مالیات تکلیفی و ارزش افزوده

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
طبق قانون مالیاتهای مستقیم، مالیاتهای تکلیفی به مالیاتهایی اطلاق می گردد که پرداخت کنندگان وجوه هنگام پرداخت مکلفند:

1- مالیات متعلقه را به میزانی که در قانون پیش بینی شده است محاسبه و از وجوه پرداختی کسر نمایند.

2- وجوه کسر شده به عنوان مالیات قطعی یا علی الحساب گیرنده وجه (صاحب درآمد) را ظرف مهلت مقرر به حسابهای تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی مالیاتی (گیرنده وجه) ارائه نمایند و لذا با توجه به مطالب مذکور می توان گفت که مالیاتهای تکلیفی قسمتی از مالیات بر درآمد اشخاص یا مودیان مالیاتی است که تکیلف کسر و پرداخت آن بر عهده پرداخت کنندگان وجوه گذارده شده است، از طرفی اینگونه مالیات ها تشابهی با مالیات های غیرمستقیم دارند با این تفاوت که مالیات غیرمستقیم توسط اشخاص ثالث از خریدار کالا وصول می گردد در صورتی که مالیات های تکلیفی از وجوه پرداختی یا تخصیص داده شده کسر و به حسابهای مربوط واریز می گردد.ویژگیهای مالیاتهای تکلیفی وصول سریع، کم بودن هزینه و یک منبع اطلاعاتی برای مودیان دیگر از لحاظ دستگاه وصول مالیات به شمار می رود. مالیاتهای تکلیفی حسب مقررات

مالیات مال الاجاره پرداختیبه موجب تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولت و دستگاههای که تمام یا قسمتی از بودجه انها به وسیله دولت تامین می شود، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداری ها، شرک تها و موسسات وابسته به آنها و هم چنین سایر اشخاص حقوقی مکلفند مالیات مستغلات را از مال الاجاره ای که پرداخت می کنند، کسر و ظرف 10 روز به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند، بنابراین در اجرای تبصره مذکور مسوولین امور مالی اشخاص حقوقی (مهندسین مشاور) که مستاجر ملکی می باشند مکلفند مالیات اجاره پرداختی را کسر و ظرف مهلت مقرر به اداره امور مالیاتی مربوطه پرداخت نمایند.

مالیات حقوقبراساس ماده 86 قانون مالیاتها پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را طبق ماده 85 محاسبه و کسر و ظرف 30 روزضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیات محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.تبصره- پرداختهایی که از طرف غیر از پرداخت کنندگان مقرری، مزد و حقوق اصلی به عمل می آید. پرداخت کنندگان این قبیل وجوه مکلفند هنگام هر پرداخت مالیات متعلق را بدون رعایت معافیت موضوع ماده 84 این قانون به نرخهای مقرر در ماده 85 این قانون محاسبه و کسر و ظرف 30 روز با صورتی حاوی نام و نشانی دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند.

مالیات مضاربهطبق ماده 102 قانون مالیاتها، عامل (مضارب) مکلف است در موقع تسلیم اظهارنامه علاوه بر پرداخت مالیات خود مالیات درآمد سهم صاحب سرمایه را بدون رعایت معافیت ماده 101 کسر و به عنوان مالیات علی الحساب صاحب سرمایه به حساب مالیاتی واریز و رسید آن را به اداره امور مالیاتی ذیربط صاحب سرمایه ارائه نمایند.

مالیات حق الوکالهبه موجب تبصره 2 ماده 103قانون مالیات ها وزارتخانه و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداریها و موسسات وابسته به دولت مکلف اند از وجوهی که بابت حق الوکاله به وکلا پرداخت می کنند 5% آن را کسر و بابت علی الحساب مالیاتی وکیل ظرف 10 روز به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

مالیات علی الحساب موضوع ماده 104براساس مقررات ماده 104 قانون مالیاتها وزارتخانه ها، موسسات دولتی، شهرداریها، موسسات وابسته به دولت وشهرداری ها و کلیه اشخاص حقوق اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی و اشخاص موضوع بند الف ماده 95 )صاحبان مشاغل که مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند( مکلفند در هر موردی که بابت حق الزحمه پزشکی، هزینه های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی، داوری، مشاوره، کارشناسی، حسابرسی، خدمات مالی و اداری، نویسندگی، تالیف و تصنیف، آهنگسازی، نوازندگی و هنرپیشگی و خوانندگی، نقاشی و دلالی و حق العمل کاری، هرگونه حق الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات به استثنای کارمزد پرداختی به بانکها، صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز، امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه، اجاره ماشین آلات اداری و محاسباتی، کلیه خدمات و ارتباطات رایانه ای اجاره هر نوع وسایل نقلیه موتوری زمینی، هوایی و دریایی، ماشین آلات و کارخانجات و سردخانه ها، انبارداری، نگاهداری و تعمیر آسانسور و شوفاژ و تهویه مطبوع، هر نوع کار ساختمان و تاسیسات فنی، تهیه طرح ساختما نها و تاسیسات، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت و محاسبات فنی، حمل و نقل و وجوهی که بابت حق نمایش فیلم به هر عنوان پرداخت می کنند، 5% آن را به عنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کنندگان وجوه(کسر و ظرف 30 روز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی تسلیم نمایند و هم چنین ظرف همین مدت مشخصات دریافت کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنها به اداره امور مالیاتی ذی ربط ارسال دارند و به موجب تبصره1 در مورد انجام امور مربوط به این ماده چنانچه قراردادی تنظیم گردد.کارفرما مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ انعقاد قرارداد رونوشت آن را به اداره امور مالیاتی محل با اخذ رسید تسلیم نماید و در مواردی که منابع درآمد مذکور در این ماده کلا از پرداخت مالیات معاف باشد، کسر علی الحساب مالیات به شرح فوق به شرط استعلام قبلی و کسب نظر اداره امور مالیاتی محل منتفی است(تبصره 2)

سایرمالیاتهای تکلیفیاز جمله سایر مالیاتهای تکلیفی موضوع بندهای الف و ب ماده 107 در مورد مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران و تکالیف مقرر درخصوص پرداخت کنندگان وجوه می باشد. در مورد قرارداد پیمانکاری__ بند الف که بعد از سال 1382 منعقد گردیده است درآمد مشمول مالیات فعالیتهای بندمذکور را که طبق مقررات ماده 106 قانون مالیاتها تشخیص می گردد و طبق تبصره 1 ماده 107 در مواردی که تمام یا قسمتی از عملیات پیمانکاری موضوع بندهای الف و ب ماده مذکور به اشخاص حقوقی پیمانکار ایرانی واگذار می گردد پرداخت کننده وجه باید از هر پرداخت به پیمانکاران ایرانی 5/2% به عنوان مالیات علی الحساب آنها کسر و ظرف 30 روز از تاریخ پرداخت به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

مقررات ناظربراجرای تکالیف قانونیهمانطوری که در قانون مالیاتهای مستقیم مسوولیتها متناسب با اختیارات برای ماموران و مراجع مالیاتی لحاظ شده است درخصوص عدم اجرای تکالیف قانونی از طرف مودیان مالیاتی و یا اشخاص ثالث نیز جرائم نقدی و مجازات حبس تادیبی پیش بینی شده است و لذا براساس حکم کلی ماده 182 قانون مالیاتهای مستقیم کسانی که مطابق مقررات قانون مذکور مکلف به پرداخت مالیات دیگران می باشند و هم چنین هر کس که پرداخت مالیات دیگری را تعهد یا ضمانت کرده باشد و کسانی که بر اثر خودداری از انجام تکالیف مقرر مشمول جریمه ای شناخته شده اند در حکم مودی محسوب و از نظر وصول بدهی طبق مقررات قانونی اجرای وصول مالیات ها با آنان رفتار خواهد شد.به موجب ماده 90 در مواردی که پرداخت کنندگان حقوق مالیات متعلق را در موعد مقرر نپردازند یا کمتر از میزان واقعی پرداخت نمایند اداره امور مالیاتی محل اشتغال حقوق بگیرد یا در مورد مشمولان تبصره ماده 82 (درآمد حقوقی که در مدت ماموریت خارج از کشور از طرف دولت یا اشخاص مقیم ایران عاید شخص می شود)اداره امور مالیاتی محل پرداخت کننده حقوق مکلف است مالیات متعلق را به انضمام جرائم موضوع قانون مالیاتها محاسبه و از پرداخت کنندگان حقوق که در حکم مودی می باشند به موجب برگ تشخیص با رعایت مهلت مقرر در ماده 157 مطالبه کنند.

جرائم ومجازاتهانسبت به اشخاصی که به شرح مقررات قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی می باشند در صورتی که از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری و یا برخلاف واقع تسلیم نمایند جریمه متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از 2% حقوق پرداختی و درخصوص پیمانکاری 1% کل مبلغ قرارداد و در هر حال مودی متضامنا مسوول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود (ماده 197 )و هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر می باشد در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسوولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه ای معادل 20% مالیات پرداخت نشده خواهد بود (ماده 199) و به موجب تبصره 2 همین ماده هرگاه مکلف به کسر مالیات شخص حقوقی غیردولتی باشد مدیر یا مدیران مربوط نیز علاوه بر مسوولیت تضامنی نسبت به پرداخت مالیات و جرائم متعلق به حبس تادیبی از 3 ماه تا 2 سال محکوم خواهند شد این حکم شامل مدیر یا مدیران اشخاص حقوقی که به پرداخت مالیات مذکور سازمان به سازمان امور مالیاتی کشور تامین سپرده اند نخواهد بود و اقامه دعوی علیه مرتکبین نزد مراجع قضایی از طرف رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور به عمل خواهد آمد(تبصره 4 ماده 199).
 
آخرین ویرایش:

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تسلیم اظهارنامه تا ۳۱ فروردین مشمول بخشودگی می‌شود

تسلیم اظهارنامه تا ۳۱ فروردین مشمول بخشودگی می‌شود

مهلت تسلیم اظهارنامه دوره زمستان سال با توجه به تعطیلات نوروز مقرر شد مؤدیانی که موفق به تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر نشوند چنانچه حداکثر تا ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند از تسهیلات بخشودگی جرایم مقرر در قانون برخوردار خواهند شد.

علی‌رضا طاری‌بخش – معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور – در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۳ گفت:
با توجه به احکام مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده هشت درصد خواهد بود. که ۵٫۳ درصد مالیات و ۲٫۷ درصد آن عوارض است.

به گفته وی بر این اساس از ابتدای سال ۱۳۹۳ مؤدیان مشمول اجرای قانون مکلف هستند در کلیه مبادلات فی ما بین (عرضه کالاها و خدمات) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ هشت درصد ۵٫۳ درصد مالیات و ۲٫۷ درصد عوارض در صورتحساب‌های صادره درج و از خریداران وصول نموده و برابر مقررات به حسابهای تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
وی در مورد مهلت تسلیم اظهارنامه دوره زمستان سال ۱۳۹۲ گفت: براساس مفاد ماده ۲۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده مهلت تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از انقضای هر دوره است. اما با توجه به تعطیلات نوروز مقرر شد مؤدیانی که موفق به تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر نشوند چنانچه حداکثر تا ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند از تسهیلات بخشودگی جرایم مقرر در قانون برخوردار خواهند شد.

وی همچنین در مورد تحقق درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۲ گفت: حدود ۱۰۴ درصد در آمدهای مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۹۲ نسبت به پیش‌بینی بودجه محقق شده و درآمدهای مذکور نسبت به سال ۱۳۹۱ از ۸۰ درصد رشد برخوردار بوده است.

طاری بخش همچنین در مورد رقم پیش بینی شده مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده عنوان کرد: مالیات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ حاکی از ۸۳ درصد رشد نسبت به مالیات وصول شده سال ۱۳۹۲ است.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا تمامی فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، بیان کرد: تمام فعالان اقتصادی به خودی خود مشمول اجرای قانون نیستند و تنها مؤدیانی که در پنج فراخوان قبلی برای اجرای قانون مشخص شده‌اند و پس از تکمیل چرخه ثبت‌نام، برای آنان گواهی صادر شده، مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن به دولت هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: صاحبان مشاغلی که مشمول نیستند چنانچه مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، متخلف محسوب می‌شوند و هر وجهی که بیش از قیمت رسمی کالا دریافت شود گرانفروشی به حساب می‌آید و سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند برابر مقررات با افراد خاطی برخورد قانونی کند.

وی درباره ۱۰ صنف جدیدی که مشمول نصب و استفاده از صندوق مکانیزه هستند گفت: براساس ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده است صاحبان مشاغل تا پایان سال دوم برنامه بر اساس اولویت ملزم به استفاده از سامانه‌های فروش گردند و بر این اساس ۱۰ صنف برای سال آینده فراخوان شده‌اند که باید از ابتدای سال ۱۳۹۳ نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از صندوق مکانیزه فروش اقدام کنند.

طاری بخش افزود: در صورت عدم استفاده از این سامانه از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم محروم خواهند شد. ضمناً صاحبان مشاغلی که حکم مقرر در قانون مذکور را اجراء کنند کلیه هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری آنان در همان سال از درآمد مشمول مالیات آنان کسر خواهد شد.
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارزش افزوده

ارزش افزوده

از سال ۱۳۸۷که قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد، همیشه این ابهام در ذهن مردم بوده که این چطور مالیاتی است و چرا یک خریدار کالا یا خدمات باید علاوه بر قیمت اصلی کالا و خدمت مالیات آن را هم بدهد.

از طرف دیگر خیلی از مردم تصور می کنند که دارند پول اضافی می پردازند به همین دلیل احساس خوبی به این مدل اخذ مالیات ندارند. عده ای هم ممکن است در این مدل از خریدار سوءاستفاده کنند و حتی با وجود معافیت از این نوع مالیات، باز هم مبالغی را به ناحق از مشتری اخذ کنند. به هر صورت نیاز است همه ما در مورد مفهوم مالیات بر ارزش افزوده و حتی نحوه محاسبه آن اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم تخلفات احتمالی را تشخیص دهیم.

ارزش افزوده چیست؟

ارزش افزوده یک مفهوم اقتصادی ساده است که می تواند مبنای مفاهیم پیچیده تر شود. ارزش افزوده به زبان ساده مبلغی است که در مراحل مختلف تولید به قیمت یک محصول اضافه می شود.

یک تکه چوب را درنظر بگیرید. این چوب وقتی به خراطی تحویل داده می شود قیمت بالایی ندارد اما وقتی خراط روی آن نقش و نگار حک می کند، قیمت چوب بالا می رود. این تکه چوب خراطی شده، در مراحل بعدی به پایه مبل تبدیل می شود، بعد رنگ می شود و در نهایت با اضافه شدن فوم و پارچه، به شکل یک مبل کامل به مصرف کننده عرضه می شود.

در هر کدام از این مراحل، یکسری کار روی این چوب انجام و مبلغی به قیمت آن افزوده می شود. جمع تمام این مبالغ می شود ارزش افزوده چوبی که در اول کار فقط یک ماده اولیه بوده است. البته در همه مراحلی که گفتیم مسلما نیاز است مواداولیه دیگری به کار اضافه شود. کارهایی که روی این مواد انجام می شود تا آنها جزئی از یک محصول مصرفی شوند، ارزش این مواد را نیز بالاتر می برد. مثل پارچه و فوم خام که با برش خوردن و شکل پیدا کردن تبدیل می شوند به مبل که کالایی مصرفی است.

حالا می دانیم ارزش افزوده قیمتی است که در تمام مراحل کار، به قیمت اولیه مواد خام اضافه می شود. این مبلغ با قیمت اصلی مواداولیه جمع می شود و قیمت نهایی یک کالا را به ما می دهد.

چرا برایش مالیات گذاشته اند؟

دغدغه ای که همیشه در مورد پرداخت مالیات وجود داشت، بالا بودن مبلغ آن و محدودیت سرمایه تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل بود. مسئولان اقتصادی برای رسیدن به هدف برنامه سوم توسعه، تصمیم گرفتند که اصلاحی در نظام دریافت مالیات انجام دهند. به این ترتیب بود که مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد.

در نظام دریافت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات کلانی که قرار است از تولیدکننده دریافت شود، بین تعداد زیادی از مصرف کننده ها تقسیم می شود. به این صورت که در مراحل مختلف تولید و عرضه کالا، درصدی از قیمت تمام شده در آن مرحله، به عنوان مالیات به قیمت کالا اضافه می شود. در همان مثال تکه چوب، اگر قیمت تمام شده بعد از خراطی ۲۰هزار تومان باشد و نرخ مالیات بر فرض، ۱۰درصد، ۲هزار تومان باید به قیمت چوب خراطی شده اضافه شود.

در حقیقت نرخ مالیاتی که برعهده تولید کننده یک کالا گذاشته می شود، در تمام مراحل تولید، به خریدار مرحله بعد منتقل می شود تا اینکه در پایان این روند، مبلغ از مصرف کننده نهایی دریافت می شود اما از آنجا که نرخ مالیات درصد بالایی ندارد، مبلغ اضافه شده خیلی بالا نخواهد بود.

البته تولیدکننده هم در این میان وظیفه دارد مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده ای را که هنگام خرید مواداولیه پرداخته است با مالیات بر ارزش افزوده ای که هنگام فروش کالا از خریدار بعدی دریافت می کند؛ به سازمان امور مالیاتی بدهد؛ مثلا اگر در مرحله خرید مواداولیه، ۱۵۰۰تومان مالیات بابت یک کالا داده است و در مرحله فروش و با احتساب ارزش افزوده، این مالیات به ۱۹۰۰تومان افزایش پیدا کرده، تولیدکننده باید برای هر محصول ۴۰۰تومان مالیات بپردازد.

چه کسی می تواند این مالیات را بگیرد؟

سازمان امور مالیاتی برای اجرای بهتر و بدون چالش تر قانون مالیات بر ارزش افزوده، به تدریج و به صورت مرحله ای واحد های صنفی مختلف را تحت شمول این قانون قرار داد؛ یعنی اینطور نبود که بلافاصله بعد از لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمام واحدهای صنفی و تجاری موظف به پرداخت مالیات باشند و به تبع آن این حق را داشته باشند که مالیات را بر دوش مردم به عنوان خریدار بیندازند بلکه به صورت دوره ای و در بازه های زمانی مشخص صورتحساب مالیاتی صادر می شد و از زمان تکمیل این صورتحساب به بعد، گروهی از واحدهای صنفی را مشمول این قانون اعلام می کرد.

تمام مودیان مالیات بر ارزش افزوده باید از طریق اینترنت در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنند. حتی ریزحساب های مربوط به مالیات و عوارضی که بر عهده این گروه است، درصورتحساب های سازمان مالیات نوشته می شود. شما می توانید با دیدن این مدارک در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، مطمئن شوید که طرف معامله تان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می شود یا خیر. البته این سازمان در آینده به مودیان مشمول این قانون گواهی نامه ای اعطا می کند که افراد طرف معامله، با مشاهده آن از وضعیت مالیاتی آنها مطلع شوند.
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای چه مواردی نباید مالیات بگیرند؟

برای چه مواردی نباید مالیات بگیرند؟

معافیت های ۱۷ گانه

در دهه ۱۳۶۰نخستین بار پیشنهاد برقراری نظام مالیات بر ارزش افزوده تقدیم مجلس شد اما به دلیل شرایط اقتصادی ای که در دوران جنگ وجود داشت، این لایحه پیشنهادی رد شد. این پیشنهاد مجدد در دهه ۸۰به مجلس ارائه و بالاخره در سال ۱۳۸۷ تبدیل به قانون مالیات بر ارزش افزوده شد. در این قانون فهرستی از تولیدکنندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات که از پرداخت مالیات معاف هستند، ارائه شده است. با استناد به این فهرست می توان تشخیص داد که مالیات ارزش افزوده برای کدام کالاها معنایی ندارد و برای چه مواردی فروشنده ها حق ندارند در فاکتوری که به خریداران ارائه می دهند، موردی به نام مالیات ارزش افزوده به قیمت کل اضافه کنند.

۱- محصولات کشاورزی که هنوز فرآوری نشده اند
۲- دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان
۳- انواع کود، سم، بذر و نهال
۴-آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان
۵- کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
۶-کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با تأیید هیأت وزیران و حوزه های گیرنده هدایا
۷- کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می شود مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود.
۸- اموال غیرمنقول
۹- انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی، گیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی
۱۰- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات های مستقیم
۱۱- خدمات بانکی و اعتباری بانک ها، مؤسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و صندوق تعاون
۱۲- خدمات حمل ونقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی
۱۳- فرش دستباف
۱۴- انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
۱۵- خوراک دام وطیور
۱۶- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها براساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
۱۷- اقلام با مصارف صرفا دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی براساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1394

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1394

سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات عمومی در سال 1394 را 9 درصد اعلام کرد.
مطابق تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که مقرر می دارد، دولت مکلف است با اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده، نرخ این مالیات را از سال اول برنامه سالیانه یک واحد درصد اضافه کند و همچنین براساس ماده 37 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب چهارم اسفند ماه 1393 که مقرر داشته علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده صرفا یک واحد درصد در هر سال به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه و همزمان با دریافت مستقیما به ردیف درامدی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می شود واریز می گردد نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات عمومی در سال 1394 از هشت درصد به 9 درصد افزایش می یابد که شامل شش درصد مالیات و سه درصد عوارض می باشد.


 

P a N a H

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات ویژه اجرای قانون مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری

[صادرات کالا ها و خدمات از مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین واردات کالا و خدمات خارج از کشور به مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون نمی باشد.]
 

نظر به اینکه چگونگی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در محدوده مناطق آزا د تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی موجب بروز سوالاتی برای ادارات امور مالیاتی و مؤدیان گرامی گردیده،لذا به منظور ایجاد رویه واحد،اجرای صحیح مقررات و به استناد مفاد مواد ۶ و ۷ / ۱۳ و ۵۲ قانون مذکور مقرر می دارد: 

۱- مبادلات کالا و خدمات فیمابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزا د تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، در داخل محدوده مناطق یاد شده، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون یاد شده نمی باشد. 

۲- صادرات کالا ها و خدمات از مناطق مذکور به خارج از کشور و همچنین واردات کالا و خدمات خارج از کشور به مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون نمی باشد.
 
۳- واردات کالا و خدمات از مناطق یاد شده به قلمرو گمرکی کشور مشمول پرداخت مالیات و عوارض می باشد. شایان ذکر است به استناد مفاد ماده(۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، صادرات کالاها و خدمات صرفاً به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی،مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمی باشد. 
 
بالا