مارها جریان خون را با چشم کنترل می‌کنند

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مارها جریان خون را با چشم کنترل می‌کنند

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92100100004
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۰



بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه واترلو، مارها قادر به بهینه‌سازی بینایی‌ خود از طریق کنترل‌کردن جریان خون در چشمانشان به هنگام درک خطر هستند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کوین فان دورن و پروفسور جاکوب سیواک از دانشکده علوم واترلو دریافتند الگوهای جریان خون بصری مار می‌توانند بسته به آنچه در محیط است، تغییر کنند.
درک این گونه‌ها در جهان به دلیل تفاوت‌ در سیستم‌های حسی‌شان منحصر‌بفرد است.
مارها به جای پلک‌، دارای پولک شفافی به نام spectacle هستند. این بخش مانند پنجره‌ای عمل می‌کند که چشم‌ها را می‌پوشاند و از آن‌ها محافظت می‌کند.
بخش Spectacles نتیجه پلک‌هایی هستند که در یکدیگر ادغام و طی رشد جنینی شفاف می‌شوند.
«دور» حین مطالعه در خصوص بخش متفاوتی از چشم، چیز عجیبی را کشف کرد. وی دریافت که به طور تعجب‌آوری، این بخشهای spectacle حاوی شبکه‌ای از شریان‌های خونی هستند.

به منظور مشاهده این موضوع که آیا این ویژگی، بینایی مار را تار می‌کرد یا خیر، وی امکان تغییر الگوی جریان خود تحت شرایط مختلف را بررسی کرد و دریافت که به هنگام استراحت مار، شریان‌های خونی در spectacle طی یک چرخه منظم منقبض و منبسط می‌شدند و این الگوی ریتم‌دار طی چندین دقیقه چندین بار تکرار می‌شد.
اما زمانی که محققان، مار را در معرض محرک‌های تهدیدآمیز قرار دادند، واکنش جنگیدن یا فرار الگوی جریان خون را تغییر می‌داد.
در چنین شرایطی شریان خون منقبض می‌شد و جریان خون را برای بازه‌های زمانی طولانی‌تری در مقایسه با زمان استراحت و بیش از چندین دقیقه، کاهش می‌داد.
غیاب گلبول‌های قرمز در عروق، بهترین ظرفیت بصری ممکن را هنگام نیاز تضمین می‌کند.
دانشمندان حاضر در این مطالعه سپس الگوی جریان خون مار را حین پوست‌اندازی مطالعه کردند و الگوی سومی را یافتند.
طی این دوران، شریان‌ها منبسط باقی ماندند و جریان خون برخلاف الگوی چرخشی مشاهده‌شده طی استراحت، قوی و ادامه‌دار باقی می‌ماند.
این آزمایش‌ها رابطه بین محرک‌های محیطی و بینایی را نشان می‌دهد و همچنین الگو‌های اثر جریان خون حاضر در این رابطه را برجسته می‌کند.
جزئیات این مطالعه در Journal of Experimental Biology منتشر شد.
 

Similar threads

بالا