[ماکت سازی] ماکت چیست ؟

mehrazban

کاربر بیش فعال
با سلام و عرض ادب ؛ اگر بی ادبی نباشه میخواستم چند کلمه ای در مورد ماکت سازی صحبت کنیم !
بطور کلی میشه ماکت ها رو ب دو دسته کلی تقسیم بندی کرد :

  1. ماکت های طراحی
  2. ماکت های ارائه

  1. ماکت های طراحی اون دسته از ماکت ها هستن ک طراح از اون ها برای درک بهتر خودش از طرح استفاده میکنه و هدف این گونه ماکت ها بیان ویژگی ها و پیچیدگی هایی از طراحیه ک از چشم دور موندن ، ب گونه ای ک با ساخت این گونه ماکت ها میشه بخش های بیشتری از طرح رو تحلیل و بررسی کرد . مهمترین ویژگی ای این گونه ماکت ها ک در بیان عرف ب ماکت های استادی ( مطالعاتی ) معروف هستن اینه ک ، در انتخاب نوع متریال ماکت باید ب نوعی عمل کرد ک در کمترین زمان ممکن بشه تعداد زیادی ماکت ساخت !!! چرا ک هدف اصلی این ماکت ها زیبایی نیست بلکه طراح با ساخت این گونه ماکت ها سعی داره بخش های مختلفی از روند طراحی رو پیش ببره .
لذا تکنیک چسبیدن قطعات ب همدیگه ، ظرافت قطعات ، نوع اتصالات ، انتخاب رنگ و غیره اصلا مهم نیستن و مهم داشتن سرعت عمل در ساخت ماکت های بیشتره ... ب عبارتی این گونه ماکت ها اسکیسی از ماکت اصلی هستن !!!
در این گونه ماکت ها باید دقت داشت ک از مصالحی استفاده بشه ک ب راحتی قابل برش خوردن و کم و زیاد شدن هستن ک توی بازار امروز کشور میشه ب یونولیت ، اسفنج ، گل مجسمه سازی و ... اشاره کرد !!!
بطور کلی این ماکت ها دارای دو دسته کلی هستن :

  • ماکت هایی ک ب شناخت بهتر روابط فضایی ، اختلاف سطح ها ، تناسبات ، چیدمان احجام ، پیوند با سایت و ... کمک میکنن !!!!
  • ماکت هایی ک برای اصلاح و بازبینی بخش هایی از فرم و یا فضاها ب کار گرفته میشن !!! ( ک البته با توجه ب ماهیت ماکت ، بیشتر میشه انتظار بازبینی احجام رو مد نظر داشت )


2. ماکت های ارائه :
این نوع از ماکت ها ک برای ارائه طرح ب مخاطب ساخته میشن از کیفیات و انواع متنوعی برخوردارن .

  • ماکت هایی با متریال های واقعی ؛
منظور از متریال های واقعی نمایش مصالحی است ک در آینده روی بنای اصلی ساخته خواهند شد . این گونه از ماکت ها بیشتر مورد پسند عرف هستن چرا ک ارتباط بر قرار کردن با اونها راحت تره و معمولا چون از جزئیات زیادی در ساخت اونها استفاده میشه ، لازمه مقیاس بزرگی داشته باشن !!!! این دسته از ماکت ها بین رشته های مختلف مشترک هستن مثل ؛ رشته صنایع ، پزشکی ، ورزش ، نجوم ، سینما ، صنایع هواپیما سازی ، خودرو سازی ، هنر های تجسمی و ... که هر کدوم بنا ب نیاز ها و خواسته های خودشون از این روش استفاده میکنن . نباید فراموش کرد ک این گونه ماکت ها ب خاطر تنوع رنگ متریال ها و چزئیات زیاد برای ارائه در رشته معماری چندان مناسب نیستن !!!! چرا ک هدف اصلی از ارائه ماکت های معماری درک بهتر فرم و فضاست !!!!!!!!! ب همین دلیل ماکت هایی ک توسط بزرگان معماری ارائه میشن عموما از این دسته نیستن ...

  • ماکت های معرفی ؛
این گونه ماکت ها سعی دارن ویژگی خاصی از طرح مورد نظر رو بیان کنن و ب همین دلیل در ساخت اونها عموما از مصالح ارتجاعی و اتصالات غیر مرسوم استفاده میشه !!! ماکت هایی ک قایبلیت تغییر زاویه و عوض شدن حالات رو دارن و ب نوعی میشه گفت داینامیک هستن ... ماکت های برش افقی و برش عمودی از این دسته ان !!!

  • ماکت های گرافیکی ؛
این نوع ماکت ها عموما تک رنگ هستن و تنها فرم معماری اونا مورد بحثه ... لازم ب ذکره ک ب این دلیل از تک رنگ بودن استفاده میشه تا بشه به سادگی فرم اونها رو درک کرد ، و بیننده دچار پیچیدگی های موجود در متریال ها و رنگ های اونها نشه !!!

میشه گفت مناسب ترین ماکت ها در ارائه نهایی همین ماکت های گرافیکی هستن ... ک افرادی مثله (( استیون هال )) تا ب حال نمونه های بی نظیری رو ارائه دادن !!! البته کمپانی ها و مدارس بزرگی رو هم میشه نام برد ک در سطوح بسیار پیشرفته معماری ب ساخت ماکت مبادرت دارن ... در یک کلام ماکت برای معماری !!!

در پایان عرض کنم ک :

  • ابتدا بدونین هدف شما در ساخت ماکت چیه ... و میخواین چ چیزی رو ب مخاطب نمایش بدین ( این موضع جای بحث زیادی داره ک در این مجال نمیشه بیان کرد )
  • در انتخاب مصالح ماکت سازی باید ب فرم و احجام مورد نظر در طرح توجه داشت ؛ هر طرحی ب مصالح خاصی برای ماکت سازی نیاز داره ... پلان های با منحنی های زیاد با پلان هایی ک از خطوط مستقیم استفاده میکنن متفوات هستن ... ساخت گنبد با سقف های مسطح فرق می کنه و ...
  • توجه به همنشینی رنگ ها در ماکت ...داشتن ماکت های تک رنگ
  • اتصالات و برش های ظریف و دقیق ( رسیدن ب چنین هدفی نیازمند تجربه زیادی داره و البته تکنیک های مختلفی )
  • دوام ماکت ... متأسفانه بیشتر مصالحی ک استفاده میشه بعد از مدتی ظاهر اولیه خودشون رو از دست میدن ... شاید بشه گفت بهترین متریال برای داشتن چنین ویژگی ای (( پلکسی گلسه )) ک دوام بسیار بالایی داره و همچنین بخاطر همین ویژگی میشه قطعات بسیار ریزی رو با اون ساخت !!! و مسلما بدی های استفاده از این متریال رو بهتر میدونین ...
( سعی کنین تا جایی ک ممکنه قطعات ماکتتون یکپارچگی بیشتری داشته باشن ، از بکار بردن قطعات ریز ب هم چسبیده خود داری کنین !!! این مهمترین راز داشتن ماکتی زیباست ) ... موفق باشین

منبع : تجربه شخصی
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
[ماکت سازی] ماکت چیست ؟

ماکت چیست و ساخت ماکت چه کمکی به ما میکند؟

ماكت های سه بعدی، ابزاری تعیین كننده در روند طراحی معماری است.ابزاری به غایت تاثیر گذار در امر پ‍‍ژوهش و بررسی،خلق ایده ها،آزمون نظریه ها و كشف راهكار های مبتكرانه ای كه معمار برای بیان اندیشه و ایده های خود از آن مدد می جوید.

در نگاه اول، ماكت ها را با توجه به كاربردشان، نقششان در طراحی، مخاطب و نحوه بیان آنها میتوان به دو دسته كلی ماكت های مطالعاتی و ماكت های نهایی طبقه بندی كرد.ماكت های نوع دوم را از آن رو "ماكت های نهایی" می نامیم كه بعد از ایده آفرینی، شكل گیری و تكمیل طرح با زبانی غیر انتزاعی و واقع گرا به منظور برقراری ارتباط ادراكی كارفرمایان یا افراد غیر متخصص با عناصر و مختصات طرح ساخته می شود. این در حالی است كه هدف از ساخت ماكت های مطالعاتی ژی گیری، ارزیابی و بازبینی روند تكمیل یك طرح است.

ماكت های مطالعاتی، ابزار كارآمدی برای برقراری ارتباط بهینه بین عناصر درگیر در طرح و در مواردی كه پروژه از وجود كارفرمای كارآزموده ای بهره می جوید، زبان مشترك بین كارفرما و گروه طراحی است.

طراح، ماكت را در مراحل اولیه و بویژه به منظور بررسی مساﺌل كلی سایت و فرم بنا پی می گیرد.مساﺌلی لز قبیل دید از سایت، دید به سایت، ارتباط با زمینه و حجم كلی دیدارگری ذهنی- نزد بیشتر طراحان بدون وجود یك نمونه سه بعدی، جهت ایجاد ارتباط بین فضا و ابعاد- ناقص می نماید. در اینجاست كه این ماكت ها به یاری شتافته و از بروز چنین خطاهایی جلوگیری می كنند. چرا كه توان دیدارگری را افزوده، آن را تقویت می كند. از سوی دیگر، ساختار ماكت ها می تواند در شناخت تعارضات پیش بینی نشده ای كه پیش از این در پلان ها، برش ها و نماها به چشم نمی آمد، ما را یاری كند.

هم زمان با تكمیل طرح، روند ساخت و تغییر ماكت ها نیز تكامل یافته تا بتواند پاسخ گوی نیاز های جدید پروژه باشد. به همین دلیل، این روند اگرچه اغلب با ساخت ماكت های نموداری و مفهومی آغاز می شود، لیكن در ادامه ماكت های شكل گیری و در پایان، ماكت های نهایی و جزﺌیات را می آفرینند.

ماكت های مطالعاتی برای كارفرمایان نیز پرفایده می نماید.چه، بیشتر افرادی كه آشنایی چندانی با خواندن و درك ترسیمات ندارند، با مشاهده ماكت ها می توانند فرم در حال تكمیل طرح را دریابند. علاوه بر این، ماكت ها و ترسیمات به كارفرمایان كمك میكنند تا درك بهتری از دیدهای انتخابی خود در مرحله ترسیم دشته باشند. بازی با ضخامت خطوط، سایه ها و مقیاس ها، اگرچه برای یك طراح امر پیش پا افتاده ای است، ولی یك فرد عادی آن را تنها در حد هنر انتزاعی تلقی می كند.

از سوی دیگر، در روند شكل گیری طرح، طراح شور و اشتیاق وصف ناپذیری دارد. در این هنگام، اگر كارفرما بتواند هرچه بیشتر بدانچه طراح در سر دارد پی ببرد، این هیجانات به او نیز منتقل می شود و این ممكن نیست مگر از طریق ماكت.


ماکت های معماری

ماکت های معماری مدل های فیزیکی ارائه دهنده پروژه های معماری هستند که به منظور ارائه مفاهیم پروژه به متخصصین و یا ارائه آن به کارفرما و عموم به روشی ساده وقابل فهم باشند ساخته میشوند. ماکت های معماری ابزاری است که برای نمایش،ارائه ،جلب سرمایه گذاری ،اخذ مجوز،وبازاریابی وفروش به کار میرود.

مدلهای مطالعاتی که به سرعت قابل ساخت هستند و در ساخت آن معمولا از در دسترس ترین و ارزانترین متریال استفاده میشود (مانند مقوا،قطعات چوب،یونولیت،فوم و فوم بورد و ...) ابزار بسیار قدرتمندی برای درک سه بعدی یک طرح میباشند که توسط معماران،طراحان داخلی، طراحان غرفه های نمایشگاهی و طراحان صنعتی استفاده میشوند.

اما ساخت ماکت پرزانته پرجزئیات و اصطلاحا ماکت نهایی معمولا توسط ماکت ساز های حرفه ای و شرکت های ماکت سازی که به صورت تخصصی در این حیطه فعالیت میکنند انجام میپذیرد.

اهداف ساخت ماکت

معماران استفاده های مختلفی از ماکت ها میکنند

-ماکت های سریع اغلب برای مطالعه تقابل و تعامل احجام برای ایده گرفتن و بررسی حجم از زوایای مختلف استفاده میشوند و روشی بسیار کاربردی برای کاوش در ایده های معمارانه است.

-ماکت ها روشی بسیار موثر در ارائه و فروش طرح های معماری است. درک نقشه های فنی دو بعدی و سه بعدی سازی ذهنی آنها حتی برای متخصصین هم امری پیچیده است به همین دلیل معماران از ماکت ها و نرم افزارهای سه بعدی سازی استفاده میکنند تا ایده های خود را سریعتر منتقل کنند . به عبارتی ماکت ها سریعترین ابزار انتقال اطلاعات یک پروژه به شمار میروند.

-ماکت مفیدترین ابزار برای توضیح یک ایده پیچیده یا غیر معمول به تیم سازنده ویا نقطه عطف بحث بین معماران و مهندسان سازه و طراحان شهری است.

- ماکت ها همچنین مدل های نمایشی بسیار مناسبی هستند برای ساختمان های تاریخی و بناهایی که امروزه وجود ندارند و نیز بناهایی و سایت هایی که به لحاظ وسعت در حدی میباشند که بازدید از آنها به سادگی مقدور نمیباشد.


انواع ماکت

ماكت به روش های گوناگونی ساخته می شود و نام های مختلفی دارد. این واژه ها گاهی در محیط های مختلف، در معانی دیگر و به گونه های مختلف به كار می رود.اگرچه این ماكت ها اسامی استانداردی ندارند، ولی از میان آنها، انواع زیر متداول ترند.


تمام ماكت های مورد بحث(ماكت اسكیس، حجم، شكل گیری و غیره)، از جمله ماكت هایی كه برای ارائه رسمی به كار می روند، تحت عنوان ماكت های مطالعاتی شناخته می شوند. در نتیجه، هدف آنها خلق ایده های طراحی است و به عنوان ابزاری برای پرورش آن ایده ها عمل میكنند. این ماكت ها شامل مجموعه وسیعی از ماكت های سریع و غیر دقیق تا ماكت های تفكیكی است كه با عناوین مختلفی شناخته می شوند. ماكت های مطالعاتی، ماكتی است كه بیشتر برای بررسی، تحقیق و اصلاح ساخته می شود.

این ماكت ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند:

ماكت های اصلی و ماكت های فرعی یا جانبی.

ماكت های اصلی به مرحله خلق و تكمیل طرح و ماكت های جانبی به بخش ها یا جنبه های خاصی از پروژه كه بیشتر مورد توجه قرار دارد اشاره می كند. البته با توجه به میزان تمركز لازم،ماكت جانبی را می توان به صورت ماكت اصلی ساخت.برای مثال، ماكتی كه برای نشان دادن فضاهای داخلی ساخته می شود، ماكت داخلی است. ولی بسته به میزان توجه و تمركز ممكن است ماكت اسكیس، شكل گیری یا ارائه نیز باشد.

ماكت های اصلی
ماكت های اصلی مفهوم انتزاعی دارند و برای جست و جو و كشف مراحل مختلف به كار می روند.

  • ماكت اسكیس
  • ماكت نمودار
  • ماكت مفهوم
  • ماكت حجم
  • ماكت پر و خالی
  • ماكت شكل گیری
  • ماكت ارائه/ نهایی

ماكت های جانبی
برای ساختمان های خاص یا اجزای سایت به كار می روند.

  • ماكت توپوگرافی
  • ماكت زمینه- سایت
  • ماكت محیط/ سبزینگی
  • ماكت داخلی
  • ماكت برش
  • ماكت نما
  • ماكت اسكلت/ سازه
  • ماكت جزییات/ اتصالات
  • ماکت مبلمان

انواع ماکت های معماری


- ماکت های مطالعاتی

که به سرعت قابل ساخت هستند و در ساخت آن معمولا از در دسترس ترین و ارزانترین متریال استفاده میشود (مانند مقوا،قطعات چوب،یونولیت،فوم و فوم بورد و ...) ابزار بسیار قدرتمندی برای درک سه بعدی یک طرح میباشند که توسط معماران،طراحان داخلی، طراحان غرفه های نمایشگاهی و طراحان صنعتی استفاده میشوند.







- ماکت خارجی یا ماکت اکستریور


معمولا به ماکت هایی اطلاق میشود که شامل بنا یا بناهای اصلی به علاوه لنداسکیپ و گاها فضای شهری در برگیرنده بنا





-ماکت داخلی یا ماکت اینتریور


به ماکت هایی که از فضاهای داخلی ،مبلمان،رنگ بندی و چیدمان را ارائه میکند اطلاق میگردد.





-ماکت لنداسکیپ


به ماکت های طراحی لنداسکیپ که ارائه دهنده ویژگی های توسعه سایت از قبیل پیاده رو ها ،پل های کوچک،آلاچیق،بافت گیاهی و سایر زیباسازی های محیطی باشد اطلاق میشود. ماکت لنداسکیپ معمولا ارائه دهنده فضاهای عمومی از قبیل پارک و بوستان میباشند.





-ماکت شهری


ماکت های شهری معمولا در مقیاس های کوچک (مانند 1:500-1:750-1:1000- 1:2000-1:20000) که چند بلوک شهری و گاها یک شهر کامل یا یک روستا ، مجموعه صنعتی و یا نظامی را شامل میشوند. ماکت های شهری ابزاری حیاتی برای برنامه ریزی و توسعه شهری محسوب میشوند.





-ماکت جزئیات

این ماکت ها بخشهای خاصی از پروژه و تعامل بین آنها را نشان میدهند. ماکت های استراکچر از زیر مجموعه ماکت های جزئیات به شمار میروند.




و...


مصالح ساخت ماکت


مصالح بسیار متنوعی با روشهای پردازش متنوع در ماکت سازی حرفه ای به کار میرود که از مصالح زیر میتوان نام برد:

ورق ها و انواع پروفیل اکریلیک (پلکسی گلاس)

مقوا

چوب بالسا - تخته های سه لایی - ورق های ام دی اف و چوب

انواع رزین

گچ و گل کلی

پی وی سی

ورق های پلی کربنات

پلی استایرن

پلی اورتان

ای بی اس

اسفنج

ورقها و پروفیل های فلز

مولتی استایل

و بسیاری از مصالح دیگر که بنا به تشخیص ماکت ساز در پروژه به کار میرود.


مقیاس ها ی ساخت ماکت

ماکت ها ی معماری از مقیاس های بسیار کوچک تا مقیاس 1:1 ساخته میشوند. در ماکت سازی معمولا مقیاس استانداردی تعریف نمیشود و بنا به نیاز پروژه و خواست کارفرما و پیشنهاد ماکت ساز مقیاس تعیین میشود ولی مقیاس های رایج تر به شرح ذیل میباشند

1:1 اندازه واقعی (معمولا در ماکت جزئیات)

1:2 جزئیات

1:5 جزئیات

1:10 فضای داخلی و مبلمان

1:20 فضای داخلی و مبلمان

1:50 فضای داخلی -پلان طبقات

1:100 نمای خارجی و ماکت برش

1:200 نمای خارجی و سایت

1:300 ماکت حجم و سایت

1:500 سایت پلان ،ماکت حجم

1:1000 ماکت شهری - ماکت پر و خالی

1:2500 سایت پلان - نقشه شهری

و...


برگرفته از سایت mehregantarh.com
 

پیوست ها

  • 1415668268_3-model.jpg
    1415668268_3-model.jpg
    17.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • bostan.jpg
    bostan.jpg
    64.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • m_BrooklynJCC3.jpg
    m_BrooklynJCC3.jpg
    36.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • m_camelback1.jpg
    m_camelback1.jpg
    64.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • m_reinforced4.jpg
    m_reinforced4.jpg
    53.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • urban.jpg
    urban.jpg
    80.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
انواع ماکت ( ماكت های اصلی )

انواع ماکت ( ماكت های اصلی )

ماكت اسكیس

ماكت های اسكیس، اولین مرحله ماكت های مطالعاتی را نشان می دهند. این ماكت ها در حقیقت شكل سه بعدی ترسیمات و اسكیس هاست كه به منظور هم زمان شدن كارها و سرعت بخشیدن به آنها ساخته می شود.

در ماكت های اسكیس، ظرافت و دقت ساخت، اهیت چندانی ندارد و فقط روش سریعی برای بازنمایی فضا محسوب می شود. این نوع ماكت با تكمیل پروژه تغییر شكل یافته و اصلاح می شود. علاوه بر این، به عنوان مجموعه سریعی برای یافته گزینه های مختلف مسیر كلی طرح نیز به كار میروند.

اگرچه تمامی ماكت های نقل شده به عنوان ابزاری گویا برای بررسی و كشف تازه ها معرفی شدند ولی ماكت های اسكیس در صورتی كه با دقت كامل ساخته شوند و برای شناخت كیفیت های فرمی مربوط به همراستایی، تناسبات و تعریف های فضایی به كار روند، بسیار ارزشمند هستند.

ماكت اسكیس معمولا در مقیاس نسبتا كوچك و با مصالح ارزان قیمت مانند ورق نئوپان ماكت سازی و مقوای گلاسه ساخته می شود.

ماكت اسكیس كوچك را می توان در مراحل اولیه طراحی ساخت.هم چنین به كمك آنها می توان سازماندهی های پایه ای ساختمان را مورد بررسی قرار داد و روابط كلی فضاهای ارتباطی و موضوعات مربوط به معماری را نشان داد(اندازه حقیقی،10 سانتیمتر).

ماكت های اسكیس، روابط اولیه بین اجزای برنامه را نشان می دهد(اندازه حقیقی، 28 سانتی متر)

ماكت های اسكیس، اطلاعات تكوینی لازم در مورد چگونگی شكل گیری فضاهای ساختمان را به دست می دهد. در این نمونه، ماكت ترجمان تمرین های ترسیمی است كه برای هماهنگ ساختن برنامه طراحی ساخته می شود(اندازه حقیقی، 15 سانتی متر)

ماكت اسكیس، همراستایی های فرمی را كشف می كند و برداشت های متناسب و كنترل شده را نشان می دهد( اندازه حقیقی، 28سانتی متر)



ماكت نمودار

اگرچه ماكت های نمودار با ماكت های اسكیس و ماكت های مفهومی ارتباط دارند، ولی مانند ماكت دو بعدی همتایشان، موضوعات انتزاعی برنامه، سازه، ارتباطات و روابط سایت را نشان می دهند.
این ماكت ها شیبه فرم های ترسیم شده اند، ولی سه بعدی بودن آنها فضا را به گونه ای مرتبط با مساﺌل معماری نشان می دهد و ایده های جدیدتری برای بررسی بیشتر به ذهن متبادر می سازد.

ماكت كوچكی كه برای نشان دادن روابط انتزاعی سایت و تعیین عناصر اولیه زمین- ساختی مانند عناصر ارتباطی به كار می رود.

سه گزینه مختلف از سازماندهی فضایی، روابط بین ارتباطات كلی و برنامه های تعیین شده را به صورت نمودار نشان می دهد.

ماكت های نمودار برای كشف سازماندهی اولیه ی طرح ها ( مانند یك دیوار فرضی ) و به منظور برقراری روابط كلی ساخته می شود.
نمودار ساده ای كه رابطه ی متضاد بین یك عنصر خطی غیر مستقیم و یك جزﺀ محوری را نشان می دهد.



ماكت مفهوم

ماكت های مفهوم، در مراحل اولیه پروژه و برای تعیین ویژگی های انتزاعی مانند نوع مواد و مصالح، روابط سایت و موضوعات تعبیری ساخته می شود.این ماكت ها، نوع تخصصی تر ماكت های اسكیس است و به عنوان "رمز ژنتیكی" برای نشان دادن هدایت ها و نظارت های معمارانه به كار می رود.

از این ماكت ها، ترجمان های متعددی را می توان به دست آورد، مانند تجزیه و تحلیل ماكت همراه با ترسیمات و با استفاده از هندسه های پیشنهادی، برداشت های مختلف براساس ویژگی های فرمی یا تعبیر و تفسیر مضامین ادبی.

ماكت های مفهوم اراﺌه شده در این قسمت، برای پروژه های مختلفی ساخته شده است.اگرچه این ماكت ها اطلاعات تكوینی مشابهی را به دست می دهند، ولی اصول مفاهیم آنها تا حدودی متفاوت است و میزان تنوع روش های مفهومی را نشان می دهد.نمونه های دیگری از ماكت های مفهوم یا ماكت های معمارانه ی دیگری نیز از این ماكت ها مشتق شده است.
این ماكت برای اراﺌه ی ایده هایی در مورد سایه گاه سایه و نور ساخته شده است.

ماكتی كه برای تجزیه و تحلیل اجزاﺀ مختلف و فضای خالی، مبتنی بر كتاب ''From A to B and Back Again'' نوشته اندی وارول ساخته شده است.

ماكتی كه ویژگی های انتزاعی نور و روابط بین مواد و مصالح را نشان می دهد.

پاسخی فضایی ،به تفسیر قسمت هایی از كتاب ''River of Grass'' نوشته مارگاری داگلاس.



ماكت حجم

ماكت حجم،ماكت ساده ای است كه احجام را نشان می دهد و معمولا هیچ بازشویی ندارد. از آنجا كه در این ماكت ها به جزییات پرداخته نمی شود، آنها را می توان در مقیاس های بسیار كوچك ساخت تا اندازه ساختمان و تناسبات آن را در مرحله ی اولیه طراحی نشان دهد.

ماكت های حجم مانند ماكت های اسكیس و ماكت های پر و خالی هستند و گاهی حتی می توان آنها را به صورت ماكت های پر و خالی ساخت.

ماكت های حجم كوچك، ماكت های مرسوم و متداولی برای بازنمایی ساختمان در سایت پلان هاست.

ماكت های بسیار كوچك، به نوعی ماكت حجم ساده نیز به شمار می روند. ولی با وجود تهی گاه های بزرگ در این مقیاس ممكن است مفهوم نسبتا متفاوتی را القا كنند.

ماكتی برای نشان دادن احجام به صورت توده های صلب كه فقط فرم صلب ساختمان را نشان می دهد.
ماكت حجم به شكل ها و فرم های مختلفی ساخته می شود. ولی در حقیقت، آنها ماكت های بدون بازشو هستند.



ماكت پر و خالی

ماكت های پر و خالی را به عنوان ماكت اسكیس یا ماكت شكل گیری هم می توان ساخت. ولی برخلاف ماكت های حجم، آنها روابط بین قسمت های باز و بسته ساختمان را نشان می دهند. به طور كلی، این ماكت ها برای شناخت ویژگی های كلی یك ساختمان مناسب تر از حجم های ساده و صلب هستند. با مقایسه ی ساده ی این ماكت ها با ماكت های حجم در می یابیم كه این ماكت ها نمی توانند ویژگی های طرح- بویژه طرح هایی با شكل های غیر متداول- را نشان دهند.

نمونه های اراﺌه شده، ماكت هایی را نشان می دهد كه به مرحله شكل گیری رسیده اند. با این حال،هر یك از این نمونه ها را می توان در اندازه بسیار كوچك نیز ساخت، به طوری كه تفاوت بین فضاهای باز و توده های صلب را نشان دهند. تنها تفاوت در انتخاب اندازه های مختلف ماكت این است كه در ماكت های كوچك می توان بازشوهای بسیار كوچك را حذف كرد.

در این ماكت، تهی گاه های مركزی و ماهیت خطی دیوار و صفحات بام به راحتی قابل تشخیص است.

ماكت پر و خالی، نمونه بسیار مهمی از انواع ماكت محصوب می شود، زیرا تمام فضاهای تهی در این ماكت از اهمیت خاصی برخوردارند و احجام صلب، به تنهایی نمی توانند ماهیت اصلی فضایی طرح را نشان دهند.

این ماكت، در حقیقت در مرحله ای بین ماكت شكل گیری و ماكت اسكیس اصلاح شده قرار دارد. توجه: تمام فضاهای خالی اصلی با هم تركیب شده اند تا كیفیت نور و فضای باز ساختمان را نشان دهند.
ماكت ساده ای كه با وجود بریدن بازشو های اصلی، همچون ماكت حجم به نظر می رسند.




ماكت شكل گیری

ماكت شكل گیری برای بررسی برخی از تصمیم های اولیه، همچنین بررسی های در حال انجام مرحله دوم یا سوم ساخته می شود. علاوه بر این، هندسه كلی نیز ثابت بوده و قبل از رسیدن به مرحله ماكت ارائه، حداقل یك مرحله بررسی صورت می گیرد. این مرحله ممكن است شامل گزینه های مختلف تلقی حضور دیوار، تكمیل جزییات یا ایجاد برخی عناصر اختیاری باشد.
معمولا مقیاس ماكت های شكل گیری بزرگتر از ماكت های اسكیس است. به این دلیل كه طراح بتواند روی سطح بعدی طرح تمركز یابد.

در برخی موارد، نمونه هایی از این ماكت ها را می توان به عنوان ماكت نهایی نیز در نظر گرفت. با این تفاوت كه این ماكت، روابط ساختمان را به صورت انتزاعی نشان می دهد و امكان تغییر شكل و اصلاح آنها همجنان وجود دارد. علاوه بر این، در این ماكت ها جزییات اجرا نشده، مواردی چون ابعاد مصالح و الگوهای شیشه كری را نمی توان نشان داد.

پس از بررسی های لازم، ممكن است كار طراحی با ساخت ماكت شكل گیری پایان یابد و مرحله نهایی جزییات به وسیله نقشه و ترسیمات دو بعدی ارائه می شود.
این ماكت،برای نشان دادن تصمیمات اولیه و پس از چندین مرحله بررسی ساخته شده است.در این مرحله،روابط ساختمان در قسمت میانی،و تركیب بندی های دیوار و بام اصلاح شده است.
در این مرحله،الگوهای هندسی پیچیده شكل می گیرد.در حالی كه الگوهای شیشه كاری و سلسله مراتب مصالح هنوز مشخص نشده است.

تفكیك طرح در مرحله ی ماكت شكل گیری و به شكل معمول كه روابط كلی ساختمان را نشان می دهد. البته قابل ذكر است كه بازشو پنجره ها و سایر جزییات كاملا دقیق نیست.
نمونه ای از ماكت مطالعاتی اصلاح شده ای كه در آن، همراستایی ها با دقت تمام تنظیم شده است. در این مرحله، ماكت آماده است تا طراح عناصر معماری را به آن اضافه كند.




ماكت نهایی

ماكت ارائه یا ماكت نهایی، طرح كامل شده ای را نشان می دهد كه با دقت و ظرافت زیادی ساخته شده است.

این ماكت برای تایید تصمیمات اتخاذ شده در مرحله طراحی و برقراری ارتباط با كارفرمایان ساخته می شوند، كارفرمایانی كه از نظر آنها كارهای غیر دقیق و تقریبی ارزش چندانی ندارد.
ماكت های نهایی معمولا به صورت تك رنگ از مصالحی مانند ورق های فوم یا مقوای گلاسه " مقوای موزه ای" ساخته می شود.

ساخت ساده و انتزاعی آنها باعث می شود كه ماكت به روش های گوناگون و بدون نیاز به شبیه سازی مسائل قابل درك باشد. برای ساخت این ماكت ها از مصالحی به رنگ روشن مانند ورق چوب بالسا نیز استفاده می شود. به كارگیری این مصالح بدین دلیل است كه با استفاده از آنها، به راحتی می توان از خطوط سایه، تهی گاه ها و صفحات را در مقابل نور بازنمایی كرد.

حالت انتزاعی این ماكت در ماكت های سفید و تك رنگ بسیار متداول است.
ماكت نهایی ساده ای كه با استفاده از دو سطح تكمیل شده ی متضاد در آن، ویژگی مصالح به طور كامل نشان داده شده است.

الحاقات ماكت نهایی
ساختمان جدیدی كه از چوب بالسای رنگ روشن ساخته شده، نمونه متداولی از ماكت های نهایی است. ساختمان های موجود با رنگ تیره تر ساخته شده اند تا ساختمان الحاقی جدید مشخص باشد.

ساخت ماكت به صورت تك رنگ- حتی با استفاده از خطوط اصلی- امكان خوانش انتزاعی ماكت را فراهم می سازد و فرم های ماكت، در سایه های متضاد قوی به خوبی خود را نشان می دهند.
برگرفته از سایت mehregantarh.com
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
انواع ماکت (ماكت های جانبی - 1 )

انواع ماکت (ماكت های جانبی - 1 )

ماکت تپوگرافی

ماكت های سایت یا توپوگرافی، برای بررسی توپوگرافی سایت یا نحوه ارتباط ساختمان با سایت ساخته می شود.
در این ماكت ها، با استفاده از لایه هایی با مقیاس مشخص معمولا شیب زمین یا تراز های آن نشان داده می شود، لایه هایی كه سطوح فراز و نشیب یك منظر را مشخص می كند.
این ماكت، نمونه ای از ماكت های مطالعاتی است كه برای افزودن ساختمان به سایت، كنترل آب و اجرای طرح زمین آرایی تغییر شكل یافته و اصلاح می شود.

خطوط تراز سایت
سایتی با شیب زیاد كه با ورق های اریب مقوای لانه زنبوری ( مقوای كارتن ) شبیه سازی شده است.
ماكت سایت معمولا محدوده ی ملك را مشخص می كند و به صورت برشی از زمین به نظر می رسد.
این ماكت توپوگرافی معمولی، تراز های سایت را با فاصله های منظم نشان می دهد.

افزایش ارتفاع هر قسمت از سایت با توجه به اندازه سایت و ماكت ممكن است افزایشی معادل 15 تا 150 سانتی متر را نشان دهد.
سطوح سایت دارای شیب زیاد معمولا به صورت برشی از زمین یا سایت مورد نظر نشان داده می شود.
در ماكت های نسبتا بزرگ محوطه های هم تراز مانند بلوك های شهری، خطوط تراز ممكن است فقط ماهیت شبكه ای جاده ها و خیابان ها را منعكس سازد.



ماکت زمینه - سایت

ماكت های زمینه برای نشان دادن ساختمان های مجاور و تحقیق در مورد رابطه ساختمان با حجم و ویژگی های معماری موجود پیرامون آن ساخته می شود. ماكت های زمینه را می توان برای نشان دادن ساختمانی در محدوده مالكیت یا همسایگی آن یا در حد مسیع تر، برای قسمتی از شهر مورد به كار گرفته می شود.
گاهی ماكت های زمینه با ماكت های توپوگرافی ادغام می شود تا مسائل مربوط به تراز سطوح و طرح زمین آرایی و رابطه آن با ساختمان نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در این ماكت ها ساختمان های موجود معمولا به صورت ماكت های حجم و به صورت خنثی ساخته می شوند تا كار جدید با ساختار متفاوت آن قابل تشخیص باشد.
ماكت های زمینه را می توان به گونه ای ساخت كه پروژه های گوناگونی در آن قرار گیرد.برای این كار باید جای آن خالی بماند.در تصویر زیر صفحه ی زمین بر روی یك تهی گاه ساخته می شود.سپس ساختمان های زمینه را می توان در حفره ایجاد شده بر روی سطح فرو برد.


زمینه سایت
در این ماكت، ساختمان موجود ( كه با رنگ تیره تر ساخته شده ) به مثابه سایت الحاقی ساختمان نشان داده شده است. وجود این ساختمان در ماكت برای نشان دادن زمین و مقیاس بخش الحاقی لازم است.
زمینه مجاور شامل قسمتی از فضای شهری توسعه یافته است. اگرچه این ساختمان ها به طور مستقیم با سایت تماس ندارند ولی مقیاس كلی و روابط بین ساختمان های موجود از ساختمان های جدید را به خوبی نشان می دهد.
این ماكت شامل زمینه مجاور ساختمان در یك سایت شهری است. در این نمونه، حالت، مقیاس و رابطه بین ساختمان موجود و سازه های جدید از اهمیت خاصی برخوردار است.
در بعضی موارد، ماكت بافت قسمتی از شهر ساخته می شود تا گزینه های مختلفی را برای انتخاب سایت و شناخت محدوده كلی شهر نشان دهد.




ماکت محیط - سبزینگی( لنداسکیپ )

این نوع ماكت برای بازنمایی افراد، درختان و مبلمان سایت ساخته می شود. در طی مراحل تحقیق پروژه، شكل های دارای مقیاس مشخص در ماكت، حس مقیاس ساختمان را القا می كنند. در مرحله ارائه نیز، درختان ( معمولا بدون حضور انسان ) در سایت نشان داده می شود. مبلمان سایت نیز مانند نیمكت ها، چراغ ها و غیره فقط در ماكت هایی با جزییات زیاد شبیه سازی می شود.

در مطالعات طراحی یا ماكت های نهایی بهتر است پوشش گیاهی و مبلمان سایت را به صورت ساده و انتزاعی نشان دهیم. شبیه سازی های ظریف و ماهرانه از اهمیت ساختمان چه از نظر روانشناختی و چه از نظر پیچیدگی عینی آن می كاهد.
نمونه های ارائه شده در این قسمت، روش های ساده و كارآمدی را برای نشان دادن سبزینگی سایت تا حدی كه برای ساختمان مزاحمت ایجاد نكند نشان می دهد.











ماکت داخلی


به طور كلی ماكت های داخلی مانند ماكت های شكل گیری عمل می كنند و برای نشان دادن فضای داخلی و مبلمان ساخته می شوند. مقیاس این ماكت ها 50/1 تا 25/1 است. ولی مقیاس های بزرگتر آن بهتر و كارآمد تر است. ماكت های داخلی باید مرز ها و محدوده های فضا را مشخص كند و در عین حال قابل رویت و قابل دسترس باشند. با استفاده از این ماكت طراحی داخلی ساختمان را نیز می توان به سان طراحی خود ساختمان انجام داد. طراح همیشه باید در نظر داشته باشد كه فضای داخلی ساختمان نیز به اندازه فرم خارجی آن به دقت و توجه نیاز دارد. با گشودن ساختمان و حرت در داخل آن و دیدن آن به صورت سه بعدی ایده های نویی به ذهن می رسد.

در ماكت های داخلی معمولا با استفاده از روش ها و ابزار های گوناگون نمی توان به فضای داخلی دست یافت. با برداشتن صفحه بام می توان از بالا به ماكت نگاه كرد. برداشتن یك دیوار نیز امكان دسترسی افقی به داخل آن را فراهم می سازد ( مانند ماكت های برش ).

با ایجاد حفره هایی در پایین آن نیز می توان فضا را از پایین دید. در ماكت هایی با مقیاس بزرگ ایجاد حفره های بزرگ در پایین ماكت امكان دید كل فضا را به وجود می آورد. در برخی پروژه ها نیز یک دیوار یا سقف کار شفاف ساخته میشود تا اجزای داخلی مهم دیده شوند.










این ماكت با مقیاس 1:25 دارای صفحه بام متحركی است كه امكان دید فضای داخلی را فراهم می سازد. این ماكت به مقیاسی است كه جزییات تا 2.5 سانتی متر را به راحتی می توان تشخیص داد. همچنین امكان تغییر اجزای داخلی آن نیز وجود دارد.



ماكت برش

این ماكت برای نشان دادن روابط بین فضاهای عمومی ساخته می شود و با برش ساختمان در یك امتداد مشخص به دست می آید. این برش معمولا در محل تقاطع بسیاری از روابط پیچیده ایجاد می شود. در صورت نیاز می توان برش را به صورت زاویه دار انجام داد. ماكت های برش به عنوان ماكت های مطالعاتی زمانی كارآمد ترند كه برای نشان دادن روابط پیچیده ای به كار روند كه معمولا دیدن آنها به صورت دو بعدی مشكل است.

از آنجا كه ماكت های برش فضای داخلی را نشان می دهند، با ماكت های داخلی نیز ارتباط دارند. تفاوت اصلی این ماكت ها، جهت گیری قائم آنها است كه با دیدن پلان یا دید از بالا كه در ماكت های داخلی متداول است تضاد دارد.

ماكت های برش با ماكت های نما هم ارتباط نزدیكی دارند و گاهی نماهای برشی یا نما / برش نامیده می شوند.





ماکت برش از طرح بازسازی یک خانه قدیمی در اصفهان

این ماكت ها با حفظ روابط فضا می تواند روش دیگری برای دیدن فضاهای داخلی به دست دهند. این كار در ماكت های بدون بام به راحتی انجام نمی شود.
منبع : mehregantarh.com
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
انواع ماکت (ماكت های جانبی - 2 )

انواع ماکت (ماكت های جانبی - 2 )

ماکت نما

این ماكت ها برای مطالعه و اصلاح نماهای مجزا و جداگانه ساخته می شود. از این نوع ماكت معمولا در مواردی استفاده می شود كه ساختمان در زمین محدودی قرار دارد و نمای سمت خیابان آن، تصویر اصلی آن ساختمان است. در موارد دیگر، این نماها زمینه ای برای الحاق نماهای خارجی محسوب می شود.

در زمینه های مربوط به بافت خیابان های شهر، دست كاری نماهای نسبتا كم عمق با ایجاد خطای بصری، حجم های فضایی را بزرگتر نشان می دهد. با استفاده از این روش می توان فضای منفی ایجاد شده به وسیله نما را برای خلق برداشت های جدید مورد استفاده قرار داد.

اگرچه ماكت نما نمونه مناسبی برای بررسی و كنترل نماهای مسطح و راست گوشه است ولی برای هندسه های نامنظم و پیچیده تر چندان مناسب نیست.
ماكت های نما و برش نماها تا حد زیادی شبیه هم هستند از این رو ماكت های داخلی ممكن است شامل نماهای داخلی نیز باشند.

ماكت نما
نمونه ای از نمای كلاسیك كه ممكن است برای زمین های محدود استفاده شود. نماهای نسبتا تخت مانند این مورد، در كار ماكت نما كارآیی زیادی دارد.
در این ماكت نما به عنوان پس زمینه ای برای شكل گیری پیش كرد و سایه بان ها عمل می كند.

توجه :
در ماكت نما به جای اینكه محل پنجره ها بریده شود بر روی سطح آن ترسیم شده است.

این نوع ماكت برای طرح پروژه ای در زمین محدود اجرا شده است.
اگرچه این ماكت ها معمولا به عنوان نماهای تخت و تفكیك شده شناخته می شوند ولی برای شكل گیری ماهیت تندیس گون نمای خارجی ساختمان می توان بررسی های دیگری نیز انجام داد.




ماكت
اسکلت - سازه یا استراکچر

از آنجا كه هدف اصلی این ماكت ها به تصویر كشیدن رابطه بین سیستم های سازه ای به تصویر كشیدن رابطه ی بین سیستم های سازه ای در فضاست، با ماكت های جزییات نیز ارتباط دارند. در این ماكت ها محل دقیق تیر ها، اجزا باربر و سایر موارد فنی قابل تشخیص است. ساخت این ماكت ها در مقیاس بزرگ، برای بررسی جزییات اتصالات پیچیده نیز بسیار مناسب و كارآمد است.
این نوع ماكت ها برای خلق طرح های جدید سازه هایی مانند پل ها و خرپاها و انتقال اطلاعات جزییات به سازندگان آنها همچنین آزمایش ویژگی های مربوط به بارگذاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
ماكت های سازه، رابطه بین اجزا را با مقیاس های نسبتا بزرگ
این ماكت ها برای نشان دادن طرح و محل اعضای سازه ای به كار می رود و در صورت استفاده از هندسه های پیچیده كارآیی زیادی دارد.

این ماكت برای طراحی اعضای سازه ای مانند خرپاها و پل ها مناسب است. این نوع ماكت برای به تصویر كشیدن مفاهیم فضایی، همچنین شناخت مسائل پیچیده ی اعضای سازه ای نیز به كار می رود.






ماکت استراکچر چوبی -مقیاس 1:25



ماکت جزئیات سازه فلزی





ماکت جزئیات اجرای پل بتونی و جاده




ماکت جزییات - اتصالات


این ماكت ها برای شكل گیری جزئیات داخلی و خارجی مانند اتصالات سازه ای، الگوی پنجره ها، نرده ها و لب بند ها مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماكت ها مانند ماكت ساختمان های كامل ولی در مقیاس بزرگ تر ساخته می شود. تا تفكیك فرم اتصالات به وضوح مشاهده شود. از آنجا كه ماكت های جزییات، اتصالات و محل تقاطع های اصلی و مهم را به طور دقیق تری نشان می دهد، با ماكت های سازه و اسكلت ارتباط نزدیكی دارد.

مقیاس این ماكت ها 1:25 تا 1:4 است و برای ارائه ایده های طراحی و جزییات ساخت و برقراری ارتباط با كارفرما نیز بسیار مناسب است. نمونه های مختلف این ماكت ها چگونگی شكل گیری جزییات ساختمان ها یا مبلمان را به روش های گوناگون نشان می دهد.







ماکت مبلمان









ماکت هایی از مبلمان که توسط معماران یا طراحان داخلی و صنعتی طراحی شده قبل از صرف هزینه های اجرای نمونه واقعی ابتدا در مقیاس های کوچک نمونه سازی میشوند .


ماکت مبلمان را میتوان زیر مجموعه ماکت داخلی محسوب کرد و معمولا مقیاس آنها بین 1:2 تا 1:50 در نظر گرفته میشود.
منبع : mehregantarh.com


در صوت مشاهده نشدن تصاویر فایل کپی ضمیمه شده را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • ماکت .pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
ماکت سازی: مواد ، متریال و روش های ساخت

ماکت سازی: مواد ، متریال و روش های ساخت

[h=2]ماکت سازی: مواد ، متریال و روش های ساخت[/h] در حال حاضر و با توجه به مواد و متریال موجود جهت ساخت ماکت معماری و سایر انواع ماکت صنعتی در کشور انواع متنوعی متریال قابل دستیابی و تهیه است که می تواند در ساخت ماکت به بهترین شکل ممکن به شما یاری رساند.

ماکت سازی به وسیله متریال یونولیت یا پلاستوفوم : این نوع از ماکت سازی غالبا جهت ساخت ماکت اولیه (اتود) و نمونه های حجمی و بدون جزئیات کاربرد دارد و در ساخت ماکت های دقیق به ندرت از آن استفاده می شود.

ماکت سازی به وسیله مقوای ماکت :
این نوع از روش ساخت ماکت به علت دارا بودن تنوع رنگی مقوای ماکت ودرعین حال محکم و نسبتا ارزان قیمت بودن آن در بین دانشجویان طرفداران بسیار دارد از معایب این نوع کار می توان به سخت بودن برش جهت کارهای ظریف و محدود بودن ضخامت آن اشاره کرد.البته می توان ماکت های ساخته شده به این روش را پس از ساخت به وسیله پیستوله ، ایربراش و یا اسپری رنگ ساده رنگ آمیزی نمود . جهت برش آسان این متریال نیز می توان از دستگاه های برش لیزری کمک گرفت .


ماکت سازی با استفاده از فوم های فشرده و ریزبافت : فوم به دلیل سبکی، و سحولت در برش دادن بیشتر در در ماکت هایی مورد استفاده قرار میگیرد که طرح مورد نظر دارای فرم های خاص و ترکیب بندی های پیچیده می باشد.فوم های مناسب برای ساخت ماکت را می توان فوم آبی و فوم زرد معرفی نمود .باید توجه داشته باشید که کار با فوم ها به خصوص فوم زرد مخاطره آمیز و نیازمند تهویه مناسب و ماسک در هنگام کار با آنها می باشد.دانه های ریز فوم در هنگام کار وارد ریه فرد شده و در طولانی مدت باعث ایجاد سرطان ریه خواهد شد.

ساخت ماکت با استفاده از چوب بالسا:
چوب بالسا معموال در ماکت هایی با دقت و ظرافت بالا کاربرد دارد. از ویژگی های این متریال این است که در ضخامت های مختلفی قابل تهیه است و سازنده میتواند بنا به نوع طرح از ضخامت های گوناگون استفاده کند . از معایب چوب بالسا می توان به عرض کم و قیمت بالای آن اشاره کرد.



حال به معرفی برخی روش های رایج در ساخت ماکت اشاره می کنیم :
روش پاپیه ماشه:
برای ساخت گنبد در ماکت سازی روش های متنوعی وجود دارند که از رایج ترین شیوه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش پاپیه ماشه:

در این روش ابتدا کاغذ کاهی را به همراه چسب چوب(برای استقامت) در آب ریخته روی حرارت قرار می دهیم تا یک خمیر یکنواخت به دست آوریم. سپس در همان حالت خمیر را درون قالب که احتمالا نیم کره است می ریزیم و پس از خشک شدن از قالب بیرون می آوریم.بعد از آن این گنبد را می توان با سمباده کاملا یک دست کرد.
از برخی ظروف گود همچون کاسه ها و پیاله بری تهیه قالب گنبد و روش پاپیه ماشه می توان استفاده نمود.


ساختن درخت
می توانید رشته های نازک کاغذ را به دور یک میله چوبی دلخواه(تنه درخت) که سر آن را باچسب حرارتی تفنگی پوشانده اید به صورت دلخواه بپیچانید یا به جای کاغذ از پاشیدن براده های چوب،اسفنج یا تراشه مداد و…استفاده کنید.

می توان ازگوش پاک کن به عنوان چراغ برق استفاده کرد . قسمت پنبه ای آن نیز قابل رنگ آمیزی به عنوان چراغ می باشد.


استفاده از انواع اسفنج در ساخت ماکت های اتودی،تمرین طراحی وساخت ماکت های بافت وماکت روستا یا بافت شهری که احتیاجی به در آوردن جزئیات ندارند بسیار مفید است.
البته این نکته را فراموش نکنید که هنگام استفاده از اسفنج ها که موادی بسیار شبیه به فوم های زرد و آبی هستند حداکثر مراقبت را در هنگام استفاده در نظر بگیرید زیرا برای ریه انسان بسیار مضر هستند.
اگر از اسفنج یا مقوای عکس های رادیولوژی استفاده میکنید واحتیاج به رنگ زدن آنها دارید اسپری رنگی را انتخاب کنید .
برای ساخت گنبد نیز یکی از ساده ترین متریال ها اسفنج است چون به راحتی ساییده می شود وشکل های گوناگون به خود میگیرد.
برای ساخت آب درون حوض ها راه های زیادی وجود دارد.بهتر است کمی رنگ فوری آبی رنگ به رزین اضافه و آن را درون محل مورد نظر بریزید.
برای ایجاد بافت آسفالت خیابان و چمن سبز می توانید از ورقه های کاغذ سمباته با دانه بندی های ریز و درش استفاده کنید.البته باید برای چمن سمباته ها را رنگ آمیزی نمایید.

برای ساخت توپوگرافی متریال چوب پنبه بسیار مناسب و ظاهر زیبایی به ماکت خواهد داد.
برای ساخت شیروانی لایه های زیرین مقوای رایدولوژی بسیار منظم تر وبهتر از لایه های کارتون هستند.
در بسیاری مواقع استفاده از اسپری که رنگ مات دارد خیلی بهتر از رنگ براق است برای مثال استفاده از اسپری مشکی مات در ساخت خانه شیشه ای.
همان طور که می دانید رشته های ماکارونی استفاده زیادی درماکت سازی دارد. به غیر از ساخت سازه های ماکارونی از نوع معمولی آن می توانید در قسمت هایی که به المان های عمودی احتیاج دارد استفاده کنید.برای مثال ستون و نرده های داخل ماکت.
این متریال را می توان همچون چوب بالسا با بخار آب یا قرار دادن در آب گرم فرم داد و سپس در محلی قرار داد تا خشک شود و فرم مورد نظر را برای همیشه به خود بگیرد.
برای ساخت نماهای کاهگلی یا گلی می توان از فوم برای زیر سازی دیوارها استفاده کرد. سپس چسب چوب را کمی رقیق و سپس روی سطح را با آن بپوشانید . سپس خاک الک شده را روی سطح بپاشید .
از مداد های گرد و چند گوشه نیز می توانید در ساخت انواع نرده و ستون استفاده کنید.البته باید توجه داشته باشید که مقیاس ها در ساخت رعایت شود و قطر مداد به قطر ستون ماکت نزدیک باشد.


برخی از ابزار های مورد استفاده در ساخت ماکت بدین شرح است :
کاتر معمولی : جهت برش انواع متریال کاربرد دارد.
کاتر گرد بر(دایره): از این کاتر برای برش دایره ای شکل و انواع کمان استفاده می شود .
کاتر فارسی بر: برای برش ۴۵ در جه و بیشترین استفاده از آن در کنج هایی است که باهم زاویه ۹۰ درجه می سازند.
خط کش فلزی : به دلیل جلوگیری از آسیب خط کش در هنگام برش مواد با کاتر ، از خط کش های فلزی استفاده می شود.
شابلون: برای رسم و پیاده کردن ابعاد دقیق ماکت.
پیستوله (معمولی و فلزی) : جهت رسم خطوط منحنی خاص.
انواع سوهان : برای ساییدن قسمت های مختلف ماکت .
انواع چسب: چسب ها اعم از چسب چوب،چسب مایع همه کاره،چسب ماتیکی،چسب فوم و غیره از جمله موادی است که در ماکت سازی کاربرد بسیاری داری.



گرد آوری و ویرایش در استودیو ماکت سازی آرشین
 
بالا