[ماکت سازی] آموزش ماکت سازی با پلکسی گلاس Plexiglas

silver star

عضو جدید
این تاپیک به آموزش و سوالات مربوط به ساخت ماکت با با پلکسی گلاس Plexiglas اختصاص دارد :

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

silver star

عضو جدید
چیزهایی که تا حالا خودم در موردش پیدا کردم(شاید به درد کسی بخوره) :
تعریفش توو (Cambridge) Dictionary :
A strong transparent plastic which is sometimes used instead of glass.
یه پلاستیک سخت شفاف که بعضی اوقات بجای شیشه استفاده میشه.
آمریکایی ها بهش Plexiglas و بریتانیایی ها Perspex میگن .
موارد استفاده (منبع: Encarta ) :
بجای شیشه- تابلوهای نئون- پنجره ها- پنجره های کشتی و هواپیما- فیبرهای نوری- لنز های طبی و ...

اینجا (رشت) یکجا بیشتر دستگاه برش لیزر ندارن. هزینش دقیقه ای حساب میشه. پش مهمه که قطعات رو جوری توو شیتش بچینی که برشش وقت کمتری بگیره. دیگه اینکه رنگ بندی خوبی داره ولی معمولا فروشنده ها از ترس اینکه رو دستشون نَمونه فقط چند رنگ خاص پر کاربرد رو میارن. مثلا اینجا فقط شیشه ای و چندتا رنگ جیغ ازش دارن. منم اولش می خواستم برم (بیام) تهران برا کارم رنگی هاشو بخرم ولی در نهایت تصمیم گرفتم که با شیشه ای کار کنم و تفاوت سطوح رو با حاشور نشون بدم. فکر کنم اینطوری شیک تر شه.
بازه ی ضخامتیه خوبی هم داره
 

ایرانیکا

عضو جدید
چسباندن قطعات پلکسی

چسباندن قطعات پلکسی

سلام عزیزان، اول که رشته من معماری نیست ولی معماریها را دوست دارم. دوم که رشته من برق است. سوم که چند روز پیش داشتم گوگل را برای ساختن آکواریوم پلکسی جستجو می کردم که این سایت را پیدا کردم که چند نفر از عزیزان معماری بحث داغی را در مورد مدلسازی با پلکسی راه انداخته بودند. می خواستم چند سئوال از عزیزانی که با پلکسی کار کرده اند بپرسم.
1- در سایتهای خارجی چندین نوع چسب برای چسباندن قطعات پلکسی معرفی شده است ولی نمی دانم در ایران از کجا می توانم آنها را تهیه کنم. در آکواریوم های پلکسی باید قطعات پلکسی به هم محکم جوش بخورند طوریکه تحمل وزن زیاد آب را داشته باشند. ظاهرا دو نوع چسب وجود دارد یکی حلال است و دیگری یک جور رزین است که می تواند فضاهای خالی راهم پر کند وقطعات را به هم بچسباند. این چسبها را از کجا می توانم تهیه کنم؟
2- چطور می توانم با پلکسی قطعات منحنی شکل درست کنم؟
3- کاتر پلکسی چیست و کجا می فروشندش؟
4- من به اتوکد کاملا مسلط هستم و می خواهم طرح آکواریوم را با اتوکد بکشم . آیا جایی هست که قطات پلکسی را بر اساس نقشه های اتوکد ببرد؟


من تا به حال با پلکسی کار نکردم اگر توصیه دیگری هم دارید ممنون می شوم.
با تشکر.
 

yalda 135

عضو جدید
سلام
براي چسباندن پلكسي چسب اكواريم مناسب نيست و بهترين چسب همون كلروفورمه.براي چسباندن هم همين جور كه دوستان گفتند زمان زيادي نمي خواد زود مي چسبه.
من پيشنهاد مي كنم حتما يه سري به پا منار بزني خيلي مي تونه مفيد باشه هم مي تموني با طرز كار با پلكسي اشنا بشي و هم وسايلي كه مي خواي تهيه كني
من ترم پيش با پلكسي كار كردم و ديدن مغازه هاي اونجا خيلي بهم كمك كرد
 

a.yakamoz

عضو جدید
دوست عزیز برای درست کردن شکلهای کروی وحجمی بهترین جنس پلی کربنات است که مشابه پلکس ولی مقاوم تر از پلکس.برای درست کردن یک کره مثلا به قطر 5 سانت باید یک قطعه ی مکعب مربع کمی بزرگتر از قطر کره مورد نظر مثلا 6*6*6ببری با اره.بعد قطعه را به تراشکاری داده تا شکل مورد نظر را برات درست کند بعد با ابزار مخصوص سمباده و پرداخت با پولیش و لیسه ان را تمیز کنی.
آدرس محل کار من:تبریز میدان ساعت روبروی پمپ بنزین پاساژ نیری کانون تبلیغاتی طرح و نقش.
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من با پلکسی چند باری کار کردم.. بعضی از سوالارو میتونم جواب بدم. با اجازه ی بزرگترا.
اول در مرود چسبش که همون طور که بچه ها گفتن کلرو فرم خیلی خوبه و مناسبه(فقط اینکه حواستون باشه اگه بوش کنید یه چند ساعتی بیهوشید.:redface: ) با چسب قطره ای هم میتونید کار کنید. اما خب کلرو فرم بهتره.
سطح کارو میتونید با متانول تمیز کنید. (این برای کساییکه که مثل من کارشون به خاطر پرداختن به جزئیات خیلی زیاد طول میشکه و از چسب های شیشه ای هم برای چسبوندن و نگه داشتن بعضی قسمتا استفاده میکنن.)
برای خم کردن هم همون طور که بچه ها گفتن از حرارت غیر مستقیم استفاده کنید.
برای ضخامتای کم سشوار خوبه(در حد دو میل)
و برای ضخامتای بیشتر هم میشه از فر استفاده کنید. فقط باید در مورد زمان و حرارتش با چند تا قسمت کوچیک ازمایش کنید. درجه حرارت نمیتونم بگم.

و دیگه اینکه.... هیچی دیگه همین.
عکس از ماکتای پلکسی چند تا دارم. البته کار خودم نیستا. از نت پیدا کردم. میزارمشون.
کار آخری خودم هم احتمالا تا آخر هفته دیگه آماده میشه. عکسشو میزارم.:gol:
 
  • Like
واکنش ها: cute

alipf

عضو جدید
با سلام خدمت کلیه دوستان
بنده خودم دستگاه لیزر دارم و کار ماکت انجام می دهم با توجه به تاپیکهای دوستان بهتر دانستم یه توضیحاتی درباره لیزر و پلکسی گلاس به دوستان بدهم
طرحی که برای برش با لیزر لازم است باید فقط به صورت 2 بعدی و با نرم افزارهای وکتور از قبیل auto cad و corel draw باشد برای آماده سازی طرح باید آن الگویی را که میخواهید با دست ببرید را در نرم افزار cad بکشیدو در کادری به ابعاد جنستان به نحوی بچینید که کمترین پرتی را داشته باشد اگر قطعات شما دارای خطوط صاف زیادی است می توانید با قرار دادن این قطعات در کنار هم و حذف یکی از خطوط زمان لیزر را کاهش دهید.
در جاهایی که ضخامتهای بسیار نازک از قبیل پنجره ها و نرده ها فواصل خطوط برش در مقوا ماکت وفابریانو کمتر از 0.5 میلیمتر ودر پلکسی کمتر از 1 میلیمتر نشود تا کارتان خراب نشود.
در طرحهایی که پنجرهای چهارگوش و کوچک زیادی وجود دارد، دادن fillet کمی به مقدار 0.2میلیمتر به گوشها میتواند زمان لیزر را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
در طرحهایی که قرار است برشی در داخل برش دیگری انجام شود بهتر است کادر برشی بیرون را با یک رنگ وکادر درونی را با رنگ دیگر مشخص نماید.
ضخامت برش لیزر 0.2 میلیمتر است که در ماکت مقدار ناچیزی است ولی اگر کاری نیاز به دقت بالا دارد باید کلیه طرحها را به اندازه 0.2 میلیمتر offset بزرگتر داد
و اما در مورد پلکسی گلاس باید خدمتتان عرض کنم که ابعاد استاندارد آن 122*180 سانتیمتر است حداقل ضخامت آن یک میلیمتر است که تنوع رنگی آن از 2 میلیمتر شروع میشود و جنسها با ضخامت کمتر از یک میلیمتر پلی کربنات است نه پلکسی که پلی کربنات هم ارزانتر است وهم لبه ای آن زیر لیزر زرد رنگ میشودکه البته این زردی با الکل کمتر می شود .
اکثر کسانی که لیزر دارند خودشان نیز پلکسی هم دارند. برای چسباندن آن محدودیت چسب ندارد ولی بهترین آنها کلرفوم است.
برای کار با کلرفوم باید اول دو سطح را به طور کامل در کنار هم قرار دهید و بعد با استفاده از یک قلموی نازک و یا یک سورنگ کلرفوم را در محل اتصال بریزید. اگر مقداری از آن در جای دیگری ریخت بهترین کار این است که هیچ اقدامی نکنید تا کلرفوم خود به خود بخار شود و هیچ اثری بر روی کار شما نماند اگر با دستمال ویا دست قصد تمیز کردن داشته باشید باعث خرابترشدن سطح می شود
 
آخرین ویرایش:

amiramin.1990

عضو جدید
یه دستگاهیه که تیکه های ریز شن و با فشار از سریه کوچیک میپاشه بیرون ( یه جورایی مثل سمباده عمل میکنه )
 

ghalammoo

عضو جدید
سلام من معمار نیستم اما برای پروژه پایان نامه ام از پلکسی استفاده کردم همه جور چسب روامتحان کردم اما بهترین و تمیرترین ومحکمترین چسب ام دی اف هست اصطلاحا چسب123 هم گفته میشه.اولش یکم زرد میزنه وقتی اسپری رو میزنی اما بعد رنگش محو میشه.برشم که خودتون بهتر میدونین لیزر مطمئن ترینه.امیدوارم به دردتون بخوره.
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
[ماکت سازی] ماکت سازی با پلکسی گلاس

[ماکت سازی] ماکت سازی با پلکسی گلاس

پلکسی گلاس چیست ؟

پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد.

جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف می باشد که نوعی پلیمر است.

از دیگر ویژگی های پلکسی مقاومت زیاد آن نسبت به شیشه است. پلکسی گلاس به صورت صفحاتی با ابعاد ۲/۱ × ۸/۱ متر به بازار ارائه می شود.از کابردهای آن می توان در ماکت سازی نام برد.

پلکسی گلاس در دو نوع مات و شفاف در رنگ های مختلف تولید می شود و دارای ضخامت ها بینmm 1 تا mm40 می باشد.از این رو متریال مناسبی برای ماکت سازی است.



- در طرفین صفحات پلکسی گلاس معمولاً برچسبی مقوایی چسبیده شده که کار محافظت از این ورقه ها را در برابر گرد و خاک انجام می دهد. از این لایه می توان برای خط کشی و مشخص نمودن محل برش نیز استفاده نمود.

برای برش پلکسی ۲ روش وجود دارد.استفاده از کاتر مخصوص برش پلکسی و دستگاه برش CNC.اما بهتر است برش ها توسط دستگاه انجام شود.چون در دستگاه برای برش از اشعه لیزر استفاده می شود،به همین خاطر برشها دقیق تر،تمیز تر و ظریف تر خواهد بود و در نتیجه کیفیت کار بالا می رود.







-برای اینکه بتوانیم قطعه ها را با دستگاه برش بزنیم،ابتدا باید قطعه ها را با نرم افزار مورد نظر طراحی کنیم.برای این کار نرم افزار های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.اما معمولا از نرم افزار اتوکد استفاده می شود.بعد از برش قطعات نوبت به چسباندن قطعات می رسد. ماده چسباننده ی پلاکسی گلاس کلوروفرم است.

دو سطح صیقلی محکم به یکدیگر فشرده می شوند و کلوروفرم با یک قلم موی کوچک بینشان چکانده می شود. پس از یک دقیقه اتصال انجام می گیرد. همچنین چسب های پایه سیانواکلیت هم می توانند مورد استفاده باشند لیکن در محل نوعی حالت دوده ایجاد می کنند. ما بهترین گزینه برای چسباندن همان کلروفرم است.برای اینکه محل چسباندن حباب هوا ایجاد نشود،باید قطعات تا پایان خشک شدن چسب تحت فشار باشند و تکان نخورند.







- هنگام استفاده از کلروفرم باید احتیاط شود.زیرا کلروفرم یک ماده ی بیهوشی است و نباید آن را استشمام کنید.ازین رو بهتر است در هنگام استفاده از ماسک استفاده شود.همچنین در صورت تماس با پوست می تواند به پوست حساس آسیب برساند یا ایجاد حساسیت کند.زیرا کلروفرم چربی پوست را می شوید.پس هنگام استفاده خیلی مراقب باشید.



-برای تهیه پلکسی گلاس در مشهد می توانید به میدان شهدا روبروی خیابان سعدی مراجعه کنید.همچنین برای برش جهت ساخت ماکت به فلسطین ۲۰ پلاک ۲۰ مراجعه کنید.در تهران می توانید به خیابان پامنار مراجعه نمایید. در این خیابان فروشگاههای زیادی برای خرید پلکسی گلاس موجود می باشند که کلیه کارها از قبیل برش،خم کاری،ایجاد طرح و نوشته روی پلکسی انجام می دهند.



منبع : marpiich.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
برش زدن پلکسی گلاس

برش زدن پلکسی گلاس

برای بریدن پلکسی گلاس روش های مختلفی وجود دارد که در زیر تعدادی از آن ها را توضیح می دهیم:

1. استفاده از کارتر مخصوص پلکسی گلاس:



کارتری که در شکل فوق مشاهده می نمایید مخصوص برش زدن پلکسی گلاس ساخته شده است و برای بریدن پلکسی گلاس با ضخامت های کم ( 1 میلی مت تا حدود 6 میلی متر ) به کار می رود. برای برش زدن پلکسی گلاس بوسیله کاتر مخصوص کافی است ابتدا محل برش را خط کشی نمایید.


لازم به ذکر است که این کاتر تنها قادر به برش زدن در یک امتداد مستقیم می باشد و نمی توان توسط آن خطوط برش منحنی و یا شکسته ایجاد نمود.




پس از خط کشی محل برش لازم است توسط کاتر، محل مشخص شده را بتراشید. برای این کار نوک برنده کاتر را روی خط برش قرار داده و آن را در امتداد خط برش بکشید.




لازم است این عمل را چندین بار تکرار نمایید تا شیار ایجاد شده، حداقل عمقی برابر یک سوم ضخامت پلکسی گلاس مورد نظر را پیدا نماید.




پس از ایجاد شدن شیار مورد نظر، کافی است خط برش را روی لبه میز قرار داده و پلکسی گلاس را روی میز محکم نمایید، سپس با وارد نمودن فشار به بخشی از
پلکسی گلاس که روی میز قرار ندارد، محل برش را بشکنید.







2. استفاده از اره مویی برقی:

یکی از بهترین روش ها برای بریدن پلکسی گلاس می باشد. با این روش می توان خطوط برش منحنی و پیچیده را نیز بر روی پلکسی گلاس رسم نموده و برش زد.




با این روش می توان پلکسی گلاس هایی با ضخامت های زیاد ( 3 سانتی متر ) را نیز برش زد.

3. استفاده از اره آهن بُر و اره مویی دستی:

این روش برای بریدن پلکسی گلاس در مقیاس های کوچک و در صورت عدم دسترسی به روش های قبل قابل استفاده می باشد.





4. استفاده از اره عمود بُر:

این روش روش مناسبی برای برش زدن پلکسی گلاس نمی باشد زیرا گرمای ایجاد شده توسط تیغه این اره ها، محلبرش را ذوب نموده و دقت برش را پایین می آورد. در صورتی که بخواهید از این روش برای برش زدن طلق استفاده نمایید، بهتر است با استفاده از یک جریان آب، تیغه را دائماً خنک کاری نمایید.


منبع : marpiich.ir

در صورت دیده نشدن تصاویر نسخه کپی ضمیمه شده را دانلود کنید
 

پیوست ها

  • boresh plexi.zip
    29.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ویژگی و روش خم کردن پلکسی گلاس

ویژگی و روش خم کردن پلکسی گلاس

از خواص اين محصول ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

مقاومت بسيار بالا در برابر ضربه

پلکسي گلاس در برار ضربه بيش از11برابر شيشه هم ضخامت خود مقاومت دارد و همچنين گريد Resist کاملا نشکن مي باشد.
خاصيت فرم دهي سرد و گرم

پلکسي گلاس از قابليت انعطاف پذيري خوب برخودار است. ورق هاي پلکسي گلاس را مي توان بدون انجام عمليات حرارتي قوس داد. همچنين براي ايجاد قوس دائمي و فرم دهي مختلف مي توان با روش Thermoforming اشکال و فرم هاي بسيار متنوعي ايجاد کرد.


وزن مخصوص

دانسيته پلکسي گلاس حدود 1.19 گرم بر سانتي متر مکعب نزديک چگالي آب 1 گرم بر سانتي متر مکعب مي باشد. اين در حالي است که دانسيته شيشه حدودا 2.6 گرم بر سانتي متر مکعب يعني به سنگيني بتن است.
از اين جهت ورق پلکسي گلاس وزني حداکثر معادل نصف شيشه هم ضخامت خود دارد.


عدم دود زايي در صورت سرايت آتش

پلکسي گلاس در صورت سرايت آتش دودزايي ندارد و باعث خفگي نمي شود وداراي مواد ضد سرايت آتش (Fire retardant) و استاندارد B2 مي باشند.


محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش

پلکسي گلاس داراي ماد مقاوم و محافظ در برابر اشعه مخرب ماوراء بنفش (uv) مي باشند و در بعضي گريد ها اشعه uv از ورق گذر نمي کند.


جذب رطوبت پايين

پلکسي گلاس در جذب رطوبت بسيار ضعيف عمل مي کند و در نتيجه ميزان زرد شدگي آن در طول زمان به خصوص در مناطق يا مکانهاي مرطوب بسيار کمتر است.


خم کردن پلکسی گلاس

همانگونه که می دانید پلکسی گلاس از مواد بسیار پر کاربرد در ساخت بسیاری از پروژه ها می باشد زیرا به سادگی قابل برش، خم کاری و سوراخ کاری می باشد.

بدین منظور مهارت خم کردن آن را در زیر بررسی می کنیم:



یکی از عملیاتی که بر روی پلکسی گلاس انجام می شود، عمل خم کاری می باشد.




یکی از خواص پلکسی گلاس خاصیت شکل پذیری آن در دماهای بالا می باشد، یعنی در صورتی که پلکسی گلاس را از حد خاصی گرم تر نماییم قادر خواهیم بود آن را خم نموده و تغییر شکل بدهیم.

اصولاً برای حالت دادن و خم نمودن پلکسی گلاس روش های زیادی وجود دارد که در زیر به چند روش متداول اشاره می کنیم. لازم به ذکر است که در تمامی روش ها، قبل از خم کاری پلکسی گلاس حتماً باید برچسب کاغذی روی آن کنده شود.

1- خم کاری به وسیله المنت داغ:

در این روش یک المنت را در یک شیار نسوز از جنس سرامیک قرار می دهند و آن را با اتصال به جریان الکتریسیته داغ می نمایند. حال اگر مطابق شکل زیر پلکسی گلاس را روی شیاری که المنت درون آن است قرار دهیم، بخشی از پلکسی گلاس که روی شیار قرار دارد، داغ می شود و می توانیم به راحتی آن را از محل مذکور خم نماییم:





در صورتی که می خواهید از این روش استفاده نمایید لازم است نکات ایمنی را جهت جلوگیری از آتش سوزی و برق گرفتگی، به خوبی رعایت نمایید.

2- خم کاری به وسیله هوای گرم:

در این روش می توان محل مورد نظر را به وسیله هوای داغ، گرم نموده و خم نمود. برای تولید هوای گرم می توان از سشوار های صنعتی استفاده نمود. در شکل زیر یک نمونه از این سشوارها را مشاهده می کنید:
در صورتی که به دستگاه فوق دسترسی نداشته باشید می توانید از حرارت شعله آتش نیز استفاده نمایید، ولی این روش دقت خوبی ندارد و ممکن است محل گرم شده دچار دوده زدگی و سوختگی شود.

3- استفاده از فرهای مخصوص:

در صورتی که هدف تغییر فرم کلی ورق پلکسی گلاس باشد، می توان آن را درون فر های مخصوص حرارت داد در این حالت پلکسی گلاس نرم شده و با قرار گرفتن روی قالب های فلزی فرم این قالب ها را به خود خواهد گرفت.

از این روش برای تهیه استوانه نیز استفاده می شود.
برگرفته از سایت irarchitect.ir
 
آخرین ویرایش:
بالا