[ماکت سازی] راهنمای برش لیزری در ماکت سازی

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ماکت سازی با استفاده از برش لیزر یکی از جدید ترین روش های ساخت ماکت می باشد.

دقت ، سرعت، هزینه پایین، کیفیت بالای قطعات ساخته شده به این روش و رنج گسترده متریالهای قابل پردازش به این روش باعث شده تا برش لیزری به یکی از محبوب ترین ابزارها و روشهای ساخت ماکت تبدیل شود.

در این مقاله سعی میشود نکات مهم و ضروری که برای ساخت ماکت به این روش نیاز دارید بصورت مختصر و کاربردی بیان شود.


1- متریالهای قابل پردازش :

پلکسی گلاس تاقطر 20میلیمتر

آکریلیک

انواع مقوا و کاغذ

فیبر

ام دی اف تا قطر 5 میلیمتر

چوب بالسا

مولتی استایل

آکریلیک آیینه ای

فوم برد

چوب

لمینت

کرین

نئوپان

استات

اچ دی اف

ای بی اس

کارتن پلاست

کارتن

پارچه

چرم

تخته چندلا

پلی اتیلن

پلی پروپیلن

لاستیک

سیلیکون لاستیک

استایرن

تفلون

به طور کلی میتوان گفت که نور لیزر بر روی همه متریالهای غیر فلزی موثر است برخی از متریالها مانند پلکسی و .... قابلیت برش و حکاکی را به راحتی دارند. وبرخی دیگر مانند سنگ و شیشه قابل برش نیستند و تنها میتوان روی آنها حکاکی کرد.



نکته مهم: نور لیزر دستگاه های متداول به دلیل فرکانس کاری خاص خود روی فلزات تاثیری ندارند.

2- ابعاد میز کار :


دستگاه موجود در کارگاه ما دارای میز کاری با ابعاد 90*140 سانتی متر است. این دستگاه با توان 120 وات جزو دستگاههای بزرگ و قدرتمند موجود در کشور است.


3-ساخت و چیدمان فایلهای ارسالی:

فایلهای ارسالی شما برای برش ماکت ترجیحا فایلهای اتوکد باشند (در خصوص ورژن محدودیتی وجود ندارد) . فایلهای کورل دراو نیز برای برش مناسب هستند.

واحد مورد استفاده در فایلها سانتی متر باشد یعنی هر یک واحد در فایل شما یک سانت در ماکت شما باشد.

تمامی خطوط میبایست پلی لاین باشند .

پلکسی گلاس در شیت هایی به ابعاد 180*120 سانتی متر در بازار کشور موجود است.

ام دی اف در شیت هایی به ابعاد 180*240 سانتی متر در بازار کشورموجود است.

روش بهینه و مورد توصیه در خصوص استفاده از این متریالها این است که شما فایلهای خود را در شیتهایی به ابعاد حداکثر 120*90 سانتی متر بچینید.

در صورت استفاده از چند نوع متریال هر یک را در کادر در کنار یکدیگر بچینید و در ذیل کادر نام و قطر متریال را با فونت انگلیسی بنویسید.

برای مشخص کردن و جدا کردن حک و برش از یکدیگر آنها را با رنگها و لایه های مختلف از هم جدا کنید.

رنگ قرمز برای حک و رنگ سبز برای برش پیشنهاد میشود.

اکیدا توصیه میشود برای تمایز حک و برش از یکدیگر علاوه بر رنگ مختلف از لایه های مختلف نیز استفاده شود.
منبع : mehregantarh.com
 

setaremashreghi

عضو جدید
تغییر

تغییر

سلام دوستان میخام ماکتم برش لیزری بدم اصلا نمیدونم باید چیکار کنم؟؟؟میشه بگید چیکار باید بکنم؟؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

I_AM_ARCHITECT

عضو جدید
سلام دوستان میخام ماکتم برش لیزری بدم اصلا نمیدونم باید چیکار کنم؟؟؟میشه بگید چیکار باید بکنم؟؟؟؟
سلام
*اول باید متریال ماکتتون رو انتخاب کنید ؛‌ متریال هایی که میشه برش لیزر زد ایناس:
– انواع چوب Mdf تا ضخامت 8 میلی متر
– پلکسی تا ضخامت 30 میلی متر
– طلق
– انواع مقوا
– پارچه
– چرم و سایر متریال های غیر فلز
*بعد 3 نوع خط برای برش لیزر تعریف میشه :
1- برش: به منظور جدا شدن قطعات از هم (که خود به تنهایی به دسته های جداگانه تفکیک می شوند)
2- دِسن: حکاکی خطی (برش با قدرت بسیار کم) برای ایجاد خط در سطح متریال به منظور نشانه و تصویر خطی و یا خطِ تـا بسته به نوع متریال
3- حکاکی: اجرای حک به صورت سطحی که شکل به صورت یک سطح بسته یا یک تصویر به صورت پیکسل و جداگانه به اجرا در خواهد آمد.
با توجه به توضیحات ماهیت خطوط برای به اجرا در آمدن فایل می بایست برای خطوط برش، دِسن و حکاکی، فایل را به تفکیک موضوعات مطروحه با رنگ های متنوع برای ایجاد ارجحیت طراحی نمود.
* یه نکته دیگه اینکه برش داخل و برش خارج هم مثل حکاکی و دسن باید تو لایه های جدا و با رنگ های جدا باشن تا اول داخل برش بخوره بعد خارج ؛ چون اگه مثلا یه دیوار مستطیلی بخواید ببرید که توش یه پنجره خالی میشه ، اگر اول دیوار بریده بشه اون مستطیل از مقوا جدا میشه و میفته پایین و بعد موقع برش پنجره جای اون ممکنه دقیق در نیاد.
* مرحله بعد کشیدن برش ها توی اتوکد هست که باید به موارد زیر توجه کنید:
-مقیاس اتوکد باید سانتی متر باشه.
- از Polyline و Arc برای ترسیم استفاده کنید.
- توجه به ضخامت متریال و تاثیر ضخامت در ابعاد کار .
- تمامی خطوط یکپارچهText،Block (متن فارسی با فونت کاتب در اتوکد) در نهایت باید اکسپلود و به صورت خطی به اجرا درآیند. برای متون فارسی در اتوکد باید در اتوکد2010 و ورژن های بالاتر از داخل سربرگ Express ،Text، Explode Text متون فارسی را به شکل خط تبدیل کنیم. - تمامی فایل های اتوکد می بایست دو بعدی بوده، به طوری همه موضوعات در فایل محور Z نداشته باشند. در غیر اینصورت می بایست از چند روش (دستور Flatten) به 2 بعدی نمودن فایل اقدام کرد.
- خطوط اضافه و روی هم را پاک کرده و فایل را به صورت تک خط اجرا کنیم. (برای این منظور نیز می توان قبل از تفکیک رنگ در اتوکد های 2010 و ورژن های بالاتر از دستور Overkill استفاده نمود و خطوط را تک خط کرد. توجه داشته باشد که دستور Overkill دارای گزینه‌های مختلفی بوده که باید به آن توجه داشت، چنانکه خطوط در امتداد هم را که شاید در طرفی ماهیت دسن و در طرفی دیگر ماهیت برش دارند را یک پارچه کرده و به یک پاره خط کامل تبدیل کرده که یا دسن و یا برش می‌شود. برای جلوگیری از این مورد حتماً قبل از تفکیک رنگ های ماهیت خطوط این دستور را اجرا کرده و یا تیک های combine liner …. End to End وCombine liner … Overlab را بردارید)
-کمترین ضخامت برای برش قطعات بین دو خط برای متریال پلکسی 0/5 میلیمتر و سایر متریال ها حداقل 1 میلیمتر می باشد.
* در مرحله ی اخر باید تمام قطعه های اماده شده رو توی یه کادری به ابعاد متریالتون بچینید:
-قطعات مورد نظر باید در کادری به ابعاد 1 سانتی متر کوچکتر از از 4 طرف ابعاد متریال به طوری که کمترین فضای پرت بین آنها باشند قرار بگیرند.
-برای برش قطعات طویل و باریک (مثلاً ابعاد 1 سانتیمتر در 100 سانتی یا مشابه) می بایست چیدمان به صورت افقی باشد. (در جهت مخالف میله های دستگاه).
 

setaremashreghi

عضو جدید
ببینید من الان میخام خطوط دور پلانم رو در بیارم برای ماکت حجمی
باید حتما لایه بندی داشته باشه ؟؟ یا همین که همشون رو یک رنگ بکشم کفایت میکنه؟

و اینکه برای اینکه طرح سایت پلانم رو بندازم رو بیس کارم چی؟اینم همین که همه طرح ها یک رنگ باشه کفایت میکنه ؟؟؟ مقیاس نمیشه متر باشه ؟؟؟؟
 

I_AM_ARCHITECT

عضو جدید
ببینید من الان میخام خطوط دور پلانم رو در بیارم برای ماکت حجمی
باید حتما لایه بندی داشته باشه ؟؟ یا همین که همشون رو یک رنگ بکشم کفایت میکنه؟

و اینکه برای اینکه طرح سایت پلانم رو بندازم رو بیس کارم چی؟اینم همین که همه طرح ها یک رنگ باشه کفایت میکنه ؟؟؟ مقیاس نمیشه متر باشه ؟؟؟؟
سلام
چیز پیچیده ای نیست زیاد خودتون رو درگیرش نکنید ؛ سه تا لایه با سه رنگ مختلف درست کنید ، تمام جاهایی که قراره فقط خط بیفته(دسن) با هم توی یه لایه ؛ تمام جاهایی مثل پنجره ی وسط دیوار، از تو دل یه قطعه ای می خواد برش بخوره، با هم توی یه لایه جدا ، مابقی برش ها هم توی یه لایه ی جدا .... ؛ ممکنه یه تیکه فقط مستطیلی باشه و از توش چیزی در نیاد و یا روش چیزی کشیده نشه ، پس فقط دورش رو میبریم توی یکی از دو نوع لایه ی برش ، این که کدومش فرقی نداره .... ممکنه یکی فقط یه دیوار باشه که توش یه پنجره در اومده اما مثلا اجر ها رو روش مشخص نکردیم ،‌پس فقط کافیه دور پنجره رو به لایه برش شماره یک و دور دیوار رو به لایه ی برش شماره دو ببریم ،‌ حالا اگه مثلا میخواستیم یکسری مستطیل هم رو دیوار بکشیم که بگیم این دیوار اجریه اون مستطیل های اجر رو میبردیم توی لایه ی دسن / در مورد سایت پلان هم همینطور اگه نمی خواید جاهایی از سایت پلان بریده بشه ، همش رو ببرید توی لایه ی دسن ( فقط برای سایت پلان از تعداد زیادی ابجکت مثل چندین درخت یا ماشین های زیاد استفاده نکنید ، چند تا درخت سبک و ماشین کافیه ، چون از نظر طراحیش خیلی طول میکشه و از نظر اقتصادی هم اصلا به صرفه نیست ) / اگر منظورتون اینه که همه ی برش های دور توی یه لایه باشن و همه ی برش های داخل توی یه لایه ی دیگه و با رنگ جدا باشن ،‌بله کافیه اما نمیشه کلا برش های دور و داخل توی یه لایه باشن حتی اگر رنگشون فرق کنه / در مورد مقیاس من متر هم کار کردم و موردی پیش نیومد اما برای اطمینان پیشنهاد میکنم سانتی متر کار کنید ... .
 

I_AM_ARCHITECT

عضو جدید
برش دور و داخل یعنی چی؟؟ فقط یه خط بیرون پلان هستش دیگه مگه نه ؟؟؟؟؟
Untitled.jpg
توی پلان فقط سقف و کف کار مشخصه ، مسلما نماها هم لازم هستن مگر اینکه تصمیم داشته باشین اینقدر لایه ی کف رو تکرار کنید که کارتون حجم بگیره ... .
 
بالا