ماهی تازه و سالم چه خصوصیاتی دارد؟

1- برای تشخیص ماهی تازه به چشم های ماهی نگاه کنید، ماهی تازه همیشه دارای چشم های براق و روشن است. چشم های ماهی پس از مدتی مات شده و کمی خاکستری رنگ می شود، که نشانه کهنه بودن آن است.
2- یک ماهی را در دست بگیرید و به آن نگاه کنید، دم یک ماهی مانده یا فاسد پایین و شل است. باله های خشک و گوشت خاکستری به جای گوشت قرمز روشن نیز به فاسد بودن ماهی اشاره می کنند.
3- بدن ماهی تازه فلس های شفافی دارد و براق است. پوست آن باید یک تابش طبیعی فلزی داشته باشد و پولک ها باید به سختی به بدن چسبیده باشند. ماهی مانده کدر و بی رنگ و حال است.
4- برای تشخیص ماهی تازه آن را بو کنید. ماهی تازه بوی بدی ندارد و در واقع بوی آب دریا را می دهد. گاهی ماهی تازه ممکن است بوی خیار بدهد. ماهی مانده بوی آمونیاک می دهد و هرچه بماند این بو بیشتر می شود.
جالب است بدانید حتی ممکن است ماهی در یخ هم فاسد شود، مگر اینکه شکمش خالی شده باشد. یادتان باشد بوی ماهی مانده با خوابانیدن در سس، ادویه و پختن از بین نمی رود.
5- اگر ماهی مانده را فشار دهید جای انگشت تان روی آن می ماند، در حالی که گوشت ماهی تازه سفت و محکم است و اگر آن را فشار دهید جای تورفتگی روی گوشت به سرعت به حالت اولیه باز می گردد.
6- راه دیگر برای تشخیص ماهی تازه بررسی آبشش هاست، آنها را باز کنید. رنگ داخل آبشش باید صورتی روشن یا قرمز باشد و حالت مرطوب داشته باشد. آبشش ماهی مانده رنگ پریده و روشن است و حالت آن لزج و یا خشک است.


نکات قابل توجه برای خرید فیله ماهی:
1- هنگام خرید فیله یا ماهی هایی که تکه ای و در بسته بندی هستند باید ماهی هایی را انتخاب کنید که گوشت سرحال و سفتی دارند.
2- اگر روی تکه های ماهی پوست وجود داشت، نباید شل و آویزان باشد. پوست ماهی باید محکم به گوشت آن چسبیده باشد.
3- بوی بد و دورنگ بودن گوشت فیله علامت مانده بودن ماهی است.
4- اگر تکه ماهی در بسته بندی باشد، ممکن است کمی مایع دور گوشت آن جمع شده باشد، اگر رنگ مایع شفاف باشد ماهی سالم است، اما اگر رنگ آن سفید شده بود علامت فاسد بودن ماهی است.


نکات قابل توجه برای خرید ماهی زنده
1- هنگام خرید ماهی زنده از یک مخزن، اطمینان حاصل کنید که رنگ آب روشن است.
2- ماهی را انتخاب کنید که نزدیک به سطح نباشد و نزدیک ترین ماهی به کف مخزن را انتخاب کنید.


نکات مهم در خرید ماهی سالمون:
1- هنگام خرید ماهی سالمون، تکه هایی با رده سفید در آنها را انتخاب کنید: اگر تکه های گوشت ماهی کاملا قرمز باشد، احتمالا رنگ شده است.
2- ماهی هایی که نقاط روشن بر روی پوست خود دارند را انتخاب نکنید، زیرا در طول فصل تخم گذاری صید شده اند و گوشت آنها نازک است و چندان خوش طعم نیست
 

Similar threads

بالا