[ماکت سازی] ماکت سازی با دستگاه چاپ سه بعدی 3D Print

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
هر روزه اخبار زیادی درباره ی ساخت لوازم متنوع با 3D Print می شنویم. از ساخت عروسک و مجسمه و... در سایزهای مختلف بوسیله 3D Print.
گروه NRI به عنوان یک گروه پارتنر برای شرکت های معماری ، که خدماتی از قبیل عکاسی را به معماران عرضه می کند ، اینک ساخت ماکت بوسیله ی دستگاه 3D Print را در دستو کار قرار دارد.







استفاده از 3D Print برای ساخت ماکت، از نظر زمان و هزینه به صرفه تر از ساخت ماکت با دست خواهد بود. همچنین طراحان داخلی نیز می توانند طرح های 3D خود را توسط این دستگاه چاپ سه بعدی، به صورت ماکت به کارفرما ارائه نمایند.به غیر از ماکت، ساخت صنایع دستی از قبیل مجسمه، توسط این دستگاه امکان پذیر خواهد بود. با ارائه ی طرح دیجیتالی به دستگاه ، دستگاه قادر به ارائه ی ماکت طرح در ابعاد از پیش تعیین شده خواهدبود.

ظرافت کار کردن این دستگاه طبیعتا باید بسیار بالا باشد. بر اساس اظهارات گروه NRI استفاده از 3D Print چند رنگه ، می تواند در مدل سازی سیستم های MEP پیچیده استفاده شود.



منابع:
ArchDaily - Metropolicemag - nrinet - arel

در ایران نیز فعالیت هایی در جهت استفاده از دستگاههای 3D Print در حال انجام است. امیدواریم استفاده از این دستگاه که کمک شایانی به جامعه ی معماری در ارائه ی مدل سه بعدی خواهد نمود هرچه زودتر عملیاتی گردد.
 

hadi.afazeli

عضو جدید
ساخت انواع ماکت های معماری با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

ساخت انواع ماکت های معماری با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی وسیله هایی هستند که با استفاده از آنها می توانید از عکسهایی که در کامپیوتر خود دارید نمونه سه بعدی واقعی بسازید. تکنولوژی استفاده شده در پرینترهای سه بعدی جدید این امکان را به استفاده کنندگان می دهد که از ماده های کامپوزیتی در طراحی های خود برای چاپ بصورت سه بعدی استفاده کنند. پرینتر سه بعدی می تواند طرح های کامپیوتری شما را به صورت یک نمونه واقعی با دقت بسیار بالا پرینت کند. پرینترهای سه بعدی فناوری است که با سرعت زیاد در حال پیشرفت است و می تواند طرح های کامپیوتری را بصورت اشیا سه بعدی چاپ کند.
امروزه چاپ سه بعدی نه تنها به عنوان یک سرگرمی در میان کاربران عادی مورد توجه قرار گرفته، بلکه مشاغلی همچون پزشکی و مدل سازی صنعتی هم به آن روی خوش نشان داده اند. به نظر می رسد در آینده بیشترین کاربران پرینترهای سه بعدی از جهان سوم باشند، زیرا کمیابی برخی منابع و ابزارها، جا را برای تولید انها با چنین پرینترهایی باز می کند.

طراحان سازه ها علاقمندند، ماکت ساختمان موردنظر خود را به صورت واقعی ببینند. این منظور با استفاده از پرینتر سه بعدی امکان پذیر است.
طراحان غرفه های نمایشگاهی، طراحان داخلی و سازندگان مجتمع های مسکونی و تجاری، مزیت ویژه ای با استفاده از پرینتر سه بعدی خواهند داشت.

منبع: esfvision.com

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi.afazeli

عضو جدید
ساخت ماکت با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

ساخت ماکت با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

دستگاه های پرینت سه بعدی چند سالی است که به صورت تجاری در کشورهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند.در ساخت ماکت ها امروزه برای تهیه قطعات دقیق و پیچیده از روش پرینت سه بعدی استفاده می شود که باعث افزایش سرعت و دقت ساخت قطعات شده است.

برای ساخت قطعات ماکت به روش پرینت سه بعدی نیاز به تهیه فایل سه بعدی از قطعه مورد نظر می باشد.دستگاه این فایل را دریافت و اقدام به ایجاد آن به صورت لایه گذاری مرحله ای میکند.

پرینتر سه بعدی در واقع پرینتری است که علاوه بر ایجاد طرح در طول و عرض میتواند به صورت عمودی نیز پرینت کند.در نظر بگیرید که برای مثال جوهر پرینتر یک صدم ملیمتر قطر دارد و شما میخواهید یک قطعه مکعبی همچون حبه قند را به صورت سه بعدی تهیه کنید.پرینتر شروع به پرینت یک مربع حدودا یک در یک سانتیمتر به ضخامت یک صدم میلیمتر مینماید.


پس از اتمام این مرحله نازل های دستگاه که جوهر را پخش میکنند کمی بالاتر رفته و مجددا یک لایه دیگر روی لایه قبلی ایجاد میکنند.این عمل آنقدر تکرار میشود که شما یک مکعب سه بعدی بدست بیاورید.تنها تفاوت دستگاه های پرینت سه بعدی این است که میتوانند از موادی همچون انواع پلاستیک و رزین ها برای ساخت قطعات استفاده کنند و البته ضخامت لایه های ایجاد شده نیز بیشتر از یک صدم میلیمتر و در واقع چیزی در حدود یک دهم میلیمتر است که ضخامت ایده الی به حساب می آید.


سرعت لایه گذاری ، ضخامت لایه ها و همچنین متریال مورد استفاده در پرینت سه بعدی از عوال مهم در کیفیت و دقت قطعه نهایی بدست آمده است.قطعات تهیه شده در این روش معمولا دارای ظاهر سطحی مناسبی نیستند و جهت ارائه باید کمی پرداخت شوند.
منبع : www.esfvision.com


 
بالا