COLOR=#009900]([/COLOR]Bundle savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
                [B]super[/B].[COLOR=#006633]onCreate[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                setContentView[COLOR=#009900]([/COLOR]R.[COLOR=#006633]layout[/COLOR].[COLOR=#006633]activity_activity1[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]

        @Override
        [B]public[/B] [COLOR=#000066][B]boolean[/B][/COLOR] onCreateOptionsMenu[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#003399]Menu[/COLOR] menu[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
                [COLOR=#666666][I]// Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.[/I][/COLOR]
                getMenuInflater[COLOR=#009900]([/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR].[COLOR=#006633]inflate[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]R.[COLOR=#006633]menu[/COLOR].[COLOR=#006633]activity1[/COLOR], menu[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                [B]return[/B] [COLOR=#000066][B]true[/B][/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
خوب اکنون بخش های مهم کدها را شرح می دهیم. ابتدا خط اول :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.example.kelidestan[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
نام package تعریف شده برای پروژه اندروید می باشد.

بقیه کدها :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]import[/B] [COLOR=#006699]android.os.Bundle[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.view.Menu[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
شاید در مقایسه با عکسی که نشان دادیم، بگویید که چرا یک خطی که با کلمه import شروع شده است، در اینجا تبدیل به سه خط شده. پاسخ این است که اگر در آن عکس دقت کنید، در کنار کلمه import ، یک علامت مثبت وجود دارد که با کلیک بر روی آن، دو خط دیگر که پنهان شده اند، نمایش داده می شوند.

در این سه خط از کدها، package های توسعه داده شده برای برنامه نویسی اندروید را وارد کرده ایم. در واقع چون از زبان java به عنوان زبان پایه استفاده شده است بنابراین یک سری package با زبان java برای برنامه نویسی اندروید نوشته شده است که ما در برنامه نویسی اندروید باید از آنها استفاده کنیم.
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]public[/B] [B]class[/B] Activity1 [B]extends[/B] Activity [COLOR=#009900]{[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
کلاس Activity1 که قبلا نام آن را تعیین کرده ایم را بر اساس توسعه دادن کلاس Activity می سازیم (کدهای آن را شروع می کنیم). در واقع کلاس Activity قبلا در package هایی که import کردیم، وجود دارد و ما کلاس های مورد نیاز خود را بر اساس توسعه آن، می سازیم. کدهای کلاس Activity1 که داریم آن را درون فایل Activity1.java تعریف می کنیم، در میان علامت شروع } و علامت پایانی { نوشته می شوند.
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]        @Override
        [B]protected[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] onCreate[COLOR=#009900]([/COLOR]Bundle savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
                [B]super[/B].[COLOR=#006633]onCreate[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                setContentView[COLOR=#009900]([/COLOR]R.[COLOR=#006633]layout[/COLOR].[COLOR=#006633]activity_activity1[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در کدهای بالا، به این بخش توجه کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]setContentView[COLOR=#009900]([/COLOR]R.[COLOR=#006633]layout[/COLOR].[COLOR=#006633]activity_activity1[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
در کد بالا، اگر به درون پرانتز نگاه کنید، متوجه می شوید که یک مسیر تعریف شده است. ابتدا R نوشته شده که اشاره به فولدر منابع (Resource) دارد. این فولدر، با نام res در فولدربندی پروژه اندروید نمایش داده شده است. نام بعدی، layout می باشد که یک زیرشاخه برای فولدر res است. و در آخر نیز، نام activity_activity1 نوشته شده که نام فایل xml متناظر برای Activity1 می باشد. بنابراین مسیری به صورت زیر مشخص شده است :
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
android-59.jpg

بنابراین در فایل Activity1.java که در واقع داریم در آن یک activity با نام Activity1 می سازیم، به فایل activity_activity1.xml ارجاع داده ایم که فایل xml متناظر برای Activity1 خواهد بود. شکل زیر را ببینید :

android-60.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بنابراین درون دستور setContentView ، به فایل xml متناظر activity ارجاع داده ایم. دستور setContentView باعث می شود که محتویات تعریف شده در فایل xml ، در صفحه مربوط به آن activity نمایش داده شود. یعنی اینکه محتویاتی که می خواهیم در صفحه مربوط به Activity1 نمایش داده شود را در فایل activity_activity1.xml تعریف می کنیم و سپس در فایل Activity1.java به این فایل xml ارجاع می دهیم.
خوب حالا می خواهیم نگاهی به کدهای فایل activity_activity1.xml بیندازیم. با دابل کلیک بر روی نام این فایل، صفحه ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

android-61.jpg

همان طور که مشاهده می کنید، فایل activity_activity1.xml به صورت گرافیکی نمایش داده شده است. این نوع نمایش به ما کمک می کند تا به طور واضح ببینیم که فایل xml متناظر با هر activity ، صفحه متناظر با activity را به چه شکل می سازد (به کاربر نمایش می دهد). علاوه بر این، می توانیم که فایل activity_activity1.xml را به صورت کد نیز ببینیم، در شکل بالا، دو گزینه را با کادر قرمز نمایش داده ایم، بخش مربوط به آنها را بزرگتر نشان می دهیم :


android-62.png

همان طور که می بینید، دو نوع نمایش برای فایل xml وجود دارد که در شکل فوق، نوع Graphical Layout انتخاب شده است که باعث می شود فایل xml را به صورت گرافیکی مشاهده کنیم. حال اگر بر روی گزینه activity_activity1.xml کلیک کنیم، کدهای مربوط به این فایل xml نمایش داده خواهد شد :

android-63.jpg
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بنابراین کدهای فایل activity_activity1.xml به صورت زیر می باشند :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<[/COLOR]RelativeLayout xmlns[COLOR=#339933]:[/COLOR]android[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"http://schemas.android.com/apk/res/android"[/COLOR]
    xmlns[COLOR=#339933]:[/COLOR]tools[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"http://schemas.android.com/tools"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]layout_width[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"match_parent"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]layout_height[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"match_parent"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]paddingBottom[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@dimen/activity_vertical_margin"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]paddingLeft[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@dimen/activity_horizontal_margin"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]paddingRight[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@dimen/activity_horizontal_margin"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]paddingTop[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@dimen/activity_vertical_margin"[/COLOR]
    tools[COLOR=#339933]:[/COLOR]context[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]".Activity1"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]TextView
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]layout_width[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"wrap_content"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]layout_height[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"wrap_content"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]text[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/hello_world"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

[COLOR=#339933]</[/COLOR]RelativeLayout[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
فعلا تنها بخش زیر را توضیح می دهیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]    [COLOR=#339933]<[/COLOR]TextView
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]layout_width[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"wrap_content"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]layout_height[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"wrap_content"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]text[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/hello_world"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
این کد باعث نمایش یک TextView در صفحه مربوط به activity می شود. TextView ، یک متن است که به کاربر نمایش داده می شود. کافی است که نگاهی به فایل activity_activity1.xml به صورت گرافیکی بیندازیم تا متن متناظر با آن را ببینیم :

android-64.jpg

مشاهده می کنید که عبارت Hello world! به صورت یک TextView ، نمایش داده شده است. دقت کنید که نمایش گرافیکی فایل xml را برای واضح تر دیده شدن، با کلیک کردن بر روی دکمه به شکل زیر، بزرگتر نمایش داده ایم :


android-65.png
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
به عبارت زیر در کدهایی که نمایش دادیم، دقت کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]android[COLOR=#339933]:[/COLOR]text[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/hello_world"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
این عبارت، مشخص کرده است که رشته ای (string) با نام hello_world در TextView نمایش داده شود. اما سوال این است که این رشته (string) با نام hello_world ، در کجا ذخیره شده است. برای یافتن پاسخ، شکل زیر را ببینید :

android-66.jpg
فایلی با نام strings.xml را با کادر قرمز و فلش، مشخص کرده ایم. برای یافتن این فایل، باید به فولدر منابع با نام res و سپس فولدر values برویم. بر روی فایل strings.xml ، با موس دابل کلیک (دو بار کلیک) می کنیم تا محتویات آن نمایش داده شود :


android-67.jpg

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
همان طور که مشاهده می کنید، این فایل xml نیز دارای دو نوع نمایش به صورت گرافیکی و به صورت کد می باشد که آن دو را با کادر قرمز رنگ در تصویر بالا، مشخص کرده ایم. در نمایش گرافیکی (گزینه resources) اگر بر روی نام رشته hello_world کلیک کنیم، مقادیر آن به صورت زیر نمایش داده می شود :

android-68.png

در قسمت Name ، نام رشته و در قسمت Value ، مقدار رشته (کاراکترهای به کار رفته در رشته) نوشته شده است.
اکنون بر روی گزینه strings.xml کلیک می کنیم تا کدهای این فایل xml نمایش داده شود (نمایش فایل به صورت کد) :

android-69.jpg



بنابراین کدهای فایل strings.xml به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<?[/COLOR]xml version[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] encoding[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"utf-8"[/COLOR][COLOR=#339933]?>[/COLOR]
[COLOR=#339933]<[/COLOR]resources[COLOR=#339933]>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"app_name"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Kelidestan[COLOR=#339933]</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"action_settings"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Settings[COLOR=#339933]</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"hello_world"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Hello world[COLOR=#339933]!</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR]

[COLOR=#339933]</[/COLOR]resources[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
به این بخش از کدها توجه کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<[/COLOR]string name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"hello_world"[/COLOR][COLOR=#339933]>[/COLOR]Hello world[COLOR=#339933]!</[/COLOR]string[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
مشاهده می کنید که در این بخش از کدها، رشته hello_world و مقدار متناظر با آن، تعریف شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کدهای فایل AndroidManifest.xml :
اکنون نگاهی به کدهای فایل AndroidManifest.xml می اندازیم. برای دیدن کدهای این فایل، بر روی آن، دابل کلیک کنید تا به صورت گرافیکی نمایش داده شود :

android-70.jpg

همان طور که در شکل بالا، با فلش های قرمز نشان داده ایم، اطلاعات مربوط به این فایل xml ، در 4 صفحه به صورت گرافیکی نمایش داده شده است که اگر بر روی گزینه هر کدام از آن 4 تا کلیک کنید، یک سری تنظیمات نمایش داده می شود که می توانید آنها را تغییر دهید. در کل، فایل AndroidManifest.xml ، یک سری اطلاعات کلی در مورد برنامه اندروید (پروژه اندروید) ساخته شده، ارائه می دهد.
با کلیک بر روی گزینه AndroidManifest.xml ، می توانیم کدهای این فایل xml را ببینیم :

android-71.jpg



بنابراین کدهای فایل AndroidManifest.xml به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<?[/COLOR]xml version[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] encoding[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"utf-8"[/COLOR][COLOR=#339933]?>[/COLOR]
[COLOR=#339933]<[/COLOR]manifest xmlns[COLOR=#339933]:[/COLOR]android[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"http://schemas.android.com/apk/res/android"[/COLOR]
    [B]package[/B][COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.example.kelidestan"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionCode[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionName[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]uses[COLOR=#339933]-[/COLOR]sdk
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]minSdkVersion[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"8"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]targetSdkVersion[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"17"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]application
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]allowBackup[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"true"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]icon[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@drawable/ic_launcher"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]theme[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@style/AppTheme"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]<[/COLOR]activity
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.example.kelidestan.Activity1"[/COLOR]
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]<[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
                [COLOR=#339933]<[/COLOR]action android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.action.MAIN"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

                [COLOR=#339933]<[/COLOR]category android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.category.LAUNCHER"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]</[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]</[/COLOR]activity[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]</[/COLOR]application[COLOR=#339933]>[/COLOR]

[COLOR=#339933]</[/COLOR]manifest[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
با دیدن کدها، یک سری تنظیمات کلی برای برنامه اندروید ساخته شده، قابل تشخیص می باشد. اجازه بدهید بخشی از کدها را که مربوط به activity ها است، بررسی کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]    [COLOR=#339933]<[/COLOR]application
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]allowBackup[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"true"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]icon[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@drawable/ic_launcher"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]theme[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@style/AppTheme"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]<[/COLOR]activity
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.example.kelidestan.Activity1"[/COLOR]
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]<[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
                [COLOR=#339933]<[/COLOR]action android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.action.MAIN"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

                [COLOR=#339933]<[/COLOR]category android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.category.LAUNCHER"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]</[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]</[/COLOR]activity[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]</[/COLOR]application[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
درون زوج تگ application ، تگی با نام activity وجود دارد که همان activity اصلی برنامه اندروید ساخته شده می باشد. به این بخش از کدهای نوشته شده درون زوج تگ activity ، دقت کنید :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.example.kelidestan.Activity1"[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
مشاهده می کنید که نام activity ، برابر com.example.kelidestan.Activity1 ذکر شده است، اما نام activity را ما قبلا برابر Activity1 انتخاب کردیم، پس چرا این نام ذکر شده. نکته مهم این است که برای ذکر نام activity ، قبل از آن، نام package ذکر می شود که ما قبلا نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کرده بودیم. بنابراین در اینجا، برای اشاره به activity اصلی برنامه اندروید ساخته شده، نام com.example.kelidestan.Activity1 ذکر می شود.چنانچه تعدادی activity دیگر در برنامه اندروید خود بسازیم، باید حتما به فایل AndroidManifest.xml آمده و پس از تگ پایانی </activity> ، آن activity ها را ذکر کنیم، وگرنه برنامه اندروید ساخته شده، به درستی عمل نمی کند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipse

علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipse

در مباحث قبلی، برنامه eclipse را به عنوان محیطی برای نوشتن کدهای برنامه اندروید معرفی کردیم. برنامه eclipse به گونه ای طراحی شده است که قواعد کدنویسی را با دقت بالایی می تواند چک کند و اگر شما بخشی از قواعد کدنویسی را رعایت نکنید، با نشان دادن یک پیام خطا و یا هشدار، به شما این مورد را اعلام می کند.
ابتدا باید شرح بدهیم که تفاوت بین پیام خطا و پیام هشدار در برنامه eclipse چیست. زمانی که شما با یک پیام خطا روبرو شوید (این پیام با علامت قرمز رنگ نمایش داده می شود)، یعنی کدها یک مشکل اساسی دارد که تا آن را برطرف نکنید، برنامه اندروید ساخته نخواهد شد. یعنی تا زمان برطرف کردن این خطا، برنامه eclipse به شما اجازه شبیه سازی برنامه اندروید و یا ساخت فایل نهایی برنامه اندروید را نمی دهد. اما پیام هشدار که با رنگ زرد رنگ نمایش داده می شود، تنها مواردی را به نویسنده برنامه اندروید هشدار می دهد، مواردی که ممکن است که به بهتر کد نوشتن (استاندارد کد نوشتن)، و یک سری موارد دیگر کمک کند. عدم توجه به این هشدارها، موجب عدم اجرای برنامه نخواهد شد و شما با وجود تعدادی هشدار، می توانید برنامه اندروید خود را بسازید و برنامه هم مشکلی نخواهد داشت.
در ادامه، تعدادی مثال در مورد پیام خطا و پیام هشدار در برنامه eclipse ذکر خواهیم کرد تا بیشتر با آنها آشنا شوید.


پیام خطای قرمز رنگ در برنامه eclipse :

فرض کنید که من، علامت ; را که باید در پایان یک خط از کدها قرار بگیرد، حذف کنم. برنامه eclipse یک پیام خطا را به صورت علامت قرمز رنگ در کنار آن خط از کدها نمایش خواهد داد :

android-206.png
برای اینکه متوجه بشویم که خطا به چه دلیل بوده است، موس را بر روی آن علامت قرمز رنگ می بریم تا متن پیام خطا نمایش داده شود :


android-207.png

مشاهده می کنید که در متن خطا، به طور واضح گفته شده است که یک علامت ; را باید در انتهای آن خط از کدها جایگذاری کنیم.

نکته :

شاید فکر کنید که چون برای هر پیام خطا، یک متن توضیح، نمایش داده می شود، بنابراین به راحتی می توان خطاها را برطرف کرد، اما من به تجربه به شما می گویم که در بیشتر موارد ممکن است که گیج شوید و ندانید که خطا از چیست. مثلا شما 10 خط از کدهایی که در یک راهنما خوانده اید را در برنامه خود کپی می کنید و 4 یا 5 علامت خطا نمایش داده می شود. اگر بخواهید تک تک آنها را بخوانید، معمولا جواب نمی گیرید زیرا به احتمال زیاد، کدها دارای تعدادی روش (method) و کلاس (class) جدید است که شما تازه با آنها آشنا شده اید و معمولا ساختار استفاده از آنها را نمی دانید. من در زیر، تعدادی نکته برای بر طرف کردن خطاها ذکر می کنم :

1- مهمترین نکته، استفاده از کدهای کامل و قبلا تست شده است تا اصلا به خطا برخورد نکنیم که بعد مجبور شویم با تغییر کدها، آن خطاها را برطرف کنیم (از این حرف من این طور برداشت نکنید که اگر یک کد درست در پروژه اندروید خود کپی کنید، هیچ پیام خطایی نمایش داده نمی شود، در موارد دیگر، بیشتر توضیح می دهم). معمولا آموزش هایی که فایل های پروژه را هم در اختیار شما می گذارند، منابع معتبری هستند زیرا به هر حال شما فایل پروژه را دارید و اگر کدنویسی خودتان جواب نداد، می توانید آن را باز کرده و ببینید تفاوت کد شما و آن پروژه اندروید در چیست.

2- باید به محل مناسب کپی کردن کدها نیز توجه داشته باشید. اکثر مباحث سایت های مختلف، برای افرادی نوشته شده که حداقل چند پروژه ساخته و جواب گرفته اند و می دانند که اگر گفته شد یک سری کد را درون activity کپی کنید، در چه محلی باید کد را قرار دهند. بنابراین اگر در ابتدای راه هستید، ابتدا چند پروژه بسازید که کدنویسی آن، به طور مرحله به مرحله و کامل شرح داده شده تا با ساختار فایل ها و کدها در برنامه نویسی اندروید آشنا شوید.

3- زمانی که شما یک سری کد کاملا درست و بی نقص را در پروژه خود کپی می کنید، معمولا تعدادی خطا نمایش داده می شود که اعلام می کند که شما package های لازم برای استفاده از این کلاس ها (class) و روش ها (method) را وارد (import) نکرده اید (البته به این واضحی که من گفتم، تذکر نمی دهد بلکه معمولا نام آن کلاس یا روش را ذکر کرده و عبارت cannot be resolved را در ادامه می آورد، البته این عبارت ممکن است برای یک سری خطای دیگر هم به کار رود). بنابراین هر وقت یک سری کد را به درون کدهای activity برنامه اندروید کپی کردید، کلیدهای Ctrl و Shift و O (حرف انگلیسی، نه صفر) از کیبورد را به طور هم زمان فشار دهید. این سه کلید، باعث می شود که برنامه eclipse به طور خودکار، package های لازم برای کلاس ها و روش های استفاده شده در activity را به درون activity وارد (import) کند.

کدهای مربوط به import کردن package ها، شبیه کد زیر می باشد (می توانید قبل و بعد از فشردن آن دکمه ها، تفاوت را در تعداد اینگونه کدها ببینید) :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
4- اگر تازه برنامه eclipse را باز کرده اید و قبلا در لیست پروژه ها، نام یک یا چند پروژه وجود داشته است، ممکن است که تا زمان بارگذاری کامل برنامه eclipse ، در کنار نام پروژه ها یا فایل ها، علامت پیام خطا نمایش داده شود. این مورد، کاملا موقتی است و باید صبر کنید (مثلا 1 دقیقه) تا برنامه eclipse به طور کامل بارگذاری شود. پس از بارگذاری، آن علامت های خطای موقتی، برداشته می شوند.

5- اگر موارد قبل را رعایت کرده اید اما هنوز خطایی وجود دارد، دیگر باید متن خطاها را خوانده و همچنین ببینید با افزوده شدن کدام بخش از کدها، خطا به وجود آمده است. سعی کنید عبارت خطا را در گوگل جستجو کنید شاید راه حل را پیدا نمایید و همچنین، در سایت های دیگر، کدهایی که همان کار را انجام می دهند را پیدا کرده و با کدهای خود مقایسه کنید، شاید بخشی از کدها، از همان اول، در منبع اولیه شما اشتباه نوشته شده است (معمولا تعدادی زیادی از سایت ها، همین طور یک سری کد را می گذارند و خودشان آن را تست نمی کنند).

نکته :

با وجود خطایابی برنامه eclipse و پس از نصب برنامه بر روی یک گوشی اندروید، ممکن است یک خطای کشف نشده، باعث اختلال در اجرای برنامه شود (که البته دوباره باید کدها را تغییر بدهید)، ولی به هر حال، برنامه eclipse سعی می کند که تمامی خطاهای ممکن را کشف کرده و تذکر دهد.

پیام هشدار زرد رنگ در برنامه eclipse :
همان طور که گفتیم، پیام هشدار برای مواردی به کار می رود که بر طرف نکردن آن، نمی تواند اختلالی در اجرای روند برنامه اندروید ایجاد کند. مثلا فرض کنید که کدهای یک دکمه (Button) را در یک فایل xml به صورت زیر نوشته باشیم :

android-208.png

همان طور که مشاهده می کنید، مشخصه android:text برای دکمه را برابر کلمه Button تعریف کرده ایم. معمولا توصیه می شود که متن هایی که می خواهیم در پروژه اندروید به کار رود را درون فایل strings.xml تعریف کرده و سپس به آنها ارجاع بدهیم و به همین دلیل است که یک پیام هشدار به ما نمایش داده شده است. موس را روی علامت زرد رنگ می بریم تا متن آن را ببینیم :


android-209.png



این پیام به این موضوع اشاره دارد که بهتر است اینگونه کد ننویسیم و ابتدا آن متن را در strings.xml تعریف کرده و سپس به آن ارجاع بدهیم. ولی اگر ما این پیام هشدار را نادیده بگیریم و برنامه اندروید را بر روی یک گوشی نصب کنیم، برنامه هیچ مشکلی نخواهد داشت و اجرا می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت یک برنامه اندروید تشکیل شده از دو activity

ساخت یک برنامه اندروید تشکیل شده از دو activity

قبلا با مفهوم activity در برنامه نویسی اندروید، آشنا شدیم. اکنون قصد داریم که یک برنامه ساده بسازیم که از دو activity تشکیل شده است، بدین صورت که در activity اصلی، یک دکمه (button) وجود دارد که زمانی که کاربر به آن اشاره می کند، activity دوم نمایش داده می شود (وارد activity دوم می شویم).
در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan.com_Two_Activity می سازیم (نام package را برابر com.kelidestan.two_activity قرار می دهیم. نام activity اصلی را برابر MainActivity انتخاب می کنیم و فایل xml متناظر آن را هم، activity_main قرار می دهیم).
بنابراین فولدربندی و فایل های پروژه اندروید، به شکل زیر خواهد بود (سه فایل مهم آن را که در مباحث قبل توضیح دادیم، با کادرهای رنگی نمایش داده ایم :

android-72.jpg

پروژه اندروید در ابتدا تنها دارای یک activity است. با دابل کلیک بر روی فایل activity_main.xml ، صفحه مربوط به این activity را به صورت گرافیکی خواهیم دید :

android-73.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مشاهده می کنید که در این activity ، یک TextView وجود دارد که عبارت Hello world! را نمایش می دهد.
خوب ابتدا باید فایل های لازم برای activity را بسازیم، در مباحث قبلی گفتیم که برای ساخت یک activity و نمایش صفحه مربوط به آن در برنامه اندروید، باید چه مراحلی را انجام بدهیم. دوباره این مراحل را در اینجا ذکر می کنیم تا هیچ نکته ای فراموش نشود. این مراحل عبارتند از :
1- ساخت فایلی با نام آن activity و با پسوند java در پوشه src و در زیر شاخه package پروژه اندروید.​
2- ساخت فایل xml برای آن activity ، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout​
3- ذکر کردن activity ساخته شده، در فایل AndroidManifest.xml​
4- قرار دادن یک گزینه در activity های دیگر (یا تنها یک activity دیگر) برای دسترسی کاربر به آن activity​


مرحله اول : ساخت فایل java برای activity

هنگام ساخت پروژه اندروید، نام activity اصلی را برابر MainActivity انتخاب کردیم. اکنون که می خواهیم یک activity دیگر بسازیم، نام Activity2 را برای آن انتخاب خواهیم کرد.
بنابراین باید در کنار فایل MainActivity.java ، یک فایل با نام Activity2.java بسازیم. فایل MainActivity.java که مربوط به activity اصلی برنامه اندروید است را در شکل زیر نشان داده ایم :

android-74.png

بنابراین باید در زیرشاخه package برنامه اندروید که دارای نام com.kelidestan.two_activity می باشد، یک فایل با نام Activity2.java بسازیم :


android-75.png
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برای این منظور، ابتدا بر روی نام package (یعنی com.kelidestan.two_activity)، با موس، کلیک سمت راست نموده و سپس گزینه New و آنگاه گزینه Class را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :


android-76.jpg

در قسمت Name باید نام انتخابی برای activity را بنویسیم (همان نام Activity2). سپس در قسمت Superclass ، بر روی گزینه Browse کلیک می کنیم. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :


android-77.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در قسمت Choose a type ، عبارت نوشته شده را پاک کنید و سپس کلمه activity را بنویسید. یک سری گزینه های مختلف برای انتخاب کردن نمایش داده می شود (در ابتدای آنها، کلمه activity وجود دارد) :

android-78.jpg

گزینه اول، که در شکل نشان داده ایم (با عنوان Activity – android.app) را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه OK کلیک کنید تا به پنجره قبلی باز گردید و در آن پنجره نیز بر روی گزینه Finish کلیک کنید تا فایل java با نام Activity2.java ساخته شود :

android-79.png
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کدهای فایل Activity2.java ، پس از ساخت، به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.kelidestan.two_activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Activity2 [B]extends[/B] Activity [COLOR=#009900]{[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
نگاهی به شکل زیر بیندازید، عبارت oncre را می نویسیم و سپس کلیدهای Ctrl و space از کیبورد را همزمان می زنیم تا پنجره نمایش داده در شکل باز شود (در واقع حروف ابتدای دستور را نوشته ایم و سپس با این دو کلید، گزینه های پیشنهادی نمایش داده می شود تا سریعتر بتوانیم کدهای دلخواهمان را بنویسیم، این دو کلید را به خاطر بسپارید) :

android-80.jpg

گزینه اول نمایش داده در پنجره را انتخاب می کنیم تا کدها به صورت زیر کامل شوند :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.kelidestan.two_activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.os.Bundle[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Activity2 [B]extends[/B] Activity [COLOR=#009900]{[/COLOR]
        
        @Override
        [B]protected[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] onCreate[COLOR=#009900]([/COLOR]Bundle savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
                [COLOR=#666666][I]// TODO Auto-generated method stub[/I][/COLOR]
                [B]super[/B].[COLOR=#006633]onCreate[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
[h=2]مرحله دوم : ساخت فایل xml برای activity[/h]در برنامه eclipse ، از منوی File ، گزینه New و سپس گزینه Android XML File را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

android-81.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در قسمت File ، نامی برای فایل xml انتخاب کنید (مثلا من نام activity2.xml را انتخاب کردم) و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود :


android-82.jpg

بر روی گزینه Finish کلیک کنید تا فایل xml ساخته شود.
اکنون در نمایش گرافیکی این فایل xml ، قصد داریم یک TextView که مخصوص نمایش متن می باشد، قرار بدهیم. برای این منظور، بر روی گزینه TextView نمایش داده در شکل زیر، با موس کلیک کرده و به درون نمایش گرافیکی فایل xml می بریم و کلید موس را رها می کنیم :


android-83.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نتیجه به صورت زیر خواهد بود :


android-84.jpg

چنانچه بخواهیم که متن نمایش داده شده در TextView را تغییر بدهیم باید ابتدا به قسمت Properties مربوط به TextView برویم. در واقع هر بخشی که می سازیم، Properties مربوط به خود را دارد که در آن می توانیم ویژگی های مورد نظرمان را تغییر بدهیم. چنانچه قسمت Properties در پنجره برنامه eclipse شما نمایش داده نشده است، ابتدا به منوی Window رفته و گزینه Show View و آنگاه گزینه Properties را انتخاب کنید تا پنجره ای با عنوان properties ، درون پنجره برنامه eclipse نمایش داده شود. موقعیت این پنجره را با گرفتن بالای آن با موس و کشیدن موس به اطراف، می توانید تغییر بدهید. یک موقعیت مناسب برای پنجره properties ، می تواند به صورت شکل زیر باشد :

android-85.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
فرض می کنیم که پنجره properties را در برنامه eclipse مشاهده کرده اید. اکنون بر روی TextView که ساخته اید، با موس، کلیک سمت راست نموده و گزینه Show In و آنگاه گزینه Properties را انتخاب کنید. (برای اطمینان از اینکه properties نمایش داده شده، حتما مربوط به TextView باشد و نه یک عنصر دیگر، این قاعده را همیشه به خاطر داشته باشید)
در properties مربوط به TextView ، باید گزینه با عنوان Text را پیدا کنیم. همانند شکل زیر :

android-86.png

همان طور که مشاهده می کنید، عبارت TextView در جلوی آن نوشته شده است که همان متن نمایش داده شده است. بر روی آن کلیک کرده و سپس عبارت second activity را می نویسیم. زیرا این فایل xml را برای activity دوم می سازیم و می خواهیم که activity دوم، با این متن شناسایی شود (در آن نمایش داده شود).
همچنین قصد داریم که متن را با فونت های بزرگتری نمایش بدهیم. برای این منظور، گزینه Text Size در properties را برابر 24 قرار می دهیم. به شکل زیر توجه کنید :

android-87.png
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مشاهده می کنید که به محض نوشتن عدد 24، دو گزینه برای انتخاب واحد اندازه متن، نمایش داده می شود. یکی sp و دیگری dp . یکی از این دو واحد را باید انتخاب کنید.
بنابراین متن درون TextView به شکل زیر نمایش داده خواهد شد :
android-88.jpg

اکنون باید کدهای مربوط به فایل Activity2.java را تغییر بدهیم. کدهای آن به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.kelidestan.two_activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.os.Bundle[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Activity2 [B]extends[/B] Activity [COLOR=#009900]{[/COLOR]
        
        @Override
        [B]protected[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] onCreate[COLOR=#009900]([/COLOR]Bundle savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
                [COLOR=#666666][I]// TODO Auto-generated method stub[/I][/COLOR]
                [B]super[/B].[COLOR=#006633]onCreate[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
آنها را به این صورت تکمیل می کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][B]package[/B] [COLOR=#006699]com.kelidestan.two_activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.app.Activity[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
[B]import[/B] [COLOR=#006699]android.os.Bundle[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]

[B]public[/B] [B]class[/B] Activity2 [B]extends[/B] Activity [COLOR=#009900]{[/COLOR]
        
        @Override
        [B]protected[/B] [COLOR=#000066][B]void[/B][/COLOR] onCreate[COLOR=#009900]([/COLOR]Bundle savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR] [COLOR=#009900]{[/COLOR]
                [COLOR=#666666][I]// TODO Auto-generated method stub[/I][/COLOR]
                [B]super[/B].[COLOR=#006633]onCreate[/COLOR][COLOR=#009900]([/COLOR]savedInstanceState[COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
                setContentView[COLOR=#009900]([/COLOR]R.[COLOR=#006633]layout[/COLOR].[COLOR=#006633]activity2[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR]
        [COLOR=#009900]}[/COLOR]

[COLOR=#009900]}[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
که در آن، تنها خط زیر به کدها افزوده شده است :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace]setContentView[COLOR=#009900]([/COLOR]R.[COLOR=#006633]layout[/COLOR].[COLOR=#006633]activity2[/COLOR][COLOR=#009900])[/COLOR][COLOR=#339933];[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
مرحله سوم : ذکر کردن activity ساخته شده، در فایل AndroidManifest.xml

فایل AndroidManifest.xml را باز می کنیم. کدهای آن به صورت زیر می باشد :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<?[/COLOR]xml version[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] encoding[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"utf-8"[/COLOR][COLOR=#339933]?>[/COLOR]
[COLOR=#339933]<[/COLOR]manifest xmlns[COLOR=#339933]:[/COLOR]android[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"http://schemas.android.com/apk/res/android"[/COLOR]
    [B]package[/B][COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.kelidestan.two_activity"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionCode[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionName[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]uses[COLOR=#339933]-[/COLOR]sdk
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]minSdkVersion[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"8"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]targetSdkVersion[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"17"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]application
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]allowBackup[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"true"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]icon[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@drawable/ic_launcher"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]theme[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@style/AppTheme"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]<[/COLOR]activity
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.kelidestan.two_activity.MainActivity"[/COLOR]
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]<[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
                [COLOR=#339933]<[/COLOR]action android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.action.MAIN"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

                [COLOR=#339933]<[/COLOR]category android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.category.LAUNCHER"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]</[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]</[/COLOR]activity[COLOR=#339933]>[/COLOR]
    [COLOR=#339933]</[/COLOR]application[COLOR=#339933]>[/COLOR]

[COLOR=#339933]</[/COLOR]manifest[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
باید activity دوم را در آن ذکر کنیم. برای این منظور، کدهای آن را به صورت زیر تکمیل می کنیم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<?[/COLOR]xml version[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] encoding[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"utf-8"[/COLOR][COLOR=#339933]?>[/COLOR]
[COLOR=#339933]<[/COLOR]manifest xmlns[COLOR=#339933]:[/COLOR]android[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"http://schemas.android.com/apk/res/android"[/COLOR]
    [B]package[/B][COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.kelidestan.two_activity"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionCode[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1"[/COLOR]
    android[COLOR=#339933]:[/COLOR]versionName[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"1.0"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]uses[COLOR=#339933]-[/COLOR]sdk
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]minSdkVersion[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"8"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]targetSdkVersion[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"17"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

    [COLOR=#339933]<[/COLOR]application
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]allowBackup[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"true"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]icon[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@drawable/ic_launcher"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR]
        android[COLOR=#339933]:[/COLOR]theme[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@style/AppTheme"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]<[/COLOR]activity
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"com.kelidestan.two_activity.MainActivity"[/COLOR]
            android[COLOR=#339933]:[/COLOR]label[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"@string/app_name"[/COLOR] [COLOR=#339933]>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]<[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
                [COLOR=#339933]<[/COLOR]action android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.action.MAIN"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]

                [COLOR=#339933]<[/COLOR]category android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]"android.intent.category.LAUNCHER"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]
            [COLOR=#339933]</[/COLOR]intent[COLOR=#339933]-[/COLOR]filter[COLOR=#339933]>[/COLOR]
        [COLOR=#339933]</[/COLOR]activity[COLOR=#339933]>[/COLOR]
        
        [COLOR=#339933]<[/COLOR]activity android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]".Activity2"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR]
        
    [COLOR=#339933]</[/COLOR]application[COLOR=#339933]>[/COLOR]

[COLOR=#339933]</[/COLOR]manifest[COLOR=#339933]>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
تنها خط زیر را به کدها افزوده ایم :
کد:
[COLOR=#000000][FONT=Tahoma][FONT=monospace][COLOR=#339933]<[/COLOR]activity android[COLOR=#339933]:[/COLOR]name[COLOR=#339933]=[/COLOR][COLOR=#0000FF]".Activity2"[/COLOR] [COLOR=#339933]/>[/COLOR][/FONT]
[/FONT][/COLOR]
مرحله چهارم : قرار دادن یک دکمه (button) برای رفتن از activity اول به activity دوم

واضح است که چون ابتدا activity اصلی برنامه اندروید (یعنی activity اول) نمایش داده می شود، بنابراین باید یک پل ارتباطی بین activity اول و activity دوم بسازیم. این پل ارتباطی را به صورت یک دکمه (button) انتخاب می کنیم که کاربر با کلیک بر روی آن، به activity دوم خواهد رفت. پس اکنون نوبت آن است که یک دکمه (button) در activity اول بسازیم.

فایل activity_main.xml را به صورت گرافیکی باید ویرایش کنیم. نمایش این فایل، به صورت زیر می باشد :
android-89.jpg


 
بالا