[ ماشین حفاری TBM ]

morteza_isfahan

عضو جدید
سلام در مورد ماشین آلات حفاری تونل ها مطلبی اگر دارید بفرسید ممنونم .
:)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

natanaeal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حفاری تونل با دستگاه T.B.M

حفاری تونل با دستگاه T.B.M

فیلمی از حفاری تونل
 

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فیلمی از حفاری تونل
با وجود موهبتي بنام يو تيوب فكر نكنم نيازي به پست دادن باشه البته اگه حالت خاص تري منظورتون نباشه.
كندن يك تونل با مته
http://www.youtube.com/watch?v=c4qXf8B7bJU
رسيدن دو سر تونل به هم
http://www.youtube.com/watch?v=nVMyLVSVUM0&feature=related
كار يك دستگاه tbm حفار تونل شبكه ديسكاوري با انيميشن
http://www.youtube.com/watch?v=Q41vzLjwZqM&feature=related
و...
 

B3HRoOz-HP

عضو جدید
پروژه دستگاه های TBM

پروژه دستگاه های TBM

سلام، دوستان عزیز...

امیدوارم این پروژه به کارتون بیاد!

:cool:
 

پیوست ها

  • Tunel Boring Machine.rar
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 0

rasool.civil

مدیر بازنشسته
[ ماشین حفاری TBM ]


ماشین آلات حفر تونل TBM

دستگاهای T.B.M یا Tunnel Boring Machine یکی از مهمترین ماشین آلات حفر تونل می باشند که قادرند تونل را به صورت تمام مقطع حفر کنند. مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود.

تکامل و گسترش این دستگاه ها سبب شده است که آهنگ پیشروی تونل ها در حد قابل توجهی افزایش یابد. امروزه در سنگ های نسبتا سخت نیز برای حفر تونل از این ماشین ها استفاده می کنند.
بعد از سال ها تلاش و ساخت انواعی از این نوع ماشین ها کوشش های بعدی به منظور ساخت ماشین های تمام مقطعی بود که شرایط سخت زمبن شناختی قادر به حفر تونل باشد که آهنگ پیشرفت و تکامل در این زمینه در مقایسه با پیشرفت های اولیه این ماشین ها محدود تر است. در واقع شروع این تحقیقات کوشش های رابینز در سال 1957 میلادی برای ساخت ماشین هایی بود که بتواند در سنگ های خیلی سخت نیز با راندمان معقول تونل حفر کند.
در آن زمان به تدریج این دستگاه ها سنگینتر و محکم تر شدند و توان آنها نیز افزایش یافت اما پیشرفت آنها در زمینه حفاری سنگ های محکم کند است. به عنوان مثال عملکرد نوعی از این دستگاه ها که مجهز به هر دو سیستم برش ناخنی و دیسکی بود برای حفر در سنگهای آهکی سیلیتی که در بین آنها لایه هایی با مقاومت140مگا پاسکال وجود داشت راضی کننده نبود. سر انجام ناخن ها به طور کلی حذف شد و حفر تونل تنها با استفاده از دیسک های حفار ادامه یافت.



تقسیم بندی ماشین های TBM :
  1. open TBM
  2. single TBM
  3. d.s TBM
قسمت های اصلی این نوع ماشین ها به شرح زیر است:
  1. بدنه
  2. صفحه حفار
  3. ابزار برش
  4. چنگ زنها
  5. جک های رانش صفحه حفار
نحوه تخلیه مواد حفر شده توسط ماشین :
مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه ای که معمولاً مرکب از سطل های تعبیه شده پیرامون صفحه حفار است از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود گرچه معمولاً محدودیتی برای ابعاد مواد حفاری شده و انتقال آنها وجود ندارد اما اگر ابعاد حفاری شده خیلی زیاد باشد ممکن است گیر کنند وعمل انتقال را متوقف سازند.
از طرفی مواد خیلی نرم نیز علاوه بر مشکل تهویه ممکن است مخلوطی را تولید کنند که به شدت ساینده باشند. در بعضی از این نوع ماشین ها در مجاورت صفحه حفار پرده هائی تعبیه می شود که گرد و غبار را می گیرند این ذرات در اثر اسپری آب جدا می شوند.


قیمت این ماشین ها :
قیمت TBM گران است و بیشتر به نوع سفارش داده شده به کارخانه سازنده و نوع سنگ های حفر شونده بستگی دارد . ولی در کل قیمت آنها را می توان در حدود 7 یا 8 میلیارد تومان در نظر گرفت باید دوباره بگویم که حدود قیمت این است و بسته به شرایط قیمت آنها ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.
از مهم ترین سازند گان این نوع ماشین ها می توان از شرکت ویرث نام برد.


قطر مته
قطر سطح مدور دستگاه های TBM از یک متر (معروف به میکرو TBMها) تا 16 متر متغیر است، قطر بزرگترین TBM، که توسط شرکت Herrenknecht AG برای پروژه تونل Orlovski،سن پترزبورگ ساخته شده است 19.25 متر، است. این ماشین برای حفاری در زمین های نرم مثل ماسه و خاک رس ساخته شده بود.

بزرگترین قطر TBM جهت حفاری در سنگ سخت، 14.4 متر، توسط شرکت رابینز برای پروژه تونل آبشار نیاگارا در کانادا تولید شده. از این دستگاه برای حفاری تونل های برق آبی (هیدروالکتریکی) در زیر آبشار نیاگارا مورد استفاده قرار گرفت، طول این حفاری 10.4بود.​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rasool.civil

مدیر بازنشسته
در ادامه مطالب فوق باید اضافه نمود که انتخاب روش مناسب حفاری باید پس از بررسی و تحلیل کامل موارد فنی،اقتصادی و ... صورت پذیرد. برخی از ویژگیهای روشهای مختلف حفاری با TBM در جدول زیر ارئه شده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rasool.civil

مدیر بازنشسته
[h=2]Single shield TBM[/h] A single shield machine uses pre-fitted segments to exert the blast force on the working face. Digging time represents approximately 80% of operating time, the remaining 20% corresponding to segment fitting.
Technical data sheet PAJARES.pdf

  1. Cutter head
  2. Shield
  3. Belt conveyor
  4. Excavated material removal trolley

[h=2]Double shield TBM[/h] Double shield machines allow for raster tunnel excavation as the segments are fitted in concurrent operation time during blasting (digging). In this case, digging time approaches 100% of operating time. The rear shield is fitted with grippers.
Machine progress is a 3-step process:

  1. Gripping of the rear shield onto the excavated surfaces,
  2. Digging by the cutter head (front shield advance), and laying of the lining,
  3. Rear shield advance (hence gripper advance) to the next digging position and back-up traction.
Technical data sheet CADIX.pdf



  1. Cutter head
  2. Shields
    2a - Front shield
    2b - Double shield
    2c - Rear shield and gripper
  3. Belt conveyor
  4. Excavated material removal trolley



[h=2]Gripper TBM[/h] Grippers are shoes that press radially against the walls of the excavated tunnel.
Contrary to shelded hard rock TBM, this tunnel-boring machine therefore does not rest against the lining. The force exerted by the grippers must be very high to prevent the thrust applied to the head from causing shield recoil.
1. Cutter head
2. Front shield
3. Main beam
4. Gripper trolley
5. thrust cylinders
6. Belt conveyor
7. Ring beam erector structure
8.
Shortcret
 
بالا