ماریو بوتا Mario Botta

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
Petra Winery in Suvereto , Italy
1999-2003



















Project
1999-2000

Construction
2001-2003

Location
Suvereto , Tuscany , Italy

Client
Terra Moretti, Dr. Vittorio Moretti

Structures
Moretti Construction Industries, Brescia

Net floor area
ca. 7'200 m²


-----------------------------------------------------
Church in Seriate, Italy
1994-2004
















Project
1994/2000

Construction
2001-2004

Location
Paderno-Seriate, Bergamo, Italy

Client
Parish of S.S. Redentore, Seriate Bergamo

Site supervision
Guglielmo Clivati, Seriate

Area
17'000 m²

Built area
2'137 m² (Church 741 m², centre 1'396 m²)

Volume
16'500 m³ off ground
 
آخرین ویرایش:

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
Leeum – Samsung Museum of Art in Seoul , South Korea
1995-2004


















Project
1995-97/2002

Realization
2002-2004

Location
747-18, Hannam-Dong, Yongsan-Gu, Seoul

Client
Samsung Art Foundation

Partner Architects
Samoo Architects & Engineers, Seoul

Engineering
Ove Arup and Partners, London

Site area
2'333 m²

Net floor area
10'000 m², 1'600 m² for exhibition purposes

Volume
42'000 m³

------------------------------------------------------------

Tour de Moron, Mallerey, Jura, Switzerland
1998-2004













Project 1998

Construction
2000-2004

Location
Moron 1334 m.o.s., Malleray, Jura , Switzerland
Client
Fondation Tour de Moron, Malleray
Promoters
Commission de surveillance de la Halle des maçons de Moutier, Antoine Bernasconi, Henri Simon, Théo Geiser

Civil Engineer
Stampbach SA, Delémont (consultancy and seismic calculations)
Angelo Mongillo, Courroux
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
New casino at Capione d’Italia
1990-
with Giorgio Orsini



















New casino at Capione d’Italia
1990-
with Giorgio Orsini

Project
1990

Client
City of Campione d’ItaliaSite

area
15’000 m²Net floor area
63’550 m²

Volume
237’830 m³

General dimensions
100 x 70 m, height 70 m
----------------------------------------------------

National insurance building “Ethniki”
Athen , Greece














2001-2006

Design phase
2001-2004

Construction phase
2004 – 2006

Client
“Ethniki” Hellenic General Insurance

Architects
Mario Botta, Irena Sakellaridou, Morfo Papanikolaou

Total surface
67'858 m2




.
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
Church of Santo Volto















Turin , Italy 2001-2006

Project
2001

Commissioned by
Archbishopric of Turin , His Excellence Cardinal Severino Poletto for the Parish of Santo Volto

Site area
26’500 m²

Volume
125’000 m³
----------------------------------------------------------
Wellness centre – Berg Oase




















Arosa , Switzerland
2003-2006

Project
2003

Commissioned by
Grand Hotel Tschuggen AG

Area
5’300 m²

Volume
27’000 m³
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
Fondation Martin Bodmer
Library and Museum in Cologny, Geneva
1998-2003























Project
1998

Realisation
2000-2003

Location
19-21, Route du Guignard, Cologny

CLIENT
Bibliotheca Bodmeriana
Fondation Martin Bodmer, Cologny

Site supervision
Archilab Arch. Gabriele-M. Rossi, Pully

Civil/Geotechnical Engineers
Amsler&Bombeli SA Chêne-Bougeries

Engineers
Louis Gay, Cointrin
Perrin Spaeth & Associés, Geneva
AAB-J. Stryjenski & H. Monti SA, Geneva

Net floor area
1'280 m², exhibition area 750 m²

Volume
9'000 m³

------------------------------------------------------------------

Kyobo Tower in Seoul, South Korea
1989/97-2003














Project
1989/97

Construction
1999-2003

Location
Corner Gangnam-Dae-Road and Sa-Pyong-Road

Client
Kyobo Life Insurance Co., Seocho, Seoul , South Korea

Architect of record
Chang-Jo Architects, Inc., Seoul

Site area
6'770 m²

Net floor area
58'000 m² above ground (total 92'717 m²)

Ground footprint
3'156 m²

Height
117 m

Volume
350'000 m³



منبع : http://www.botta.ch/
 
آخرین ویرایش:

bachememar

عضو جدید
ماریو بوتا

ماریو بوتا

ماریو بوتا

  • بیو گرافی
  • ویژگیهای طرح های بوتا
  • بررسی چند نمونه ازکارها:
۱- خانه

۲-کلیسا

۳-ساختمان عمومی



زندگی نامه ماریو بوتا:

  • متولد سال ۱۹۴۳ در مندریزیو سوئیس
  • یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو
  • آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان
  • استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان
  • یکی از معماران برجسته سبک بین الملل
  • همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹
  • شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹یکی از مهم ترین اعضای مدرسه فنی سوئیس
  • یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز
  • گرایشهای فرمالیستی دریکسری خانه های ویلایی ساده وظریف
  • نخستین کار او خانه روحانی درترتاکه(۱۹۶۱-۱۹۶۳)
ویژگیهای طرح های ماریو بوتا:

  • دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی
  • توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری
  • گرایش به فرم های هندسی
  • تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا
  • ایجاد فضای سایه روشن در کارها
  • دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز
  • تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها
دقت در توپوگرافی زمین:

هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد که ما قادر به وصف این حس وفاداری نمی باشیم.



خانه شخصی در ویگانلو
حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.





Hotel Tschuggen AG
توجه به ساده گرایی:


خانه شخصی در استابیو



موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو

گرایش به فرم های هندسی:

گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند استوانه،مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند.



ساختمان فن آوری رسانه ای ویلریان فرانسه
اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.



HARTING OFFICE



خانه شخصی در کلونی ژنو



Single-family house in Breganzona



__________________
 

bachememar

عضو جدید
معرفی طرح های بوتا

معرفی طرح های بوتا

معرفی طرح های بوتا:

بخش اول:

تحلیل چند خانه شخصی


خانه شخصی در بریگانزونا:

  • این خانه واقع در تقاطع دوجاده درتپه ای نزدیک لوگانو می باشد.
  • در واقع همانگونه که ماریو بوتا تصدیق می کند عملکرد فضاهایی که همچون *****(بین فضای درونی و بیرونی )عمل می کنند دو نقطه متقابل بنا را تشکیل داده اند که باعطف به مبنا قرار دادنشان به روی آنها تأیید شده است.


  • ایوان و مهتابی بلند که دربالای آن نورگیر سقفی قرار گرفته و یا فضای کوچک حیاط مرکزی وار در قسمت ورودی بنا.
  • شکل کلی مشابه که در بالای مهتابی قرار گرفته در ورای هندسه خشک خود یک سمبل مکانیکی است.






خانه شخصی در مونتاگنولا:

  • از پائین تپه،منحنی ای که به واسطه ردیفی از پنجره های دایره شکل شاخص شده است قابل مشاهده می باشد.حجم نیم دایره ای که به واسطه بافت متراکم آجر بر سختی آن تأکید شده است،توسط یک سطح شیشه ای برش خورده و به بخش هایی تقسیم شده است که در پشت آن فضاهای مسکونی در سطوح مختلف قرار گرفته اند.


  • پلان مسکونی دارای نوعی پیچیدگی است که به واسطه ساخت یک حجم خطی از فضاهایی که شامل اتاق ورزش،استخر شنا و سونا می باشد بوسیله دیوار شیشه ای از دفتر کار و گاراژ جدا شده است.
  • در بالای این حجم ایوانی قرار دارد که محل دسترسی به جاده ایست که به خانه منتهی می شود.






 

bachememar

عضو جدید
بخش دوم:

تحلیل چند کلیسا

  • تفکرات بوتا در مورد کلیسا:
«امروزه کلیسا فرصتی است استثنائی برا ی ساخت و تقویت فضائی که در آن زندگی می کنیم و نشانه ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند.»

«کلیسا ایجاد مکث می کند،یک لحظه سکوت،فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن.»

«کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یاد آوری است برای تلفیق دوباره با گذشته.»

کلیسای اوری:

تأثیر تفکرات بوتا را می توان به راحتی در طراحی این کلیسا مشاهده کرد:

  • پروژه به عنوان دیواری بزرگ در نظر گرفته شد که لزوماً هیچ گشودگی در سطح آن وجود ندارد ولی در مقابل در قسمت فوقانی باز است،جایی که منظره آسمان از طریق پنجره هایی با شیشه رنگی دور سقف با فضایی مثلثی شکل ذرات نور را به داخل می فرستد.


  • رنگ های متغییری را که از فصول گذر سال می گذرد و بر رأس درختان بالای ساختمان می تابد از صافی می گذراند.








صومعه مونته تامارو :

  • از درون تله کابین که از دره کوه بالا می رود تا اسکی بازان در بالای آن استراحت کنند،حضور معماری را بلافاصله می توان دید.مسیر مستقیم و طولانی که از طریق ایستگاه تله کابین به صومعه می رسد،این بنا روی یک قوس و روی لبه یک حجم استوانه ای شکل قرار گرفته است.


  • یکسری از نوار های حلقه ای کنگره دار در سطح شیب دار سقف قرار گرفته اند و سبب می شوند تا نور طبیعی به داخل صومعه راه یابد.
  • نقش و نگار هایی به شکل درختان اثر انزو کوچی روی سقف بیننده را به سمت ورودی صومعه هدایت می کند.

__________________

 

bachememar

عضو جدید
بخش سوم:

تحلیل چند ساختمان عمومی


ساختمان فن آوری رسانه ای در ویلربان :

  • این بنا واقع در حاشیه خیابان امیل زولا است.
  • ساختمان خود را به سمت جلو کشانده است وبه واسطه طرح مبسوط آن تصویری از یک حجم پر با مرکز توخالی را خلق کرده که در وسط یک شکاف عمیق ودرطرفین دارای سطح شیب دار می باشد.

تقسیم فضایی:

  • این شکاف تا عمق شیشه ای ساختمان امتداد یافته و در آنجا می توان طرزقرارگیری فضاها در طبقات و نظام عملکردی ارائه شده برای ساختمان را مشاهده نمود.
  • بدین ترتیب:

    ۱/خانه کتاب

    ۲/خانه تصویر

    ۳/خانه صدا





  • در کنار دیوار های بسته که سطوح آنها با آجر لعابدار نما شده اند که حجم دو پلکان را در بر می گیرد.
  • بر فراز قسمت داخلی گنبدی کاملا روشن به شکل مخروط که سرآن بریده شده در نقطه تداخل حجم مستطیلی و فرم استوانه ای پشت آن هنگام عبور ار سالن سخنرانی دسترسی دایره ای شکل را که به اتاقهای مختلف می رسد نشان می دهد.



    گالری هنر واتاری در توکیو :

    ویژگی ها ی بنا:
  • هندسه منظم بنا ناشی از هندسه مثلثی قطعه زمین در نقطه تقاطع خیابان اصلی و فرعی
  • برش سایه روشن ایجاد شده پله اضطراری محل تلاقی دو نما را مشخص می کند.

__________________
 

bachememar

عضو جدید
تحلیل نمای اصلی:

پوسته منحنی در سمت چپ بنا بر ورودی تأکید می کند.

بریدگی کشیده در میان نما منتهی به پنجره مستطیلی بزرگی است که تنها محل رجوع به قسمت داخلی است و شش طبقه را به هم مرتبط می سازد.







فضا های داخلی گالری:

طبقه اول:کتاب فروشی

طبقه دوم و سوم:نمایشگاه و گالری هنر

طبقه چهارم:دفاتر و محل اقامت مالکین


موزه هنر های مدرن سانفرانسیسکو :

  • ساختمان موزه در قطعه زمینی واقع شده که دور آن سه بنای مرتفع قرار گرفته و به همین دلیل تصویری خاص و قوی را ایجاب می کرد که در عین حال قابل مقایسه با ساختمان های مجاورش نباشد.
  • نمای پلکانی بنا در جلو آجرنما می باشد و یکسری فضاهای نمایشگاهی را در خود جای می دهد که همگی از بالا نور می گیرند.


    اهداف طرح :
  • برغم تناسب نامطلوب ۱ به ۴ زمین و کل سطح ساخته شده نورگیری طبیعی در نظر گرفته شده است.
  • ایجاد فضای داخلی یکپارچه
  • ساخت یک پوسته خارجی که برخلاف خصوصیات نما ساختمان را ناشناخته نشان دهد و رهگذران را به داخل دعوت کند.


  • نما در مرکز باز شده و حضور حجم استوانه ای را نمایان می سازد که مزین به سنگ مرمرین دو رنگ می باشد.
  • این شکل نمادین در بالا با زاویه ای شیب دار برش می خورد به طوری که نور را به داخل حفره مرکز ساختمان هدایت می کند و حول آن راههای دسترسی به سالنهای نمایش قرار دارد.









 

bachememar

عضو جدید
معرفی یک طرح :

کارفرما : Hotel Tschuggen AG

پروژه : arosa 2003_2006


مساحت :۵′۳۰۰ m²

حجم : ۲۷′۰۰۰ m³



  • Arosa یک منطقه جغرافیایی منحصر به فرد و طبیعی است که در کوههای سویس محاصره شده است
  • کمپانی مذکور به ماریو بوتا پیشنهاد کرد تا در این مکان هتلی ساخته شود.
  • این سایت پس از بررسی ، مناسب و قابل توصیف برای احداث یک هتل بزرگ شناخته شد .
  • این مکان فضایی بود برای مجادله انسان با طبیعت و در نتیجه سازش آن با فضای پیرامونش .
  • پس با الهام از درختان و محیط زیست اطراف سایت ، ماریو بوتا حجم بنا را به صورت بستری از خاک با سقف های اسپیس فرمی (همساز با درختان اطراف ) در نظر گرفت است که بازدید کنندگان کنجکاو را به هیجان وا می دارد .
  • این بنا در مفهوم ویژه خود به ما یک راه حل فریبنده از طریق تماس بصری که همان احترام گذشتن به محیط پیرامون خود است می دهد.

فضاهای کلی :

  • این هتل دارای فضاهای عمومی ( استخر ، سونا و … ) است که قرارگرفتن آنها در خارج بنا و قرارگیری یک سلسله تراس با شیب کمی که هدایت کننده بازدید کننده ها هست فضای اکتیوی را به وجود آورده است
  • طراحی مدولار پلان ها محودیتی برای سازماندهی فضا و عملکرد ایجاد نکرده است .
  • اسن استراکچر شیشه ایی با نورپردازی داخلی در شب منظره زیبایی در دل کوهستان به وجود آورده است .



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
آشنایی با ماریو بوتا و آثارش
 

پیوست ها

  • Botta11.pdf
    4.9 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا