ماه رمضان کجاها برویم بهتر است؟

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ماه رمضان کجاها برویم بهتر است؟


اگر قصد داريد ماه رمضان امسال را به دليل سفر يا برنامه خانوادگي در شهري ديگر يا يكي از كشورهاي اطراف بگذرانيد پيش از هر چيز راهنماي گردشگري ايده‌آل در ماه‌رمضان را مرور كنيد.


مجله زندگی ایده آل: اگر قصد داريد ماه رمضان امسال را به دليل سفر يا برنامه خانوادگي در شهري ديگر يا يكي از كشورهاي اطراف بگذرانيد پيش از هر چيز راهنماي گردشگري ايده‌آل در ماه‌رمضان را مرور كنيد تا با آشنايي با اماكن گردشگري و ويژگي‌هاي هر شهر بهترين انتخاب را براي گذراندن روزهاي ماه مبارك رمضان در كنار خانواده‌تان انتخاب كنيد.

به مشهد مي‌رويد

شله‌هاي كوه‌سنگي را از دست ندهيد

اگر تا به حال قسمت‌تان شده باشد كه ماه رمضان را در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) سپري كنيد حتما با حضور پرشور روزه‌داران در حرم مواجه شده‌ايد. اگر قسمت بود و امسال هم به مشهد سفر كرديد بعد از آنكه به زيارت امام رضا(ع) رفتيد و راز و نياز كرديد؛ حتما سري به كوچه و پس كوچه‌هاي اطراف حرم بزنيد و براي يك بار هم كه شده روزه‌تان را در رستوران‌هاي اطراف حرم باز كنيد و طعم آش شله‌قلمكار مشهدي‌ها را بچشيد.

اگر فرصتي دست داد در يكي از شب‌ها به كوه‌سنگي و طرقبه كه از معروف‌ترين تفريح‌گاه‌هاي مشهد است برويد و كباب چنجه، برگ و ديزي‌هاي مشهد را تجربه كنيد. علاوه بر آش شله‌قلمكار مشهدي كه گوشت فراواني در آن وجود دارد و يك غذاي مقوي و مغذي براي شام روزهاي روزه‌داران محسوب مي‌شود، ديگچه مشهدي هم در شب‌هاي رمضان بسيار پرطرفدار است. اين غذا كه به عنوان نذري هم در شب‌هاي قدر يا محرم و صفرتوسط مردم تهيه مي‌شود چيزي شبيه شيربرنج است كه قوام بسيار بيشتري دارد. مشهدي‌ها اين غذا را از برنج، هل، شكر ، خلال پسته و زعفران فراوان تهيه مي‌كنند و آن را غذايي مفيد و مغذي براي روزه‌داران مي‌دانند.




اگه به اروميه سفر مي‌كنيد

اين حلواي تركي را امتحان كنيد

مردم اروميه مانند مردم تهران در شمال شهر خود فضايي مانند دربند و دركه تهران دارند. اين محل كه به نام تفرجگاه «بند» در اروميه معروف است در امتداد خيابان شهيد بهشتي اروميه قرار دارد و منطقه‌اي كوهستاني است كه رودخانه‌اي خروشان و خوش‌‌آهنگ در دل آن جاري است. مردم زيادي در شب‌هاي ماه مبارك رمضان به اين تفرجگاه مي‌روند و بعد از پياده‌روي در يك مسير خوش آب و هوا به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هايي مي‌رسند كه عطر خوش انواع غذاهاي خوش آب و رنگ تركي و ايراني در آن به مشام مي‌رسد.

آش دوغ، حلواي گويماخ وحلواي هويج از معروف‌ترين غذاهايي است كه در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هاي تفرجگاه بند در اروميه سرو مي‌شود و حلواي گويماخ از معروف‌ترين‌شان است. حلوايي خانگي که با روغن حيواني، آرد، گردو و شيره انگور تهيه مي‌شود و طعم و عطر شيرين و دلپذيري به سفره‌هاي ماه رمضان روزه‌داران مي‌دهد.




اگر به شيراز سفر مي‌كنيد

به چهار‌راه حافظيه سر بزنيد

چهارراه حافظيه شيرازو شاه‌چراغ از معروف‌ترين و پررفت‌و آمدترين مكان‌هاي شيراز در ماه رمضان است كه غالبا ميزبان مردم روزه دار شيراز و مسافران اين شهر است. مردم زيادي بعد از زيارت شاه‌چراغ و حافظيه براي باز كردن روزه‌شان به سفره‌خانه‌هاي سنتي اطراف اين مركز واقع درخيابان احمدي و خيابان حافظيه مي‌روند و بدون ترديد پيش از هر چيز آش سبزي يا آش كارده را سفارش مي‌دهند كه از جمله آش‌هاي مغزي با گوشت فراوان و سبزي‌هاي تازه مثل تره و ترخون تهيه مي‌شود.

اين آش در شب‌هاي ماه رمضان و روزهاي مذهبي ديگر مثل تاسوعا و عاشورا به صورت نذري بين مردم پخش مي‌شود. علاوه بر آش سبزي، تره‌حلوا و حلواي كاچي شيراز در شب‌هاي ماه رمضان از جمله پرطرفدارترين غذاها محسوب مي‌شود. علاوه‌بر اين، بسياري از روزه‌داران در شب‌هاي ماه مبارك رمضان گشتي در باغ ارم و فضاي سبز و فرح‌بخش دروازه قرآن مي‌زنند و از طعم خوش تره‌حلواي شيرازي و عرق‌هاي گياهي خوش عطرو پرخاصيت شيرازي مانند عرق بيدمشك، عرق نسترن و بهارنارنج لذت مي‌‌برند.




به تبريز سفر مي‌كنيد؟

به زيارت امامزاده سيد حمزه برويد

امامزاده سيدحمزه در محله سرخاب و ضلع جنوب‌شرقي تقاطع خيابان ثقه‌الاسلام و خيابان عارف تبريز قرار دارد كه نسبش به امام موسي‌بن‌جعفر(ع) مي‌رسد. اين حرم كه آينه‌كاري زيبا و كتيبه‌هايي به خط نستعليق دارد يكي از مراكز زيارتي تبريز است كه در شب‌هاي ماه مبارك رمضان به‌خصوص شب‌هاي قدر بسيار پرجمعيت و شلوغ است. آش شير تبريز يكي ازغذاهاي گرم و خوشمزه‌ براي وقت افطار در تبريز است كه در بسياري از رستوران‌هاي سنتي تبريز به وقت افطار سرو مي‌شود.

گندم، شير،گردو و كشمش مواد اوليه اين آش است و به همين دليل آن را به يك غذاي مفيد، مغذي و مناسب براي افطار روزه‌داران تبديل كرده است. اگر تصميم داريد افطار را در فضايي لوكس در كنار خانواده به سر كنيد، مي‌توانيد به رستوران سنتي چهارباغ واقع در سه‌راه سردرود برويد و از ميز افطاري خوش آب و رنگ آن كه در محيطي زيبا و آرامش‌بخش در كنار آبشاري زيبا تعبيه شده سر بزنيد. اما اگر دوست داريد درفضايي سرسبز و رؤيايي اما ساده و صميمي روزه‌تان را باز كنيد مي‌توانيد به پارك ايل‌گلي يكي از معروف‌ترين پارك‌هاي تبريز سر بزنيد كه هم در زمان افطار و هم بعد از افطار بسيار طرفدار دارد.



اطراف اين پارك مغازه‌ها و دكه‌هايي وجود دارد كه در زمان افطار انواع و اقسام غذاهاي تبريزي و خانگي مانند سوپ خامه‌اي، آش‌رشته، كوفته، دلمه، آش آبغوره، نان و شيريني خانگي و انواع مرباهاي خوش‌رنگ مثل مرباي گل‌خيار و پوست هندوانه را تهيه كنيد و در كنار خانواده ميل كنيد.


به اصفهان سفر مي‌كنيد

افطار تا سحر زاينده‌رود را تجربه كنيد

شايد باورتان نشود اما در شب‌هاي ماه‌رمضان به جز شب‌هاي قدر نمي‌توانيد شبي‌ را پيدا كنيد كه روزه‌داران بعد از افطار در كنار زاينده‌رود جمع نشوند و در كنار زاينده‌رود روزه شان را باز نكنند. مردم زيادي در اصفهان هستند كه در بسياري از شب‌هاي ماه رمضان شب تا سحر را در كنار زاينده‌رود مي‌گذرانند و با خوردن حليم‌بادمجان‌هاي معروف و آش شله‌قلمكار اصفهان افطار مي‌كنند. حليم‌عدس، حليم شير، نان گندم، خورش ماست و بريوني از ديگر غذاهاي اصفهاني است كه در اغلب رستوران‌ها و مراكز گردشي اصفهان براي روزه‌داران آماده مي‌شود.



رستوران شهرزاد در خيابان چهارباغ عباسي يكي از رستوران‌هاي معروف اصفهان است كه در شب‌هاي ماه رمضان منوي افطار متنوع و ويژه‌اي دارد. رستوران گردان هتل آسمان اصفهان نيز يكي ديگر ازمراكز ديدني اصفهان است كه باز كردن روزه در فضاي شاد و فرح‌بخش آن خاطره‌اي به يادماندگي را براي شما و خانواده‌تان رقم مي‌زند. با اين تفاسير اگر دل‌تان خواست خانواده‌تان را به صرف يك افطاري متفاوت در شب‌هاي اصفهان دعوت كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم به مركز تفريحي و گردشگري كوه‌صفه برويد و در رستوراني كه بالاي كوه قرار دارد به‌دور از شلوغي و هياهوي شهر روزه‌تان را باز كنيد. اصلا نگران نباشيد براي بالارفتن از اين كوه مي‌توانيد روي كمك ون‌هايي كه آماده خدمت‌رساني به مردم هستند، حساب كنيد.


به رشت مي‌رويد

آش مادربزرگ را بچشيد

اگر در روزهاي ماه مبارك رمضان به رشت سفر مي‌كنيد حتما از محله چله‌خانه ديدن كنيد. در اين محل كه يكي از محله‌هاي قديمي رشت است آش‌فروشي معروفي وجود دارد كه در شب‌هاي رمضان صف‌هاي بلندي مقابل آن بسته مي‌شود. اين آش كه با سبزي‌هاي محلي و تازه تهيه مي‌شود عطر و طعمي به ياد ماندني دارد و يكي از بهترين و سبك‌ترين غذاها براي باز كردن روزه در وعده افطار است. علاوه بر اين آش معروف، شيريني خوش‌مزه‌اي در گيلان پخت مي‌شود كه به رشته خوشكار معروف است. اين شيريني كه به صورت ورقه‌اي و با رشته‌هاي (خمير برنج) به صورت مشبك در روغن سرخ مي‌شود در بيشتر مغازه‌ها، قنادي‌ها و حتي رستوران‌هاي رشت در ماه رمضان قابل تهيه است.



استقبال از اين شيريني در شب‌هاي رمضان در گيلان به حدي است كه بسياري از مغازه‌ داران در ماه رمضان در كنار بساط خود اين شيريني را به مردم عرضه مي‌كنند يا به طور موقت در ماه رمضان كار خود را تغيير داده و به فروش رشته خوشكار مشغول مي شوند. در كنار اين خوراكي‌ها فرني هم طرفداران خاص خودش را در شب‌هاي ماه رمضان دارد. يك فرني مخصوص گيلاني كه از شيره برنج ساييده شده، گلاب، هل، شير و دارچين تهيه مي‌شود. اين فرني يكي از محبوب‌ترين غذاها براي باز كردن روزه در ميان خانواده‌هاي گيلاني است.


به مالزي سفر مي‌كنيد

به خيابان بينتانگ سر بزنيد

اگر براي يك سفر كاري يا تفريحي تصميم گرفتيد ماه رمضان را در مالزي بگذرانيد تجربه‌اي بسيار متفاوت خواهيد داشت. روزه‌داري در مالزي و در كنار مسلمانان روزه‌دار مالزي حس و حال متفاوتي دارد. انتخاب بسياري از مردم مالزي با نزديك‌شدن زمان افطار، غذاها و خوراكي‌هاي سنتي است. به همين دليل است كه در وقت افطار بسياري از رستوران‌ها و سالن‌هاي غذاخوري در مالزي كه غذاهاي سنتي مالزي را سرو مي‌كنند،مملو از جمعيت مي‌شوند. كيك برنج، سوپ سيب‌زميني شيرين، كباب ميگو و گوشت گاو از جمله غذاهاي پرطرفدار در مالزي است كه مردم در وعده افطار سفارش مي‌دهند. اگر مقصد شما كوالالامپور پايتخت مالزي است حتما سري به خيابان «بينتانگ» بزنيد و يك شب روزه خود را با غذاهاي مالايي در يكي از رستوران‌هاي سنتي اين خيابان باز كنيد. در ضمن فراموش نكنيد كه از مسجد جامع اين شهر و سوپرماركت‌هاي مسلمانان هندي در اين خيابان ديدن كنيد و با آداب و روسوم آنها آشنا شويد.




به دوبي مي‌رويد

افطاري با نان زعتر را تجربه كنيد

اگر رمضان امسال را در دوبي می‌گذرانيد حتما به محله ديره دوبي سر بزنيد، در اين محل رستوران‌هاي مختلف و لوكسي وجود دارد. در اين رستوران‌ها مي‌توانيد علاوه بر حليم، حلوا و آش‌هاي متنوع از نان زعتر يكي از معروف‌ترين نان‌هاي روغني دوبي نيز به همراه چاي طعم‌دار و عطري بخوريد. رستوران صدف يكي از معروف‌ترين اين رستوران‌ها در ديره دوبي است كه نزديك به محل اقامت بسياري از ايراني‌هاي ساكن در دوبي و مسافران ايراني مستقر در هتل‌هاست. شما مي‌توانيد علاوه بر صرف افطار در اين رستوران از مركز خريد صدف در سيتي‌سنتر ديره دوبي ديدن و احيانا سوغاتي‌هاي خود را از اين مركز بزرگ تهيه كنيد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads

Similar threads

بالا