ماهی های خانواده سیکلیده (cichlidae)

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

نام : ماکرو
نام علمی : Labidochromis caeruleus
نام های دیگر : سیچلاید الکتریکی زرد یا آبی ( Electricity cichlid ) و سیچلاید قناری .
خانواده: سیکلیده (cichlidae)-سیکلیده های آفریقایی
زیستگاه اصلی : دریاچه مالاوی- سیکلیده آفریقایی
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 24-28 درجه سانتیگراد
PH =7.6 - 8.6 (آب سخت و قلیایی)
جایگیری : تمام نقاط آکواریوم
اندازه : ماکروهای نر تا 6 اینچ ( 15 سانتی متر ) و ماکروهای ماده تا 3.5 اینچ ( 9 سانتی متر ) رشد می کنند .
انواع : ماکرو سفید ، ماکرو آبی و ماکرو زرد .



غذا : همه چیزخوار بوده و جلبک روی گیاهان ، حشرات ، حلزون و غذاهای رایج ماهی ها را می خورند . آنها به غذای زیادی احتیاج دارند که بهتر است بخش زیادی از غذای آنها را مواد گیاهی تشکیل دهد . برای این منظور می توان آنها را با نخودفرنگی ، کاهو ، اسفناج و غذاهای خشکی مثل پولکی گیاهی ( نظیر Sera Flora ) تغذیه کرد . هم چنین تخم میگوی زنده یا فریز شده مکمل غذایی خوبی برای آنها محسوب می شود .
نکته: توصیه می شود به آنها کرم فشرده ( توبی فیکس ) و کرم خونی ندهید .
رایج ترین بیماری آنها می تواند نفخ و بادکردن شکم باشد که بیماری خطرناکی بوده و خیلی سخت درمان می شود . برای جلوگیری از آن می شود کیفیت آب را بالا برده و غذاهای سرشار از پروتئین به آنها نداد .
شرایط تانک : در تانک آنها باید چاله ها ، سوراخ ها و مکان های مخفی شدن بسیاری را با سنگ ها تهیه کرد . هم چنین می توان از مرجان در تانک آنها استفاده کرد . حجم آکواریوم آنها باید زیاد بوده و آب تانک کمی سخت و قلیایی باشد .

رفتار : ماکروها ماهی های جذابی هستند و به راحتی نگهداری و تکثیر می شوند . آنها به شرایط دمایی خاصی نیاز نداشته و در دماهای مختلفی قادر به زندگی هستند . ماکرو برای افرادی که مایلند از تانک دسته جمعی نگهداری کنند مناسب بوده و با ماهیان زیادی(از خانواده سیچلاید های آفریقایی) سازگار است . از عادت های آنها هم می توان به جستجوی کنجکاوانه ی آنها بین شن ها و چاله ها اشاره کرد که این کار را توسط دهان و دندان تیز خود انجام می دهند . هم چنین ممکن است ماکروها گیاهان را از ریشه در بیاورند که می توان از گیاهان مقاومی چون cryptocoryne و Arubias در تانک آنها استفاده کرد .
نکته:بهتر است ماکروها را با سیکلیده های آفریقایی نگهداری کرد.
تشخیص جنسیت : معمولاً نرها از ماده ها بزرگتر بوده و لکه های قهوه ای یا مشکی روی بدن نرها تیره تر از ماده هاست . اغلب رنگ چشم و دهان نرها مایل به قهواه ای می باشد .

نحوه تکثیر : برای ترغیب آنها به جفت گیری و آماده سازی آنها برای تکثیر تعدادی ماکرو را به نسبت 1 نر به 3 ماده در یک تانک قرار داده و آنها را با میگوی نمکی یا لارو پشه تغذیه کنید . بعد از چند هفته در صورتی که PH آب بین 7.8 تا 8.2 و دمای آب 77-82 درجه فارنهایت ( 25-28 درجه سانتیگراد ) باشد به تدریج رفتارهای جفت گیری را در خود نشان می دهند .
نکته : معمولاً ماکروهایی که اندازه آنها 2.5-3 سانتی متر است به بلوغ رسیده و جفت گیری می کنند .
ابتدا ماکروی نر یک سطح صاف مانند سنگ را انتخاب کرده و ماده را به آن محل جذب می کند . پس از جفت گیری ماکروی ماده تخم ریزی کرده و ماکروی نر تخم ها را بارور می کند . ( تخم ریزی حدود 1 ساعت به طول می انجامد . )
ماکروها دهان پرور بوده یعنی تخم ها و بچه های خود را در دهان خود بزرگ می کنند ، اما این کار ممکن است برای ماکروی ماده مضر باشد ، چرا که در طول دوران نگهداری از بچه ها ( حدود 4 هفته ) ماکروی ماده غذا نخورده یا به مقدار بسیار کمی غذا می خورد که این می تواند موجب تضعیف ماکروی ماده شود . به همین جهت توصیه می شود پس از بارور شدن تخم ها والدین را از تانک خارج کرده و به تانک دیگری منتقل کنید .
پس از هچ شدن تخم ها والدین را از تانک خارج کرده و به تانک دیگری منتقل کنید . در این مدت بچه ها از کیسه ی چربی زیر شکم تغذیه می کنند ولی پس از چند روز با تمام شدن کیسه ی چربی آنها باید بچه ها را با آرتمیا تغذیه کنید . پس از دو هفته از تولد بچه ماکروها دم و نوک آنها نمایان شده و پس از سه هفته بدن آنها شکل می گیرد .
توجه : ماکروهای کوچک 10 تا 15 بچه و ماکروهای بزرگ 25 تا 30 بچه را در دهان خود پرورش می دهند .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی دیسکاس

ماهی دیسکاس

نام علمی : Symphysodon aequifasciatus
نام معمولی ( عمومی ) : دی*** ( Discus )
خانواده : سیكلیده (Cichlidae)
منشاء ( زادگاه ) : آمریكای جنوبی ، بركه ها و رودخانه های آمازون . اما زیستگاه اصلی آنها علاوه بر رودخانه آمازون ؛ کشور هایی نظیر کلمبیا ، پرو و ونزوئلا می باشد .
اندازه بالغین : حد اكثر 15 سانتیمتر
طول عمر : 10 سال به بالا (تا 16 سال)
حداقل اندازه تانك ( آكواریوم ) : 150 لیتر و ترجیحا تانك دراز مطلوب تر است .
محل جاگیری در تانك ( آكواریوم ) : تمام مناطق
ماهیان سازگار برای همزیستی : بهتره تانك دی*** ها اختصاصی باشد ولی با آنجل هم قادر به نگهداری هستند .
سطح مراقبت : سخت
ph- اسیدیته آب : 5 تا 7 ( آب اسیدی )
حرارت مطلوب : 27 تا 30 درجه سانتیگراد
سختی آب : 1 تا dH 8
خلق و خو ( سازگاری ) : در غالب موارد بسیار صلح جو است. درهنگام تولید مثل قلمرو طلب میشود .
تولید مثل : به دلیل نیاز به ثبات و مطلوبیت عالی كیفیت آب ، تولید مثل آن مشكل است.
تغذیه : گوشتخوار . غذاهای زنده ( میگوی زنده و کرم خاکی ) ، غذاهای منجمد ( دل گاو و بوقلمون و جگر گاو و گوسفند ) و غذاهای خشک ( لوفاک و کرم فشرده ) .
شرایط تانک : تانک آنها باید به اندازه ای بزرگ باشد که هر دی*** بتواند به راحتی و بدون مانع در آب شنا کند و در مواقع استرس جاهایی برای پنهان شدن آنها وجود داشته باشد که برای این منظور می توان از چوب و گیاهان طبیعی در تانک استفاده کرد .
زندگی گیاهی : در تانک آنها حتماً باید از گیاهان طبیعی استفاده شود که برای پیشگیری از خورده شدن گیاهان باید از گیاهان محکمتری استفاده شود .


بی شک دی*** زیباترین ماهی آب شیرین به شمار می رود که کمتر کسی به نگهداری آن در تانک خود علاقه ای نشان نمی دهد .
دی*** برای اولین بار در سال 1933 و از مرداب های کناره ی رودخانه ی آمازون برای نگهداری در آکواریوم به دنیای انسان ها راه یافت و به دلیل زیبایی و شکوه آن کم کم انسانها به تکثیر آنها پرداختند ، تا الان که بیش تر دی*** های موجود در کشور از پرورشگاه های دی*** کشورهای چین ، مالزی و تایلند به ایران وارد می شوند .
آنها نیاز به مراقبت های خاصی داشته و به راحتی قابل نگهداری در تانک نمی باشند که برای این منظور رعایت شرایط زیر الزامیست :
1-خرید ماهی دی*** :

به هنگام خرید باید دقت لازم و کافی را در خصوص سلامت چه از نظر بیماری و چه از نظر سلامت اندامهای بدن انجام دهیم.

2- انتقال و معرفی به آکواریوم :

شاید سخت ترین قسمت کار ، انتقال و معرفی و ایجاد سازگاری یه ماهی خوب به یك آکواریوم تثبیت شده و مناسب باشد .

مبنا بر درست بودن شرایط زیستی در تانکمان است که باید قبل از ورود ماهی مهیا شده باشد .مراقبتهای معمول در انتقال و همدمایی را همه رعایت میکنیم ، آنچه مهم است این است که ماهی باید از یک شرایط زیستی که به آن خو گرفته و در آن پرورش یافته خارج و به تانک فروشنده وارد شود و متحمل استرس شدیدی از جهات مختلف شود و در مرحله دوم باید از تانک فروشنده به آکواریوم ما در خانه انتقال پیدا بکند ، بنابر این ماهی بسیار حساس شده و تحت فشار قرار گرفته و مهیای بروز هر گونه نارسایی در قابلیت زیستی ، ابتلا یا ظهور بیماری و ضعف سازگاری درتانک جدید است . لذا باید شرایط را برایش طوری مهیا کنیم تا بتواند به درستی و سلامت مرحله سازش و خو گیری را طی و در محیط جدیدش آرام بگیرد.


3-
ایجاد مراقبتهای بهداشتی و درمانی :

ورود هر ماهی در تانک باید با سپری شدن دوران قرنطینه ماهی به مدت 4 تا 6 هفته باشد ولی به طور معمول ، ما وقت و حوصله مراقبتی به این مدت را نداریم . حال که تانک ما باید مهیای دی*** های جدید باشد؛ بهتر است آنها را نسبت به بعضی از بیماریها که به آنها حساس هستند مورد درمان قرار داده و احتمال آلودگی ثانوی و بروز بیماری را در گله به حداقل برسانیم .

ماهی دی*** به هگزامیتا حساس است . درمان پیشگیرانه با مترو نیدازول در فواصل 3 تا 6 ماهه برای بسیاری از سیچلایدها و خصوصا دیسكاس روش مناسبی است .
4- حفظ كیفیت آب :

- علیرغم اینكه آب آكواریوم در هنگام معرفی ماهی میتواند در شرایط بسیار خوبی باشد ، اما وجود ماهیها میتواند به تغییر تركیب و كیفیت آب به سمت نامطلوب منجر شود . مدفوع ماهی و بقایای غذایی عمده ترین عامل مسبب افت كیفی آب هستند.

- بهتر است هر هفته یكبار ، حدود25 درصد آب عوض شود .تعویض روزانه مقادیر كمتر آب بهتر از مقدار بیشتر به صورت هفتگی یا دو هفته یك بار است . تعویض مقادیر زیاد آب به یکباره سبب استرس ماهی میشود .

- دیسكاس به تغییرات دما و كیفیت آب حساس است و از اینرو باید توجه لازم را در حفظ شرایط زیستی ماهی داشت .
نکته : در هر بار تعویض آب آنها به ازای هر 10 لیتر یک قاشق چایخوری نمک به آب اضافه شود .
نکته : به دلیل حساس بودن دی*** ها نباید از نمک طعام در آب آنها استفاده کرد و باید با استفاده از سنگ نمک یا نمک طبیعی ( موجود در بیش تر ماهی فروشی ها ) آب آنها را ضد عفونی کرد .

5-نگهداری :

جریان آب :
قدرت *****ها و پمپهای هوادهی جدید میتواند به ایجاد جریان شدید آب در آكواریوم بیانجامد.و شرایطی را ایجاد كند كه ماهی دیسكاس با آن بیگانه است . چرا كه دیسكاس جریان آب آرام را ترجیح میدهد .

بسته به اندازه مخزن ، تعداد ماهی ، دفعات تغذیه ،*تعویض آب و برنامه غذایی باید به انتخاب قدرت ***** و سیستم هوادهی پرداخت .فردی كه از غذای زنده به همراه غذای مكمل گوشتی استفاده میكند نسبت به فردی كه تنها از غذای زنده استفاده میكند هر چند به یك مقدار غذا دهند، باید از سیستم *****اسیون بهتری برخوردار باشد.در مواردی كه 90 درصد آب روزانه تعویض میشود( در دسترس بودن آب مناسب در شرایط خاص) از ***** استفاده نمیشود .

نور :
ماهی ها را نباید در تانكی با نور زیاد وارد كرد زیرا دوره سازگاری ماهی را به درازا میكشاند. مقدار نور ، خصوصا در دوره سازگاری بهتر است تابع شرایط محیط باشد.

- ماهیان هم تانكی :
نباید دیسكاسهایمان را با ماهیانی كه شب فعال هستند در یك تانك در ابتدای معرفی قراردهیم زیرا تداخل زمان فعالیت گونه های نامناسب با زمان استراحت و سازگاری ماهی سبب طولانی شدن مدت سازش ماهی با محیط میشود .

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دستكاری :
حتی المقدور از دستكاری و یا تحریك ماهیان تا حصول شرایط تطبیق پذیری باید خود داری كرد.
وقتی ماهیانمان هیجان زده هستند ، خطوط عمودی آنها آشكارتر خواهد شد .

تغذیه اولیه :
فرصتی کوتاه به ماهیانمان برای عادت كردن به تانك بدهیم و بعد به تغذیه آنها بپردازیم . دیدن اینکه دی*** غذا را از دهان به بیرون تف کند و دوباره آنرا ببلعد در طبیعت این ماهی چیز غریبی نیست .
بهتر است بدانیم که قبلا به دی*** چه غذایی میداده اند تا ما نیز از آن تبعیت کنیم و دادن هر نوع غذای جدید باید به تدریج و طی دوره پذیرش صورت بگیرد و بهتر است تا مدتی غذای جدید و قبلی را مخلوط یا به صورت توام داده شود . دادن گرسنگی روش خوبی برای ایجاد عادت غذایی جدید نیست .
برای آب به آب کردن دی*** ابتدا به مدت 20 دقیقه ماهی را به همرا ظرف آن داخل آکواریوم قرار دهید و پس از 20 دقیقه هر 5 دقیقه مقداری آب آکواریوم به ظرف آن ها اضفه کنید و پس از 20 دقیقه آرام بگذارید ماهیا خودشون آرام وارد آب شوند در اینصورت هیچ تلفاتی نخواهند داشت .
برای تغذیه آنها آرتمیا و مخلوط دل گاو دل مرغ و میگو بسیار مناسب است البته میزان میگو زیاد نباشد زیرا غذا را پس میزند. هفته ای یک بار در غذای آنها از کپسول ویتامین استفاده کنید . در صورت مریض شدن دی*** خصوصاً هگزامیتا بهتر است قرص آن را در آبی که در آن آرتمیا وجود دارد حل کنید و بعد آرتمیا را به آن ها بخورانید . اگر می خواهید از کرم مجمد استفاده کنید ( در صورت بد غذا شدن دی*** ) قرص های آن را در آب نمک 400 ppm ریخته و سپس به آنها بدهید اما کمتر از این غذا برای دی*** استفاده کنید .
بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند نگهداری دی*** مشکل است بسیار ماهی دوست داشتنی و مقاومی است به شرط آنکه اصول ابتدایی را رعایت کنید .
دی*** قهوه ای بیشتر از سایر انواع در آکواریوم نگهداری و تکثیر میشود .

وطن دی*** قهوه ای رودخانه های برزیل بوده و به طول 12 تا 15 سانتیمتر میرسد و نسبت یه سایر انواع یاد شده از رنگ آمیزی ساده تری برخوردار است .

وطن دی*** اصیل ریونگرو و منشعبات آن است و به طول 20 سانتیمتر میرسد .

رنگ زیبای ماهی دی*** خصوصا نوارهای قرمز و آبی زیبای موجدار روی بدنش سبب شده به سلطان ماهیهای آکواریوم لقب یابد.در سالهای اخیر موفق به کشف رنگ ها و نژادهای دیگری از ماهی دی*** در طبیعت شده اند . انواعی که با نامهای تجارتی نظیر
رویال بلو دی*** شهرت یافته اند از این جمله اند.





دی*** با ماهی آنجل خویشاوندی نزدیک دارد و از نور شدید گریزان بوده و بهتر است از گیاهان شناور در آکواریوم دی*** بهره ببریم .

اکواریوم دی*** بایستی از باکتریهای مضر پاک باشد از اینرو کاربرد ***** ذغالی توصیه میشود . در ضمن تعویض آب در فواصل زمانی کوتاه بسیار موثر است .
دی*** برای آکواریوم عمومی چندان مناسب نیست و ماهیهای دیگر و رفت و آمد زیاد سبب استرس و مزاحمت برای دی*** میشوند. بهتر است برای ماهی دی*** تانکی مجزا اختصاص یابد ( البته میتوان ان را با آنجل های هم جثه اش در یک جا قرار داد.)

اسیدیته آب ( ph ) باید کم باشد و در حدود 5.5 برایش مناسب است و سنگینی آب ترجیحا نباید از 5 درجه dh تجاوز نماید . برخی از انواع تکثیر شده میتوانند آبهای سنگین تر را نیز تحمل کنند.

وجود گیاهان انبوه در آب به ایجاد محیطی مناسب برایشان کمک میکند هر چند به مخفیگاه نیز علاقه زیادی دارند.
باید توجه داشت که دی*** ها نیز جفت خود را از یک گروه انتخاب میکنند.
نگهداری و تکثیر و پرورش دی*** دشوار است .
دی*** در تمام طول عمر نسبت به ترکیبات آب و نوع غذا بسیار حساس است . بعلاوه نسبت به یک سری امراض بسیار حساس بوده که مداوای برخی از آنها بسیار دشوار و برای برخی نیز نسخه بدرد خوری تا کنون ارائه نشده است .
پرورش نوزادان نیز خالی از مساله نبوده و نوزادان ابتدا از بدن والدین تغذیه نموده ( دی*** از جمله ماهیان به اصطلاح شیرده است ) و پس از چند روز از خوراک زنده ریز تغذیه میکنند. در صورتی که والدین بدن خود را آماده تغذیه نسازند( به اصطلاح شیر خود را آماده نسازند) ، نوزادان در مدت کوتاهی تلف میشوند.
دانشمندان موفق به تهیه خوراکهایی شده اند که میتوان آنرا جایگزین شیر والدین نمود اما تهیه این خوراکها چنان دشوار و پیچیده است که ارزش زحماتش را ندارد.
در آکواریوم موفق به بچه گیری از ترکیب دیسکوس قهوه ای و دیسکوس اصیل شده اند .دی***های نتیجه شده مقاومتر از انواع اصلی بوده و خود قابل تکثیر هستند.

معمولا دی*** ها در زمستان یا اوایل بهار چند بار پیاپی همانند سیکلیدها بر روی سنگها یا برگهایی که به دقت تمیز کرده اند تخمگذاری میکنند.
نوزادان پس از حدود 50 ساعت از تخم در آمده و توسط والدین به گیاهان آویزان میشوند و در این زمان به شکل نخ های کوچکی هستند. آب تازه به کمک باله های والدین بر روی نوزادان به جریان می افتد. حدود 50 ساعت بعد شنای آزاد نوزادان شروع گشته و در حول و حوش والدین و خصوصا مادر به شنا میپردازند.4 تا 5 روز بعد کیسه زرده خود را نیز تغذیه کرده اند و بایستی رساندن خوراک به آنها را آغاز کرد .


رشد نوزادان بسیار آهسته بوده و پس از طی تقریبا دو سال بالغ میشوند.
بیماری های شایع دی*** :
دیسکاس ها در مقابل بیماری های ایجاد شده توسط باکتری مقاومند ولی شایع ترین بیماری آنها Hexamita ( چاله هایی در سر ) می باشد ؛ که برای جلوگیری از این بیماری بهتر است در تانک از شن کمتری استفاده شود و هر ماه یکبار آنها را با محلول ضد انگل حمام کنید .
روش حمام محلول ضد انگل : دیسکاس ها را به یک سطل آب منتقل کرده و به ازای هر لیتر 2 قطره ضد انگل در آب ریخته و یک سنگ هوا با تمام فشار در آن قرار دهید . پس از گذشت 30 تا 40 دقیقه دیسکاس ها را به تانک اصلی انتقال دهید .
علائم بیماری Hexamita :
1- غذا نخوردن دیسکاس ها
2- شنا به صورت نامنظم و سر در گم
3- ایجاد چاله هایی در سر
روش های درمان هگزامیتا Hexamita :
برای درمان این بیماری که به انگل دیسکاس معروف است ، دو حالت وجود دارد :
حالت اول : زمانی که دیسکاس ها هنوز اشتهای خود را از دست نداده و غذا می خورند .
در این حالت بهترین روش برای جلوگیری از پیشرفت بیماری غذا درمانی می باشد ، به این صورت که آنها را با غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی زنده و یا آرتمیا تغذیه کرده و در این مدت هر روز یک سوم آب تانک را تعویض کرده و به ازای هر 5 لیتر یک قطره ضد انگل در آب بریزید .
حالت دوم : زمانی که دیسکاس ها میلی به غذا خوردن ندارند .
در این حالت برای جلوگیری از مرگ آنها باید آنها را 6 تا 12 ساعت با Metronidazoleحمام کنید .
روش حمام Metronidazole :
دیسکاس ها را به یک سطل منتقل کرده و به ازای هر 4 لیتر 250 میلی گرم از قرص یا کپسول Metronidazole در آب ریخته و یک سنگ هوا با تمام فشار در سطل قرار دهید . پس از گذشت زمان اعلام شده دیسکاس ها را به تانک اصلی انتقال دهید .
اما پس از حمام آنها بهتر است 50 % آب تانک اصلی را تعویض کرده و همه ی عوامل کربن زا همچون ذغال اکتیو را از تانک خارج کنید .
هم چنین همه عوامل استرس زا همچون صدا های بلند را قطع کرده و برای تغذیه ی آنها از ویتامین C استفاده کنید .
توجه داشته باشید در صورتی که کوچکترین عاملی از بیماری را در تانک مشاهده کردید ، می توانید با افزایش دما به 30 تا 31 درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت از رشد عامل بیماری جلوگیری کرده و با تعویض آب تانک مانع از بیماری و مرگ آنها شوید .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی رددویل

ماهی رددویل

نام علمی: Amphilophus labiatus , Heros labiatus , Cichlasoma labiatum , Herichthys labiatus

نام رایج : Red Devil شیطان سرخ

خانواده: سیکلیده (سیچلاید)

نوع گونه: سیکلیده های امریکای مرکزی
رنگ : رنگ اصلی رد دویل نارنجی است

حداکثر اندازه: 11اینچ (27.5 سانت)

طول عمر:11- 10سال

زیستگاه: دریاچه های امریکای مرکزی

کوچکترین اندازه تانک: 75 گالن (285 لیتر)

ناحیه شنا: همه جا

خلق وخو: مهاجم است. اما با سیچلایدهای آمریکایی بزرگ مانند سورم , میداس , گرین ترور, جک دمپسی , پروت , دهان آتشی واسکار قابل نگه داری میباشد.

ph : بین 6 تا 7.5
سختی: 10تا25

تولید مثل: تخم گذار


تفاوت جنسی:
1- نرها بزرگتر هستند و در سن بلوغ دارای برآمدگی بر روی سر میباشند .
در صورتی که ماده ها کوچکتر و فاقد برامدگی روی سر هستند.
2- لوله جنسی نرها باریک و به شکل نوک سوزن است در حالی که لوله جنسی ماده ها دارای قطر بیشتر و به شکل سر چوب کبریت است.
رژیم غذایی : گوشتخوار انواع غذاهای پلیت مخصوص سیچلایدها - کرم خونی - میگوی اب شور- دل گاو و گوسفند
رد دویل جزو ماهیانی است که می تواند تخمهای پروت ماده را بارور نماید ( لازم به ذکر است که از آنجایی که پروت یک ماهی هیبرید {دورگه}و ساخته دست بشر است و به صورت آزمایشگاهی با آمیزش چند گونه از ماهی ها به وجود می آید, ماهی نر پروت قادر به اسپرم سازی جهت بارور کردن تخمهای ماده خود را ندارد لذا از ماهی هایی چون رد دویل, میداس, پوزه میمونی,زبرا سیچلاید و فلاور برای بارور سازی تخمها استفاده میگردد)
نکته: بسیاری رد دویل را با میداس سیچلاید اشتباه میگیرند . این دو بایکدیگر تفاوت هایی دارند که عبارتند از:
1- رد دویل دارای پوزه کشیده تری نسبت به میداس است.
2- هیکل میداس تپل تر و گردتر از رد دویل است.
3- رد دویل از میداس وحشی تر است.
یک پیشنهاد:
اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه به تکثیر ماهی ها دارید به شما پیشنهاد می کنم که یک رد دویل نر را با یک پروت ماده جفت بزنید ( البته سعی کنید هر دو ماهی ها نژاد دار باشند) بچه های قشنگی خواهند داشت.بچه هایی با هیکل پروت و سر و پوزه شبیه رد دویل.
نکته: برای جفت خوردن رد دویل با پروت لازم است نسبت 1 به 3 (1 نر و 3ماده) را رعایت کنید تا رد دویل نر جفت خود را از میان گروه انتخاب کند. زیرا کلا خانواده سیکلیده ها جزو ماهیانی هستند که ماده خود را باید انتخاب کنند (در غیر اینصورت اگر شما یک نر و یک ماده را با هم در یک تانک نگهداری کنید احتمال زیادی دارد که با هم جفت نخورند).
بسیاری بر این عقیده هستند که ماهی پوزه میمونی از جفت خوردن رد دویل و پروت ایجاد شده است که من نیز همین عقیده را دارم. پوزه میمونی در طبیعت وجود خارجی ندارد و یک ماهی هیبرید(دورگه) است. من بسیاری از سایت های خارجی را دنبال پوزه میمونی گشته ام اما هیچ اطلاعاتی از این ماهی در سایت های خارجی موجود نیست, هر چه هست تجربیات خود من در این زمینه است که در اختیار شما قرار می دهم
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی گرین ترور

ماهی گرین ترور

نام رایج : Green Terror
نام علمی :Aequidens Rivulatus
خانواده : Cichlidae
PH: بین 6.5 تا 7.5
دما : 25 تا 30 درجه
سهولت درنگهداری:آسان تا متوسط


محل زندگی: محل زندگی این ماهی آمریکای جنوبی( پرو و اکوادور) میباشد.
خصوصیات فیزیکی: این ماهی دارای بدنه کشیده, سر بزرگ, پیشانی تقریبا برجسته, چشمهای نسبتا بزرگ و باله های پشتی ودمی تقریبا طویل است.
گرین ترور دارای رنگهای متنوع وزیبایی می باشد. نرها اصولا از ماده های این گونه جذابتر و زیباتر هستند.
لازم به ذکر است که گرین ترور در آبهای با خاصیت اسیدی( PH پایین ) دارای رنگ بسیار بهتری می شود وبه طور کلی در این گونه آبها رنگ فوق العاده ای همچون فلاورها میگیرد. این دسته ماهیان هم اکنون بوسیله مواد مکمل رنگ دارای رنگهای بسیار زیبایی هستند.


خلق و خو: خصوصیت نرها سلطه طلبی و تا حدودی تند خویی است. معمولا این ماهیان را بصورت گروه های 6 تا 7 تایی در آکواریوم نگهداری می کنند.اگر دو عدد گرین ترور را در یک تانک نگهداری کنید آنکه قویتر است حتما ماهی دیگر را خواهد کشت ( این تجربه ای است که متاسفانه خودم داشته ام) پس حتما به یاد داشته باشید که این گونه ماهیان را در دسته های بزرگتر (به صورت گله ای) نگهداری کنید.این ماهیان را میتوان با پرت, اسکار و سورم نگهداشت.
نکته: به هیچ عنوان گرین ترور را با سیکلیدهای آفریقایی (اوراتوس ,ماکرو , زندانی و....) نگهداری نکنید زیرا از جانب این گونه سیکلیده ها مورد هجوم وحشیانه قرار خواهند گرفت و سرنوشت خوبی ماهیان گرین ترور شما نخواهند داشت.
تغذیه: یکی از محاسن گرین ترور همه چیز خوار بودن آن است.اما میگو, بچه ماهی , ماهیان کوچک وبطور کلی غذاهای زنده را بیشتر می پسندد.
این ماهی میتواند در آبی با ظرفیت 40 لیتر هم زندگی کند اما بهتر است طرفیت آب این ماهی بیشتر از 150 لیتر باشد.
حداکثر اندازه: نرها تا 20 سانتیمتر رشد می کنند ولی ماده ها کوچکتر از مقدار ذکر شده می شوند.
طول عمر: عمر این ماهی بین 8 تا 12 سال است که با شرایط خوب میتواند نهایت عمر خود را بنماید .
خصوصیات ایده ال محل زندگی: بهتر است از کاشتن گیاه طبیعی در محیط این ماهی خودداری کرد زیرا اقدام به خراب کردن آن میکند. برای استفاده از محیطی خوب برای این ماهی باید از صخره های سنگی و محیطی شنی استفاده نمود.

تشخیص جنسیت این ماهی:
1- گرین ترور نر در هنگام بلوغ در 6 تا 8 ماهگی دارای حبابی زیبا بر روی سر خودش میشه (مانند فلاور هورن نر) ولی ماهی ماده دارای سر معمولی است .
2- ماهی نر معمولا درشت هیکلتر و بزرگتر از ماهی ماده میباشد.
3- مانند اسکار و بسیاری از سیکلیدهای دیگر در هنگام تخمریزی میتوان اندام تناسلی سوزنی شکل نرها و لوله ای شکل ماده ها را مشاهده کرد.
4- نرها اصولا دارای رنگی تندتر و زیباتر می باشند.
گرین ترور نر:


گرین ترور ماده:


این ماهی مانند فلاور باید ماهی ماده را از لحاظ صلاحیت جفتگیری بررسی کند وگرنه به یقین اورا خواهد کشت. این ماهی بصورت کشیدن تخم بروری سطوح صاف تخم گذاری را انجام میدهد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیچلاید گرگی

ماهی سیچلاید گرگی


نام معمولی : سیچلاید گرگی (Wolf Cichlid)
خانواده : Cichlidae (سیکلیده آمریکایی)
زادگاه : زادگاه این ماهی آمریکای لاتین و کشورهایی چون نیکاراگوئه و کاستاریکاست.
PH : حدود 7 (نرمال)
دمای مطلوب : 24 تا 28 درجه سانتی گراد
حداکثر اندازه: 50 تا 70 سانتی متر (البته در آکواریوم رشد بسیار کمتری دارد)
سیچلاید گرگی سرعت رشد کمی داشته و به طور کلی سرعت رشدش از سایر سیچلایدهای دیگر از قبیل اسکار و تگزاس یا فلاور هورن کمتر است.
اندازه تانک: این ماهی به فضای زیادی برای جولان و شنا نیاز داشته و کلا ماهی خرابکاری محسوب میگردد.
خلق وخو: خصوصیات سیچلایدهای ویژه منطقه آمریکای لاتین را داراست, یعنی خلق و خوی قلمرو طلبی و جنگجو بودن را در حد نهایت دارد.
نکته مهم:ماهی خاصی را نمی توان برای نگهداری مشترک با این ماهی شکارچی و وحشی پیدا کرد. این گونه دارای قدرت فراوان،سرعت بالا و درندگی زیاد بوده و بهتراست به تنهایی نگهداری شود در غیر این صورت بهتر است از ماهی های هم سایز آن که دارای قدرت یا سرعت هستند استفاده کرد مثلا مارماهی چانا، کت فیش، ردتیل، دراگون، بوتیکافری(زندانی) وامثال این گونه هاکه توان مقابله با این شکارچی وحشی را دارا باشند هرچند که هر آن امکان دارد هر کدام از این ماهی ها مورد غضب Wolf قرار بگیرند و شکار شوند.
قابل ذکر است که یک Wolfبا 30 سانتیمتر اندازه قادر به شکاروکشتن یک جگوار، رد دویل، فلاورهورن, تگزاس و هر گونه ی جنگجوو ناسازگار دیگری از سایر سیچلایدهاست.
تفاوت جنسی: نوع نر این ماهی از نوع ماده آن درشتر و پررنگ ترونوع ماده ی آن به رنگ زیبای آبی فیروزه ای است
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی افرا ( رنگین کمان)

ماهی افرا ( رنگین کمان)


نام علمی: Herotilapia multispinosa
نام های عمومی: افرا - Rainbow Cichlid
خانواده : سیکلیده ( Cichlidae)
منشاء: بومی آمریکای شمالی و مرکزی شامل پاناما ونیکاراگوئه است .
حداکثر سایز رشد این ماهی تقریبا 10 cm می باشد و حداقل فضای تانکمناسب برای این ماهی زیبا یک تانک 100 لیتری است. دمای مناسب آب برای این ماهی حدود 24 تا 28 درجه سانتیگراد اما 30 درجه را نیز تحمل می نماید و ph آب نیز 7 که تا 5. 7نیز برای این ماهی قابل تحمل است .
این ماهی برای کسانی که تازه وارد کارنگهداری از سیچلاید ها می شوند بسیار مناسب است زیرا ماهی مقاوم , همه چیز خوار و ازنظر رفتاری ماهی صلح جوئی می باشد و شما نگرانی از اینکه به ماهی های دیگر شما حملهکند نخواهید داشت مگر در زمان جفت گیری یا باروری و نگهداری از بچه ها .
رنگ اصلیاین ماهی زرد است که با غذاهای مولد رنگ قرمز تا حدودی در باله ها به رنگ نارنجیخواهد رفت و در زمان استرس و ترس کمی به رنگ سیاه تر متمایل می شود .اگر قصد نگهداریاین ماهی رو دارید در انتخاب هم تانکیهای این ماهی بشدت دقت داشته باشید چون ماهیصلح طلبی میباشد اکثرا توسط سیچلایدهای قوی تر مورد تهاجم قرار میگیرد و در مواردشدیدتر کشته خواهد شد .
خصوصیات رفتاری :
سر زنده و شاداب (Spirited) معمولا صلح طلب اما ممکن است گونههای آرام تر را نیز دنبال نماید.
مقاوم و پر طاقت (Hardy) قابلیت تحمل شرایط مختلف آب را دارامیباشد و معمولا در شرایط عادی تحت تاثیر بیماری قرار نمی گیرد.
آسیب پذیر (Vulnerable) احتمال اذیت کردن , زخمی کردن وگازگرفتن باله های این ماهی توسط گونه های مهاجم و قلمرو طلب وجود دارد لذا در غیراین صورت با گونه های صلح طلب نگهداری شود .
اگر تانک شما زیر 200 لیتر ظرفیتداره سعی کنید وقتی این ماهی رو دارید زیاد تانک رو با سیچلایدهای دیگه شلوغ نکنیدچون اغلب قلمرو طلب هستند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیچلاید گورخری

ماهی سیچلاید گورخری


نامهای رایج: زبرا سیچلاید – سیچلاید گوره خری - سیچلاید Convict cichlid- بارش
خانواده: سیچلاید
نوع گونه: سیچلایدهای امریکای مرکزی
زیستگاه : بومی گواتمالا تا پانامای غربی
حداکثر اندازه: 8 – 10 سانتیمتر
خلق وخو: این ماهی از جسور ترین و شجاع ترین و میتوان گفت از وحشی ترین ماهیان در نوع خود است و اصلا در جنگ ها کم نمی آورد حتی اگر ماهی 3 برابر خودش باشد.
سیچلاید گوره خری ذاتآ ماهی بسیارخشنی است وبااینکه دهان کوچکی دارد آرواره های بسیار قوی ودندان های کوچکش هنگام گازگیری عاقبت ناخوشایندی را برای ماهی مقابل رقم می زند می توان گفت گونه سفید و بی نقش کمی آرام تر می باشد.
نکته : convict در زبان انگلیسی بمعنای جانی معنی می شود.
این ماهی با پرت هم جفت میخورد.(سیچلاید گوره خری نر با پرت ماده)
خصوصیات ظاهری: این ماهی به رنگ خاکستری با 8 الی 9 راه راه تقریبا مشکی می باشد که البته جلای بدنش نسبت به سرحال بودنش متغیر است. در ضمن نوع دیگری نیزوجود دارد که کاملا سفید است و هیچ خطی در بدن ندارد و همراه با نوع نقش دارش به فروش می رسد.


طرز تشخیص جنسیت سیچلاید گوره خری:
ماهی نر:
1- باله پشتی بلند و نوک آن تیز است.
2- باله زیر شکم بلند و نوک آن تیز است.
3- لبهای نر کلفت و ضخیمتر است.
4- روی سر آن قوزی ستبر و بر آمده است.
5- بدنش کشیده تر و لاغرتر است.
6- نوک لوله اسپرم در زیر شکم حالت زوکی شکل است.
ماهی ماده:
1- باله پشتی کوتاه و نوک آن گرد است.
2- باله زیر شکم کوتاه و نوک آن گرد است.
3- لبها ظریف و باریکتر است.
4- سر آن قوز ندارد و صاف تر است.
5- بدنش گرد و چاق تر است.
6- زیر شکم ماهی ماده رنگ زرد وجود دارد.
7-نوک لوله تخم در زیر شکم حالت گرد و بشکل تخم است.


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی ماده

ماهی نر

نر یا ماده بودن این ماهی به آسانی قابل تشخیص است ماهی ماده کمی کوچکتر و شکمش کمی متورم و در صورتی که آماده تخم ریزی باشد نسبت به آماده بودنش رنگ شکم از زرد تا برنزی می باشد، ماهی نر دارای باله های پر جلاتر و باله های پشت ومخرجش کاملا کشیده تر و تا انتهای دم و حتی بیشتر ادامه دارند.
هنگام جفت خوردن خشونت این ماهی زیاد می شود و در زمان تخم ریزی خشونت آنها بیشتر وزمانی که بچه ها سر از تخم در آورند این ماهی بسیار تهاجمی تر می شود به طوری که هیچ نوع ماهی دیگری را نمی توان همراه با آنها نگهداری کرد و همچنین به هر جسم خارجی عکس العمل نشان می دهند و به آن حمله ور می شوند و تا پای جان از فرزندان خود محافظت می کنند واگر احساس ترس و نا امنی کنند جای بچه های خود را پنهانی عوض می کنند ودر نهایت اگر بیش از حد بترسند فرزندان خود را می خورند تا دست کس دیگری به بچه ها یشان نرسد .
بچه گیری از این ماهی بسیار آسان است و تنها وسیله ی مورد نیاز یک کوزه ی سفالی می باشد تا در آنجا تخمریزی کنند. آکواریوم مورد نیاز هر چند کوچک باشد چندان مهم نیست شما در آکواریمی حتی که به طول 30 سانتیمتر می توانید از یک جفت بارش متوسط بچه گیری کنید ؛ بچه ها را مدت زیادی(( تا وقتی که در آکواریم فضا برای زندگی بچه ها باشد )) می توان در کنارپدرو مادرشان آنها را نگه داری کرد. بعد از تخم ریزی بچه ها در حدود24الی 36 ساعت از تخم سر در می آورند و بعد از 5 روز شنای آزاد و دسته جمعی می کنند بچه بارش ها هر نوع غذای ریزی را می خورند،پدرو مادر می توانند غذای فرزندان خود را تا مین کنند البته بهتر است در ابتدا ازتخم میگو وبعدآ کاهوی کاملآ ریز شده وغذاهای پودری استفاده کرد.
نکته: خصوصیت زبرا سیچلاید نر اسپرم آن است به طوری که با اکثر سیکلید ها قابلیت جفت شدن را داراست. سیچلایدهای دو رگه بسیار زیاد هستند حتی اسپرم زبرا سیچلاید نر می تواند تکثیر بعضی از ماهی ها که تقریبا در آکواریم نا ممکن می باشد را ممکن می سازد((مانند پرت فیش)) .
رژیم غذایی : برای تغذیه ی سیچلاید گوره خری بهتر است از لوفاگ متناسب با دهانش وغذاهای گوشتی از جمله دل گاو و... استفاده کنید .بارش کاهو را دوست دارد وبه سرحال بودنش کمک می کند البته این ماهی شکارچی نیز است وماهی های کوچک را براحتی شکار می کند . می توان گفت محیط زندگی دررفتار این ماهی بسیار موثر است مثلآ اگر بارش را از بچگی با ماهی های آرام وگیاه خوار بزرگ کنید این ماهی مهاجم به ماهی بسیار آرامی تبدیل خواهد شد.(( البته به غیر از زمان جفت گیری)).

برای خرید سیچلاید گوره خری آن را در اندازه های کوچکتر نسبت به ماهیان خود بخرید تا نتواند به آنها آسیب برساند.
سیچلایدهای گوره خری دارای فلسهای ریزی هستند که دائما رنگ خود را عوض می کنند. سیچلایدها دارای هوش سرشاری هستند که با رفتارهای جالب و قابل توجه ایی به تربیت و باروری تخمها و بچه های خود می پردازند.
در واقع هوش سرشار این ماهیها نکات قابل توجه و عجیبی را بهمراه دارد.
معمولا هر کدام از سیچلایدهای نر گوشه ایی را بعنوان مقر قدرت خود انتخاب می کنند و هیچکدام از نرهای دیگر حق ورود به آنجا را نخواهند داشت برای انتخاب جفت نرها برای مبارزه به وسط آکواریوم می روند و درگیری و خشونت بخرج می دهند. ماهیهای ماده نظاره گر و تماشاچی آنها هستند و از بین آنها بهترین و قویترین نر را زیر نظر می گیرند و بالاخره نر مورد علاقه شان را انتخاب می کنند. (در واقع نوع ماهی ماده ماهی نر را برای ازدواج انتخاب می کند) بدین ترتیب به مکان مقر نر انتخاب شده می رود و در آنجا می ایستد. در این حالت ماهی نر انتخاب شده با غرور و شادی با شهامت بیشتری از مرزهایش دفاع می کند و بشدت مراقب اوضاع و احوال نرهای مجاور است تا به حریم او وارد نشوند. در این مرحله برای جلوگیری از درگیری و خشونت بیشتر بهتر است جفت انتخاب شده را به آرامی به یک آکواریوم دیگر انتقال دهید. و برای آنها یک کوزه یا گلدان کوچک قرار دهید و یا با چند تکه سنگ که بر روی هم می چینید و به حالت غار مانند ایجاد می شود درست کنید که آن مکان مورد انتخاب جفت سیچلاید خواهد بود و در همانجا تخمریزی خواهند کرد. سیچلایدها معمولا دوست دارند تخمهایشان را در داخل حفره ها و یا سوراخها مخفی کنند. ماهیهای سیچلاید خیلی زود تخمریزی خواهند کرد. نوع ماهی ماده تخمها را بر روی سطوح صاف می چیند و بلافاصله ماهی نر آنها را بارور می سازد. تخمها چسبنده هستند. بعد از اتمام تخمریزی به مراقبت از تخمها می پردازند. و در حالیکه یکی از آنها تخمها را مراقبت و جریان آب را بر روی آنها ایجاد می کند تا تخمها تمیز بمانند، دیگری برای تهیه خوراک به شکار می رود. مراقبت از تخمها چنان است که حتی در هنگامیکه والدین نگهبانی تخمها را با یکدیگر عوض می کنند تخمها تحت نظر هستند.
بعد از چهار روز تخمها شروع به ترک برداشتن می کنند، والدین آنها را به دهان خودشان منتقل کرده که در حفره داخل دهان قرار می دهند. در طی چهار روز کیسه زرده ایی که در زیر شکم لاروها همراه آنها است بتدریج جذب بدنشان می شود و بعد از آن قادر هستند براحتی شنا کنند. سیچلایدها از فرزندان خود مراقبت می کنند و با رفتارهای هوشمندانه ای آنها را تحت آموزشهای سختی قرار می دهند. آنها بچه ها را به گردش می برند و در حالیکه یکی از والدین در جلوی صف و دیگری در انتهای صف قرار می گیرند از آنها مراقبت بعمل می آورند. در این مرحله باید دادن غذای زنده را به آنها شروع کنید. بهترین غذای زنده مورد علاقه آنها نوزادان میگو نمکی هستند. روزانه چهار نوبت به آنها غذا بدهید. مقدار غذایی که می دهید باید تمام آن توسط ماهیها خورده شود و چیزی از آن را باقی نگذارند. چنانچه اضافه تر غذا بریزید باعث آلودگی و فساد آب که در این صورت باعث تلفات لاروها خواهد شد. شرایط آکواریوم را باید طبق زنجیره مراقبتهای ویژه و با اصول صحیح نگهداری کنید.
حالت متعددی پیش خواهد آمد که باعث ناراحتی و عصبانیت والدین می شود. که در بیشتر مواقع ماهی نر به اشتباه شروع بخوردن بچه ماهی خودش می کند، که این عمل باعث درگیری و نزاع با ماهی ماده خواهد شد و جفت بشدت با همدیگر زدو خورد می کنند، بطوریکه تا حد مرگ پیش خواهند رفت و اگر شما به کمک آنها نروید و از همدیگر جدا نشوند به مرگ ماهی ماده ختم خواهد شد. قبل از بروز چنین حالتی که ماهی نر بخواهد عصبانی شود بلافاصله باید آنرا از بچه ها جدا کنید و بهتر است فقط ماهی ماده بتنهایی از بچه ها مراقبت کند. بعد از چند روز ماهی ماده را هم از کنار بچه ها بردارید و به ماهی نر خودش معرفی کنید. چنانچه در آنجا درگیری ادامه پیدا کرد بهتر است بین آنها را با یک تیغه شیشه ایی جدا کنید و دو روز بعد تیغه را بردارید اگر همه چیز عادی بود که بین جفت آشتی برقرار است و آنها را تقویت کنید تا مجددا برای شما تخمریزی کنند. چنانچه درگیری ادامه پیدا کرد باز هم بین آنها را با تیغه شیشه ای جدا کنید معمولا بعد از دو مرتبه که آنها را از همدیگر جدا کنید آشتی برقرار خواهد شد.
نوزادان سیچلاید به غذاهای گوشتی علاقه زیادی دارند اگر در هر روز یک وعده دل گاو یا گوسفند به آنها بدهید خیلی سریع رشد خواهند کرد. اگر بموقع به آنها غذا بدهید هیچ مشکلی برای بچه ها بوجود نخواهد آمد. چنانچه به آنها گرسنگی بدهید سیچلایدهای بزگتر به کوچکترها حمله ور می شوند و آنها را می خورند و طولی نخواهد کشید که این هم جنس خواری همه گیر خواهد شد و روز به روز تعداد بچه سیچلایدها کمتر خواهند شد. اگر آنها را سریع رقم بندی کنید بطوریکه بزرگترها در یک آکواریوم و کوچکترها در آکواریوم دیگر قرار بگیرند این مشکل خیلی زود برطرف خواهد شد. و شما هم روی نظم و ترتیب و سر موقع به آنها غذا بدهید تا کاملا سیر شوند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی زندانی

ماهی زندانی


ام اصلی: بوتیکافری Hornet Cichlid-buttikaferi
نام معمولی ( عمومی ) : سیچلاید زندانی
خانواده : سیكلیده ( Cichlidae) – سیکلیده آفریقایی
اندازه بالغین : ماهی زندانی میتواند به 35- 40 cm در آکواریوم برسد
حداقل اندازه تانك ( آكواریوم ): در حدود 180 لیتر به بالا
ph- اسیدیته آب : 6 - 7.5
حرارت مطلوب : 23 -28 درجه سانتیگراد
مقدار آمونیاک آب: تقریبا 0
این ماهی در ایران به زندانی و حتی ملوان معروف است ولی اسم اصلی آن بوتیکافری است.
بسیار قوی و همچون فلاور است؛ شباهت بالایی به فرانتوزا دارد ولی دقیقا بر عکس هم هستند هم از نظر قیمت و هم از نظر زیبایی.
سیچلاید زندانی یکی از باهوشترین سیچلایدها در کنار اسکار و دیگر سیچلایدهای در این رده هست.
ولی گاها دوستان وقتی که ماهی زندانی رو در سنین جوانی و کوچکی این ماهی میگیرند به فکر مراقبتها و طرز نگه داری و مسائلی که با این ماهی در تانکشون در آینده روبرو می شوند نیستند.
بوتیکافری یکی از سیچلایدهای بسیار باهوش بومی آفریقا می باشد.
بر خلاف سیچلایدهای آفریقایی ماهی زندانی میتواند در PH نرمال آب نیز به رشد وزندگانی خود بخوبی ادامه دهد.
ماهی سرسختی که رشد بسیار سریعی داره و اگر خوب بهش برسید میتونید این ماهی رو در عرض 1 سال میتوانید به 20-25 cm برسونید .
دارای رژیم غذایی همه چیز خوار متمایل به گوشتخوار با پروتئین بالا می باشد.

در کوچکی میتوانید این ماهی را با اکثر سیکلیدهای آفریقایی و اسکار و دیگر سیکلیدهای این رده نگه دارید اما زمانی که این ماهی به اندازه 10-12 cm رسید و با نزدیک شدن سن ماهی به شرایط بلوغ ماهی زندانی بر اساس طبیعت خود وجود ماهیان دیگر را بسختی قبول میکند اما شما میتونید 1 تانک بزرگ برایش فراهم کنید و این ماهی رو با جگوار؛ اسکار؛ پرت و پیراناها نگه دارید.
از گیاه طبیعی در آکواریوم خوشش نمیاد.
برای تولید مثل و تخمریزی به تانکی در حدود 300 لیتر به بالا احتیاج دارد.
عادت دارد مانند خیلی از سیکلید های بزرگ سنگریزه ها را جابجا و گودالی حفر کند.
نرها معمولا بزرگتر از ماده ها هستند و در فصل تخمریزی مانند ماهی اسکار اندام تناسلی v شکل برای نرها و U شکل برای ماده ها بخوبی دیده میشود

هر چه ماهی جوانتر و سالمتر باشد دارای خطوط سیاه و مایل به زرد میباشد که با بالا رفتن سن ماهی و شرایط نامطلوب خطوط مایل به زرد به سفیدی تا سفید تبدیل میشود

شرایط تخمریزی مانند اسکار-تگزاس و از این رده ها میباشد ولی کمی سختر

به تعویض و سیفون کردن آب تانک و غذاهای متنوع با کیفیت بالا نیاز دارند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی فرانتوزا

ماهی فرانتوزا


سیچلاید فرانتوزا :
نام : فرانتوزا Frontosa
خانواده : Cichlidae سیکلیده ( سیکلیده آفریقایی )
زیستگاه اصلی : دریاچه تانگانیکا (آفریقا)
اندازه : تا 35 سانتی متر رشد می کند .
حرارت مناسب : 25 تا 28 درجه سانتیگراد
PH- اسیدیته آب : قلیایی ( 7.5 – 9 )
این ماهی از سیچلایدهای آفریقائی و متعلق به دریاچه تانگانیکا میباشد و جزو سیچلایدهای بزرگ و در عمق به نسبه زیادی نسبت به سایر سیچلایدهای این دریاچه زندگی مینماید ( نزدیک به عمق 50 متری از سطح آب ) و هنگام صید این ماهی از محل طبیعی زندگی و انتقال به آکواریومها حتما باید از طی سیکل کاهش فشار آب استفاده کرد (کاری که غواصها نیز برای به سطح آمدن از اعماق آب انجام میدهند ) و در غیر این صورت ماهی خواهد مرد.
نوع نر در هنگام بلوغ دارای برامدگی قوس مانندی به روی قسمت جلوی سر خواهد شد که بسته به نوع تغذیه و سن ماهی این برآمدگی بیشتر خواهد بود .
به دلیل شناخته نشدن بصورت فرا گیر وکمیاب بودن خیلی از آکواریوم داران یا آنرا ندیده و یا اسم علمی و رایج آنرا نیز نمیدانند لذا اسم ایرانی هم ندارد مگر اینکه طی مراسمی آش براش پخته باشند و اسم جدیدی براش انتخاب کرده باشند مثلا به اسم سیچلاید گورخر کله چکشی.
این سیچلاید بزرگ که تا 35 سانتیمتر ( 15 اینچ ) رشد میکند بومی دریاچه تانگانیکا در آفریقاست ، جایی که در اعماق 20 تا 30 متری یافت میشود . از لحاظ رفتار شناسی باید توجه داشت که در محل سکونتش در اعماق ، گاه برای چند روز و چند شب کاری انجام نمی دهد . در هر صورت ، در حدود 15 دقیقه پیش از طلوع خورشید ( وقتی بیشتر ماهیها به آرامی در خوابند ) فرانتوزا از خواب برخاسته و به اطراف حرکت کرده و به سرعت بسیاری از ماهیهای در خواب را شکار کرده و می خورد . دقیقاً چنین چیز مشابهی پس از غروب خورشید هم رخ میدهد .
فرانتوزا در اسارت گونه ای آرام و صلح جوست و نیاز به یک آکواریوم بزرگ دارد و میتوان این ماهی را با دیگر سیچلاید های آرام نگه داری کرد ولی ماهیهایی که در کنار فرانتوزا هستند باید کوچکتر از فرانتوزا ( به اندازه 4/3 ) باشند تا مشکلی پیش نیاد .

دمای نگهداری از این ماهی باید بین 25 تا 28 و آب نیمه سنگین تا سنگین ( 18 - 8 ) و قلیایی (7.5 – 9) را می پسندد .

چون این ماهی در اعماق آب زندگی میکند ، نیاز به اکسیژن زیاد دارد و در آکواریوم باید اکسیژن رسانی قوی صورت بگیرد .
مانند اکثر سیچلاید ها ، تخم ها و لارو ها را ماهی ماده در دهان نگهداری میکند .
طبقه شنای این ماهی کف و پایین است و بیشتر تمایل دارد غذا به کف آکواریوم بیاید . نسبتاً ترسو است و کم تحرک.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی اوراتوس

ماهی اوراتوس


نام علمی : Melanochromis auratus
نام معمولی : اوراتوس
Auratus , Golden mbuna
خانواده: سیکلیده Cichlidae
منشاء : دریاچه مالاوی(آفریقا)
اسیدیته اب : 7 تا 9
سختی آب : 10 تا 15 ( حد بالا 25)
دمای مطلوب :22 تا 28 درجه سانتیگراد
تغذیه : همه چیز خوار
اندازه تانك : حداقل 140 لیتر
خلق و خو : بسیار مهاجم
اندازه بالغین : 12سانتیمتر
منطقه جاگیری ( زیستی ) در تانك : تمام مناطق
طول عمر: 9 سال
تشخیص جنسیت : نرها بزرگتر بوده و رنگ تیره بیشتری دارند و بر روی باله مخرجی لكه های زرد تخم نشانی دارند
تولید مثل : دهان پروری توسط ماهی ماده انجام میشود .
نکته: درباره ماهی اوراتوس باید بگم این ماهی بسیار وحشی ، تندخو و بسیار بسیار گازگیر می باشد، به شکلی که حتی ماهی هایی با جثه 10 برابر خود را هم از پای در خواهد آورد. این ماهی همواره از پشت به ماهی های دیگر حمله ور میشودو هیچ ماهی را یارای مقابله با این ماهی نیست.
توصیه : توصیه من به کسانی که می خواهند از این ماهی زیبا در آکواریومشان استفاده کنند این است که به هیچ عنوان این ماهی را با سیکلیده های آمریکایی و یا دیگر خانواده های ماهیهای آکواریومی نگهداری نکنید و همواره از ماهیان خانواده سیکلیده های آفریقایی همچون ماکرو، فرانتوزا، زندانی، جوئل فیش، سیچلاید زرافه ای(ونوستوس یا کالینگو) و سیچلاید مارمالاد (کالکو) در کنار این ماهی استفاده کنید.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 750x500.
تکثیر ماهی اوراتوس:
در كوچكی هم جنس نر و هم ماده ، راه راه های زرد و مشكی در پهلوهایشان دارند. با بزرگ شدن این ماهی ، رنگ جنس نر آبی شده ولی ماده همان زرد می ماند. جنس نر این ماهی قلمرو طلب و مهاجم بوده. اندازه هر دو جنس به 10 سانتی متر خواهد رسید. دمای 22 تا 26 درجه مناسب خواهد بود. درجه pH از 7.5 تا 8 را ترجیح داده.
شرایط محیطی مناسب اوراتوس:
آكواریومی كه برای این ماهی در نظر گرفته می شود ، ویژگی های دریاچه مالاوی (آكواریوم آفریقایی) را داشته باشد و باید پر از صخره باشد ، چون این سیچلایدها برای تولید مثل قلمرویی را در میان سنگ ها و صخره ها انتخاب كرده و در آن جا ماده تخم ریزی می كند و نر تخم ها را بارور می كند و سپس ماده تخم را در دهان خودش نگه می دارد و حتی زمانی كه بچه ها از تخم ها بیرون می آیند ، باز هم بچه ها را در دهان خود نگه می دارد. بچه ها از دهان آن خارج می شوند ولی باز هم در هنگام خطر بچه ها به داخل دهان ماده پناه می آورند (ماهی دهان پرورشی) بعد از مدتی بچه ها را در بین سنگ ها رها كرده و مراقبت والدینانه تمام می شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیچلاید جواهری ( جوئل فیش )

ماهی سیچلاید جواهری ( جوئل فیش )


نام عمومی: جوئل فیش (سیکلید جواهری)
خانواده : Cichlidae سیکلیده
نام علمی : hemichromis bimaculatus
زیستگاه اصلی: دریاچه های آفریقا
دمای مطلوب: 28-22 درجه سانتی گراد
تغذیه: انواع پلت ها، لوفاک، دل گاو وگوسفند ، کرم خونی و.......
اندازه : تا 15 سانتی متر رشد می کند .
رفتار اجتماعی ( سازگاری ) : بسیار تند خو

زیستگاه: مخفیگاهای متعدد جهت مخفی شدن الزامی است.
مخزن اختصاصی این گونه نباید زیاد گیاه داشته باشد؛چرا که یکی از صفات مشخصه و منفی این ماهی از ریشه در آوردن گیاهان می باشد.
این ماهی گونه ای درنده خوست که حتی به همنوع خودش هم حمله می کند.
بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک گونه ای نیز باید از لحاظ جثه با همدیگر یکسان باشد.این ماهی در طبیعت گوشتخوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات ، کرم ها، ماهی و دل وجگر بدون چربی ریز ریز شده صورت گیرد.
جوئل فیشبومی مناطق گرمسیری و بومی آفریقاست.پرورش آن آسان نیست. جنس نر بالغ تا 15 سانت رشد می کند. وقتی نر و ماده در موقعیت تخم ریزینیستند رنگشان نسبتا تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است.
بسیار آرام است و هیچ ماهی نمیتوانید سربه سرش بگذارد.در گله بسیار راحتتر جفتمیخورند.
در موقع تخمریزی بدن ماهی ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ داده. و مجددا همان خطوط آبی جواهریدیده می شود.بر خلاف معمول در این موقع جنس ماده زیبا تر است.
به هر حال دروضعیت معمولی ظاهرا جنسها مشابهند ولی جنس نر دارای خال های متالیک بزرگتر در سرپوش آبششی و یک شکل حلالی از خالهادر باله دمی است.
همسر گزینی در این ماهی بهروش خشنی صورت می پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالا کشته خواهدشد.
تخمریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنسماده خوب تمیز خواهد شد صورت می پذیرد.



تخم ها در طول 2تا3 روز هچ می شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن بهطول 1 سانت یا بیشتر نگهداری می شوند.آنها پس از 3 تا 5 روز شروع به شنای آزاد وتغذیه میکنند.
نگهداری از نوزادان مشکلات غیر معمولی ندارد اما یکی از ماهیانیاست که عمدتا متخصصین و ماهیداران با تجربه به آن می پردازند.به هر حال تغذیهنوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن میافزایند.
در برخی منابع ،روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده اند؛بدینترتیب که هر دو والد پس از تخم ریزی انتقال می یابند و لاروها پس از خروج از تخم وآغاز به شنای فعال توسط آکواریوم دار با آرتمیا تغذیه میشوند.

اما در برخی منابعدیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است. ماده همراه تخم ها تا هچ شدنشان و سپس تاآغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می ماند.
به هر حال آنچه که مشهود است این است کههر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.
گونه دیگری از همین جنس بهنام h.fasciatus وجود دارد. که خیلی بزرگتر و مهاجمتر بوده و محبوبیت کمتری نسبت بهجوئل فیش دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد با درخشندگی برنزی و 5 خال بزرگ و سیاه وبراق بر هر طرف آن است. این ماهی به سیچیلاید 5 خال یا جوئل راهراه banded jewel معروف است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیچلاید مارمالاد (کالیکو)

ماهی سیچلاید مارمالاد (کالیکو)

سیچلاید مارمالاد (کالیکو) :
نام های مشترک : سیچلاید مارمالاد ، سیچلاید کالیکو، سیچلاید آفوما
نام علمی : Labeotropheus fuelleborni
خانواده : سیکلیده ها (سیکلیده آفریقایی)
زیستگاه اصلی : دریاچه مالاوی
دمای مطلوب: 26-28 درجه سانتیگراد
7.5- 8.5 = PH
سختی آب = GH 10-18
اندازه : در صورت رشد خوب به 15 cmهم می رسد
رفتار اجتماعی ( سازگاری ) : دارای خلق و خوی و رفتار کمی وحشی مانند دیگر سیکلیده های مالاویایی میباشد اما در مقایسه با آنها بسیار اجتماعی تر و صلح طلب تر بوده و را میتوان با ماهیان مالاویایی مانند اوراتوس و بارش ها بخوبی نگاهداری کرد و توانایی سازگاری با ماهیانی از جمله بارب ها و کتفیش ها و دلقک ها سخت پوستان و ماهیان دریاچهای تانگانیکا و ویکتوریای زیبا را دارا میباشند.
زیستگاه: تزیین آکواریوم آنها مانند تمامی آمبوناها یا سیچلایدهای ساکن دریاچه های آفریقا بصورت سنگی با حفرهای زیاد میباشد که میتوانید از سنگهای آهکی مانند دولومیتها و توفها و سنگهای آندزیتی و ولکانیک با توجه به ترکیب سنگ شناسایی آنها استفاده کنید. تزیین آکواریوم را با گیاهان طبیعی نمی پسندند و معمولا گیاهان را به طبع طبیعی خود میخورند.
عاشق جلبکهای روییده بر روی سنگها میباشند.
تغذیه: همه چیز خوار میباشند ولی باید در وعده های غذایی آنها غذای گیاهی مانند اسفناج و کاهو و جلبکها و ... قرار گیرد. برای غذا از دل خرد شده به همراه غذاهایی همچون اسفناج استفاده کنید و سعی کنید برای رنگ بهتر از غذاهای مخصوص سیکلیده استفاده کنید.
تشخیص جنسیت : تشخیص نر وماده کمی سخت میباشد زیرا که هم نرها دارای دایره های تخم مرغی شکل بر روی باله مخرجی میباشند و هم ماده ها و ماده ها میتوانند این دایره را نداشته باشند پس میتوان از روی رنگ روشنتر نرها معمولا آبی بنفش با بالهای زیرین قرمز و ماده ها نقرهای سفید یا زرد کمرنگ با دهانی بزرگتر پی به هویت آنها برد.
تولید مثل : برای هر نر 4 ماده در نظر گرفته میشود وماده ها تخمها و بچه ماهیان خود را در دهان خود مانند اوراتوسها به مدت 14_21 روز نگهداری و مراقبت میکنند.
مارمالاد سیچلاید یکی از زیباترین سیچلایدهای موجود در بازار ماهیان زینتی و ایران میباشد.


از لحاظ رنگ دارای تنوع گوناگونی میباشد مانند آبی- سیاه،آبی- قرمز، نارنجی .زرد- سیاه و .....

در ایران به نامهای سیچلاید آفوما - سیچلاید کالیکو و.. مشهور میباشد و بطور کلی به نام مارمالاد سیچلاید معروفست.البته بدلایل شباهتی اوراتوس رنگی هم میگویند.
در کوچکی کمی زشت بنظر میآیند((جوجه اردک زشت)) ولی اگر تحمل کنید و بزرگشون کنید می بینید که به سیچلایدهای دوست داشتنیتون تبدیل میشن
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیچلاید مارمالاد (کالیکو)

ماهی سیچلاید مارمالاد (کالیکو)


نام علمی : (Cichlasoma trimaculatum (Amphilophus trimaculatus
نام رایج : Three-Spot Cichlid , Trimac ( تریماکو )
خانواده : سیکلیده ها (سیکلیده آمریکایی)
زیستگاه :امریکای مرکزی

حداکثر اندازه : 30 سانتی متر

اسیدیته: 7- 8

سختی : 10

دما : 24-28 درجه سانتی گراد

خلق خو: مهاجم
حداقل اندازه تانک : 300 لیتر
غذا : آنها همه چیزخوار هستند، آنها می توانند غذاهای زنده فریز شده ، کریل ( Krill ) خشک فریز شده ، غذاهای دانه ای و سایر غذاهایی که ماهیان گوشتخوار با آنها تغذیه می شوند را بخورند . گاهی اوقات هم می توانید به آنها ماهی خوراک دهید ، البته با این کار حس وحشی گری آنها تقویت شده و به شکار ماهی خوراک می پردازند.
رنگ : رنگ این ماهی در اصل سبز است ولی اگر به خوبی تغدیه شود طلایی و قرمز می شود.
تشخیص جنسیت: نوع نر مانند بسیاری از سیکلیده ها برجستگی روی سر دارد.
در ابتدا باید بگویم به اشتباه به این ماهی فلاور گفته میشود و این بدلیل شباهت بسیار بالای این دو است ولی باید گفت فلاور هورن اصلی یک ماهی هیبرید(دورگه) است واز این ماهی و ماهیان دیگر بوجود آمده است.تفاون قیمت این دو نیز بسیار زیاد است.
در تصاویر زیر اختلاف گلدتریماکو و فلاور را شاهد خواهیم بود.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.

این ماهی و فلاور علاوه بر زیبایی بی حد خود از وحشی ترین ماهیان محسوب میشوند.
نکته:دربالا نوشتم که گلدتریماکو ماهی مهاجمی است.ولی باید ذکر کنم که اگر از سنین پایین(از کودکی)این ماهی را با برخی ماهیان نگهداری کنید میتوانند درکنار هم در بزرگسالی هم زندگی کنند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیچلاید دوبویسی

ماهی سیچلاید دوبویسی


نام علمی : Tropheus duboisi
نام عمومی: دوبوسی
خانواده : سیکلیده ها (سیکلیده آفریقایی)
زیستگاه اصلی : دریاچه تانگانیکا
اندازه : اندازه ماهی بالغ به حدود 12-13 سانتیمتر می رسد
رفتار اجتماعی ( سازگاری ) : این ماهی نسبتا مهاجم و علاقه مند به زندگی گروهی ست
تغذیه : همه چیز خوار
شرایط مورد نیاز:
دمای اب: 22 الی 28 درجه سانتی گراد
سختی اب: 20 -10 dh
اسیدیته اب: 7.5 الی 8.5 ph
تولید مثل : این ماهی مانند اکثر سیلیکیده های افریقای دهان پرور می باشد که ماده ها در هر بار 10 - 20 عدد تخم ویا لارو ماهی را در دهان خود پرورش میدهند و فاصله میان هر تخمریزی در حدود 30 الی 45 روز می باشد.
نکته: برای تخمریزی باید ماهی ها به صورت گروهی نگه داری شوند و نسبت ماده ها به نرها بیشتر باشد.
تشخیص جنسیت: ماده ها پوزه گرد تری داشته و كمی دهانشان به بالا متمایل است نر ها بزرگتر بوده و نوار پهن تری از ماده دارند و سریعتر از ماده رشد كرده و به بلوغ میرسند ..
نکته جالب توجه در این ماهی اختلاف شکل ماهی های جوان با بالغین میباشد.
ماهی های جوان معمولا سیاه رنگ با خالهای سفید رنگ و پراکنده در سطح بدن هستند ولی بالغین سیاه رنگ به همراه یک نوار رنگی و ضخیم در وسط بدن خود.
این ماهی در کوچکی سیاه با خالهای سفید است ولی وقتی بالغ میشود تغییرات زیادی میکند.
از نظر قیمت جزو ماهیان گران و کمیاب است
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیکلید زمین خوار( پروکسیموس)

ماهی سیکلید زمین خوار( پروکسیموس)

نام علمی : Geophagus proximus

نامهای رایج: ( پروکسیموس)proximus - سیچلاید زمین خوار- Suriname eartheater

خانواده : سیچلاید (سیکلیده) Cichlidae
زیستگاه اصلی: رودخانه های آمریکای جنوبی
خلق و خو: صلح طلب و آرام. حتی در کنار ماهیان گیاه خوار مانند آنجل هم بدون ایجاد هیچ مشکلی زیست میکند. با اکثر سیکلیده های آمریکایی هم سایز خود نیز سازگار است

حداکثر اندازه : 22 تا 30 cm در طبیعت (ولی در آکواریوم تا 15 سانتیمتر رشد می نماید)

دما: 23 تا 27 درجه سانتیگراد

PH: بین 6.5 - 7.5

سختی : 22 - 6
تغذیه: همه چیز خوار

سطح شنا :میانه آب

نوع تولید مثل :تخم گذار
تشخیص نر و ماده: مانند دیگر سیکلیده ها (سیچلاید ها) نر ها عموما بزرگ تر میباشند.

سایز تانک: بالای 140 لیترتکثیر: تکثیر انها سخت نیست.تخم گذار هستند.فقط کافیست با ایجاد شرایط مطلوب انها را به آستانه جفت گیری و تخم گذاری نزدیک کنیم
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سيچلايد موزامبيك

ماهی سيچلايد موزامبيك

سیچلاید موزامبیک :
خانواده: سیکلیده (آفریقایی)
نام: تیلا پیا - موزامبیک
تغذیه: همه چیز خوار
ماهی تیلاپیا یا همون موزامبیک از خانواده ماهییان سیچلاید بوده و نگهدارنده تخم و نوزادان خود می باشد.
این ماهی رنگ زیبا و چشم زننده ای نداره اما با این وجود باز هم طرفدارانی داره که این نوع ماهی را پرورش می دهند.
ماهی موزامبیک دارای رنگ خاکستری و نوعی دیگر به رنگ نارنجی می باشد اما خاکستری بودن ماهی بر دو نوع است و ماهی ماده دارای رنگی خاکستری و روشن می باشد ولی جنس نر به رنگ سیاه و دارای رنگی قرمز بر نوک باله هایش می باشد.
این ماهی دارای سر و دهانی بزرگ نسبت به بدنش می باشد که کمی ماهی را خشن و زشت نشان می دهد.
ماهی موزامبیک میشه گفت که همه چیزخوار است و هر نوع غذایی را می خورد و حتی می توان آن را با خرده نان نیز تغذیه داد و بهتر است که بیشتر از غذاهای مخصوص ماهی استفاده نمایید تا مشکلی از لحاظ تغذیه پیش نیاید و همیشه ماهییانی سر حال و شادابی داشته باشید.
ماهی موزامبیک برای تولید مثل مجبور به کندن گودالی است تا داخلش تخم ریزی نماید واسه همین دارای دهانی بزرگ است و از دلایل بسیار مهمی برای این دهان بزرگ این است که ماهی بعد از تخم ریزی بطور غریزی تخم و نوزادان را برای یک دوره تقریبا" طولانی داخل دهانش پرورش میدهد.
یکی از کارهای ماهی موزامبیک که باعث ناراحتی پرورش دهنده اش می شود کندن گودالهایی است که موقع تولید مثل ماهی نر برای جلب توجه ماده ها و محل تخم ریزی می کند می باشد که دکوراسیون آکواریوم را به هم می زند. برای این منظور شما می توانید با قرار دادن کاسه کوچکی داخل آب ماهی را فریب دهید و ماهی فکر کند که گودالی آماده است و فقط داخلش را تمیز کرده و دکوراسیون آکواریوم را به هم نزند.
تشخیص نر و ماده:
ماهی نر: 1: دارای لبهای کلفتری است. 2: دارای رنگی تیره با نواری قرمز رنگ در انتهای باله پشتی و دمی و شکمی است. 3:دارای لوله مخرجی باریک و نوک داریست.
ماهی ماده: 1: دارای لبهای باریکتر از نرهاست. 2: دارای رنگی روشنتر و ساده تر از نرهاست. 3: دارای لوله تخمی بزرگتر و سر گردی است.
تکثیر موزامبیک:
برای تکثیر ابتدا باید آکواریومی را انتخاب کنید که داخلش را فقط با ماسه پوشانده اید و اگه مایل به کندن گودال توسط ماهی نر بودید باید عمق ماسه ها را کمتر در نظر بگیرید ( 2/3 سانتیمتر ) تا ماهی نر راحتر بتونه به کف آکواریوم برسد و اگر هم مایل به کندن گودال نبودید می توانید از کاسه استفاده نمایید. سپس ماهیهای نر و ماده را به محل مورد نظر رها کنید. دمای آب را بطور ثابت ( هم موقع جفتگیری و پرورش نوزادان ) روی 28 درجه سانتیگراد نگهدارید. ماهی نر همواره بالای گودال ایستاده و داخل آن را تمیز می کند ( حتی اگه تکه کوچکی از غذا یا فوضولات ماهی هم داخل گودال افتاده باشد آن را با دهانش برداشته و کمی دورتر از گودال به بیرون می اندازد ). بعد از چند روز ماهی ماده به طرف گودالی که ماهی نر آن را برای تخم ریزی آماده ساخته می آید و اگر از گودال راضی بود خود نیز به تمیز کردن آن مشغول می شود ولی اما اگه راضی نبود باز هم توجهی به ماهی نر و گودالش نمی دهد و از محل دور می شود ( و ماهی نر هر چه بیشتر گودال را کنده و آن را تمیز می نماید تا ماده را به خودش جلب کند ). با پسندیدن ماهی ماده و راضی بودنش هر دو بطور مرتب داخل گودال را تمیز می کنند تا برای تخم ریزی آماده سازند.
موقع تخم ریزی لوله مخرجی هر دو ماهی به طرف بیرون می آید ( برجسته تر می شود ) که لوله مخرجی ماهی نر و ماده همانند ماهیهای دیگر به ترتیب کوچک و نوک دار و بزرگتر و سر گرد می باشد. تخم ریزی با رقص خاصی شروع می شود و ماهی ماده به کف گودال رفته و لوله مخرجیش را به کف گودال می مالد تا تخمها را بر روی سطحی صاف بریزد ( ممکن است که برای 3 الی 4 بار هیچ تخمی نریزند ولی بعد از چندین بار مالیدن لوله تخمی خود به محل تخم ریزی شروع به تخم ریزی اصلی می نمایند ) با هر بار تخم ریزی توسط ماهی ماده. بلافاصله ماهی نر اسپرم خود را بر روی تخمها می پاشد تا باربر نمایدشان سپس ماهی ماده برگشته و همه تخمها را می بلعد و به نظر می آید که همه تخمها را می خورد ولی اینطور نیست بلکه ماهی ماده تخمها را داخل دهانش نگه می دارد. ( اما اگه جنس نر این عمل را انجام دهد بدانید که تخمها را بعنوان غذا خورده و دیگه بیرون نمی اندازد ) همینطور به تخم ریزی و برداشتن آنها ادامه می دهند تا اینکه تخم ریزی تمام شده و دیگر ماهی ماده تخمی نریزد در این موقع است که باید ماهی نر را از محل دور ساخته و در آکواریومی مجزا نگهداری نمایید چون باعث آزار و اذیت ماهی ماده شده و نوزادان را نیز خواهد خورد و ممکن است که بقدری ماهی ماده را ناراحت و عصبی کند که ماهی ماده همه تخم ها را بخورد.
ماهی ماده طی مدت مراقبت از تخمها هیچ غذایی نخواهد خورد بنابراین شما نیز هیچ غذایی به ماهی ندهید و آب آکواریوم را کثیف نسازید. بعد از گذشت مدتی با دمای ثابت روزی مشاهده خواهید کرد که توده بزرگی دور ماهی ماده را گرفته و اگه جلوتر بروید می بینید که نوزادان از تخمهایشان بیرون آمده و کنار ماهی ماده شنا می کنند. نوزادان به هنگام احساس خطر به طرف دهانش بسرعت شنا می کنند تا ماهی مادر دهانش را باز نماید و آنها به مخفی گاه خود پناه ببرند ماهی مادر نیز دهانش را باز نموده و تمامی نوزادان را داخل دهانش پناه می دهد حتی اگر تعدادی از نوزادان را هم که بطور مادر زادی غیر عادی ( فلج ) به دنیا آمده اند.
با صبر و حوصله آنها را از روی سنگهای کف آکواریوم جمع می کند و داخل دهانش پناه می دهد. نوزادان را با لارو آرتمیا تغذیه نمایید و اگر بتوانید که بهتر تغذیشان دهید و آنها را گرسنه نگه ندارید اینو مطمئن باشید که همه نوزادان بزرگ خواهند شد و هیچ کدام نخواهد مرد. بعد از گذشت مدتی و با بزرگ شدن نوزادان دیگر ماهی مادر قادر به نگهداری و جا دادن نوزادان داخل دهانش نیست و دیگر هیچ کدام از نوزادان را به داخل دهانش راه نمی دهد و نوزادان نیز کم کم با این مسئله کنار می آیند. اگر خواستید می توانید ماهی مادر را تا بزرگ شدن و بالغ شدن نوزادان با آنها نگهداری نمایید ولی نه اگر قصد تخم ریزی مجدد را دارید ماهی ماده را باز هم در آکواریومی مجزا نگهداری نمایید ( اما این را به خاطر داشته باشید که قبل از آن ماهی ماده را خوب تغذیه کنید ).
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این آمریکاییه با اون کالیکو که زیستگاهش افریقاییه فرق داره ولی چرا اسم های فارسیش یکیه ؟!


فکر کنم این تریماکوئه نه کالیکو ! ... هوم ؟!

ماهی خوشگلیه ! ولی خیلی وحشیه


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


عزیزم چه خوب میشد اگه ماهی های خانواده ی سیکلیده رو توی یه تاپیک میذاشتی
 

mosifila

عضو جدید
من یه جفت ماکروسفید دارم وقتی ماهی ماده تخم ریزی کرد ماهی نر تخمهارو تو دهنش نگه داشته و ماهیه ماده بهش حمله میکنه چیکار کنم

نام : ماکرو
نام علمی : Labidochromis caeruleus
نام های دیگر : سیچلاید الکتریکی زرد یا آبی ( Electricity cichlid ) و سیچلاید قناری .
خانواده: سیکلیده (cichlidae)-سیکلیده های آفریقایی
زیستگاه اصلی : دریاچه مالاوی- سیکلیده آفریقایی
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 24-28 درجه سانتیگراد
PH =7.6 - 8.6 (آب سخت و قلیایی)
جایگیری : تمام نقاط آکواریوم
اندازه : ماکروهای نر تا 6 اینچ ( 15 سانتی متر ) و ماکروهای ماده تا 3.5 اینچ ( 9 سانتی متر ) رشد می کنند .
انواع : ماکرو سفید ، ماکرو آبی و ماکرو زرد .



غذا : همه چیزخوار بوده و جلبک روی گیاهان ، حشرات ، حلزون و غذاهای رایج ماهی ها را می خورند . آنها به غذای زیادی احتیاج دارند که بهتر است بخش زیادی از غذای آنها را مواد گیاهی تشکیل دهد . برای این منظور می توان آنها را با نخودفرنگی ، کاهو ، اسفناج و غذاهای خشکی مثل پولکی گیاهی ( نظیر Sera Flora ) تغذیه کرد . هم چنین تخم میگوی زنده یا فریز شده مکمل غذایی خوبی برای آنها محسوب می شود .
نکته: توصیه می شود به آنها کرم فشرده ( توبی فیکس ) و کرم خونی ندهید .
رایج ترین بیماری آنها می تواند نفخ و بادکردن شکم باشد که بیماری خطرناکی بوده و خیلی سخت درمان می شود . برای جلوگیری از آن می شود کیفیت آب را بالا برده و غذاهای سرشار از پروتئین به آنها نداد .
شرایط تانک : در تانک آنها باید چاله ها ، سوراخ ها و مکان های مخفی شدن بسیاری را با سنگ ها تهیه کرد . هم چنین می توان از مرجان در تانک آنها استفاده کرد . حجم آکواریوم آنها باید زیاد بوده و آب تانک کمی سخت و قلیایی باشد .

رفتار : ماکروها ماهی های جذابی هستند و به راحتی نگهداری و تکثیر می شوند . آنها به شرایط دمایی خاصی نیاز نداشته و در دماهای مختلفی قادر به زندگی هستند . ماکرو برای افرادی که مایلند از تانک دسته جمعی نگهداری کنند مناسب بوده و با ماهیان زیادی(از خانواده سیچلاید های آفریقایی) سازگار است . از عادت های آنها هم می توان به جستجوی کنجکاوانه ی آنها بین شن ها و چاله ها اشاره کرد که این کار را توسط دهان و دندان تیز خود انجام می دهند . هم چنین ممکن است ماکروها گیاهان را از ریشه در بیاورند که می توان از گیاهان مقاومی چون cryptocoryne و Arubias در تانک آنها استفاده کرد .
نکته:بهتر است ماکروها را با سیکلیده های آفریقایی نگهداری کرد.
تشخیص جنسیت : معمولاً نرها از ماده ها بزرگتر بوده و لکه های قهوه ای یا مشکی روی بدن نرها تیره تر از ماده هاست . اغلب رنگ چشم و دهان نرها مایل به قهواه ای می باشد .

نحوه تکثیر : برای ترغیب آنها به جفت گیری و آماده سازی آنها برای تکثیر تعدادی ماکرو را به نسبت 1 نر به 3 ماده در یک تانک قرار داده و آنها را با میگوی نمکی یا لارو پشه تغذیه کنید . بعد از چند هفته در صورتی که PH آب بین 7.8 تا 8.2 و دمای آب 77-82 درجه فارنهایت ( 25-28 درجه سانتیگراد ) باشد به تدریج رفتارهای جفت گیری را در خود نشان می دهند .
نکته : معمولاً ماکروهایی که اندازه آنها 2.5-3 سانتی متر است به بلوغ رسیده و جفت گیری می کنند .
ابتدا ماکروی نر یک سطح صاف مانند سنگ را انتخاب کرده و ماده را به آن محل جذب می کند . پس از جفت گیری ماکروی ماده تخم ریزی کرده و ماکروی نر تخم ها را بارور می کند . ( تخم ریزی حدود 1 ساعت به طول می انجامد . )
ماکروها دهان پرور بوده یعنی تخم ها و بچه های خود را در دهان خود بزرگ می کنند ، اما این کار ممکن است برای ماکروی ماده مضر باشد ، چرا که در طول دوران نگهداری از بچه ها ( حدود 4 هفته ) ماکروی ماده غذا نخورده یا به مقدار بسیار کمی غذا می خورد که این می تواند موجب تضعیف ماکروی ماده شود . به همین جهت توصیه می شود پس از بارور شدن تخم ها والدین را از تانک خارج کرده و به تانک دیگری منتقل کنید .
پس از هچ شدن تخم ها والدین را از تانک خارج کرده و به تانک دیگری منتقل کنید . در این مدت بچه ها از کیسه ی چربی زیر شکم تغذیه می کنند ولی پس از چند روز با تمام شدن کیسه ی چربی آنها باید بچه ها را با آرتمیا تغذیه کنید . پس از دو هفته از تولد بچه ماکروها دم و نوک آنها نمایان شده و پس از سه هفته بدن آنها شکل می گیرد .
توجه : ماکروهای کوچک 10 تا 15 بچه و ماکروهای بزرگ 25 تا 30 بچه را در دهان خود پرورش می دهند .
[/QUOTE]
 

Similar threads

بالا